تئوری و طراحی سازمان
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
تئوری و طراحی سازمان
اسلاید 1: تئوري وطراحي سازمان مولف :ريچارد .ال.د فت
اسلاید 2: سازماندهي و تشكيلاتنام درس: سازماندهي و تشكيلات؛تعداد واحد درسي: 3 واحد؛نام منبع درسي: تئوري و طراحي ساختار؛مؤلف: ريچارد ال دفت؛ترجمه:اعرابي-پارساييان
اسلاید 3: فهرستبخش اول: مقدمه اي بر سازمانفصل اول: سازمانها و تئوري سازمانبخش دوم: سيستم بازفصل دوم: مديريت استراتژيك و اثربخشي سازمانفصل سوم: محيط خارجي بخش سوم: ساختار و طراحي سازمانفصل چهارم: تكنولوژي توليد كالا،خدمات و اطلاعاتفصل پنجم: اندازه،چرخۀ حيات و سير قهقرايي سازمانفصل ششم: مباني ساختار سازمانفصل هفتم: طراحي نوين براي رقابت جهاني
اسلاید 4: بخش اول: مقدمه اي بر سازمان
اسلاید 5: فصل اول: سازمانها و تئوري سازمان
اسلاید 6: چالشهاي كنوني پيش روي سازمانهارقابت جهاني تجديد سازمانبرتريهاي استراتژيكروابط كاركنانناهمگوني نيروي كار مسؤليتهاي اجتماعي و اصول اخلاقي
اسلاید 7: مقدمه ”بيشتر مديران امروز بايد چنين احساس كنند كه در يك هواپيماي بسيار سريع در حال پرواز هستند و همزمان با آن در حال ساخت چنين هواپيمايي مي باشند“.
اسلاید 8: مقدمهسازمانها دريافته اند كه براي رويارويي با پديده ها و مشكلات جديد، ارائه كالاها و خدماتي با كيفيتي بالاتر، و سرانجام تامين خواسته هاي مشتريان بهترين راه اين است كه بين كاركنان هماهنگي و ايجاد انگيزه كنند.
اسلاید 9: تعريف سازمانيك نهاد اجتماعي است؛كه مبتني بر هدف مي باشد؛ساختار آن بصورتي آگاهانه طرح ريزي شده است و داراي سيستمهاي فعال و هماهنگ است؛با محيط خارجي ارتباط دارد.
اسلاید 10: دلايل اهميت سازمانبراي دستيابي به هدفها و نتيجه هاي مورد نظر،منابع لازم را تهيه و تأمين كند.كالاها و خدمات ره به صورتي كارا و با راندماني بالا توليد و ارائه كند.نوآوري را تشويق و تسهيل نمايد.از كامپيوتر و تكنولوژي نوين استفاده كند.
اسلاید 11: دلايل اهميت سازمانخود را با عوامل محيطي و در حال تغيير وفق دهد و بر آنها اعمال نفوذ كند.به آنچه مورد نظر مشتريان،مالكان و كاركنان است ارج نهد و بر ارزش آنها بيفزايد.بكوشد تا با چالشهاي حاصل از ناهمگوني نيروي كار دست و پنجه نرم كند،مسائل اخلاقي را رعايت نمايد و موجب انگيزش،تشويق و هماهنگي كاركنان شود.
اسلاید 12: سازمان بعنوان سيستم بازسيستم باز: به محيط وابسته نيست، خودمختار است، مسدود است و به اصطلاح مهر و موم شده و با دنياي خارج هيچ رابطه اي ندارد. محيط پايدار و قابل پيش بيني است و در سيستم دخالتي نمي كند تا موجب بروز مسائلي گردد.
اسلاید 13: يك سيستم باز و زيرسيستمهاي آن وروديفرآيند تغيير و تبديل خروجي محيطمنابع فيزيكي (مواد اوليه و...)منابع انساني (مردم)منابع اطلاعاتيمنابع مالي كالاها و خدمات زير سيستمها مرز گستري (مبادله با خارج)توليد، نگهداري، تطبيق با محيط و مديريت مرز گستري (مبادله با خارج)
اسلاید 14: تئوري نظم ناشناخته ما در يك دنياي پيچيده،پر از رويداد و نامطمئن به سر مي بريم؛ويژگي دنياي ما:شگفتي،تغييرات سريع و ابهام؛در تئوري نظم ناشناخته به اين مطلب توجه مي شود كه پديدۀ تصادف و بي نظمي در مرزها و محدوده هاي مشخصي يا الگوهاي بزرگتري از نظم رخ مي دهد.
اسلاید 15: تئوري نظم ناشناختهيكي از ويژگيهاي تئوري نظم ناشناخته را ”اثر پرونه اي“مي نامند؛يعني رويدادهاي كوچك موجب اثرات شگفت مي شود.يك پروانه كه بر روي شهر پكن پر مي زند مي تواند هوا را برهم زند كه سرانجام بر هواي ايالات متحدۀ آمريكا اثر خواهد گذاشت.
اسلاید 16: تئوري نظم ناشناختهشركتهاي كنوني همانند هوا هستند كه يك رويداد كوچك مي تواند نتايجي خارج از توان آنها بوجود آورد.مديريت سازمانهايي كه دچار هرج و مرج شده اند كارها را بر دوش تيمها قرار داده اند،آنها با مشتري در تماس بيشتري باشند، از اختيارات بيشتري برخوردار گردند و سازمان داراي ساختار افقي (نه عمودي) گردد.
اسلاید 17: زيرسيستمهاي سازمانيوظايف زيرسيستمها:مرزگستري(دادوستد با محيط)؛ توليد؛نگهداري(هماهنگي فعاليتهاي سازمان)؛تطبيق با محيط؛ مديريت.
اسلاید 18: ابعاد طرح سازمانابعاد ساختاري: پيچيدگي،تخصصي بودن،داشتن استاندارد، سلسله مراتب اختيارات، رسمي بودن، متمركز بودن،حرفه اي بودن و نسبتهاي پرسنلي. ابعاد محتوايي: اندازه،تكنولوژي،محيط،اهداف و استراتژي سازمان و فرهنگ.
اسلاید 19: رسمي بودناسناد و مداركي كه در سازمان وجود دارد؛در اين اسناد روشها، شرح وظايف،مقررات و سياستهايي را كه سازمان بايد رعايت و اجرا نمايد،نوشته شده است.
اسلاید 20: تخصصي بودنيعني اينكه سازمان مزبور تا چه اندازه يا چه درجه اي كارها و فعاليتهاي خود را به وظايف جداگانه و تخصصي تقسيم كرده باشد.
اسلاید 21: داشتن استانداردبه موردي اطلاق مي شود كه بسياري از كارهاي مشابه به روشي يكسان و همانند انجام شوند.
اسلاید 22: سلسله مراتب اختيارات يعني هر يك از افراد بايد گزارش كار خود را به چه كسي بدهند.سلسله مراتب اختيار،حيطۀ كنترل هر مدير را مشخص مي كند.
اسلاید 23: پيچيدگي مقصود از پيچيدگي تعداد كارها يا سيستمهاي فرعي است كه درون يك سازمان انجام مي شود يا وجود دارد.ابعاد پيچيدگي: عمودي،افقي و فضايي.پيچيدگي عمودي: تعداد سطح در سلسله مراتب اختيار؛پيچيدگي افقي: تعداد مشاغل؛پيچيدگي فضايي: محل ها و مناطق جغرافيايي.
اسلاید 24: متمركز بودنبه آن سطح از اختيارات گفته مي شود كه قدرت تصميم گيري دارد.متمركز: اگر تصميم گيري در سطوح بالاي سازمان صورت گيرد.غير متمركز: اگر تصميم گيري به سطوح پايين تر تفويض گردد.
اسلاید 25: حرفه اي بودنبه سطح تحصيلات رسمي و آموزش كاركنان اطلاق مي شود.اگر در يك سازمان،كاركنان براي گرفتن شغل بايد دوره هاي آموزشي بلندمدت را طي كنند،مي گويند كه سازمان بسيار حرفه اي است.
اسلاید 26: ابعاد محتوايي اندازه:اندازۀ سازمان عبارت است از بزرگي آن كه بصورت تعداد افراد يا كاركنان مشخص گردد.بزرگي را مي توان به توجه به يك واحد خاص، يك دايره، يك بخش يا كل سازمان مشخص كرد.
اسلاید 27: تكنولوژي سازمانعبارت است از ماهيت زيرسيستم توليد، و شامل عمليات و روشهاي فرآيند توليد مي شود.
اسلاید 28: محيطشامل عواملي مي شود كه در خارج از سازمان وجود دارند.برخي از اين عوامل: صنعت،دولت،مشتري عرضه كنندگان كالا و مؤسسات مالي.
اسلاید 29: اهداف و استراتژيهاي سازمانمعمولاً هدفها بصورت اسناد نوشته مي شوند كه بيان كننده و نشاندهندۀ مقصود غايي و هميشگي شركت مي باشند.استراتژي عبارت است از يك برنامۀ عملي كه به موجب آن شيوۀ تخصيص منابع و فعاليتهاي شركت در رابطه با محيط و در راه نيل به هدفهايش تعيين مي گردد.
اسلاید 30: فرهنگنشاندهندۀ مجموعه اي از ارزشها،باورها،هنجارها و تفاهم هايي است كه سازمان در آنها با كاركنان وجوه مشترك دارد.فرهنگ سازمان چيز نانوشته اي است ولي با توجه به شعارها، جشنها،نوع لباس و نماي سازمان قابل مشاهده است.
اسلاید 31: تئوري سازمان شيوه اي از انديشيدن دربارۀ سازمانها مي باشد.راهي است براي مشاهده و تجزيه و تحليل سازمانها بصورتي دقيق تر و عميق تر.
اسلاید 32: تاريخچه تئوري سازمان ديدگاه كلاسيك (دو نگرش مديريت علمي و اصول اداري) تحقيقات هاثورنبوروكراسي وبر سيستمهاي عقلايي
اسلاید 33: مقايسه الگوي سازماني نوين با مدرن(پسانوگرا)
اسلاید 35: ديدگاه اقتضايي اقتضايي: يعني ”يك چيز به چيزهاي ديگر بستگي دارد“.راه منحصر به فردي كه بهترين باشد، وجود ندارد.معني تئوري اقتضايي: ”آن بستگي دارد“.روش مديريت درست همان است كه مناسب وضع سازمان باشد.
اسلاید 36: تئوري سازمان از ديدگاههاي مختلفديدگاه عقلايي-اقتضايي ديدگاه بنيادگرا-ماركسيسمديدگاه مبادله-هزينه اقتصادي
اسلاید 37: ديدگاه عقلايي-اقتضاييفرضيۀ اين ديدگاه: مديريت سازمان بصورت تلويحي در جهت كارايي گام بر مي دارد و مي كوشد تا وضع موجود را حفظ كند.اساس اين ديدگاه: مديران(آگاهانه) منطقي هستند.سازمان نوعي ابزار يا وسيله است.
اسلاید 38: ديدگاه بنيادگرا-ماركسيسممديران (اگاهاه) منطقي هستند ولي منطق مزبور به گونه اي است كه منافع آنان را تأمين كند.جنبه اول: تصميماتي كه مديران مي گيرند در جهت تثبيت، تقويت و تأييد مقام، موقعيت و جايگاه خودشان است.اين ديدگاه با ارزشهاي اصل برابري و مساوات منافات دارد.جنبه دوم: وضع موجود سازمان در حال تغيير است؛هدف تئوري سازمان اين است كه اعضا را از استثمار، اختناق و ازخودبيگانگي برهاند. و تئوري سازمان بايد ديد سياسي داشته باشد.
اسلاید 39: ديدگاه مبادله-هزينه اقتصاديفرض اين ديدگاه: افراد در پي منافع خود هستند و بگونه اي عمل مي كنند كه اين منافع تأمين شود.اين ديدگاه حول محور مبادلۀ كالا و خدمات (و نه توليد) مي چرخد و امور يا رويدادها از زاويۀ بسيار محدود اقتصادي مورد توجه قرار مي گيرند.
اسلاید 40: سطوح تجزيه و تحليل سازماندر سطح فرددر سطح گروهدر سطح سازمان در سطح محيط خارجي
اسلاید 41: بخش دوم: سيستم باز
اسلاید 42: فصل دوم: مديريت استراتژيك و اثربخشي سازمان
اسلاید 43: هدف سازمانيهدف سازماني نوعي وضعيت مطلوب است كه سازمان قصد رسيدن به آن را دارد.هدف سازماني نمايانگر يك نتيجه يا نقطه نهايي است.
اسلاید 44: رهبري استراتژيك مديريت عالي سازمانمسؤليت اصلي مديريت عالي سازمان، تعيين هدفها، استراتژي و طرح سازمان است تا بدين وسيله سازمان را مناسب محيطي نمايد كه همواره در حال تغيير است.
اسلاید 45: رهبري سازمانارزيابي فرصتها،امكانات و تهديدهاي محيط خارجي؛بررسي نقاط ضعف و قوت سازمان؛تعيين مأموريت كلي و هدفهاي رسمي سازمان؛مديريت و اجراي برنامه هاي استراتژيك(طرح سازمان).
اسلاید 46: نقش مديريت عالي سازمان در رهبري،طراحي و اثربخشي سازمان محيط خارجي فرصتهاتهديدات عدم اطمينانميزان در دسترس بودن منابع محيط داخلي نقاط قوت نقاط ضعفشيوۀ مديريت عملكرد گذشته مدير عامل تيم مديريت عالي طراحي سازمانشكل ساختاري تكنولوژي اطلاعات و سيستمهاي كنترل تكنولوژي توليدسياستهاي منابع انساني فرهنگ سازماني روابط بين سازماني ره آوردهاي اثربخشمنابع كارآيي تأمين هدف گروههاي ذينفعارزشهاي رقابتي
اسلاید 47: هدفهاي سازماني: مأموريت هدف كلي سازمان را مأموريت مي نامند(يعني دليل وجودي سازمان).مأموريت بيان كنندۀ ارزشها، آرزوها و فلسفه وجودي سازمان است.
اسلاید 48: هدفهاي عملياتي به هنگام تعيين هدفهاي عملياتي،آنچه را كه سازمان بايد از طريق اقدامات و عمليات واقعي به آنها دست يابد، تعيين مي كنند و اينكه سازمان واقعاً به چه كار مشغول است،مشخص مي نمايند.اين هدفها در قالب دستاوردهاي قابل سنجش و اندازه گيري، بيان و در كوتاه مدت تأمين مي شوند.
اسلاید 49: هدفهاي عملياتي شامل: عملكرد كلي سازمان(سودآوري)؛منابع(مالي يا منابع اوليه)؛رشد و پيشرفت كاركنان؛نوآوري؛بهره وري؛
اسلاید 50: نوع و مقصود از هدف
اسلاید 51: خلاصههدفهاي رسمي و ماموريتهاي سازمان، تعيين كنندۀ نوع سيستم ارزشي سازمان است؛در حالي كه هدفهاي عملي و استراتژيها مشخص كنندۀ كارهاي اصلي است كه سازمان بايد انجام دهد.
اسلاید 52: استراتژيهاي سازماني استراتژي عبارت است يك برنامه براي ايجاد رابطه متقابل با عوامل محيطي كه معمولاً ضد و نقيض هستند، جهت تأمين هدفهاي سازمان.
اسلاید 53: استراتژيهاي سازماني از ديدگاه پورتركاهش هزينه متمايز ساختن محصولتمركز
اسلاید 54: استراتژي كاهش هزينههدف سازمان: افزايش كارآيي؛ به همين جهت كنترلهاي شديدي روي هزينه ها اعمال مي كند.رهبري مبتني بر كاهش هزينه به اين معني است كه شركت، محصولات و خدمات را به قيمتهاي رقابتي عرضه مي كند، ولي از كيفيت محصول نمي كاهد و به سودي معقول تن در مي دهد.
اسلاید 55: استراتژي كاهش هزينهبكار گيري روشهاي عملياتي ساده؛بكارگيري تكنولوژي ساده در فرآيند توليد؛سرپرستي مستقيم؛دادن اختيارات محدود به كاركنان؛بكارگيري سيستمهاي عالي توزيع وكاهش هزينه ها.
اسلاید 56: استراتژي متمايز ساختن محصولسازمان درصدد بر مي آيد تا محصولات و خدماتي را كه در آن صنعت ارائه مي كند، متمايز نمايد؛ساختار ارگانيك؛تشويق و ترغيب به خلاقيت؛تشويق به تحقيقات اصولي؛بكارگيري تكنولوژي پيشرفته؛
اسلاید 57: استراتژي متمايز ساختن محصولافزايش شهرت شركت از نظر ارائه محصولاتي با كيفيت بالا؛افزايش تواناييهاي بازاريابي نوآوري در دادن پاداش به كاركنان؛مشتريهايي مورد هدف قرار مي گيرند كه نسبت به قيمت حساسيت زيادي ندارند.
اسلاید 58: استراتژي تمركزدر اجراي استراتژي تمركز بر نوع خاصي از محصول، سازمان مي كوشد تا بر بخشهاي خاصي از بازار يا گروههايي خاص از خريدار متمركز شود.داشتن انعطاف پذيري در دادن پاداش و برقرار كردن روابط صميمي با كاركنان؛
اسلاید 59: استراتژي تمركزارائه خدمات لازم به مشتري جهت افزايش وفاداري مصرف كنندگان؛دادن اختيار نسبتاً زياد به كاركنان جهت تماس و تأمين نيازهاي مشتريان.
اسلاید 60: عوامل مؤثر در اثربخشي سازمانگرايش استراتژيك؛مديريت عالي؛طراحي سازمان؛فرهنگ سازماني.
اسلاید 61: گرايش استراتژيكتماس با مشتري؛واكنش سريع؛كانون توجه و اهداف روشن تجاري.
اسلاید 62: مديريت عاليرؤياي رهبري؛تعصب نسبت به عملكرد؛تمركز بر ارزشهاي اصلي.
اسلاید 63: طراحي سازمانشكل ساده،كاركنان اندك؛تمركز زدايي و افزايش نوآوري(كارآفريني)؛بصورت همزمان سخت گيري و سهل گيري.
اسلاید 64: فرهنگ سازمانيجوي آكنده از اعتماد؛بهره وري از مجراي كاركنان؛ديدگاه بلندمدت.
اسلاید 65: اثربخشي سازمانياثربخشي: عبارت است از درجه يا ميزاني كه سازمان به هدفهاي مورد نظر خود نائل مي آيد.كارآيي: عبارت است از مقدار منابعي كه براي توليد يك واحد محصول به مصرف رسيده است.
اسلاید 66: رويكردهاي سنتي براي سنجش اثربخشي سازمانيروش مبتني بر هدفروش مبتني بر فرآيند دروني روش مبتني بر تأمين منابع كالاها و خدمات (ستاده ها)سازمان (فعاليتهاي دروني و فرآيندها)منابع(داده ها)
اسلاید 67: رويكرد مبتني بر تأمين هدفبه جنبۀ محصول يا توليد سازمان توجه مي شود؛آيا سازمان به هدفهاي خود رسيده است يا خير؟شاخصها: سودآوري،رشد،سهم بازار،بازده سرمايه گذاري و...معمولاً سازمانها چندين هدف دارند،از اينرو نمي توان گفت كه براي تعيين اثربخشي تنها بايد از يك روش استفاده كرد.
اسلاید 68: رويكرد مبتني بر تأمين منابعبه نقطه آغاز توليد سازمان توجه مي شود؛آيا سازمان براي ارائه عملكرد بسيار خوب توانسته است منابع لازم را بصورتي مؤثر تأمين نمايد؟
اسلاید 69: رويكرد مبتني بر تأمين منابعشاخصها: توان سازمان در بهره برداري از محيط و تأمين منابع كمياب و ارزشمند؛توان تصميم گيري سازمان در درك و تفسير درست از ويژگي هاي واقعي محيط خارج؛حفظ فعاليتهاي روزانه در داخل سازمان؛توان سازمان در ارائه واكنش مساعد در برابر تغييراتي كه در محيط رخ مي دهد.
اسلاید 70: رويكرد مبتني بر فرآيند دروني به فعاليت درون سازمان توجه مي شود؛با استفاده از شاخص كارآيي و سلامت درون سازمان، اثربخشي سازمان اندازه گيري مي شود.
اسلاید 71: رويكرد مبتني بر فرآيند درونيشاخصها: وجود يك فرهنگ بسيار قوي و غني و جوي مساعد در سازمان؛روحيۀ همكاري،وفاداري به گروه و كار گروهي؛اعتماد،اطمينان،تفاهم و رابطۀ متقابل بين كاركنان و مديريت سازمان؛تصميم گيري در كنار منبع اطلاعاتي؛وجود ارتباطات قوي در سطوح افقي و عمودي سازمانو...
اسلاید 72: رويكرد نوين براي سنجش اثربخشي سازمانروش مبتني بر رضايت گروههاي ذينفع؛روش مبتني بر ارزشهاي رقابتي؛
اسلاید 73: روش مبتني بر رضايت گروههاي ذينفعگروه ذينفعشاخص اثربخشي 1-صاحبان شركت بازده مالي 2-كاركنانرضايت كاركنان،حقوق و پاداش،سرپرستي و مديريت 3-مشتريانكيفيت كالاها و خدمات4-بستانكارانميزان اعتبار 5-جامعهنقش شركت در بهبود امور جامعه6-عرضه كنندگان مواد اوليهمعامله رضايت بخش 7-دولترعايت قوانين و مقررات
اسلاید 74: روش مبتني بر رضايت گروههاي ذينفعدر اين روش،استنباط جامعه از مسؤليت اجتماعي سازمان (يعني چيزي كه بصورت رسمي در روشهاي سنتي مورد توجه نبود) نيز مورد ملاحظه قرار مي گيرد.
اسلاید 75: روش مبتني بر ارزشهاي رقابتيبعد اول ارزش سازمان: كانون توجه(درون يا بيرون سازمان)؛بعد دوم ارزش سازمان: ساختار(ثبات يا پايداري كه به معني اعمال كنترل از بالاست)؛
اسلاید 76: چهار الگوي ارزشهاي اثربخشي ساختار انعطاف پذيري كانون توجه كنترل
اسلاید 77: سازمان Bسازمان Aكنترلكانون كنترلساختار انعطاف پذيريارزشهاي اثربخشي براي دو سازمان AوB
اسلاید 78: خصوصيات سازمان Aتازه تأسيس و جوان؛توجه مديريت به انعطاف پذيري و نوآوري و تأمين منابع از محيط؛جلب رضايت گروههاي ذينفع؛توجه به روابط انساني؛در درجۀ اول: سازش با محيط و تأمين رضايت عوامل آن؛
اسلاید 79: خصوصيات سازمان Bمؤسسه اي قديمي؛توجه به سود و بهره وري؛برنامه ريزي و تعيين هدف؛تمام توجهش به توليد و سود معطوف است؛عدم توجه به انعطاف پذيري و منابع انساني؛توجه به ثبات،پايداري،تعادل،نوآوري و درحالت آماده باش به سر بردن.
اسلاید 80: ويژگيهاي برجستۀ روش مبتني بر ارزشهاي رقابتيدر اين الگو،مفاهيم و اصول متضاد در هم ادغام مي شوند و ديدگاه واحدي بدست مي آيد.در اين الگو به شاخصهايي كه در محاسبۀ اثربخشي سازمان مورد استفاده قرار مي گيرند،توجه مي شود و اين مسأله روشن مي شود كه ارزشهاي مغاير يا متباين مي توانند بصورت همزمان بكار روند.
اسلاید 81: فصل سوم: محيط خارجي
اسلاید 82: محيط سازمان Organization Environmentمحيط سازمان تمام عواملي است كه در خارج از مرز سازمان وجود دارند و برتمام يا بخشي از سازمان اثرات بالقوه مي گذارند.قلمرو سازمان عبارت است از حوزۀ فعاليت منتخب سازمان.
اسلاید 83: محيط كاري Task environment محيط كاري شامل بخشهايي مي شود كه سازمان بصورت مستقيم با آنها رابطه متقابل دارد و آنها بر توانايي هاي سازمان (در راه رسيدن به هدفهايش) اثر مستقيم مي گذارند.
اسلاید 84: محيط سازمانرقبا؛عرضه كنندگان و توليد كنندگان مواد اوليه؛بازار كار؛بازار اوراق بهادار؛مشتريان و ارباب رجوع؛ركود اقتصادي؛قوانين و مقررات؛و ...
اسلاید 85: محيط عمومي بخشهايي را در بر مي گيرد كه احتمالاً بر روي عمليات و فعاليتهاي روزانه يك شركت اثر نمي گذارند، ولي احتمال دارد بصورت غير مستقيم اِعمال نفوذ نمايند.محيط عمومي
اسلاید 86: محيط بين المللي محيط بين المللي بعنوان يك بخش بحساب مي آيد كه مي تواند بصورت مستقيم بر سازمان اثر بگذارد.فراتر اينكه همه بخشهاي بومي تحت تآثير رويدادهاي بين المللي قرار گيرند.
اسلاید 87: محيط بين الملليتنها ژاپني ها صاحب بيش از 1000 شركت بزرگ و كوچك آمريكايي هستند.كساني كه در شركتهاي نفت شل، فايرستون و سي.بي.اس كار مي كنند بايد گزارش كار خود را به مديران غير آمريكايي بدهند.
اسلاید 88: محيط بين المللييك تحليل گر براين باور است كه در سدۀ بيست و يكم بيشتر فعاليتهاي اقتصادي جهان در آسيا و حوزۀ اقيانوس كبير انجام مي شود.از هر 10 بانك بزرگ جهاني، 9 بانك ژاپني هستند و بر بخش منابع مالي اثرات شديد مي گذارند.
اسلاید 89: محيط بين الملليشركتهايي چون هوندا،نيسان،تويوتا،مزدا،سوبارو،ميتسوبيشي، سوبارو و ايش واحدهاي توليدي خود را به ايالات متحدۀ آمريكا منتقل كرده و تاكنون 30 درصد از سهام خودروي بازار آمريكا را به خود تخصيص داده اند.
اسلاید 90: راههاي تاثير عوامل محيطي بر سازماننياز سازمان به اطلاعات درباره محيط؛نياز سازمان به منابع موجود در محيط؛
اسلاید 91: محيط نامطمئننامطمئن بودن محيط به اين معني است كه تصميم گيرندگان دربارۀ عوامل محيطي اطلاعات كافي ندارند و براي پيش بيني تغييرات خارجي با مشكل روبرو هستند.
اسلاید 92: ساده يا پيچيده بودن محيطدر يك محيط پيچيده تعداد زيادي عوامل خارجي با هم ارتباط دارند و بر سازمان اثر مي گذارند.در يك محيط ساده تنها سه يا چهار عامل خارجي بر سازمان اثر مي گذارند.
اسلاید 93: پايدار يا ناپايدار بودن محيطاگر يك محيط در يك دورۀ چند ماهه يا چند ساله در يك وضع باقي بماند،آن را پايدار مي نامند.در شرايط ناپايدار عوامل محيطي تغييرات ناگهاني دارند.
اسلاید 94: چارچوبي براي ارزيابي محيطي ساده پيچيدگي محيط پيچيده پايدار تغييرات محيطناپايدار عدم اطمينان
اسلاید 95: روشهاي سازش با محيط نامطمئندايره سازماني يا پست و مقام اداري؛تفكيك واحدها يا ادغام آنها؛تقليد؛برنامه ريزي و پيش بيني آينده.
اسلاید 96: دايرۀ سازماني يا پست و مقام اداريسپر بلا يا مرز گستري: ضربه گيري يعني جذب پديدۀ عدم اطمينان؛برخي از شركتها،گروهي را مسؤل امور مشتريان نموده اند،كه آنان به مشتريان سر مي زنند و به خواسته ها و شكاياتشان رسيدگي مي كنند.
اسلاید 97: دايرۀ سازماني يا پست و مقام ادارياگر سازمانها آغوش خود را بر روي باز كنند، سريعتر در جريان امور قرار مي گيرند، سازشكارتر و انعطاف پذيرتر مي شوند.
اسلاید 98: وظايف سازمان در نقش مرزگستري از اطلاعات مربوط به تغييرات محيط آگاهي يابد و آنها را به درون سازمان بياورد؛اطلاعات را به محيطي بدهد كه با سازمان نظر موافق و مساعد دارد.
اسلاید 99: تفكيك دواير و انسجام سازمانيرئيس سازمان واحد تحقيق و توسعه محيط عملي مراكز تحقيق مجله هاي علميانجمنهاي حرفه اي واحد توليد محيط توليدي عرضه كنندگان مواد اوليه ماشين آلات توليدواحد فروش محيط بازار مشتريان سازمانهاي تبليغاتسيستم توزيع شركتهاي رقيب
اسلاید 100: تفكيك هدفها و جهت گيريهاي دواير سازماني
اسلاید 101: تفكيك دواير و انسجام سازمانييكي از ره آوردهاي تفكيك دقيق واحدهاي سازماني اين است كه ايجاد هماهنگي بين آنها بسيار مشكل مي شود.هماهنگي دو دايره از سازمان را انسجام يا يكپارچگي (Integration) مي نامند.هنگامي كه محيط نامطمئن باشد، براي ايجاد هماهنگي بين سازمانها بايد مرتباً اطلاعات لازم را كسب و پردازش نمود.
اسلاید 102: تفكيك دواير و انسجام سازمانيسازمانهايي كه در محيطهاي ساده، مطمئن و پايدار واقع شده اند، تقريباً هيچ مديري را مسؤل ايجاد هماهنگي بين دواير سازماني نمي كنند.هرقدر محيط نامطمئن تر گردد، دواير بيشتر از يكديگر تفكيك مي شوند.
اسلاید 103: فرآيندهاي مديريت مكانيكي و ارگانيكي محيط مطمئن: مقررات دقيق و سلسله مراتب اختيارات مشخص و تصميمات توسط مقامات عالي مديريت.محيط پويا: تصميم گيري غير متمركز و سيستم سازماني ارگانيكي.
اسلاید 104: اشكال مكانيكي و ارگانيكي سازمانمكانيكي ارگانيكي 1-كارها تخصصي است.1-كاركنان در انجام دادن كارهاي مربوطه همكاري مي كنند.2-از هر كاري تعريف دقيقي ارائه شده است.2-وظايف و كارهايي بر اساس گروههاي كاري تعريف و تعيين مي شود.3-سلسله مراتب دقيق اداري وجود دارد،مقررات رعايت و كنترل مي شود.3-مقررات و كنترل اعمال نمي شوند و مقررات يا سلسله مراتب اداري دقيق وجود ندارد.4-اطلاعات و كنترل در انحصار مديريت است.4-اطلاعات در دست افراد زيادي است و افراد زيادي امور را كنترل مي كنند.5- ارتباطات مسير عمودي طي مي كند.5-ارتباطات مسير افقي طي مي كند.
اسلاید 105: تقليد از سازمانهاي موفق(ديدگاه نهادي) در شرايط بسيار نامطمئن سازمانها همانند سازمانهاي ديگر كه در همان جو و شرايط قرار گرفته اند، عمل مي كنند.آنها از سازمانهايي تقليد مي كنند كه از نظر نوع مشتري،عرضه كنندگان مواد اوليه و نهادهاي قانون گذاري در شرايطي مشابه هستند.
اسلاید 106: چارچوب اقتضايي براي محيط نامطمئن و واكنشهاي سازمانپايدارتغييرات محيطناپايدارساده پيچيدگي محيطي پيچيده عدم اطمينان
اسلاید 107: وابستگي به منابع (رابطۀ محيط وسازمان)وابستگي به منابع اين است كه سازمان به محيط وابسته است ولي همواره تلاش مي كند تا اين منابع را تحت كنترل خود درآورد و بدان وسيله وابستگي خود را به پايين ترين حد ممكن برساند.
اسلاید 108: وابستگي به منابعزماني كه هزينه و خطر بسيار بالا باشد، شركتها بصورت گروه در مي آيند تا از ميزان وابستگي خود به منابع كاهش دهند و خود را از خطر ورشكستگي برهانند.سازمانهايي كه به منابع نياز دارند بايد در ازاي تأمين آنها، استقلال يا خودمختاري خود را از دست بدهند.
اسلاید 109: استراتژيهايي براي كنترل عوامل محيطيايجاد رابطۀ بين سازمانيكنترل نيروهاي محيطي حاكم 1- مالكيت 1- تغيير دادن قلمرو2-بستن قرارداد يا پيمان،مشاركت خاص2-فعاليت سياسي،مقررات3-دعوت به همكاري3-شوراهاي تجاري4-استخدام مدير سرشناس4-فعاليتهاي غير قانوني5-تبليغ كردن،روابط عمومي
اسلاید 110: ايجاد روابط بين سازماني 1-مالكيت:فرآيند به مالكيت خود درآوردن و در دست گرفتن كنترل شركتها به روشهايي خاص صورت مي گيرد كه به زبان حسابداري آنها را ادغام (Merger) و خريد شركت (Acquisition) مي نامند.ادغام يعني اينكه دو يا چند شركت در هم ادغام مي شوند و در نتيجه شركت واحدي را بوجود مي آورند.
اسلاید 111: ايجاد روابط بين سازماني: 2-ائتلاف رسمي استراتژيكهنگامي كه دو شركت از نظر موقعيت جغرافيايي، مهارت و خط تجاري مكمل هم باشند نوعي ائتلاف رسمي استراتژيك تشكيل مي دهند و در صدد ادغام يا خريد يكديگر بر نمي آيند.
اسلاید 112: ايجاد روابط بين سازماني 3-بستن قرارداد يا مشاركت خاصشركتها براي كاهش عدم اطمينان، اقدام به بستن قرارداد يا پيمان مي كنند و بدين وسيله نوعي رابطه قانوني با شركت ديگر بوجود مي آورند(در قالب گرفتن جواز و يا حق استفاده از امتياز).
اسلاید 113: ايجاد روابط بين سازماني 4-دعوت به همكارياين وضع به موردي گفته مي شود كه سازمان، رهبران يك بخش مهم را به عضويت خود درآورد.
اسلاید 114: ايجاد روابط بين سازماني 5-مديريت مشتركاين نوع رابطه، هنگامي بين دو سازمان برقرار مي شود كه يكي از اعضاي هيأت مديرۀ يك شركت به عضويت هيأت مديره شركت ديگر در آيد.رابطه اي كه بوسيله يك نفر بين دو شركت بوجود آيد، مديريت مشترك مستقيم مي نامند.هنگامي اين رابطه بصورت مديريت مشترك غير مستقيم است كه يك مدير از شركت الف و يك مدير از شركت ب عضو هيأت مديرۀ شركت ج شوند.
اسلاید 115: كنترل نيروهاي حاكم محيطي 1-تغيير دادن قلمرو امكان دارد يك سازمان درصدد دستيابي به قلمروي برآيد كه هيچ رقابتي در آن وجود نداشته باشد و مقررات دولتي در پايين ترين حد ممكن،مشتري بسيار فراوان و راه هاي مناسب براي دور نگهداشتن رقيبان وجود داشته باشد.
اسلاید 116: كنترل نيروهاي حاكم محيطي 2-مقررات و فعاليتهاي سياسيفعاليتهاي سياسي به حدي اهميت دارد كه مديران عامل سازمانهاي بزرگ بدون تهيۀ دستورالعملي خاص همواره مي كوشند تا به هر شكل ممكن بر اعضاي مجالس قانونگذاري اعمال نفوذ كنند.
اسلاید 117: كنترل نيروهاي حاكم محيطي 3-شوراهاي تجارياعمال نفوذ بر يك نهاد قانونگذاري خود دليلي است براينكه بسياري از صندوقهاي پس انداز كم بنيه از ميدان رقابت خارج شوند.
اسلاید 118: چارچوب يكپارچه ارتباط بين محيط و سازمان
اسلاید 119: محيط بسيار پيچيده نرخ بالاي تغيير كميابي منابع ارزشمند قلمرو محيط عدم اطمينانوابستگي به منابع وجود دواير متعدد و مرزبانتفكيك واحدهاي سازماني و تعيين متخصصيني كه آن واحدها را هماهنگ سازند.ساختار پويا و وجود سيستمهايي كه در آنها پديده هاي متمركز،استاندارد كردن كارها و فعاليتهاي رسمي در پايين ترين حد هستند.تقليد از سازمانهاي موفق ايجاد روابط مطلوب بين سازماني:خريدن شركتها،بستن قراردادها،سرمابه گذاري مشترك،مديريت اشتراكي،استخدام مديران اجرايي سرشناس،تبليغات و روابط عمومي.كنترل عوامل موجود در محيط،تغيير دادن قلمرو،فعاليتهاي سياسي،به تصويب رسانيدن قوانين،تشكيل شوراهاي تجاري و دست زدن به اقدامات خلاف قانون.سازمان
اسلاید 120: بخش سوم: ساختار و طراحي سازمان
اسلاید 121: فصل چهارم: تكنولوژي توليد كالا،خدمات و اطلاعات
اسلاید 122: تكنولوژي تكنولوژي يا فناوري عبارت است از ابزار،روش و عملياتي كه براي تبديل اقلام مصرفي به محصول(داده يا ستاده) مورد استفاده قرار مي گيرد.
اسلاید 123: تكنولوژيتكنولوژي نوين بر ساختار اثر مي گذارد،اما امكان دارد تصميم گيري درباره ساختار سازماني موجب شكل دادن و محدود نمودن تكنولوژي گردد.
اسلاید 124: سطح تكنولوژي در سازمانشركتهاي توليديشركتهاي خدماتي
اسلاید 125: 1-شركتهاي توليديبر اساس تحقيقات جان وودوارد:گروه اول: توليد تك محصولي و دسته هاي كوچك؛گروه دوم: توليد انبوه و دسته هاي بزرگ؛گروه سوم: فرآيند توليد مستمر؛
اسلاید 126: توليد تك محصولي و دسته هاي كوچكبصورت كارگاه است؛طبق در خواست مشتري؛روال كار بر حسب عادت؛متكي به متصديان،كارگران و نيروي انساني.مانند: وسايل الكترونيكي و لباسهاي سنتي.
اسلاید 127: توليد انبوه و دسته هاي بزرگاستفاده از قطعات استاندارد؛توليد انبوه؛مسير توليد نسبتاً طولاني؛انبار كالاهاي ساخته شده.مانند: انواع خطوط مونتاژ از قبيل خودرو.
اسلاید 128: فرآيند توليد مستمرهمه كارها بوسيله دستگاه پيشرفته انجام مي شود؛فرآيند توليد مستمر؛مي توان محصول را پيش از توليد بطور دقيق پيش بيني كرد.مانند: پالايشگاههاي نفت و توليد مواد دارويي.
اسلاید 129: استراتژي،تكنولوژي و عملكرد:414111
اسلاید 130: استراتژي،تكنولوژي و عملكرد:
اسلاید 131: سازگاري استراتژي،تكنولوژي و ساختاراستراتژي ساختار تكنولوژي
اسلاید 132: سازگاري استراتژي،تكنولوژي و ساختارنقطه قوت شركتهاي ژاپني در اين است كه آنها توانسته اند بين استراتژي،ساختار و تكنولوژي هماهنگي ايجاد كنند.
اسلاید 133: سازگاري استراتژي،تكنولوژي و ساختارافزايش رقابت جهاني به معني اين است كه بازارهاي جهاني داراي نوسانات شديدتر شده اند،چرخه حيات محصول كوتاه تر است و مشتري از دانش و آگاهي بيشتري برخوردار است و سرانجام اينكه براي تأمين تقاضاهاي جديد بايد از استراتژي مناسب استفاده كرد.
اسلاید 134: تكنولوژي جديد توليدعبارتند از: رباط ها، نرم افزارهاي كامپيوتري و ساير دستگاههاي خودكار كامپيوتري.سازمانها با استفاده از اينها،طراحي و تجزيه و تحليل مهندسي انجام مي دهند و ماشين آلات را كنترل مي كنند.اين پديدۀ جديد يا تكنولوژي بسيار پيشرفته و پيچيده را سيستم مكانيزه توليد مي نامند.
اسلاید 135: سيستم مكانيزه منسجمنامهاي ديگر آن:سيستم توليد كارخانه آينده؛كارخانه هاي هوشيار؛سيستم توليد انعطاف پذير.
اسلاید 136: سيستم مكانيزه منسجم به سه شكل انجام مي گيرد:طراحي به كمك كامپيوتر؛ساخت به كمك كامپيوتر؛مديريت خودكار.از اين طريق مي توان ظرف سه روز يك خودرو باب طبع و سليقه مشتري توليد كرد.
اسلاید 137: مقايسه ويژگيهاي سازماني در مورد توليد انبوه و سيستم مكانيزۀ منسجم
اسلاید 138: مقايسه ويژگيهاي سازماني در مورد توليد انبوه و سيستم مكانيزه منسجم
اسلاید 139: 2-شركتهاي خدماتي74 درصد توليد ناخالص داخلي بوسيله شركتهاي خدماتي ارائه مي شود؛79 درصد نيروي كار آمريكا را بكار مي گيرند.
اسلاید 140: نمونه تكنولوژي خدماتي و تكنولوژي توليدي
اسلاید 141: ويژگي هاي ساختاري سازمانهاي خدماتي و سازمانهاي توليدي
اسلاید 142: تكنولوژي واحدهاي سازماني (چارچوب چارلز پرو)تنوع:عبارت است از تكرار رويدادهاي غيرمنتظره و جديدي كه در فرآيند تبديل رخ مي دهد.تجزيه پذيري:براي حل مسائل از روشهاي عيني و قابل محاسبه استفاده مي شود و مي توان براي حل مسائل از روشهاي استاندارد استفاده نمود.
اسلاید 143: تكنولوژي سازماني از ديد پروتكنولوژي ساده(يكنواخت):كارها هيچگونه تنوع يا گوناگوني ندارند؛استفاده از روشهاي عيني و قابل محاسبه؛كارها استاندارد، رسمي و منظم اند؛مانند دايره پرداخت در بانك و بخش مونتاژ يك كارخانه.
اسلاید 144: تكنولوژي سازماني از ديد پروتكنولوژي هنري: امور نسبتاً پايدار؛ولي فرآيند تبديل را نمي توان تجزيه و تحليل يا آن را بطور كامل و دقيق درك كرد؛براي انجام دادن كارها آموزش و تجربۀ زيادي لازم است؛مانند مهندسان ذوب آهن.
اسلاید 145: تكنولوژي سازماني از ديد پروتكنولوژي مهندسي: پيچيده؛گوناگون و متنوع؛فعااليتهاي مختلف بر اساس فرمولها،روشها و راه هاي مشخص انجام مي شود.مانند كارهاي حسابداري و مهندسي.
اسلاید 146: تكنولوژي سازماني از ديد پروتكنولوژي پيچيده: بسيار متنوع و گوناگون؛فرآيند تبديل را نمي توان بصورت كامل تجزيه و تحليل كرد؛براي هر مسأله چندين راه حل قابل قبول وجود دارد؛براي انجام كارها و حل مسائل بايد از تجزيه و تحليل دانش فني استفاده كرد؛مانند تحقيقات پايه اي و برنامه ريزي استراتژيك؛
اسلاید 147: چارچوبي براي تكنولوژي خدماتهنري پيچيدهساده مهندسي تدريس در دانشگاه مديريت عمومي كم تنوع زيادكم تجربه پذيريزياد
اسلاید 148: الگوهاي سازماني با توجه به تكنولوژي الگوي ارگانيكي و مكانيكي:ساختار مكانيكي: تكنولوژي عادي؛مقررات رسمي و مديريت متمركز.ساختار مكانيكي: تكنولوژي پيچيده؛مديريت پويا؛آزادي عمل.
اسلاید 149: الگوهاي سازماني با توجه به تكنولوژيرسمي بودن: تكنولوژي عادي: تقسيم كار؛كارهاي استاندارد؛مقررات رسمي؛ تكنولوژي پيچيده: ساختار غير رسمي؛كارهاي غير استاندارد؛
اسلاید 150: الگوهاي سازماني با توجه به تكنولوژيعدم تمركز:تكنولوژي عادي: تصميم گيري متمركز؛تكنولوژي پيچيده: عدم تمركز؛و تصميم گيري بوسيله كاركنان.
اسلاید 151: الگوهاي سازماني با توجه به تكنولوژيسطح مهارت:تكنولوژي عادي: عدم آموزش و تجربه كاركنان؛چون كارها تكراري است.تكنولوژي پيچيده: ديدن آموزشهاي رسمي و دوره هاي هنرستانهاي حرفه اي يا دانشگاهي؛
اسلاید 152: الگوهاي سازماني با توجه به تكنولوژيحيطه كنترل:تكنولوژي عادي: حيطه كنترل كم؛تكنولوژي پيچيده: حيطه كنترل وسيع؛
اسلاید 153: الگوهاي سازماني با توجه به تكنولوژيسطح مهارت:تكنولوژي عادي: مسير ارتباطي عمودي؛ارتباطات آماري و كتبي؛تكنولوژي پيچيده: فعاليتهاي ارتباطي زياد؛همكاري و مبادله اطلاعات؛مسير ارتباطي افقي؛ ارتباطات بصورت تماس شخصي،رودررو و تلفن؛
اسلاید 154: رابطۀ تكنولوژي خدمات با ويژگيهاي ساختاري و مديريت بسيار ارگانيكاز نظر رسمي بودن،در سطح پايين؛از نظر متمركز بودن،در سطح پايين؛آموزش+تجربهدامنه كنترل:كم تا متوسطارتباطات افقي،گردهمايي.ارگانيكاز نظر رسمي بودن،در سطح متوسط؛از نظر متمركز بودن،در سطح متوسط؛تجربه؛دامنه كنترل:متوسط تا زياد؛ارتباطات افقي، كلامي.مكانيكياز نظر رسمي بودن،در سطح متوسط؛از نظر متمركز بودن،در سطح متوسط؛آموزش رسمي؛دامنه كنترل: متوسطارتباطات مكتوب و كلامي 1-مكانيكي 2-رسمي بودن؛ 3-متمركز بودن؛ 4- واجد شرايط بودن كاركنان 5-دامنۀ كنترل؛6- ارتباطات و هماهنگي؛بسيار مكانيكياز نظر رسمي بودن،در سطح بالا؛از نظر متمركز بودن،در سطح بالا؛تجربه و آموزش كم؛دامنه كنترل وسيع؛ارتباطات مكتوب و عمودي پيچيده هنري مهندسي عادي
اسلاید 155: وابستگي درون سازماني Interdependenceمقصود از وابستگي درون سازماني، ميزان يا حدودي است كه دواير سازماني (از نظر منابع يا مواد اوليه) به يكديگر وابسته اند.
اسلاید 156: انواع وابستگي از نظر تامپسون
اسلاید 157: انواع وابستگي از نظر تامپسون
اسلاید 158: راه هاي اصلي براي ايجاد هماهنگي در سطوح مختلف كاري؛در شركت توليديتعديلات و تجهيزات متقابلبرنامه ريزي استاندارد كردنگردهمايي بدون برنامه، صحبتهاي رودررو، همكاري بين واحدهاارتباطات افقي گردهمايي هاي برنامه ريزي شده، تشكيل كميته هاارتباطات عمودي برنامه هامقررات هماهنگي زياد وابستگي درون سازماني كممتقابل يا دو جانبه (عرضه محصول جديد)متوالي(توليد كالا) مشترك (تحويل محصول)
اسلاید 159: تكنولوژي پيشرفته اطلاعاتي سيستم اطلاعاتي مديران اجرايي؛ سيستم تصميم گيري گروهي؛سيستم پيام دهنده الكترونيكي؛
اسلاید 160: سيستم اطلاعاتي مديران اجراييExecutive Information Systemعبارت است از كاربرد تكنولوژي كامپيوتري براي تأمين نيازهاي اطلاعاتي مديران.
اسلاید 161: سيستم تصميم گيري گروهي Groupware اين امكان را بوجود مي آورد كه چندين عضو يك گروه، با استفاده از كامپيوترهاي شخصي خود،در نقاط مختلف دنيا جلسه تشكيل دهند و بصورت گروهي تصميم بگيرند.نام ديگر آن: گروه افزار يا تشكيل ميزگرد از راه دور
اسلاید 162: جريان كار خودكار Workflow Automationافراد مي توانند با استفاده از اين نرم افزار، اسناد و مدارك (مثل فاكتور خريد و فروش، چك يا سفارش مشتري) ردوبدل نمايند و آنها را جهت اقدام و پردازش به محلهاي مربوطه بفرستند.
اسلاید 163: فوايد تكنولوژي پيشرفته اطلاعاتي مديران براي مديران مشاركت بيشتر در تصميم گيري؛افزايش سرعت در تصميم گيري؛افزايش سرعت در شناسايي مسائل؛
اسلاید 164: اثرات شديد تكنولوژي پيشرفته اطلاعاتي بر ساختاركاهش ارتفاع سازمان؛تمركز يا عدم تمركز بيشتر؛بهبود هماهنگي؛شرح دقيقتري از وظايف؛افزايش كاركنان متخصص؛
اسلاید 165: اثر تكنولوژي بر طراحي مشاغل 1-طراحي مشاغلتكنولوژي انبوه موجب ساده شدن مشاغل شده است؛موجب غني شدن مشاغل شده است،يعني مشاغل بگونه اي طرح ريزي مي شود كه مسؤليت و فرصت بيشتري براي رشد و موفقيت پيش مي آيد.
اسلاید 166: اثر تكنولوژي بر طراحي مشاغل 1- سيستمهاي فني-اجتماعي در اين روش، نيازهاي افراد و نيازهاي كارآيي فني در هم مي آميزند.اگر سيستمهاي فني و اجتماعي سازمان بگونه اي طرح ريزي شوند كه متناسب با يكديگر باشند، سازمان به بهترين شكل ممكن كار خواهد كرد.
اسلاید 167: فصل پنجم: اندازه،چرخه حيات و سير قهقرايي سازمان
اسلاید 168: دلايل سازمانها براي رشدهدفهاي سازماني؛ترقي مدير؛سلامت سازمان از نظر اقتصادي؛
اسلاید 169: مقايسه سازمانهاي بزرگ و كوچك: 1- سازمانهاي بزرگاستاندارد؛شيوه مديريت مكانيكي يا ايستايي؛براي انجام كارها و توليدات پيچيده،صدها متخصص مورد نياز است.فراهم آوردن فرصت براي ارتقا و بالابردن حقوق و كسب شهرت براي اعضا،كاركنان و مديران.تنها شركت بزرگ ساندويچ مك دونالد مي تواند هر هفده ساعت يك مغازه جديد در دنيا باز كند.
اسلاید 170: مقايسه سازمانهاي بزرگ و كوچك: 2- سازمانهاي كوچكسيستمهاي توليد انعطاف پذير؛بدنبال بازارهاي خاص؛ارگانيك؛خودمختاري و استقلال بيشتر مديران؛نوآوري،خلاقيت و ابتكار؛تماس نزديك كاركنان و در نتيجه ايجاد تعهد و انگيزۀ بيشتر؛
اسلاید 171: مقايسه سازمانهاي بزرگ و كوچك: 3- سازمانهاي دومنظورهرئيس هيأت مديره شركت جنرال الكتريك: سازماني است كه داراي تركيبي از يك شركت بزرگ باشد ولي از نظر سادگي و انعطاف پذيري همانند يك شركت كوچك عمل كند.
اسلاید 172: ابعاد بوروكراسي وبر و مباني اختيار
اسلاید 173: پايگاههاي اختيار 1- اختيارات عقلايي-قانونيبرباورهاي كاركنان مبتني است؛به مقررات و حقوق كساني مشروعيت مي بخشد كه به پستهاي بالاي سازماني رسيده و عنان اختيار سازمان را در دست گرفته اند.
اسلاید 174: پايگاههاي اختيار 2- اختيارات سنتيباوري است كه اعضاي سازمان درباره مشروعيت مقام افراد دارند؛البته آنها اين مشروعيت را از مجراي سنتهاي گذشته بدست آورده اند.مانند برخي از امير نشينهاي حوزۀ خليج فارس، كليساها و حكومتهاي پادشاهي.
اسلاید 175: پايگاههاي اختيار 3- اختيارات مبتني بر فرهمنديايثارگريهاي فرد قهرمان و راه و روش يا نظامي قرار دارد كه وي را ارائه مي كند.مانند سازمان ارتشهاي انقلابي
اسلاید 176: ويژگيهاي ساختاري بوروكراسيرسمي بودن؛متمركز بودن؛پيچيدگي؛نسبت پرسنلي.
اسلاید 177: رسمي بودنبه مقررات، روشها و مدارك كتبي اطلاق مي گردد كه بموجب آن شرح وظايف، دستورالعملها و فرمانهايي است كه كاركنان واعضاي سازمان بايد آنها را رعايت و اجرا نمايند، مشخص مي شود.سازمانهاي بزرگ: رسمي تر و مقررات مكتوب سازمانهاي كوچك: نظارت مستقيم
اسلاید 178: غيرمتمركزتمركز به سطوحي از سلسله مراتب اختيارات اطلاق مي شود كه مي توانند تصميماتي بگيرند.سازمانهاي بزرگ: عدم تمركز؛ سازمانهاي كوچك: تمركز؛
اسلاید 179: پيچيدگيپيچيدگي به تعداد سطح مديريت در سازمان اطلاق مي شود.پيچيدگي عمودي و پيچيدگي افقي؛سازمانهاي بزرگ: پيچيده؛ سازمانهاي كوچك: ساده؛
اسلاید 180: نسبتهاي پرسنليدر سازمانهاي بزرگ، نسبت مديران ارشد به كل كاركنان كمتر است؛ با افزايش بزرگي سازمان، نسبت نيروهاي اداري كاهش و نسبت گروههايي كه نقش حمايتي دارند، بيشتر مي شود.
اسلاید 181: قانون پاركينسونسازمانها از آن جهت رشد مي كنند و توسعه مي يابند تا خلأ زماني موجود را پر كنند.مديران سازمانها براي توسعه بخشيدن به امپراطوري خود و بالابردن مقام سازماني خود مي كوشند بر تعداد مديران زيردست خود بيفزايند.
اسلاید 182: درصد كاركناني كه به امور پشتيباني و ستادي تخصيص مي يابندكاركنان صفي مديران عالي اجرايي دفتريحرفه اي 75 50 درصد كاركنان25بزرگ اندازه سازمان كوچك
اسلاید 183: رابطه بين اندازه و ساير ويژگيهاي سازمانتعداد سطوح مديريت افزايش مي يابند؛تعداد مشاغل و دواير افزايش مي يابند؛كارها تخصصي تر مي شوند و مهارتها افزايش مي يابد؛سازمان رسمي تر مي شود؛عدم تمركز بيشتر مي شود؛
اسلاید 184: رابطه بين اندازه و ساير ويژگيهاي سازماندرصد كمتري از افراد در رأس هرم سازمان قرار مي گيرند؛درصد بيشتري از افراد به كارهاي فني و ستادي مي پردازند.درصد بيشتري از افراد به كارهاي فني،دفتري و بايگاني مي پردازند.بخشنامه هاي بيشتري منتشر مي شود و اسناد و مدارك بيشتري به جريان مي افتند.
اسلاید 185: بوروكراسي در دنياي در حال تغييرروابط غير شخصي كه بر پايه نقش افراد گذاشته مي شود، مانع از پارتي بازي خواهد شد،يعني همان پديده اي كه دامنگير سازمانهاي قبل از عصر صنعت شده بود.
اسلاید 186: چرخه حيات سازمانمرحله كارآفريني؛مرحله اشتراك مساعي(همكاري گروهي)؛مرحله رسمي شدن سازمان؛مرحله تدبيرانديشي؛
اسلاید 187: مرحله كارآفرينيتوجه سازمان عطف به عرضه نوعي محصول جديد و بقا در بازار؛بنيانگذاران، افرادي مبتكر،نوآور و خلاق هستند؛سازمان، غير رسمي است؛قضيه ديوانسالاري: منتفي؛بحران: نياز به رهبري؛بعلت وجود تعداد زياد كاركنان؛
اسلاید 188: مرحله اشتراك مساعي(همكاري گروهي)اگر مسأله رهبري سازمان حل شود،سازمان صاحب يك سيستم مديريتي كارآمد خواهد شد؛تشكيل دواير و واحدهاي سازماني و در نتيجه شرح وظايف، تقسيم كار و سلسله مراتب اداري؛ارتباطات و كنترل غير رسمي؛وجود تعداد اندكي سيستم رسمي؛بحران: نياز به تفويض اختيار؛ مديران رده پايين از اعتماد به نفس برخوردار مي گردند و در خواست استقلال و خودمختاري بيشتري مي كنند؛
اسلاید 189: مرحله رسمي شدن سازمانمستلزم تلفيق ديدگاهها و اعمال مقررات،روشها و اجراي سيستم كنترل؛ارتباطات: ضعيف و رسمي؛مديريت عالي سازمان درگير:برنامه ريزي، تعيين خط مشي و...؛ اجراي سيستمهاي انگيزشي؛بحران: ديوانسالاري افراطي؛
اسلاید 190: مرحله تدبيرانديشيبراي حل مسائل مربوط به كارهاي دست و پاگير بايد چاره اي انديشيد!اوج پديده ديوانسالاري؛كنترل اجتماعي و خويشتن داري افراد مانعي در برابر ديوانسالاري؛تقسيم سازمان به بخشها و دواير زياد؛بحران: نياز به تجديد حيات؛
اسلاید 191: اندازه و چرخۀ حيات سازمان رشد از طريق خلاقيت بحران نياز به رهبريرشد از طريق راهنمايي و هدايت بحران تفويض اختياررشد از طريق افزايش سيستمهاي كنترل و هماهنگي بحران ديوانسالاري افراطي رشد از طريق تشكيل تيم، همياري و همكاري بحران نياز به تجديد حيات1-به حالت طبيعي درآوردن، انديشۀ كوچك كردن2-سير قهقرايي 3- ادامۀ رشد 4-مرحلۀ تدبير انديشي 3-رسمي شدن 2- مرحلۀ همكاري 1-مرحلۀ كارآفرينيبزرگ اندازهكوچك
اسلاید 192: ويژگي سازمان در چهار مرحله از چرخۀ حيات
اسلاید 193: ويژگي سازمان در چهار مرحله از چرخۀ حيات
اسلاید 194: ويژگي سازمان در چهار مرحله از چرخه حيات
اسلاید 195: سير قهقرايي و كوچك شدن سازمانسير قهقرايي يا كاهش عملكرد عبارت است از: حالت يا وضعيتي است كه سازمان را در برمي گيرد و در يك دوره زماني معين، منابع خود را بصورت مطلق و به مقدار زياد كاهش مي دهد.
اسلاید 196: عوامل كاهش عملكرد سازمان تحليل رفتن بنيه سازمان: پا به سن گذاشتن سازمان؛از دست دادن كارايي؛بوروكراسي شديد؛نشانه هاي تحليل رفتگي: افزايش بيش از حد كاركنان و روشهاي دست و پاگير اداري.
اسلاید 197: عوامل كاهش عملكرد سازمانآسيب پذيري:زماني است كه از نظر استراتژيك نتواند باعث رونق و آباداني محيط خود شود؛كه بيشتر براي سازمانهاي كوچك رخ مي دهد.اين سازمانها بايد در قلمرو محيطي خود تجديد نظر كنند.
اسلاید 198: عوامل كاهش عملكرد سازمانعقيم شدن محيط: زماني محيط عقيم مي شود كه منابع و انرژي آن كاهش يابد و سازمان نتواند به آنها تكيه كند؛در اين حالت، سازمان مجبور مي شود از ميزان فعاليتهاي خود بكاهد يا وارد قلمرو تازه اي شود.
اسلاید 199: مراحل سير قهقرايي 1- مرحله كوري اين مرحله زماني شروع مي شود كه در يك دوره بلندمدت، تغييرات دروني و بيروني بقاي سازمان را دستخوش تهديد قرار داده باشند و وضع بگونه اي درآيد كه سازمان بايد به خود آيد و كمربندها را محكم تر كند.
اسلاید 200: مراحل سير قهقرايي 2- مرحله انكار واقعيتهامسولان با وجود دريافت علامت ها و نشانه هايي از بدتر شدن اوضاع، سعي مي كنند واقعيتها را انكار كنند.رهبران سازمان در اين اوضاع سعي مي كنند تا به اعضا و كاركنان تلقين كنند كه وضع بسيار عالي است و همه چيز به خوبي پيش مي رود.
اسلاید 201: مراحل سير قهقرايي 3- مرحله اقدامات نادرستشرايط بحراني،رهبران را مجبور مي كند كه به فكر تغييرات اساسي بيفتد.سازمان بايد خيل نيروي اضافي را كاهش دهد و رهبران مي توانند با ارائه اطلاعات و پالايش و روشن ساختن ارزشها، از شدت پديدۀ عدم اطمينان بكاهند و محيطي آرام بوجود آورند.
اسلاید 202: مراحل سير قهقرايي 4- مرحله بحرانسازمان دچار نوعي ترس و وحشت مي شود؛امكان هرج و مرج وجود دارد؛بهترين كار: رهبران اجازه ندهند سازمان به چنين مرحله اي برسد؛ولي تنها راه اين است كه رهبران دست به كار شوند و سازمان را در مقياسي وسيع بازسازي كنند؛
اسلاید 203: مراحل سير قهقرايي 5- مرحله انحلالهيچ راه بازگشتي وجود ندارد؛تنها استراتژي كه مي توان به اجرا درآورد اين است كه با رعايت نظم به كار آن خاتمه داد و زخمهاي خود را التيام بخشيد؛
اسلاید 204: كوچك شدن در مرحله عمل: روشهاي كاهش فشار رواني در هنگام كاهش نيرواجراي برنامه هاي داوطلبانه؛اخطار به هنگام؛اجازه بدهيد افراد با احترام سازمان را ترك كنند؛به افراد اخراجي كمك كنيد تا شغل جديد بيابند؛براي كاهش ابهام و فرونشاندن خشم افراد،مجالس توديع بگيريد؛
اسلاید 205: فصل ششم: مباني ساختار سازمان
اسلاید 206: اركان اصلي ساختار سازمانيساختار سازماني تعيين كننده روابط رسمي گزارشگري در سازمان است؛تعيين كنندۀ تعداد افرادي است كه بصورت گروهي در دواير كار مي كنند و گروهبندي يا تقسيم دوايري است كه در كل سازمان وجود دارد؛
اسلاید 207: اركان اصلي ساختار سازمانيدربرگيرنده طرح سيستمهايي مي شود كه بوسيله آنها فعاليتهاي همه دواير هماهنگ و يكپارچه مي گردد و در نتيجه ارتباطات مؤثر تضمين خواهد شد.
اسلاید 208: متغيرهاي محتوايي كه بر سازمان اثر مي گذارند:اهداف و استراتژي اندازه ساختار محيط تكنولوژيرهبريفرهنگ ارزشها
اسلاید 209: سه الگوي اصلي براي طراحي ساختار 1- ساختار مبتني بر وظيفه توليد تحقيق و توسعه حسابداري
اسلاید 210: سه الگوي اصلي براي طراحي ساختار 2- ساختار مبتني بر محصولواحد محصول 1واحد محصول 2توليد حسابداري تحقيق و توسعه توليد حسابداري تحقيق و توسعه
اسلاید 211: سه الگوي اصلي براي طراحي ساختار 3- ساختار ماتريسي توليد تحقيق و توسعه حسابداري واحد 2 واحد 1
اسلاید 212: شيوۀ پذيرش اطلاعات در ساختار سازماني پردازش اطلاعات سازماني به هدفها، محيط،تكنولوژي و اندازه بستگي دارد؛ ظرفيت پردازش اطلاعاتي سازمان تعيين كننده نوع ارتباطات افقي،عمودي و گروه بندي فعاليتهاست.اثربخشي سازماني مناسب
اسلاید 213: ارتباطات عمودي و كنترل سازمانتشكيل زنجيرۀ فرماندهي تدوين قوانين و مقررات افزودن پستهاي جديد به ساختار سيستمهاي اطلاعاتي عمودي بالا ظرفيت اطلاعاتي،راه يا روشي كه واحدهاي سازماني هماهنگ مي شوند پايين بالا ميزان هماهنگي عمودي در سازمان و كنترل مورد نيازپايين
اسلاید 214: در شرايط زير نياز به هماهنگي افقي افزايش مي يابد:نامطمئن تر شدن محيط؛وجود تكنولوژي پيچيده؛وجود وابستگي شديد بين دواير سازماني؛هنگامي كه سازمان بر نوآوري،خلاقيت و انعطاف پذيري تأكيد مي كند.
اسلاید 215: نكاتي كه در طراحي ساختار بايد رعايت شودتعيين كارهايي كه بايد انجام شود؛زنجيرۀ فرماندهي(شيوه گزارشگري)؛طبقه بندي دواير(نوع محصول،نوع وظيفه يا نوع مشتري)؛
اسلاید 216: طراحي ساختار مبتني بر: 1- وظيفه
اسلاید 217: طراحي ساختار مبتني بر: 1- وظيفه
اسلاید 218: طراحي ساختار مبتني بر: 1- وظيفه
اسلاید 219: طراحي ساختار مبتني بر: 1- وظيفه
اسلاید 220: طراحي ساختار مبتني بر: 2- محصول
اسلاید 221: طراحي ساختار مبتني بر: 2- محصول
اسلاید 222: طراحي ساختار مبتني بر: 2- محصول
اسلاید 223: طراحي ساختار مبتني بر: 2- محصول
اسلاید 224: طراحي ساختار مبتني بر: 3- مناطق جغرافيايي مردم هر منطقه اي از كشور ممكن است نيازها و سلايق خاصي داشته باشند؛هر واحدي از سازمان كه در يك منطقه خاص جغرافيايي قرار مي گيرد، مي كوشد تا همه نيازهاي ذيربط آن ناحيه را تأمين نمايد.
اسلاید 225: 4- ساختار پيوندي
اسلاید 226: 4- ساختار پيوندي
اسلاید 227: 4- ساختار پيوندي
اسلاید 228: 4- ساختار پيوندي
اسلاید 229: 5- ساختار ماتريسي(شرايط مورد نياز): دواير توليد بر سازمان فشار آورند كه در منابع كمياب آن سهمي داشته باشند؛سازمان بوسيله محيط تحت فشار قرار گيرد تا دو يا چند نوع محصول ضد و نقيض ارائه كند(از يك طرف توجه به كيفيت و از طرف ديگر،نوآوري و عرضه محصولات جديد)؛محيط سازمان،پيچيده و نامطمئن است؛
اسلاید 230: نقشهاي كليدي در ساختار ماتريسيرهبران ارشد؛رؤساي ماتريس؛كاركناني كه بايد گزارش كار خود را به دو رئيس بدهند؛
اسلاید 231: ويژگيهاي ساختار ماتريسي
اسلاید 232: ويژگيهاي ساختار ماتريسي
اسلاید 233: ويژگيهاي ساختار ماتريسي
اسلاید 234: ويژگيهاي ساختار ماتريسي
اسلاید 235: نشانه هاي ضعف ساختاريتصميم گيري با تأخير يا بدون كيفيت انجام شود؛سازمان نمي تواند در برابر تغييرات محيطي از خود واكنش نشان دهد؛وجود تعارض بسيار زياد؛
اسلاید 236: فصل هفتم: طراحي نوين براي رقابت جهاني
اسلاید 237: اثرات نيروهاي جهاني بر سازمانهاي بوميسيستمهاي اقتصادي حاكم: ژاپنآلمان سيستمهاي اقتصادي تازه صنعتي شده:كره-سنگاپور-تايوان- اسپانياسيستمهاي اقتصادي روآورده به اقتصاد آزاد:اروپاي شرقي- روسيه چيناتحاديه هاي جديد قدرتمند:اروپاي متحداتحاديه كشورهاي خاور دوراتحاديه آمريكا-كاناداپايان دورۀ حكمراني شركتهاي آمريكايي: رقابت شديد بين كشورهايي كه دستمزد بالا دارند.توليدات با هزينه پايين و كيفيت بالاافزايش منابع-دادوستدهاي گسترده در سطح جهاني غيرقابل پيش بينيپايان دورۀ حكمراني نوسانات اقتصادي:نفتارزجريانات تجاري سيستم اقتصاد جهاني بدون رهبربازسازي صنايع قديمي بازار سهام ادغام ها و ازهم پاشيدن ها پيدايش صنايع جديدرونق بخش خدمات تغييرات دائمي، آشفتگي شكلهاي جديد سازمان در داخلكشور:كم شدن سلسله مراتب اداري، تيمهاي خودگردانپيدايش صنايع جديد،بخش خدماتي در وضع انفجاري:برندگان و بازندگان جديددر پي بهره جستن از مزاياي رقابت جهاني:ائتلافهاي بين المللي،استراتژيهاي جهاني و ...نيروهايي جهاني نتايج اثراتي كشوري اثرات فردي
اسلاید 238: تازه ترين ساختارهاي سازماني متداول 1- شركتهاي افقيساختار حول محور فرآيند و جريانهاي كار(و نه دواير وظيفه اي) طرح ريزي مي شود؛سلسله مراتب اختيارات كه حالت عمودي داشت،بصورت افقي در مي آيد و احتمالاً تعداد انگشت شماري مدير اجرايي ارشد وجود دارند كه بتوانند وظايف حمايتي انجام دهند: مثل امور مالي؛
اسلاید 239: تازه ترين ساختارهاي سازماني متداول 1- شركتهاي افقيكارهاي مديريت به پايين ترين سطوح سازماني داده مي شود؛ بر مبناي خواسته ها و نيازهاي مشتريان تشكيل مي شوند؛
اسلاید 240: تازه ترين ساختارهاي سازماني متداول 2- تيمهاي خودگردان5 تا 30 عضو،هر كدام با مهارتهاي خاص؛عهده دار مشاغل متفاوتي هستند؛اين تيم به منابعي كه براي انجام و تكميل يك كار مورد نياز است، دسترسي دارد؛از گروههاي متخصص مثل مهندس،مدير مالي و... تشكيل مي گردد؛قدرت تصميم گيري دارد؛
اسلاید 241: مزاياي تيمهاي خودگردانمي توانند در رابطه با نيازهاي محيط بسرعت از خود واكنش نشان دهند؛سريع تصميم بگيرند و مشتريان را راضي نمايند؛موانع بين دواير سازماني بكلي از بين مي رود و در مرحله عمل، چنين موانعي وجود خارجي نخواهند داشت؛
اسلاید 242: مزاياي تيمهاي خودگردانبهبود روحيه كاركنان و مشاركت آنان؛هزينه هاي سربار اداري كاهش مي يابد؛زيرا تيمها وظايف مديران را انجام مي دهند؛
اسلاید 243: تازه ترين ساختارهاي سازماني متداول 3- مهندسي مجدد مورد توجه شركتهاي آمريكايي است؛نوعي ابتكار است كه مسؤلان تمام واحدها و دواير سازماني گردهم مي آيند و بصورت همزمان در ساختار،فرهنگ و تكنولوژي اطلاعات تغيرات اساسي مي دهند تا در زمينه هائي چون ارائه خدمت به مشتري،بهبود كيفيت و ... اصلاحات لازم را داده و در نتيجه عملكرد سازمان بهبود يابد؛
اسلاید 244: تازه ترين ساختارهاي سازماني متداول 4- ساختار شبكه پوياچنين سازماني،بجاي اينكه به سلسله مراتب اختيارات عمودي توجه كند به شيوۀ بازار آزاد عمل مي نمايد؛يكي از ويژگيهاي چنين شيوه اي: هر روز توليد كنندگان جديدي با شركت قرار داد مي بندند و قراردادهاي گذشته با پيشينيان فسخ مي شود؛
اسلاید 245: ساختار شبكه پوياتوزيع تبليغات اعتبارات توليد طراحي
اسلاید 246: نقاط قوت ساختار شبكه پوياهزينه سربار اداري وجود ندارد؛نيروي كار انعطاف پذير و متقاضي نسبتاً زياد است؛بسيار تخصصي عمل مي كند؛
اسلاید 247: نقاط ضعف ساختار شبكه پوياماهيت غير عادي سازمان است؛زيرا هيچ كنترلي وجود ندارد؛نمي توان براحتي سازمان را تعريف كرد؛وفاداري اعضا به سازمان اندك است؛جابجايي كاركنان و اعضاي سازمان بسيار زياد است؛
اسلاید 248: مراحل بين المللي شدن شركتها
اسلاید 249: الگوي مناسب ساختار براي بهره گيري از مزاياي بين المللي توسعه استراتژي جهاني شدنساختار جهاني مبتني بر محصول بخش بين المللي الگوي فراملي ساختار جهاني مبتني بر منطقه جغرافيايي ساختار جهاني ماتريسي ساختار استراتژيمنطقه اي زياد كم زياد كم
اسلاید 250: و من ا... توفيق
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
eliza –
باسلام پاورها خوبه تشکر