صفحه 1:
GA rare
خودرو
صفحه 2:
~~
تاریخچه ساخت خودرو
صفحه 3:
صفحه 4:
Sh
مقدمه :
* خودرو به وسایلی گفته میشود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک
نیروی ماشینی خود. قادر به حرکت باشد.
* امروزه بیش از ۴۰۰ میلیون خودرو , در جاده ها رفت و آمد می کنند. این
وسیله . بر جامعه تاثیر فراوانی گذاشته و یکی از مهم ترین اختراع های انسان
است.
صفحه 5:
صفحه 6:
~~
عصر خودرو:
چیزی نگذشت که استفاده از جاده ۰ مفيدترين نوع حمل و نقل شناخته
شد.هرکسی با یک خودرو می توانست برای کار یا تفریح » به هرکجا سفرکند.
ابندا کمتر کسی می توانست خودرو شخصی بخرد » پلی در طول دهه ی ۰۱۹۲۰
تولید انبوه خودروهای ارزان قیمت آغاز شد و کامیون های سنگین با کار آیی
بسيار بيش تر شناخته شد.
صفحه 7:
صفحه 8:
تاریخچه ساخت خودرو ؛ (ماشین بخار)
انسان با حیوانات قادر به حرکت باشد. در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی
از رمان, هفاستوس (خدای آتش و فلز کاری) یک سهچرخه متحرک
میسازد و از آن برای جابجایی استفاده میکند.
اما در عالم واقع. این وسیله برای اولین بار در کشور انگلستان ساخته شد.
اين وسيله نقلیه به کمک نیروی بخار کار میکرد.که دارای یک موتور بزرگ
بخار بود که برای تولید توان به مقادبر زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت
و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.
صفحه 9:
نمونهای از یک موتور بخار
صفحه 10:
7
تاریخچه ساخت خودرو : (موتورهای برونسوز)
نخستین خودرو با موتور برونسوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک
گاری کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴
میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه. موتور بخاری يا
موتور برونسوز نام گرفت. اما بهتدریج موتورهای برونسوز تبد
موتورهای درونسوز گردیدند.
صفحه 11:
تاریخچه ساخت خودرو: (موتورهای درونسوز)
در موتورهای درونسوز, مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به along چرقه
محترق میگردد. اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی
به pli نیکلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی» در حقیقت نمونه تکامل
يافته لین موتور محسوب میشوند. اما معمولا اختراع خودرو به گات ليب
دایملر, يا کارل بنزنسبت داده میشود. این دو نفر در یک زمان و
بهصورت جداگلنه برای ساخت یک خودرو کامل تلاش مینمودند. دایملر
در ابتدا عضو تیم نیکلاس اتو بود ولی بعدا بهطور جداگانه بههمراه ویلهلم
مای باخ موتور سبک با سرعت بالا (دور موتور۰ ۹۰ ) را ساخت. همچنین
اولین سیستم جرقهزنی الکتریکی راکار بنز طراحی نمود.
11
صفحه 12:
اک
مراحل موتور درونسوز:
اواج
صفحه 13:
0 انا
اشتبیساه بزرگ در تاربخجه ساخت خودرو:
درعین J برخی به اشتباه هنری فورد را به عنوان مخترع
خودرو میدانند. لین اشتباه به لین خاطر رخ میدهد که هنری
فورد. در واقع. ایدطٌ تولید اتومبیل ارزان قیمت را تحقق
بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط
مردم عادی امکانپذیر نمود.
صفحه 14:
هنری فورد
صفحه 15:
i
موتور های گازوئیلی ؛ کالسکه بدون اسب » ۵ ۲
هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال
بعد. یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام کالسکه بدون اسب شناخته
میشود. ۵ سال بعد. هنری فورد طراحی ماشینهای موسوم ای و مدل تی
را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ لین اتومبیلها را توسعه
دهد تا تولید ماشینها سریعتر و اقتصادیتر شود.مدل تی اتومبیلی بودکه
درهمه جای اروپا به راحتی استفاده می شدو موتورش آنقدر قوی بودکه در
زمینهای ناهموار به راحتی حرکت میکرد. این اتومبیل, به سادگی تعمیر
میشد و حتی یک کشاورز با کمی دقت میتوان
عوض کند. قیمت این اتومبیل در آن زمان, ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه
نسبت به درآمد مردمان عادی, قیمت بالایی محسوب میشد. ولی نسبت به
اتومبیلهای زمان خودش بسیار ارزان بود.
قطعات: سیون آن را
15
صفحه 16:
صفحه 17:
چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو :
سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن
سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر
سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار
توسط دیلمر
سال ۱۸۸۶ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی
توسط بنز و دیلمر
سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ
سال ۱۸۹۷ میلادی: ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل
سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه
هم رایج است
سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط
کارخانه بنز
سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل
صفحه 18:
۳ : i
ناریخچه خودرو:
۱-ارابه فارادیه:
هر كاه ارابه ای سه چرخ و خشن که درجلو آن ماشین بخار حجیمی قراردارد در
نظر آورید پدر بزرگ اتوموبیل های امروزی را خواهید شناخت . این ارابه که آنرا
فارادیه نامیدند امروز در موزه پيشه و هنر پاریس موجود است . و می توان آن را از
نزدیک مشاهده کرد . این اسباب توسط کونیو ساخته شده است . می گویند هنكام
نخستین ... و آخرین آزمایش در ۱۷۶۸ این وسیله نقلیه یک مرتبه از جا کنده
شده ودیواررافروربختهاست.
۲- ارابه کون
ارابه « کونیو » ساعتی ۴ کیلومتر راه می پیمود اما با ديك بخار آب بیش از یک
ربع ساعت حرکت خود کار ممکن نبود . با وجود آنکه کونیو نمونه دیگری ساخت
اما این نمونه ها جزبرای نگهداری در موزه بکار دیگری نیامد . اما اين امر مانع از آن
نیست که بگوئیم کونیو راه باز کرده و پیشقدم بوده است و با تکمیل موتور و مواد و
مصالح بعدها نتیجه گرفته است .
18
صفحه 19:
=
تاریخچه خودرو:
۳- اتومبیل بوله (اتومبیل بخار):
در ۱۷۷۳ آمده بوله اتومبیل بخاری اختراع کرد که محور چرخهای جلو روی دو
محور دیگر قرار داشت و در پیج و خم راه و جاده تاثیر فرمان چرخهای جلو وضع
درست و مناسبى بيدا مى كرد .
۴- کالسکه نفتی :
در 17/80 دملر يك كالسكه نفتى ساخت وبا مهندسى بنام لواستر شريك شدند و
۵- کاربراتور:
در 183٠ كاربراتور با سطح ثابت اختراع كردند .
۶- نترک :
در همان سال مهندس دیگری به نام لئون سرپله دیگ بخار منفجر نشدنی ( نترک
را ابداع كرد و ساخت .
صفحه 20:
صفحه 21:
SS 0
AIR Basic Carburetor
(Cross Section)
طرح کلی از یک کاربراتور
صفحه 22:
ااا ست
2 ۳
۳
تاریخچه خودرو:
۷- کالسکه اتومبیل :
پس از آن یک رشته تکمیل توسط جمعی از محققان در کار اتومبیل صورت گرفت
از جمله کارل بنز در ۱۸۹۶ نخستین کالسکه اتومبیل را که پدر بزرگ تاکسی های
امروزی است در پاریس بحرکت در آورد
۸- موتور ستاره ای :
نام مارکی آلبردودیون را هم باید برد . وی در ۱۸۸۹ موتور ستاره ای شکل دارای
استوانه كردان و در 18349 انتقال حركت بوسيله دو صفحه متمايل را ابداع كرد .
-٩ موتور بی دریچه :
رنه پانار در ۱۹۰۷ موتور بى دريجه را ساخت .
۰- اتومبیل جهانگردی :
هاثری فرد در امریکا نمونه اتومبیل جهانگردی را پدید آورد .
۱- اختراع آلتی :
لوئی رنو فرانسوی در ۱۸۹۹ آلتی را برای تغییر سرعت اختراع کرد .
2
صفحه 23:
پا ۲
تاریخجه خودرو:
اگر بخواهیم از کلیه مخترعان چه معروف و چه گمنام و صاحبان صنایع جه
خوشبخت و چه بد اقبال که اتومبیل را به صورت امروزی با این پایه از تکمیل پدید
آوردند نام ببریم سخن به درازا خواهد کشید . با اين حال برخى از اين اختراعات كه
راه رسيدن به اتومبيل هاى كنونى را نشانه كذارى كرده است توجه کردنی و نام
تردتى.مى بياشد..
صفحه 24:
۰
تاريخجه خودرو:
1 17- ماشين انفجارى :
فرنان فر که به سال ۱۸۵۰ در کلرمن به دنيا آمد هم خود را مصروف ساختن موتور كرد .
وى نخست از موتور هاى افقى كار را آغاز كرد بعد موتور های قلئم سپس موتور های ۲۰۴۶
سيلندر را يديد آورد ؛ كار ديكر او اينكه دريجه هاى خود كار را تبديل به دريجه هاى فرمانى
كرد. . طريقه روشن كردن ماشين راجا قرقره و جسم لرزان و بعد جا ماكنت را او يافت . بين
سالهاى 1848 و 1859 موتور 11 سيلندر شعاعى و موتور مركب ه شعاعى را بوجود أورد .
همين كه اتومبيل سازى رونق كرفت فره يقين كرد كه صاحب مكنت و ثروت سرشار خوا
شد.
اما سازندگان ماشین کارهای سابق را ندیده گرفتند و آنچه را خود در نظر داشتند در ساختن
اتومبیل در نظر گرفتند . در حللی که فره ۲۰ سال بود ماگنت استعمال می کرد . دارندگان
اتومبیل رنج روشن کردن ماشین با اجسام سوزنده را برخود هموار می کردند و با تمام این
احوال فره دلسرد تشد .در ۱۹۰۶ م انحراف مدخل و مخرج دریچه ها را نسبت به نقاط
متحرك اختراع كرد .حق أن است كه بكوييم فره مخترعى با نبوغ و مخترع ماشين ]
به شمار مى رود ٠
24
صفحه 25:
i
تاریخچه خودرو:
۳-موتور های دیزل:
در زمينه جلو راندن يا كشش ؛ رودلف ديزل آلمانى ( در سال ۱۸۵۸ در پاریس متولد شد)
موتور سوختى را اختراع كرد كه به نام وی معروف شد.
۴- دلکو:
کترنیگ هم کارهای برای کشش (رانش ) با اتومبيل انجام داد و طريقه روشن كردن
ماشين به وسيله باترى را بنام دلكو ابداع كرد .
در رانش با واكنش موضوعى بود كه ايل كوشش بسيارى راجع به آن كرد.
همجنين رانش بوسيله توربين بسيارى از اهل تحقيق را مشغول داشت اما اين امر مربوط به
كارها و اختراعات جمعى بود و اختصاص به اتومبیل هم نداشت بلکه مربوط به تکنیک
عمومی هر وسیله بود که رانش و کشش در آن منظور باشد .
کترنیگ راجع به اجسام ضد انفجار بنزین و جعبه نیمه خود کار سرعت ومقداری تکمیلات
دیگر بررسی های فنی کرده و وسایلی در نظر گرفته بود. با این همه باید گفت مخترعان
هارای حق امتیازبسیا بودند که با هم رقلبت می ورزیدند.کترنیگ هم یک تن از آن جمله
oe
صفحه 26:
صفحه 27:
"ااااا ۳
تاریخچه خودرو:
۰ نوع اختراع در زمينه خودرو توسط ((رنو)):
یکی از همین مخترعان »رنو معروف دارای ۷۰۰ اختراع در لين زمينه بود از جمله:
پریز مستقیم ۰ روشن کردن مضاعف توسط ماگنت و باتری و میرا کننده ارزش
هیدرولیکی و غیر آن .
صفحه 28:
i
تاریخچه خودرو:
آنچه گفته شد چند مثال از کار صدها مخترع و هزاران اختراع است که ترقیات فنی
و رونق کار اتومبیل را به پایه و مایه امروزی رسانده و صنعتی نیرومند از پدپد آورده
است . چنان هم پیش تر اشاره شد با شیوه نوین زندگی در عصر اتومبیل زمان و
مكان ارزش ييشين خود را از دست داده اما كار به همين جا يايان نيافته
است .رانش به وسيله واكنش با ساختن هواييماى جت و موشك هاى قاره بيما و
فضا بيما از صورت قضاياى علمى و نظرى وارد مرحله عمل كرديده است . از سوى
ديكر موضوع اينكه نيروى اتم جانشين نيروى محركه بيشين كردد خود بحثى
جداكانه: dual كه مجال كفتكو در بازه آحن دز اييجنا ليست
صفحه 29:
اا ا ۳
(إرانشنام هكلير رائش)
لا رانشنامه رشر
لإرانشنامه he بريا
لأكتاب «ائره المعارف مصور زري
[] روزثامة شرق: شماره 676: بتيشنبة ٠١ شهريور
0993
[] شبله فيزيك هوبا
صفحه 30:
7
" باتشکر فراوان :
ازمعلم گران قدر, استاد, که ما را در
تهیه این برنامه یاری کردند.
موفق و پیروز باشید.
صفحه 31:
PLE EOO