صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
سازملن جهلنی بهداشت می گوید بهداشت روطنی. عبارتست لز («تولنليى كلمل برلى ليفلى ننش هلى اجتماعيه ربولنی و جسميی»؛ .لین سازمان معتقد استه که بهداشت رولنی فقط عدم وجود بیماری و پاعقب ملندگی نیسته بناببرلین کسی که لحساس ناریاحتی

صفحه 5:
تسلمین‌سااهتجسلنیی رولنیم علطفئ لجتملعىي لخلاقى عضا خلنولده - ت اقب رای"_نلختوفتار خود و لفرلد خلنولده - بسوقرارعرولبط حسنه بیزلعضای‌انولده - لیجاد لرتباط صیملنه و حفظ لسرلر خلنولدمد به طورىكه لعضلئخانولده در دلخلخلنه به يكسيكر - ‎Sa‏ هيد ولىدي بسیرونعاطفع هم بساشند تقر سعنماد و عزتف فس إعضاءخانولده و لحترلم به شخصيتهيكرلن - به وجود آورد نح سلس رضاي ناز زندكى- آموزش‌خلنولده ها بسرلیکسمکیسه پسیشبرد لهدلفصسحیح لجتماعی-

صفحه 6:

صفحه 7:
هه دق

صفحه 8:
مح یی هی ی ۲۱ ۰ ساسا رف بلست برد یب تب ملس مه ‎oil‏ ول وید لت بیییم

صفحه 9:
“ وجب ع شود كه في میس عبت بل یس دهاش ‎wt ct eh Se‏

صفحه 10:
«مدیسه» خولیت ولیلی. فقط در پرورش نيروي عقلي. و آشند کردنه داش آموزان به مسلال اجتماعی. و خادتي خلاصه نمی شود مدیسه مسژول تغیی و اصااج ‎Lil la‏ گلیلنه و تین بلوغ علطفى. و سلامت 0 +یواني داش آموزان نید مي باشد

صفحه 11:
aa eee enews ‏.دهستصميمىمىتسولنيم كمكب كير‎ oS ee a SE ed le 9 Sl ES A, ala ge SL ١ a orem avai taper reap oe Oar POCO fan reno Cer aT) tee ere trope Te On Fever Ee Aa (1. cee ve ar Vom er cere Oa

صفحه 12:
«مینه های‌اعتملد یا نسرلهم کتیم ‎ -‏ * .یه احساسادتف رزندانمانتسوجه کستیم و وییگی‌هلی‌آنها یا بشلسیم - .محيط يندكويا دي حد تولذجنلبو بينشاط كيم - * مسر و بي رار ا ير 1 بسرلعهقلیله با لضطرلبهه کم تسیقع بسودف لحترلم ‎nO HE‏ دیگرانو سا ستب ا رلیط در ۱7 بد سيم عينم قد بات نا ده عر را ل عر ل ور 0 5207

صفحه 13:
‎SO wate -.‏ هید[ ‏د ف ما چتطامی شود یا ‎ghee FL‏ دنی شود معاس یک نید 2 ‏.- هر مقلبلم ص لشیم ختو ناگوار مقایم بسودم و هرگز سستی‌از ود ن_شلان دهید3 ‎ii‏ تسوج د ‏تسام کارها تس وگلیسر عدط کستید وابسالنجلم فسرلیفی‌دیی‌همیشه بسه یلد عطا ‎Byala Sth‏ مر هی فسرو نشاندنبسيارىادٍ هيجانلتليزجهلئمادىو معطرف فود ذنهنه جهائ لبدو ييار مؤثر ‏-لمیللو آرزوهای‌خود یا کنتیل کنید6 ‎abil‏ بسه وید با خانواده و ‏- خسنو كنادميو باشيد8 ‎ ‎

صفحه 14:
ا یسم ‎eels gs lt‏ شب 9 ب- حسود و کینهتسوزٍ نبلشید و از حسرتب پرهیزید0 1 .- تسوقم بسی‌جا و بی‌موید ندلشته باشید11 تس وه و ف اهنچاربلجتا یک ید12 14 ‏اشید‎ ys a ‏ولفع‎ Se a ee ‏سب تتسد بت‎

صفحه 15:
۱ Cee TEN aren Pe me pee Tn 9 es wed مس رفتاریمتلسیسا سود خصیتخود داشته باشید18 ۶ 7 See a eee 0 pes 1 EesUs Ennyen Fae rye ep F SOre Poe ‎Need we eee eee De ie Dey ae ea ee ererorr es‏ ان ‎0 ort ee eS 8 ‎0| ee agar ere ree ee eee] ‏ا لا‎ rors g-| SIE sey ‏ا‎ Or) * ‏بسولی‌لنجلم کارهلیق کری‌جلیرلحنو عارتییا نتخلبک ید24‎ -. ‎

صفحه 16:

صفحه 17:
- حتباشکلن‌هر مشکلیا حل‌شده تسصور کسید و در فسرمتهلی متسد حلآنها بکوشید تالز30 ریز هیباناتدر مب اشید در آنواحد بسا چند مشکلمولجهید بسهتر لستآنها یا یکینه ی کح لک ی 31

صفحه 18:

صفحه 19:
00 ‏و‎ te

صفحه 20:

صفحه 21:
meer 0 ee od eT nca ‏آموزی‎ ‏تت 0 ل‎ a

صفحه 22:

1 بهداشت روانی واحد مشاوره دببیرستان شهدای دانش آموزی 2 انواع بهداشت فردی عمومی غذایی 3 روانی جنسی بهداشت روانی چیست؟ سازمان جهانی بهداشت می گوید بهداشت روانی • عبارتست از «توانایی کامل برای ایفای نقش های اجتماعی ،روانی و جسمی» .این سازمان معتقد است که بهداشت روانی فقط عدم وجود بیماری و یا عقب ماندگی نیست ،بنابراین کسی که احساس ناراحتی نکند از نظر روانی سالم محسوب می شود 4 :اهداف بهداشت روانی در خانواده • اطفی اجتماعیو اخالق یاعضایخانواد ه - یع ، ی روان ، ت أم ینس الم تجسمان ، .ت الشب رایش ناختر ف تار خود و افراد خانواد ه - .ب رقراریرواب طحسنه ب یناعضایخانواد ه - • • ایجاد ار تباط ص میمان ه و حفظاسرار خانواد ه ،ب ه ط وریک ه اعضایخانواد ه در داخلخان ه ب ه ی کدیگر - .ت ذکر ب دهند ولیدر ب یرونم داف ع هم ب اشند زت فساعضایخانواد ه و احترام ب ه ش خصیتد یگران - ت قویتاعتماد و ع ن ب ه وجود آورد ناحساسر ضایتاز زندگی- • مک ه پ یشبرد اهدافص حیح اجتماعی- ب آموز شخانواد ه ها ب رایک 5 • • • :ویژگی های فردی که بهداشت روانی دارد •• دارد -- ازگاریدارد یگراننسس ازگاری .ب.ب اا دد یگرا ست- .ش اداد وو مم اا ندیشاست- ثبتندیشا ثبت .ش •• ارد -- حترامم مم ییگگ ذذارد یگراننااحترا خود وو دد یگرا .ب.ب هه خود یست- ینن یست- .ب.ب دد بب ینن •• •• دارد -- آگاهیدارد خود آگاهی درتخود عفو قق درت ض عفو قاطض .ب.ب هه نن قاط ست- نعطافپ .ا.ا ذیر ااست- نعطاف ذیر پ •• •• ند -- ناختاواو ازاز واوا نن ملمم ییکک ند حساسععمل قلوو ااحساس ساسععقل خود بب راراساس هدفهایخود رسیدنبب هه هدفهای یرسیدن ستو بب رارای قیقاستو سبت ًا ًا ددقیقا قعیت سبت قعیت .ش ناخت .ش ند -- بب .ن.ن حملمم ییکک ند اکام ییهاها رارا تت حمل دارد وو نن اکام ثبتدارد گرشمم ثبت خود نن گرش سبت هه خود سبت 6 •• •• .......و .ت وا ناییحلم شکالتخود را د ارد - • طلوبستفاد ه م یک ند - ا اوقات را غتخود ب ه ن حو م ف .از • ست مید هد - جتماعی ک نترلو ت عاد لخود را از د ن ، شکالت ا .در م وا جهه ب ا م .ا ستع داد هایشب ه ط ور هماهنگو ب ه خوبیرشد م یک ند - • • ستن ه ک سیرا ب نده خود م یک ند ،م یدا ند ک ه خ دا او را آفریده و ب را یخود ارزش- ن ه ب نده ک سیا ، .ق ائلا ست آخرت یدا ند - م .د نیا را گ ذرگاهیب را یرسیدنب ه ثبتست- .را بطه ا شب ا د یگرا نس ازنده و م ا • • نافات دا شته ب اشد - ن .ن یازهایشرا از ط ریقیب رآورد ه م یک ند ک ه ب ا ارزشهایا جتماعیم .ص ابر ،ص اد ق ،درستکار ،ب خشنده ،ا ستغفار ک ننده و ف رزند خویشتنخویشا ست- حسوب یش ود ،زیرا در همه ک ارها م تعاد لا ست- م .در ن ظر د یگرا نف رد م وجهیم 7 • • • • :عوامل مؤثر در بهداشت روانی »ت غذیه « • حاالت روحی ما در انتخاب نوع غذایی که می خوریم مؤثرند .ما در حاالت مختلف غذاهای متفاوتی را طلب می کنیم ،هنگام احساس قدرت و پیروزی به غذاهای گوشتی ،هنگام احساس تنوع و تحول به غذاهایی با انواع سس و هنگام اضطراب یا پرخاشگری به خوراکی های گاز زدنی تمایل داریم در حالی که وقتی خسته هستیم چای و قهوه را ترجیح می دهیم .بنابراین با شناخت خود و سوخت و ساز بدن می توانیم با انتخاب مواد خوراکی مناسب به آرامش بیشتری دست یافته و از خوردن لذت ببریم • 8 :عوامل مؤثر در بهداشت روانی »ایمان« • اعتقادات و باورهای مذهبی قادر است در مصیبت های زندگی ،از فرد افسرده و مأیوس ،انسانی امیدوار و محکم بسازد ،چنانکه هرگز خود را تنها و بیمناک احساس نکند .او باور دارد که خدا پیوسته با اوست ،در رویارویی با سختی های زندگی تنها نیست و خدای مهربان به او عالقه و توجه دارد .این باور موجب می شود که فرد علیه .انزوا طلبی و گوشه گیری که بسیاری از مبتالیان به امراض خطرناک را از پای در می آورد ،ایمن شود 9 :عوامل مؤثر در بهداشت روانی »م درسه « • مسؤولیت اولیای مدرسه فقط در پرورش نیروی عقلی و آشنا کردن دانش آموزان به مسائل اجتماعی و اخالقی خالصه نمی شود .مدرسه مسؤول تغییر و اصالح رفتارهای ناسازگارانه و تأمین بلوغ عاطفی و سالمت .روانی دانش آموزان نیز می باشد • 10 :راههای تقویت بهداشت روانی فرزندان اگر با ناراحتی های روانی کودکان ،نوجوانان و جوانان روبرو شدیم با حوصله و متانت آن ها را رفع کنیم و .از تصمیم های عجوالنه بپرهیزیم • اعث خلیه روا ن یو آرا م شم یش ود ،در ا ینش را یط از ی ک- ت در ن ارا حتیهایش دید ،درد د لو گ ریه ک رد نب مک گیریم ب .دوستص میمیم یت وا ن یم ک • .م شارکتجو ب اشیم ت ا دوس تانجدید ب یاب یم - • ذت بریم - .از م شاهده ف عا لیتهایجدید ف رزندا ن مانل ب • ت اب یم - روحی م عنویو مذهبیش خصیتخود و ف رزندا ن مانب ه س الم تروا ن یب ا الترید س ی ، .ب ا پ رورشا ب عاد .ب ا ا حترا م ب ه د یگرا نب ه ب هدا ش تروا ن یخود و دیگرا نک مکک نیم - 11 • • ....و نیم -- هم کک نیم را فف رراا هم عتماد را هایاا عتماد ینه های .زم ینه .زم •• حساسات رزندا ن مانت وجه ک نیم و ویژگیهایآن ها را ب شناسیم - ف .ب ه ا نیم -- شاط کک نیم رن شاط بوو پپ رن وا ننجج ذذاا ب حد تت وا در حد را در زندگیرا حیط زندگی .م حیط .م • •• نیم -- فف حساساتوو شش بب هایمم یجاد کک نیم ماناا یجاد رزندداا نن مان خصیت رزن خصیت روز اا حساسات یبب روز ناسب رراا ی ناسب رصتهای .ف رصت .ف ب ه د س تآورد نب هدا شتروا ن یم نوط ب ه روبرو ش دنب حترراا مم قق ود ،،نن اا حت وق عع بب ود ها ،کک مم تت وق بها، ضطرراا ب له بب اا اا ضط قاب له یمم قاب بب رراا ی .خانواد ه ف را هم ش ود عیتس ا وا ق ، دنبب ائلشش دن ائل •• ازگار ش دنب ا ت ...اا سس دیگرا ننوو ... هه دیگرا غییرا ،تظ رف یتدا ش تن• - در یط در ینشش رراا یط یم اا ین کوش یم تبب کوش ،،ت رف تار وا لدیندر خانواد ه ب گون ه ا یب اشد ت ا ف رزندا نخود را در زندگیش اد ،خوش حا لو ف ارغ از گ رف تاری- هایا حساسک نند 12 •• پیشگیری از بیماری های روانی اهم‌ اين‌ نكات‌ عبارت‌ است‌ از • شانن دهيد1 گين ‌ ‌ع الق ‌ زندگيهرگز ب ي ‌ سبت ه‌ ادا م ه‌ .ـ ن ‌ ب • حملب دن ‌يخود م تناس‌بكنيد2 جتماعيخود را ب ا ت ‌ ‌ ليت .ـ ف عا ‌ ا • شانن دهيد3 ستياز خود ن ‌ ختو ن اگوار م قاو ‌م ب ود ه‌ و هرگز س ‌ صائبس ‌ .ـ در م قاب‌لم ‌ تكيب ه‌ خود و خ دا ‌يخود ب اشيد4 .ـ م ‌ • • ينيهميشه‌ ب ه‌ ياد خ دا ب اش يد كه‌ ا ‌ين5 يضد ‌ وكلب ر خ دا كنيد و ب ا ا ن جا ‌م ف را ‌ ـ در ت ما ‌م كارها ت ‌ بديب سيار مؤثر ا ست جهانا ‌ ذهنب ه‌ ‌ عطوف مود‌ن ‌ ماديو م ‌ ن جهان ‌ هيجانات ‌ين ‌ ‌ا سيارياز ‌ شاندنب ‌ ‌.ا مر در ف رو ن كنترلكنيد6 ‌ آرزوهايخود را ‌ .ـ ا م يا‌لو • وهينو 7 ‌ ستگانخود ب ا ا حترا ‌م رف تار كنيد و هرگز درصدد ت ‌ ـ ب ا همه‌ ا فراد ب ه‌ ويژه‌ ب ا خانواده‌ و ب كسين باش يد ‌ .ت حقير ـ خ ندا ‌نو گ شاده‌رو ب اشيد8 13 • • • پیشگیری از بیماری های روانی فات رحذر ب اش يد9 ملكنيد و از اوها ‌م و خ را ‌ ب .ـ ب ه‌ ش يوه‌ا ‌يوا ق ع‌ب ينان ه‌ ع ‌ • سرت پرهيزيد10 .ـ ح سود و كينه‌ت وز ن باشيد و از ح ‌ ب • .ـ ت وق ‌ع ب ‌يجا و ب ‌يمورد ن دا ش ته‌ ب اشيد11 جتنابكنيد12 لقيناتس وء و ن اهنجار ا ‌ ‌ .ـ از ت • .ـ از س وء ظ ‌نج دا ً ب پرهيزيد13 خوشبينب اش يد14 ‌ .ـ وا ق ‌ع ب ‌ينو • • ـ از آنچه‌ انسان‌ را زياد هيجان‌ زده‌ مي‌كند بپرهيزيد۱5 14 • • پیشگیری از بیماری های روانی •• كنيد16 هرگز فف رراا ‌‌ يگرا‌‌ننگگ ‌‌ .ـ اا نن ‌پ‌پ موشنن كنيد16 موش را هرگز ذشترا ذشت تار دد يگرا رف تار بر رف را بر در بب را اشيد وو در ذير بب اشيد عطاف ذير عطاف .ـ شويد•• 17 شكالت ‌‌ ‌‌ جههه‌‌ بب اا مم يد نن شويد17 هرگز نن اااا مم يد زندگيهرگز زندگي شكالت موا جه بارزه‌‌ وو موا از مم بارزه .ـ از .ـ •• اشيد18 ‌‌ نوو شش تناس‌‌ بب رف ‌‌ شتهه‌‌ بب اشيد18 دا شت خود دا خصيتخود خصيت ب اا سس ‌‌ن ب تاريمم تناس تاري .ـ رف .ـ از شش سترراا ‌‌ نن ماييد وو از حت ماييد حت ياا ست كاف ‌‌ي ازه‌‌ كاف .ـ بب هه‌‌ اا ننددازه .ـ غذيهه‌‌ سس خوريد وو تت غذي عتدداا ‌‌للغغ ذذاا بب خوريد حد اا عت در حد .ـ در .ـ پرهيزيد19 زنده ‌‌ ‌كننده‌‌ بب پرهيزيد19 ستهه‌كننده ‌داريخخ ست ‌داري بزنده ‌‌ب •• يد20 شتهه‌‌ بب اش اا ‌‌ اشيد20 دا شت لميدا لمي يز بب هه‌‌ گگ لي ‌‌ ار اا سس تترراا ‌‌ نن ي ‌‌ بب ماه‌‌ نن يز يكماه يك موده‌‌ وو سس اا ‌‌لي حت موده حت يك ار يك هفتهه‌ا‌ا ‌‌ي .ـ هفت .ـ كنيد22 را فف رراا ‌‌ آزاد وو پپ ‌‌ ورزشوو اا سس ‌‌ ‌‌ .ـ موشنن كنيد22 موش اكرا اك يآزاد هوا ‌‌ي در هوا تنشاقدر تنشاق ورزش .ـ .ـ بب .ـ .ـ بب .ـ 15 •• پردازيد21 فري ‌‌ ح بب پردازيد21 ح شوو تت فري رد ‌‌ش رد •• •• كنيد23 ي ‌هايطط ‌‌ زيبايي ‌‌ ويطط ‌‌ بب هه‌‌ سس ‌‌ كر كنيد23 ‌ها فف كر ‌ها خوب ي ينديشيد وو بب هه‌‌ خوب ها بب ينديشيد آن ها بينيد ،بب هه‌‌ آن را بب بينيد، بيعترا بيعت ‌هاي رويد ،زيبايي بيعت رويد، بيعت وي •• كنيد24 را اا نن ‌‌ حتوو خخ ‌‌ را ‌‌ كري ‌‌ ‌‌ كارهايفف ‌‌ جا ‌‌مم تخابكنيد24 تخاب لوتيرا لوتي حت جايرا جاي كري كارهاي ياا نن جا رراا ‌‌ي •• پیشگیری از بیماری های روانی • فظ ن ماييد25 سايلروزمره‌ خون سرد ‌يخود را ح ‌ خودداريكرد ه‌ و در م قاب‌لم ‌ ‌ .ـ از داد و ف رياد ب يهود ه‌ يرونب ريزيد26 ‌ ليت دن ‌يب يكف عا ‌ ب يتخود را ب ا ‌ تيع صبان ‌يهستيد ،ع صبان ‌ .ـ وق ‌ فظ ن ماييد27 بيح ‌ وزنخود را در حد م تناس ‌ رخوريپ رهيز ن مود ه‌ و ‌ ‌ .ـ از پ • • هم ص رف ًا28 حيط آرا ‌م و آن ‌ ناسبو در م ‌ رصتهايم ‌ ‌ فاتد يگرا ‌نم دا خله‌ ن كنيد ،م گر در ف ـ هرگز در ا ختال ‌ فاتط رف ين ‌.ب را ‌يرف ‌ع ا ختال ‌ • دليداريد ب ا ا فراد مورد ا عتماد ب ه‌ درد د‌ل29 ن كنيد ،ا گر درد ‌ اطفيخود را در س ينه‌ د ف‌ ن شكالتع ‌ ‌ ـم سليخاطر و آرا م ‌شش ما گ ردد موجب ‌ ب پردازيد ت ا ‌ ت • 16 پیشگیری از بیماری های روانی حلآن ها ب كوش يد ت ا از 30 رصتهايم ناس‌بدر ‌ ‌ شكلرا ح‌لش ده‌ ت صور كنيد و در ف كانهر م ‌ تي الم ‌ ـ ح ‌ا مانب اشيد هيجاناتدر ا ‌ ‌ .ب روز يكح‌لكنيد31 يك ه‌ ‌ ستآن ها را ‌ ب شكلموا جهيد ب هتر ا ‌ .ـ ا گر در ِآنوا حد ب ا چند م ‌ كيغ اف‌لن باش يد32 بتهايپ زش ‌ .ـ از م را ق ‌ • • ‌هايب ‌يمورد ب پرهيزيد33 حيحيدا ش ته‌ و از ع جله‌ كرد ن ‌ ‌ ‌ريزيص كارهايروزمره‌ ب رنام ه ‌ ‌ ـ ب را ‌يا ن جا ‌م 17 • • همیشه با چشمانی باز .و تفکر سخن بگو 18 با تفکر به رشد درخت علمت کمک کن 19 ...با تشکر .با تشکر از تمامی دانش آموزان محترم وگران قدر 20 :طراحی و ساخت مهران ملکی وند • واحد مشاوره ی دبیرستان شهدا ی دانش • آموزی )ش ـــــــــــــــــــــــــاهد( • 21 پایان• 22

51,000 تومان