بودجه بندی جامع
اسلاید 1: بودجه بندی جامع موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)مباحث آموزشی سال 1392به نام خداوند جان وخرد
اسلاید 2: بودجه: طرحی است که نحوه تخصیص کارآمد و اثر بخش منابع محدود یک واحد تجاری یا هر سازمان دیگر در یک دوره معین را تعیین می کند.بودج یک طرح مقداری مشروح وکامل به منظور استفاده از منابع واحد تجاری در دوره ای معین است.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 3: مبانی بودجه بندی1.بودجه مفهومی مقداری است: کلیه فعالیت های طرح ریزی شده واحد تجاری با یک واحد مشترک مانند پول یا تعداد محصولات تولید شده تشریح می شود. 2.بودجه مربوط به واحد تجاری مشخصی است: واحد تجاری در بودجه بندی ممکن است یک پروژه معین ،یک واحد تجاری یا در مفهومی وسیع تر یک ارگان دولتی یا کل دولت باشد قبل از شروع مرحله تنظیم بودجه لازم است که واحد بودجه دقیقا مشخص شود.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 4: مبانی بودجه بندی3.بودجه مربوط به دوره معینی است: بودجه باید نتایج مالی برنامه ها و فعالیت های طرح ریزی شده را در یک دوره معین(سالانه،بلند مدت یا کوتاه مدت) ارائه کند.بودجه های سالانه متداول تر است زیرا بسیاری از گزارش های واحد های تجاری نیز سالانه می باشد و به این ترتیب مقایسه نتایج واقعی با نتایج مالی طرح ریزی شده امکان پذیر خواهد بود.بودجه های بلند مدت جزئیات مشروح کمتری را در بر دارد و در مقابل بودجه های کوتاه مدت معمولا امکان واکنش های سریع تری را در مقابل مسائل فرا هم می کند.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 5: مقاصد بودجه بندی1.ایجاب طرح ریزی دوره ای: کلیه فعالیت های واحد تجاری برای استفاده کارآمد و اثربخش از منابع کمیابی که در اختیار دارد مستلزم نوعی طرح ریزی می باشد.2.ترویج هماهنگی و همکاری: فرآیند بودجه بندی وسیله ای برای تبادل نظر و ایجاد هماهنگی بین هدف های مدیران سطوح مختلف واحد تجاری فراهم می سازد.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 6: مقاصد بودجه بندی3.الزام به مقدار درآوردن پیشنهادها: اندازه گیری فعالیت های واحد تجاری مستلزم به مقدار درآوردن منافع و مخارج آن است.تعیین منافع ومخارج برخی برنامه ها مثل برنامه بازاریابی کار مشکلی است ،ولی به هر حال باید انجام تا بتوان منافع ومخارج برنامه را مقایسه کرد.4.فراهم ساختن چارچوب ارزیابی فعالیت ها: چون بودجه برآوردی از فعالیت های آینده است می توان از آن به عنوان معیاری برای ارزیابی فعالیت های واحد تجاری استفاده کرد .
اسلاید 7: مقاصد بودجه بندی 5.آگاهی از اقلام بهای تمام شده: مدیران مالی و حسابداران مدیریت معمولا نتایج تصمیم گیری ها و فعالیت ها را از نقطه نظر بهای تمام شده آن ارزیابی می کنند در حالی که ممکن است این امر در مورد سایر مدیران صادق نباشد،اما در هنگام تنظیم بودجه همه مدیرانی که مسئولیت برآورد بودجه دارند ناگزیر مخارج و منافع حاصل از فعالیت ها را مقایسه می کنند.آگاهی از بهای تمام شده مبنای مشترکی را برای برقراری ارتباط بین مدیران مختلف فراهم می سازد.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 8: مقاصد بودجه بندی 6.تأمین الزامات قانونی یا قراردادی: بسیاری از سازمان ها از لحاظ قانونی ملزم به تهیه بودجه می باشند.شرکتهای پذیرفته شده در بورس ،بر اساس الزامات بورس و برخی از واحدهای تجاری نیز هنگام عقد قراردادهای وام ملزم به تهیه و اجرای برخی از بودجه ها می شوند.7.هدایت فعالیت ها به سمت اهداف سازمانی: پیش نیاز مهم در برآورد بودجه تعیین هدف های عملیاتی برای واحد تجاری است اگر چه فرآیند تدوین هدف ها مشکل و مستلزم مشارکت مدیران در تمامی سطوح سازمانی است اما با انجام آن تهیه یک بودجه مؤثر بسیار آسان خواهد شد. اهداف به دو هدف کلی تقسیم می شود: 1. تحصیل سود مورد انتظار 2. نگهداری نقدینگی کافیموسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 9: 1.طرح ریزی: طرح ریزی کلیه مراحل بودجه بندی را از نقطه شروع فکر تا مرحله برآورد بودجه شامل می شود و چارچوبی برای وظیفه دوم بودجه بندی فراهم می کند.2.کنترل: کنترل عبارتست از مقایسه نتایج واقعی با پیش بینی های بودجه که این مقایسه را معمولا گزارش عملیات می نامند.وظیفه کنترل تنها به حداقل کردن بهای تمام شده محدود نمی شود بلکه در صورت وجود اختلاف بین نتایج واقعی و ارقام بودجه،موجب اعمال نظارت بر عملیات و اتخاذ تدابیر اصلاحی نیز می گردد.وظایف بودجه بندی موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 10: بودجه افزایشی بودجه برنامه ای بودجه بر مبنای صفربودجه جامع(عملیاتی و مالی)10انواع روش های بودجه بندیموسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 11: بودجه جامعمحصول نهایی فرآیند برآورد و تهیه بودجه یک واحد تجاری،بودجه جامع است که شامل بودجه های جداگانه هر یک از بخش های تابعه آن واحد می باشد.این بودجه معرف طرح کلی واحد تجاری در دوره بودجه است.بودجه جامع به دو بخش اصلی یعنی بودجه مالی و بودجه عملیاتی تقسیم می گردد.در بودجه عملیاتی اقلام بهای تمام شده،هزینه های عملیاتی و درآمدهای دوره بودجه مورد بررسی قرار می گیرد و در نتیجه سود خالص عملیات بودجه بندی می شود بودجه مالی مشتمل بر بودجه بندی وضعیت مالی و سایر بودجه های مورد نیاز مدیریت مالی است. ضمنا،بودجه مالی تا حدود زیادی به بودجه عملیاتی و وضعیت مالی اول دوره بودجه بستگی دارد.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 12: بودجه عملیاتی بودجه عملیاتی مشتمل بر برآوردها و بودجه بندی فعالیت های تولیدی و غیر تولیدی واحد تجاری یا به عبارتی دیگر،اجزای صورت سود و زیان آن است.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 13: بودجه فروش: این بودجه که معمولا در اولین مرحله از فرآیند بودجه تهیه می شود یکی از مهمترین اجزای بودجه عملیاتی است زیرا بودجه های دیگر تا حدود زیادی به آن وابسته است یا از آن منتج می شود.بودجه فروش معمولا به عوامل گوناگونی مانند وضعیت کلی اقتصادی،تصمیمات قیمت گذاری،واکنش های رقبای تجاری،وضعیت صنعت و ... بستگی دارد.اگر چه بودجه نهایی فروش بر حسب ریال است اما باید حاوی جزئیات مشروح و کافی درباره ترکیب محصولات و الگوهای فروش نیز باشد تا بتوان بر مبنای آن تصمیمات لازم را درباره تغییر سطوح موجودیها و مقادیر تولید اتخاذ نمود.در تنظیم بودجه فروش به ای موارد توجه کنیم:تفکیک فروش به دوره های زمانی مختلفتفکیک فروش به مناطق مختلفتفکیک فروش به محصولات مختلفتفکیک فروش به نقد وغیر نقدموسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 14: بودجه موجودی کالای آخر دوره: این موجودیها بخش عمده ای از داراییهای جاری بسیاری از واحدهای تجاری تولیدی را تشکیل می دهد و تصمیم گیری در مورد آن یکی از وظایف مهم مدیریت محسوب می گردد.بودجه تولید: بودجه مقادیر تولید نقطه شروع فرآیند تهیه بودجه تولید است.بودجه های مواد مستقیم،دستمزد مستقیم و سربار ساخت بر بودجه مقادیر تولید متکی است.مجموع این بودجه ها به طور کلی بودجه تولید نامیده می شود.بودجه تولید از بودجه ،بودجه موجودی کالای پایان دوره و موجودی ابتدای دوره و ملحوظ داشتن ظرفیت تولید به دست میآید موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 15: جهت برآورد بودجه مواد مستقیم مدیران باید سطوح جاری و مورد انتظار موجودیها را همراه با پیش بینی فروش مورد توجه قرار دهند. بودجه دستمزد مستقیم برای طرح ریزی تولید و مدیریت پرسنل مورد نیاز است.در تهیه این بودجه لازم است که توجه کافی به تخصصها و مهارتهای مورد نیاز برای ترکیب تولید مبذول گردد.ضمنا باید برای تغییر در نیازمندیهای نیروی انسانی که بر اثر نوسانهای دوره ای تولید به وجود می آید،برنامه ریزی لازم به عمل آید. بودجه سربار ساخت شامل کلیه اقلام بهای تمام شده غیر مستقیم مانند مواد غیر مستقیم،دستمزد غیر مستقیم واقلام مشابه می باشد در تهیه این بودجه تفکیک اقلام ثابت و متغیر سربار ساخت حائز اهمیت است زیرا به این ترتیب می توان برآوردهای قابل اطمینان تری از این اقلام سربار به عمل آورد.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 16: بهای تمام شده کالای فروش رفته بودجه شدهدر تهیه این بودج از بودجه های تولید،مواد مستقیم ،دستمزد مستقیم ،سربار ساخت وموجودی پایان دوره و اول دوره استفاده میشودموسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 17: بودجه هزینه های اداری:این بودجه شامل هزینه فعالیتهای غیر تولیدی واحد تجاری است. بخش قابل ملاطظه ای از این هزینه ها ثابت و نیمه متغیر هستند لذا برآورد آنها کار دشواری نیست و این هزینه هارا میتوان به فصول یا ماه به طور مساوی تقسیم نمود.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 18: بودجه هزینه های فروش و بازاریابی:فعالیت های فروش و بازاریابی به نحو مؤثری بر مبلغ فروش اثر می گذارد. بنابراین بودجه هزینه های فروش و بازاریابی باید در مراحل اولیه فرآیند بودجه بندی یعنی همزمان با بودجه فروش تهیه گردد. موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 19: صورت سود وزیان بودجه شده: هنگامی که کلیه بودجه های مذکور تهیه گردد به آسانی می توان صورت سود و زیان بودجه شده را تهیه و سود خالص را بودجه بندی کرد این رقم کلیدی که معرف هدف واحد تجاری در مورد سود خالص است بسیاری از فعالیت های این واحد را در دوره بودجه منعکس می کند. در مواقعی که واحد تجاری انتظار ارقام غیر عملیاتی مؤثر بر سود را دارد این ارقام در بودجه بندی سود خالص منظور می کند. به منظور به دست آوردن سود خالص بعد از مالیات می توان رقم مالیات بر درآمد را نیز برآورد و از سود خالص بودجه شده کسر کرد .
اسلاید 20: بودجه عملیاتی واحدهای خدماتی به دلیل اینکه حاوی بهای تمام شده محصولات نیست با بودجه واحدهای تجاری تولیدی متفاوت است .اجزای اصلی بودجه عملیاتی این گونه واحد ها درآمد حاصل از ارائه خدمات و هزینه های عملیاتی آن است. بودجه عملیاتی مؤسسات غیرانتفاعی مشابه بودجه واحدهای خدماتی است.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 21: بودجه مالی 1.طرح های تأمین مالی : موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 22: بودجه مالی اجزای مختلف یک بودجه مالی عبارتند از:1.طرح های تأمین مالی : این طرح ها شامل برنامه های واحد تجاری برای انتشار سهام یا اوراق قرضه از یک سود و بازخرید سهام،باز پرداخت اصل اوراق قرضه یا توزیع سود سهام از سوی دیگر است. 2.بودجه مخارج سرمایه: بودجه بندی سرمایه ای شامل تهیه اقلام عمده مانند ماشین آلات و تجهیزات و در برخی موارد پروژه هایی نظیر اجرای یک برنامه بلند مدت آموزش کارکنان است که معمولا عمر مفیدی بیش از یک دوره مالی دارند.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 23: 3.بودجه نقدی: حفظ نقدینگی کافی به منظور پرداخت بموقع تعهدات یکی از هدف های اصلی واحدهای تجاری است. یکی از ابزار های مفید برای اعمال مدیریت بر وجوه نقد تهیه بودجه نقدی است. ضمن تهیه این بودجه گردش وجوه نقد به طور کلی در دوره بودجه برآورد می شود. نقطه آغاز این فرآیند معمولا برآورد وجوه نقد حاصل از عملیات است که از اصلاح رقم سود خالص بودجه شده به منظور خارج کردن اقلام غیر نقدی مانند استهلاک بدست می آید.کلیه اقلام نقدی غیر عملیاتی نیز در بودجه نقدی منظور می گردد. بودجه نقدی سالانه برای اعمال مدیریت بر وجوه نقد، بلند مدت و احتمالا غیر مفید محسوب می شود. بودجه های نقدی ماهانه، هفتگی و حتی روزانه ممکن است برای مقاصد ونیازهای اطلاعاتی مدیران مفیدتر باشد.دوره بودجه نقدی معمولا به نیازمندیهای طرح ریزی، مشکلات و مسائل بالقوه گردش وجوه نقد بستگی دارد. بودجه نقدی کمک مؤثری برای اعمال مدیریت بر وجوه نقد و ایجاد توازن معقولی بین نقدینگی و سودآوری می باشد.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 24: 4.ترازنامه بودجه شده: این بودجه بندی با استفاده از ترازنامه اول دوره بودجه و تغییرات مورد انتظار در مانده حسابها که در بودجه های عملیاتی تأمین مالی،مخارج سرمایه ای و نقدی منعکس است،به دست می آید. موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 25: 5. صورت گردش وجوه نقد بودجه شده: این بودجه بندی آخرین جزء بودجه جامع است که در فرآیند طرح ریزی مالی وسیله ای مفید و کمک مؤثری به مدیریت محسوب می شود.صورت گردش وجوه نقد معمولا با استفاده از ارقام منعکس در بودجه صورت سود و زیان و تغییرات مانده های ترازنامه های برآوردی در اول و آخر دوره بودجه تهیه می گردد.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 26: طرح سود در مواردی به بودجه جامع اصطلاح طرح سود نیز اطلاق می شود که بخش عملیاتی بودجه جامع رابه خوبی بیان می کند.کل بودجه جامع نیز معرف طرح سود یک واحد تجاری است.بودجه عملیاتی جزئیات بودجه بندی سود را نشان می دهد در حالی که بودجه مالی جزئی از طرح کلی سود واحد تجاری می باشد.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 27: بررسی و تجدید نظر در بودجه با توجه به اینکه منابع موجود نوعا کمتر از میزان تقاضا است،لازم است که پیشنهادها و پروژه های مطرح شده در بودجه به گونه ای سیستماتیک مورد ارزیابی قرار گیرد،که معمولا این ارزیابی، فرآیند بررسی و تجدید نظر در بودجه نامیده می شود. این فرآیند در واحدهای تجاری و سازمانهای مختلف متفاوت است، حتی در داخل یک واحد تجاری نیز در بخشهای مختلف ممکن است این فرآیند یکسان نباشد. موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 28: مراحل اساسی بررسی و تجدید نظر در بودجهشروعتهیه طرح ها تجدید نظر به وسیله مدیریت بالاترآیا مورد قبول است یا نهتجدید نظر،بهبود و...تصویب و اجراآریخیرموسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 29: اعمال کنترل از طریق بودجه بخش مهمی از وظیفه کنترل بودجه، مقایسه ارقام بودجه بندی شده با نتایج واقعی عملیات است. این مقایسه ها معمولا در گزارش های عملکرد دوره ای منعکس می گردد. تعداد دفعات تهیه این گزارش ها می تواند بر حسب نیاز و تمایل مدیریت افزایش یابد اما همانند اغلب اطلاعات دیگر عامل محدود کننده در این افزایش، هزینه است. بنابراین دوره این گزارش ها با توجه به منافع و هزینه تهیه آن تعیین می شود.علاوه بر این همواره بایستی این سوال کلیرا در نظر داشته باشیم که:چگونه بودجه را تهیه کنیم که مقایسه آن با نتایج واقعی مفید باشد.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 30: تفاوتهای بین ارقام بودجه شده و ارقام واقعی اصطلاحا “ انحراف” نامیده می شود، اگر ارقام واقعی کمتر از ارقام بودجه بندی شده باشد انحراف مساعد و در غیر این صورت نامساعد خوانده می شود. البته جمع انحرافات به تنهایی اطلاعات لازم برای اعمال کنترل را فراهم نمی کند زیرا ممکن است انحرافات نامساعد و مساعد یکدیگر را خنثی نمایند، در این گونه موارد لازم است اقلام جزء انحرافات به طور مجزا بررسی و تجزیه و تحلیل شود.موسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 31: چگونه بودجه بهتری تهیه کنیم تمامی واحدهای ذیربط در تهیه بودجه ایفای نقش نمایند(تشریک مساعی)مسئولیت ها به نحو مناسب تعریف وابلاغ شودکمیته بودجه تشکیل شود آموزش داده شوداولویتها مشخص واعلام شودمفروضات به صورت منطقی بیان شودمطالب به صورت کمی ارائه شودانعطاف پذیری لازم وجود داشته باشدموسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
اسلاید 32: داخل پرانتز بگفتیم صد کلام از بودجه و آثار نابشز مبنا و ز قصد و ، اندکی از ساز و کارشنگفتیم بودجه را از چه فراموشش نمودیمچراغ بودجه را ناخواسته خاموشش نمودیمموسسه حسابرسی دانشگر محاسب(حسابداران رسمی)
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.