صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تاریخچه نقاشی
نقاشی, نگارگری یا رسم, فرآیندی است که طی آن رنگ بر روی یک سطح
ماننوکاغد با یوش ایجاه نقش م کند واتوعاح او ای شود رفزد هی گفراین فزانند تم او
انجام میگیرد نقاش نام دارد. بهخصوص زمانی که نقاشی حرفة شخص باشد.
يرك از پژوهنگران معتقدند اولین تقاشیهای یافت شده در گارها حاکن از آن است کده
انسانهای اولیه با کشیدن نقش حپوانات و شکارشان به نوعی خود را آمادة نبرد با آنها
میکردهاند.
قدیمیترین نقاشیها در دنبا که متعلق به حدود ۳۲۰۰۰ هزار سال پیش میباشد. اين
نقاشیها که با استفاده از افرای قرمز و رنگدانه سیاه, حکاکی و رنگ شدهاند. تصاوبری
از اسبها, کرگدنهار شيرها, بوقالوها و ماموتها را نشان مىدهند. ايها نموتءهابى از
نقاشی در غار هستند که در اغلب نفاط دنزیم
نقاشی های غار آلتامیرا برخی از بهترین
گفته می شود که قدمتی بین:14000 تا
صفحه 4:
تاریخچه نقاشی در
یویر نقاشی در ایران به دوره غارتشینی برمیگزدد. در غارهای استان لرستان
تصاویر نقاشی شدهای از حیوانات و انسانها کشف شده است که متعلق به بیش از
alls cig slo wag toa Gun cleat far oil greg he رارسا بش است ۲
در تپه سیلک و شوش نیز ثابت میکند. هنرمندان ایرانی در اين مناطق با هنر نقاشی
آشنایی داشتهاند. با توجه به این که خظ از نقاشی به وجود آمده است, به نظر
مل رسد ابن لعاشنها مايهاد از خط نيز داشتدإند: همجتين نقاشىهاى معدودى
متعلق به دوره اشكانيان در كوه خواجه سيستان و دورا اروبوس در بين النهرين يافت
i a oe ديك
2
ی
3
این غار در استان لرستان, در درة «میرملاس» کوه «سرسرخن» و در فاصلة حدود
0 كيلومتري شه ر كوهد شت واقع شده است.
صفحه 5:
آشنایی با ابزار و وسایل نقاشی
در دورانهای پیشین رنگ و قلم مو, تنها ابزارهایی بود که در اختیار نقاش قرار داشت
ولی دز حال حاضر مواد دیگری نیز دز عرصه هتر هنر تقاشی وارد شده و امکانات
خلاقیت,هنر را گسترش داده است.در ادامه برخی از این ابزار را مورد بررسی قرار
میدهیم
1-مداد های طراحی
2- قلممو
3- کاردک
4- ایربراش
5-سه پایه
6-پالت
7-پاستل
8-مداد رنگی
9-رنگ روغن
0-رنگ اکریلیک
صفحه 6:
مداد های طراحی 38
مدامهای طراحی بت ور کلی هس دسته عمیا 3
|
2- مداد های معمولی - ۲۱8
3- مداد های خشک و کم رنگ - ۲
7 قفا
psd
ite
wie 4
<4
lle Ih
فال 5
Ht
7 رمذاد های تا نوک نرم و پر رنگ تر:
اين نوع مدادها دارای نوکی پهن تر تسبت به سایر مداد ها هستند
مشخصه اصلی این مدادها حرف :8 است, که روی بدنه مداد درج شده است وبا شماره
های مختلف درجه بندی می شوند.
2- مداد های با نوک معمولی:
این نوح مداد ها را همه جا می توان پیدا کرد, اگر به نوشته روی اکتر مداد ها توچه کرده
باشید حرف ۲۱8 را حتما روی مداد دیده اید.
این مداد زبری متوسط دارد و در بیشتر طراحی ها کاریزد خواهد داشت؛
3- مداد های با نوک خشک و کمرنگ تر؛
دسته سوم مدادها دارای نوکی نازک تر نسبت به سایر مداد ها هستند
مشخصه اصلی این مدادها حرف !۲ است, که روی بدنه مداد درج شده است و مانند مداد
های 8 با شماره های مختلف درجه بندی می شوند.
شماره های مدادها از زبری به نرمی به ترتیب زیر می باشد:
...6B, 5B, 4B, 3B, 2B, 1B, HB, 1H, 2H, 3H, 4H
صفحه 7:
مو
قلم مو وسيلهاى است براى بكار بردن رنك در نقاشى و ايجاد بافت. قلمموهاى
مختلف برای تکنیکها و مواد و مصالح مختلف بکار میروند. قلمموهای نرم برای
نقاشی آبرنگ و تعپرا مناسبند و معمولا از موی سموز ساخته میشوند. قلمموهای
زیر معمولا از موی حوک سامت میشوند و برای تقاشی رنگ رون کاریرد دارند؛
قلمموهای سرگرد معمولاً نرم هستند و قلمموهای سرکوتاه برای ایجاد لایههای ضخیم
رنگ بکار میروند. از قلمموهای تخت میتوان برای ایجاد خطوط مرزی نیز استفاده
گرد و برای اینکار بایة از کنارههای قلممو استفاده شود.
ma
2
ل
=
صفحه 8:
کاردک
کاردک ابزاری است انعطافپذیر که معمولاً از جنس فولاد ساخته میشود. از اين ابزار
میتوان مستقیماً برای ایجاد فرمهای خاص با رنگ, روی سطح بوم استفاده کرد. از
کاردک معمولاً برای مخلوط کردن رنگ و پخش کردن آستر و رنگ روی بوم استفاده
میشود.
صفحه 9:
پراش
ایربراش نوعی وسيلة نقاشی است که امکان پاشیدن رنگ را به صورت دلخواه ایجاد
میکند. اين وسیله قلم خودنویس بزرگی است که به یک دستگاه کمپرسور هوا
وصل میشود. برای پاشیدن رنگ بهطور دقیق در هر محدوده باید از پوششهای چسبی
استفاده کرد و پس از انجام کار آنرا جدا نمود. این ابزار امکان ایجاد سایهروشنهای
ظریف و دقیق را دارد. این ابزار در تصويرسازي, نقاشي, عكاسي, گرافیک و ...
امکانات بسیاری را فراهم میآورد.
صفحه 10:
هه بای رای ی ره ان بو تاه اوه آلاتا زعمی
وداراي ابعاد و طرحهای مختلفی می باشد. مثلا سه پایه تاشو براو
حمل آسان می باشد.
پالت 7
وسیله ای برای قرار دادن رنگها روی آن و همچنین
ترکیت آنها می رباشد آنها دز انداره های مختلت و
معمولا پلاستیکی یا چوبی می باشند.
صفحه 11:
پاستل که در وافع پودر رنگ به هم چسبیده است, در سه نوع سخت, نرم و مدادی در
اناك و ار
پاستلهای نرم (]508) که عموما استوانهای شکل هستند. چسب کمتر و رنگدانه بیشتر و
همچنین تنوع رنگی بيشتري دارند و به راحتی بر روی کاغذ اثر رنگ برجای میگذارند.
همینطور پاستلهای نرم آسانتر با یکدیگر تلفیق میشوند.
صفحه 12:
مداد رنگی
مداد رنگی نزدیک ترین ابزار به مداد طراحی Gags ابزارهای نقاشی Sill cowl
خلاف مداد گرافیتی, مداد رنگی درجات نرمی و سختی ندارد, بلکه برند این وسیله
است که آن ها را از یکدیکز متفاوت می کند. آمروزه انواع مداد رنگی از آماتور تا
dye ای در سراشتر جهان خولید ده و به کار می زود و پیشتر هنرمندان در نقاشی
از آن ها استفاده می کنند.
صفحه 13:
رنگ روغن
رنگ روغن مادهای برای نقاشی است که روی هر رنگدانه آن لایه نازکی از روغن
ارد ا ی ی يا
تاش با برری ات رمتن Osage. Se Dioula ls ok این فرآنند
يك لأنه با استقامت و انعظاف بذير را خلق میکند. از دیگر مشخضات برتررنگ روک
ان ات كك كيك ]ن يلك 20 اه عش دن تفار سنك و قرايد
خشک شدن ولي رن رو ان ابن رنك را به رنكى قابل حمل و مناسب براى اكثر
طراحیهای فضای باز کر ده است.
(روغن برزک)
صفحه 14:
رنگ اکریلیک
رنگ اکریلیک یکی از رنگهای پر استفاده است که کمترین آلودگی را دارد. اين نوع
رنگ قابلیت حل شدن در آب را دارد و از آنجایی که نوعی پلاستیک پلیمر است,
هنگامی که خشک میشود انعطاف, نفوذناپذیری در برابر آب و دوام خود راحفظ
میکند؛ به طوری که میتوان لایههای بعدی رنگ را بدون تاثیر بر لایههای زیرین روی
آن اضافه کرد.
ارمق eee les See كا بتر ست ود و مدن وليل
ais را بدون تداخل رنگها کار کند.
6 الهم زر نفاسن هم درا
هنرمند نقاش میتواند لایههای پی در پ
اسیری کردن آب مي يداك عدا تاه
پالت طولانیتر کند.
3
صفحه 15:
تکنیکهای نقاشی
هر اثر نقاشی شامل سه عنصر رنگ, زمینه و تست میباشد. بست, رنگدانه را به زمینه
میچسباند. مهارت پا تکنیک نقاشی همانا ترکیب و بهکارگیری صحیح اين سه عنصر
است. در نقاشی اغلب تکینکها با سبک اشتباه میکنند. در حالیکه سبک کاربرد شخصی
تکنیک یا شیوهْ نقاش است. مهارت به تنهایی قابل آموزش است و از نظر نقاش تکنیک
=
ot
ا
3
the
صفحه 16:
رنگ روغن
اين تكنيك نیاز به قلمموهای تخت دارد و معمولاً روی بوم صورت میگیرد. البته در مواردی
روی کاغذ, مقواء چوب و ... نیز بکار میرود. در هر صورت باید پیش از آغاز بکار زمینهسازی
آن انجام شود. رنگهای Gee معمولاً بهصورت رنگهای روغنی oa هستند.. در اين
این امكان را ذارد oy cack, GS تريدهات oad Fay Wie gap تیک
عن "اد هذا اتنا نود هر ندا ,مخف ويك ريادط بافته ات رازن روش دی
free es این امکان "را فراهم میکلدتا گنها را درهم شواق بو تخود
صفحه 17:
آبرنگ
در آبرنگ با رقیق کردن رنگماده میتوان سایهروشنهای زیبایی ایجاد کرد و با ایجاد
لایههای نازک درخشندگی را نشان داد. در اين تکنیک زمینة نقاشی اهمیت زیادی دارد. از
نمونههای کار آبرنگ در دورانهای گذشته, نقاشیهای روی ابریشم در خاور دور است.
در اين روش گاه خطوط اصلی طراح با مداد با قلم و مركب مشخص میشود و بعد
بووشيلة 51 4S تکمیل منگره هگاه از ایتدا با قلمموو آپزنگ کار شرمع میشود در این
شبی» کیقانی ار مناظر و موضوعات را مبتوان بهوجود آورد: که با با تکنیکهای >
امکانپذیر نمیباشد. آبرنگها به صورتی تیوبی
سفید استفاده[نمیشود وسفیدی خود کاغذ Tay
تابلو نقاشی آبرنگ باغ دولت آباد يزد.. /
صفحه 18:
اکریلیک
این تکنیک با رنگهای اکریلیک انجام میشود که محلول در آب هستند و انعطافپذیری
زیادی دارند و خیلی زود خشک میشوند. این رنگها مقاومت خوبی دارند.
=e 3
| اسنات زادوى
صفحه 19:
پاستل
اسن لك لكليك مسار .1ك 15 ركان لبس را 1ن ا
کثیف میشود و تحت تأثیر رطوبت و نور قرار ميگیرد. اين تکنیک در قرن هیجدهم
انج شد ذن باستل رك ها قارل تركيب تإستيد د أيه عمل روي كاغذ رمينة ودر حا
کار ام یر هی پر را
وا کیک اعد وس ال بای اتتات شود يه اذل ان هی اه
ae رنكى بس از بايان كار بيد از فيكساتيو استقاده كرد و بد در اب 1
قرار داده شود و در اين حالت اثر در فاصهای اندک از ششه قر از كبرد
صفحه 20:
مداد رنگی
امکانات مدادهای رنگی از ابتدای اختراع آن, نظر بسیاری از هنرمندان نقاش را به خود
جلب نمود. بیشتر تصویرگران و طراحان تبلیغانن از اين ابزار ساده آثار ماندگاری بوجود
آوردهاند. روش مدادرنگی میتواند با روشهای دیگر مثل آبرنگ, گواش و غیره ترکیب
شود. مداد رنگی کاربردهای بسیار وسیعی دارد. از اين ابزار میتوان برای طرحهای
دای یفام ات ور ای سل توارط او وا ار
كاد تقاف ١ استقادة اد ای کی ار ره کاقی دار بر اه
بقیه کاغذها قابل استفاده در این تکنیک هستند.
به آبرنگ
گونهای از مدادهای رنگي, اصطلاحاً مدادهای آبرنگی هستند که فضاهایی ی
راامیتوان تا آلها انجاد تقود. دز اين روش با کمک فاممو و 0 اثر مداد
ام شود و نی و سیاق ابرگ زیر eet
میخورد.
صفحه 21:
مداد شمعی
در اين شيوه از مدادهای تمعن که از موم با شابر مواد قابل ذوب به همراه مواه رنگی
با ی ۱
پاستل میباشد.
"روين بلوسو آدورنا" هنرمند
ات
صفحه 22:
کلاژ (تکهچسبانی)
کلاژ شیوهای اسث که در آن مصالح مختلفی از قبیل مقواء بریده روزنامه؛ پازچه/
عکس, اشیاء و ... روی سطح بوم یا هر زمينة دیگر چسبانده میشود و یک
کت نی اد میک نم این ip geile ose als by oy G6 cats
ناكمل 32 وكام ياه a ok فاتان کیت و دیگران لین
شيوه را بکار میبردند. 5
صفحه 23:
تمیرا
تمپرا lige است قذیمی در نقاشی که در آن ماده زنگی با مادهای ژلاتیلی
که معمولا رده تخممرغ با زردة و سفیده انیت با آب مخلوط می شود 9 isa)
زمينة آماده شده بكار مىرفت در اين شيوه رنگها بعد از خشک شدن
روشنتر مى شوند.
cae زنكهاي bass در بازار عرضه میشوند. اين ن نوع نقاشی"اگر بهدرستی
صفحه 24:
نقاشی پشت شیشه(ویترای)
اين نوع نقاشى از زمانهای گذشته با شیوههای مختلف در هنرهای مردمی بیشتر
کشورها بکار رفته است. تاریخچه این نوع نقاشی در ایران به عهد صفویان باز
میگردد. و اساس آن پخش رنگ بر روی شيشه است
صفحه 25:
انواع سبک های
i هی وی گربی)
2- امپرسیونیسم (برداشت
ابى)
3 بست امير سيونيسم
4- نئوامپرسیونیسم
ادر و سم
6 آکپرس ونیم انتزاغی
7 کوبیسم (حجم گری)
8- فوتوریسم
9 ورتیسیسم
0- رومانتیسیسم
1- آبستره (انتزاعی)
22- کتستر آکتبوینيم
959593 -23
Mysore -24
25- مینیاتور ایرانی
26- مینیاتور عثمانی
(Sait ae ao
8- هنر ابتدایی
9- يست مدرئيسم (فرا نوين)
0- آوانگارد
81 ساغتار كرابي
2 كتاره سخت
3- يوينتوليسم
4 ابسترة اكش ونم
35 دادا و سوررتالیسم
6- فوویسم .
7- سمبولیسم و آرنوو
و مات سم
9- منریسم
0 کلا نسم
صفحه 26:
رتالیسم (واقع گرایی)
رئالیسم به معنای واقعیت گرایی تفکری است مبنی بر اين اعتقاد که وجود و هستی اشیاء و
پدیده ها مستقل از ادراک و حواس بشر است بعنی شیوه ای است که در آن هنرمتد باید در
تمایش طبیعت( طبیعت بدون انسان و با انسان) از هرگونه "احساساتی گری" خودداری کند.
در زمینه هنر و ادبیات ؛ رئالیسم شیوه ایست که به تجسم حقایق و واقعیت ها می
پرداردوچه تیایر عمده ركاليسسع ( دقع رثالسم قرن توزدهم ) كه در انشا مررد كفيكوق
ماست رتاليسم نيمه قرن نوزدهم و نماينده اصلى أن ( كوربه ) از هر كونه خوشايند كردن
مضامين مى يرهيزد : شعار بردازى نمى كند و وعده هاى شيرين نمى دهد : واقعيت را همان
گونه که هست مى نمایا
تقاشان معروف سیک رتالیسم در اوریا:
گوسناو کوربه, ژان فرانسوا میله, انوره دومیه, ادوارد مان و هترمتدان معروف روسی: ایوان
شیشکین: ایلیار پین. کرامشکوی: م
«پرادون و بچه هایش» اثر «زان دی سر گوستاو کوریه» ناش فرانسوی
صفحه 27:
آمپرسیونیسم (نرداشت © (Gul
آمپزنتیونسم رام توان اون جنيش مذرن متقاوت دز عرضه قاشى دانست این oe
ان
دهه ۱۸۶۰ در پاریس شکوفا و تاثیر آن در تمام ie و سيس در آمريكا نمايان شد. بيشكامان
هترمتداتى بوديد كه تمايشكا مهاف رسمى و دولتى را تحريم كرده بودنة واز موسسوهاى
تکادییی هی دورو میا ی نوت قرف اصلی ی آمپزستستم بت ار کدرا ساسا ىا
متظره بود - تاثیری (۱۳۱۵۲655۱0) که سوژه بر چشم در یک لحظه زودگذر میگذاشت. اين
عنوان از Sa ee به (امپرسیون طلوع ee که بازی تور را در روی oe نشان.
«طلوع آفتاب» اثر «اسکار کلود
قوف
صفحه 28:
اکسپرسیونیسم
اکسپرسپونیسم پا هیجاننمایی نام یک مکتب هنری است. اکسپرسیونیسم شیوهای
ثوين Clues lal انست که در ان هرمتد برای القاف هسانات شدید خر ار
رنگهای تند و اشکال کجوش (معوج) و خطوط زمخت بهره میگیرد اکسپرسیونیسم,
قبارت اس ار شيوه آی کقتر آن براف بهتر بیان کرد BLES cig yy ale GIG
در زنگها و کل ها اشتاده پیشید jue a) دیگر ایور یوم یره اف غارف ان
ظبیعت گرانیست و میخواهد حالات عاطفن راهرچه زوشن تر بتماباندرین شوم در این
ما ار gs sl اه این ان ار ee eon)
ja bolo مغناف مجدود بر وازه اكسيرسيوتيسم: .في توانيم تكوييم كه اين شيؤة
با (ون گوگ) به وجود آمد. (ادوارد مونش) نروژی که پردة معروفش جیغ به تنهایی
مفووم كامل شيوة فا ما را در نظر بیننده روشن
«ون گوگ» «جیغ» اثر «ادوارد مونش»
صفحه 29:
کوبیسم (حجم گری) . .
Gaus ابن عفنا [yo uel gl as ale يه سادكن نعف توان تعريف كرد زيرا كوتيسع
ند ازقلسته خاضى الهام كرفته بون و نه بر لظريه جقالستاختی مفینی تک ميكرد. اين
شيوه بر اساس اين اعتقاد بوجود آمده بود كه روشها و قراردادهاى مرسوم هنرى
وبخصوص ( نقاشى) نادرست و کهنه شده اند, ولذا نسل هنرمندان جوان مى بايد وسيله
ليان تسه ری بارخ اف كشف يا أبداع کید یکی ار هذفهاى عمده ى كوريسم أإن بود كذ
واقعيت ملموس هر جيز را بدون توسلٍ gale al جشم وقريت أزائه انناید. ues les
«دخترى مقابل آینه» اثر «پابلو
صفحه 30:
آبستره (انتزاعی)
هت لت با با اغراعی هری ات کر به مضمون ان هیری اعتفادی ندارد و صرفاً بر
ارزشهای جمال شناختی فرم و رنگ تاکید می کند. براین اساس بسیاری ازآثار هنری تزئینی
ور ی lees Gls Guu) وان هت استر:) در قوران Boles uke
ار ( داشيلت كان يسكي) نام اعريم قير lado otal اگوی داشه ات مار
له سره یرو اک لين توق ه باشيسم دراي شه شروه اكير كيد
عمده بر خود انگیختگی و عدم تعهد در بوجود آوردن شکل ها و نقوش است.
اثر «واشیان كات یی
صفحه 31:
ئالیسم
ای کت پم گرا ام کم ee وا ال بر ری
این حرکت ضدهنر و بی معنا, حاصل نوعی هیجان و شوک عصبی ناشی از جنگ
بود که از سال ( 1915 تا 1922) دوام آورد. مشهور ترین نمونه آثار( دادائیست)
تصویری از ( مونالیزا) بود که ( دوشان) نقاش قرانسوی برای آن سبیل گذاشته
بود. حرکت ( دادا) را میئوان یکی از مبانی سبک سوررثالیسم دانست.
سوررتالیسم که ازانحاد بعضی جنبه های کوبیسم نظیر ( کلاژویوج گرائی دادا)
بوجود آمد هدف این گروه تازه تشکیل شده این بود که هنرمند از داپره معمول
بده هاى تميسصم بص يليه سي 2 شيصييويود ( شيريكو
ذا
«تداوم حافظه» اثر «سالوادور دالی»
صفحه 32:
sub
