صفحه 1:
سم له آلردمن الرحیق 9 ۳ 7 ۷

صفحه 2:
9 مهدیه حميدي کارشناس بهداشت محیط لك ل

صفحه 3:
مجموعه اقداماتی است گه: پاعث میشود محیط آموزشگاه به گونه اي گردد که اثر نامطلوبي پر سلامت جسمي 7 رواني 9 اجتماعي دانش آموزان بر جاي نگذارد.

صفحه 4:

صفحه 5:
سرااسران داش دس در بارس ۳ شرردرت دارد 3 I Bee ae lS ie 0 ey ISB) Bnd ‏ل‎ By By Une Tey cue) ‏الل نب زر‎ ey en peer fa < بهداشت محیط مدرسه بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر گذار است. مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 6:
سس رن لس( اسر لس کافی و تجهیزات و وسایل مناسب و استاندارد و سیستم صحیح جمع آوری زباله و فاضلاب وجسود ا لت آسايش محيطى فراهم نشود به ل 0 ‎STE)‏ ل اله ا داشتر Rese Eee sy

صفحه 7:
تاتیرات حاط زا داب ‎pe) -P Ryo‏ آسوزان. لام رال لیر سس انگلهاو ریکتزیاها. < اسر نا مطلسوب عوامسل بیماریسزای فیزیسکی سانند:تفیسرات شدید عوامسل فیزبس‌کی محسط مثل بالا با پایسن آمسدن شسدید درجه متا ار somes CN Ws 9 IF cy 9 asl ctl ol sony Jolae fl > ‏بدن دانش آموزان در اثر نزديكى مدرسه به كارخانه ها.‎ و 1 مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 8:
آیین نامه بهداشت محیط سدارس 2 که EST Ue Sdn Ty Di SESE sy oT ie ‏تلم بزشكى‎ ‏دفتر سلامت و تندرستى معاونت سلامت‎ م ركز سلامت محيط و كار مركز بجداقت لستان مركزي.

صفحه 9:
0601 12 ‎cal‏ آيين نامه ذر رو ماده و سل در م ‎B58 Cijg0‏ ‎dame y‏ است. ا ‎PPE ST‏ پرورش و نظارت لد مسر اجسرای آن بر عهده واحد های بهداشتی ول وزارت بسمداشت درسان و آموزش پزشکسی است. ‏مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 10:
ارات 5 انس مدرسه طبق قانون ماده ۱۳ رل ‎a‏ رل بهداشتى از سوى مركز سلامت محيط و كسار وزارت بهداشت درمان و آموزش 70 بو لازم الا جرااست. ماد

صفحه 11:
| ‎Cy‏ ‎xy oo‏ | سر و صدا امکانات ایمنسی وسايل يبشكيرى و مقابله با حوادث و رخدادهاى احتمالى. ا و پاکیسزگی آموزشگاه. ‎reed ee Pee Cy Ut sed rer‏ ات تجهیزات استاندارد و ... ,م تم مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 12:
‎Apes) spare By ede)‏ الا ‎Tsu goat‏ ‎ ‏دامدارى مر: 05 ۳ كشتاركاه. كوره آجر بزى و محل انبائنت كود تست در مارد بیمارستان. تیمارستان . گورستان. زندان .خطوط راه آهن. بزر كراهها. حویم کابلهای ‎ ‎ ‎ ‎ ‏1 ‏ت و کیبات شیمیایی . .. ‎ ‏مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 13:
سراژر ژاساد تا دنراد ‎hy do) cal‏ در صورت ‎vl‏ ‏نایسذسری ساخشت مدرسه در نزدیک ۱ محیط های نامناسب ۷ = >0 0 - بامراكز ذكر شده فاصله داشته مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 14:
ظوابط سازمان نوسازي توسعه و تجهیز استاندارد ملي 60000 موسسه استاندارد وتحقیقات صنعتي ایران Rese Eee sy

صفحه 15:
پیش بینی حدافل فضاى سسز ۱ آمو ز. محوطه مدرسه باید 5 مفروش كردد. مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 16:
۱ ۳ سطح برای هر دانش "موز «حداقل لوتفاع سقسف ‎gel!‏ ‏<حداکثر ابصاد قابسل ۱۳۰۱۳ طول و عسرض مرکز بهافت |

صفحه 17:
eave > ‏كك‎ < بدون درز 0 6 و رس سس < رنگ آمیزی شده مطایق با ‎Sy eg‏ 0 آموزشى. < تمهیدات لازم جهمت عسدم ‎ae)‏ ا ل Rese Eee sy

صفحه 18:
‎eae‏ ار ‎ ‎

صفحه 19:
re) ‏بدون درز و شکاف‎ به رسک روشین

صفحه 20:
«داراى نور كافسى ۷ ie ‏دانش آمسوزان‎ <با رنک سبسز غیر براق <فاصله از اولین ردیف رل ۱

صفحه 21:
‎J eed‏ اس ۳ ‎LED)‏ 8 آیسمنی ‏< درجه حرارت مناسب بين ‎171١-14‏ ‏ل ۱ 3 ‎se‏ ‏ا ا ور ۳ ‏۴ وسایل گرمایشی: ‎Py rear eo eT Cn ay Be)‏ باشند و گازهای توليدى به خارج از ۳ 52000 ‎|۳۳ ‏يكنواخت‎ ١ ‏نداشته باشد.‎ CP ary reed ۳ ‏۴ وساسل اعلام و اطفای حربسق موجود باشد. ‏۶ مدرسه بایستی دارای راههای ورودی و خسروجی اسطر اری مشخص شده با رنگ سس باشد و حداقل دو راه فرار براى ۳۷ اضطرارى ببش بينى شود. ‎ ‎052352

صفحه 22:
۲ AU te Seda eR re dd ‏ب م2 ورس‎ ‏رو‎ ‏فضای خارح به تور سسمی.‎ ۱ Sen Boo) ‏نرده مناسسب يا كتيبسه.‎ Fe py ee re ‏ار‎ ‏خردسال به طسقات باییسن تسر‎ ‏رل‎ ler) ۱ ‏ور ار‎ ISNA. TTT

صفحه 23:
زر مقدمه ‎EA‏ ر لس باتوجه ا ل 0 سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند ودربيشتر مواقع ابن نيازرا از طريق موادغذايى موجود ا 0 Flee TO ST CLD tO aE Perey or rary sree re) ‏سر‎ nd ae تاه 0 ۱ بت نظارت بر روند کمی و کیفی تغذیه درمدارس را بیذبرند جنانچه این امر صورت پذبرد قطعا در حفظ ۱

صفحه 24:
۱ آن دسترسى داشته باشند. لل ةل ل 00 | ۱ فاصله داشته باشد. ۴- درو پنجره سالم داشته 1 ه- ودیوارهای آن قابل شستشو و بدون درز و شکاف ۳ ۶- درو پنجره آن به توری مجهز باشد. 4 ۱ باشد. ل م a Pree kee nine mera korea | fy Ald Jing pol colo 5153 ۰- درحد امکان بخجال داشته ۱- آب سالم و بهداشتی داشته باشد. ۱ ee ie eee گواهینامه بهداشت عمومی را از ‎eS‏ 3000000000 -4 مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 25:
وجود بوفه نه لام بلکه ضروري است و در تمام مدارس دنيا اين مكان وجود دارد. ضرورت أن بيشتر در مدارس ابتدابي و راهنمايي به جشم مي خورد جون اكثر کودکان با صبحانه ناكافي راهي کلاس هاي درس مي ا ا ا سر كارآيي خود ۳ از دست مي دهد | مفاهیم ا ۱ ا ا م شوند. این موضوع ا ا ا است و بايد در خانواده ها نهادينه شودجون ‎Srey‏ اك رل تعذیه در این ی ۱ مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 26:
بسیاری از خوراکی ها مثل جیپس و پنک ca ۰ 5 ss ‏كاملا غیر مغذی و حتی مضر هستند‎ ۳ ole eek eer) wes pes ey) ‏نمک است که از اهمبت بر خوردار است. بدن برای فعالبت مناسب‎ ‏بسه مقادیر مشخصی نمک نباز دارد.‎ ‏سدیم به ثابت نگه داشتن غلظت مابعات بدن در سطح مناسب‎ ‏کمک می کند. سدیم همچنین نقش حیاتی در انتقال پالس های‎ ‏الکتریک به اعصاب را‎ re rere ae Wehr neh Ce er ee} ۱ ‏در بزركسالان هنكامى كه مقادير سديم سبار‎ ‏زيادى را نكاه مى دارد و حجم مابعات بدن افزايش مى بابسسد.‎ 00 ‏الل ا لل‎ ‏ا فاك ا‎ ‏عروق كرونرى قلب و سكته مرتبط است. با مقادير زباد مايع كه در‎ NO ‏ا ا ا‎ Sede] ‏احتمال باركى و بروز سكته وجود دارد.‎ Rese Eee sy

صفحه 27:
انواع موادغذابی که دربوفه عرضه مي شود. نفش بسیارمهمی ‎whys ed els Es 9‏ ار رل ستارس رال 5 کر سر ری سر ار ات نار ۱ ‎eas okey‏ بت مر ‎eon EE cen ee‏ ۶ داشته باشند واز عرضه اقلامي كه ار بخ اه ,ادا تلا ای ریا مسحولاتی که فاقد رروانه داش رکرداشيی وتارت رتم باد ند جلو كيرى ‎eS‏ وضمن آموزش به مسئولان بوفه آنان را به عرضه موادی 01 وپنیر. شیرپاستوریزه وبا استریلیزه وفرآورده های آن مانند (دوغ ء پنیر ) و بیسکویت . کلوچه وکیک هایی که کد بهداشتي وپروانه ساخت دارند وبه طریقه بهداشتي تهیه وبسته بندی شده اند . انواع تنقلات سنتي مثل نخودجي ‎eer)‏ ‎De se‏ : سيب ‎J Peg‏ ‎Bes eu.‏ ماله بوك کف تامار سک ‎Bin‏ بعدى هده ارت تصريق ‎32200000 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
عر.د ادارد بدشد 2-9 بو قه درمدارس به جند شکل اذاره می شود ۶ 1-تحت نظر مدبر مدرسه , توسط يکي از معلمان ۰ مربي بهداشت وبا مربي برورشی اذاره مي شود. 2-توسط سرايداريا خدمتكذار مدرسه اداره مى شود دراينصورت جنانجه مدرسه مربى بهداشت يا رابط بهداشت داشته باشد یا مدیر مدرسه خود نسبت به ان موضوع علاقه مند باشد به صورت ۱ ا ا ا ‎Bec eer Cpt eT‏ 1۱ pera ال ده ارت یر سر نس بات رت با رل سس ‎Be eh‏ دراين صورت آن فرد نسبت به بهداشت وسلامت تغذيه اي دانش آموزان حساس است وسعي مي کند بوفه رابه بهترین نحو اداره کند. ‎yee‏ ا ا فروشند ندارند وسعي مي کنند موادخوراكي اي رادربوقه عرضه کنند که مشتري بيشتري ‎weve) ky‏ ۳ مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 29:
شرایط زین ان ۱ سا لا ‎Be ea) rey PO eee)‏ دیوار لبه و اطراف آبخوری از جنس 200000 دارای ل سرد کن تلا للع تسس ‎re rend‏ 0 00 ا برای هر ۲۵ ثبر حد اقل دک شیر ۱

صفحه 30:
Lis ‏بهداشتي‎ on pare ‏حداقل 2 . فاصله احداث‎ گردد.

صفحه 31:
‎S‏ و بجوم + تیم تابط بعداقتى تالت ‎ee yee ee eer ie‏ ساخت سرویس های بهداشتی بایستی بر اساس آیین نامه ماده ۱۳ م ا م ل ل ‏فضاهای آموزشی و پرورشی سازمان نوسازی باشد ۱ ‏مرکزبجاشت اسان مکزي: ‎

صفحه 32:
شرايط بهداشتى دستشوييها ‎a‏ 2 نت شیسر دستشویی لسازم اسست. < ارتفاع دستشوييها متناسب با سن دانش آموزان در دوره هساى ‎۷۰ ‏الی‎ ۵ este oe ee ‏سائفى‎ ‎ ‏مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 33:
استفاده ازصایون مایم در دستشوییها فسروری ‎or eee ey)‏ توسط مسخزن است ۶ صابون مابسع و ‎eer‏ ‎Bey wr et emp wwe)‏ Pes Eee sy

صفحه 34:
chy iy D5 299 92245 ‏ار‎ ede od Ce Se ee) ee ee ‏ب‎ سیتیک تانک استفاده شسود. و را در و ظرفیت مدرسه محساسسه و تعیسیسن گرده. مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 35:
تور گلاسها (۳ | Ree ‏استفاده‎ en ‏نور‎ ‏تسه لاس سس مس‎ ‏کلاس و حدودا سک پنجسم‎ ‏سطح کسلاس قرار گیسرد.‎ RE ee) ie ‏حد اقسل شسدت روشنایسی‎ ‏یل سر‎ ‏دص سس‎ مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 36:
۳

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان