صفحه 1:
بوم مدل كسب وکارنوآوری مدلهای کسبوکار: مسیر
ات آينده
صفحه 2:
كا رو به رشد مدل هاي کسب و کار
منشاً مدلهای کسب کار
سا معرفی مدل های کسب و کار
بوم مدل کسب و کار
al eee ۱ های سب و کار
سا رویکرد شناختی در نوآ
تا لا حظاتی برای تحقیقاد
A یشنهاداتی برای تحقیقات آینده نو
صفحه 3:
O اهمیت روبه رشد مدل های کسب وکار
ات وروت ر سال ۲۰۱۱ بیان مینمایند که ما مدل کسبوکر را ۰ ۱ ۲۳۰
از فعالیتها میشناسیم که روشی از شرکت رابرای انجام کسبوکار با
مشتریان و شرکاء و فروشندگان به تصویر میکشد. به صورت دقیقتر مدل کسبوکار
رلبه عنوان مجموعهای از فعالیتهای خاص که برای برآورده کردن نیازهای درک شده
بازاره شامل ویژگیهای بخشهایی که اين فعالیتها را هدایت مینمایند و چگونگی
ارتباط این فعالیتها به یکدیگر معرفی مینمایند.
صفحه 4:
O اهمیت روبه رشد مدل های کسب وکار
جوهره مفهوم مدل کسبوکار بر چگونگی انجام کسبوکار تمرکز دارد و دیدگاه
ولا است به بت این که برهریک از اعمال خاصی از Pec fs
محصولء بازاریلبی پا عملکرد تمرکز نماید. مدل کسبوکار برای خلق ارزش بر همه
مشارکت کنندگان مدل کسبوکار تمرکز مینماید تا این که منحصرا بر جذب
ارزش تمرکز نماید و شرکاء میتوانند کمک کننده به شرکت اصلی برای هدایت
فعالیتهای ضروری مدل کسبوکار درمحیط رقابتی برای حفظ مزیت رقابتی
وموفقیت باشند.
صفحه 5:
مهمتری برای نوآوری در
اگرچه نوآوری مدلهای کسبوکار اغلب بوسیله نوآوری تکنولوژی از قبیل اینترنت یا
ارتباطات با پهنای بلند بالا تسهیل میشود و شرکتها را قادر به سازماندهی وتعامل با
روشهای جدید مینملید. ولی نوآوران مدل کسبوکار نیاز به تعهد برای سرمایه گذاری
در بخش تحقيق و توسعه براى لين تكنولوزىها را ندارند بلكه آنها تكنولوزىها را در
روشهای نوآورانهای توسعه میدهند که میتولند به همراه فاکتور موفقیت در دنیای
رقابت برای شرکتهای دارای نوآوری مدل کسبکار اهمیت ييداكند.
صفحه 6:
cele Je Lice کسب وکا
Resets که در مباحث علمی مطرح Cul lus cles if ities yeas ose
در ابتدآبا مقهومسازی توسط بلمن و همکاران در سال ۱۹۵۷ شروع شد. سپس در سال
توسط جونز ودر سال۱۹۶۵ توسط مک گیور در سبکی نامشخص در ادبیات آن ۰
زمان یافت میشود. بعد از ٌن مدل کسبوکار به طور مرتب در تکنولوژی اطلاعات و
مدلهای فرآیندی کسبوکار یافت میشود. در سال ۱۹۷۵ کونچال سعی داشت که مدل
کسبوکار رابه عنوان ابزار مدیریتی به کار بگیرد. در سالهای بعد جنبههای عملکردی
آن بیشتر میشود. اهمیت زیاد برای مدلهای کسبوکار با پیشرفت توسعه تکنولوژی و
ایجاد کسبوکارهای الکترونیکی بوجود آمد. در آن زمان مدلهای کسبوکار نه تنها به
عنوان یک برنامه عملیاتی برای ایجاد سیستم های اطلاعاتی مناسب بودند بلکه به
مت ترکسبی از سازماندهی شرکت توسعه یافتند.
Bellman -
-Jones
- McGuire
- Konczal
صفحه 7:
cele Je Lice کسب وکا
اثر استراتژی در بحثهای علمی برای درک هر جه بيشتر مدل کسبوکار یافت
میشود. در سال ۲۰۰۰ لین دیدگاه استراتژی در مدلهای کسبوکار مشاهده میشود و
همل در سال ۲۰۰۰ بیان میکند که استفاده از مدل کسبوکار برای ساختارهای
رقابتی است که تصمیم گیری نوآورلنه استراتژی را باعث میشود. وی بیان میکند که
نویسندگان با گرایشهای سازمانی. مدل کسبوکار را ابزاری انتزاعی برای سرتاسر
شرکت در نظر میگیرند در حللی که مدلهای کسبوکار چه با گرلیش استراتژی و چه
گرایش سازمانی بایستی یک موقعیت رقابتی برای شرکتها به تصویر بکشند.
- Hamel
صفحه 8:
cele Je Lice کسب وکا
کرو در سال ۲۰۰۰ اجزاء استراتفی مدل کسبوکار واهمیت TS ee eS 1) LT
سس درل ۲۰۰۲ وه در سال ۰۰ ان ما ۳
مدل کسبوکار تا حدود زیادی به خاطر لین که از تلوریهای مبنلیی مختلفی شامل
تکنولوفی اطلاعات» استراتفی و سازمان درست شده است ناهمگن است و از یک تلوری
oly تشکیل نشده است.هنوز هم سعی بر لین است که مدل کسب کار به عنوان دک
مفهوم مستقل به تصویر کشیده بشود.
Chesbrough =
Pateli ~
Giaglis -
Teece -
صفحه 9:
سا منشاً مدلهاى كسبوكا
از سال ۲۰۰۴ به بعد یک افزایشی در انتشار کتابهای علمی وعملی برای مدلهای
کسبوکار بوجود آمد Afua et al ,2006;Osterwalder et)
8 ل۵) .ویرتز وهمکاران (۲۰۱۶)سه دیدگاه مبنایی برای مدل کسبوکار بر
اساس تکنولوژی محور. تئوریهای سازمان محور واستراتژی محور ترسیم نمودند.
علیرغم بیش از ۱۵ سال علاقه واشتیاق برای بهبود. درک و کاربرد چارچوبهای
مدلهای کسبوکار تحقیقات جدی بر روی مدلهای کسبوکار در مرحله نوپا باقی
مانده است. پراکنده شدن تعاریف وساختارها ملنع ادغام وتحقیقات مناسب بر مدلهای
کسبوکار بهویثه در بخش کسبوکارهای الکترونیکی شده است Gerard et)
«al ,2010
صفحه 10:
cele Je Lice کسب وکا
در سال ۲۰۱۶ ویرتز. پیستوایاه آلریک وگوتل مدل کسبوکار رابه سه حوزه تحقیق
شامل: مفاهیم و مجموعه اصطلاحات (تعاریف وقلمرو تعاریف). ساختارمدل کسبوکار
(اشكال واجزاء. سیستم ارزش, بازیگران . تعامل بین آنها و نوآوری) و فرآیندهای
لش زطراكى: پیادهسازی؛ عملکرده تغییر و تکامل» اجرا وکنترل) تقسیم نموده:3
با لین تقسیمبندی نوآوری در مباحث علمی مدل کسبوکار در حوزه تحقیقات مربوط
۱ ار گنجانده شده انت.
صفحه 11:
[stn ei |
105 ود وت مد کب وکا
3۳۹
سوس الا
Bula cae ZA) EA we Pe ae مق قلات
صفحه 12:
لفط منشاً مدلهای کسب وکا
اک ار کی و ریبیند پایولین در سال ۲۰۱۵بهبوم مدل کوک + لیمای >(
eee كشسوكار براى بايدارى بيشتر مدل كسب ركار م Pee i
0 درن نگ زار يوم مذل كسب وكاراصلى را که توسط اور ولا ۳ ۱(
١ ال شذه رابا اضافه نمودن دولایه دیگر شامل لایه محيطى بر اساس حنیه .کل ۳
و 9 ماعی بر اساس جتيه سهامداران توسعه میدهد: یک سازمان انداع جند Geeta
اررشهای افتضادی» محیط زیستی و اجتماعی را بوجود میآورد. بوم مدل کس کار اقا
کال شرکای فعالیت هاه ارزش» ارتباطات مشتزی؛ کانالهای توزیع؛ بخشبندی مش ۰
در آمدها و هزینه هاست که توسط اوستروالدر وپیگنیور ارلئه شده است (۲۰۱۰) لایه محیط
بوم مدل کسبوکار سه ليه اى. شامل: ارزشهای عملکردی. مواد. محصولات تامین کنندگان و
برون سپاری» سود واثرات محیط زیستی. مرحله مصرف و پایان عمر یک محصول میباشد و لایه
اش روم عدل کس وکار سه لیهای شامل: ارزش اجتماعی, كارمندان» درل PSU
3ل ماع مامتاران. مصرف کننده نهایی» سود واثرات احتماعی است.
- Alexandre Joyce
- Raymond Paquin
صفحه 13:
سا منشاً مدلهای کسب وکار
۳ 8)
صفحه 14:
O معرفی مدل های کسب و کار
جریان تحقیقی که تا امروز بیشترین توجه به مدلهای کسبوکار راابه خود اختصاص
Coal els در ارتباط با کسبوکارهای الکترونیکی است. معنای وانه ک ولاز
الکترونیکی انجام کسب وکار به صورت الکترونیکی است که شامل تجارت الکترونیکی؛
بازارهای الکترونیکی و کسبوکارهای مبتنی بر اینترنت است و به شرکتهایی اشاره
دارد که معاملات تجاری خود را با شرکاء و خریدارانشان بوسیله اینترنت اداره میکنند
(Mahadevan,2000)
صفحه 15:
معرفی مدل های کسب وکار
پیشرفتهای اخیر در ارتباطات و تکنولویی اطلاعات از قبیل ظهور و گسترش on
اینترنت و کاهش سریع در هزینههای محاسبات و ارتباطات باعث شده که برا
ایجاد وتحویل ارزش راههای جدیدی توسعه یلبد. حیطهای برای ایجاد pe.
مبادله و معماری مبادلات ارلئه شود (2001, 21 تأ6 ۵011و احتمال طراحی
اشکال سازمانی گسترده با مرزهای جدید را برجستهتر میکند (ا6 103141
«al ,1993;Dunbar, 2006
صفحه 16:
oF سرفی مدل های کسب وکار
|پلگیت (۲۰۰۱) شش مدل کسبوکار الکترونیکی شامل: توزیع کنندگان. پورتالهاء
تولید کنندگان» توزیع کنندگان فراساختار. پورتالهای فراساختار و تولیدکنندگان
فراساختار معرفی میکند.
دبوسون. توربی وهمکاران (۲۰۰۲) ابعاد اصلی برای مدلهای کسب و کارشامل: نقش
مصرف کننده. الگوی تعامل. ماهیت پيشنهاده سیستم قیمت گذاری. سطح
سفارشیسازی و کنترل اقتصادی را معرفی کردند.
آنچه که برای همه این رویکردها عمومیت دارد تلاشی برای توصیف و سازماندهی
روششناسی و طبقهبندی مجموعه الگوهای اولیه کسبوکارهای جدید است که عمدتا
پوسیله تکنولوژی اینترنت توانا شده است..
صفحه 17:
له سرفی مدل های کسب وکار
دانشمندان دیگر هستیشناسی از مدل کسبوکار بوجود آوردهاند که شامل
مفهومسازی» رسمی کردن اجزاء روابط لغات و معناشناسی مدل کسب و کاراست
«Osterwalder et al ,2004)
گوردیجین واککرمانس (۲۰۰۱) رویکرد مدل مفهومی را پيشنهاد میدهند که
هستیشناسی مفاهیم را از ادییات کسب و کار از قبیل بازیگران تبادلات ارزش فعالیتهای
ارزشی و اهداف ارزش می گیرند و این مفاهیم به منظور مدلسازی شبکه شدهای از
شرکت و مصرف کنند گان نهایی یعنی کسانی که بوجود میآورند» توزیع میکنند و
مصرف مینمایند میباشد.
هیوایزینق (۲۰۰۲) این که چگونه مدلهای کسبو کار الکترونیکی به مدیران در طراحی
کمک می کنندرا مطالعه کرده است.
صفحه 18:
تا ممرفی مدل های کسب وکار
به طور کلی استوارت و زائو(۲۰۰۰) مدل کسبوکار را بهعنوان یک عبارت اپلگیت (۲۰۰۰)و ويل و
ویتال( ۲۰۰۱)بهعنوان یک توصیف ۰ موریس ۰ شیندهات. و آلن (۲۰۰۵)و شفر . اسمیت و
لیندر( ۲۰۰۵)بهعنوان یک ارائه : توربی, استروالدر و پیگنیور(۲۰۰۲ ) و تیمرز( ۱۹۹۸)بهعنوان یک
سبک معماری ۰ جورج و بوک(۲۰۰۹) و استروالدر و پیگنیور و تسه( ۲۰۰۵)بهعنوان یک ابزار
مفهومی یا مدل ۰ آمیت و زوت(۲۰۰۱)بهعنوان یک الگوی ساختاری . آفوا و تسه. (۲۰۰۱)بهعنوان
یک روش . آفو( ۲۰۰۳)بهعنوان یک چارچوب کار ۰ بروسیا و پنارد( ۲۰۰۶)بهعنوان يك الكو و
سلوس و مایر( ۲۰۰۷) بهعنوان یک مجموعه اشاره دارد.
Stewart
Zhao
Morris
= Schindehutte
Allen
= Shepher
Smith
Linder
<Timmers
“Brousseau.
ات
= Seelos
Mair
صفحه 19:
0 بوم مدل كسب وكار
صفحه 20:
a بوم مدل کسب و کار
یوم مدل ae
صفحه 21:
- بخش مشتریان:
oe ۳ اد ی
** مابرای چه کسانی ارزش خلق می کنیم ؟
%
* مهم ترین مشتریان ما چه کسانی هستند؟
صفحه 22:
۲- ارزش های پیشنهادی
os
a
os
چه ارزشهایی را به مشتریان ارائه می کنیم؟
به حل کدام یک از مشکلات مشتریان خود کمک می کنیم؟
چه نیازهایی از مشتریان خود را برآورده می کنیم ؟
چه بسته ای از محصولات و خدمات را به هر بخش مشتری پیشنهاد می دهیم ؟
صفحه 23:
“ا کانال ها
بخشهای مختلف مشتریان چه کانال هایی را برای دسترسی به ما ترجیح می دهند؟
هم اکنون چگونه به کانال ها دسترسی داریم؟
کدام یک از کانال ها به بهترین شکل کار می کنند؟کدام یک به صرفه تر هستند؟
ما آنها را چگونه با برنمه روزمره زندگی مشتریان هماهنگ می کنیم؟
صفحه 24:
۴ ارتباط با مشتری
* هر یک از مشتريان ما انتظار برقراری و حفظ چه نوع ارتباطی را دارند!
** كدام يك از این نوع روابط را ایجاد نموده ايم ؟هزينه برقرارى اين روابط چقدر است ؟
این ارتباط ها چگونه با ساير اجزای مدل کسب وکار ما هماهنگ شده اند؟
صفحه 25:
۵- جریان های در آمدی
5 مشتريان ما واقعاً برای چه ارزشی تمایل به پرداخت پول دارند؟
= آنها در حال حاضر برای چه چیزی پول می پردازند؟چگونه پول Ss پردازند؟
ترجیح می دهند که چگونه بپردازند؟
هر جریان در آمدی چه سهمی از کل درآمد ها را به خود اختصاص می دهد؟
صفحه 26:
-¥
منابع کلیدی
ارزش های پیشنهادی ما به چه منابع کلیدی نیاز دارند؟
gle JUL توزیع .نیازمند چه منابعی هستند؟
برای ارتباط با مشتریان باید چه منابعی را در نظر بگیریم؟
ایجاد جریان های در آمدی به چه منابعی احتیاج دارد؟
صفحه 27:
a
فعالیت های کلیدی
ارزش های پیشنهادی ما به چه فعالیت های کلیدی نیاز دارند؟
کانال های توزیع نیازمند چه فعالیت های کلیدی هستند؟
برای ارتباط با مشتری باید چه فعالیت های کلیدی را در نظر بگیریم ؟
ایجاد جریان های در آمدی به چه فعالیت های کلیدی احتیاج دارد؟
صفحه 28:
۸- مشارکت های کلیدی
شرکای کلیدی ما چه کسانی هستند؟
تامین کنندگان کلیدی ما چه کسانی هستند؟
plas یک از منابع کلیدی را از طریق شرکاء به دست می آوریم ؟
کدام یک از فعالیت های کلیدی را شرکای ما انجام مى دهند؟
صفحه 29:
-٩ ساختار هزینه
** مهم ترين هزينه هاى مدل كسب وكار ما جيست ؟
** كران ترين منابع كليدى كدام ها هستند؟
* گران ترین فعالیت های کلیدی کدام ها هستند؟
صفحه 30:
8
0
؟ باور نادرست در مورد مدل هاى كسب وكار
۱-فقط برای کسب وکارهای آنلاین است.
۲-فقط برای کسب وکارهای کوچک و نوپا است .
۴۳-فقط برای كسب وکارهای انتفاعی است .
۴-فقط برای کسب وکارهای خصوصی است .
صفحه 31:
7
-
بوم مدل کسب وکار کارخانه ک وکا 9 parhizkar.con?
1
=
صفحه 32:
شرکتها اغلب برای نوآوری در فرآیندها و محصولاتشان با هدف بدست آوردن
رشد درآمدی به
نو آوری برای بهبود
یک سرمایه گذاری متمرکز در بخش تحقیق و توسعه برای منابع خاص, دارایی
های جدید و حتی کل واحد کسب و کار جدید است. بتابراین شرکتها میتوانند
از متلیع بازارهاه محصولات» تواناییها و فعالیتهای موجود بدون این که سرمایه
گذاری عظیمی در تجهیزات دارايى» زمین با بخش تحقیق و توسعه داشته باشند
فرآیندی را طراحی نمایند که اشاره به نوآوری مدل کسب و کار دارد و میتواند
باعث خلق ارزش 52 2 (Amit et al ,2010) 2.5 bes
حفظ یا بهبود حاشیه سودشان تلاش اساسی مینمایند.
یندها و محصولات اغلب هزینه بر و زمان بر است و نیازمند
صفحه 33:
سات کسب کار این سوال که چگرنه توا در ۳ ۳۳
برسيم مورد غفللت ia شده Taran et) cul
0 اه ۱ 110 , 21). كزارشات حاكى ازاين
است که نوآوری مدل کسب و کار یکك نرخ رشد حاشیه سود عملیاتی برای رقابت
بوجود می آورد که و آوری محصولات وخدمات ,بازار و فرآیندها چنین نرخ رشد
حاشیه سودی ندارند.
و یرو (۱ NG Se Oar ۲
هی کس وکار را بد برفهاند.
صفحه 34:
7 آمیت و زوت (۲۰۱۰) بر نو آوری مدل کسب و کار به عنوان راهی برای مدیران و
کار آفرینان به منظورخلق و تخصیص ارزش, بهویژه در زمان تغییراقتصادی ASE
در زر وری دل كسب و کار را شامل طراحی یک سیس فب ات و
جدید میدانند. آنها برای بیان یک مدل مفهومی ابتدایی برای
ان تشقان در نو آوری مدل کسب و کار بر ووی ام 11
تا کید داشتهاند و به طور واضح بیان مینمایند که بایستی به جنگل نگاه کرد نه به
درختان جنگل و قبل از این که جزییات را بهینهسازيم بایستی یک طرح کلی از
سیستم فعالیتها بدست آوریم.
صفحه 35:
رویکردهای فراوانی در ادبیات مدلهای کسب و کارموجود است که پيشنهاد
میدهد که ش رکتهای با محصول ویا خدمات رقابت نکنند بلکه بوسیله استفاده از
مدلهای کسب و کار ویژه رقابت کنند. بنابراین می توان استدلال نمود که نوآوری
در حوزه محصولات يا خدمات فقط یکی از فا کتورهایی است که رسیدن به مزیت
رقابتی را تضمین میکند. به کار بردن راهحلهای نوآورانهای که بر اساس
ویژگیهای محصول محور یا فرآیند محور باشند رسیدن و یا حفظ مزیت رقابتی را
تضمین نمی کند. استفاده از نو آوری در ساختن یا تجدید ساختار مدلهای
کسب و کار انعطاف شرکتها را در بازارهای رقابتی بهبود میدهد. باید تاکید کنیم
که اساسا راهحلهای نوآورانه و تغیبرات به نیازها و موقعیتهای یک سازمان
خاص (Marlena,2015) cu! cuts
صفحه 36:
پیشرفتهای مفهومی برای توسعه طراحی مدل کسبوکار در حبطه علم
کارآفرینی وجود دارد. در طول فرآیند راهاندازی» کارآفرینان نیازمند توجه به
محدودیتهای کسب و کار و تعریف محصول یاخدمتی هستند که باید عرضه شود
و این وظیفه بسیار پیچیدهای بهویژه برای شرکتهای تکنولوژی محور است که
معمولا نبازمند سرمایه گذاری و داشتن محدودیت زمان (اجتتناب از کهنگی
محصول) برای تبدیل ایده به سرمایه هستند. اگرچه طراحی مدل کسب و کار در
حوزه کارآفرینی یک موضوع جدیدی است. ولی در ادبیات کارآفرینی توجه به
مفهوم مدل کسب و کار رو به افزایش است. انتظار میرود فواید و قدرت پیشبینی
مدلهای کسبو کار به کار آفرینان در اخذ تصمیمات رسمی کمک نمایند و
باعث شود که شانس موفقیت خود را افزايش بدهند (1۳1۳03,2013)
صفحه 37:
2
ديد كا شناختى يكك ابزار با ارزش برای پاسخ به سوال «چراه که مبنای کا رآفرینی است
مى باشد. يكك ديد كاهشناختى ممكن است ديد كاههاى مهمى را براى جنبههاى كليدى
يند كارآفرينى بوجودآورد. ياسخ به سه سوال مبنايى در كارآفرينى شامل: -١ جرا
تعدادى از افراد كارآفرين میشوند؟ ۲- چرا تعدادی از افراد فرصتها را برای
محصولات یا خدمات جدید تشخیص میدهند که میتواند بهره برداری سودآوری
داشته باشد؟ ۳- چرا تعدادی از کارآفرینان ازدیگران بسیار موفقتر هستند؟می باشد.
صفحه 38:
مفاهیم نوآوری مدلهای کسب و کان بلکه تثوری نوآوری مدلهای کسب و کار در
ادییات علمی کمیاب است ودریکک جایگاه فکری نقصان دارد (16066,2010).
در تحقیقات آینده برای نوآوری مدلهای کسب و کار پيشنهاد میشود در شروع
تحقیق موارد ذیل لحاظ شود (2015, 1 66 0۷۵161.
۱-منطق غالب جدید را فراموش نکنید.
۲ - تکنولوژی جدید را فراموش نکنید.
۳۷
روندهای مشتریان جدید را فراموش د
صفحه 39:
۲ مفهوم اداره كردن مدلهای کسب و کار برای نوآوری باز در تعامل داتشگاه وصنعت
میتواند زمینه تحقیقی خوبی برای تحقیقات آینده باشد Tvascu et)
(al ,2016
ای ON) a بيان كردند كه ممكن است اختلاف رويكرد ١
مختلف ارتباط كوناكونى با نوآورى مدلهاى كسب وكر بهمنظور دركك تفاوت در
فرآيند وعملكرد نوآورى در مدلهاى كسب وكار داشته باشد كه تحقيقات بيشتر در
آینده را میطلبد.
7 در آینده امکان دارد ابزارها و روشهای علمشناختی به ما در کسب یک
برای اذهان کار آفرینان کمک نماید که تلاش براى تحقيقات آينده ارزشمند است
(Baron ,2004)
صفحه 40:
۲ استورباکا و همکاران (۲۰۱۲) بیان مینمایند که خلق ارزش در زمان افزایش همکاری
LK jb Sol نیازمند تحقیقات بیشتری برای فرآیند طراحی مدلهای کسب و کار
جدید و پیکربندی مجدد کسب و کارهای موجود است.
فریس و همکاران (۲۰۰۸) بیان مینمایند که در تحقیقات آینده. نقشها و مسئولیتها
و اعمال بازیگران یکی از حیطههای تحقیقات برای نوآوری در مدلهای کسب و کار
خواهد بود.
2
صفحه 41:
سوالاتی از قبیل آیا هیچ توجهی میان عملکرد شرکتها و چگونگی طراحی مدلهای
کسب کار وجود دارد؟ آیا یک فرآیند طراحی مدلسازی کسب و کار مناسب باعث
تقویت سرمایه گذاریهای جدید یا موفقیت بیشتر در شرکت میشود؟ چگونه يكك
استارت آپ از مراحل اولیه چرخه عمرش میتوانند آثری بر بازار داشته باشند؟ چگونه
شرکتهای تکنولوژی محور میتوانند ارزش پیشنهادی و تقاضای مشتریان را بهبود
دهند؟ بر اساس این سوالات تلاشهای تحقیقات آینده بایستی به سمت تستهای
تجربی ارتباطات بالقوه میان طراحی مدلهای کسب و کار استراتژی های کسب و کار
و عملکرد شرکتها هدایت شوند.
صفحه 42:
برای تحقیقات آینده در مدلهای کسب و کار و کارآفرینی حوزه گسترده ذیل پيشنهاد
میشود: (۵61۳,2010)).
تحلیل گفتمان فعالیتهای کارآفرینی
تعامل ابعاد مدل کسب و کار
مدلهای کسب و کار در خلق فرصت
مدلهای کسب و کار و پیامدهای کارآفرینی
صفحه 43:
۲ ازآنجا که در آینده در حوزه نوآوری مدلهای کسب و کار عدم اطمینان زیاد است
(1997, لح :6 50۲101 رویکرد پیشبینی بر اساس یک سناریو میتواند
قبل از معرفی استراتژی» برای پذیرش؛ توسعه و مدیریت یک مدل کسب و کار کمک
کند. تعيين يكك مجموعهای از ابزارها برای چهار جزء: نوآوری محصول ارتباط
مشتری» مدیریت فراساختاری و جنبههای مالی بایستی به اداره کردن شرکتها یاری
رسانده و فعالیتهای این شرکتها و پیامدهای آنها را کنترل کند. همچنین بایستی
برنظارت بر عملکرد رقبا » بافتن روش جدید وحفظ روش جدید درخور
هر شرکت کمک نماید (2002, 21 با 10۳07).
صفحه 44:
Innovation in Business Models
۳
بارويكرد كسبوكارهلى الكترونيكى
0 ee Vera
توآورى در مدلماى.
صفحه 45:
۷
a
1
7 i ۳
1 8 »4
١ سياس از توجه شما
Nikbeen1973@gmail ۱۱
0
