کامپیوتر و IT و اینترنت

تاثیر IT در تامین بموقع زنجیره تامین

صفحه 1:
بر سمينار: تاثیر ]| درتامین بموقع زنجیره تامین در 00/185 ۳ ۳ ادا دح ار ‎oon rege ser)‏ دي ماه (5۶

صفحه 2:
زنجیره تامين ؟ ‎ye aay rena CS es Ren eer SS ams S'S)‏ فعالیتهاست که در امر تولید و تحویل محصول یا خدمت با یکدیگر در ارتباطند . عناصر زنجيره تامين عبارتند از: . 9 ۰ توليد کنند گان اك * فروشندگان ۳

صفحه 3:
انواع جریان در زنجیره تامین: " اطلاعات " محصولات و re ES ‏اسر‎ 00 STS SRST Ie SEB Ie ere sree Pre wet) ‘ ‏تولید کنندگان‎ » ۱ ‏به گونه ائیکه به منظور حداقل کردن هزینه هاي سیستم و تحقق‎ ‏نيازمنديهاي خدمات » كالاها به مقدارصحيح در مكان مناسب و‎ . ‏در زمان مطلوب تولید و توزیع گردند‎ 1

صفحه 4:
eS SBT eT Lesh وا تست 4 سس ی سار 4 ار "5 ea Pecans vad ار OD Ae Bis ‏وم‎

صفحه 5:
The bullwhip effect is a phenomenon observed in supply chains wherein the demand variability increases as one Warehouses! Retailers Distributors Manufacturers

صفحه 6:
حركت رو به بالا در زنجيره تامين (فعاليت بالا دست) موجب افزايش تغيير يذيري تقاضا مي كردد كه از آن تحت عنوان ‎2S (4 ( Bullwhip effect)..5> GU 4‏ Cree Pent) Order Size Time Source: Tom Mc Guftry, Electronic Commerce and Value Chain Management, 1998

صفحه 7:
كار بودن اهداف در زنجيره خرید انبار نيازمنديهايي با حجم ثابت موجودي کم زمان تحویل قابل تغییر هزینه هاي حمل و نقل کم مقادير بالا قابلیت تامين مجدد سریع كيفيت بالا زمان تامين سفارش كوتاه بازدهي بالا بالا بودن موجودي هزينه توليد بانين تنوع زياد محصولات قيمتهاي كم

صفحه 8:
پارادایم هاي جدید زنجیره تامین: * اتحاد استرتژيک : توافق دو سازمان که تصمیم به اشترا گذاري منابع گرفته اند ‎aad‏ مایت ۰ ‎reer‏ 00 0 خارجي براي و تمامي یا بخشي ازفعاليتهاي ا 0 ‎* Pourtk-Pany bogsics (FPL) ‏مدیریت وهدایت فعاليتهاي چندگانه را06 خدمتدهي بعنوان يك هماهنگ کننده ‏ا لام مكاني که کالاها به مشتریان فروخته مي شوند(پایانه فروش) ۲

صفحه 9:
6 3 يك استرالژي صنعت خرده فروشي که به منظور پاسخ گويي به تقاضاي مشتریان خرده فروشي » از قوانین و تكنولوژي هاي تجاري براي کوتاه تر كردن جرخه زماني از تامين كنندكان تا فروشندكان استفاده مي نمايد. ا ا 0 ل ل ل ‎PI‏ ‏به منظور حفظ سطح موجودي مورد توافق » از آن در تدارك محموله هاي جدید استفاده مي نمایند

صفحه 10:
9 CO ene can) Vos a VG (O01) ‏شیوه اي یکپارچه که به موجب آن موجودي نزد توزیع کننده/خرده‎ * ‏فروش (پائین دست) به توسط تولیدکننده/فروشنده (بالادست) کنترل‎ ‏و مدیریت مي شود.‎ a OCC CS) ‏برنامه ريزيء بيش بيني و تامين مشاركتي‎ Oe ee eee ‏توس يي‎ ‏به اشتراك گذاري پیش بيني و اطلاعات تجاربي‎ ‏مربوطه در ميان شركاي تجاري در زنجيره‎ ‏تامين »به منظور دستيابي به تامين خودكار محصول‎

صفحه 11:
‎i i 50‏ استفاده از ۳ طراحي ‎S puame ۲‏ ۳1| 5 ها هزینه هاي اصلي زذ 7 ‎Ses)‏ 1 نجیره تأمیز ۱ میت : 5 هزینه هاي حمل و نقل هزيذ ینه هاي موجودي ‏پر ‏ينه هاي تو زيع

صفحه 12:
قاری الاعات تفیقی ازدتوردهای مخبرانی؛روشها و راهکارهای حل سأله یی راهبری با تفه از لش کامیوتری است و شامل موضوعات مربوط به مباحث پیشرفنة علوم وفناورى كامبيوترى» طراحی کامپیوتری بيلاه سازی سیستمهای اطلاعانی وکربردهای آن است. : [13] NASA John H. Glenn Research Center (2001) قناورى اطلاعات تلفيقى از انش سنتی کامپیتروشاوری اتباطات به منظ‌ور ذخیرهپردازش وتبدل هرگونه له ام برمتن صوت» تصويرو.. ] است. 2 [14] Science coalition فناوری اطلاعات عبارت است ازهمة شکلهای فناوری که برای ایجاد ذخیره سازی واستفادهازشکلهای مختلف اطلاعات» شامل: اطلاعات تجارى» مكالمات صونى؛ تصاوير متحرك» ذلاه هاى جند رسانه أى و به کارمی رود دانشكاه 1111 [15]: فناوری اطلاعات شاخه ای زفناوری است كه با استفلاه ازسخت افزارء نرم افزارو شب كه افزارسطلعه وكاربرد داده وبردازش أن رادرزمينه طلى ؟ ذخيره سازى + ستکاری؛ تال » مدیریت» ‎ila pall BS a gS‏

صفحه 13:
نقش و اهميت اطلاعات در زنجيره تامين: ‎by ete)‏ ا ا ۱3 اطلاعات را نيز در بر مى كيرد. ارتباط ميان اجزا از نظر جريان اطلاعات دو طرفه می باشد. ‎cca aaa‏ 1 هماهنگ سازي فعاليتهاي مرتبط با تولید » انبارداري » مکان یابی و حمل و نتل بيش بينى وبرنامه ريزي به منظورتخمين تقاضاي آينده ونحوه باسخكويى اطلاعات اطلاعات دقیق و در دسترس و به هنگام منجر به هماهنگی در فعاليتهاي مختلف زنجیره تامین و همچنین برنامه ريزي دقیق و کارآمد درزمینه ‎See eee ere irs Shee Om re Cerri y‏ ‎rn Pree)‏ ۳

صفحه 14:
مشخصه هاي زنجيره تامين با رويكرد جريان طلاعات Customer ‏لم‎ Retailers H Distributors be} Sa Suppliers 1 "Se R&D Inventory 4 Single enterprise information flow > ۰ Information ۱

صفحه 15:
2- کانال هاي دستیابی بیشتر: از آنجا كه كسب و كارها در زنجيره تامين بصورت يك رابطه همكاري و مجتمع و يكبارجه مى باشند » اطلاعات زنجيره تامين مى بايست بر 00 ‏ا‎ OPE C3 ‏توزیع کنندگان و خرده فروشان را نیز شامل می شود.اطلاعات غرضه نیز‎ ‏از تامين كنندكان مختلفى مى باشد.‎ 3- اطلاعات با كيفيت بالا:

صفحه 16:
۳ يكي از عواملي که زنجیره تامین الكترونيكي را اثربخش تر و بسیار کارآمدتر خواهد کرد تا را ۱۳۳ همه كنترلهاي الكترونيك ؛ خودكار سازي و دستكاه هاي هوشمند است كه در محيط ‎ie eee‏ ا ا 0 از این رو لازم است روندهايي که کارخانه الکترونيك را بوجود مي آورندو نیز تاثیرات ‎eye Dire e a> tear‏ ۱ ‎ee Sie Ee Si eS a Te Ee el Gee Se)‏ مورد توجه قرار گیرد. ا ‎Ie DCB Te SE ene‏ ل زيادي را عايد سازمانهاي تشكيل دهنده زنجيره مي كند. اينترنت و فناوري اطلاعات به عنوان عنصر مركزي دركسب وكار وتجارت الكترونيك ؛ پا ۱ خواهد داشت.

صفحه 17:
‎dD artsy ee eee‏ ال و ‎1 roar er hee ‏يكديكر جهت تحويل كارآمدتر محصولات به مصرف كنندكان را دارد. فناوري اطلاعات‎ ‏به شركاي زنجیره تامین اجازه می دهد تا عملكردي به عنوان یک موجودیت واحد داشته‎ PS ‏ا‎ ete kee teres ‏1- فناورى اطلاعات و همكارى ‏ا | یک زنجیره تامین و هماهنگ سازي جریان هاي مواد » اطلاعات و مالی که بعنوان دو ستون 8060) به منظور بر آوردن تقاضاي مشتري و با هدف بهبود رقابت پذيري یک زنجيره تامين مى باشد.

صفحه 18:
* در بحث یکپارچه سازي » موضوعاتی از قبیل انتخاب شركاي مناسب جهت ‎eS ere Eire Sete it eS Mate‏ ۱ شدن استراتزيهاي شركاي دركير بيان مى كردد. در بحث هماهنف سازي ۱ ‎ee‏ ا ا ا ا الا ل ۱ بسیار حائز اهمیت است » موضوع استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات است ‎caves ee St BI i (ote SE er eC)‏

صفحه 19:
لازم به ذکر است که همكاري هم معنی با فناوري اطلاعات نیست. بسياري از شرکتها تصور می کنند با بكارگيري فناوري اطلاعات » بطور خودکار هماهنگی نیز وجود دارد. درصورتیکه ‎Pee Pe Cory‏ اال ا ۱۹| ‎Pest Loner cme rer‏ ا ‎Por Sse See‏ ا يي ل ل ا ‎ee StS ey ee OS‏ توان بيان نمود كه فناوري اطلاعات بر كارآيى عملكرد سازمان نيز تاثير بسزايى دارد. 0 ‏ا ل ل‎ Ye sw ir! OTD eT ere sen eee Syn re orn ‏است.‎ شركتها با مواجه شدن با جنين اثري و اعمال واكنش در برابر آن؛ در ابتدا با كمبود محصول روبرو ا ۱ ا ا ا ا لل 5 شویم » اثرات تغییرات تقاضا بیشتر وبیشتر می شود و با نوعی تحریف تقاضا مواجه می شویم. ‎Fn‏ 011011100 ‎te eee be ere ee Ste Eee Cee eS)‏ رس افزایش سطوح موجودي انبار »افزايش نرخ کالاهاي معبوب »افزایش هزینه هاي حمل و نقل ؛ افزايش هزينه هاي نيروي كار و از دست دادن مشتري را به همراه دارد. همكاري در زنجيره . تامين بواسطه فناوري اطلاعات كه باعث انتقال و توزيع دقيق اطلاعات مى كردد باعث ‎Bite Ty‏ ۱ 5

صفحه 20:
اد ی ۱ ۱ oleh or eeepc N mets teeter Va) Bee ele Sl Sk le' Te SLs tS ek sh SeTe Es t8) ‏داده است و سازمانها و شركتهاي موفق همیشه فناوري اطلاعات را جهت توسعه استراتزيهاي كسب‎ Utes eB ie bet tes srr ea Freee Te tore pel eee yr Tt By Eee tO Ss) فناوري اطلاعات به مدیران در یک زنجیره تامین کمک می کند تا بتوانند روابط جديدي از طریق جریان ‎eRe eer sea ie Eevee ay aunty ene eT e> a)‏ اطلاعاتى يكبارجه و به هنكام در سراسر زنجيره تامين از تامين كننده تامشتري مى كردد. ‎TT‏ SOS Be le ES eek aS Lal

صفحه 21:
SD Se RIB wt Soe hat Dee eee eee ‏لل‎ ee) ‏سازمانها مى توانند از طريق فناوري اطلاعات كسب‎ ۱ ‏رد‎ rere | Er Sere We we rns sp remver reece) rere pre ore pects ‏توسعه می دهند.‎ 3-2) تغییر ترکیب زنجیره تامین و دستیابی به وحدت جریان کالا و Bye. 0 Sie Se Sere Ce ee Set eres. Se LEST STSS) ‏کاربرد آنها را تغییر داده است به گونه اي که مرز بین محصول و خدمات بیشتر و بیشتر مبهم‎ ۱ OE ruse ietb 1 Oh S Loe De Bee en eta 211111111011110 ‏ا ا ل ره‎ Loree | 10 ‏می یابند. در واقع با استفاده از فناوري اطلاعات مرز بین محصول و خدمات مبهم شده و به‎ ۳

صفحه 22:
4-2 ) بازسازي زنجیره ارزش بین شر کتها : بسياري از شرکتها از ابزارهاي مدرن الکترونیکی جهت تبادل اطلاعات و رساندن خدمات به ‎Cre ny Set te ook ee Leek boo‏ سباري استفاده نموده اند. بنابراين آنها مى توانند فضاي بيشرفت شان را كسترش دهند ومنابع محدود خود را در جهت تمركز بر توانمنديهاي اساسى خوذ بكار كيرند. در اين حالت ‎eine spray‏ 1 الكترونيك و لجستيك طرف سوم آغاز مى نمايد. توليد كنندكان و خرده فروش ها شروع به بكارگيري خدمات لجستیمک طرف سوم می نمایند تا لجستیک را برون سپاري نماید. نهایتا تولید کننده ها » خرده فروشان و ارائه دهندگان خدمات لجستیک طرف سوم یک زنجیره ل ل ‎Ch oe Soret Shes esse‏ )8 ا ل ‎ee a See‏ است.فناوري اطلاعات یک ابزار مهم جهت بالا بردن قدرت رقابتی شرکتها و ارائه خمات ۳

صفحه 23:
OUP Merete ‏ی ی در‎ Bass) ‏مطالعات گذشته‎ ۱ re we ree ‏ل ا‎ Bont ‏سوالات زيادي در مورد چگونگی اثرگذاري فناوري اطلاعات برمدیریت زنجیره تامین‎ BRT Sr Te be > ey eee re ere) RYN ‏ا ا ل‎ 1-3) قوي سازي توزبع و اننقال اطلاعات : ا ‎eee er a eT er one rere a PBT‏ ‎PRIUS pe une Pomc T pene ye air ee Pe PERE Sorry‏ ا ‎Sr eee ns Pay erm Tet Yeo‏ بزرگنمایی تقاضا می گردد. علت همچین رخدادي » نامعقول بودن تمامی اعضاي زنجیره نیست بلکه علت آن تصمیم گيري معقول و طبیعی در شرایطی است که اطلاعات واضح و دقيق نيستند. جنين اتفاقى تاثير منفى بر تمام اعضاي زنجيره تامين خواهد داشت. براي جلوگيري از چنین رخدادي استفاده از فناوري اطلاعات جهت به اشتراك كذاري و انتقال دقيق اطلاعات و نيز كوتاه نمودن زمان تأخير » يك راهبرد ‎em perenne‏

صفحه 24:
0 nck pa] مصرف کننده نهایی یک جز مهم از زنجیره تامین است. یکی از ابزارهاي مهم جهت ارزیابی مدیریت 7 در یک زنجیره تأمین بسیار ضروري و اساس است. تقاضا يك بديده تصادفى است و باسخكويى به تقاضا » نسبت به آن جيزي كه ما فرض مى كنيم آنجنان ‎pike gs Et)‏ ا ل ا ۱ ا ااا ااا للا ا ۱ ‎Pees here> arene rt ise ere One he Deere)‏ ‎Se EOS Bo en ie rere os reste >a‏ Hee ‏ره‎ یکی از مهمترین اهداف زنجیره تامین » ارائه محصول درست » به میزان درست » با کیفیت مطلوب » در زمان و مکان مناسب می باشد.پيشرفتهاي فناوري اطلاعات و سیستم هاي . . ‎Pye T eee oe NE Serer One ower Ee cente ee Tae)‏ 8 ۳

صفحه 25:
كاربردهاي فناوري اطلاعات در مديريت زنجيره قامين : ايجاد و بكاركيري سيستم هاي اطلاعاتى نيازمند فناوري هاي اطلاعاتى متنوعى است. فناوري ا ا ل ا ا ‎Pe RAT RCS‏ نماید و استفاده موثر از اين فناوري عامل كليدي در موفقیت شرکت هاست. حوزه هاي اصلی مدیریت زنجیره تامین شامل طراحی محصولات و خدمات ؛ تولید » بازاریابی و فروش ء ارائه خدمات به مشتري و لجستيك مى باشد. 0 ‏ا ا م ا در‎ BE ‏نمود.‎

صفحه 26:
‘Marketing/Sales Demand and supply plan ( ERPMRP || ) Expert systems EDI; WEB: B23; B2C; EOS Products (services)

صفحه 27:
سطح اول : در سطح اول به تكنولوژيهاي كدهاي شناسایی ۰ شناسایی خودکار و جمع آوري داده ها » تبادل داده ‎Pes.‏ ا ۱ ۱۳-۱ ات( POT ORES Le OL Beye reer Ire SUED ere eys ooh) ‏خودکار اطلاعات در فعاليتهاي زنجیره تامین و تبادل داده ها و اشتراك منابع بین سیستم ها می‎ ‏توانندباعث ارتقا و بهبود عملكرد زنجيره تامين كردند.‎

صفحه 28:
۱ ore Sy) 4 © {ATCD) ON eas rae Pa Nae mC ase One Nae One cd * شناسایی خودکار و جمع آوري داده هاي در فرآيندهاي مرتبط با مدیریت ا ا ا ا ا تم ‎Dp Ih}‏ ا 2 ۱ ا ا ‎ee‏ ل ‎USD‏ ‏شناسایی با امواج رادیویی از معمولترین تكنولوژيهاي شناسایی خودکار و جمع آوري داده ها بشمار می روند. بارکد یکی از مهمترین و سریعترین فناوري جمع آوري اطلاعات می باشد.تکنولوژيهاي ویرایش ‎yee eye Leen Tes Se SS)‏ | ‎ESTES EOE SES SEWED SSPE SP EE STE)‏ بارکد جایگزین ورود داده ها از طریق صفحه کلید است و باعث بهبود ‎kere nce ces mente Pre nee reer y oeee ty‏ ما ‎ONIONS Sop eon ETO e ee we OO)‏ ل اطلاعات توسط تكنولوژي بارکد رفع می گردد.

صفحه 29:
تم شنا: با امواج را ا ا ل ۱۳ ال ی كننده ها » مراكز توزيع و خرده فروشها را قادر مى سازد تا بطور آنى به اطلاعات ا ل م ا ال ‎ee eee eK‏ و هزاران کالا به صنایع این فرصت را می دهد که كالاي خود را از تولید کننده تا ‎COMPO POTCE Re ee PORE Cie Fr)‏ ۱ ‎RSS Yor Te See Sees ere Ete nts‏ از دیگر كاربردهاي 36۳00 می توان به کنترل ورود و خروج وسایط نقلیه » ‎Gr Be ove Ne Db Se ete Te ere Le eT SS‏ كزارش كنترل كارانتى » كزارش مدت زمان باقيمانده از كارانتى كالا ها » ۱3 بيمه اي كالا » استهلاك » موجودي فعلى و ... اشاره نمود.

صفحه 30:
لل ل تا فناوري تبادل داده هاي الکترونیکی یک روش انتقال و تبادل داده بین بنگاه هاي مختلف جهت بهبود کارآیی فعاليتهاي کسب و کار براساس داده هاي استاندارد ازطریق شبکه هاي كامپيوتري می ۹ تبادل داده هاي الکترونیکی یک تکنولوژي ضروري در زمینه بازپرسازي بویژه در متد هاي پاسخگویی سریع ( «عصسسی() )303 ؛ پاسخگریی کارامد مصرف کننده (006) ما ‎COTS Rr ON‏ ‎PES eee Site Eee er Lee Se Sets ree erect‏ ‎RM ee TaD Cm ot PU nee Coneee COE Tray‏ for Cppcrewony Cree ess As Frc PePPPP CCN EES EeCreS AICTE ou mere بيشتري می شود » بلکه فرآیند تبدیل اطلاعات را به منظور انتقال اطلاعات بین اعضا حذف می نماید. تبادل الکترونیکی داده ها علاوه بر اينکه کنترل کاملی بر تبادل اطلاعات دارد باعث می . 11111 1111011

صفحه 31:
OT cca Oc a A aN ae | BY Clg Per aprons Ss ‏ا‎ Cole rr ci) CPR ren peer r comes rrr TES Ihr hie re rer) PUL re Pree emerge Se BME Lo Sc MP porters ae a ken ‏تامين كنندكان فراهم مى آورد. 6004 و ا()!در آينده نزديك در سيستم هاي هيبريدي ادغام‎ ‏شده تا بتوانند نياز شركتها را در زنجيره تامين برآورده سازند . 001/8001ادر مقايسه با‎ ‏سنتی »علاوه بر اینکه از دیدگاه پیاده سازي بسیار ساده است » بلکه از لحاظ هزینه نیز‎ 01 ‏براي شركتهاي کوچک و متوسط مقرون به صرفه تر خواهد بود.‎ ا ۱ ‏ا ا‎ Dont) ‏جهت اشتراك و تبادل اطلاعات ارائه مى كند.اينترنت و اينترانت » توزيع اطلاعات با هزينه‎ ۱ ie) Sere er Tae Leer Lier OS Tere SEA re ei ‏اعضاي زنجیره امین دیگر محدود به فضاي تجاري خویش نیستند.‎

صفحه 32:
سطح دوم در سطح دوم » نگاهی خواهیم انداخت به سیستم هاي اطلاعاتی و نرم افزارهاي كاربردي متتوعی ‎pence)‏ ۱ طراحی شدده اند. واضح است زمانی که سیستم هاي اطلاعاتی بطور یکپارچه استفاده شوند و كاربردي گردند ۰ تنها به عنوان یک راه حل فنی مد نظر نمی باشند » بلکه به عنوان جزئی از تفكرات مديريتى بايد در نظر كرفته شوند. 1 gig 98 Abad pina —1 مديستم نقطه فروش + شكل بيشرفته صندوق بول شمار در نيمه اول قرن بيستم مى باشد. اين سيستم در خريد مستقيم كالا » اطلاعات را بازيابى مى نمايد و سبس از طريق شبكه هاي ارتباطی و سیستم هاي كامپيوتري » این اطلاعات به منبع معتبر جهت تحلیل و ارزیابی براي بالا بردن كارآيى عملياتى يردازش ها ارسال مى كردد.در واقع تركيبى از نرم افزار ‎cr arp prt S prac INE rere‏ 1 0 ۱ يرداخت را فراهم مى سازدو در ضمن سطوح موجودي را تعديل مى نمايد.

صفحه 33:
] kOe er Cn (ok) Pee ey ees LTC neg) Cp rn | سيستم سفارش خودكار الكترونيكى در بركيرنده شبكه هاي ارتباطى((س-ح-؟ و يا (000))(س!-0) !هه( لك 9)) و تجهيزات بايانه اي آنلاين جهت انجام سفارشات و تبادل اطلاعات سفارش مى باشد. در مقايسه با روش هاي سنتى در اين زمينه ء سيستم8068) مى تواند مدت زمان دريافت ا ل ا ال ا ا و ‎kg Cty‏ ا اا اا | ‎Te ey‏ ا ا ا ا ‎ee ee ESS Serer Ee DOB‏ ‎ye SS EIS e BEE‏ ۱ ‎N Ie) Ve) WU erin)‏ ی ‏مه هجو ‏دام مت وت وت ‏ی رم وم و مت ‎LO ee eek ee ‎۱ ERE 1 Be Pe errr ۱71 TS > Pree ture Rove tenet Ue eemenan (200) ope eey ‏هاي یک زنجیره تامین » چرخه‎ Seren rye eee i eC UNO 0) eee DS Ewe eater bones

صفحه 34:
TOL AMINA nc eat این سیستم ها اساسا در کنترل تولید و موجودي مورد استفاده قرار می گیرند . البته ۱ مواد خام و موجودي محصولات ساخته شده نظارت دارد . در واقع <00)سعی دارد تا عملکرد همه واحدهاي شرکت رادر یک سیستم كامپيوتري یکپارچه نموده و نيازهاي مختلف خاص هرواحد را پاسخ گوید. که البته این ادعاي بزرگی است . می توان گفت یک سیستم کامل <20۲0) شامل مدیریت بازرگانی » تولید . فروش ۰ بازاریابی » توزیع » حسابداري مالی » مدیریت ‎Le RESIS Te eee rere‏ ل ات ‎Se eye fetes rete eT Cac ye‏ ‎Se nee Meee to eel oe ec oP Eso ern ct)‏ ل برنامه ريزي در كنترل مديران قرار مى دهد. 6000 كامل كنندة ارتباط ‎e a)‏ رد مشتري(00800) است.

صفحه 35:
5- مدیریت ارتباط با مشتريی(00) 520000 ‏ل ا ا لا ا‎ NT Og ere) ‏ل لل‎ Sere ‏ا ا ا ا ا‎ Cone Se TS eres el Bes Teh ene Sarr.) ۱ Sere Sole nee er teen Tee toon RUF Pere Leis err eee Sirs eis Berry cen eb ee is a] 00 oe Ele See OTe Bk ee ene ker) RNS ripen ee ‎(AC) SOT on daa)‏ تم تا ‏این سیستمها بهطور کلی برنامههایی هستند که قادرند همانند انسان مسایل خاصی را استدلال 112111101111111 كاري است كه انسان در زمان حل يك مسئله عمل ميكند.

صفحه 36:
(€-Cowwerve) ۳ ‏تجارت‎ 7 PSS SO BER OM MESES Ae Tengen Tee TBs Rep le Sy ‏ال ا ل ل‎ ee ‏ل ا ا ا ا ل ل‎ 000 ‏ملم ا‎ te ST] 0100000 ‏م‎

صفحه 37:
عوامل موثر در اتخاذ(بذيرش) فناوري اطلاعات در زنجيره تامين : ا ‎ylojly‏ 3 مطالعات نشان داده است كه سازمانهايى كه وسعت بيشتري دارند به لحاظ داشتن منابع مالى تمايل ‎ee eo Le ee ee eee se rer eb ie‏ هستند. بنابراین یک همبستگی مثبت و معنی دلري بین وسعت یا اندازه سازمان و اتخاذ فناوري اطلاعات وجود دارد. 2- ميزان موفقيت سازمان : مطالعات همچنین نشان داده است که عملکرد هاي موفقیت آمیز گذشته در مقابل تغییر استراتژي ‎res Oe ee reel eS ee Mae Een earn)‏ ‎CCOPRPC OS rn PS eS MP Cam CoE RO ITS. SES mear SE RC aP A‏ ‎St Tee OL SES Sor) een eRe See Ter Eee‏ ‎CE ely cme LL Se ere Se Cem LEE Issa)‏ انگیزه كمتري براي پذیرش فناوريهاي زنجیره تامين دارند.

صفحه 38:
3- تاثیر شركاي موجود در زنجیره : | ‎Be ner rea rei er Cre he Be tren rele ive nel‏ ا ل ا ا ل ‎Pee Ser‏ ا 11 1 1 1 1 2 ‎tr earn a)‏ اا ۱ مجبور هستند که تکنولوژي جدید را بپذیرند. شركتهاي دیگر براي اینکه بتوانند داده هاي خود را با فرمت داده هاي استاندارد شده تطبیق دهند و همچنین به منظور توسعه و هماهنگی در دأخل و بین ‎Ee Oreos SS iiss)‏ ۳ [۱ Pee همانطور که قبلا هم ذکر شد عدم اطمینان در مدیریت زنجیره تأمين از مهمترین موضوعات است که ‎RUM rst gee Treen eons co ST trem EN STRT Sree rine‏ ‎Noire ne‏ ل ‎ore hes‏ 0 یکپارچه در آمده اند : امکان به اشتراك گذاشتن سریع تر و صحیح تر اطلاعات را فراهم ساخته اند . 7 اند » بیشتر است و عکس این قضیه در سازمانهایی است که از شرایط عملیاتی و محیطی نسبتا ‎eer]‏ |

صفحه 39:
ات ل نقش مديريت ارشد سازمان در اجرا و بكار كيري فناوري اطلاعات در سازمانها ‎ere)‏ م ‎Bye oe Ee Teves re Se‏ ‎Os ee hirer is er]‏ ۱

صفحه 40:
چابكي زنجیره تامین : 200 ‏لا‎ ste eee Ree Pee eee ۱ hen eS eho yr SY ‏ا ا‎ oe) OE PRT yr Ree nt ۱9 00 0 CATWe.S. Sep ‏ل ال‎ Eel [۳ rr eye es Pa Pero 212110100000 = Pe از نظر لو و دیگران توانایی پاسخگویی سریع به تغییرات بازار چابکی خوانده م ی ‎ee b ean rr err Pern Ye er Err)‏ . سوافورد و دیگران چابکی زنجیره تأمین را قابلیت زنجیره تأمین در انطباق یا پاسخگویی سریع به محیط متغیر بازار تعریف نموده اند. چارچوب در نظر گرفته شده توسط سوافورد و دیگران» رويكردي فرآیند محور» نسبت به زنجیره ‎eee Oh evr es Dem hey aes ern‏ اک باید ویژگی هاي متمای ز کننده ۱ ۳ 1 ie) (Dew) RPA MY one ere [1 1 1 [ pentane

صفحه 41:
شکل۱ - زنجیره تأمین چابک (منبع: کریستوفر ۲۰۰)

صفحه 42:
محرت‌های چایکی (تفییر در فضای کسب وتا - نیا[متدی‌های مشتری - معیار رقابت 2k = - نوآوری تکنولوژتک 1 تعیین سطح جابكى مورد فياز 1 اهداف زنجيره تأمين جابى: الوك يا اغنای و ارضای مشتری: نوی ‎pf SLs olay eye‏ | - شایستکی استحكام - انعطاف پذیری ‎ears‏ توانمندسازها ار کان چابکی ریک مساعی (استراتژی) - یکپارچه سازی فر آیند (اساس) یکپارچه سازی اطلاعات (زیرساخت) - حساسیت یازایابی امقخری(مکانیزم) شکل ۲- مدل مفیومی زنجیره تأمین چابک (منبع: لین و دیگران, ۲-۰۶)

صفحه 43:
لاا ی مه ‎cra sei”‏ را زاره توصیف نمود. ‎Tees‏ ی ‎LONee FS Sree ENP‏ ا 0 براي پاسخگویی شرکت ها باید در چندین حوزه مثل» توسعه محصول» ساخت و لجستیک داراي قابلیت هاي منعطف باشند. ‎ere er we BST Pee ye ea See eo teee tern SS)‏ م ‎CSN Ee Den Soa he Soe oe ee Ee ene mn!‏ ‎ead! eT i el elo ease)‏ ۱ ‎Perens ere seas ry cbr en rts eer reem airy‏ ‎OS SE Leet etn creer eon b BES Ere ener)‏ متغیر است ‎٠‏ زنجيره تأمين جابى ساختار سازمانى خطى سنتى را كنار مى كذارد و با استقلدة از ‎Orne ten Ninn Oe eee Snr eee nie‏ 0011 ‎Se ye eye Pre ce ruc sete Ee cb yrele mt Teo ts \ a6‏ را بوجود می آورد و از همین روآن را قادر می سازد با سرعت بیشتر و اثربخش تر به تغییرات ‎ee‏ تدم مومت بعلاوه» بنگاه هایی که داراي فرآيندهاي زنجیره ا ا ‎Metal NECN‏ ‎Cte eer ee ist eens Sve ee Sica)‏ ‎ES TCR ECBY ETE Pee y Or permis sere Teche yer ee erst]‏ ‎cle ete Pees) Yew ern Tone)‏ ا ‎PTAA Dre‏ است که بر رقابت پذيري کل مزثر می باشد .

سمينار: بنام خدا تاثير ITدرتامين بموقع زنجيره تامين درس MIS :پيشرفته استاد :دكتر حيدريه دانشجو :حميد مصباحيان دي ماه 90 زنجيره تامين ؟ زنجيره تامين ،رشته به هم پيوسته از سازمانها ،تسهيالت ،وظايف و فعاليتهاست كه در امر توليد و تحويل محصول يا خدمت با يكديگر در ارتباطند . عناصر زنجيره تامين عبارتند از: ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تامين كنندگان توليد كنندگان توزيع كنندگان فروشندگان مشتريان انواع جريان در زنجيره تامين: اطالعات محصوالت وجوه مديريت زنجيره تامين: مجموعه اي ازروشهاي مور7د استفاده براي يكپارچگي موثرو كاراي تامين كنندگان ،توليد كنندگان ،انبارها ،وفر7وشندگان ؛ به گونه ائيكه به منظور حداقل كردن هزينه هاي سيستم و تحقق نيازمنديهاي خدمات ،كاالها به مقدارصحيح در مكان مناسب و در زمان مطلوب توليد و توزيع گردند . :نيازمنديهاي مشتري در زنجيره تامين Seven Right ( 7R )        Right product Right amount Right time Right place Right condition Right price With the Right information Bullwhip : اثرشالق چرمي The bullwhip effect is a phenomenon observed in supply chains wherein the demand variability increases as one moves upstream from retailers to distributors to manufacturers حركت رو به باال در زنجيره تامين (فعاليت باال دست) موجب افزايش تغيير پذيري تقاضا مي گردد كه از آن تحت عنوان اثر شالق چرمي( ) Bullwhip effectياد مي گردد پارادايم هاي جديد زنجيره تامين: اتحاد استرتژيك :توافق دو سازمان كه تصميم به اشتراك گذاري منابع گرفته اند ‏ (3PL)Third-Party Logistics : استفاده از يك سازمان خارجي براي اجراي تمامي يا بخشي ازفعاليتهاي مديريت مواد و وظيفه توزيع محصول ) Fourth-Party Logistics (4PL مديريت وهدايت فعاليتهاي چندگانه 3PLخدمتدهي بعنوان يك هماهنگ كننده ) Point-of-sale (POS مكاني كه كاالها به مشتريان فروخته مي شوند(پايانه فروش) ) Quick response (QR يك استراتژي صنعت خرده فروشي كه به منظور پاسخ گويي به تقاضاي مشتريان خرده فروشي ،از قوانين و تكنولوژي هاي تجاري براي كوتاه تر كردن چرخه زماني از تامين كنندگان تا فروشندگان استفاده مي نمايد. ‏ Continuous Replenishment فروشندگان ،اطالعات پايانه فروش ( ) POSرا دريافت نموده و به منظور حفظ سطح موجودي مورد توافق ،از آن در تدارك محموله هاي جديد استفاده مي نمايند ) Vendor Managed Inventory (VMI شيوه اي يكپارچه كه به موجب آن موجودي نزد توزيع كننده/خرده فروش (پائين دست) به توسط توليدكننده/فر7وشنده (باالدست) كنترل و مديريت مي شود. ‏ CPFR برنامه ريزي ،پيش بيني و تامين مشاركتي ‏Collaborative planning , Forecasting and Replenishment به اشتراك گذار7ي پيش بيني و اطالعات تجار7ي مربوطه در ميان شركاي تجاري در زنجيره تامين ،به منظور دستيابي به تامين خودكار 7محصول )  Design for Logistics ( DFL استفاده از طراحي محصول بر7اي مواجهه باهزينه هاي لجستيك •هز7ينه هاي اصلي زنجيره تامين : هزينه هاي حمل و نقل هزينه هاي موجودي هزينه هاي توزيع تعريف فناوري اطالعات: نقش و اهميت اطالعات در زنجيره تامين: ‏ مدیریت زنجیره تامین همزمان با گردش مواد در زنجیره ،گردش اطالعات را نیز در بر می گیرد .ارتباط میان اجزا از نظر جریان اطالعات دو طرفه می باشد. در یک زنجیره تامین اطالعات با دو هدف زیر مورد استفاده قرار می گیرند: .1 .2 هماهنگ سازي فعالیتهاي مرتبط با تولید ،انبارداري ،مکان یابی و حمل و نقل پیش بینی وبرنامه ریزي به منظورتخمین تقاضاي آینده ونحوه پاسخگویی اطالعات ‏ اطالعات دقیق و در دسترس و به هنگام منجر به هماهنگی در فعالیتهاي مختلف زنجیره تامین و همچنین برنامه ریزي دقیق و کارآمد درزمینه هاي مختلف از جمله برنامه ریزي تقاضا ،تولید ،خرید و برنامه ریزي احتیاجات مواد و حمل و نقل می گردد. ‏ 3با رويکرد جريان طالعات: 3ه هاي زنجيره تامين مشخص -1پوشش گسترده ‏ اطالعات در زنجیره تامین تمامی ارتباطات از تامین کننده ها ،تولید کنندگان به توزیع کنندگان و سپس خرده فروشان را پوشش می دهدجریان اطالعات شامل دو جریان متفاوت عرضه و تقاضا می باشد. -2کانال هاي دستيابی بيشتر: از آنجا که کسب و کارها در زنجیره تامین بصورت یک رابطه همکاري و مجتمع و یکپارچه می باشند ،اطالعات زنجیره تامین می بایست بر کانالهاي بسیاري حکمفرما باشد .اطالعات تقاضا نه تنها سمت مشتري بلکه توزیع کنندگان و خرده فروشان را نیز شامل می شود.اطالعات غرضه نیز از تامین کنندگان مختلفی می باشد. -3اطالعات با کيفيت باال: كارخانه الكترونيك: يكي از عواملي كه زنجيره تامين الكترونيكي را اثربخش تر و بسيار كارآمدتر خواهد كرد كارخانه الكترونيك مي باشد.كارخانه الكترونيك ( ) e-Factoryيك اصطالح تازه براي همه كنترلهاي الكترونيك ؛ خودكار سازي و دستگاه هاي هوشمند است كه در محيط كارخانه هاي امروزي به كار گرفته مي شود. از اين رو الزم است روندهايي كه كارخانه الكترونيك را بوجود مي آورندو نيز تاثيرات فناوري اطالعات براجزاي باال دستي و پايين دستي (فرآيند هاي خارجي ) و دروني (فرآيندهاي داخلي ) زنجيره تامين در جهت استقرار مديريت زنجيره تامين الكترونيكي مورد توجه قرار گيرد. طراحي دوباره فرآيندهاي زنجيره تامين بمنظوربهره گيري ازمزاياي تكنولوژي ؛ منافع زيادي را عايد سازمانهاي تشكيل دهنده زنجيره مي كند. اينترنت و فناوري اطالعات به عنوان عنصر مركزي دركسب وكار وتجارت الكترونيك ؛ همانند ساير جنبه هاي كسب و كار تاثير شگرفي نيز بر عمليات و كارخانه الكترونيك خواهد داشت. بررسی اثرات فناوري اطالعات بر زنجيره تامين : استفاده از فناوري اطالعات پتانسیل توسعه شرکاي زنجیره تامین براي همکاري با یکدیگر جهت تحویل کارآمدتر محصوالت به مصرف کنندگان را دارد .فناوري اطالعات به شرکاي زنجیره تامین اجازه می دهد تا عملکردي به عنوان یک موجودیت واحد داشته باشند وموجب كاهش تحريف تقاضا در زنجيره تامين مي گردد . -1فناوري اطالعات و همکاري اصطالح مدیریت زنجیره تامین بیانگر وظیفه یکپارچه سازي واحد هاي سازمانی در طول یک زنجیره تامین و هماهنگ سازي جریان هاي مواد ،اطالعات و مالی كه بعنوان دو ستون SCMبه منظور بر آوردن تقاضاي مشتري و با هدف بهبود رقابت پذیري یک زنجیره تامین می باشد. در بحث یکپارچه سازي ،موضوعاتی از قبیل انتخاب شرکاي مناسب جهت همکاري ،همکاري بین سازمانی و درون سازمان و بحث رهبري جهت همراستا شدن استراتژیهاي شرکاي درگیر بیان می گردد .در بحث هماهنگ سازي (همكاري – داخلي و خارجي ) جریاتهاي مختلف در زنجیره تامین ،یکی از موضوعاتی که بسیار حائز اهمیت است ،موضوع استفاده از فناوري اطالعات و ارتباطات است که این خود بیانگر اهمیت ITدر مدیریت زنجیره نامین است. الزم به ذکر است که همکاري هم معنی با فناوري اطالعات نیست .بسیاري از شرکتها تصور می کنند با بکارگیري فناوري اطالعات ،بطور خودکار هماهنگی نیز وجود دارد .درصورتیکه همکاري نتیجه تعامالت انسانی است که توسط فناوري اطالعات پشتیبانی می گردد .در واقع فناوري اطالعات مفهومی است که روابط همکاري در دو بعد داخلی و خارجی را ارتقاء می دهد .با توجه به تاثیر فناوري اطالعات هم بر همکاري داخلی و هم بر همکاري خارجی ،می توان بیان نمود که فناوري اطالعات بر کارآیی عملكرد سازمان نیز تاثیر بسزایی دارد. یکی از مزایایی که از طریق همکاري در زنجیره تامین بواسطه کاربرد فناوري اطالعات و سیستم هاي اطالعاتی در انتقال و توزیع اطالعات حاصل می گردد ،تاثیر آن بر اثر شالق چرمی است. شرکتها با مواجه شدن با چنین اثري و اعمال واکنش در برابر آن ،در ابتدا با کمبود محصول روبرو شده و به ناچار براي تامین مجبور به افزایش سطح موجودي خود می باشند. واضح است که هر چه از سمت مشتري به سمت انتهاي زنجیره ( تامین کنندگان اولیه ) نزدیکتر شویم ،اثرات تغییرات تقاضا بیشتر وبیشتر می شود و با نوعی تحریف تقاضا مواجه می شویم. در واقع همانند یک شالق چرمی که با ضربه اي اندك به ابتداي آن می توان نوسانی با دامنه زیاد در انتهاي آن ایجاد کرد.اثر شالق چرمی نتایجی از قبیل افزایش ظرفیت تولیدي کارخانجات ،افزایش سطوح موجودي انبار ،افزایش نرخ کاالهاي معیوب ،افزایش هزینه هاي حمل و نقل ، افزایش هزینه هاي نیروي کار و از دست دادن مشتري را به همراه دارد .همکاري در زنجیره تامین بواسطه فناوري اطالعات که باعث انتقال و توزیع دقیق اطالعات می گردد باعث جلوگیري از پدید آمدن اثر شالقی می گردد. -2فناوري اطالعات و تاثيرآن در توسعه استرتژي هاي کسب و کار در زنجيره تامين : اطالعات یک نقش بهینه و پیشرو در تمام عملیات زنجیره تامین برعهده دارد.توسعه فناوري اطالعات روش هایی را که سازمانها از طریق مدیریت زنجیره تامین به مزیت رقابتی دست می یابند را تغییر داده است و سازمانها و شرکتهاي موفق همیشه فناوري اطالعات را جهت توسعه استراتژیهاي کسب و کار خود بکارگرفته اند که تاثیر بسزایی نیز بر کل زنجیره تامین دارد. )1-2ايجاد روابط جديد با مشتريان جهت شناسايی هرچه بهتر نيازهاي مشتري و بازار فناوري اطالعات به مدیران در یک زنجیره تامین کمک می کند تا بتوانند روابط جدیدي از طریق جریان اطالعات و دانش با مشتریان وتامین کنندگان خود شکل دهند که این امر باعث ایجاد یک ارتباط اطالعاتی یکپارچه و به هنگام در سراسر زنجیره تامین از تامین کننده تامشتري می گردد .اینترنت یک ابزار کارا جهت کسب اطالعات در مورد نیازمندیهاي مشتري و بازار می باشد. )2-2توسعه و گسترش کارآمد کانال فروش و بازاريابی سازمانها می توانند از طریق فناوري اطالعات کسب و کار مجازي راه اندازي نمایند و در نتیجه یک شبکه فروش مجازي نیز ایجاد نمایند.همچنین می توانند با استفاده از شرکتهاي موجود در اینترنت با توزیع کنندگان نیز همکاري نمایند و بدین ترتیب با انتقال قوي و موثراطالعات ،کانال هاي فروش خود را توسعه می دهند. )3-2تغيير ترکيب زنجيره تامين و دستيابی به وحدت جريان کاال و لجستيک امروزه با کاربرد گسترده اینترنت ،تمایل بکارگیري محصول و خدمات ،روش جریان و گردش و کاربرد آنها را تغییر داده است به گونه اي که مرز بین محصول و خدمات بیشتر و بیشتر مبهم شده است .به عنوان مثال یکی از محصوالتی که شرکت 3Cبفروش می رساند مودم می باشد. توسعه فناوري اطالعات کامال سبک فروش سنتی را تغییر داده است بدین ترتیب که زمانیکه مشتریان مودم می خرند ،به مجردآنکه محصول ارتقا یابد مشتریان می توانند آنرا مستقیما از طریق اینترنت خریداري نمایند که در این حال از زنجیره تامین سنتی فروش محصول خالصی می یابند .در واقع با استفاده از فناوري اطالعات مرز بین محصول و خدمات مبهم شده و به یک وحدت و پیوستگی رسیده است. ) 4-2بازسازي زنجيره ارزش بين شرکتها : بسیاري از شرکتها از ابزارهاي مدرن الکترونیکی جهت تبادل اطالعات و رساندن خدمات به مشتریان استفاده کرده اند .همچنین ازبسیاري از منابع خارجی از طریق فعالیت برون سپاري استفاده نموده اند .بنابراین آنها می توانند فضاي پیشرفت شان را گسترش دهند ومنابع محدود خود را در جهت تمرکز بر توانمندیهاي اساسی خوذ بکار گیرند .در این حالت فناوري اطالعات ،بازسازي زنجیره ارزش بین شرکتها را با شکوفا شدن تجارت الکترونیک و لجستیک طرف سوم آغاز می نماید .تولید کنندگان و خرده فروش ها شروع به بکارگیري خدمات لجستیمک طرف سوم می نمایند تا لجستیک را برون سپاري نماید .نهایتا تولید کننده ها ،خرده فروشان و ارائه دهندگان خدمات لجستیک طرف سوم یک زنجیره ارزش جدید را خواهند ساخت .امروزه رقابت در بازار از رقابت بین شرکتها به رقابت بین زنجیره هاي تامین و از رقابت بین محصوالت به رقابت بین خدمات تغییر کرده است.فناوري اطالعات یک ابزار مهم جهت باال بردن قدرت رقابتی شرکتها و ارائه خمات بهتر به مشتریان می باشد. -3فناوري اطالعات و تاثير آن بر مديريت زنجيره تامين بر اساس گردآوري مطالعات گذشته توسعه فناوري اطالعات 7یک پش7تیبان موثر براي مدیریت زنجیره تامین ارائه نموده اس7ت. سواالت زیادي در مورد چگونگی اثرگذاري فناوري اطالعات برمدیریت زنجیره تامین و نیز چگونگی استفاده از فناوري اطالعات درمدیریت زنجیره تامین م7طرح است .بر اساس مطالعات انجام شده م7ی توان آنها را درسه ج7نبه زیر جمع آوري نمود. )1-3قوي سازي توزيع و انتقال اطالعات : قوي سازي توزیع و انتقال اطالعات 7می تواند بطور موثري باعث بهبود مدیریت زنجیره تامین گردد.زمانیکه اع7ضاي یک زنجیره تامین فقطبر اساس اطالعات اعضاي کناري در سطح پایین تر خود تصمیم گیري می نمایند ،س7یستم دچ7ار پدیده اي تحت عنوان بزرگنمایی تقاض7ا می گردد .علت همچین رخدادي ،نامعقول بودن تم7امی اعضاي زنجیره نیس7ت بلکه علت آن تصمیم گیري معقول و طبیعی در شرایطی است که اطالعات واضح و دقیق نیستند .چنین اتفاقی تاثیر منفی بر تمام اعضاي زنجیره تامین خواهد داشت .براي جلوگیري از چنین رخدادي استفاده از فناوري اطالعات جه7ت به اشتراك گذاري و انتقال دقیق اطالعات و نیز ک7وتاه نمودن زمان تاخ7یر ،یک راهبرد مهم واساس7ی است.7 )2-3کمک به ايجاد مدل کامل و جامع تقاضاي مشتريان : مصرف کننده نهایی یک جز مهم از زنجیره تامین است .یکی از ابزارهاي مهم جهت ارزیابی مدیریت زنجیره تامین ،وضعیت پاسخگویی به تقاضاي مشتریان است .درك هر چه بهتر تقاضاي مشتریان در یک زنجیره تامین بسیار ضروري و اساس است. تقاضا یک پدیده تصادفی است و پاسخگویی به تقاضا ،نسبت به آن چیزي که ما فرض می کنیم آنچنان ایده آل نیست.بنابراین پیشبینی تقاضا در مسائل کنترل موجودي در زنجیره تامین ،انتخاب مدل هاي متفاوت بر اساس شرایط و موقعیت هاي مختلف وایجاد یک مدل تقاضاي مطلوب بسیار ضروري است .توسعه فناوري اطالعات و در کنار آن استفاده از سیستم هاي اطالعاتی و نیز سیستمهاي اطالعاتی بین سازمانی می تواند به ایجاد یک مدل جامع و کارامد تقاضا کمک نماید. )3-3افزايش سرعت در زنجيره تامين : یکی از مهمترین اهداف زنجیره تامین ،ارائه محصول درست ،به میزان درست ،با کیفیت مطلوب ،در زمان و مکان مناسب می باشد.پیشرفتهاي فناوري اطالعات و سیستم هاي اطالعات در راستاي نیل به این هدف به منظور بهبود هرچه بیشتر عملکرد زنجیره تامین ، گام بر می دارند. کاربردهاي فناوري اطالعات در مديريت زنجيره تامين : ایجاد و بکارگیري سیستم هاي اطالعاتی نیازمند فناوري هاي اطالعاتی متنوعی است .فناوري اطالعات می تواند عملیات داخلی شرکتها ونیز همکاري بین آنها را در زنجیره تامین پشتیبانی نماید و استفاده موثر از این فناوري عامل کلیدي در موفقیت شرکت هاست. حوزه هاي اصلی مدیریت زنجیره تامین شامل طراحی محصوالت و خدمات ،تولید ،بازاریابی و فروش ،ارائه خدمات به مشتري و لجستیک می باشد. فناوريهاي اطالعات جهت پشتیبانی از زنجیره تامین را می توان در دو سطح مختلف طبقه بندي نمود. سطح اول : در سطح اول به تکنولوژیهاي کدهاي شناسایی ،شناسایی خودکار و جمع آوري داده ها ،تبادل داده الکترونی ؛ XMLو اینترنت نگاهی خواهیم انداخت. -1فناوري کدهاي شناسايی Technology of Identification Codes با اعمال یک استاندارد رمزگذاري اطالعات به سیستم هاي مدیریت زنجیره تامین ،جمع آوري خودکار اطالعات در فعالیتهاي زنجیره تامین و تبادل داده ها و اشتراك منابع بین سیستم ها می توانندباعث ارتقا و بهبود عملکرد زنجیره تامین گردند. 3اسايی خودکار و جمع آوري داده ها : -2فناوري شن ()A I C D ‏Automatic Identification and Capture Date شناسایی خودکار و جمع آوري داده هاي در فرآیندهاي مرتبط با مدیریت زنجیره تامین می باشد.شناسایی خودکار و جمع آوري داده ها ،سرعت باال و دقت در بکارگیري داده ها وکنترل به هنگام در حلقه هاي زنجیره تامین را ميسر می سازد .در حال حاضر تکنولوژي بار کد و تکنولوژي شناسایی با امواج رادیویی از معمولترین تکنولوژیهاي شناسایی خودکار و جمع آوري داده ها بشمار می روند .باركد یکی از مهمترین و سریعترین فناوري جمع آوري اطالعات می باشد.تکنولوژیهاي ویرایش رمز ،طرح ریزي تبدیل رمز به شکل و تشخیص سریع همگی از تکنولوژیهاي الزم وبکارگرفته شده درفناوري بارکد بشمارمی روند. بارکد جایگزین ورود داده ها از طریق صفحه کلید است و باعث بهبود دقت جمع آوري داده ها می گردد.در زنجیره تامین با وجود سرعت باال و حجم گسترده جریان مواد ،مشکالت گلوگاهی ورود و جمع آوري اطالعات توسط تکنولوژي بارکد رفع می گردد. سیستم شناسایی با امواج ر7ادیویی (Radio Frequency Identification )RFID ( )RFIDیک تگ کوچک است که شامل یک تراشه کوچک و آنتن می باشد. فناوري RFIDاين قابلیت را دارد که تمامی اعضاي زنجیره تامین شامل تولید کننده ها ،مراکز توزیع و خرده فروشها را قادر می سازد تا بطور آنی به اطالعات یک محصول خاص دسترسی پیدا کنند.کاربرد RFIDدر شناسایی یکباره صد ها و هزاران کاال به صنایع این فرصت را می دهد که کاالي خود را از تولید کننده تا انبار کاال و پس از خروج از انبار تا رسیدن به دست مشتري کنترل نماید که این خود می تواند با کاهش اثر شالق چرمی باعث یکپارچگی زنجیره تامین گردد. از دیگر کاربردهاي RFIDمی توان به کنترل ورود و خروج وسایط نقلیه ، انبارداري و مدیریت کاال ،امور خرده فروشی و تهیه گزارش هاي مختلف از قبیل گزارش کنترل گارانتی ،گزارش مدت زمان باقیمانده از گارانتی کاال ها ،ارزش بیمه اي کاال ،استهالك ،موجودي فعلی و ...اشاره نمود. -3 تبادل داده هاي الکترونيکی (Electronic Data Interchange )EDI فناوري تبادل داده هاي الکترونیکی یک روش انتقال و تبادل داده بین بنگاه هاي مختلف جهت بهبود کارآیی فعالیتهاي کسب و کار براساس داده هاي استاندارد ازطریق شبکه هاي كامپیوتري می باشد. تبادل داده هاي الکترونیکی یک تکنولوژي ضروري در زمینه بازپرسازي بویژه در متد هاي پاسخگویی سریع ) QR(Quick Response؛ پاسخگویی کارامد مصرف کننده )ECR ) Efficient Customer Responseمی باشد.در واقع EDIعبارتست از ،تبادل الکترونیکی اسناد تجاري از قبیل سفارش خرید ،فاکتور و ...بین شرکتها بر اساس استاندارد ها و با فرمت مشخص که بر پایه این استاندارد ها بنا شده است. استفاده از EDIجهت تبادل اطالعات عالوه بر اینکه موجب انتقال اطالعات با صحت و دقت بیشتري می شود ،بلکه فرآیند تبدیل اطالعات را به منظور انتقال اطالعات بین اعضا حذف می نماید .تبادل الکترونیکی داده ها عالوه بر اینکه کنترل کاملی بر تبادل اطالعات دارد باعث می شود که فرآیندهاي داخلی شرکتها با نظم بشتري دنبال شوند. -4فناوري Extensible Markup Language : XML این تکنولوژي امکان ایجاد یک ساختار معنی دار و مفهومی از اطالعات و خدمات را که بشر و کامپیوتر توانایی درك آنرا دارند ،فراهم میسازد .این تکنولوژي یک راه حل بسیار ساده را جهت انتقال اطالعات بین تولید کنندگان ،مصرف کننده ها ،نمایندگی هاي فروش ،توزیع و تامین کنندگان فراهم می آورد EDI .و XMLدر آینده نزدیک در سیستم هاي هیبریدي ادغام شده تا بتوانند نیاز شرکتها را در زنجیره تامین برآورده سازند XML/EDI .در مقایسه با EDIسنتی ،عالوه بر اینکه از دیدگاه پیاده سازي بسیار ساده است ،بلکه از لحاظ هزینه نیز براي شرکتهاي کوچک و متوسط مقرون به صرفه تر خواهد بود. -5فناوري اينترنت : توسعه فناوري هاي اینترنتی یک ابزار ارزان ،سریع و نسبتا مطمئن براي اعضاء زنجیره تامین جهت اشتراك و تبادل اطالعات ارائه می کند.اینترنت و اینترانت ،توزیع اطالعات با هزینه پایین تر و به موقع و راحت را براي تمامی اعضاء زنجیره فراهم می آورند که این خودباعث بهبود کارآیی عملکرد زنجیره می گردد .در ضمن با توسعه و بلوغ فناوري اینترنت بی سیم ، اعضاي زنجیره تامین دیگر محدود به فضاي تجاري خویش نیستند. سطح دوم در سطح دوم ،نگاهی خواهیم انداخت به سیستم هاي اطالعاتی و نرم افزارهاي کاربردي متنوعی که جهت پشتیبانی از تولید و دیگرزمینه هاي مدیریتی بر پایه زیر ساختهاي فناوري اطالعات طراحی شدده اند .واضح است زمانی که سیستم هاي اطالعاتی بطور یکپارچه استفاده شوند و کاربردي گردند ،تنها به عنوان یک راه حل فنی مد نظر نمی باشند ،بلکه به عنوان جزئی از تفکرات مدیریتی باید در نظر گرفته شوند. -1سيستم نقطه فروش (Point of sale )POS سیستم نقطه فروش ،شکل پیشرفته صندوق پول شمار در نیمه اول قرن بیستم می باشد .این سیستم در خرید مستقیم کاال ،اطالعات را بازیابی می نماید و سپس از طریق شبکه هاي ارتباطی و سیستم هاي کامپیوتري ،این اطالعات به منبع معتبر جهت تحلیل و ارزیابی براي باال بردن کارآیی عملیاتی پردازش ها ارسال می گردد.در واقع ترکیبی از نرم افزار و سخت افزار است که اطالعات مربوط به خرید مشتریان را ذخیره می کند و امکان پرداخت را فراهم می سازدو در ضمن سطوح موجودي را تعدیل می نماید. -2سيستم سفارش خودکار الکترونيکی (Electronic Automatic Ordering System )EOS سیستم سفارش خودکار الکترونیکی در برگیرنده شبکه هاي ارتباطی(( Internetو یا Value())VAN )Added Networkو تجهیزات پایانه اي آنالین جهت انجام سفارشات و تبادل اطالعات سفارش می باشد .در مقایسه با روش هاي سنتی در این زمینه ،سیستم EOSمی تواند مدت زمان دریافت سفارش تا ارسال آن را کاهش دهد و همچنین کارآیی مدیریت موجودي را بهبود بخشد .تولید کنندگان ،عمده فروشان و خرده فروشان ازطریق تحلیل اطالعات سفارش ،می توانند در مورد کاال هایی که فروش بیشتري نسبت به دیگر کاال ها دارند به داوري بپردازند که این به تعدیل طرح هاي تولید و فروش و بازاریابی کمک می کند. -3سيستم هاي CAD/CAPP/CAE/CAM ‏Computer-Aided Design ‏Computer-Aided Process Planning ‏Computer Aided Engineering ‏Computer-Aided Manufacturing این سیستم ها اساسا براي طراحی محصوالت و تولید آنها استفاده می شود .با توسعه مدیریت داده هاي محصول ) Product Data Management(PDMجهت ا7یجادیکپارچگی اطالعات بین CAMوCAE ، ‏CAPP،CADو نیز تبادل صحیح و سریع داده ها بین شرکت هاي یک زنجیره تامین ،چرخه توسعه محصول سریعتر شده و هزینه نیز کاهش می یابد. -4سيستم هاي ERP/MRPII/ JIT این سیستم ها اساسا در کنترل تولید و موجودي مورد استفاده قرار می گیرند .البته دامنه ERPبسیار وسیع است و بر سفارشات ،زمان بندیهاي تولید ،خرید مواد خام و موجودي محصوالت ساخته شده نظارت دارد .در واقع ‏ERPسعی دارد تا عملکرد همه واحدهاي شرکت رادر یک سیستم کامپیوتري یکپارچه نموده و نیازهاي مختلف خاص هرواحد را پاسخ گوید .که البته این ادعاي بزرگی است .می توان گفت یک سیستم کامل ERPشامل مدیریت بازرگانی ،تولید ،فروش ،بازاریابی ،توزیع ،حسابداري مالی ،مدیریت منابع انسانی ،مدیریت پروژه ،مدیریت انبار ،تعمیر و نگهداري و حمل و نقل می باشد ERP .یک راه حل سیستمی مبتنی بر فناوري اطالعات است که منابع سازمان را توسط یک سیستم به هم پیوسته با دقت ،سرعت وکیفیت براي برنامه ریزي در کنترل مدیران قرار می دهد ERP .کامل کنندة ارتباط مدیریت زنجیرة تامین ( )SCMو مدیریت ارتباط با مشتري( )CRMاست. -5مديريت ارتباط با مشتري()CRM سیستم هاي مدیریت ارتباط با مشتري بسیاري از وظایف و فعالیت هاي مرتبط با سرویس دهی به مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید راخودکار می سازد .این سیستمها به رد یابی الگوهاي خرید و سابقه مشتریان پرداخته و با یکپارچه سازي داده هاي مرتبط به مشتریان با واحدهاي فروش و سرویس دهی ،امکان دسترسی سریعتر به این داده ها و در نتیجه پاسخگویی سریعتر و دقیقتر به درخواست هاي مشتریان را فراهم می آورد. CRMهمچنین می تواند باعث افزایش رضایتمندي مشتریان و نگهداري و حفظ آنها و تاثیر مثبت بر آنها گردد. -6سيستم هاي خبره (Expert Systems )ES این سیستمها بهطور کلی برنامههایی هستند که قادرند همانند انسان مسایل خاصی را استدالل کنند .این سیستمها براي استدالل ،ازالگوهاي منطقی خاصی استفاده میکنند که مشابه همان کاري است که انسان در زمان حل یک مسئله عمل میکند. -7تجارت الکترونيک ()E-Commerce تجارت الکترونیک شامل تبادل داده هاي الکترونیکی EDI؛ ابزار هاي الکترونیکی پرداخت ،سیستم هاي الکترونیکی سفارش ،پست الکترونیکی ،اینترنت ،سیستم خبرنامه و اطالعیه هاي الکترونیکی و ...می باشد .در بحث مدیریت زنجیره تامین تجارت الکترونیک بطورکلی به دو نوع بین بنگاهی( Business to Business ) B2Bو( ) B2C بنگاه – مصرف کننده Business to consumerتقسیم می شود. عوامل موثر در اتخاذ(پذيرش) فناوري اطالعات در زنجيره تامين : -1وسعت سازمان : مطالعات نشان داده است که سازمانهایی که وسعت بیشتري دارند به لحاظ داشتن منابع مالی تمایل بیشتري به پذیرش فناوري اطالعاتدارند و در این راستا ریسک مرتبط با این مهم را بیشتر پذیرا هستند .بنابراین یک همبستگی مثبت و معنی دا7ري بین وسعت یا اندازه سازمان و اتخاذ فناوري اطالعات وجود دارد. -2ميزان موفقيت سازمان : مطالعات همچنین نشان داده است که عملکرد هاي موفقیت آمیز گذشته در مقابل تغییر استراتژي تمایل به ثبات دارند تا تغییر .بنابراین احتمال انجام یک در تغییر در سازمانهایی که در سالهاي گذشته داراي عملکرد بهتري بوده اند ،بسیار کم است .در واقع سازمانهایی که عملکرد ضعیف تري دارند ،نسبت به سازمانهاي که عملکرد بهتري دارند ،سعی می کنند استراتژي خود را بر مبناي پذیرش فناوري اطالعات بنا کنند .بنابراین سازمان هاي موفق انگیزه کمتري براي پذیرش فناوریهاي زنجیره تامین دارند. -3تاثير شرکاي موجود در زنجيره : فشار وارده از طرف شرکاي موجود در زنجیره تامین می تواند بر پذیرش فناوري اطالعات موثر باشد. به عنوان مثال زمانی که می نماید و در اتخاذ این تکنولوژي پیش قدم می شود ،باعث اعمال فشار بر شرکتهاي دیگر شده و نظر EDIیک شرکت شروع به اجراي آنها را در این مورد جلب می نماید .بنابراین شرکتهاي دیگر براي اینکه بتوا7نند داده هاي خود را با فرمت داده هاي استاندارد شده تطبیق دهند و همچنین به منظور توسعه هماهنگی در داخل سازمان و بین سازمانها در زنجیره تامین مجبور هستند که تکنولوژي جدید را بپذیرند .شرکتهاي دیگر براي اینکه بتوانند داده هاي خود را با فرمت داده هاي استاندارد شده تطبیق دهند و همچنین به منظور توسعه و هماهنگی در داخل و بین سازمان ها درزنجیره تامین مجبور هستند که تکنولوژي جدید را بپذیرند. -4عدم اطمينان : همانطور که قبال هم ذکر شد عدم اطمینان در مدیریت زنجیره تامین از مهمترین موضوعات است که عامل 7اصلی بوجود آورنده آن ،عدم وجود اطالعات درست و کاملی براي تصمیم گیري است. فناوري هاي اطالعاتی پیشرقته که در داخل سازمان ها یا بین اعضاي زنجیره تامین بصورت یکپارچه در آمده اند ،امکان به اشتراك گذاشتن سریع تر و صحیح تر اطالعات را فراهم ساخته اند بنابراین احتمال اتخاذ و پذیرش فناوري اطالعات در سازمان هایی که با عدم اطمینان بیشتري مواجه اند ،بیشتر است و عکس این قضیه در سازمانهایی است که از شرایط عملیاتی و محیطی نسبتا پایدار و با ثباتی برخوردارند. -5حمايت مديريت ارشد : نقش مدیریت ارشد سازمان در اجرا و بکار گیري فناوري اطالعات در سازمانها بسیار حائز اهمیت است .حمایت مدیریت ارشد سازمان می تواند تاثیر مثبتی بر پذیرش فناوري اطالعات در سازمانها در یک زنجیره تامین داشته باشد. چابكي زنجيره تامين : مفهوم چابکی از دو عامل اصلی تشکیل شده است؛ پاسخگویی به تغییرات (پیش بینی شده یا غیرمنتظره) به صورتی مناسب و در زمان مناسب ،بهره برداري از این تغییرات وتبدیل نمودن آنها به فرصت . به این ترتیب ،چابکی ،پاسخی در سطح کل بنگاه به م7حیط متغ7یر و بسیار رقابتی است 7که از چهار اصل اساسی پیروي م7ی نماید :اغناي مشتري ،کنترل تغییر و عدم قطع7یت ،باال بردن توانایی منابع انسانی و مشارکت براي رقا بت از نظر لو و دیگران توانایی پاسخگویی سریع به تغییرات 7بازار چابکی خوانده م ی شود ،که بعنوان جزء کلیدي درموفقیت و بقاي بنگاه ها در بازار تع7ریف شده است .4سوافورد و دیگران چابکی زنجیره تأمین را قابلیت زنجیره تأم7ین در انطباق یا پاسخگویی سریع به محیط متغیر بازار تعریف نموده اند .چارچوب در نظر گرفته شده توسط سوافورد و دیگران ،رویکردي فرآیند محور ،نسبت به زنجیره تأمین سازم7ان دارد که از سه فرآیند کلیدي منبع یابی/تدارک7ات ،ساخت و توزیع /لجستیک تشکیل شده است .کریستوفر معتقد است که یک زنجیره تأم7ین چابک باید ویژگی هاي متمای ز کننده اي را دارا باشد ،این ویژگ ی ها را م ی توان در شکل ( (1مشاهده نمود .لین و دیگران با بررسی ادبیات زنجیره تأمین چابک مدل مفهومی ارائه شده در شکل ( )2را پیشنهاد نموده اند. به این ترتیب چابکی را می توان "مفهومی مدیریتی در رابطه با پاسخگویی به بازارهاي متالطم و پویا و تقاضاهاي مشتریان" توصیف نمود .در واقع ،چابکی نه تنها در رابطه با پاسخگویی به مشتري است که با بهر ه برداري و کسب مزیت از تغییرات ،نیز مرتبط می باشد. براي پاسخگویی شرکت ها باید در چندین حوزه مثل ،توسعه محصول ،ساخت و لجستیک داراي قابلیت هاي منعطف باشند. زنجیره تأمین چابک شامل شرکت هایی می شود که از نظر قانونی از یکدیگر جداهستند ولی از نظر عملیاتی به یکدیگر وابسته اند .از جمله این شرکت ها ،تأمین کنندگان،طراحان ،تولیدکنندگان و مراکز توزیع را می توان نام برد .این شرکتها توسط جریان رو به جلوي مواد و جریان بازخوردي اطالعات به یکدیگر پیوند می یابند؛ زنجیره تأمین چابک بر ارتقاي انطباق پذیري وانعطاف پذیري تأکید دارد و داراي قابلیت پاسخگویی وعکس العمل سریع و موثر به بازارهاي متغیر است .زنجیره تأمین چابک ساختار سازمانی خطی سنتی را کنار می گذارد و با استفاده از تکنولوژي شبکه اي ،گروهی از بنگا ه ها را شکل میدهد .با این کار فاصله زمانی تحویل به بازار کاهش می یابد .چا بکی زنجیره تأمین سازمان امکان ایجاد موقعیتی رقابتی تر براي بنگاه را بوجود می آورد و از همین روآن را قادر می سازد با سرعت بیشتر و اثربخش تر به تغییرات بازار و سایر عدم قطعیت ها واکنش نشان دهد .بعالوه ،بنگاه هایی که داراي فرآیندهاي زنجیره تأمین چابک هستند نسبت به بازار حساس تر بوده ،قابلیت بیشتري براي همساز کردن عرضه با تقاضا دارند وقادر به رسیدن به چرخه هاي زمانی کوتا هتري نیز می باشند .با در نظر داشتن این امر که چابکی در زنجیره تأمین سازمان مستقیما ً بر تولید محصوالتی نوآورانه و تحویل آنها به مشتریان اثر می گذارد ،می توان به این نتیجه رسید که چابکی زنجیره تأمین عاملی حیاتی است که بر رقابت پذیري کل مؤثر می باشد .

51,000 تومان