معماری و عمرانعلوم مهندسی

تاثیر رنگ، نور و بافت در ارگونومی

فهرست تعریف ارگونومی اجزای ارگونومی کاربرد رنگ در ارگونومی ماهیت رنگ چیستی رنگ اقسام رنگ : رنگ های گرم سرد خنثی رنگ و زندگی حرفه ای رنگ و طراحی رنگ و ساختمان رنگ و خودرو رنگ و زنان رنگ در طراخی وب تاثیر رنگ در آراستگیظاهری جسم هوسیت شناسی .سازگاری.ایجاد مفهوم تاثیرارگونومی رنگ بر عملکرد کارکنان تاثیر نور در طراحی نورطبیعی .نور مصنوعی مبنای برسی نورپردازی ارگونومیک نور در معماری کندوکاوی در نسبت ارگونومی و معنویت بخشی نور در معماری مساجد رنگ دید ارگونومی (برسی مقاله ) بافت در ارگونومی بافت در معماری بافت لمسی نمونه پروژه

ppt.ir

94 صفحه
425 بازدید
20 شهریور 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
تاثیرر رنگه نور و بافت در ا رگونومی:

صفحه 2:

صفحه 3:
۲7 تمریف ار گونوی: به معنای دانش بکار برردن اطلاعات علمی موجود درباره انسان و روش‌های علمی تولید چنین اطلاعاتی در طراحی محیط کار است. ارگونومی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان را برررسی می‌کند و سپس اطلاعات به دست آمده را در طراحی مشاعغلء فراورده‌هاء محیطهای کار و تحهیزات به کار می‌بندد. معمولا از اصطلاحات ارگونومی و عوامل انسانی به‌طور مترادف بهره گرفته می‌شود. هس دو اصطلاح رابطه دوسویه کار و نیازمندی‌های شغلی را بازگو و تشریح می‌کند و هم دو درصدد کاهش فشارهای جسمانی و روانی در محیط کار هستند. آشکارترین آشر مثبت طبراحی درست و مناسب مشاغل؛ تجهیزات و محیط کار بالارفتن سطح ایمنی؛ بهداشته تطبیق کار با کار گر بر اساس ابعاد بدنی فررد و در نهایت رضایت شفلی و بهبود بهرهورى است. واژیه ار گونومی ريشه یونانی دارد و از معنی « کار » و «قانون طبیعی» منشأً می‌گید. این واه برای اولین بار در سال ۱۸۵۷ وارد واژگان مدرن شد.

صفحه 4:
ee ۲7 * اجنای ارگونومی اركونومى سختافنزار * اركونومى محيطى * اركونومى نرهافنزار يا ارگونومی شناختی * ارگونومی کلان * * آفتروپومضصی از دو وا یونانی آنتروپوس به معنای انسان و مترین به معنای انداز»‌گیسری و سنجش بر گررفته شده‌است و با اندازهگیرری ابعاد و ديك ويخ كوهاى جسمانى مسر وكار دارد = دروکا * شاخه‌ای از فیردو لوژی انسان است که اعمال و چگونگی کارکرد بافتها و اندمها را به هنگام کار توضیح می‌دهد * در فییزیولوژی محیطه اشرات شرایط و عوامل محیطی مانند صداء روشنایی؛ كررماء سرا و رطوبت بس فیزدو لوژی برررسی می‌شود.

صفحه 5:
۲ جد * کاربمد رنگ در ار گونومی مطالعه درباره رنگ ملاحظاتى رادر زمينه های فیزیک» فیزیولوژی و روانشناسی پیش می آورد. حناحت و درک کردن هت رنگ هامى تواند در زندكى روزمه ويا شغلى 1 شما تاثيرات فراواني داشته باشد. آيا تا به ‎mes ane cane‏ ا تبلیناتسی و طراحان خودرو از اشکال و شمایل به خصوصی ‎Sasi)‏ كندد! ‎SU‏ ‏اين است که یک تاثیر روانی در ورای رنگ ها وسود دارد که شما را حذب آن مي ‎BS‏

صفحه 6:
ددا 2-7 کاربرد رنگ در ارگونومی رنگ ها بخشی از زندگی ما هستند. تاثیم رنگ بم زندگی بیش از حد تصور انسان استه تنها گوشه ای از آشر آن را در روحیاته کار» خستگی» حوادشه هنر و ادراک انسان مشاهده می کنیم. با توجه به اثرات بسیار رنگ در سیستم های مختلف و نقش آسن در طبراحی و توسعه سیستم های انسانی» ارگونومی و مطالعه ویثرگی های رنگ هاء ارات آنن بم انسان و روانشناسی او وفر‌آیند دريافت و تحلیل رنگ ها بررای مهندسان صنایع و طبراحان سسيستم های صنعتی-حدماتی ‎oY‏ اسست. يدروهش دانشمندان نشان می دهد رنگ ها همانگونه که بر روح و روان آدمى تاثيرات كوناكونى مى كذارنده جسم او را نين تحت تاثيى قرار مى دهند.

صفحه 7:
7" * ماهیت رنگ هم رنگ محصول بازتاب محدوده ای از طیف نور سفید به چشم ماست. به طور مثال همه رنگ های طیف نور سفید پس از تابیدن به گل سرخ جذب می شوند به جز رنگ فرمن که به سوی چشم ما من ی شود * رنگ‌ها چگونه به وجود می آیند؟ رنگ ها در نور به وجود می آیند. نور خورشید بی رنگ است و رنگین کمان نشان می دهد که تمام رنگ ها در نور سفید وجود دارند. نور از خورشید می ا بعد از آن به مخز می رسد. دقیقترین تعريف علمى ‎ae es‏ در اثى عبور یا انتشار یا بازتاب ترکیب رنگ ها توسط اشیا به وجود می آید.

صفحه 8:
اقسام رنگ به طور کلی رنگ ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: رنگ 0 رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد. کاربرد و منهوم رنگ‌ها؛ کاریرد رنگ در ارگونوسی» زندگی شظی و دکوراسیون داخلی رك هاى خنثى رنگ‌های رنگ هایی هستند که در طیف رنگی وجود ‎ee ee ae‏ توانند اشرات مثبت يا منفى داشته باشند. سیاه سفيدء ناكسترى» بع وقهوه اى رن هاى خنثى هستتد.

صفحه 9:
۲7 رنگ‌های گس رنگ‌های گرم محرک سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می کنند. این دسته از رنگ ها به وضوح قابل رویت بوده وموجب جلب توجه می گر‌دند. رنگ های فرمز» نارنجی» زرد و ارغوانی رنگ های گرع هستند. رنگ های مسرد رنگ های سرد رنگ های آ رامش بخش هستند و هارمونی آتن ها د نیستند. رنگ های آبی؛ نیلی» سب ازجمله رنگ های سرد هستند. ط‌هاء, مختلف بیشتم است و زیاد در جشم

صفحه 10:
۲7 رنگ و زندگی حرفه ای: الف ) رنگ و لباس های اداری: لباسی به رنگ خاکستری تیه مشکی یا آبی سیر بپوشید تا شخصی موفقء آگاه و جدی بنظر بررسید. پیرراهن سفید و ساده احترام و رسمیت را بای شما به ارمفان خواهد آورد. پیرراهن 9 یا غیس سفید» جهره محافظه کارانه ملایم تری را از شما ارائه خواهد نمود. ب) رنگ و دفتم کار: دیوارهای آبی کمرنگ نسبت به سفید بیشتر تولید آرامش نموده و بیشتر جلب توجه می کند. اسباب اثاثیه زرشکی یا ارغوانى تيره محيط کارشما رامجلل جلوء خواهد داد. پ) ارتباط و وابستگی: اگم دقت کرده باشید لباس اضراد پلیس و نظامی معمولاً بررنگ آبی یا سبن تیرره انتعخاب می شود چون این رنگ ها نشانه قدرت و ابهت می باشند. در بیمارستان ها معمولا" از ملاقه و البسه سب کمر‌نگ استفاده می شود. چرا که این رنگ ‎gS)‏ تسکین دهنده و آرامش بخش دارد. ت) مرایای تبلیغاتی: رستوران ها و اغذیه روشی ها اغلب بای جلب توجه بیشتر از رنگ های قرمز و زرد استفاده می کنند. این گونه رنگ ها به وضوح دیده می شوند و بیشتر به یاد مرردع می مانند.

صفحه 11:
تست رنك و طرراحىة معمولاً دكمه هاى حساس و اعلان نط ويا اهمرم هاى توقن اضطرارى؛ به رنگ قرمن مى باشند. بررعکس رنگ سبن نشانه عبور و امنیت است. در طبراحی بسیاری از وسایل به کاربردن رنگ های مختلف در قسمت های گوناگون برای گویاتم ساختن وظایفه امری اجتتاب نايذيى است. ۳۳ كت 0

صفحه 12:
رنگ و ساختمان: به کاربردن رنگ های مسرد بررای اجزرای اتاق خواب مکانی به دور از تنش و آرامش بخش را بای خوابی شیررین بای ‎Led‏ فرراهم می کند. دیوارهای اتاق خواب را ببرای ایجاد آرامش به رنگ های سرد و ملایم مانند آ: رک ی کید رک وا خر یقت رای و یی داد وم رای اعصاب گردد. - در نمای بیررونی ساختمان ها اگر از دو رنگ متضاد (روشن و تیره) استفاده شود موجب زیبا تر شدن نما می شود. - درساختمان های تجاری و اداری استفاده از رنگ سفید؛ قرمز تيره و نارنجى توصيه مى شود.

صفحه 13:
۷ ۲ اح 00 رنگ و خودرو: اتومبیل مشکی نشانه تمایل به گمنامی است. بررخی رنگ های به خصوص به ویثره آبی و قررمن حاکی از خودنما بودن راننده است. انتخاب رنگ نضره ای یا طلایی می تواند بیانگس شروت و دارایی باشد. رنگ سفید نشانه ی صلح و آرامش و شادی است و رنگ سبن نشانه ی آرامش و احتیاط شما می باشد.

صفحه 14:
رنگ و زنان: خانم ها همواره در هس زمینه ای به دنبال فانتزی تررین رنگ هستند: خودروی آلبالویی قررصزء جعبه کادوی صورتی» عروسك سفيد و.... زنان نسبت به افرادی که به رنگ آبی لباس می پوشند احساس راحتی و اعتماد بیشتری می کنند. به خانم ها یک شاخه رز قررمن به نشانه عشق و علاقه بدهید تا بهترین تأثيى را از لحاظ عاطفى بر آنان بگذارید.

صفحه 15:
۲7 رنگ در طبراحی وب: یک صفحه وب نیز باید بتواند علاوه بر انتقال مطالب» احساس طبراح وب آنن صفحه را نی بیان کند. این کار را رنگ ها در طبراحی وب انجا می دهند. آراستگی ظاهرری جسم اکشر اجسام در معررض عوامل مخرب محیطی» نظيس شرایط جوی و آلودگی هواء مواد سایند» روغن و گرد وغبار هستند. دراغلب موارد نمی توان از آلودگی سطح اجسام جلوگیرری کررده در این شرایط می توان با بهره گیرری از ترکیب مناسب رن هاء اش آلودگی و کثیفی را در جسم کم کررد.

صفحه 16:
7# 77 تس تاثير رنگ در آراستگی ظاهرری جسم : اكثى اجسام در محرض عوامل مخرب محیطی» نظیس شرایطجوی و آلود گی هواء موادسایند» روغن و ‎hb 995‏ هستند. دراغلب موارد نمی‌توان از آلودگی سطحاجسام جلوگیری کررد» در این شررایط می‌توان با به هكيرى از ت کیب مناسب رنگ‌هاء اشر آلودگیو کثیفی را در جسم کم کرد. سه روش بر‌خورد با رنگ در این مواقع وجوددارد: 1- رنگی را انتخاب‌کنيم که با رنگ عوامل آلوده‌کنندم سا زگار باشد؛ در این روشء هدف ايزاست تا جسم ۲- رنگی انتخاب‌شود که حتی درصورت اختلاط جسم با عوامل آلوده‌کنند» همچنان ظاهمری قابل‌قبول ‎a,‏ ای یا ۳- رنگی انتخاب‌شود که به‌محض آلوده‌شدن» ظاهری ناخوشایند پیدااکند و استفاده‌کننده را مجبو رکند که جسم را به‌سرعت تمیکند.

صفحه 17:
۲ کت هویت و شناسایی اجسام خاصی تنها با برضی رنگ‌ها شناخته‌می‌شوند؛ مثلاً درخودروهاء رنگ نارنجی اغلب تداع ىكنندمى تاكسى؛ در ذهن بیننده است. در طبراحی اجساع این مورد بسیارمهم است. سار کار . 5 رنك يك جسم بايد با محیطی که درآن قررارمی‌گیرد و حسب کاریرد آن تعیین‌شود؛ به‌عنوان مثال برضی اجسا باید به طور کاصل در زمینه‌سی خود محوشوند؛ مانند سیم‌های برق و لولههاى آ-ب كه از روی دیوار گذشته‌اند, به‌عکس بر‌خی باید با حدا کش تباین با پس زمینه‌ی خود انتخاب‌شوندء مانند دکمه‌های هشدار آتش‌نشانی و تابلوهای راهنمایی.

صفحه 18:
۲7 CONTEXT psgacclon! با استفاده از رنگ‌ها می‌توان مفاهیم خاصی را ایجادکرد؛ رنگ سبز همه‌جا نشانمی امنیت و اجازمی عمل است و په‌عکس قرمز نشانعی خطر و بازدارندگی. در ایجاد مفهوم برای رنگ‌ها باید درنظرداشت که ۸درصد از مردم به‌نوعی از کورنگی مبتلاهستند و بسیاری از آنها حتی لین مه رازن نت کدی نها رانا و یاهع ات که تام افراد آن بتوانند رنگ‌ها را به خوبی از یکدیگر تشخیص‌دهند. رنگ. به‌ویه هنگامی که با نظم کامل و ترکیبی مناسب در ساختار محصول ظاهرشود. عاملی مهم ادا

صفحه 19:
7# 77 تس آیا ارگونومی رنگ‌ها بر عملکرد کارکنان تاثیر دارند؟ نظر شما در مورد رنگ‌ها چیست؟ یک محیط کار مناسب باید فضایی باشد که فرد در آنن احساس آراهش و تمرکز کند.به همین خاطر بهتر است قبل از انجام هر کاری اصول اساسی طراحی داخلی یک اتاق کار مناسب را بدانید. رنگ کردن در و دیوار و ابزار و وسایل در محیط کار به رنگ‌های خاص, باعث افزایش کارایی فرد در محیط می‌شود. بنابراین ما باید محیط‌های کاری را طوری ای کرک ا كاردا و ‎CNS ena‏ آرامش بخش و عاری از هرگونه فشار عصبی و روانی باشد. پژوهش‌های علمی نشان داده که رنگ هانه تنها بر روح و روان آدسی تاثیرمیگذارند بلکه موجب تغییرات بهره‌وری به جهت کمیا زیاد می‌شوند.به همین دلیل بهتر است معل کار خود را با رنگ‌های مناسب مزین کنید تا بازدمی کاری و خلاقیت کارکنان افزایش یابد.

صفحه 20:
۲ کت هدف اصلی در دانش ا رگونومی »افنرایش و بهبود ایمنی» بهداشت و سلامتی» راحتی وکارایی انسان و به عبارتی به دست آوردن بهترين ارتباط ميان انسان و محیط( کار و زندگی) می باشد بکا رگیر‌ی اصول ا رگونومی در محیط های کاری نتایج مفیدی دارد که به تعدادی از آنها اشاره می کنیم پیشگیرری از اختلالات اسکلتی و عضبلانی در بین شاغلین(مانند کمردرده سندروم تونل کارپال يا درد شدید در مچ دسته درد ناحیه گرردن» درد ناحيه زانويا آرنج و...). کمک به پیشگیمی از حوادث شغلی. افنرایش مینران رضایت مندی کا رکنان. افنرایش رفاء و آسایش کا رکنان. کمک به افزایش بهره وری در کار. کمک به افزایش تولید.

صفحه 21:
برخی از تأثیرات رنگ‌های مختلف در محیط کار بر منابع انسانی اشاره می‌کنیم. آبی: رنگ آبی» رنگی آرامش‌بخش است. این رنگ به دلیل تاثیرری که بر اعصاب پاراسمپاتیک دارد منجم به پایین آمدن فشار خون و تعداد تتفس می‌شود و احساس امنیت را در کارمند افنرایش می‌دهد. افزرايش تم كن و بهس«ورى» كاهش ترس از عدم موفقيت» کاهش خستگی روانی و جسمی کارمند از ديك وي ثكىهاى رثك آبى است. علاوه بى اين موارد رنگ آبی خواص درمانی نینم دارد و بای درمان طیش قلب و بی‌خوابی و افرایش قدرت دفاعی بدن به کار می‌رود.

صفحه 22:
7 ۲ ۷ قرصز: رنگ قررمز» رنگی مهیج و شورانگین استت. اگر می‌خواهید محیط کارتان جذابیت داشته باشد و توجه کا رکنانتان را جلب کنده آنن را با قررسن رنگ‌آمینری کنید. این رنگ باعث افنرایش فعالیت‌های عمومی و احساس رقابت می‌شود. خواص درمانی رنگ قررمم شامل کاهش کم خونی و کمبود آهن بدن است. بع عد عد هد ‎ae Ta‏

صفحه 23:
۲ ۷ زرد : شادی‌افزاترین و روشن ترین ینگ به حساب میآید. لین ینگ منجربه خوش‌بینی: خوش‌رویی. شادابی و شکوفایی خلاقیت کاررکنان می‌شود. وجود رنگ زرد در محیط کار. به کارمندان کمک میکند که از مشکلات و موانع و تعارضات رهایی یابند.

صفحه 24:
۲7 بنفش: رنگ بنفش باعث کاهش نفررت و خشم و آرا ساختن هیجانات رهاشده می‌شود. محیط کار بنفش باعث می‌شود که کارگ یا کارمند به رویاها و چشم‌اندازهای خویش عینیت بخشد. یعنی افکارش را به عمل تبدیل کند. با استفاده از رنگ بنفش در سازمان می‌توان به جای ماندن در گذشته رو به آینده کت کر

صفحه 25:
7 1 نارنجی: رنگی پررانرشی» چالشی و صمیمی است و باعث نمایان شدن هوش, وفاداری و اعتماد به ننس کارمندان می‌شود. رنگ نارنجی موجب کاهش افسسردگی و افزایش مینزان تمکسنء شفافیت نهنی می‌شود.

صفحه 26:
۲ ۷ سبن: رنگی متعادلء متوازن و همدل است. این رنگ باعث همکاری و هماهنگی جسم؛ ذهن و روح می‌شود. استررس کارمند را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که چشم کاررمند خسته نشود و در ساعات كارى كا رآمد باشد.

صفحه 27:
7-۷ قير ‎SS A‏ 2 نگ قهوه‌ای نمادی از نم فادا ت. قر حس ابستكي اراد اف: ۳ ‎eae ۱: s 9‏ ووفاداری است. قهوه ا 1 00000 دهد و منج به اشزايش تعلق به محيط كار ميث ‎ole. ml OS‏ ‎eae‏ 3 ار می‌شود ولى به طور كلى استفاده از اين رذك مناسب نيست 3 ۱ ۰۰-۷

صفحه 28:
2 (۷ سياه: رنگی پایازدهنده و متوقف کننده است بنابم‌این این رنگ بای محیط کار مناسب نیست.

صفحه 29:
7# 77 تس * چیستی رنگ * در تعمریف رنگ در لفت نامه معین آمده است:"رنگ کیفیتی است که از ظاه چینری دیده می شود مانند سفیدی»سس‌حی»سبر ی * به گفته الرریش بيس روانشناس اتمریشی انسان در مقابل رنگ ها از خود وا کنش خواهد داشت و اين تعمريف اولیه رنگ است.همچنین رنگ قسمتی از خودا گاه «نیمه خودآ گاه و ناخود گاه ماست و ما با دریافت رنگ در رفتارمان از خود واكنش نشان مى دهیم و این واکنش ها فقطر روانی یا ادراکی نیستند بلکه ممکن است جنبه فیریولوژیک هم داشته باشند از این رو در کامل تررین تحرریف ءرنگ یک پدیده سایکوفیزیولوژیک است که در مغز و روان ما ایجاد می شود و بنا ببراین رنگ در خارج از ذهن ما مقهومی نخواهد داشت

صفحه 30:
7# 77 تس رنگ نوعی از ادراک تعریف شده است که از محیط اطراف توسط طول موج های متفاوت نوری از ریق چشم جذب و توسط مفن سیم مى شود. جشم انسان قابليت ديدن رذ ها را ندارد. بلکه هنگامی که نورها با طول موج های متفاوت بر سطوح می تابند و با انعکاس به چشم وارد می شوند و باعث جرریان الکتریکی در چشم می شود که در مغز این جرریان به رنگ ترجمه می شود. به عبارت دیگ تفسیم ما از طول موج های مختلف است که رنگ رامی سازد.زیرا رنگ ها دارای طول موج های مختلف کوتاه و بلند هستند. چشم انسان می تواند طول موج های نورى بين ‎4*٠‏ تا ۷۰ میلی میکررون را دریافت کند. از این رو رنگ هایی که انسان می بیند در محدوده اين طول موج ها قررار دارد. رنگ قررمن دارای بلندتررین طول موج یعنی حدود ۷۰۰نانومتر و بنفش دارای کوتاه تمرین طول موج با حدود 6۰۰ نانومت است.

صفحه 31:
7# 77 تس رنگ با تجزیه نور شکل گرفته و نمادین ترین تمثیل تجلی کشرت در وحدت را نمودار می سازد از یک سو رنگ همان نور استه همان وحدت و از سویی دیگ نور با تجزیه تجلیات مختلف می یابد یا همان کشرت و حال نور که خود نماد کاملی از وحدت است با رنگ تجلی یابد.رنگ از طبرق مختلف بر انسان تاثیر گذاشته و می تواند باز تاب فررهنگ و باور ها و رفتار ونين احساسات مردم باشد

صفحه 32:
سس تس * رنگ‌هابر: ای روحی و روانی» شرایط یادگیرری» کنترل رفتارهای خشمگینانه احساسات» درمان افسردگی و اختلالات * یادگیرری و سطح اذررژی اشر دارند. * شناخت ماهیت رنگ به عنوان عامل فیزیکی که در طبیعت وجود دارد می تواند جدای از تاثیررات روانشناسی خوده مستقيما ب جسم انسان نين آثاری بر جای بگذارد. طبق بر‌رسی هاي به عمل آمده رنگ ها د رکنترل نبضء طیش قلبه فشا رخون» اشتها و خواب مفید هستند و همچنین در درمان بیماری هایی ماندد میرن سررطان و اعتیاد و ... مورد استفاده فررار می ‎BS‏ برررسی تاثیرر رنگ بر جسم موضوعی بوده كه همواره در طول تاريخ مطح بوده است. آشوريان» بابليان و مصريان همكى به نوعی از رنگ و نور در درمان استفاده می ک‌دند. ایررانیان باستان از نوعی رنگ درمانی که بر اساس تابش های نورانی بوده استفاده مى كردند. فيثاغورث فیلسوف یونانی در ۵۰۰ سال قبل از میلاد باور داشت که با موسیتی و شعر و رنگ می توان ‏بیماری را درمان کررد. حتی در قرآن در آیه هایی به اثر فیزیولوژیک رنگ و در آیاتی دیگر به اثر پسیکولوژیک آن؛ اشاره شده ‏است.

صفحه 33:
77 7# * رنگ می تواند در مورد القا یک حالت یا ایده معنایی شگرف ایجاد نماید.هر خانواده رنگی می تواند تداعی حالات و معنایی خواص باشد. رنگ های تند و ‎(AB GS‏ نارنجی و زرد دارای طولانی تررین طول موج ها هستند و نیاز به ازژی بای دیدن آنها می باشد به همین دلیل این گونه رنگ ها به نظ مى رسند که با صدا داخل و خارج می شوند و به عبارت دیگ جلب توجه می کنند آن ها همچنین باعث تحریک مخز و بالا ببردن ضربان قلب و مسرعت تنفس می شوند و ببرای مشاغلی مانند وکیل مدافع و یا روزنامه نگاری که به طرح رنگی قوی نیاز دارند و کار های هیجان انگین انجاع می دهند مناسب است. بر عکس رنگ های سرد مثل انواع آپی ها و سبن ها که دارای کوتاه تترین طول موج ها هستند و به راحتی داحخل چشم می شوند و ایجاد اشری آرامش بخش و تسکین می کنند و متابولیسم را پایین می آورند. بنا ببراین بای کسی که باید روی اعداد تمم‌کن کند مانند حسابدارن سب يك انتخاب عالى است.

صفحه 34:
77 7# * اگررچه اولین نظرریه های مبحث رنگ در آثار و اندیشه های فیلسوفان کهنی مانند افلاطون و ارسطو به چشم می خورد اما پیدایش اصول کاربرردی رنگ به دوران رنسانس و تلاش هنر‌مندانی مانند لثوذاردو داوینچی و یوهان گوته بر می گردد.یوهانس ایتن از نخستین کسانی است که در زمینه رنگ اصول و قوانینی وضع کرد و با انتشار کتاب "هر ‎enh,‏ ۱ بانی پیدایش بابی با موضوع رنگ در ارتباط با ساختمان و روان آدمی در کتاب ها و پتروهش های معماری و سای رشته ها شد.اما سابقه استفاده از رنگ حداقل به حدود پانزده هار سال پیش ببرمی گرردد به کهن تمرین نقاشی هایی که در غارهای لاسکو و التمیررا پیدا شده است.همچنین از موارد کهن رنگ آمینری مسکن می توان به تنریینات نقاشی تالار پذیررایی کاخ ساررگون اشاره کرد که به ۷6 سال پیش از ميلاد بس مى 1 $20,

صفحه 35:
7# 77 تس * همچنین مدارک بسیار زیادی به ویثء منابع غنی ادبی ‎SUS‏ آن است که بمرای هنرمندان به خصوص معماران عالاوه بر علم معماری آشنایی با علوع دیگر به ویثرء رنگ شناسی نییز ماري ی * رنگ از عناص تاثیم گذاری است که از دم باز نقش مهمی در معماری ایفا کررده است. عوامل و پدیده های محیطی و اقلیمی نين ننش تعيين كننده ايى ببر شکل و رنگ فضاهای معماری بومی داشته است انسان همواره تحت تاثیر محیط پیر‌امون خود می باشدءخلق و خوءعملكردها وحتى سلامت افراد تحت تاثیم احساساتی است که به طور دائم از محیط پیم‌امونش دریافت می کند. بنا براین نیازها انسانی را می توان پل ارتباطی ميان كيفيت هاى محیطی و رنگ ها تلقی کررد رنگ هم از ویو های بنیادی محیط و مشخص ترین صفت جدا كننده دو محيط است كه بى بار بصرى مكان تاثيس به سترایی دارد رنگ به عنوان اولین متفیر ادراکی در خلق محيط هاى دليذيى و يايداردر فضاهای شهری تاثیر به سنزایی دارد.

صفحه 36:
سس تس . ابر ص ل ما 2 2 دارد و یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر روی افرراد مختلف محسوب می شود شناخت تاثیررات روانشناختی رنگ ها که منص به كنار گذاشتن ترس استفاده از آن می شود کمک می کند که رنگ در طبراحی های ما به صورت کاملا موش نمود پیدا کند در محیط شهر ما رنگ را در نمای ساختمان هاء کف سازی هاه مبلمان شهرری؛ فضبای شهر» ‎mennae‏ 2 اضراد مى بينيم که همه آنها در تعیین چهمره رنگی شهر تلثیر زیادی دارند. بمرای مثال در جامعه ما رذك هاى تيسه و كدر بیشتر از رنگهای شاد کاربرد دارد و این مشخصه» شهرهای ما را از شهر‌هایی که مردم آن به روشن تمایل دارند متمایز می سازد. انتخاب رنگی برراى يك محيط با شرایط و موقعیت خاص خودش نمی تواندتتها از روی احساسات و با معیارهای زیبایی ظاهرری صورت گیررد بلکه بایدمقاصدی را كه از كاربرد آن در محيط مد نظ است مشخص كررد سپس در راء دستیابی يد هدق مورد نظر به انتخاب نوع رنگ و روش به کار گیرری آن پررداخته شود.

صفحه 37:
سس تس طبراحی داخلی جدید دفاتر 1:1 ]با روشی سر‌زنده صورت گرفته است که خلاقیته ارتباط و انسجام را تحریک می کند. SS

صفحه 38:

صفحه 39:

صفحه 40:
7# 77 تس حش تاد * مواد فتوشیمیک در سلولهای مضروطی چشم انسان وجود دارد ه نسبت به نور حساس بوده وقابلیت دید را بررای ما میسس می کند. * ۱-طول موجهای بین 4۰۰(مارابننش) تا ۷۰۰ نانمتر (مادون قرمن )بررای چشم انسان قابل رويت است. * ۲ -چشم انسان نسبت به طول موجها دارای حساسیت یکسان نیست.بیشتررین حساسیت را چشم انسان به طول موجهای ناحیه سبن حدود ۵0۰ نانومتر و گمتررین حساسیت را نسبت به طول موجهای قرمن وبنفش دارد.به همین دلیل رنگهای سب وزرد جهت ب‌رسی در عدسی میکرروسکیها به کار میروند. * جالب است پدانیم از هر ۱۰۱5۸ نف یک نف نگاه ودرک متفاوتی از دنیای رنگها دارد که میتوان ان را به کوررنگی هم تعبیم نمود البته این اشخاص همه رگها را میبینندو لی انها را در سایه خاکسترری یا به رنگ دیگری درک می کنند. * ۳- دیدن در چشم انسان حاصل تابیدن نور ساطع شده از جسم بر پررده شبکیه استت.شبیه دو نوع سلول مضروطی یا استوانه ای دارد «سلولهای مضروطی مسئول بینایی رنگی ما در روزبوده ویرای تحریکبه نور زیاد احتیاج دارند به سه رنگ سبز ابى قررمن حساس واز تم کیب این سه رنگ شخص قادر به دیدن رنگها می باشد. * سلولهای استوانه ای نسبت به نور کم با طول موج کوتاء (نور ابی) حساس وقادر به تشخیص رنگ نیستند وهمه جين ا سياه وسفید تشخیص می دهند. وظینه این سلولهاتنها درک کلی موقعیت اجسام اطبرافمان در شب است.

صفحه 41:

صفحه 42:
تاثیر نور در ارگونومی حت حواستن باشد نور جه طبيعى باشد و جه يعبنوعو» ثرا مختطفي به رنگمي گذارد. ‎Sy‏ مورد نظر‌تان راجراى هس كدام ازاتاق ها براساس نو ركيرى همان اتاق آزمايش كنيد. براى مثال ديوارهاى زرد درخشان براى يك انه آفتابكير در منطقه اى با آب وهوای گرم و آفتابى» اتاق را زيبا مى كند اما همین رنگ یا رنگ های خیلی روشن دیگس روى ديوارهاى يك اتاق شمالی که نور کمتری دارده کسل کننده به نظبم می رسند و انگار با خودشان س‌ما می آورند. ببرای اینجور اتاق هاء رنگ های گرمتس و مسرغ فا] تم مثل زرد خردلی؛ جلوء بيشترى دارند. | 7 ۲

صفحه 43:
۲7 نور طبیعی: ور طبیعی در روز مهمترین منبع روشنایی به شمار می رود.زاویه تابش و ترراکم نور خورشید بنا به حرکت وضعی و گردش انتقالی زمین در نوسان است.نور طبیعی گررچه حاصل درخشش آفتاب استه‌اما در حقیقت از سه منبع مختلف به فضای داخلی رخنه می کند.تا آنجا که نور خورشید فعالیت های معمول را مختل نکند حضور آن در ساختمان با استقبال مواجه می گرردد. یکی از موارد قابل ذکر حساسیت چشم انسان در برابى نو راست . شناخت درست از نور طبیعی و مصنوعی و طبراحی مناسب نور ببرای ساکنین می تواند در تضمین سالمت ساکنین نقش بسنرایی داشته باشد.

صفحه 44:
نور مصنوعی: هدایت و تنظیم نور مصمنوعی توسط عواملی موسو به عوامل نوری صورت می پذییرد.این عوامل که مشتمل بر انواع چراغ ها و سیستم های روشنایی هستند که اببزار اصلی نور پردازی را تشکیل می دهند. ولی نور مصنوعی را می توان به طور دلخواه در جهت های مختلفی تنظیم کرردکه در ساعات مختلف قابل استفاده ath

صفحه 45:
۲ كوم نور در فضاهای گرردشی و قابل تردد( دسترسی ها و سیمکوالسیون): در راهرروها نور باید به صورت متعادل و مالیم پخش شود و در جاهاییی که نیاز به نور بیشتر است » مانند تابلوهای اعالناته کلیدها و راء پله ها باید نور بیشتر شود و نیز در جاها یی در فضاهای سی مکوالسیون برای خوانایی و مشخص شدن فضاهاء مى توان از نورهایی با درجات مختلف استفاده کرد «نورها می توانند يس از بورد به سقف به كف منتقل شوند ودر نتيجه با حالت ماليم ترى بتابند.امروزه روشنايى محيط ها دسترسی ها با دستگاه ۳ های کنتترل کننده جدید ه اندازه دلخواه کم یا زیاد می شوند.

صفحه 46:
۲7 نور در فضای دسته جمعی نور اصلی در اتاق های نشیمن و ناهارخوری و آشپنخانه و سایر مکان ها نیم باید متعادل و مالیم باشد ونورهای کوچک دیگرری با تضباد رنگی متفاوت در جاهایی مانند محل قراررگیمی صندلی ها و اثائیه قررار گیررد .این نورها می توانند از سقف آوینران شده و نور را به سطح مکان های مورد نظر هدایت کنند.

صفحه 47:
۲7 . مبنای ببررسی نورپردازی ارگونومیک مکانیسم دیدن "نور بخشی از طیف الکتروم‌فناطیسی است که توسط چشم انسان پس از بر‌خورد با شبکیه چشم به صورت رنگ درک میشود )بنور سفید از طول موجهای متفاوتی تشکیلشده است . که چشم انسان در فر‌آیند دیدن آنها را از یکدیگ تفکیک کرده و به صورت رنگ متماییز مینماید ). با توجه به تعداد متفاوت رنگدانهها در شبكيه جشم, تأثيى طول موجهای مختلف بس مینران بینایی انسان یکسان نیست و طول موجهای ناحیه ی زرد - سبن بیشترین و طول موجهای قرمز و آبی کمترین اشررا بس بینایی دارند؟ بدین تمرتیب رنگ اشیاء زمانی معنا دارد که نور به آنها اصابت کند ) بدین معنا که رنگ عالوء بر نياز به نور براى دیده شدن» خود عاملی وابسته به نور است. توجه به اين ام د ركنترل تخريب طيف نور در محیط ضمن حنظ کیفیت مطلوب بصری برای انسان امری مهم تلقی ميشود.

صفحه 48:
7 نور در معماری © قدرتمندترين عنص در درک ما از معماری ؛ نور است. ما فضاهای معماري را از طمریق نور درک می کنیم » بافتها را از طبریق نور درک می کنیم و با استفاده از نور در فضجا از نظم روانشناختی تأثیس مى يذيريم. بنابراين نور از اهميت تعيين کننده ای در تجربه معماری بر‌خوردار است. با تفییس اندازه ومحل دهانه های آن می توان فضباهای یکسانی را ایجاد کرد تا برداشت های مکانی بسیار متفاوتی داشته باشد. انتقال یک پنجره از وسط دیوار به گوشه شخصیت اتاق را دگس‌گون می کند. Va ۳۱

صفحه 49:
7# 77 تس -نورپردازی در موزه های ‎GAP‏ كاربرد عنصس نور در معماری موزه تدبیمری ضروری جهت تأمین قابلیت رژیت است که میتواند ایجاد جاذبههای مهیج حسی؛ دریافت زیباشناختی و نیز بیان مفهومی در فضا را سبب شود؛ در گامی فراتر؛ اهمیت نورپردازی در فضای گالریها به واسطه امکان تخريب طینی بخی آثار تشدید ميشود. از این رو ایجاد تعادل میان جنبههای مختدف طبراحسی» گستررهای از مالحظات را در نورپردازی موزه پیشرو میکشد. بسه عبارتی» نورپردازی در فضجای موزه عملکردی چندوجهی دارد؛ نمایش بهینه آثاره کاهش تخریب آثار» عرضبه و نمایش معماري فضاء تأمین امنیت و تسهیل خروج اضبطبراری از محیط از جمله این کارکرردهاست در این روند گرء"در تأمین نور نیسته بلکه تنظیم منابع نوری بررای کار صس‌فا خلق محیطبی مناسب و شرایط بصرى مطلوب مسأله اصلی است چالش معمار برم آن است که ‎gol bo cabal ad‏ كند كه كاريى بتواند با آن ارتباط برقررار نماید و در شرایط مطلوب محیطی با آسودگی به فعالیت بپرردازد.

صفحه 50:
نوريردازى موزه Sa sl

صفحه 51:
* کندوکاوی در نسبت ارگونومی و معنویت بخشی نور روز در معماری مساجد * ادراک انسان از فضا با تغییر روشنایی در عین ثابت بودن سای عوامل تفییم می کند و احساس ناشی از آن بر عملکرد فرد تاثیر دارد؛ اما در دوران معاص دسترسى راحت به منابع روشنایی مصنوعی و عرضه ی فراوان و ارزان انرژی الکتریکی کمیت را جایگزین کیفیت نموده است. شیوه های کنترل نور روز در جهت افنرايش بهمره ورى فرد از فضا به شيوه ی خلاقانه ای در معماری تاریخی ایبران به کار رفته و انسان رکن اصلى این طراحی محسوب می شود. دانشی که آمروزه به تطبیق دادن محیط با شرايط و ساطتاز انسان م بپرردازده ارگونومی نام دارد. میکرروا رگونومی زیرمجموعه ی ا رگونومی به برررسی عوامل فینزیکی محیط می پر‌دازد که روشنایی بخش مهمی از آن تلقی می شود.

صفحه 52:
رنگ» دید و ارگونومی * ارتباط تصویرری و طبراحی » رنگ» خوانایی و سن در دانشکده معماری لیسبون. هدف اين تحقیق تعبین اصول طراحی خاص بررای استفاده در طبراحی ارتباطات بصرى (جاب شده) اشياء به منظور خواندن و درک آسان توسط همه این گروء با انتخاب افراد فعال اجتماعى از 0 ۸۰ سال تشکیل شد و از پوستررهای رویدادهای فرهنگی استفاده کرردیم در روند طبیعی پیس‌ی؛ عملکردهای بصری به تدریج کاهش می یابد. کیفیت بینایی بدتر می شود ء ديد رنگی و حساسیت کنتراست نیز تحت تأثیر قررار می گیمرند. همانطور كه نيازهاى افراد همراه با سن تفییس می کند ؛ طرراحی باید به افرراد و جوامع کمک کند و کینیت زندگی را پهبود بخشد.حاضی. استفاده از اصول طراحی بصری و ارگونومی ء اشیا طمراحی چاپی (یا فضجاهای داخلى ؛ شهرى ) محیط هاء محصولات ؛ علائم راهتمایی و انواع اطلاعات بصری ) موش خواهد بود ء و نه تنها به راحتی به نظ همه می رسد.

صفحه 53:
* چشم انداز رنگی: * با کمبود رنگ» به دلیل روند طبیعی پیرری +توانایی تمایز رنگها کاهش می یاپد. طرراحان می توانند بررای جبران اين کمبودها با ایجاد تفاوت رنگ به طور چشمگیم‌ی بی روی هر سه ویخ‌گی-رنگ» سبک بودن واشباع "دو رنگ که به شدت با هم تضباد دارند کمک کنند. دورنگ که به شدت با کسی که دارای بینایی طبیعی است تضباد دارد ممکن است به مراتب کمتر از فردی که دارای اختلال بینایی است قابل تشخیص باشد مهم است که درک کنیم این تضباد رنگها در مقابل ديكررى است كه باعث می شود آنها بیش از خودآزمایی فردی » بیشتر قابل تشخیص باشند. محققان دانشگاه روچستر پيشنهاد کرردند که درک ما از رنگ در مغز بیشتر از چشم کنترل می شود. آنها دریافتدد که تعداد مضروطهای حساس به رنگ در

صفحه 54:
7# 77 تس * شبکیه چشم انسان به طور جشمكيرى تا ‎4٠‏ برابى متفاوت استء اما به نظ مى رسد كه ممردم رنگ را به همان شکل درک می کنند. این امکان وجود داشت زیر| آنها می توانستند به جاى مشاهده شبکیه از جنازه ها ء شبکیه های زنده را مطالعه کنند. رنگدانه ای که به مخروط ها اجازه می دهد در بررابمم رنگهای مختلف واکنش نشان دهند بسیار شکننده است و در بر‌ابس نور میکر‌وسکوپ مقاومت نمی کند. و با شبکیه مرگ آنها نمی توانند درک رنگ را آزمایش کنند. آنها قادر بودند به طور دقیق تصویر را بشمارند و بشمارند * بررای اولین بار مضروط های پذیررای رنگ را در چشم انسان زنده قمرار دهید. "ما نشان داده اي که درک رنگ فراتر از سخت افزار چشم است» این سوالات جالب توجهی را در مورد 22

صفحه 55:
7# 77 تس * چشم انداز سالمند * روند پیری با اکتساب تدریجی و متعدد از کمبودهای جنرثی مشخص می شود که عمدتا مربوط به بینایی » شنوایی » مهارت» تحرک و شناخت است. در ت کیب » اینها می ‎BLS‏ ‏به سطح بالایی از معلولیت و وابستگی می شود. روند پیمری شامل انحطاط جسمی است. کاهش وضعیت کلی جسمی ء چابکی » اختلال در بینایی و از دست دادن شنوایی » توانایی حافظه و احساس جهت وجود دارد. کمبودها منجر به تغییر در درک حسی و کاهش احساس رفاء؛ که اغلب شامل احساس شدید عدم امنیت است در روند پیمری » عملکردهای بینایی به تدریج کاهش هرایم یدرم خی پل رای دس حول سم مي‌شود. تضیرات طبيعي مربوط به بر در بینای که اتقاقامي افند و تیماري نیست. در نتيجه , درک رنگ متفاوت است همانطور که در شکل ۱ نشان داده شده است.

صفحه 56:
۲ ۷ * رای یک ضره اد اي کمیی رنگ» صفحه سمت چپ ممکن است مانند صفحه راست بای بک‌ق ای هط ‎Be A‏

صفحه 57:
7# 77 تس * تغييرات آناتوميك - قررنیه شفاف باقی می ماند اما ضخیم تم می شود و احتمال پراکنده شدن تور وجود داد مر گم در زرد والاستیک از گمتری شود ‎Sage‏ چشم کوچکتر می شود (پیرری). "در شرایط نور کم» قطر استرراحت دمک از حدود ۷ میلی متر در ۲۰ سالگی به حدود 4 میلی متر در ۸۰ سالگی می افتد " به نظس می رسد بيشترين تغییمرات عملکردی این کاهش در اندازه مردمک چشم و از دست دادن محل اقامت یا قابلیت تک سروک ۵ زان تور که ماد دش ا لاحر وله با افنرایش سن » میزران اتساع مردمک چشم نیز کاهش می یابد و به دلیل کوچکتر بودن مردمک چشم » چشم های مسن نور کمترری در شبکیه چشم دريافت مى كنند. بيش بز ركسالان بز ركتر زمان بيشترى را صرف تنظيم تغييرات سطح روشنايى مى كنند ودر دیدن نور کم مشکل بیشتری دارند.

صفحه 58:
7# 77 تس * قابلیت تسکر: 9 آیا از دست دادن قابلیت تم‌کن (پی‌چشمی )» به طور معمول عدع توانایی دیدن صحیح در فردیکی اشیا است اما با عینک یا لنز قابل اصلاح استه. بينايى در بز ركسالان مسن به خويى حفظ شده است. بینایی اصلاح شده حداقل ۲۰/۲۵ در چشم بهت توسط ‎٩۲‏ اراد بین 1۵ تا ۷4 سال و ۷۰ بین ۷۵ تا 6 سال حفظ می شود. از نظى محققان ديك » دقت وضوح يا توانایی دیدن جنرئیات جزئی در اهداف ساکن که معمولا داراى كنتراست بالا هستند » با افنزايش سن به تدريج كاهش مى يابد ودر شرايط كم نور تشدید مى شود. قدرت بینایی پویا ء توانایی حل جزئیات در یک هدف متحرک نیز با افنرایش سن کاهش می یاید.

صفحه 59:
7# 77 تس * رنگ و دید درشب: منطقه آبى و سبن طیف رنگی دشوارتر است که انتهای 3 ‎ga‏ / زرد را تشخیص دهد. بیشتر افرراد مسن بای دیدن در شمرایطر کم نور مشکل بیشتری دارند. تغییمرات بینایی رنگ باعث کاهش توانایی تمایز آبی و آبی سب می شود. اعتقاد بر این است که زرد شدن لنر ( که به طور فراینده ای متراکم می شود ) مسئول اين اش است و باعث جذب انتخابی نور موج کوتاء» آبی و سب می شود. رنگ آبی ممکن است تیرم» و سخت از سبن تشخیص داده شود «زیم| عدسی سالخورده مایل به زرد نور آبی را به طور انتخابی جذب می کند. عدسی پیرری و فرنیه در اش پراکندگی نور» به خصوص براى طول موج هاى كوتاه تر » باعث نيس كي مى شوند. درك رنگ پس از جراحی آب مروارید بهبود می یابد. "دوورنگ که به شدت با کسی که دارای بینایی طبیعی است تضباد دارد » ممكن است به مراتب كمتر از فرد مبتلا به اختلال بینایی قابل تشخیص باشد. مهم است که درک کنیم این تضاد رنگ ها در بررابم دیگری است که باعث مى شود آنها بیشتر یا کمتر از رنگ های مختلف قابل تشخیص باشند

صفحه 60:
* حساسیت به کنتراست و تابش خیره کننده مقداری از دست دادن حساسیت کنتراست » به اين معنى است که آنها بای تمایز بین اجسام به کنتراست واضح قر و ‎Ad‏ های تییزتر نیاز دارند. بزرگت‌های مسن در شرایط نوری روشن یا شب هنگام با چرراغهای جلوی در مقابل احساس ناراحتی بصب‌ی می کنند. بصری و نورپردازی در شرایط مطلوب نور» دید طبیعی خوب است. در زیر نور کم یا با تفییس سطح روشنایی » بررخی از افرراد در انجام کارهای بصری مشکل دارند. اگررچه این فرایندهای آناتومیک و فیزیولوژیک از بیماری های پیری چشم متمایز هستند» اما تفییمرات بینایی که ایجاد می کنند ممکن است مشابه باشد. دانش در مورد این تغییمرات بای درک مکانیسم های زمينه ساز تخييرات مربوط به سن در عملکرد بینایی ضروری است. اطلاعات مربوط به تخییرات عصبى - فيرزيكى در سیستم بینایی به شما كمك مى كند تا استرراتثرى هايى را ببراى جبران كمبودهاى مربوط به سن در مهارت هاى هدايت بصرى هدايت كنيد. به نظى مى رسد بیشتر ضبعف هأی مربوط به سن در تبعیض رنگ» ناشی از کاهش نور شبکیه و اختلاف سن است. در عملکررد تبعیض رنگ با سطوح بالات روشنايى هدف به حداقل مى رسد. اماء لازم به ذك است که نور مناسب فقط یک روش بررای مقابله با این تغییسات دید است. با افنزايش سن » به تدريج کاهش عملکرد بصرى » ب عملکررد در بیشتر کارهای بصمی روزم» تأثیس می كذارد. بيشتر اين كمبود را مى توان به تخييس در محيط جشم جشم ؛ تعادل به تغيي رات عصبی ‎Kear‏ در شیکیه و مفز نسبت داد.

صفحه 61:
۲7 * اگررچه بررای اینکه رد مسن به خوبی ببیند نور بیشترری لازم است» سطح» جهت و توزیع نور اهميت بیشتری پیدا می کند. به دلیل تغییر در محیط چشمی ؛ جشم بيرى بيشتر در معرض اثرات حني كى است و همجنين مدت زمان بيشترى طول مى كشد تا از آن بهبود يابد. ما مي توانيم تغييررات اصلى بينايى را با روند ييرى خلاصه پی‌چشمی » میوز پیری » کاهش میدان دید ؛ کاهش قدرت بینایی ء از دست دادن بینایی مر‌کنریء مشکلات سا زگاری با تاریکی روشن» افزرایش حساسیت به تابش خیره کننده و خیرره شدن با درخشش» کاهش حساسیت کنتراست؛ درک عمق و کاهش توانایی تشخیص رنگ ها . همانطور که در دو توالی شکل نشان داده شده است » چشم پیری ممکن است طیف برتر رنگ را به عنوان یک پایین تم ببیند. به عنوان یک قاعده کلی می توان آن را تعیین گرد. کنتراست های رنگی شدید ء رنگهای واضح تر » تفاوت های شدید در روشنایی کنتراست بیش از تضاد رنگ » می تواند جبران کننده بینایی سالخورده افراد مسن باشد.

صفحه 62:
— ۲ ۷ * با افنرایش سن سایر مشکللات ممکن است در بینایی و توانایی درک رنگها اختلال ایجاد کنند: این موارد عبارتند از؛ رنگدانه» به عنوان شایع تررین شررایط در میان افرراد مسن. ‎gal 2b‏ با استفاده از این دانش؛ به کار‌گیر‌ی اصول طرراحى ضرراكيس بصبرى » اصول ا ركونومى بصری » می توانیم به افرراد کمک کنیم تا کیفیت زندگی خود را بهبود بیخشند » با خیال راحت در محیط های شهری زندگی کنند , در فضجاهای داخلی راحت زندگی کنند وتمام اطلاعات چاپی بصی با حداقل تلاش مطالعه کنند.

صفحه 63:
لافت در مصاری: انواع بافت دستگاه دیگری که به معماری تنوع می بخشد , بافت است. بافت معانی مختلفی دارد: ۲ بافت نوری ساختمان در مقیاس برگ به الگوی بصری آن اشاره دارد ب.بافت لمسی آن به آنچه از نظی جسمی با انسان احساس می شود اشاره

صفحه 64:
7# 77 تس بافت نوری می تواند با سازماندهی عناص معماری مانند پنجره ها ء درها ء جامدات یا فضاهای خالی ایجاد شود. تكرار عناصم الكويى ايجاد مى کند که به عنوان یک بافت نوری مشاهده می شود. از طبرف دیگر » بافت لمسی می تواند توسط مصبالح ساختمانی مانند بتن ء آجر » سنگ » شيشه » فولاد و غیرره ایجاد شود. مواد صاف» مانند شيشه» یک بافت صاف و نع ایجاد می کنند » در حالی که مواد خشن مانند سنگ» آجر یا بتن» یک بافت خشن و سخت ایجاد کنید.

صفحه 65:

صفحه 66:
سس تس * از نظیر استفاده از بافت لمسی سه گرایش در معماری وجود دارد: * استفاده از بافت های خشن» * استفاده از بافت های صباف * و استفاده از هر دو این بافت ها برای ایجاد کنتراست. در همه آنها ‏ بافت به عنوان نتیجه مواد مختلف ظاهر می شود.النم به ذکس است که هر ماده ای باید متتاسب با ویدگی آن استفاده شود. شما نمیتوانید از فوالد به عنوان آج یا از سنگ به عنوان فوالد استفاده كنيد. شما بايد شکلی را تهيه كنيد که مواد به طور طبیعی متناسب با آن باشد. به عنوان مثال فوالد و شيشه داراى سطوح تين و صاف هستند و معماران با استفاده از آنها بر این ویثرگی تأکید نمونه ای از آن استت..طور طبیعی هنگام چیدن بافتی مدوال دارد .

صفحه 67:

صفحه 68:

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:
بافت نوری :ساختمان دبیر‌خانه در چندیگار» هند؛ توسط لوکوربوزیه ۱111/1 Wa ۱

صفحه 72:
ساختمان دبیرخانه » بافت نوری در معماری را از طریق تغییس بین سلول های اداری یکنواخت» کوچک و بافت نامنظم اتاق های بر رگ اجتماعات به ما نشان می دهد. ما دوباره یک بافت در نوری پرررنگ می بینیم » اما به دليل استفاده از مواد » يك بافت لمسی را نیز مشاهده می کنیم دراينجاء کوربوزیه با توجه به ناهمواری سطوح بتونی ساختمان» بر بافت تأکید کررده استه. وی ببرای ریختن بتن از فرع قالب گیرری چوب خشن استفاده کرده است و وقتی فرع قالب بررداشته شد » الگوی بر‌جسته چوب بر روی بتن باقی مانده استه.

صفحه 73:
ء علاوه بر یک ریتم بصری » آلوار آلتو از آجر کلینک حشن استفاده کررده است تا بتواند به ساختمان لمس شود. علاوه بر اين؛ او آجرهایی را به صورت تصادفی گذاشته بود تا بافت بصری اضافه کند

صفحه 74:
بتن پتانسیل زیادی بای ایجاد یک بافت لمسی و نوری دارد ‏ زیمرا به شکل قالب قالب سازی که در آن ريخته می شود و همچنین بافت ماده آن قالب قالب را می ‎oS‏ علاوه بر اين» بين ریختن پی در پی بتن» به ‎Hd‏ می رسد درزهایی ظاهر می شوند که برچسب های مختلف بتن را مشخص کنند. معماران می توانند به آن اتصالت توجه ویرء ای داشته و از آنها رای ایجاد بافت سسه سالک استفادهکنند. به عنوان مثال در در ال ژوال( توسط لویی کان؛ از اتصاالت بتن ببرای ایجاد بافت استفاده می شود.

صفحه 75:
موسسه سالک )در لا ژولا( توسط لویی کان: ازاتصالات بتن بای ایجاد بافت استفاده می شود

صفحه 76:

صفحه 77:
۲ كوم نمونه دیگری از استفاده از مواد مختلف بافتی بای ایجاد کنترراست است. رایت در اینجا از‌خانه ستوط آب متضباد استفاده کرده است که سنگهای ناهموار پایه دو ‎cla JUS ool‏ ترراشکاری عمودی و بتن صاف دال كن است. سنگ پایه های عمودی سنگ ترراشی از محل خانه پدست آمده و به صورت بسیار خشن و تصادفی گذاشته شده استء اما بتن از بالكن ها و کف های کنسول کاری شده به خصوص صاف ساخته شده اند تا این کنتراست ایجاد شود تضادی بین پایه های عمودی تاریک و خشن و کنهای افتی سبک و صاف به نظر می رسد.

صفحه 78:
77 7# * نمونه دیگری از استفاده از مواد مختلف بافتي بای ایجاد کنتراست است. رایت در اینجا از ۳۲۵۲۱۷ ۱۱0۷۵ ]۷۷۲۵۱ ءخانه سقوط آب متضاد استفاده گرده است که سنگها ناهموار پایه دو ماده كامل های ترراشکاری عمودی و بتن طاف داز کت ات مسنگ پاد ها عمودی سنگ ترراشی از محل خانه بدست آمده و به صورت بسیارخشن و تصادفی گذاشته شده است » اما بتن از بالکن ها و کف های کنسول کاری شده به خصوص صاف ساخته شده اند تا این کنتراست ایجاد شود تضادی بین پایه های عمودی تاریک و خشن و کف های افقی سبک و صاف به نظس مى رسد.

صفحه 79:

صفحه 80:
۷ 7 شاید حساس تررين اش متقابل را بتوان در حانه سنتی ژاپنی و باغ اطراف آن یافت. در این حانه ها ء مناظس بیهی ور ساختمانها با یکدیگر تم کیب شده اند. یک بازی از بافت های مختلف از خشن تا صاف وجود دارد که با استفاده دقیق از گیاهان» سنگهاء شن , آب و چوب ایجاد شده Cale

صفحه 81:
7-۷ Steel and glass: Mies van der Rohe’s S.R. Crown Hall Steel and glass: Mies van der Rohe’s S.R. Crown Hall

صفحه 82:
7" Brick: Alvar Aalto, Saynatsalo Tol 9 Hall, Finland Brick: Alvar Aalto, Saynatsalo Town 2 Hall, Finland

صفحه 83:
* نور در معماری قدرتمندتررین عنصر در درک ما از معماری » نور است. ما فضاهای معماری را از طرريق نور درك مى كنيم ء بافتها را ازطریق نور درک می کنیم و با استفاده از نور در فضا از نظروانشناختی تأثیم می پذیرریم.بنابراین نور از اهميت تعيين کننده ای در تجربه معماری فضباهای یکسانی را ایجاد کرد تا برداشت های مکانی بسیارای کاملا امتفاوتی داشته باشد. انتقال یک پنجره از وسط دیوار به گوشه شخصیت اتاق را دگس‌گون می کند.

صفحه 84:
7# 77 * سالن باز: سالن باز فقط از سقف پشتیبانی شده روی ستونها ‎Dlg Conlon Juss‏ هم طبرف به سالن می آید. اما با این وجود » نور داخل سالن بسیار متفاوت از فضای بیم‌ون است. در روزهای اببری » سالن بسیار روشن تر از بيشتراتاق های بسته است

صفحه 85:
۲ 3 Philip Johnson House, New Canaan, Connecticut Philip Johnson House, New Canaan, Connecticut

صفحه 86:
* مخالف چنین فضایی دقیقا که از هم طبرف باز است و از بال بسته است فضایی است که از هم طبررف بسته شده و در باال باز است. مورد اول جلوه های نوری متنوعی را در قسمت های مختلف اتاق ارائه می دهد در حالی که می توان دومی راطوری بر‌نامه رییزی کرد که نور در همه قسمت های اتاق به یک اندازه خوب باشد. اما اكى كل سقف به عنوان نو رگير‌ساخته شود , هجوع آزاد نور روز فضبای داخلی بدون سایه ایجاد می کند , که در آن ارات بافت ضعیف است

صفحه 87:
Alvar Aalto, Central City Alvar Aalto Library, Vyborg, Russia

صفحه 88:
77 ۷ Alvar Aalto, Central City Alvar Aalto Library, Vyborg, Russia Alvar Aalto, Central City Alvar Aalto Library, Vyborg, Russia eS ,

صفحه 89:
۷ ۲ تست Alvar Aalto, Riola Parrish Church > »

صفحه 90:
لویی کان ء کتابخانه اکستر ) نور بازتابنده روی وسایل داحل سقف مى تواند سایه هایی ایجاد کند که اتاق را در آخوش بگیرد لویی کان » مرکز هنری بریتانیا در بیل ید

صفحه 91:
۷ 77 لويى كان » کتابخانه اکستر

صفحه 92:
7# 77 مس ی رایچ تررین راه بررای گررفتن نور در داخل از طبرفین است. احتماال مهمتررین نمونه های این نوع نورپردازی در خانه های هلند یافت میشود. از آنجا که زمین در هلند بسیار گررانبها و محدود بود» خانه ها باید باریک» بلند مرتفع و مجاور یکدیگ ساخته شوند. به همین دلیل ؛ تنها راه نور گرفتن این خانه ها از دو طرف جلوو عقب آنها بود.بم‌ای رساندن نور کافی به تمام فضاهای داخلی پشت » انه ها را با دهانه های ب رگ و بلند پنجرء سقفی بلند ساخته اند. بای تنظیم نوری که از این پنجره ها می آید » از کر کر» بر روی این پنجرء ها استفاده می شد. بنابم‌این مقدار نور و کیفیت نور برای مردم هلند بسیار مهم بود ؛ و این خود را در نقاشی های هنرمندان هلندی مانند رامبر‌اند یا ورمیر نیز نشان می دهد

صفحه 93:
سس ۰ .۰ 7777 Louis Kahn, Capital Building, Bangladesh, Ronchamp Chapel by Le Corbusier

صفحه 94:
سس | یی ‎L'Institut du Monde Arabe - Jean‏ Nouvel L'Institut du Monde Arabe - Jean Nouvel ا 1

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
11,000 تومان