صفحه 1:
الا بذ کراله تطمتن القلوب با نام او آغاز می کنیم که ذکر نامش آرامش دهنده دلها و زینت بخش قلبهاست

صفحه 2:
بهداشت روانی در سوانح و بلایا ویژه رابطین ستاد بحران منطقه ۱ تهران ۲۸ فروردین ۱۳۹۰ سیدعباس باقری یزدی روانشناس بالینی

صفحه 3:
اهداف دوره: آشنایی شر کت کنند گان با ۱) ضرورت توجه به بهداشت رولنی در بلابا ۲) و اکنش های روانی افراد در موقعیت های بحرلنی ۳ کمک های اولیه روان شناختی ء) اختلالات روانی اجتماعی شایع ۰ ارزیابی آسیب دید گان ۲) وظایف تیم مراقبت در بلایا ۷) با زگویی روانشناختی ۸) تکنیک های مقابله با افکار مزاحم و کنترل خشم

صفحه 4:
قوانین دوره مشا وكمفعدل احترام كنلشتربه يكدككر * كمكتسهد ‎١‏ رلمشمحيط *

صفحه 5:
معار فه نامو نام خانواد كيب سن‌تسحصیلات. سابقه کار و بسستس ازمانی ف علی- تجربه فعا ليدر بلايا -

صفحه 6:
درطول دهه گذشته حدود دو میلبارد نفر در معرض انواع بحرانها و بلابا قرار داشته اند (گزارش جهانی بلایا- ۲۰۰۸)

صفحه 7:
سازمان جهانی بهداشت(۲۰۰۷) *میزان تلغات ناشی از بلایا در کشورهای در حال توسعه. ۲ تا ء برابر کشورهای توسعه یافته است. " تعداد آسیب دید گان در کشورهای درحال توسعه» 2۰ بر ابر کشورهای توسعه بافته است.

صفحه 8:
* ایران از جمله ده کشور بلاخیز دنیا * در طول ۱۰ سال گذشته در ایران وقوع حدود ۱۱۰۰ زلزلة ۳ تا ۷ ریشتری * بلایای طبیعی طی قرن گذشته ۰ نفر مر کت در ابران

صفحه 9:
كوه بخ آسيب ها به سلامتی در جریان بلایا

صفحه 10:
الاك ۲۳ قرنبسیشرفهریع تسکنولوژٍعایتباطات* قر نک اهثرارتباطانوفتایعانسنها * * قرن استرس, اضطراب و افسرد کی ‎x‏ شیوع ۲۰ درصدی اختلالات روانی * افزايش شیوع آسیبهای اجتماعی ( اعتیاد. خشونت. خود کشی, طلاق, ابدز و ... )

صفحه 11:
حجم مشکلات روانی بعد از وقوع بلایا در زلزله های اردبیل قاين» بم و زرند» ۰ الى 0" درصد بازماند كان» حتی یک سال بعد از وقوع زلزله. مبتلا به انواع اختلالات روانی بودند که با نتایج بررسی سایر کشورهاء همخوانی دارد. ‎٠‏ بلايا به عنوان يك ريسك فاكتورء احتمال ‏وقوع اختلالات روانى را افزايش مى دهند.

صفحه 12:
مفاهیم کلیدی دوره - بهداشت روان - حمایت روانی در بلایا 7 بحران

صفحه 13:
فعالیت های مطرح در بهداشت روان پیشگیرعنوعاول‌پیشگیریبا ایتقاء - پبیشگیرونسوع دهم دیمان- ‎Pg Eg ds pS‏ تولنبخشیبا بازتولنی-

صفحه 14:
حمایت روانی در بلایا فعالیت هایی است که در راستای تامین سلامت روان آسیب دی دگان انجام می گیرد تا به آنها کمک کند بطورموثر خود را با فشارهای روانی ناشی از موقعیت های .بحرانی سا زگار نمایند ‎oh Le)‏ حرلزو بساز بحرلر)م

صفحه 15:
بحران رویداد با موقعیتی است که در آن امکانات و منلبع معمولی فرد برای ‎ford‏ و سا زگاری با شرایط کافی نیست و موجب بروز وا کنشهای عاطفی و رفتاری مختلف در فرد می شود

صفحه 16:
در زند گی هر کسی باران می بارد اما چه اتفاق می افتد وقتی باران تبدیل به سيل .میی شود

صفحه 17:
بحران های ضربه زا شرایطی است که خطر مرک با آسیب جدی برای فرد و یا عزیزانش وجود دارد: #بلایای طبیعی و غیر طبیعی © خشونت های خیابانی در گیری های خانوادگی فعالیت های تروریستی © تهاجم #سرقت

صفحه 18:
در جامعه امروزی بیشتر با کدام یک از موارد موقعیت های :بحرانی زير روبرو هستیم - بحران های زندگی = بحران های دوران رشد - بحران های آسیب زا (طبیعی و انسان ساخته) یکی را انتخاب و با بیان عوامل ایجاد کننده. پیامدهای آنرا به تصویر کشید.

صفحه 19:
بحران های ضربه زا ‎soe?‏ ‏4سانحه ‏فاجعه با بلا

صفحه 20:
بنظر شما چه تفاوت ها و تشابهاتی رت ‎diol‏ سانحه فاجعه وجود دارد؟

صفحه 21:

صفحه 22:
Os: eT ۶ 5 iscanews

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:

صفحه 26:
به داستان زیر توجه کنید وارذد خانه شده اید. جیغ و فریاد بیاست متوجه می شوید فرزندتان به محض رفتن به استخر» بدنش بی حر کت در آب مانده است» هیچکس شنا نمیداند و نمی دانند چه باید بکنند شما هم شنا بلد نیستید حال با قرار كرفتن در صحنه؛. جه مى كنيد؟

صفحه 27:
جواب شما کدام یک از موارد زیر است با وجودشنا بلد نبودن, بداخل استخر می برید. + با داد و فرباد. دیگران را به کمک می طلبید. بدنبال وسیله ای میگردید تا بااکمک آن, اورا نجات دهید. * تلفن می زنید تا نیروهای امداد. جهت نجات او بيایند. * بدلیل فشار روحی زیاد. از حال ميرويد. + هیچ کاری انجام نمی دهید. .ی ىآىآىآى_ یا کار دیگری انجام میدهید

صفحه 28:
به منطقه زلزله زده وارد می شوید صدای گریه بچه ای, نظر شما را بخود جلب می کند که کنار بدن زنی مجروح نشسته و از شما میخواهد مادرش را نجات دهید او تنها کسی است که برایش باقی مانده و ملتسانه ممی خواهد مادرش را نجات دهید. اما مادرش فوت کرده است. شما بعنوان مدیر تیم امداد و نجات. چه می کنید؟

صفحه 29:
0 تلاش برای توقف ‎Bole‏ ‏0 انجام اقدامات اولیه نجات 0 کمک خواستن از دیگران 0 مراقبت از آسیب دیده

صفحه 30:
‎Weak ۲‏ گام مناسب و موثر حمایت روانی "حفظ آرامش " ‏کار بس دشواری است این اقدام. حمایت روانی است

صفحه 31:
eee ‏حمایت‌های روانی اجتماعی‎ ۱۹۹۰ ‏از اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه‎ نش از از کارخاند بسونیونک‌ارباید هند * وقوع‌دو زازله ویرلنک‌ننده در کوادور *

صفحه 32:
در سال ۱۹۹۸ میلادی دو زلزله اردبیل و قائن (۱۳۷۲۷) نیاز سنجی حمایت روانی (۱۳۷۸) تدوین برنامه حمایت روانی در بلایا

صفحه 33:
مداخلات برروی بازماندگان زلزله قزوین * بالغین سه برایر و کود کان دو برابر بیشتر از جمعیت آسیب ندیده از اختلالات روانی رنج میبر دند. * برنامه حمایت روانی اجتماعی بطور چشمگیری در کاهش علائم و شدت ۳/۲۳۶۵ و اختلالات رفتاری روانی هردو گروه کودکان و بالغین موثربوده است.

صفحه 34:
زلزله بم: دی ماه ۸۲ شدت 1 ریشتر

صفحه 35:
#77مجروح ۳ کشته ۲۷۰۰۰ بیخانمان ۷۵۰۰۰

صفحه 36:

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
تدوین برنامه حمایت روانی در بلایا هدف کلی پیشگیری و کاهش عوارض روانی ناشی از بلایا

صفحه 40:
اهداف اختصاصی - کاهش شیوع و پیشکیری از پیشرفت و تشدید عوارض روانی در بلایا - افزایش توان انطباق و آماده سازی بازماندگان - تقویت مهارت های رولنی اجتماعی بازماند گان و کمکت به جامعه برای سازملندهی مجدد وبازسازی جامعه - ارتقاء سطح سلامت روان مثبت درجامعه

صفحه 41:
wl >t ‏بر نامة‎ (PLAN OF ACTION) ‎٠‏ مرحلة اول (قبل از حاده) * مرحلة دوم (بلافاصله بعد از حاد ثه) ‎٠‏ مرحلة سوم (از هفتة دوم به بعد)

صفحه 42:
کار گروهی ۲ بحث گروهی پیرامون اقدامات حمایت روانی در مراحل زیر Hol ‏قبل از‎ ٠ * بلافاصله بعد از حادثه * از هفتة دوم به بعد

صفحه 43:
مرحله اول (قبل از حادثه) فعا لس تهاعاجرلیی0 تعیین مسئول کشوری برنامه تشکیل کمیته علمی مشورتی حمایت روانی انجام تدا ر کات لازم برای اقدام سریع ایجاد هماهنگی اجرایی برای اعزام سریع تیم به منطقه آسیب انجام حمایت یابی برای تامین بودجه و نیروی انسانی ضروری

صفحه 44:
فعالمتهایآموزشی-6 الف: آموزش عمومی - آموزش عمومی در زمینه حذف انکار بروز حوادث غیر مترقبه و علل بروز این حوادث و راههای به حداقل رساندن آثار مخرب آن - آموزش در زمینه مقابله با استرس - آموزش مقابله با استرس و خودآرامسازی از طریق رسانه ها

صفحه 45:
ب: آموزش تخصصی - توجیه مسئولین در مورد ضرورت مداخلات روانی > آموزش مربی مربیان آموزش مدیران و سایر اعضای تیم مراقبت - تهیه جزوات آموزشی خاص برای اعضای تیم مراقبت

صفحه 46:
مرحله دوم ( بلافاصله بعد از حاد ثه) ۱- اعزام فوری تیم حمایت روانی به منطقه از استان و درصورت نیاز از استانهای معین ۲- برآورد سریع نیازها در ساعات و روزهای اولیه ۳ - ایجاد مر کز اطلاع رسانی - جمع آوری اطلاعات راجع به افراد فوت شده؛ مجروح و اعزام شده برای درمان - دادن اطلاعات صحیح به بازماند گان از محل حادثه - اطلاع رسانی در مورد مجروحان و بالعکس ۶- اعزام اعضای تیم حمایت روانی به بیمارستان محل مداوای مجروحین جهت حمایت روانی از آنان 0- همکاری در ردیابی و باز پیوند خانوادگی

صفحه 47:
مرحلة سوم (ازهفتة دوم به بعد) ۱- مداخلات گروهی حمایت روانی برای آسیب دی ددگان - نیازسنجی و غربالگری برای انجام مداخلات گروهی - مداخلات تخصصی حمایت روانی به گروههای نیازمند - انجام مداخلات تخصصی گروهی برای کود کان با استفاده از امکانات مراکز بازی و خانه بازی کود کت برنامه ویزعهسرلوب ازدید مسئهلیراز منطقه -© بسرنامه یز یمد دکاریپرلیمشکاتلقتصادوو اجتهاعی و خانوادگی-9 بازماند گان ارلة خدماتحما یمیوانی پسراعاءضای‌تسیم مرلقبت؟

صفحه 48:

صفحه 49:
وا کنش های جسمی و روانی افر اد در بلایا

صفحه 50:
تاثبر ات بحران بر افر اد * تاثیر جسمی * تاثیر بر احساسات * تاثیر بر افکار * تاثیر بر رفتار

صفحه 51:
وا کنش های جسمی ۰ افزایش ضربان قلب و احساس تنگی نفس * گشاد شدن مردمک چشم * افزایش خون در ماهیچه ها * افزایش فعالیت بدن (خستگی) * گرم شدن و تعریق زیاد * سردرد و دل درد ۰ آزاد شدن آدرنالین ( هورمون نبرد)

صفحه 52:
تاثیر بر احساسات * دوری از ‎I>‏ ‎٠‏ بى حوصلكى ‎٠‏ نااميدى

صفحه 53:
تاثیر بر افکار * عدم تم رکز ۴ مشکل در تصمیم گیری ۶ دائم به مشکلات فکر کردن

صفحه 54:
تاثیر بر رفتار * پرخاشگری 9 بهم ويختكى در فعاليت * بهانه گیری

صفحه 55:
وا کنش های روانی جان کلب ر کت فاز شو کت ‎Shock phase‏ ‎Reaction phases by 5L3‏ ‎Repair phase! 36‏ فاز ‎Reorientation phase‏ بازیلبی

صفحه 56:
عکس العمل افراد در فاز شو کت * از دست دادن قدرت تفکر * عدم درک زمان و واقعیت * بیش فعالی. هراس و بی تفاوتی * کاهش قدرت حرکت * علاتم جسمانی دقایق تا ساعت ها پس از وقوع

صفحه 57:
عکس العمل افراد در فاز واکنش * پروز احساسات خشم تنفر. شرم و اضطراب ‎wold x‏ وخوابهای آشفته پیرامون سانحه * افزایش تحریکت پذیری + اشتغال ذهنی دررابطه با زنده ماندن * احساس گناه * پاسخهای انفجاری روزهای اول پس از وقوع

صفحه 58:
عکس العمل افراد در فاز انطباق (هفته ها تا ماهها بعد از وقوع) فر وكشكر شر حساساتشد يد فرد * شروع كايهاوهمعمو[ر وزلنك * افزليشعلاقد به فعايتهاوى وزمره زِند كى”

صفحه 59:
عکس العمل افراد در فاز بازیایی ‎we < ۳‏ لود آمد ۰ لن* تسولنلیاستفاده از تسجربیاندر بسحرلنهاءآینده *

صفحه 60:

صفحه 61:
کمک های اولیه روان شناختی در موقعیت های بحرانی

صفحه 62:
بی تقاوت * وادا رکردن فرد به سخن کفتن * دور کردن فردازمنطقه حادثه بیس مشغول‌کردنفرد بسه کایهاویسی‌خطر| * اجازد تسخلیه رولنی ميخ كوب شده دور کردرفرد انمنطقد حادثه * * ارجاع‌به متخصص ل] | * منحرفكرهزفعرفره هراسناكك جداكرهزفرد افسايرين * * برخورد احترام آميز

صفحه 63:
کمکت های اولیه روانشناختی در فاز شوت ۱- اجازه تخلیه روانی ۲- دور کردن فرد از محل واقعه ۳- مشغول کردن فرد به کارهای کم خطر ۶- ارجاع به متخصص در صورت نیاز

صفحه 64:
کمک های اولیه روانشناختی در فاز وا کنش و انطباق ۱- کمک به پذیرش واقعه و برون ریزی احساسات ۲- منزوی نشدن و شرکت در مراسم ۳- صحبت با سابر بازماندگان و نزدبکان (نوشتن نامه) ۶- ش ر کت در فعالیت های اجتماعی

صفحه 65:
کمکهای اولیه روانشناختی در فاز بازیابی ۱- استفاده از تجرییات در بازسازی ها ۲- اشتغال به کار و فعالیت های روزمره گذشته

صفحه 66:
کمک های اولیه روانشناختی در فاز بازیابی برخورد صمیمانه با آسیرجدیده .4 گوشدادن به صحبلفراد .9۰ اجازد بیان آز ادلنه احساسات دادن .6 لنجام مرلقبستهایهمومی .6

صفحه 67:
کمک های اولیه روانشناختی کوشدادن فعلل د و رکتهمد ‎AN‏ * مرلقبت* تسهيلكننده بوشن *

صفحه 68:

صفحه 69:
علایم اختلالات شایع روانی در بلایا

صفحه 70:

صفحه 71:
شابعترین علایم ۱ اضطراب: احساس نگرانی. دلهره و دلشوره. انتظار وقوع حوادث بد در آينده همراه با علائم جسمانى مانند طيش قلبء تتكى نفس» لرزشء تعریق» احساس كوفتكى و فشار عضلانی. کاهش تمر کز حواس وجدخوابی ازعلائم اضطراب است. . افسردكى: احساس غمگینی و بی علاقگی.نومیدی, لذت نبردن از زند گی. فكر زياد راجع‌جه مردن خود و دیگران» آرزوی مرک و در موارد شدید افکار و با حتی اقدام به خود کشی؛ بی اشتهانی, کندی در فکر و حرکت و يا بر عکس بیقراری حر کتی و بی خولبی از علائم اسردگی است.

صفحه 72:
تحريكبذ برووعصبانيرؤياد (9 تسجربه مجددحاد هد ‎Cet‏ دمبايه (6 دس در خولیبا بسیدارعتفاقب افتد عاقم جسهنی سبهم ب دورو جود بسیمایق‌شکاینچسم ی( .متعدد آنازب 4 قوتخود باقی‌می‌ماند

صفحه 73:
7 ) علائم اختلالات روانی شدید * توهم: درک محر كى که وجود خارجی ندارد مانند دیدن اشخاص و يا شنیدن صداهائی که وجود ندارند. هذيانفكرهائغلطىكه با طرز فكر و فرهنتكتاطرلفيان” .متفاوت بوده و با استدلال نيز اصلاح نشود

صفحه 74:
شایعترین اختلالات روانی اختادالسترس‌سساز رویداد لسیمنا (0 لفسرد کی (9 اضطراب!© اختاداهتووانت نی(

صفحه 75:
علایم اختلال استرس پس از رویداد اسیب زا الف) تجربه مجدد - دیدن خوابهای مکرر از واقعه - یادآوری مکرر/ ناخواسته رویدادآسیب زا - احساس تکرار مجدد رویداد اسیب زا - وا کنشهای شدید جسمانی

صفحه 76:
ب) اجتناب و بی حسی - تلاش در اجتناب از افکار مر تبط با واقعه - تلاش در اجتناب و یادآوری مکانهای یادآورنده واقعه - ناتوانی در یاداوری جنبه های مهم اسیب - احساس بیگانگی - کاهش علاقه با مشار کت در فعالیتهای مهم

صفحه 77:
ج) برانگیختگی - دشواری در خوابیدن - تحریکت پذبری زیاد با انفجار خشم - دشواری تمر کز حواس - گوش بزنگی و هشیاری بیش ازحد

صفحه 78:

صفحه 79:
آسیب پذیر ترین افراد در بلایا * کودکان * سالمندان * معلولين * زنان باردار * امدادكران * مهاجرين

صفحه 80:

صفحه 81:
در منطقه آسیب به فرد مصدومی برخورد نمودبد چکونه او را ارزیابی میکنید؟ چه کارهایی باید انجام دهید؟

صفحه 82:
شروع ارتباط با آسیب دیده معرفی‌خود ‎٩.‏ ‏صحبتکردزبه زبان‌ساده و قابل 9 هم

صفحه 83:
ادامه احترام گذاشتن به آسیب دیده در کت فرد (سوال کردن) علاقه و توجه نمودن به صحبت فرد فهمیدن احساسات (اجازه گریه دادن) حمایت عاطفی (همدلی) قضاوت نکردن و مقایسه ننمودن رعایت حریم شخصی فرد عدم استفاده از اصطلاحات کلیشه ای (مثل غصه نخور؛ درست ميشود)

صفحه 84:
ادامه آدروغ نگفتن و اطلاعات صحیح دادن قول بیجا ندادن ارزیابی فرد آسیب دیده و ارجاع مناسب جمع بندی صحبتها

صفحه 85:
ارزیابی آسیب دیده روانی باید از همان .لحظه شروع گفتگو با او صورت گیرد

صفحه 86:
وضع ظاهری‌صمومیو طرز لباس‌بسوشیدن( آسبرهديده جكونه اسك ‎og (۳‏ تسکلمو ۴ فتكوىاو جكوذ اسك

صفحه 87:
ارززبلبی‌هایشاختی (9 * آيا آسیمچدیده هوشیار لست * آیا نسبسه نمانو مکان]گاهلسک * آبالمشخا ص ]شنا را می‌شناس؟ * آيا بطور صحيح ايتباط برقرار م ىكنل؟

صفحه 88:
ارزیلبی‌خلةو خوی‌آس‌دیده ‎P)‏ * خلقآسبمجدیده چگونه لست‌آیا بسطور غیرعادی احساسرنشاطو غرور ميكند يال مفسرده يا عصبواسك ‎LT *‏ سعيوبر صدمه زهزبه خود و شيكرلزدارد؟

صفحه 89:
بررسی علایم سایکوتیت * آیا آسیب دیده علایم روانپریشی مثل هذیان (عقاید نادرست) یا توهم (اعم از توهم شنواتی و بینانی) را نشان می دهد؟ * اگرهذیان( افکار نادرست) دارد؟ آیا بز رگمنشی دارد؟ * آيا به دیگران سوء ظن دارد؟ * آيا كوشه كير و منزوی است و تمایلی به ارتباط با دیگران ندارد؟

صفحه 90:
با مشاهده علایم فوق ضمن رعایت احترام و همدلی آسیب دیده را به تیم حمایت روانی در منطقه ارجاع دهید

صفحه 91:

صفحه 92:

صفحه 93:
مراقبت از کود کان و شیر خواران منطقه آسیب ۱) جدا نکردن کود کان از والدین در اختیار قرارداهن‌اشیاء يا وسایلپ‌اقی‌بانده از عزیزلن(9 (مثلتسبيح ياروسرعل خودداوواز تغيبر محلس کون ود كان( 9 توجه به نيازهائتغذيد لوو بهداشتىكودكان ‎P)‏ ‏فرلهم ورد ن)مكاناتسازووس ركرمىبرلىكود كان( ©

صفحه 94:
وظایف تیم مراقبت در ار تباط با افراد جامعه - محروم نکردن بازماند کان از دیدن جنازه عزیزان - اجازه ابر ازاحساسات به بازماند گان - توصیه استراحت شبانه - تشویق افراد به شرکت در تشیبع جنازه و نماز میت عزیزان - استفاده از باورهای دینی برای کمک به آرامش آنها

صفحه 95:
ارجاع به تیم حمایت روانی در منطقه .کسان یک ه قصد خو د کشیو دیگ رکشی‌دارند * .كسلنىكه اعتياك بسه مصرفمواد مخدر دارند * * ‏عاهم رولنپریشی‌هستند( تسوهم و هذ یار‎ leo aK cil. * ‏تجربه مجدد حاددنه در آنها ادلمد دارد‎ A كود كلنىكه دجار يسرفريشد شدهاند مثلاقبلاحر فم زهم * حالا نمى توانند حرف بزنند. كنترل ادرار داشته ولى بعد از وقوع .بلايا كنترل ادرارش رااز دست داده است

صفحه 96:

صفحه 97:
تعریف باز گویی روانشناختی جلسه ای گروهی برای بررسی دقیق واقعیات. افکار. برداشتها و وا کنش هابی است که پس از یکت حادذثه تکان دهنده .در فرد آسیب دیده بوجود میا ید

صفحه 98:
با زگویی روانشناختی * رواندرمانی نیست. * نوعیی غربالگری است.

صفحه 99:
۲۷ ۷ ۷ ۲۲ ۲۲ اطلاعات مربوط به جلسه با زگویی روانشناختی اندازه گروه کمتر از ۱۵نفر نحوه نشستن روشن ساختن نقش ها تعداد هدایتگر (دونفر) طول جلسه موقعيت مكانى مناسب

صفحه 100:
اجزاء با کوئی روانشناختی < معرفی (حفسلسه) < واقعیات (۳) ۶ افکار (ص(!۲۲) > برداشت های حسی موه ‎(Geusory‏ ‏< وا کنش & ‎(Rewiows)‏ < عادی سازی ‎(Dorcvctizutiva)‏ > جرنامه ریزی برای جلسه آینده وختم جلسه

صفحه 101:
واقعیات "چه پیش آمد؟ ۷" تجربه های عینی شر کت کنند گان ‎dod)‏ گروه راشر کت دهید)

صفحه 102:
افکار راجع به واقعه با مشاهده واقعه. فکری که بذهن او رسیده چه بوده است. * پرسش درباره افکار غالبا به پاسخ های عاطفی منجر میشو۵.

صفحه 103:
مرحله برداشتهای حسی * احساسات خود و برداشت های حسی خود را مطرح نمایند (چه چیز واقعه آنها را ناراحت نموده است).

صفحه 104:
واکنش ها * ابتدا چه وا کنش و عملی را از خود نشانداده و نهایتا چه کرده است.

صفحه 105:
عادی سازی * ابر ازنظر درباره تشابه ها * اطلاعاتی درباره وا کنش های قابل انتظار ارائه دهبد. * درباره راهبرد های سا زکاری توصیه هایی ارائه کنید.

صفحه 106:

صفحه 107:
شیوه های مقابله با علائم اختلال استرس پس از رویداد آسیب زا

صفحه 108:
Cost Treaacvutic Giress Otsorders لفکار ‎polio‏ )0 بسرانکیختگوو عصبنیتستمر (© تسرسو اجتناب(9

صفحه 109:
لفکار و خاطراتمزاحم () - هجوم مکرر خاطرلنه یطو لش بنه روز - د.یدن‌خولبهلییپ | محتولءواقعد - بادآوروولقعه با مشاهده چیزهلییکه بد نوح تلاء 1 نيك ص ‎p's!‏ ند

صفحه 110:
ج: یاد آور کننده حوادث آسیب زا چه چیزهایی شما را به باد آن چه اتفاق افتاد میی اندازد؟ اشیاء افراد. تصاویر اصوات وموقعیت ها باعث .باد آوری خاطره مزاحم مبی شوند

صفحه 111:
هدف کنترل افکار مزاحم است فراموش كردن افکار و خاطرات ناگوار و مزاحم نیست, بلکه تسلط داشتن بر آنها می باشد تا هر وقت بخواهیم آنها را بیاد آوريم نه هر وقت آنها .میی خواهند. ذهن ما را مورد تهاجم قرار دهند

صفحه 112:
تکنیک های تصویرسازی ذهنی هدف: تصویر سازی به طور ارادی و تغییر و کنترل تصویر ۱- تکنیک های پرده ای (صفحه تلویزیون. پرده سینما) ۲- تکنیک های دست و فاصله ات ۶- تصاویر مثبت جایگزین ۵- خاموش کردن

صفحه 113:
تکنیکهای شنیداری ۱- صداهای مزاحم مانند جیغ زدن. خرد شدن شیشه هاء فرو ر بختن دیوارهاء کمک خواستن (استفاده از تکنیک های تغییر و محو) ۳- تکنیکهای بو بایی بوهای آزار دهنده (استفاده از تکنیک باد کنکت؛ محبوس کردن و دور کردن)

صفحه 114:
کابوس ها و رویا های مزاحم و یادآور ۱- رعایت نظم و بهداشت خواب ۲- تمرین تکنیک های آرام سازی قبل از خواب ۳- نقاشی يا توصیف نوشتاری روباها ۶- بازسازی رویاها و تغیبر آنها با پایان مثبت

صفحه 115:
روشهای انحراف ذهن - تهبه لیست فعالیت های آرامش بخش - كوش دادن به موسیقی - ورزش كردن - كتاب خواندن - بازى كردن - تلويزيون ديدن

صفحه 116:
شیوه های مقابله با برانگیختگی و اجتناب

صفحه 117:
انسان بر انگيخته. چه ویژگی هابی دارد؟ _ زود عصبانی می شود و از کوره در میرود. _ استرس دارند و تحمل سختی ها در آنها کم است. _ از دیگران و برخورد با افراد اجتناب می کند.

صفحه 118:
* اولین قدم در حل مشکل فرد عصبانی بروز * باید به فرد عصبانی کمک کرد تا راه بر خورد مناسب و منطقی را بیابد.

صفحه 119:
در مواقع خشم و عصبانيت چکونه بایدخود را آرام کرد؟

صفحه 120:
روش های مقابله باخشم منحرف کردن توجه مكث كردن تغییردادن موقعیت و وضعیت دعا خواندن و حرف زدن با خود نوشتن احساس درونی ارتباط مناسب با بیان کلمات ببخشيد. تشکر می کنم. خودآرام سازی

صفحه 121:
خود آرام سازی جاكوسون آرامش پیشرونده شولتز آرامش خودزاد ولپی حساسيت زدایی منظم آموزشنقباضرو لنبساط (1 لستفاده از کلمه آرلمش(3

صفحه 122:
روش های مقابله باخشم استفاده از چراغ راهنما ايست كن كوش بده فكركن انتخاب كن

صفحه 123:
پیشگیری از استرس مدبرینسوثر هقو نمان(4 داشترچید مش ذسبرهسه زند گی(9 لستفاده بسهینه از مهایتحله سا و تصمیم گیروهوثر (9 ... لنجام فعا لها ع فوقبر نامه همچورپیاده روی‌شن و (0 ستفاده از تسکنیک‌های‌خود آرام ساز و( لستفاده از تسکنبکتف نفس‌چميق() هلشترجدفدر زند گی(9

صفحه 124:
ابزار ارزيابى سطح فشار روانی نبرسثهاى» زير به شما كمك ميكند تا از وجود فشار روانى در زندكى خود آكاه شويد آيا حفظ آرامش برايتان دشواراست؟ بلی ‏ خير آيا زود از كوره در ميرويد؟ بلى جر آيا خوابيدن در شب برايتان مشكل شده است؟ ‎oH‏ خير آیا احساس میکنید که مسئولیتهایتان بیشتر شده است؟ ‏ بلى خير آیا نشانههای جسمانی فشار روانی را تجربه میکنید؟ بلی ‏ خیر ‎LT‏ علاقه خود به روابط اجتماعی را از دست دادهاید؟ بلی خير آيا در تمرکز بر کارهای خود دچار مشکل هستید؟ بلی ‏ خير آيا ميل به مصرف سيكار يا مواد دیگر دارید؟ بلی جمع نمره

صفحه 125:
نتیجه ارزیایی استرس نمره ۰ و۱ شانه عدم وجود استرس نمره ۲ و۳ شانه استرس خفیف نمره ء وه نیاز به مشاوره نمره 1 تا نیاز به ذرمان دارویی

صفحه 126:
درس های فراگرفته از بلایا پیشگیر عاثربخثرتر از دیمان - - آمادگی موثرتر از برنامه ریزی بعد از وقوع - ابراز عشق و علاقه» قبل از وقوع

صفحه 127:

صفحه 128:
‎SUL 2‏ از توجه و مشاركت فعالتان ‎

29,000 تومان