صفحه 1:
موضوع :
تاثیر نور و رنگ در معماری
گرد آورنده :
استاد محترم :
صفحه 2:
مقدمه
کاربرد رنگ ها در معماری
* ۱-رنگ قرمز
۰ ۲ترنگ نارنجی
۰ ۳-رنگ زرد
۰ ۴-رنگ آبی
نک
توصیف رنگ
*_ رنگ در سطوح واحجام
+ اصول هماهنگی رنها
۰ . رنگها و ارزش رنگهای متشابه(۷۵۱۵6 300 ۲6 ۲دانهای)
۰ ونگ بندیهای سرد و یکنواخت
+ رنگ بندی گرم و یکنواخت
صفحه 3:
اصول انتخاب رنگ در معماری
مشخصات رنگ
* ته مایه رنگ (۳6)
(saturation) »6 *
* درجه تیره - روشنی (value)
صفحه 4:
i یکی از جللب ترین جنبه های دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون امروزی تقریباً همه قوان
استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را در هم شکسته لند و امروز هر رنگی را می توان
منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در کاربرد رنگ ها در دکوراسیون رعلیت نمی شوند و شاید ب
دليل انتخاب مجموعه رنگی دلخواهبرای دکوراسیون یک خانه مشکل قر شده باشد. اما هنوز راه هایی برای تشخیص
مجموقه رنگی مناسب یرای هر خانواده وجود دارد. امروزه پیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجهمی, شود
هر يك از ما احتمالاً ايدة هايى د, اب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای
انتخاب مجموعه رنكى مناسب براى محل زندكى و منزلمان است. اكر به يك بارجه كنقى رنك بريده؛ يك روميزى بنقش
يررنك و یا لباس هلیی به رنگ های زنده و درخشان تملیل دارید اینها می تونند راهتمای شما در انتخاب مجموعه رنكى
ياشند. در قدم اول كليه لوازمى كه در منزل داريد و آنها را بهخاطر رنگشان دوست می دارید در یک[
رنگ های مورد علاقه خود داریم و
مناسب برای منزا
جا جمع كنيد.
صفحه 5:
رنگ هایی که شما می پسندید. ترکیب آنها با یکدیگر در یک مجموعه واحد . و
فضا بر آنها عواملی هستند که نتيجه کار را تحت تأثیر قرار می دهتد.
هنگامی که رنگ های مورد پسندتان را انتخاب کردید با استفاده از مداد رنگی, مداد شمعی. آبرنگ و
یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری که در اختیار دارید آنها را در کنار هم بر روی یک قطعه کاغذ سفید
زمایش کنید. ندزه سطوح رنكى مختلف را تغيير دهيد و به آنها کمی سفید برای روشن تر شدن
اضافه کنید. به چرخه رنگ مراجعه کنید و با استفاده از آن رنگ مورد نظرتان را یافته در کنار آن
امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ های منتخب شما وقتی بر روی سطح دیوارهایاتاق
اجرا شوند تاثیری بسیار قوی تر از نمای آنها بر روی یک قطعه کاغذ خواهند داشت. وقتی به یک
ترکیب رنگی رضایت بخش رسیدید توجه داشته باشید که تأثیرنور موجود در محیط و شرایط منزل
خود را نيز در نظر بكيريد . به عنوان مثال دیوارهای زرد درخشان برای یک خانه آفتاب گیر در متطقه
ای با آب و هوای گرم و آفتابی بسيار زيبا به نظر مى رسند؛ اما همین رنگ بر روی دیوارهای یک
Gl شمالی که از نور طبیعی کمی بهره مند است نازیبا و کسل کننده خواهد بود. در چنین اتاقی
رنگ زرد خردلی نتیجه ای بسیار مناسب تر خواهد دا
صفحه 6:
تصور کنید می خواهید اناقی را با ر انگیزننده رنگ آمیزی
نمایید. چنین خصوصیاتی معمولا موجب کوچک تر به نظر رسیدن قضای طاقری آناق مس
شود. در اینجاء قرمزء سرخایی» نارنجی و زرد لثر دلخواه شما را دارا خواهد بود لس رنگ
ها در اتاقى كه فعاليت و جتب و جوش فراولنى در آن ها انجام مى GRE SHS
ممكن را بر جاى مى كذارند.
ممکن است مایل باشید تمام آشپزخانه یا بخشی از آن را با چنین رنگی بیا
بچه ها و اتاق های غذا خوری از دیگر مکان های مناسب برای استفاده از چنین رنگ هایی
7 - اناق por
به شمار مى روند. از سوى ديكر. امكان دارد خواهان محيطى آرام شر و راحت خر و
خر باشيد. رنك هاى سبز. فيروزه اى؛ بنفش تيره و آبى فراهم آورنده ى جنين فضاب
هستند. ممكن است مايل باشيد از اين رنك ها در اتاق خواب يا اتاق مطالعه استفاده كنيد.
اين جهار رنك. باعث فزونى انيساط خاطر و وسعت فكر مى شوقد.
صفحه 7:
نکته ی بسیار مهمی که لازم است به هنم طراحی رنگ در دکوراسیون فضای مورد نظر به خاطر داشت.
رنگ ها معمولا در فضاهای وسیع. غلیظ تر یه نظر می رسند. بهتر است یرای سقف ها رنگ روشن تری در مقایسه با
ile
های اتاق انتخاب کنید. اين کار خصوصا در شب و نبود منبع نور طبیعی. به
نور کمک می کند.
رنگ های رایج برای سقف هاء عبارتند از سفيد. سفید مايل به خاكسترى يا زرد. با اين حال در صورتى که مایل باشید
سقف كوتاه تر از ارتفاع واقعى اش به نظر برسد. مى توانيد از رنگی تیره تر از رئك ساير بخش هلى اتاق استفاده كنيد.
در اتاق هليى كه سقف هاى كوتاه ترى دارند. مى توان احساس صميميت و خودملنى بودن كرد. در حللى كه ممكن
است سقف هاى خيلى بلند. احساسى از سركوب شدكى يه ما القا كنند و سبب بروز بيمارى ترس از فضاهای تنگ و
محصور (©1أ100م0131005610©) كردند.
رنگ های رایجی که برای دیوارها به کار می روند. بین رنگ های روشن, متوسط و سفید متفیرند. در اينجا نيز دليل
انتخاب چنین رنگ هلیی, لین است که بتوان از نوره
وجود داشته باشد, به جای آن هاء از سیاه آميخته های تیره تر استفاده می کنند. افزودن نور مصنوعی به اين گونه رنگ
ری. می تواند فضایی چشمگیر و جالب توجه را خلق نماید.
بیشترین بهره را بر. اما اگر امکان ورود نور زیاد به داخل اتاق
صفحه 8:
برای بکار بردن هر رنگی باید اطلاعاتی در رابطه با مشخصات رنگ داشته باشیم , هر رنگ سه مشخصه دارد :
(hue) S,aba
ته ملیه رنگ همان برداشتی است که در نگاه اول از رنگ ها داریم و بیشتر در آن رنگ های اصلی به چشم می آیند
همچون زرد , آبی و قرمز و ....
(saturation) 2+
به میزان خلوص یا ترکیب رنگ با رنگ خاکستری گفته ميشود , با توجه به
ان رنگ خاکستری افزوده شده به
ترکیب رنگ ها و میزان غلضت انها تفییر خواهید کرد به طوریکه هر چقدر خاکستری بیشتری به رنگ افزوده شود
خلوص آن کاهش می یلبد و رنگ مات تری بوجود می آید و در مقلبل هر چقدر خاکستری کمتری به ترکیب اضافه
شود رنگ شفاف و صاف تری بدست می آید
درجه تیره - روشنی (۷106)
لین گزینه بهمیزان تیره و روشنی و میزان شفافیت رنگ با استقاده از تركيب سياه و سفيد كفته ميشود كه در اين
جمع بندی سیاه دارای کمترین ارزش رنگ بندی و سفید دارای بیشترین ارزش رنگ بندی است
صفحه 9:
اگر به اهمیت استفاده از سایه و رنگ مایههای ساده پی ببرید استفاده از رنگهادر طراحی دکور به تجریه
ارزندهاى بدل مىشود. واكنش مايه رنكها مىتولئد از بعد احساسى يا علمى مورد بررسى قرارگیرد. کشف
اين مسئله جكونه بر فضا تاثير م ىكذارد كمك مىكند تا دريابيد جه
زى حس بهترى در شما ايجاد
گنه
رنگ در سطوح واحجام
اگرداخل ساختمان به سطوح و احجام تخیلی و آیسترهتقسیم شده باشد. سعی کنید که هر حجم یا
ale ترفدی ظریف با رنگی عمل آورید. جایگزینی مور رنها در هر ندونی موجب سادگی و شفافی
در منطق یصری فضا میشود. این نوع فضاها دون رن پردازی فکر شده بی محتوا و آشفتهبهنظرمرسد.
رنگهای برجسته توان جذب دقت به هر نوع نمای خاص و عنصر معماری داخلی را دارد. از قبیل طبقه
بندیهای مختلف. پارتیشنها و غیره حتی می تنانید زمان انتخاب. رنگهای قوی و متضاد اما مناسبی را به
كار كيريد. مطمئن باشید که عناصر منتخب ویئه شما در معماری داخلی مناسب ترین موارد برای برجسته
شدی هستند:
صفحه 10:
اصول هماهنگی رنگها .
پیدارترین تنوری هماهنگی رنگ در معماری داخلی عبارت است از اطمینانبه اينكه رنكها در هر نوع رنگ بندی در بمضی
ویژگیها و خصائل با یکدیگر مشارکت دارند. به یاد داشته باشید که رنگها سه نوع ویژگی دارند: (
نام رنگ 6010۲ ۵۳ ۱16 ارزش رنگ درجه سیر و روشنی 6010۳ ۷۵1۱16 میزان اشباع chroma=saturation
حفظ برخی تشابه بین رنگها به شما این اطمیتان را میدهد که رابطهای بین یکایک آنهاست که منجر به هماهنگ شدنشان
مى شود. يس ابتدا بايد يايه هماهنكى تركيب رنكها مهيا شود آنكاه براى برجستكى بصرى لازم است كه رنكهاى نمايشى به آنها 2
اضافه نماییم که اين مهم برای سرزنده نمایاندن ترکیب رنگ و ممانعت از ملال آور شدنشان میباشد 7
رنگها و ارزش رنگهای متشابه(۷۱06 (similar hue and
روش آسأن برای نیل به هماهنگین در رنگ: همانا حفظ میزان رنگ و اززش رنگ یه طور متناسب» تا
که گهگاه در اندازه اشباغ شدگی رنگ پیش مىآيد يعنى تراكم و به زبان ديكر خلوص رنك را زياد و كم مىكند. اين كار بدين
معنى است كه در يك انتخاب از نمونه رنكهاى متناسبء بكار رفته در يك تركيب تك رنك. روشنى يا تيركى نسبى ثابت مانده
و فقط با تغييرى است
و فقط قدرت رنگ يا درجه اشباع آن است كه كم و زياد مىشود. يرخى رنكها مى توانند خيلى جاندار و بر ملات باشند و برخی
ديكر آبكى و كم ملات.
صفحه 11:
رنگ بندیهای سرد و یکنواخت
در رنگبندی سرد و یکنواخت رنگها عبارتند از سبز-خاکستری-صورتی-خاکستری یا شیری سرد.
یک فضای داخلی با رنگبندی سرد یکنواخت بیشتر گرایش به هولیی بودن دارد و برای پرهیز از
یک فضای ناخوشایند و خشک روشن تر از یک فضای گرم یکنواخت خواهد بود. تجهیز مبلمان
مهمی را در آفرینش گرمای دپذیر درد چند قطعه مبل چشمگیر در تعدل فضانق
میتواند ایفا کند.
رنگ بندی گرم و یکنواخت
رنگیندیهای گرم و یکنواخت رویکردی ساده در طراحی رنگ میباشند رنگهامیتونند خاکستری
گرم بز و از مجموعه طیف رنگهای گرم نیز میباشند. زیر مجموعه رنگهای خاکستری گرم
میتوانند آفریننده فضایی دعوت کننده: دنچ و آرامش بخش باشد. حال فضایی مطلقاً گرم و
یکنواخت میتوانند بوسیله چند شی» برجسته با رنگ سرد از انواع تابلو یا لوازم جانبی تزیینی
إتعادل و توازن رنگ فضا را کامل میکند
صفحه 12:
اصول انتخاب رنگ در معماری
در رابطه با اصول انتخاب رنگ در معماری بلید گفت که هر شخصی دوست دارد تا با
رشته های مختلف معماری آشنایی داشته باشد و خود و دانسته های خود را محدود
نکند و در زمینه طراحی نیز تا حدودی تساطی کافی پر لين حوزه داشته بشد و بتواند
دکوراسیون داخلی خلنه خود را بچیند و رنگ های مناسب و
سلیقه خود را انتخاب وبا هم ترکیب کند از لین رو هر کسی با نور بردازى در معمارى
و انتخاب رنگ و سایر اصول در طراحی یاید آشنا باشد که در لین رابطه مقلله ای با
عنوان ۱۰ اصل برای طراحی داخلی در سایت معماری ایرن منتشر شد و در لين مقاله
قصد داریم تا معماران و افراد میتدی را با نحوه انتخاب رنگ در طراحی آشنا کنیم پس
تا انتهاى اين مطلب با ما همراه باشید .
اسب یا شخصیت و
صفحه 13:
کاربرد رنگ ها در معماری
۱-رنگ قرمز
رنگی گرم و دارای نیروهای برون گرا است.دارای بالاترین طول موج است. رنگ توان و فعالیت بسیار زیاد و پنگ مقوی قلب است.طعم آن
شیرین است. رنگ قرمز موجب باا رفتن فشار خون و تبش قلب میشود. در بعضى افراد نيز ايجاد نيرو و انرئى مىكند و هوجنين باعث
به وجود آمدن حالتی صمیمی همراه با عشق و محبت میشود.
قرمز مايل به نارنجى براى نشيمن مناسب است و روحيه را تقويت مى كند. به مكالمه هاى جذاب ميدان مى دهد.
به اوه رنگ قرمز اشتها را تا حد زیادی افزایش میدهد و به همین دلیل است که در سالنهای غذاخوری از این رنگ استفاد
» میکنند.
قرمز سماقی باعث تحریک ذایقه در ناهار خوری می شود و سرعت متابولیسم را هم افزایش می دهد.یویایی و چشایی را تقوبت می کند.
همچنین زرشکی لذت چشایی را فزلیش می دهد. لین رنک میتولند انتخاب مناسبی برای انق ناهارخوری باشدنکته ی مهم در انتخاب
هر رنگی توجه به میزان تیرگی و روشنی آن رنگ است.
قرمز موجب جلب توجه می شود. تصاوبر را برجسته تر می کند و موجب میشود اشیا به گونه ای به نظر برسند که در حا
هستندقرمزمیتاند هم صمیمی و هم رعب آوربشد.
صفحه 14:
قرمز روشن تداعی کننده ی خطر و مشکل برای برخی از افراد است مانند علائم هشدار دهنده؛ بتابراین توصیه
میشود که از رنگ قرمز تیره استفاده نمایید.
به ید داشته باشید که قرمز تیه نوربیشتری جذب می کند و استفاده از آن مستلزم افزایش نور فضا مى باشد.
زرشکی براى اناق بانوان موثر است و ظرافت را افزايش مى دهد.
ترغیب قرفز و ضیرتی یرای آنلی خواب آیده لل انتتبویرا قدرت قزتو را جا حضوعنیت احساننی غنورتن ترکیب:
مى کند و از آن برای ایجاد حس آسودگی و ایمنی بهره می گیرد.
زوشکی خیلی از آفراد عاشق این رنگ هستند و بسیاری هم از آن متتفرند. برای کسانی که این رنگ را دوست
دارند. زرشکی میتوند گزینه ی خوبی در آراستن فضای ناهارخوری و اناهای خواب و مطالعه باشد.
صورتی همیشه در طراحی سنتی به سمت مونث متنلیل است. صورتی رمانتیک است و حسی از معصومیت و
عشق را در اذمان تداعی می کند.قوی ۰ درخشان و زیبا است.صورتی با سبز. لیمویی:نارنجی یا فیروزه ای
صفحه 15:
۲-رنگ نار
لارتجى القاذترين زنگ در یف استا,
از ترکیب دو رنگ قرمز که رنگی مبهوت کننده است. با زرد به ول لگ کوش و
رنگ نارنجی با گرما و الرژی مثبت درخشیدن می گیرد.
نارنجی رنگ جولنی است. رنك شادلبى و شادى. مظهر بازیگوشی» ۳( ۲ ۱
نارنجی همچون
جوش و به تمام معنا جسارت است. رنگ جشن و سرور است
رنگ قرمز القا کننده ی احساساتی مانند صمیمت. عشق و انرئی است. امانه 4 همان
ابى) و هال
شدت . به همين دليل در اكثر مواقع براى آراستن اتاقهاى نشيمن (يذ
منزل مورد استفاده قرار مىكيرد.
آشپزخانه ها: نرنجی به عنوان رنگی گرم و مطبوع که فروغ آتش و پرتو گرم
قرار داده, اشتها را یر می انگیزد.نارنجی رنگی انرژی زاء تحریک کننده
انرژی را سر
صفحه 16:
دفتر کار خانگی: این رنگ نشان از کار و فعالیت دارد و آگاهی ما را از فناوری افزایش می دهد.
نارنجی و نشیمن: برایاتقهای نشیمن و فضاهای مختص سرگرمی, نرنجی می نود بر شادی
در شما بیدار شود:نارنجی محیط . رنگ هر پوستی را بهتر جلوه می دهد و
می شود حس كودكى دوبا
آن را سلامت می نمایاد. نرتجی تند به صورت خود یه خود فضا رایا کوچک ساختن و دنج کردن آن
گرم می کند.یرای اتاق نشیمن و تلویزیون به خصوص لازم است.
نارنجى و آسايش:طيف كهربليى نارنجى قادر است بدون هيج هيجان اضافى كرما را در هر ناقی افزایش
دهد.تركيب زرد- نارنجى روى رنكهاى جوبى كرم جادو مى كند و كهنكى يك ميز رنگ و رو رفته يا
تيركهاى ناخوشايند سقف را بهسازى مى كندلين رنكها شاد و مدرن و در عين حال ساده قر از طيف تند
ارنجی است.
صفحه 17:
۳-رنگ زرد
زرد رنگی است به تون پرتوافکنی زیاددکه بیشتر پرتوهای در یافتی را بز تاب میکند. رز
است كه ژرفا و عمق ندارد. رنگ زرد وقتی یکدست باشد. شادی آفرین و هنگامی که با تغ
جان و ناراحتی و تا حدی اضطراب میکند.
زمینه های رنگی همراه ميشود ایجاد
زرد رنگی بی خوابی:بیداری. هیجان, اطراب و تلاطم فکری
رنك نيز تاثيرلتى مانند قرمز و نارنجى بر جای میگذارد با لین تفاوت که در
علاوه بر اين نتخابی بسیار هوشمندانه بای روشن و بزرگتر نشان دادن قسمتهای تاریک و
کمنور ساختمان مانند راهروها و فضای ورودی منزل است.
زرد درخشان:سریعترین راه برای نشاط دادن به هر فضای دلگیریا ملال آور است.
رنگ زرد در لتق مطالعه یا دفتر خانگی کار بسیار مناسب |
تک دیوار استفاده مى شودبه عقیده متخصصان رنگ درملنی رنگ زرد روی دیوارها باعث می شود
.حتی وقتی به عنوان تاکید روی یک
ی انجام شود.
کار سريعتر وبا تمركز
صفحه 18:
زرد در قسمتهای ورودی و دربهای جلویی حس استقبال را القا می کندبا زرد اصلیِ
روشن روی در شروع کنید,رنگ زرد جسورانه یک ورود یه یادماندنی را در ذهن تداعی
می کند.
زرد در اتاق نشیمنترنگ زرد مبلمان یا دیواره نشیمنی بزرگ را به یک اقق دنج و
صمیمی و البته گرم تبدیل می کند. زرد از جدیت فضا می کاهد پس در مکانهایی
(مانند نشیمن)از آن استفاده کنید که اندکی خنده و کمی شوخی و بذله گویی را تاب
آورد
صفحه 19:
۴-رنگ آبی
آبی محبوب ترین رنگها است.
آبی رنگی است آرام و درونكرا. بيننده را به سوى خود میکشد و درون آرامش خود. نرم می سازد و به خواب میبرد .
آبی تیره گون, سکون مطلق و استراحت شبانه است.
لبى رنكى است الاهى و آسمانى. لبى رئك زمستان و سرمای آن است.رنگی بسیارآرامبخش و تسکیندهنده که در
آرامش میکند و نگرانی را کاهش می دهد. به همین دلیل است که در اکثر مطبهای پزشکی و اناقهای جراحی از آن بهره میگيرند.
آبی را میتوان برای اتاقهای خواب و سرویسهای بهداشتی در نظر گرفت.
آبی مشهور به لین است که ضربان قلب را کاهش میدهد و از لين نظر تاثير مخللف قرمز را داردآبیآرامتر و طبیعیتر از هر رك تند و
مرتعشى به نظر ميرسد .براى افراد.بى خواب يا افرادى با اختلال در خواب يك برده تند آبى ميتولند سودمند واقع شود واز يك اتاق
رامن ایجاد کند
صفحه 20:
۵-رنگ سبز
سبز معتدل و اعتدالش سرد است. رنگ صلح و صفا است.
آرامش وجود دارد و با ویژگیهای تاریک_روشن. تعقل, تفکر و آرامش
خردمندانه است طعم رنگ سبزه نه شیرین است نه شور نه ترش است نه بی مزه نه
تند است نه Gb طعم رنگ گوارا است و کمی مزه گس دارد . رنگی جذاب که احساس
سلامت. باروری» حاصل خیزی, آرامش و صمیمیت را القا میکند.
9
آیی سبزرنگ آرامش بخشی است که هر اتاقی را رسمی میکند .به لین دلیل که مقادیر
اشباع شده ای از دو رنگ آبی و سبز رابا یکدیگر ترکیب میکنند. لبی سبز مثل بنفش
الهام بخش رویاهای ماست. برای داشتن اتاقی آرام و آسوده .
سبز نیز تا حدی مانند آبی عمل میکند. اما گرمتر و منعطفتر است. از
در بیمارستانها. مطبها و اتاق انتظار دندانپزشکی استفاده میشود.
ن رنگ نیز
سبز درخشان مهیج در یک ترکیب رنگی خنثی فوراً شادی را بدون مزاحمت برای اثر
آرامش بخش به آن می افزاید.
سبز روشن رنگ مناسبی برای اناقهای خواب.حمام. نشیمن و هال به شمار میرود.
صفحه 21:
صفحه 22:
فهرست
* 55-5 نور پردازی اماکن قدیمی
اهمیت نور: * لوكوريوزية:
stash * لویی کان سال(1۹۶۹):
نور درطبیعت: * تادائو آندو:
تأثیرات روانی نورطبیعی * _ تادائو آندودرباره نور درمعماری می گوید:
ور پردازی طبیعی: ۶ a
استفاده ی موثر از انرژی نور طبیعی:
نورپردازی ونورمناسب:
نوردرمعماری مدرن:
حل وابستگی شدید وضع روشنایی درون به محیط بیرون:
نور در معماری سنتی
نورگیر:
صفحه 23:
تعریف نور:
نو از نظر فیزیکی عبارت است از انرژی تشعشعی که پین طول موجهای مشخص وافع شده است
از سوی دیگر تظاهر دید از انرژی تشفشعی
صفحه 24:
صفحه 25:
پورویسر:
برا ی انسان نخستین نوربعنوان وسیله ای برا ی محاسبه ی زمان محسوب می
از دوران ماقبل از تاريخ همواره اجسام نورلنی که تجسمی از یک شیی زنده را
درذهن بیدار می کردند توسط بشر موردستایش واحترام قرارگرفته ومشتاقانه
برایشان جشن می گیرفتند آنها راعبادات کرده می پرستید از لین توجه بیش از
به عضوتور دراغلب فرهنگ های اولیه بشری ودرجوامعی با آداب ورسوم
وعقایدمذهبی متفاوت همجنان در طول زمان مشاهده می شودبرخی از جوامع
نورخورشید به خاطر روشن نمودن عللم که مسیرحرکت زندگی را نشان می داده
مى برستيدئد وبرخى ديكر درخشش اجسام تورانى رابعنوان عامل ايجاد فعل
وانفعلاتی روزآور جهت دست یبی به حیطه هلیی ماورای دیفای زمیتی تلقی می
کردند.
صفحه 26:
:نور درطبيعت
نورطبيعى كه حاصل انرزى حيات بخش درونى است به عنوان يكى از منابع وجود حيات برروى زمين محسوب مى كرددعلاوه برآن تورمى تواند با رنگ
هاوجلوه های متفاوت خودباعث تغيير جهره يك مكان شودزيرا نوردر هريك از فصول سال درآب و هواهای متفاوت و یا در هر زمانی از طول روز درای چهر
ای مخصوص به خود میباشد ضمنا هر مکانی دارای نور خاصی است که تنها به انجا تعلق دارد
آثیرات روانی نورطبیعی
بخش ازتأثرات یا-تماس باورطبیعی رامی توان کنش متقابل بين ذهن و
جسم تلقى كرد قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث افزایش ترشح برخی
هورمون ها خواهد شد که نتیجه ان بروز حالت شادایی و توان غلبه بر
مشکلات و نهایتا کاهش میزان استرس های رولنی در زندگی روزمره خواهد
صفحه 27:
نور پردازی طبیعی:
سه امکان ارتباط بصری بین داخل و خارج:
۲ * .از طریق روزنه ها فقط نور به داخل راه دارد .
* ۲- علاوه بر ورود نور راه دید به بیرون باز باشد.
* ۳- هم نور به داخل مي آید هم امکان دید از هر طرف وجود دارد.
صفحه 28:
موثر ترین روش استفاده از نور خورشید تامین روشنایی با نور طبیعی است.
ee ee ی
De a a ie ee امعينى
دارد و میزان بیشتری گرما تولید می کند. مشارکت نور طبیعی در امین
روشنایی هر ساختمان باید در عين توجه به مقابله با جذب حرارت نامطلوب
sph صورت
صفحه 29:
نورپردازی ونورمناسب:
نورپردازی به طور کلی بهتر است به گونه ای باشد که صفحه
های مختلف روشنایی را برای شرایط متفاوت بهره برداری
.تامین کند
بانورپردازی می توان فضا را تفکیک کرد وبخشهایی از آن را
.مورد تاکید قرارداد
با نوزپردازی می توان فضاهای اصلی وفرعی وسرویسها را
.میتوان با نورهای مختلف از هم تفکیک کرد
صفحه 30:
#نوردرمعماری مدرن
د
دردوران مدرنیسم .معمار ی پنجره ها را ازمحدودیت ساز ه ای جدا
کرده وبه آنها این اجازه راداده است که آزادانه در هر اندازه ای ساخته
شوند.امادرعوض اینکه نتیجه آن در آزادی نورمعماری دیده شود
خاصیت حیاتی نور ازبین رفت.معماری مدرن دنیابی بی نهایت شفاف
را بوجود آورده است دنیایی از نور وتنها نور نوربه جای همه چیز دیگر
و خالی از تاریکی این دنیای سراسرنور.معماری مرگ فضای می دهد
همانطور که تاریکی مطلق اینگونه است .نر به تنهایی نمی تواند
نورباشدحتما بايد دركنار تاريكى باشد تا معنا وفهم بيدا كند.تاريكى
ذاتاً قسمتی از نوراست.
صفحه 31:
Jo: وابستگی شدید وضع روشنایی درون به محیط بیرون
سطوح شيشه لورا به تسرقيبئدر نظر بكيريم كه به طور مستقیمدر معرضتایشنسور قرار سگیرد -)
الستفادم از يسنجره هاوينكي ©
الستفادم از برهم هاىستحرك ©
صفحه 32:
از زمان های گذشته . شکل گیری تجمعات انسانی و نحوه احداث سرپناه و بعدها ساخت و سازهای
مسکونی در شهرها در اتباط مستقیم با شرایط تابش نور خورشید بوده است. در معماری سنتی ایران
نور ورنگ نقش مهمی در ساختار فضاهای مسکونی و همچنین فضاهای عمومی داشته اند ویکی از عوامل
تعیین کننده مرتبط با ادراک بصری و روانشناختی ساکنین بوده است. بنابراین معمار سنتی ایرانی همواره
کوشیده است تا به بهترینسازمان دهی بین نور رنگ و فضا دستیابد. ابداع و بکارگیری ساختارهایی مانند.
ily el حياط مركزى . هشتى. تابش بند. سايه بان . شب اک روزن و ارسی از جمله روش هایی
هستند که دست اند رکاران معماری سنتی می توانستند با توآوری خود. ضمن بهره گیری از روشنایی نور
در تامين كرما و سرماى فضاها و همجنين زيبايى ظاهرى اماكن موثر باشند. تكارنده اين مقاله با هدف
تاکید بر اهميت مقوله پردازش نور از جنبه هايفيزيكى و تائيرات نور و رنگ مناسب بر شرايط جسمى و
روانى ساكنين فضا هاى مسكونى تلاش نموده تا ضمن بازشناخت عملكرد معماران سنتىءاين اكيزه را در
سازندكان بناهاى مسكوتى ايجاد نمايد كه با تلفيقى از روش هاى ساده معمارى سنتى و تكنولوزى امروزى
ضمن حفظ فرهدك و سنت هاء به كاربرد و كارآمدى تور طبيعى در اماكن مسكوتى بي
صفحه 33:
*نور
نورگیر ستفی1
0
4
۱
a
1
2
نم
صفحه 34:
صفحه 35:
“تح سس ب در
نظريه بزركان معمارى در رابطه با بحث نور
يردازى
صفحه 36:
#لوکوربوزبه
معماری بازی هنرمندانه دقیق وخیره کننده
مجموعه ای از اجسام ساخته شده درزیر نوربه است
چشمهای ما برای این آفریده شده اند که فرمها را
زیر نورببینند این سایه روشنها هستند که فرمها را
درمقابل ما نمایان می سازند
صفحه 37:
:لویی کان سال(1۹۶۹)
وقتی من به معماری فکرمی کنم .آنرا به موسیقی ارجاع می
دهم من وقتی به یک طرح نگاه می کنم آنرا یک سمفونی از
روابط فضایی که از نور وساختمان تشکیل يافته شده است .
نورسازنده ماده است وماده هم سایه ساز است پس سایه متعلق
به نور است .
من باورندارم فضایی که تنها به گونه ای ساختگی روشن می
شود ارزش آن را داشته باشد که به آن اتاق بگوییم .
صفحه 38:
gill: آندو
نور سرچشمه وجود همه هستی است با روشن کردن سطح اجسام نور به
آنها پیرامون و یک محیط مرئی را اهدا می کند و جمع شدن سایه درپشت
آنها به اجسام عمق می دهد اجسام تنها درمرزهای روشنایی و تاریکی
است که معنی پیدا می کند وشکل خودرا به دست اورده و نشان می
دهند .روابط داخليشان كشف مى شود
صفحه 39:
glob: آندودرباره نور درمعماری
من بسیار عمیق به نقش نورطبیعی نظر می افکنم نوری که می
تواند درهرنقطه از محیط ساخته شده ما بوسیله مجاورت بی
واسطه وشایان توجهی از مکان وزمان با ما صحبت کند من نور را
به فضای داخلی معماری هدایت می کنم به طورى كه آن نور فضا
را بوسيلة عمق مشخص وتعريف كند وفضاهايى بسيار مهيج
وتحريك كننده بوجود بياورد
صفحه 40:
منابع:
" ویکیپدیا
مت 0909 رن *
* زیبایی شناختی در معماری .ترجمه دکتر جهانشاه پاکزاد ومهندس عبدالرضا
حملیون
۰- سخنرانی لوی کان با عنوان «سکوت ونور
*شیوه های معماری ایرانی .تدوین غلامحسین معماریان