صفحه 1:
سم له آلردمن الرحیق 9 ۳ 7 ۷

صفحه 2:
9 مهدیه حميدي کارشناس بهداشت محیط لك ل

صفحه 3:
مجموعه اقداماتی است گه: پاعث میشود محیط آموزشگاه به گونه اي گردد که اثر نامطلوبي پر سلامت جسمي 7 رواني 9 اجتماعي دانش آموزان بر جاي نگذارد.

صفحه 4:

صفحه 5:
سرااسران داش دس در بارس ۳ شرردرت دارد 3 I Bee ae lS ie 0 ey ISB) Bnd ‏ل‎ By By Une Tey cue) ‏الل نب زر‎ ey en peer fa < بهداشت محیط مدرسه بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر گذار است. مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 6:
سس رن لس( اسر لس کافی و تجهیزات و وسایل مناسب و استاندارد و سیستم صحیح جمع آوری زباله و فاضلاب وجسود ا لت آسايش محيطى فراهم نشود به ل 0 ‎STE)‏ ل اله ا داشتر Rese Eee sy

صفحه 7:
تاتیرات حاط زا داب ‎pe) -P Ryo‏ آسوزان. لام رال لیر سس انگلهاو ریکتزیاها. < اسر نا مطلسوب عوامسل بیماریسزای فیزیسکی سانند:تفیسرات شدید عوامسل فیزبس‌کی محسط مثل بالا با پایسن آمسدن شسدید درجه متا ار somes CN Ws 9 IF cy 9 asl ctl ol sony Jolae fl > ‏بدن دانش آموزان در اثر نزديكى مدرسه به كارخانه ها.‎ و 1 مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 8:
آیین نامه بهداشت محیط سدارس 2 که EST Ue Sdn Ty Di SESE sy oT ie ‏تلم بزشكى‎ ‏دفتر سلامت و تندرستى معاونت سلامت‎ م ركز سلامت محيط و كار مركز بجداقت لستان مركزي.

صفحه 9:
0601 12 ‎cal‏ آيين نامه ذر رو ماده و سل در م ‎B58 Cijg0‏ ‎dame y‏ است. ا ‎PPE ST‏ پرورش و نظارت لد مسر اجسرای آن بر عهده واحد های بهداشتی ول وزارت بسمداشت درسان و آموزش پزشکسی است. ‏مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 10:
ارات 5 انس مدرسه طبق قانون ماده ۱۳ رل ‎a‏ رل بهداشتى از سوى مركز سلامت محيط و كسار وزارت بهداشت درمان و آموزش 70 بو لازم الا جرااست. ماد

صفحه 11:
| ‎Cy‏ ‎xy oo‏ | سر و صدا امکانات ایمنسی وسايل يبشكيرى و مقابله با حوادث و رخدادهاى احتمالى. ا و پاکیسزگی آموزشگاه. ‎reed ee Pee Cy Ut sed rer‏ ات تجهیزات استاندارد و ... ,م تم مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 12:
‎Apes) spare By ede)‏ الا ‎Tsu goat‏ ‎ ‏دامدارى مر: 05 ۳ كشتاركاه. كوره آجر بزى و محل انبائنت كود تست در مارد بیمارستان. تیمارستان . گورستان. زندان .خطوط راه آهن. بزر كراهها. حویم کابلهای ‎ ‎ ‎ ‎ ‏1 ‏ت و کیبات شیمیایی . .. ‎ ‏مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 13:
سراژر ژاساد تا دنراد ‎hy do) cal‏ در صورت ‎vl‏ ‏نایسذسری ساخشت مدرسه در نزدیک ۱ محیط های نامناسب ۷ = >0 0 - بامراكز ذكر شده فاصله داشته مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 14:
ظوابط سازمان نوسازي توسعه و تجهیز استاندارد ملي 60000 موسسه استاندارد وتحقیقات صنعتي ایران Rese Eee sy

صفحه 15:
پیش بینی حدافل فضاى سسز ۱ آمو ز. محوطه مدرسه باید 5 مفروش كردد. مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 16:
۱ ۳ سطح برای هر دانش "موز «حداقل لوتفاع سقسف ‎gel!‏ ‏<حداکثر ابصاد قابسل ۱۳۰۱۳ طول و عسرض مرکز بهافت |

صفحه 17:
eave > ‏كك‎ < بدون درز 0 6 و رس سس < رنگ آمیزی شده مطایق با ‎Sy eg‏ 0 آموزشى. < تمهیدات لازم جهمت عسدم ‎ae)‏ ا ل Rese Eee sy

صفحه 18:
‎eae‏ ار ‎ ‎

صفحه 19:
re) ‏بدون درز و شکاف‎ به رسک روشین

صفحه 20:
«داراى نور كافسى ۷ ie ‏دانش آمسوزان‎ <با رنک سبسز غیر براق <فاصله از اولین ردیف رل ۱

صفحه 21:
‎J eed‏ اس ۳ ‎LED)‏ 8 آیسمنی ‏< درجه حرارت مناسب بين ‎171١-14‏ ‏ل ۱ 3 ‎se‏ ‏ا ا ور ۳ ‏۴ وسایل گرمایشی: ‎Py rear eo eT Cn ay Be)‏ باشند و گازهای توليدى به خارج از ۳ 52000 ‎|۳۳ ‏يكنواخت‎ ١ ‏نداشته باشد.‎ CP ary reed ۳ ‏۴ وساسل اعلام و اطفای حربسق موجود باشد. ‏۶ مدرسه بایستی دارای راههای ورودی و خسروجی اسطر اری مشخص شده با رنگ سس باشد و حداقل دو راه فرار براى ۳۷ اضطرارى ببش بينى شود. ‎ ‎052352

صفحه 22:
۲ AU te Seda eR re dd ‏ب م2 ورس‎ ‏رو‎ ‏فضای خارح به تور سسمی.‎ ۱ Sen Boo) ‏نرده مناسسب يا كتيبسه.‎ Fe py ee re ‏ار‎ ‏خردسال به طسقات باییسن تسر‎ ‏رل‎ ler) ۱ ‏ور ار‎ ISNA. TTT

صفحه 23:
زر مقدمه ‎EA‏ ر لس باتوجه ا ل 0 سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند ودربيشتر مواقع ابن نيازرا از طريق موادغذايى موجود ا 0 Flee TO ST CLD tO aE Perey or rary sree re) ‏سر‎ nd ae تاه 0 ۱ بت نظارت بر روند کمی و کیفی تغذیه درمدارس را بیذبرند جنانچه این امر صورت پذبرد قطعا در حفظ ۱

صفحه 24:
۱ آن دسترسى داشته باشند. لل ةل ل 00 | ۱ فاصله داشته باشد. ۴- درو پنجره سالم داشته 1 ه- ودیوارهای آن قابل شستشو و بدون درز و شکاف ۳ ۶- درو پنجره آن به توری مجهز باشد. 4 ۱ باشد. ل م a Pree kee nine mera korea | fy Ald Jing pol colo 5153 ۰- درحد امکان بخجال داشته ۱- آب سالم و بهداشتی داشته باشد. ۱ ee ie eee گواهینامه بهداشت عمومی را از ‎eS‏ 3000000000 -4 مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 25:
وجود بوفه نه لام بلکه ضروري است و در تمام مدارس دنيا اين مكان وجود دارد. ضرورت أن بيشتر در مدارس ابتدابي و راهنمايي به جشم مي خورد جون اكثر کودکان با صبحانه ناكافي راهي کلاس هاي درس مي ا ا ا سر كارآيي خود ۳ از دست مي دهد | مفاهیم ا ۱ ا ا م شوند. این موضوع ا ا ا است و بايد در خانواده ها نهادينه شودجون ‎Srey‏ اك رل تعذیه در این ی ۱ مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 26:
بسیاری از خوراکی ها مثل جیپس و پنک ca ۰ 5 ss ‏كاملا غیر مغذی و حتی مضر هستند‎ ۳ ole eek eer) wes pes ey) ‏نمک است که از اهمبت بر خوردار است. بدن برای فعالبت مناسب‎ ‏بسه مقادیر مشخصی نمک نباز دارد.‎ ‏سدیم به ثابت نگه داشتن غلظت مابعات بدن در سطح مناسب‎ ‏کمک می کند. سدیم همچنین نقش حیاتی در انتقال پالس های‎ ‏الکتریک به اعصاب را‎ re rere ae Wehr neh Ce er ee} ۱ ‏در بزركسالان هنكامى كه مقادير سديم سبار‎ ‏زيادى را نكاه مى دارد و حجم مابعات بدن افزايش مى بابسسد.‎ 00 ‏الل ا لل‎ ‏ا فاك ا‎ ‏عروق كرونرى قلب و سكته مرتبط است. با مقادير زباد مايع كه در‎ NO ‏ا ا ا‎ Sede] ‏احتمال باركى و بروز سكته وجود دارد.‎ Rese Eee sy

صفحه 27:
انواع موادغذابی که دربوفه عرضه مي شود. نفش بسیارمهمی ‎whys ed els Es 9‏ ار رل ستارس رال 5 کر سر ری سر ار ات نار ۱ ‎eas okey‏ بت مر ‎eon EE cen ee‏ ۶ داشته باشند واز عرضه اقلامي كه ار بخ اه ,ادا تلا ای ریا مسحولاتی که فاقد رروانه داش رکرداشيی وتارت رتم باد ند جلو كيرى ‎eS‏ وضمن آموزش به مسئولان بوفه آنان را به عرضه موادی 01 وپنیر. شیرپاستوریزه وبا استریلیزه وفرآورده های آن مانند (دوغ ء پنیر ) و بیسکویت . کلوچه وکیک هایی که کد بهداشتي وپروانه ساخت دارند وبه طریقه بهداشتي تهیه وبسته بندی شده اند . انواع تنقلات سنتي مثل نخودجي ‎eer)‏ ‎De se‏ : سيب ‎J Peg‏ ‎Bes eu.‏ ماله بوك کف تامار سک ‎Bin‏ بعدى هده ارت تصريق ‎32200000 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
عر.د ادارد بدشد 2-9 بو قه درمدارس به جند شکل اذاره می شود ۶ 1-تحت نظر مدبر مدرسه , توسط يکي از معلمان ۰ مربي بهداشت وبا مربي برورشی اذاره مي شود. 2-توسط سرايداريا خدمتكذار مدرسه اداره مى شود دراينصورت جنانجه مدرسه مربى بهداشت يا رابط بهداشت داشته باشد یا مدیر مدرسه خود نسبت به ان موضوع علاقه مند باشد به صورت ۱ ا ا ا ‎Bec eer Cpt eT‏ 1۱ pera ال ده ارت یر سر نس بات رت با رل سس ‎Be eh‏ دراين صورت آن فرد نسبت به بهداشت وسلامت تغذيه اي دانش آموزان حساس است وسعي مي کند بوفه رابه بهترین نحو اداره کند. ‎yee‏ ا ا فروشند ندارند وسعي مي کنند موادخوراكي اي رادربوقه عرضه کنند که مشتري بيشتري ‎weve) ky‏ ۳ مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 29:
شرایط زین ان ۱ سا لا ‎Be ea) rey PO eee)‏ دیوار لبه و اطراف آبخوری از جنس 200000 دارای ل سرد کن تلا للع تسس ‎re rend‏ 0 00 ا برای هر ۲۵ ثبر حد اقل دک شیر ۱

صفحه 30:
Lis ‏بهداشتي‎ on pare ‏حداقل 2 . فاصله احداث‎ گردد.

صفحه 31:
‎S‏ و بجوم + تیم تابط بعداقتى تالت ‎ee yee ee eer ie‏ ساخت سرویس های بهداشتی بایستی بر اساس آیین نامه ماده ۱۳ م ا م ل ل ‏فضاهای آموزشی و پرورشی سازمان نوسازی باشد ۱ ‏مرکزبجاشت اسان مکزي: ‎

صفحه 32:
شرايط بهداشتى دستشوييها ‎a‏ 2 نت شیسر دستشویی لسازم اسست. < ارتفاع دستشوييها متناسب با سن دانش آموزان در دوره هساى ‎۷۰ ‏الی‎ ۵ este oe ee ‏سائفى‎ ‎ ‏مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 33:
استفاده ازصایون مایم در دستشوییها فسروری ‎or eee ey)‏ توسط مسخزن است ۶ صابون مابسع و ‎eer‏ ‎Bey wr et emp wwe)‏ Pes Eee sy

صفحه 34:
chy iy D5 299 92245 ‏ار‎ ede od Ce Se ee) ee ee ‏ب‎ سیتیک تانک استفاده شسود. و را در و ظرفیت مدرسه محساسسه و تعیسیسن گرده. مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 35:
تور گلاسها (۳ | Ree ‏استفاده‎ en ‏نور‎ ‏تسه لاس سس مس‎ ‏کلاس و حدودا سک پنجسم‎ ‏سطح کسلاس قرار گیسرد.‎ RE ee) ie ‏حد اقسل شسدت روشنایسی‎ ‏یل سر‎ ‏دص سس‎ مرکزبجاشت اسان مکزي:

صفحه 36:
۳

مركز بهداشت استان مركزي بهداشت محيط مدارس مهديه حميدي كارشناس بهداشت محيط مركز بهداشت استان مركزي بهداشت محيط مدارس مجموعه اقداماتي است كه: باعث ميشود محيط آموزشگاه به گونه اي گردد كه اثـر نامطلوبي بر سالمت جسمي – رواني و اجـتـمـاعي دانـش آمـوزان بـــر جـاي نـگـذارد. تعليم و تربيت در شرايط ايمن وبهداشتي و برخورداري از خدمات حمايتي يكي از حقوق مسلم فردي و اجتماعي كودكان است چرا اجراي بهداشت محيط در مدارس ضرورت دارد ؟ ► ► ► مركز بهداشت استان مركزي يك نكته مهم: مركز بهداشت استان مركزي تاثيرات محيط نا مناسب مدارس بر دانش آموزان ► ► ► ► مركز بهداشت استان مركزي آيين نامه بهداشت محيط مدارس ► ► مركز بهداشت استان مركزي (آيين نامه بهداشت محيط مدارس) ► ► مركز بهداشت استان مركزي . مركز بهداشت استان مركزي شرايط بهداشتي محيط مدرسه... مركز بهداشت استان مركزي . مركز بهداشت استان مركزي حداقل فاصله تا مكانهاي نامناسب بامدرسه مركز بهداشت استان مركزي معيارمساحت مناسب جهت احداث مدرسه تعداد طبقات: ابتدايي و راهنمايي حتي دو طبقه االمكان دبيرستان و هنرستان حداكثر چهار طبقه مركز بهداشت استان مركزي : معاونت تربيت بدني و تندرستي ظوابط سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس استاندارد ملي 2086موسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران ► ► مركز بهداشت استان مركزي فضاي كالس ► ► ► مركز بهداشت استان مركزي ديوارهاي كالس ► ► ► ► ► ► مركز بهداشت استان مركزي شرايط كف كالسها و راهروها و پله ها مركز بهداشت استان مركزي شرايط سقف كالسها مركز بهداشت استان مركزي ► تابلوكالس ► ► ► مركز بهداشت استان مركزي ► سيستم گرمايـشي كالسها و ايـمني ► ► ► ► مركز بهداشت استان مركزي شرايط ايمني محيطي ► ► ► ► ► مركز بهداشت استان مركزي بوفه مدارس مركز بهداشت استان مركزي مركز بهداشت استان مركزي وجود بوفه نه تنها الزم بلكه ضروري است و در تمام مدارس دنيا اين مكان وجود دارد .ضرورت آن بيشتر در مدارس ابتدايي و راهنمايي به چشم مي خورد چون اكثر كودكان با صبحانه ناكافي راهي كالس هاي درس مي شوند ،بنابراين ذخاير قندي شان كاهش مي يابد و مغز كارآيي خود را از دست مي دهد و در يادگيري مفاهيم درسي ،به خصـــوص دروسي مثل رياضي دچار اشكال مي شوند .اين موضوع يعني خوردن صبحانه بسيار حايز اهميت است و بايد در خانواده ها نهادينه شودچون كودكان ساعات مهم و اوليه روز را در مدرسه مي گذرانند ،تعذيه در اين ساعت ها هم بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد. مركز بهداشت استان مركزي مركز بهداشت استان مركزي اقالم غذايي قابل عرضه در بوفه مدارس انواع موادغذايي که دربوفه عرضه مي شود ،نقش بسيارمهمي درحفظ سالمت دانش آموزان دارد .مسئوالن مدارس و اولياي آنهادرزمينه عرضه موادغذايي دربوفه مدرسه بايد مشارکت فعال داشته باشند واز عرضه اقالمي که ارزش غذايي کم دارند مثل :انواع پفکها ،چیپس، يخمک ،نوشابه ،آدامس ،شکالت ،و ...همچنين محصوالت غذايي بدون بسته بندي ويا محصوالتي که فاقد پروانه ساخت وکدبهداشتي وتاريخ مصرف مي باشند جلوگيري کنند. وضمن آموزش به مسئوالن بوفه آنان را به عرضه موادي مانند ساندويچ نان وپنير ،شيرپاستوريزه ويا استريليزه وفرآورده هاي آن مانند (دوغ ،پنير ) و بيسکويت ،کلوچه وکيک هايي که کد بهداشتي وپروانه ساخت دارند وبه طريقه بهداشتي تهيه وبسته بندي شده اند ،انواع تنقالت سنتي مثل نخودچي وکشمش خرما -انواع خشکبار -انواع ميوه ها مثل :سيب گالبي -نارنگي -پرتقالو...وسبزيجاتي مانند هويج که کامال شسته وبسته بندی شده است تشويق نمايند . مركز بهداشت استان مركزي نحوه اداره بوفه -1تحت نظر مدير مدرسه ،توسط يکي از معلمان ،مربي بهداشت ویا مربي پرورشی اداره مي شود. -2توسط سرايداريا خدمتگذار مدرسه اداره مي شود دراينصورت چنانچه مدرسه مربي بهداشت يا رابط بهداشت داشته باشد يا مدير مدرسه خود نسبت به اين موضوع عالقه مند باشد به صورت بهداشتي اداره مي گردد . درغير اينصورت فردفروشنده يااداره کننده بوفه همه نوع مواد خوراکي در بوفه عرضه مي کند. -3توسط افرادي ازخارج مدرسه اداره شود .که دوحالت دارد: الف)تحت نظارت مدير مدرسه يامربي بهداشت توسط يکي از والدين دانش آموزان اداره شود که دراين صورت آن فرد نسبت به بهداشت وسالمت تغذيه اي دانش آموزان حساس است وسعي مي کند بوفه رابه بهترين نحو اداره کند. ب -افرادي متفرقه که فقط به کسب درآمد فکر مي کنند وتوجهي به آنچه که به بچه ها مي فروشند ندارند وسعي مي کنند موادخوراکي اي رادربوفه عرضه کنند که مشتري بيشتري داشته باشد. مركز بهداشت استان مركزي مركز بهداشت استان مركزي آبخوري بايـــد خارج از سرويـس هاي بهداشتـي و بـا حداقل 15متر فاصله احداث گردد. مركز بهداشت استان مركزي ► مركز بهداشت استان مركزي ► ► مركز بهداشت استان مركزي مركز بهداشت استان مركزي ► ► ► . مركز بهداشت استان مركزي ► ► مركز بهداشت استان مركزي مركز بهداشت استان مركزي

51,000 تومان