صفحه 1:
صفحه 2:
|
تاریخجه نظر یات p و
روشهای ایجاد انگیزش
صفحه 3:
اهداف کار گاه
انتظار میرود فراگیران بعد از کار گاه به اهداف ذیل دست یابند:
۱ er Ore Por
با تعاریف انگیزشی آشنا شوند.
ee IE AIS Soe teen Cele
ماهيت انكيزش را ياد بكيرند. '
تعاریف انگیزش را بیاموزند.
| Re ا
epee SSS) Se
صفحه 4:
لل ا
الكيزش چیست؟
فرد با انکیزه کیست؟
صفحه 5:
Sood
Motivation
صفحه 6:
انگیزش یک است که موجب
تولیدانرژی, تعیین جهت و شدت در یک رفتار
برای رسیدن به یک نیاز میشود. این مفهوم
.روانشناختی اغلب با دارد
صفحه 7:
motivation
The set of forces that
cause people to behave in
certain ways
صفحه 8:
چه انگیزههایی سبب میشود تا هر کس به یک رویه خاص برسد؟
چه انگیزههابی باعث خلق یک فکر, ایده, يا بروز رفتار میشود؟
چه انگیزههایی افراد را در یک سازمان مشتاق فعالیت میکند؟
چه انگیزههایی محرک خلاقیت و نوآوری هستند؟
چه انگیزههابی موفقیت یک فرد را رقم میزند؟
چه انگیزههایی ملتی را به حرکت در میآورد؟
چه انگیزههایی توان پنهان یک فرد, گروه را ملت را ظاهر میسازد؟
چه انگیزههایی شادیهای گمشده را به ارمغان میآورد.
صفحه 9:
چرا انگیزه مهم است؟
چه انگیزههایی مهماند؟
بدون انگیزه چه اتفاقی میافتد؟
فرد با افراد بیانگیزهای را میشناسید؟
(مطالعه موردی) (رل8۸ (Case
صفحه 10:
آبا احساس میکنید (فرد با انگیزهای) هستید؟
سه انگیزه مهم خود را در کار و زندگی نام ببرید:
چه عواملی انگیزه ساز هستند؟
صفحه 11:
0
Motivation
ph ۵
صفحه 12:
صفحه 13:
پیامبر اکرم(ص)فرمود :
اولین دستور خداوند به حضرت آدم بعد از هبوط روي زمين
آمره آن بَحرث بیده
صفحه 14:
حضرت عيسي را مثال مي زند که :
۸سال در ناصره با نجاري و کار مداوم خود و خانواده را
اداره مي کرد. سپس به کار رنگرزي و طبابت
1 (متي - یوحنا)
صفحه 15:
۳ ol
با انگیزش شدید شروع شد.
سپس ایجاد انگیزه عملی در شاگردان
جستجوی آدمهای انگیزه مند
صفحه 16:
انگیزه را معادل تشنگی میداند
مد
انسان تشنه یاد گیری |
۱ سپس
جستجوگر پاسخ به سئوالات |
صفحه 17:
معتقد به سلسله مراتب روح است
صفحه 18:
صفحه 19:
oo
سپس بشر دورههای
.مختلف را طی نمود
صفحه 20:
را بیامبران» دانشمندان و هنرمندان ميسازند.
را سرداران و شاهان و فاتحان
را مدبران و نوآوران و كارآفرينان انديشهورز
صفحه 21:
در آهدي بر مراحل اجتماهي
بشر در نظرگاه مدبرجني
صفحه 22:
مراحل اجتماعي مدیریت
-١ كمون اوليه (اشتراكي)
irre rr 0000
۳
اولین گام - مالکیت انسان بر حیوان
ويزكىها سك (به خاطر شكار)
اسب
و ور
الاغ
۳
صفحه 23:
۲ دروة شباني (چادرنشيني) ۷02۵016 - Nomad
4آغاز تقسیم کار
4انسان تولید کننده ميشود
4انسان ابزارسازي ميکند
٩ شکار و شباني - به عهدة مردها
4 گردآوري غذا و بچهداري - به عهده زنها
وبل دورانت :
کشف كشاورزي به وسیله زنها بوده است.
بشر مدیون انگشت شصت خویش است.
امروزه هم
دنیا زير انكشت سبابه شما مي جرخد.
صفحه 24:
ر مى رود gricultural Revolution)
مديريت > بعداز انقلاب كشاورزي > وسعت مى يابد
۳- فنودالیزم
مالکیت بزرگ ارضي بر کشاورزي
صفحه 25:
بعد از فئوداليزم : (دورة حوادث مهم)
2 |
dhe IG
تجزيه امبراطوري روم
ظهور اسلام
۳
آغاز جنگهاي صليبي
(۱۲۹۱-۰۱۰۹۵)
پایان جنگهاي صليبي
صفحه 26:
بسورژوازي
نظام مبتني بر سرمايهداري | شهر (بازار) و صنعتي محدود
ويژگيهاي
بورژوازي
صفحه 27:
۵- کاپیتلیزم :
1 - سوسياليزم :
صفحه 28:
۸- آغاز مدرنیته حدید و اقتصاد آزاد
9- ورود به عرصه بعد از 111٠ كه مدعيان تحول
مي نو يسند :
صفحه 29:
"وی وم
نافعال و فعال
ته
عامل فعال و عمل ثننده
Jor ue ۰
صفحه 30:
ماهبت انگیزش
ح انكيزش
Ts
۵
صفحه 31:
roma eee eee pecs] ree)
pe
را پایدار میسازد
1 4
ee re
eee عامل شادابی روحی |
Ppp cnr lee |!
۱۱۰۰۰ عال خلاتیت ونوآوری |)
د به
00 Lo YI Y)
جبران کننده 160 (هوشبهر)
صفحه 32:
0111998
Te م ا ل ار 0
قدرت و شهرت
نشانها يا مدالها
تقویتهای کلاسی
شرایط و امکانات بهتر برای کار
رش واتقونت ادن تكردا جنا حساب شده و به موقع نباشد میتواند
صفحه 33:
۱
Be RITE TS FUE a core] Re) Resor Pal Fae ا
د ener oe) Po yee ere eee Me ae Pde
نیاز به موفقیت و شایستگی
نیاز به همبستگی به گروه
نیاز به مشارکت در کار گروهی
نیاز به احترام در محیطهای اجتماعی
احساس مسئولیت کردن در گروه
نیاز به فضای مطلوب روانی در گروه
صفحه 34:
انگیزه کنجکاوی (ناشی از حس جستجوگری)
انگیزه اثربخشی (ناشی احساس موثر بودن)
انگیزه کامیابی(موفقیت) (ناشی از شوق انجام یا رسیدن)
انگیزه معاشرت (ناشی از روحیه اجتماعی)
انگیزه قدرت (ناشی از حس تفوق طلبی)
انگیزه محبت (تًثیر) (ناشی از حس عاطفی)
انگیزه امنیت (ناشی از حس خطرزدایی و آسایش)
انگیزه درونی و بیرونی
انكيزه شايستكى و ذاتى
صفحه 35:
نمونه آدمهای دارای انگیزه
ae
Be eat,
ماشین آلات
seit pas 5 -657(-
م
۳ 1
Ei و ایب
5 انقلاب در
29> - 039-29 -
صفحه 36:
Way
Motivation
صفحه 37:
Early Philosophers of
Motivational Theories
¢ Adam Smith
“enlightened” self-interest; that which
is in the best interest and benefit to
the individual and to other people
Frederick Taylor
founder of scientific management;
emphasized cooperation between
management and labor to enlarge
company profits
صفحه 38:
Motivation Theories
i 1 5 لب
GS ee ee NY eA
صفحه 39:
es
Motivation
۷۸2
صفحه 40:
Content Theories
1) The Hierarchy of Needs (Maslow)
2) ERG Theory (Alderfer)
3) Need Achievement Theory (McClel
land)
4) Theory X & Y Assumption (Mc Gre
gor)
5) Motivation — Hvaiene Theory (Her
صفحه 41:
Maslow’s
Need anne
Hierarchy ==
9۷۵
Safety
رجف
cal
صفحه 42:
need
NIN Dee hy
صفحه 43:
McGregor's Motivational
Theories
X and Y
u
0
5
©
In
۳
۳
۱
8
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
McGregor's Assumptions About
People Based on Theory X
صفحه 48:
McGregor's Assumptions About
People Based on Theory Y
Motivation
Development potential
Capacity for assuming
baer ۲
Readiness to direct
صفحه 49:
۲ ۳ ۶ مت و وت و
Applied to
Needs
nial hah Non en
y—N
a
Oey ond Geo
0
صفحه 50:
Alderfer’s ERG Theory
صفحه 51:
:McClelland’s Need Theory
صفحه 52:
3
McClelland’s Need
Theory
صفحه 53:
McClelland’s Need
‘Theory
fe ea
با لور(« ue 2 231۱7۸:۲۳ ۰. ۱: 7
Dg
Seis] ۳-۱
۳ ری
IDA EY As IA faa
bof ۲
SIS) MIRE TAP 5
Ly ا 1 5
زبلا 1-1 DAEs NaN VAAN
i | 1
]ساس “لسر اانا DOE
صفحه 54:
Motivational Need 9
Theories
Ouwtow بط QOcOlebacrd
اس ۲ ۳۳ مومع QOeed Por
Ockievewedt
Csterw
fotercral Deed Por
اه Power
08 دععد دل وات
(صط لع المدود) Relitedaess Oered Por
متا
ید 6
GoPeiy ood ste Dkeory X
physical
Ohrid Cxistewse
صفحه 55:
Argyris studies
._» A Behavior, Telling Style
Participatin
Yassiimnpiionr—> B Behavier> 50
صفحه 56:
Immaturity / Maturity Continuum
(Argyris )
1- Active
2- Independent
3- Many complex
behavior
4- Deep & strong
interest
5- Equal or Superior
6- Long term
perspective
1- Passive
2- Dependent
3- Few, Simple
behavior
4- Erratic & Shallow
interest
5- Subordinate
6- Short time
روا
perspective
‘es ek ل
صفحه 57:
۲6721670 5 7۲۷۵-200۲۳ Theory
50000111100110 01 ۹
“maintenance factor
contributes to employee’s
feeling not dissatisfied
“contributes to absence of
complaints
صفحه 58:
Herzberg’s Two-Factor
Theory
**Motivation Factor — :yo.'!<
vsyenologiedl growin
* job enrichment
* leads to superior
performance & effort
صفحه 59:
71670 5 ۷0۷۵0-116
Model (continued)
Motivators
Jobs that do not Jobs offering
offer achievement achievement,
recognition, recognition,
stimulating work, stimulating wa
responsibility,
and advancement.
صفحه 60:
Herzberg’s Motivator-Hygiene
Model (continued)
Hygiene Factors
Jobs with poor Jobs with good
company policies,
and administration,
technical supervision technical supe
salary, interpersonal salary, interpers
relationships with relationships wi
supervisors, and supervisors, and
working conditions. working conditio
صفحه 61:
صفحه 62:
Need for
achievement
Need for
power
Relatedness | Need for
affiliation
Belongingni
social, and
صفحه 63:
انگیزش درونی )1998 (Franken,
* رضایت
1 ۳
فعاليتى را به * علاقه
:خاطر " ياداش
۳
fas asl ol inst عيل a: |
صفحه 64:
انگیزش بیرونی (2000 627 6 »0126
0 ل | BICC SIT S| eee as
صفحه 65:
=
((Vallerand 1993
صفحه 66:
عوا
ere)
یزش ف
عردى
تمادل م2 تما ۳
سل خانواده رتنا
تعامل نا 5
ادل با قرد در ثرآ
يك رد
(Sty
تعاملل 1
قل كرك )ع
را حورث
:محبط
dun]
صفحه 67:
ye Snes hoor
0 ee ae
OCC al
ONS
عدالت و انصاف ""
استقبال از لیدهها ۴
ارتباطات "
Sy
ل لله مراتب منطتى
- لیاقت پروری
۲ سایل اتسانی
مسرت
و
al 30
ار lis :
استاندارد ساری ساب انان
صفحه 68:
عوامل ايجاد انكيزش سازمانى فرافردى
تعهد
علاقه به رشد
تشويق كرايى
ل
eld)
شنود موثر
قبول مسئوليت «مسئوليت يذيرى)
PEs
> زندكى در ادئده
صفحه 69:
52 al
1) ننوع مهارت.
2) مديريت كار
3) اهميت كار
4 استقلال شغلی
5) بازخورد
6) كار جالشى
Skill Variety ®
Task Identity ®
۷2 لوا
significance
Job Autonomy *®
Feed back *®
Chalenge work ®
صفحه 70:
صفحه 71:
صفحه 72:
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
صفحه 76:
صفحه 77:
صفحه 78:
صفحه 79:
صفحه 80:
صفحه 81:
صفحه 82:
صفحه 83:
صفحه 84:
صفحه 85:
A 8) ات شتا
صفحه 86:
1 AS AE 1
a
1
صفحه 87:
صفحه 88:
