صفحه 1:
سم له آلردمن الرحیق
9 ۳
7 ۷
صفحه 2:
9
مهدیه حميدي کارشناس بهداشت محیط
لك ل
صفحه 3:
مجموعه اقداماتی است گه:
پاعث میشود محیط آموزشگاه به گونه اي گردد که اثر
نامطلوبي پر سلامت جسمي 7 رواني 9 اجتماعي
دانش آموزان بر جاي نگذارد.
صفحه 4:
صفحه 5:
سرااسران داش دس در بارس
۳ شرردرت دارد 3
I Bee ae lS ie
0 ey ISB) Bnd ل By By Une Tey cue)
الل نب زر ey en peer fa
< بهداشت محیط مدرسه بر سلامت روان دانش آموزان تاثیر گذار
است.
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 6:
سس رن لس(
اسر لس
کافی و تجهیزات و وسایل مناسب
و استاندارد و سیستم صحیح جمع
آوری زباله و فاضلاب وجسود
ا لت
آسايش محيطى فراهم نشود به
ل 0
STE) ل اله
ا
داشتر
Rese Eee sy
صفحه 7:
تاتیرات حاط زا داب pe) -P Ryo آسوزان.
لام رال لیر سس
انگلهاو ریکتزیاها.
< اسر نا مطلسوب عوامسل بیماریسزای فیزیسکی سانند:تفیسرات شدید
عوامسل فیزبسکی محسط مثل بالا با پایسن آمسدن شسدید درجه
متا ار
somes CN Ws 9 IF cy 9 asl ctl ol sony Jolae fl >
بدن دانش آموزان در اثر نزديكى مدرسه به كارخانه ها.
و
1
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 8:
آیین نامه بهداشت محیط سدارس
2 که
EST Ue Sdn Ty Di SESE sy oT ie
تلم بزشكى
دفتر سلامت و تندرستى معاونت سلامت
م ركز سلامت محيط و كار
مركز بجداقت لستان مركزي.
صفحه 9:
0601 12
cal آيين نامه ذر رو ماده و سل در
م B58 Cijg0
dame y است.
ا PPE ST
پرورش و نظارت لد مسر اجسرای آن بر
عهده واحد های بهداشتی ول
وزارت بسمداشت درسان و آموزش پزشکسی است.
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 10:
ارات 5 انس مدرسه طبق قانون
ماده ۱۳ رل a رل
بهداشتى از سوى مركز سلامت محيط و كسار
وزارت بهداشت درمان و آموزش 70 بو
لازم الا جرااست. ماد
صفحه 11:
|
Cy
xy oo |
سر و صدا
امکانات ایمنسی
وسايل يبشكيرى و مقابله با حوادث و رخدادهاى احتمالى.
ا و پاکیسزگی آموزشگاه.
reed ee Pee Cy Ut sed rer ات
تجهیزات استاندارد و ...
,م
تم
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 12:
Apes) spare By ede) الا
Tsu goat
دامدارى مر: 05 ۳
كشتاركاه.
كوره آجر بزى و محل انبائنت كود
تست در مارد
بیمارستان. تیمارستان . گورستان.
زندان .خطوط راه آهن. بزر كراهها.
حویم کابلهای
1
ت و کیبات شیمیایی . ..
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 13:
سراژر ژاساد تا دنراد hy do) cal
در صورت vl
نایسذسری ساخشت
مدرسه در نزدیک ۱
محیط های نامناسب ۷
=
>0 0 -
بامراكز ذكر
شده فاصله داشته
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 14:
ظوابط سازمان نوسازي توسعه و تجهیز
استاندارد ملي 60000 موسسه استاندارد
وتحقیقات صنعتي ایران
Rese Eee sy
صفحه 15:
پیش بینی حدافل
فضاى سسز
۱
آمو ز.
محوطه مدرسه باید
5
مفروش كردد.
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 16:
۱ ۳
سطح برای هر دانش
"موز
«حداقل لوتفاع سقسف
gel!
<حداکثر ابصاد قابسل
۱۳۰۱۳
طول و عسرض
مرکز بهافت |
صفحه 17:
eave > كك
< بدون درز
0 6
و
رس سس
< رنگ آمیزی شده مطایق با
Sy eg 0
آموزشى.
< تمهیدات لازم جهمت عسدم
ae) ا ل
Rese Eee sy
صفحه 18:
eae ار
صفحه 19:
re)
بدون درز و شکاف
به رسک روشین
صفحه 20:
«داراى نور كافسى
۷ ie
دانش آمسوزان
<با رنک سبسز غیر براق
<فاصله از اولین ردیف
رل ۱
صفحه 21:
J eed اس ۳ LED) 8 آیسمنی
< درجه حرارت مناسب بين 171١-14
ل ۱ 3 se
ا ا ور ۳
۴ وسایل گرمایشی:
Py rear eo eT Cn ay Be)
باشند و گازهای توليدى به خارج از
۳ 52000
|۳۳ يكنواخت ١
نداشته باشد. CP ary reed ۳
۴ وساسل اعلام و اطفای حربسق
موجود باشد.
۶ مدرسه بایستی دارای راههای
ورودی و خسروجی اسطر اری
مشخص شده با رنگ سس باشد و
حداقل دو راه فرار براى ۳۷
اضطرارى ببش بينى شود.
052352
صفحه 22:
۲ AU te Seda
eR re dd
ب م2 ورس
رو
فضای خارح به تور سسمی.
۱ Sen Boo)
نرده مناسسب يا كتيبسه.
Fe py ee re ار
خردسال به طسقات باییسن تسر
رل ler)
۱ ور ار
ISNA.
TTT
صفحه 23:
زر
مقدمه EA ر لس
باتوجه ا ل 0
سه وعده غذایی اصلی به میان وعده نیز نیاز دارند
ودربيشتر مواقع ابن نيازرا از طريق موادغذايى موجود
ا 0
Flee TO ST CLD tO aE
Perey or rary sree re)
سر nd ae
تاه
0
۱
بت
نظارت بر روند کمی و کیفی تغذیه درمدارس را
بیذبرند جنانچه این امر صورت پذبرد قطعا در حفظ
۱
صفحه 24:
۱
آن دسترسى داشته باشند.
لل ةل ل 00
| ۱
فاصله داشته باشد.
۴- درو پنجره سالم داشته 1
ه- ودیوارهای آن قابل شستشو و بدون درز و شکاف
۳
۶- درو پنجره آن به توری مجهز باشد.
4 ۱
باشد.
ل م
a
Pree kee nine mera korea |
fy Ald Jing pol colo 5153
۰- درحد امکان بخجال داشته
۱- آب سالم و بهداشتی داشته باشد.
۱ ee ie eee
گواهینامه بهداشت عمومی را از eS
3000000000
-4
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 25:
وجود بوفه نه لام بلکه ضروري است و در تمام
مدارس دنيا اين مكان وجود دارد. ضرورت أن بيشتر در
مدارس ابتدابي و راهنمايي به جشم مي خورد جون اكثر
کودکان با صبحانه ناكافي راهي کلاس هاي درس مي
ا ا ا سر
كارآيي خود ۳ از دست مي دهد | مفاهیم
ا ۱ ا ا م
شوند. این موضوع ا ا ا
است و بايد در خانواده ها نهادينه شودجون Srey اك
رل تعذیه در این
ی ۱
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 26:
بسیاری از خوراکی ها مثل جیپس و پنک
ca ۰ 5 ss
كاملا غیر مغذی و حتی مضر هستند
۳ ole eek eer) wes pes ey)
نمک است که از اهمبت بر خوردار است. بدن برای فعالبت مناسب
بسه مقادیر مشخصی نمک نباز دارد.
سدیم به ثابت نگه داشتن غلظت مابعات بدن در سطح مناسب
کمک می کند. سدیم همچنین نقش حیاتی در انتقال پالس های
الکتریک به اعصاب را
re rere ae Wehr neh Ce er ee}
۱ در بزركسالان هنكامى كه مقادير سديم سبار
زيادى را نكاه مى دارد و حجم مابعات بدن افزايش مى بابسسد.
00 الل ا لل
ا فاك ا
عروق كرونرى قلب و سكته مرتبط است. با مقادير زباد مايع كه در
NO ا ا ا Sede]
احتمال باركى و بروز سكته وجود دارد.
Rese Eee sy
صفحه 27:
انواع موادغذابی که دربوفه عرضه مي شود. نفش بسیارمهمی
whys ed els Es 9 ار رل ستارس رال 5
کر سر ری سر ار ات نار ۱
eas okey بت مر
eon EE cen ee ۶
داشته باشند واز عرضه اقلامي كه ار
بخ اه ,ادا تلا
ای ریا مسحولاتی که فاقد رروانه داش رکرداشيی وتارت رتم باد ند
جلو كيرى eS
وضمن آموزش به مسئولان بوفه آنان را به عرضه موادی 01
وپنیر. شیرپاستوریزه وبا استریلیزه وفرآورده های آن مانند (دوغ ء پنیر ) و
بیسکویت . کلوچه وکیک هایی که کد بهداشتي وپروانه ساخت دارند وبه طریقه
بهداشتي تهیه وبسته بندی شده اند . انواع تنقلات سنتي مثل نخودجي eer)
De se : سيب J Peg
Bes eu. ماله بوك کف تامار سک Bin بعدى هده ارت تصريق
32200000
صفحه 28:
عر.د ادارد بدشد
2-9
بو قه درمدارس به جند شکل اذاره می شود ۶
1-تحت نظر مدبر مدرسه , توسط يکي از معلمان ۰ مربي بهداشت وبا مربي برورشی اذاره مي شود.
2-توسط سرايداريا خدمتكذار مدرسه اداره مى شود دراينصورت جنانجه مدرسه مربى بهداشت يا
رابط بهداشت داشته باشد یا مدیر مدرسه خود نسبت به ان موضوع علاقه مند باشد به صورت
۱
ا ا ا Bec eer Cpt eT
1۱ pera
ال ده ارت یر سر نس بات رت با رل سس Be eh
دراين صورت آن فرد نسبت به بهداشت وسلامت تغذيه اي دانش آموزان حساس است وسعي
مي کند بوفه رابه بهترین نحو اداره کند.
yee ا ا
فروشند ندارند وسعي مي کنند موادخوراكي اي رادربوقه عرضه کنند که مشتري بيشتري
weve) ky ۳
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 29:
شرایط زین
ان ۱
سا لا
Be ea) rey PO eee)
دیوار لبه و اطراف آبخوری از جنس
200000
دارای ل سرد کن
تلا للع تسس
re rend 0 00
ا
برای هر ۲۵ ثبر حد اقل دک شیر
۱
صفحه 30:
Lis بهداشتي on pare
حداقل 2 . فاصله احداث
گردد.
صفحه 31:
S و بجوم + تیم
تابط بعداقتى تالت
ee yee ee eer ie
ساخت سرویس های بهداشتی بایستی بر اساس آیین نامه ماده ۱۳
م ا م ل ل
فضاهای آموزشی و پرورشی سازمان نوسازی باشد ۱
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 32:
شرايط بهداشتى دستشوييها
a 2 نت
شیسر دستشویی لسازم اسست.
< ارتفاع دستشوييها متناسب با سن
دانش آموزان در دوره هساى
۷۰ الی ۵
este oe ee سائفى
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 33:
استفاده ازصایون مایم در
دستشوییها فسروری
or eee ey)
توسط مسخزن است ۶
صابون مابسع و
eer
Bey wr et emp wwe)
Pes Eee sy
صفحه 34:
chy iy D5 299 92245
ار ede od Ce Se ee) ee ee
ب
سیتیک تانک استفاده شسود.
و را در و
ظرفیت مدرسه محساسسه و تعیسیسن گرده.
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 35:
تور گلاسها
(۳ | Ree
استفاده en نور
تسه لاس سس مس
کلاس و حدودا سک پنجسم
سطح کسلاس قرار گیسرد.
RE ee) ie
حد اقسل شسدت روشنایسی
یل سر
دص سس
مرکزبجاشت اسان مکزي:
صفحه 36:
۳