کسب و کارمنابع انسانی و مشاغلمدیریت و رهبریمهارت‌های شخصیبرنامه‌ریزیاستارتاپ و کارآفرینی

تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای با تکیه بر اقتصاد کوچک خانگی بر اشتغال زنان و بهبود کیفیت تولیدات داخلی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی

صفحه 1:
ی ناز مذ وار ‎Cofreeson kl Trang & ployment CSE‏ عات ا رالا شرق 1 : تاثير آموزش های فنی و حرفه ای با تکیه بر اقتصاد کوچک خانگی بر اشتغال زنان و بهبود كيفيت توليدات داخلی در راستای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی ‎PE‏ ‏(مطالعه موردی:شهرستان کهنوج) رضا یعقوبی ساردو (نویسنده مسوول) شایان منتظری اکرم جزینی زاده فردوس رحیمی .کلید واژگان: آموزش های فنی و حرفه اى» مهارت» توانمندى اشتغال خانگی»اقتصاد مقاومتی

صفحه 2:
بیان مسئله آموزش های فنی و حرفه ای نقش مهمی در تشکیل سرمایه انسانی از طریق ترییت نیروهای ماهر مورد نیاز بازار کاردر کشورهای مختلف جهان ایفا می کنند. ین آموزش ها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار ترییت نیروی کار مورد نیاز بخش های مختلف اقتصاد اين كشورها مى باشند. بلكه ازطريق بستر سازى خود اشتغالى؛ به حل مشكل بيكارى نيز كمك مى نمايند. به علاوه» این آموزش ها راه میان بری در مسیر تربیت نیروی انسانی نيزبه شمار می روند. چرا که از یک سوبا توجه به بهره مندى اين آموزش ها از مبلنی علمی و استفاده از روش های پذیرفته شده آموزش های کلاسیک راه # خود را از یادگیری بر مینای تجربه عملی صرف جدا کرده وازاین طریق راه درازمدت و غير علمى اين نوع فراگیری را کوتاه نموده و این توانایی را در آموزش دیده فراهم می كنند نا بتواند خود را در مقابل تغيبرات تكنولوزيكى به آسانى هماهنك نمايد. از سوى ديكر اين أموزش ها با توام نمودن آموزش هاى نظرى و عملى اين امكان را براى آموزش دیده فراهم می نمایند که همسویی بیشتری با نیازهای بازار کار داشته و از این طریق امکان بیشتری برای جذب آنها در فعالیتهای اقتصادی- اجتماعی فراهم گردد. ,بيجيب رسمادش بع روجهاد يبن صما يبين العلل بيهادت ووذ روراشتفيد ‎Fee eee a‏ 3

صفحه 3:
1 حون ‎Ne eae‏ جين يصيادش يبين العلل بهمادت الهوذى ره الضتفيد یآ مزی قزر رد را تساه 1۱۳2 این آموزش ها همچنین از مزیت بازدهی در کوتاه مدت ویا میان مدت برخوردار می باشند. در حالیکه آموزش های کلاسیک به دلیل هزینه بالاء طولانی بودن دوره آموزش, سهم زیاد آموزش های نظری در آنها و درنتيجه بهره مندی اندک از عملیات كاركاهى: از جهست هماهنگی با یزهای بزر کار و لذا جذب در ن دچار مشکل می باشند.به همین دلیل کشورهای جهان توجه روزافزونی رابه آموزش های فنی وحرفه ای مبذول داشته لند. بطوریکه این آموزش ها حتی به درون سیستم آموزش های آکادمیک این کشورها نیزنفوذ کرده است.(پراوین ویزاریا: ۱۲۰۰۲ مزیت هایی که برای آموزش های فنی وحرفه ای مورد اشاره قرار گرفت منوط به وجود برخی شرلیط درارلئه لین آموزش ها می باشد که از آن جمله می توان به ضرور بای این آموزش ‎Le‏ برخورداری از امکنات و تجهیزات کارگاهی مناسب. انتخاب كارأموزان بر اساس تواناییهای عمومی و انگیزه های قوی, استفاده از مربیان مجرب و علا قمنده سهم مناسب آموزش های عملی و نظری در ايین دوره ها و طراحی زمان مناسب برای هر یک از دوره ها 4 اشاره نمود.

صفحه 4:
از منظر نظریه سرمایه انسانی» آموزش عمومی موجد سرمایه عمومی و آموزش فنی و حرفه ای موجد سرمایه اختصاصی است. مزیت سرمایه دوم این است که به اتکای مهارت های کسب شده دارندگان آن را برای به دست آوردن جایگاه های شغلی بیشتر آماده می سازد و همین بینش باعث گردیده است که در بیشتر کشورهای جهان حتی در سیستم های تعلیم و ترییت آن ها از دير باز دركنار مقاطع تحصیلی آموزش های عمومی,آموزش های فنی و حرفه ای نیز مورد نظر واقع گردند. پر اساس توصیه یونسکو . همه کشورها نیازمند به یک خط مشی منسجم آموزشی هستند. به نحوی که در آن آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان یک بخش اساسی از این سستم یکپارچه دیده شده باشند.(پونسکو: ۱9۹۹ .( تصش ی رودص ‎on‏ بداب الوون رد الشتفيل ‎sree er ee at‏ %

صفحه 5:
,بيجيب رسمادش بع روجهاد يبن صما يبين العلل بيهادت ووذ روراشتفيد ‎Fee eee a‏ * دغدغه ايجاد اشتغال و کاهش بیکاری از جمله مسایل مهم در تمامی کشورهای جهان است. نرخ بالای بیکاری در کشورهای در حال توسعه به علت عدم توازن بیسن ساختارهای اقتصادی» اجتماعی» فرهنگی و سیاسی از موضوعیت بیشتری برخوردار است. طرح راهبردی ۶7 مشاغل خانگی مؤيد اهمیت استفاده ازتمامی فرصتها و پتانسیلهای اشتفالزایی موجود در جامعه است. توجه به راهکارهای جدید که در عین سادگی در تعارض با فرهنگ غللب جامعه نباشد و در عین حال انعطاف لازم درجهت رفع چالشهای موجود را داشته باشد» ضروری به نظر می رسد و حتی در بیشتر کشورهای دنیا توجه به بنگاههای اقتصادی کوچک زود بازده به عنوان یک ضرورت پذیرفته شده است. بر اساس تحقیقاتی که توسط سازمان دیدبانی جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۰۲ میلادی با در نظر گرفتن ۳۷ کشور جهان صورت گرفته؛ توسعه ف کسب و کارهای کوچک و متوسط منجر به کاهش نرخ بیکاری میشود.

صفحه 6:
,بيجيب رسمادش بع روجهاد يبن صما يبين العلل بيهادت ووذ روراشتفيد ‎Fee eee a‏ مرورى بر تحقيقات انجام شده 4 لاریجانی و شعبانی نژاد ( ۱۳۸۹) پژوهشی را با عنوان بررسى نقش كسب و کارهای خانگی در توسعه اشتغال و کارآفرینی زنان انجام دادند. نتایج نشان داد که رابطه ‎pr‏ ای مثبت و مستقیم ميان موقعیت زنان و توسعه یافتگی کشور وجود دارد و مشارکت زنان به عنوان نیمی از نیروهای فعال جامعه در فعالیتهای اقتصادی به تحقق توسعه و عدللت اجتماعی منجر می گردد. آقای مجتبی رضایی راد و خانم نورا عطار در مقاله ای با عنوان بررسی میزان تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای )فنآوری اطلاعات ( در اشتغال زنان استان مازندران در سال ۰۱۳۸۸ به بررسی میزان تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای در رش فنآورى اطلاعات در اشتغال زنان استان مازندران پرداختند.

صفحه 7:
تصش ی رودص ‎on‏ بداب الوون رد الشتفيل ‎sree er ee at‏ پاپ زن و همکاران ( ۱۳۹۱ ) در پژوهشی با عنوان "ارزشیابی آموزش های فنی حرفه % ای زنان روستایی در زمينة صنایع دستی " به ‎Gul‏ نتيجه رسيدند كه تفاوتى معنادار بين مهارت پیشین و کنینی پاسخگویان در زمينة صنایع دستی پس از شرکت در برنامه های آموزش فنی “2م واحرفه اى به دست أهد ‎ayy‏ قفاوت در هبتر داش زنان روستانی بر نب سطع تحصیلات حاکی از آن بود که اختلافی معنادار بین تغییر دانش زنان روستایی در سطوح گوناگون تحصیلی وجود دارد . امین بیدختی( ۱۳۸۸) با تحقبقات خود در زمینه نقش آموزش های فنی و حرفه ای در استان سمنان نشان داد که آموزش های فنی و حرفه ای تا حد زیادی می توانند در هریک از بخش های کشاورزی, صنعت و خدمات برای فراگیران اشتفال ایجاد نمایند.

صفحه 8:
6 تست دجار یساش اسر یدب ونر اتف معو رز ل ورزر ‎Employment CSTE),‏ 4 رشاو هدعو ۳952 ۰ خنیفر و همکاران ( ۱۳۸۹) در تحقیقی به نام نقش انگیزه ها و جمعيت شناسى در کارآفرینی خانگی در سال ٩۸به‏ لین نتیجه رسيدند كه كسب و كارهاى خانكى غالباً جز بخش پنهان و غیر رسمی اقتصاد میباشند اما نقش قلبل توجهی در ثروت و رشد اقتصادی یک ج و توسعه سرمایه اجتماعی لْن دارند. چناچه به زعم برخی اندیشمندان فرصتهای کسب و کار خانگی باعث خود اشتغالی در راستای رفع کاستی ها و تأمین نیازهای محلی یک اقتصاد گردیده و راه را برای توسعه پایدار اقتصادی هموار مینماید. توسعه کارآفرینی از خانه باعث توسعه اشتغال ‎law iy‏ کارآفرینی در یک جامعه می گردد. نجاحی و قاسم پور(۱۳۸۹) در تحقیقی به نام مروری بر مدلهای رایچ كسب و كار خانگی و ارائه مدل مناسب برای ایران ء بیان کردند که صنایع دستی در کشور ما به واسطه مزیتهای نسبی که درا بوده»پتانسیل ایجاد اشتفال و سرمایه گذاری مولد را در گذشته داشته

صفحه 9:
تصش ی رودص ‎on‏ بداب الوون رد الشتفيل ‎sree er ee at‏ * ناهید و قنبری(۱۳۹۰) در تحقیقی با عنوان بررسی نقش کسب و کارهای خانگی در % اشتغالزایی و کار آفرینی جوانان تحقیقی اتجام داده اند که در لن بیان مى دارند كسب و کارهای خانگسی به عنوان شرکت کنندگان عمده در ایجادتروت اجتماعی و پایاههای اجتماعی بخشی ضروری از کسب و کارا تشکیل میدهند * کیاکجوری و باقر زاده لاکانی(۱۳۹۰) در مقاله ای تحت عنوان نقش کسب و کار خانگی در توسعه اقتصادی به نقش کسب و کار خانگی در اشتغال پرداختند که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور و باز دهی مناسب در کوتاه مدت و حتى در ميان مدتء كسب وكار خانگی را کلیدی برای رفع مشکل بیکاری دانستند.

صفحه 10:
تصش ی رودص ‎on‏ بداب الوون رد الشتفيل ‎sree er ee at‏ گزاره های پژوهش اهداف در اين مقاله كاراموزان آموزش ديده در مرکز آموزش فنسی و حرفه ای شماره ۱۶ 6۳ شهرستان کهنوج در سه سال اخير مورد بررسی قرار گرفتند و هدف اصلی از اینکار بررسی تاثر آموزش های فنی و حرفه ای با تکه بر قتصاد کوچک خانگی بر اشتفال زنان و بهبود کیفیت تولیدات داخلی بود و هدف فرعی آن بررسی این آموزش ها بر تغییر و اصلاح الگوی مصرف خانوار و روی آوردن به مصرف تولیدات داخلی خودشان در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری می باشد. همجنين بررسى شد كه كداميك از رشته هاى ارلئه شده در مركز توانسته است تعداد أفزادييشترى .زا در:مشاغل خاذكى مشغول به كار كده

صفحه 11:
,بيجيب رسمادش بع روجهاد يبن صما يبين العلل بيهادت ووذ روراشتفيد معو رز ل ورزر ‎ternational Conference on Sil Tranng 8 Employment CSTE)‏ كير اموا شرك سوالات تحقيق ۱آیا آموزش های فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال پایدر بای فراگیران خصوصاً مشاغل کوچک خانگی موثر است؟ ۲یا آموزش های فنی و حرفه ای در تسهیل اخذ وام های کم بهره و بلند مدت بانکی جهت ‎al,‏ اندازی و توسعه مشاغل کوچک خانگی موثر است؟ ۳آیا کسب و کارهای خانگی ناشی از آموزش های فنی و حرفه ای در اصلاح الگوی مصرف خانور و ترغیب آنان به مصرف کالاهای تولیدی خودشان و کمک به بهبود تولیدات داخلی موثر است؟ ۴ یا اه اندازی مشاغل کوچک خانگی بعد از فراكيرى مهارت های فنی و حرفه ای در افزليش توليد ملى و کمک به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری موثر است؟ لیا آموزش های فنی و حرفه ای در ایجاد كسب و کارهای کوچک خانگی نسبت به سایر مراکز آموزشی از قبیل دانشگاه هاء مدارس؛ میراث فرهنگی» جهاد کشاورزی» جهاد دانشگاهی

صفحه 12:
‎erp gels‏ بسن یی ور زیر اشفا ‎sree er ee at‏ ‎ ‏فرضیه های تحقیق *آموزش های قنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال پایدار برای فراگیران خصوصاً مشاغل کوچک خانگی موثر أست: ‏* آموزش هاى فنى و حرفه اى در تسهيل اخذ وام های کم بهره و بلند مدت بانکی جهست ‎oly‏ اندازی و توسعه مشاغل کوچک خانگی موثر است. ‏*کسب و کارهای خانگی ناشی از آموزش های فنی و حرفه ای در اصلاح الگوی مصیف خانوار و ترغیب آنلن به مصرف کالاهای تولیدی خودشان و کمک به بهبود تولیدات داخلی موثر است. ‏ره نازی مشاغل کوچک خانگی بع از فراكيرى مهارت هاى فنی و حرفه ای در افزايش توليد ملى و کبک به تسقّق شعار اقتضاد مقاونتی مقام متظم رهبری موثر انته ‏"آموزش های فنی و حرفه ای در ایجاد کسب و کارهای کوچک خانگی نسبت به سایر مراکز آموزشی از قبیل دانشگاه هاء مدارس » میرات فرهنگی, جهاد کشاورزی, جهاد دانشگاهی و... موثرتر است. ‎

صفحه 13:
,بيجيب رسمادش بع روجهاد يبن صما يبين العلل بيهادت ووذ روراشتفيد ‎Fee eee a‏ روس يزوهشس * روش تحقیق پیمایشی (زمینه یاب) است و شیوه ی اجرایی به صورت مطالعه ی کتابخانه ای - میدانی می با می شود که از مهم ترین مزایای آن قابلیت تعمیم نتایج به دست آمده می باشد. . این روش وسیله ای جهت کسب اطلاعات شمرده * یزار جمع آوری نادهاز طریق پرسفناسه پنج گزینه ای لیکزیت حبورك گرفته اسخ كذ در هر يرسشنامه هسوال مطرح كرديد. براى سنجش اعتبار محتواى يرسشنامه از نظرات متخصصانء اساتيد دانشكاهى وكارشناسان خبره استفاده شده است و جهت تعيين بايايى سوالات برسشنامه از ضريب آلفا كرونباخ توسط نرم افزار 5855 استفاده شد كه اين ضریب معادل ۰۸۷ بدست آمد که نشانگر پایایی بالای پرسشنامه بود . نهایاً جهت تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی میزان تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای در فراگیران از آزمون تا تک نمونه ای استفاده شد.

صفحه 14:
تصش ی رودص ‎on‏ بداب الوون رد الشتفيل ‎sree er ee at‏ جامعه و نمونه ی آماری و شیوه ی نمونه گیری 4 *جامعه آماری این پژوهش زنان آموزش دیده در مرکز آموزش فنسی و حرفه ای شماره ۱۶ شهرستان کهنوج و آموزشگاه های آزاد شهرستان طی سال های ‎٩۴-۹۲‏ می باشد. *کل افراد آموزش دیده این مرکز طی سال های مورد مطالعه ۱۴۰۰ نفر می باشند و با توجه به اینکه ۵۴۰ نفر از لین کارآموزان در رشته های مرتبط با مشاغل خانگی آموزش دیده لند مطلبق با جدول مورگان و کرچسی (جدول اسستاندارد جمعیست کسل و جمیست نمونسه) تعداد ۳۲ نفر به عنوان گروه نمونه و طبق نمونه گیری تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.

صفحه 15:
Voy ‏ل توزیرستفر‎ 1 Thad Nana Tm 4a Cofrne on Sling Employment STE), ‏ضي مزل مواق‎ ابزار گردآوری داده ها + جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام گرفته است. لین ابزار با توجه به متفیرهای 3 مور بررسی» تدوين كرديده است.

صفحه 16:
زدیا روا Voy eae siaiy gon pacing pacity ip re re per er aT ۹ ving gh ly - ‏استفاده شده و بر اساس‎ ١ )]-]651( ‏براى ياسخ كويى به هريك از سؤالات از آزمون‎ ‏جدول توزیع و آمره ی آزمون ] سعلح معنی دار رابطه محاسبه گردیده است. هدف از‎ ‏این بخش این است که با استفاده از روش های آزمون فرض, بتوان به سوالات پاسخ داد.‎ ‏سوال اول تحقیق: آیا آموزش های فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال پایدار‎ ‏برای فراگیران خصوصاً مشاغل کوچک خانگی موثر است؟‎ ‏محاسبات انجام شده حاکی از آن است که مقدار محاسبه شده (۱۲۰۴۵) با درچه‎ # ‏آزادى 771 0.1 < و سطح خطای 0.0501 - از مقدار بحرانی ( ۱۶۴۵) بیشتر است‎ ‏لذا فرضیه مخالف صفر تأیید و فرضیه صفر رد می شود پس از دیدگاه آموزش دیدگان»‎ 1 ‏آموزش هاى فنى و حرفه اى در ايجاد اشتغال يايدار براى فراكيران خصوصاً مشاغل‎ ‏جك خانكى موثر است. بررسى هاى اسناد و مدارك موجود نيز مؤيد اين مطلب مى‎ ‏شندء به طورى كه يافته های این پژوهش با یافته های امین بیدختی( ۱۳۸۸) همسو‎ ‏بوده است.‎

صفحه 17:
مج اش مس دج ینش ینلع ارت آوزو رتیل ‎Voy‏ ‏مب جح وتو دس یافته های پژوهش * سوال دوم تحقیق: آیا آموزش های فنی و حرفه ای در تسهیل اخذ وام های کم بهره و بلند مدت بانکی جهت راه اندازی و توسعه مشاغل کوچک خانگی "۶7 موثر است؟ ° محاسبات انجام شده حاکی از آن است که مقدار ) محاسبه شده (۵۷.۷۰) با درجه آزادی].10 22 < و سطح خطای »00.050 - از مقدار ‏ بحرانی ( ۱۶۴۵) بیشتر است لذا فرضیه مخالف صفر تأيبد و فرضيه صفر رد مى شود پس از دیدگاه آموزش دیدگان» آموزش های فنی و حرفه ای در تسهیل اخذ وام های کم بهره و بلند مدت بانکی جهت راه اندازی و توسعه مشاغل کوچک خانگی موثر است. بررسی های اسناد و مدارک موجود نیز يو مؤيد اين مطلب ميباشند به طورى كه یافتههای این پژوهش با یفته های خلاقی(۱۳۸۵) همسو است.

صفحه 18:
‎erp gels‏ بسن یی ور زیر اشفا ‎‘Tha SP Maton, The ¢ ‏هو‎ Contarenc.on Ski Trang 8 Enoloynan (CSTE), ‏یز وار‎ ‎ ‎ ‏یافته های پژوهش ‏* سوال سوم تحقیق: آیا کسب و کارهای خانگی ناشی از آموزش های فنی و حرفه ای ‏در اصلاح الگوی مصرف خانوار و ترغیب آنان به مصرف کالاهای تولیدی خودشان و ‏كمك به بهبود توليدات داخلى موثر است؟ 3 * محاسبات انجام شده حاكى از أن است كه مقدار : محاسبه شده (۲۷۰۳) با درجه آزادی۲۲۱- 0.۴ و سطح خطاى 0.0506 - از مقدار ‏ بحرانی ( ۱۶۴۵) بیشتر است لذا فرضيه مخالف صفر تأييد و فرضيه صفر رد مى شود يس از ديدكاه آموزش ديدكان» أموزش هاى فنى و حرفه اى در اصلاح الكوى مصرف خانوار و ترغیب آنان به مصرف کالاهای توليدى خودشان و كمكد به بهبود توليدات داخلى موثر است. بررسى هاى اسناد و مدارك موجود نيز موّید اين مطلب میباشند. به طورى كه يافته هاى این پژوهش با یافته های محمد نیا و همکاران (۱۳۹۱) همسو است. بر اساس نتایج این تحقیق نتيجه گرفته می شود که می توان با گسترش آموزش های فنی و حرفه ای نسبت به توسعه مشاغل خانگی اقدام تمود و خانوار ها پس از تولید محصولات با کیفیت می توانند تا حد زیادی نیاز مصرفی خود را تامین نمایند و از خرید کالاهای وارداتی خودداری کنند که اینکار در دراز مدت منجر به تغییر اصلاح #والكوى مصرف خانوار و بهبود كيفيت توليدات داخلى و بالا رفتن قدرت رقابت با محصولات وارداتی می ‎ ‎

صفحه 19:
0 پیج سا یجید سیت ین ی رب یویر اتید ‎Voy‏ ‏ضي مزل مواق ‎Cofreeson kl rang & ployment CSE‏ و رالا شرق یفته های پژوهش * سوال چهارم تحقیق: آیا راه اندازی مشاغل کوچک خانگی بعد از فراكيرى مهارت های فنی و حرفه ای در افزایش تولید ملی و کمک به تجقق شعار اقتصاد ‎single‏ "نزم مقام معظم رهبری موثر است؟ *_ محاسبات انجام شده حاکی از آن است که مقدار ) محاسبه شده (۲۹۰۳) با درجه آزادی2۲۲۱ 0.۴ و سطح خطای ۵-.۰- 0 از مقدار ‏ بحرانی ( ۱۶۴۵) بیشتر است لذا فرضیه مخالف صفر تأييد و فرضیه صفر رد می شود پس از دیدگاه آموزش دیدگان؛ آموزش های فتی و حرفه ای در افزايش تولید # ملی و کمک به تحقق شعار اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری موثر است. بررسی های اسناد و مدارک موجود نیز موّید اين مطلب میباشند به طورى كه يافته هاى اين يزوهش با يافته های محمد نیا و همکاران (۱۳۹۱) همسو است.يافته هاى اين تحقيق نشان مى دهد كه مى توان با توانمند سازی 2 افراد و سوق آنان به كسب و كارهاى خانكى نسبت به افزايش توليد ملى و كاهش وابستكى خانوار به نامر کالاهای خارجی به قدرتمند شدن اقتصاد ملی تا حد زیادی کمک نمود و ضمن تحقق اقتصاد مقاومتی زمینه را برای ظهور هر چه بیشتر جهاد اقتصادی مد نظر مقام معظم رهبری آماده نمود.

صفحه 20:
6 تست دجار یساش اسر یدب ونر اتف و نیمز ورزر ‎‘Tha SP Maton, The ¢temstonsContarenc.n Ski Trang 8 Enoloynant (CSTE),‏ * سوال پنجم تحقیق: آیا آموزش های فنی و حرفه ای در ایجاد کسب و کارهای کوچک خانگی نسبت به سایر مراکز آموزشی از قبیل دانشگاه هاء مدارس ۰ میراث فرهنگی + جهاد کشاورزی . جهاد دانشگاهی و..... موثر تر است؟ * _محاسبات انجام شده حاکی از آن است که مقدار ‏ محاسبه شده (۳۳:۴) با درجه آزادی.2210 - و م سطح خطای 0.050 - از مقدار ‏ بحرانی ( ۱۶۴۵) بیشتر است لذا فرضیه مخالف صفر تأیید و فرضیه صفر رد می شود پس از دیدگاه آموزش دیدگان, آموزش های فنی و حرفه ای در ایجاد کسب و کارهای کوچک خانگی نسبت به سایر مراکز آموزشی از قبیل دانشگاه هاء مدارس ۰ میراث فرهنگی . جهاد کشاورزی » جهاد دانشگاهی و.... موثر تر است. بررسی های اسناد و مدارک موجود نیز مژید این مطلب میباشند به طوری که یافته های این پژوهش با یافته های امین بیدختی (۱۳۸۳) همسو است. ‎ot‏ به ذکر است در پایان این تحقیق و پس از مطالعات میدانی و بازدید از طرح های خانگی اجرا شده ‏شخص شد در رشته های صنایع دستی (خصوصاً صنایع دستی بومی منطقه) و کشاورزی بیشترین در ‏ی اتغال رخ داده است اما متاسفانه بدليل اينكه اين اشتغال بصورت خانگی بوده است آمر آن در سامانه های ‏ی و اشتفال مرکز ثبت نشده است و تقریباً حدود ۶۰ درصد این افراد در حال حاضر حداقل یک ‏کار خانگی مرتبط با رشته آموزشی خود را راه اندازی کرده اند. در ضمن اکثر این افراد خواستار راه ‏فنته های آموزشی جدید خصوصاً قالیبافی در سطح شهرستان می باشند اما متاسفانه مرکز فاقد ‏زم در اين زمینه می باشد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
,بيجيب رسمادش بع روجهاد يبن صما يبين العلل بيهادت ووذ روراشتفيد ‎Fee eee a‏ بحث و نتيجه گیری * جوامع امروزی به دلیل توسعه روزافزون فعالیت های اجتماعی» اقتصادی و تولیدی ناگزیر به داشتن افرادی آموزش دیده؛ توانمند و متخصص و کارآمد به عنوان مهم ترین عامل پویایی نیاز دارند. این آموزش ها می تواند در سطوح دانشگاهی و یا به صورت مهارتی باشد و با توجه به این مطلب که ایران درگیر مشکلاتی از قبیل بیکاری» اشتفال ناقصء رشد اقتصاد غيررسمى بوده و از سوى ديكر تعداد قلبل ملاحظه اى از جويندكان كار فاقد مهارت مى باشندء نهادهاى دست اندركار به منظور افزايش ياسخكويى به نياز مخاطبان خود كه قسمت اعظم أن را كروه هاى آسيب يذير اقتصادى و اجتماعى تشكيل مى دهند به مساله آموزش وبه وييْه أموزش هاى مهارتى در يك سطح كلان توجه بيشترى نموده لو لاش كنند اهداف كلى آموزش وتوسعه منابع انسانى را در برنامه هاى خود لحاظ كنند.

صفحه 22:
,بيجيب رسمادش بع روجهاد يبن صما يبين العلل بيهادت ووذ روراشتفيد ‎Fee eee a‏ * از طرفی دگرگونی های دهه های اخیر بر نظام آموزش به طور اعم و نظام آموزش فنی و حرفه ای به طور اخص, تاثیرات شگرفی داشته است. محور لین تحولات که در ظهور فناوری های جدید و مبادله ارتباطات و اطلاعات متبلور شده است, اقتصاد جدیدی ایجاد کرده است "87 که در آن نیروی کار بیشتر با اتکاء بر دانش های جدید می تولند نقش مهم تری در بازار کار و توليد ايفا كند. در اين شرايط؛ بازارها ديكر به عنوان تنها مكان انجام مبادلات اقتصادى بر حسب محیط جغرافیایی در نظر كرفته نمى شوند بلكه شبكه هاى نامرئى هرجه بيشتر كسترش مى يابند وبه هم متصل ترء يكبارجه تر و آشناتر مى شوند. بنابراين تنها با وجود يك نظام فنى و حرفه اى متناسب مى توان نيروى كار جنين بازارى را تجهيز كرد بر اين # اساس آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان آموزش های مهارتی مانند هر فعالیت آموزشی 2 دیگر مستلزم برنامه ریزی صحیح و اصولی است. به عبارتی اگر برنامه ریزی آموزشی (شناسایی » اولويت بندى نيازهاى آموزشى و ارزشیابی/به درستی برحسب نیز بازار کار طرح

صفحه 23:
تصش ی رودص ‎on‏ بداب الوون رد الشتفيل ‎sree er ee at‏ *_شهرستان کهنوج برای توسعه مشاغل خدماتی و خانگی ظرفیت بزرگی دارد و تجربه جهانی نیز نشان میدهد این مشاغل علاوه بر نیاز به سرمایه گذاری کمتر دانش بنیان بوده و از آسیب پذیری کمتری در نوسانات اقتصادی برخوردارند و به راحتی میتوا نند با شرایط جدید تطبيق يافته و به بايدارى اقتصاد نيز كمك شايانى کنند. لا بر خلاف تصور رایج این نوع کسب و کار نه تنها مختص زنان و بانوان نميباشدء بلكه با فراهم آوردن مسير جهت استفاده بهينه از ظرفيتها و فرصتهاى محيطىء ميتوان از اثرات مهم اقتصادی و اجتماعی آن بهره برد. ن بيشنهاد ميكردد نهادهاى آموزشى و متوليان امور فرهنكى جامعه در جهت ترویج و بق وتوسعه كسب :و كاز خانكى اقدامات لازم ر| مبذول داشجه جا فرهنى كسب وکار خانكى در باورها و اعتقادات مردم به عنوان يك ارزش تلقى شود و جايكاه مناسب داشته باشد [ که نقش رسانه ها و مطبوعات بى تأتير نيست.

صفحه 24:
تصش ی رودص ‎on‏ بداب الوون رد الشتفيل ‎sree er ee at‏ * از مشکلات عمده اینگونه کسب و کارهاء ناهمسانی فضای مسکونی با فضای كسب ‎we‏ ‏تبع سلب آرامش افراد و امکان بروز اختلاف نظر میان خانوده هاست. لذا پیشنهاد میشود که از سوی متولیان امر مسکن, یک مکان مناسب در محیط خلنه جهت انجام و ارلئه لین مشاغل در " جع نظر گرفته شود. بازایابی و فروش محصولات نیز به عنوان یک دغدغه در توسعه این گونه کسب وکارهاست لذا به منظور فروش محصولات. و خدمات مشاغل خانگی برپایی جشنواره های متعدد فصلی از سوی نهادهای مرتبط مفید به نظر میرسد. از انجا كه اين مشاغل بيشتر به صورت سنتى در كشور رواج دارندء لذا؛ به منظور توسعه و گسترش محصولات در سطح ملی و جهانی» استفاده از فناوربهای نوین» شناخت بازار و ات درسطح ملی و بین المللی» رفع محدودیتهای بازرگلنی و همچنین ترغیب افراد در ایجاد خلاقیت و نوآوری در تولی الات خانگی و وجود سیاستهای حمایتی دولت پیشنهاد میشود که همگی باعت موفقیت در اجرای كسب و کار خانگی میشود.

صفحه 25:
‎erp gels‏ بسن یی ور زیر اشفا ‎sree er ee at‏ ‎ ‏* لذابا توجه به جايكاه ارزنده آموزش به ويقِه آموزش هاى مهارتی در بحث اشتغال خصوصاً اشتغال ‏خانكى كه در لين تحقيق به تفصيل به آن پرداخته شد. در يايان به ارلئه يبشنهادلتى به منظور بهبود ‏و افزايش كارايى اين آموزش ها كه در نهايت منجر به رفع معضل بيكارى و ايجاد اشتغال مولد پایدار و ارتقاء توليدات ملى خواهد شد مى يردازيم: ‏- از آنجا كه مربيان به عنوان يكى از اركان اصلى آموزش هاى مهارتى به شمار می آیند. لذابایستی در ‏گزینش آنان میزان تجربه کار عملی و سابقه تدریس درنظر گرفته شده و از افراد باصلاحیت و ‏مجرب به عنوان میبی استفاده شود. افرادی که دارای علم و مهارت حرفه ای مناسب و علاوه بر ‏از مهارت تدریس نیز برخوردار بوده و بتوانند معلومات علمی و ذهنی خود را به راحتی و با کیفیت ‏4 هرچه بهتر به کارآموزان انتقال دهند. مربیان آموزشی باید علاوه بر گذراندن دوره های تخصصی ‎ ‎ ‎ ‏مربوط به رشته خود در دور آنیی با تحقيقات» روش هائ فنون تدریس» روا شناسی یدگیری و تربیتی و نیز دردوره هایی که تحت عنوان کارآفرینی و خوداشتغللی برگزار می شود شرکت نموده و ‏ضمن آگاهی از سیاست های اقتصادی دولت. در جهت آگاهی کارآموزان از اين موارد گام بردارند. ‎

صفحه 26:
‎erp gels‏ بسن یی ور زیر اشفا ‎sree er ee at‏ ‏-با توجه به بيكانكى دلنش آموختكان آموزش هاى مهارتى با كارآفرينى و فرآيند آن» بيشنهاد ‏مى شود به منظور افزليش اطلاعاتء دلنش و آگاهی های کارآموزان وبه منظور ترویج و اشاعه ‏فرهتك كارأفرينى» لین مهم به عنوان یک رسالت و هدف اصلی نهادهایآموزشی تبدیل شود ‏و در برنامه ریزی های آنان مورد توجه جدی قرار گیرد. آموزش کارآفرینی به صورت یک درس ‏یا دوره اجباری به همه آموزش دیدگان رشته های مختلف ایجاد و اجرا گردد . ‏ینش صحیح کارآموزان با توجه به استعداد و علاثق آنان و نیز درنظر گرفتن مدرک تحصیلی برای آموزش برخی رشته هاء در بازدهی هرچه بیشتر این آموزش ها موثر خواهد بود . ‏4 - اختصاص ساختمان های مناسب برای کارگاه های آموزشی و تهیه امکانات و تجهیزات ‎ ‎ ‏آموزشی بر اساس نياز و بروز كردن آنهاء همجنين مجهز كردن كاركاه ها به سيستم هاى ايمنى و بهداشت. ‎

صفحه 27:
تصش ی رودص ‎on‏ بداب الوون رد الشتفيل ‎sree er ee at‏ - هدف های آموزشی با توجه به نیازهای روزآمد بخش های صنعتی. خدماتی و کشاورزی» % بيرات و تحولات تکنولوٌی؛ به طور علمی و کاربردی طراحی گرد با توجه به چشم انداز کلی آموزش های مهارتی که آموزش مناسب منجر به اشتغال می باشد. ارتباط کامل نهادهای آموزشی با بازار كار و استفاده از نظر صاحبان صنایع بهمنظور شناخت و هماهنگی بین محتوای آموزش ها و نیازهای بازار کار از موارد ضروری به نظر می رسد. - گرایش به سمت غیرمتمرکز ساختن تصمیم گیری ها در سطح استان» شهرستان و مراکز آموزشی می تولند راهگشا باشد. در واقع» ترویج مدیریت مشارکتی و توسعه مهارت های مدیریت و افزایش توان رقابتی مراکز فنی و حرفه ای در بهبود کیفیت آموزش های مهارتی موثر است . *- اختصاص بودجه و اعتباربیشتر جهت گسترش مراکز آموزشی به منظور همگامی با صنایع و نیز راه اندازی دوره های آموزشی متناسب با نیازهای بازار در هر منطقه.

51,000 تومان