صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تاریخچه قاجاریه :
قاجار قاجاريه يا قاجاريان J, > i ) 4
ا هخا مگ نار اسف وى ا
3 سال فرمان را:
( بر ایران هی i
مره و حكام داخلی در تهرلن مستقر شد و آن را دارالخلافه نامید. ١ | /
خاندان قاجار یکی از خانوادههای دارای زیرشاخههای نسبتاً زیاد در ایران ی
Za 5
alts aL. ترك كار تاريخ ايران از اين خاندان بود. سرسلسله قاجارييه مربو
طايقههاى ترك اوغوز در شمال شرق ایران به نام ایل قاجار بود که از آسیای میلنه به ایران آمد:
| ساكن” شدند. كه شأه عباس بزرك شك eis
در استرآباد (گرگان از قاجارهای استرآباد 1
13
اجار یکی از قبایل ترک قزلباش بود که ارتش صفوی محسوب pie ala ap gs
oy ee ee ce ale) دیگر ‘fe و آناتولی کوچیدند.
* ايل قاجار ابتدا در شمال رود ارس ساکن بود sole a
مینمود. قدرت بیشتری یافت و A
دشت كركان كوجاند جا به عنوان سدى در
درلمسترآباد.
رود كركان به آشاغى باش (يايين گتتستی) معروف
يفت الو
Pepe
a
Sa
oul je
صفحه 4:
تاریخچه قاجاریه :
"مر پس از شورش اففانها و فروپاشی ادشاه آواره صف
Sua و فتجفلى. خان قاجا
/ لل سرت
pH ets te eee I
ار
و
سس hl 2h, eso برآمند آنا در نهلیت) pe خان زند شكست
نخان در نبرد با سپّاه صادق خان زند کشته شد. .
صفحه 5:
تشکیل حکومت قاجاریه :
هنوز مراسم خاکسپاری کریم خا as
رت به کشمکش پرداختند. سرانجام در سال ۱۲۰۳ هجر:
۲ . قدرت رسید. شش سالی که لطفعلی خان به ظاهر قدرت را در د.
دیگری نداشت. در لین دوران کشمکشهای داخلی زندیه باعث شده بود. سران ایل قاجار
یران. نواحی گرگان و مازندران علیالخصوص در استرآباد نفوذ داشتند؛ به سوی
خیزبردارندسرانجام با لشکر کشی آقا محمدخان به شیرازه با نوعی حیله جنگی لطفعلی
خورد و به کرمان گریخت. آقا محمد خان در سال ۱۲۰۶ هجری قمری در عمارت
تخت نشست: طیع,دورسال یعد میان این دو رهبر نبردهای پراکنده یی رخ داد.تا له
بر كرمان مسلط شد. 7 آقامحمدخان را برانگیخت که کار وی را یکسره
همان بسال وی با لشكرى مجهز به كرمان حمله برد و يس از نه ماه از محاصره شهر
قاجا ۰
به شدت خسته شده بود و خان قاجار قصد مراجعه به تهران و دست بردار شدن از حکومت زندیه را
clue 2 از داخل شهر کرمان و بازکردن یکی از دروازههای شهر و با شکست
کرمان را تتخیر کرد وبه کشتار و قتلعام مردم آن دیار پرداخت. بدین سان سلسله زندییه
خود رسید. شاهان قاجار آقا محمدخان » فتحعلی شاه .
مظفرالدين 5
Casi ial
صفحه 6:
AVE
اقدامات و رخدادها در زمان حکومت قاجار:
a زمان لین 8 حکومتهای
sited (
iy OE ae
چاپخانه. تلگراف» تلفن. چراغ برق. شهرسازی مدرنء راهسازی مدرن. <
سالن تعزیه تفییر کاربری داد) در کشورهای صنعتی بوقوع پیوسته بودند. بتابا
گرید که تشاب آنها به اجرا گذاشته یا احداث گردد. تمامی اولین اقدامات د,
کوششهای,عباس میرزا در تبریز آ ب | 5
Dail; sl را در تهرژبیی گرفتّ, مدرسه دارالفنون در زمان صدارت امی رکبپر,,دزههفتتشعبه تا
شد و اولین مدرسه جدید آیران بود. شاهزادگان قاجار نخستین دانشجويان 3 opal, در دارا
اصوا جدید و دانشهای مهندسی. پزشکی و فنون به
معلمهای ee) pees jot ای om اتریش | اسان ات
بودند.اعزام اولین ان
زمان حکومت
صفحه 7:
(
de chet dle!
ee رب
AVE
حکومت قاجار: a اقدامات و رخدادها در
دزمان لين له وب از کرد ی
Saintes آن ee ls شد و كله قدرت شاه به نار گردید.
EI کسروی میتویسد: «در زمان قاجار:اران بسیارناتوان گردید و ز بزرک و جایگه و
pt انگیزه لین بیش از همه یک چیزبود و آن اینکه جهان ن کر ار و کشور
نمی کردند و oes الك تمك ل در يان Kees ميرزا ابوالقاسم 5
eb al, مزا أقاسي” داد. در
و خان آمیرکبیر به پیراستن و آراستن ایران میکوشید....: هلی ناصرالدین
ال “ogee
est ۳ alo
شاه ib تاخشت
ت جهلنی, انديشه تغییر و لزوم حکومت قانون و پایان.
صرالدين شاه به دست مبرزا رضاى كرماز
صفحه 8:
+ AVE
: بايان حكومت قاجاريه
اندکی پس از کودتای ۱۲۹۹ و 3
یران عوامل رضاخان» اندیشه الفای
( إلذت و مقاومت شديد برحو از كناد بون روحانان و ردم طر
از اعلام وفادارى سردار سيه به احمدشاه. وى به ايران بازكشت اما بار
سیه به اروپا رفت.
ربا زقس
مر
لایحهای را به مجلس ارا Pe
eae ore 3
ین «شاه» دودمان قاجار شاهنشاهی قاجازبان را & OL
رساك در ۲۱ آذر ۰۱۳۰۴ تلطنت ابر نبه هرضا شاه پهلوی» واکنار شد:مراسم 2 رضاشاه در ۴
anaes انجام شد.
سردار
صفحه 9:
_ AVE
: انقلاب مشروطه
ادشاهی ناصرالدین شاه >ط رن بو
۱۱
و
3 ككين ۱
( 2 كيم ان يايان یافتن |
الت خانه گشتند. - / ‘de
ae As). aul <٠ ۱ مر ۵ به پیروزی رسید و فرمان مشروطه توسط
امضا شد.
sce 0 توب +
مشروطه خواهان را اما مردم بزرگ ایران در تبریز گیلا
به تهران ۱
فضلالله نوری که حامی نت a
صفحه 10:
3577
كرايش هاى مذهبى - أيينى :
نجه كه در خصوص ايران لّن قرن
ايران ن عصر را به سه بخش اقت
oe 7 کشورهی au Sen Oe دان
vee ارتباطات داز
Lose
صفحه 11:
مذهب سلسله قاجاریه
ابطه قاجارها با مذهب از چندین
0 سس oe 0 ith وی
EA sidings aut با علصا برقرار كرد كه اقتدار هر
منت پایداری حکومت وی 5
اما در دو دهه آخر حکومت قاجاره
صفحه 12:
صفحه 13:
#اگر آثار معماری را اززویه فضایی ارزیلبی کنیم و خلاقیت های فضایی در معماری توجه کنیم
معماری دوره قاجار ارزش پیدا میکند و در جایگاه تکامل يافته تری نسبت به دوره های قبل از خود قرار
میگیرد.چرا كه در اين دوره تنوع فضاها بيشتر مى شود و فضا هاى نوینی خلق میشوند
اما وقتى به معمارى از زاويه ديكر مانند اندازه ها تناسبات.شكل ها و تزينات نكاة كنيم معمارى 0799
قاجار وضع نازل ثرى نسبت به دوره قبل نشان ميدهد شكل ها استوارى و صلابت قبلى را
ترندتناسیانتة در وتبه a Gal نسیت نله میات موژون و اند يشي ةشناه كوزة:ضاى. قبلى قزار
ميكيرند و هرج ومرج جایگزین تزیینات محدود و با وسواس دوره های درخشان سلجوقی و صفوی
میشود. (مهندس هادی میرمیران)
«به طور کلی معماری دورهقاجاریه را بهدودورهمیتوان تقسیم کرد:
۱-دوره اول که از آغاز سلطنت اقا محمد خان تا پایان سلطنت محمد شاه. در لین دوره نگاه حاکم بر
معماری همچنان نگاهی درونزا و بر بنای سبک اصفهان و به کمال رساندن ان میباشد که نمونه هایی
همچون حرم حضرت معصومه در قم و مجد سلطانی را میتوان نام برد
LY اغاز سلطنت ناصرالذين شاه ما بايان حکومت قاجاردر لین دوره بر آثر مسافرت های ناصوالدین شاه
واعزام تعدادی دانشجو به اروپا و تحت تاثیر قرار گرفتن هیات حاکمه ونخیگان جامعه:سبکی در معماری
اغاز مى گردد که التقاطى از معماری بومی و معماری غربی میباشد. ( کتاب سیمای فرهنگ ایران به
قلم نویسندگان)
صفحه 14:
#تاریخ ورود مدرنیته جه ایران به دوره فاجار باز میگردد.که لین مدرنیته نه تنها در معماری بلکه در
ادبیات. شعر وهنر نیز نمود یافت. شهر نز از لين قاعده بر کنر نبوده وچهره اش دگرگون شد. فضاهایی [۲
چون خیابانراسته تجاری.میدان.تماشاخانهسنگ فرش خیابان و چراغ برق_معابر همه حکایت ازمدرن
شدن شهر ایرانی دارد.این مدرئیته در شهر تهران_با به عرصه وجود نهاد.
«امروزه تحولات فضاهای شهر تهران در دوره ی قاجار را به نام سبک تهران در معماری وشهرسازی
میشناسیم,سبکی که در امتداد مکتب اصفهان و همزمان با مدرئیته حرکت میکند. گویات
تموته این
تلفیق را میتوان در میدان توپخانه تهران مشاهده نمود.
#میدان توپخلنه تهران میدلنی است که بی شباهت با نقش جهان اصفهان ئیستم از تناسبات میدلنی ونسانس
وباروک تبعیت کرده وبه جای عناصرسنتی,پدیده های مدینی را جایگزین میکند. وبا تناسبات | به ۲ و ایعاد (۱ در
۲۰ مت احدات شده است.
صفحه 15:
در بحث تاثير عوامل بيروتى بر جامعه ايران اكثر منتقدان از اين بيش فرض حركت میکنند
و معبار های بیرمنی وقتی به ابران راه بافتند با جامعه ای کاملا ایستا رمبه رو شدند.از این
تغیرات سیاسی, اقتصادی واجتماعی این دوره را عمدتا ناشی از برخورد جامعه ای شرقی یا سنتی دارای
ارزش ها و هنجار های تزلزل ناپذیربا ارزش ها و هنجار های غربی یا مدرن ميدانند.
#ارزش ها و معبارها قتى به ابران رسبدیبه جامعه ای وارد شد که خود در تلاش برای نوساز
اولین بار که ایرائبان با وصف شهر های اروپلیی_در صدد رسیدگی یه شهر خود شدند.در دوران صفویه [
بوددتوصیف از استانبول پادشاهان صفوق را بر ان داشت قا پایتختی. در خور سلطنت خویش و کشور
ان بنا کنند.اصفهان نتیجه این تصمیم است.
صفحه 16:
#در بررسى تاريخ معمارى و شهر سازى ايران بعد از اسلام نشان میدهد که شهر به معنای امروزی در
اغلب شهر های سرزمین ما مطرح نبوده است.
شهر با توسعه تدریجی وپیرو سنت های معماری زمانسطوح ازاد داخل حصار را در بر میگرفت مسائل
اقتصادی و رویدادهای سیاسی و مذهبی تناسبات و مقیاس فضای شهر را دگرگون نمیکرد
#اصفهان_تنها شهری بود که در اواخر قرن شانزدهم میلادیبا سلطنت شاه عباس اول وبا کمک
از فضلنی بستف به اشلیی ۴شوده عبدل. گشتزاین شهر نارق ظرحی
يدانه و بعرو یه ماو دز بیج یوم های تیار فى یز جز زاف فته رون و
اصفهان در زمره زیبترین شهر های جهان قرار گرفت(رضا مقتدر)
ye cai) Nisa ype i lal gigas ys صفوی تیه قاری ندیه
بالاخره به معماری قاجار بوددر نتیجه ضعف دولتهای این زمان به تدریج کیفیبت هنری و بخصوصر
کیفیت ساختما مصالح بکار رفته رو به انحطاط رفت.
سنا تقس الظقفلى lath ilk Laid isan ly yp ang od یار ورد بوله ججیدی:
کرد كه با دران پیش از خود در بسیاری از مورد توت داشت.
صفحه 17:
از دهه های
اول قرن نوزدهم که اوازه شرفت و ترقمات صنعتی ارویا وتثیرات لن در شهر
صفحه 18:
#امر کبیر دست به یک سری اصلاحات اساسی زد كه مهمترين انها ایجاد مرکز تعلیم و تعلم است.
مدرسه عللی کهبه نام دار الفنون شروع به کار کردتعلیمات مدرن غر
استادان غربی ارلثه ميشد._بنای این ساختمان که در داخل حصار ارگ سلطانی قرار میگرفت به میرزا
رضای نامبرده محول شد.نقشه های میرزا رضای مهندس باشی بر
| در اختیار محمد تقی معمار
بساختمان دار الفنون احتمالا اولینن بنای دولتی است که توسط یک معمار ایرانی
باشی قرار
تحصیل کرده در فرنگ طراحی شده.
#فارغ التحصیلان لین مدرسه عللی گروه روشنفکرلنی را در ایران به وجود اورد که به نیضت تجدد |
خواهی و مبارزه با خرافات و به نشر افکار ازادی خواهانه در عهد ناصری کمک فراوان کرد.
صفحه 19:
age علت ارتباط با دنیای غرب و گرلیش زمان.معماری لین دوره یه اسانی تحت تاثیر معماری
قرار گرفت که از راه روسیه و قفقاز وترکیه از شمال و خلیج فارس و بوشهر از جنوب به ایران رسید:
بود.
#یکی از لین امکانات تازه که سیمای اغلب شهر های ایران را دگرگون ساخت پوشش ساختمانها با دار
بست چوبی و پوشش شیروانی بود که جای یام های طاقی و گنبدی را می گرفت.
از دیگر معماران لین دوره که حد زیادی تحت تاثیر معماری غربی قرار گرفت علی محمد خان معمار
باشی بود که طرح ساختمانهای صاحب قرائیهسلطنت اباد و عشرت ایاد را به او نسبت می دهند.
در تمام دولنی که ساختمانهای اعیلنی وحکومتی با معماری غربی و روسی ترکیب میشدساختمانهای
وبخصوص در محلات قدیمی تا حدی هم شکل و هماهنگ با ویژگی_
صفحه 20:
از نظر تاریخی تغییر در روش و نگرش معماران ایران از زمانی آغاز شد که ارتباط ایران با اروپا به طو
مستقیم برقرار شد.
#اولین ساختمانی که در تهران از معماری فرنگی بهره برده است. مدرسه دارالفنون است. برای اولین بار
قوس های نیم دایره رومی و ستو نهای فرنگی مشاهده می شود و بعدها این شیوه و نفوذ معماری
اروپایی در بناها و کا خهای «کاخ سلطنت آیاد» هباغ فردوس» «شمس العماره» «دوشان تهه» و
دیده می شود.
عوامل شناخت
انيان با فرهنك غرب تأثير به سزايى در اين ميان داشته است:
- توجه عبا سمیرزاولیعهد فتحعلی شاه و وزیرش به جلب مستشاران خارجی و فرستادن محصل و
كاركر به خارج و برياساختن برخى مؤسسات صنعتى به سبك جديد و ترجمة كتب خارجى به فارسى؛
-سفر هيئت هاى نظامى فرانسوى و انكليسى به ايران و انجام اصلاحات در سياه ايران و ساختن اسلحهه
-سفر عده ای از تجار و مبلغان اروبایی و ارمنى؛
-رفتن یک عده از ایرانیان به اروپا و هندوستان و آشنا شدن یا معارف جدید. همچنین اقدامات نظامی
روسیه در قفقاز وجنگهای ایران و روس نيز موجب تسريع در انتشار تمدن اروباييان در ایران شد.
(سچادی . رستمی, ۱۳۹۴)
صفحه 21:
ایران در زمان قاجار بود که با فرهنگ غرب اشنا شده است. اولین كارخانه هاى توليد انبوه. چاپخانه. تلگراف.
تلفن. چراغ برق, شهرسازی مدرن. راهسازی مدرن. خط آهن. سالن اپرا( که بعد ها به سالن تعزیه تغییر کاربری
ذاد). مدارس فنى ازجمله دار الفنون و اعزام اولین گروه از دانشجویان ایرنی بهاروپا برای تحصیل در رشته های
پزشکی و مهندسی از جمله اقدامات این دوره |
بازسازی ارتش ایران وتجهیز به جنگ ا
ار های نوین اروپایی و قرارداد نظامی با تا
gard papas سعرزمه حرامی بو ددرت حاقبیت کم زو بهمجلنن واکذاز هد وه داهن
ايان داراى اولين قانون اساسى كشور شد.
وین اهب فک دی جوز اج وج
jie poids WM ds میتی EL hE BES Sh She ASS Selle Spey AI,
sila
اخدات محلهدولت که محل lbs JE ly Cag خلفة اها خانههای امین ونمادی از تجدد طلبی
یسور بر oh Sala Ailes al نار که سقهیمجمییی [اقنمهسیوان inary (dal
بهقلب فرهنگی شهر و مرکز تفه مه لاس وزندگی شهری مدر تبديل شد.
تخلتییباغ وجت زان دای gop anes dee gh که بمابه یل مجاورت پا اه فان
مسکونی, به باغ وحش دوشان تيه انتقال داده شد.
صفحه 22:
صفحه 23:
کاخ گلستان تهران به دوران صفوی و شاه عباس برمیگرددلین کاخ در سال ۹۸۸ هجری ساخته شد.چندین
سال بعد یمد از انتخاب آقا محمد خان بر مستد حکومت او در سال ۱۲۱۰ در کاخ گلستان تاج گذاری کرد و
گزید.در لین کاخ تاج گذاری های زیادی انجام شد از جمله مراسه [
تاج گذاری فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار ۰ مظفرالدین شاه. محمد علی شاه و احمد شاه قاجاردر [
لین کاخ رابه عنون کاخ پادشاهی خود
مان نام لین کاخ ارگ بعد از كن زمان ايين كا. جه بهلوى شد و يكى از مهمترين بناهاى
تاریخی ایران که قدمتی ۴۴۰ سالة را داراست.
کاخ گلستان به
چندمن تالار و ناغی بزرک مساشد. و دارای معماری ابرانی اروایس استمعماری این کاخ از نوع فرهنگ
سیاست و تجارت مردم لن زمان برگرفته شده است وبا توجه با ورود و خروج اروبایسان به تهران معما
صفحه 24:
با توجه به اینکه اروبایتان در این مکان رفت و آمد میکردند برای نشان دادن معماری ایرانی. بخش ایران
کاخ همانتد کاشی کاری ها و ینه کاری هاابه طرز فوق العاده ای خوب و بی نقص ساخته و طراحی شده
است که bef
شامل :«شمس العماره. ایوان تخت مرمر . خلوت کریمخانی
۰ تالار برلیان . عمارت بادگیر . عکاسخانه . حوضخانه .تالار الماس ۰ موزه مردم شناسی».
صفحه 25:
معیرالممللک به وسیله معماران و استادکاران ن زمان به مدت دوسال_یعنی از سال ۱۲۸۲ مق ساخت این
عمارت را شروع کرده و تا سال ۱۲۸۴ ق به طول می انجامد.
مصالحی_ که در ساختن شمس العماره از ن استفاده شده است عبار تند از آچر ۰ خشته کاه گل. ساروج و
که ساروج نوعی ملات ترکیبی از گرد آهک خللص _ خاکستر _ ملله بادی و مقدار کمی لویی (گل نی) بوده
است و خیلی محکم عمل می کرده و شاید استحکام ن به اندازه سیمان باشد. از آهک در معمار خیله
استفاده می کردند. مخصوصا در بی ساختمان هاه جون لین شفته آهک باعث استحکام بیشتر ساختما
شود و هر جه رطوبت به أن بخورد محکم تر می شود. بر خلاف گچ که هر جه رطوبت به لن
بين منی رود. مثلا در حمام آهک بری داريم و این به خاطر همان رطوبت.است له باعث استحكام هر جه |
برد زودتر |
Sal د. از دیگر مصالح استفاده شده چوب است که ای اتصال دیوارها نیز از جوب
استفادع عی کردند زو پوشش yy gl La انتفادع می کردند Oy aS ورت مسن lig odie را بةاوسيلة
استفاده می کردند.در نمای بیرونی
صفحه 26:
ارتفاع این بنا بدون حساب کلاه فرنگی ۲۵ متر و با کلاه فرنگی ۲۰ متر است. و ما تا آن زمان در تهران جنیر
بنای بزرگی نداشتيم. ده شمس العماره بلندترین بنای این مجموعه. بعنی کاخ گلستان نیز هست.
خصوصا آن زمان که دود و آلودگی نبوده و وقتی داخل کلاء فرنگی می نشستند می توانستند کل تهران
ببینند. عمارت شمس العماره به چه متظور ساخته شد و اساسا کارکرد آن چه بود؟
شمس العماره به متظور اینکه از فضای اندرونی آن برای خانواده و فضای بیرونی آن برای مهمان استفاده مى
شده است. در يشت عمارت دری وجود دارد که به خیابان ناصرخسرو متشهی می شد.
از شمس العماره برای تشریفات مهمان ها استفاده می شده و بیشتر از طیقات بایین آن استفاده می کردند. و
طبقات بالایی بیشتر به خاطر لین ساخته شده بود که می گویند عصرها ناصرالدین شاه از طریق لّن به کلاه
فرنگی می رفته و بیشتر جنبه تفرج گاه داشته تا رفت وآمد.
صفحه 27:
ایوان تخت مرمر قدیمی ترین بنا در کاخ گلستان می باشد که ساخت لن به دوران کریم خان زند(تایستا
۳ اهجری قمری برابر ۱۳۸ اهجری شمسی. ۱۷۵۹ میلادی) بازمی گردد.ایوان تخت مرمر جایگاهی است
که پادشاهان قاجار در لین مکان به مراسم سلام می نشستند و طبقات مختلف مردم را در مواقع خاص بار أ
Blondie epi ابرم sedi rg liad pase جورهمای قطف لقن زان نیا
ایوان شاهی قسمت اصلی ساختمان که مراسم بارعم (تشریفات؛ سلام و سایر مراسم رسمی) و تاجگذاری د,
لن برگزار فی شنه آخرین بار عامآذر ايوان تخت مرمر در زمان پهلوی اول ۱۳۰۴ش به انجام رسیذه اننشد
گوشواره ها نیز بای پذیرایی از میهمان هلیی که در مراسم شرکت می کرهند.مورد استفاده قرارمی گرفت.
1 ابوان شامل پنچ درمی باشد وبه صورت کشویی به طرف بالا با شود. قسمت بالای ن که کتسه |
نامیده می شود با تکنیک گره چینی ساخته شده است. در قسمت بالای ابوان شش نقاشی بشت شیشه
دارد که هدایای دربار فرانسه به ناصرالدین شاه می باشد. در قسمت فوقلنی ایوان دو آیینه قرار دارد که جزء
هدایای الکساندر اول امپراتور روسیه به فتحعلی شاه می باشد. ایوان و گوشواره ها طی دوره های مختلف
مرمت.و بازسازی شد. یک بار سقف و کف ذر ار دنگ نا درسال ۱۳۷۴ ش دستخوش
۳
1۱
صفحه 28:
تخت مرمر در سال ۱۲۲۱هجری قمری (۱۱۸۵هجری شمسی -۱۸۰۶میلادی ) به دستور فتحعلی شاه
قاجار از مر اسنگ مرمر معادن بزد در اصفهان حجاری شده و به شکل سکویی دیواره دار بلند در
وسط ایوان قرار گرفته است . لین تخت بر پلیه داستان تخت حضرت سلیمان که بر روی دوش دیوان و
قرار داشته. ساخته شده است.طراحی تخت توسط استاد میرزا بیای
و حجاری لن تحت سرپرستی استاد محمد ابراهیم اصفهانی و استادا
استاد محمد باقر . استاد مرتضی و استاد غلامعلی به انجام رسیده است.ار تفاع تخت از کف ایوان حدود یک
متر است و از ۶۵ قطعه مرمر بزرگ و کوچک (۵ قطعه سنگ مرمر صافبه ضخامت ۱۲سانتی که از زیر به
بکدیگر وصل شده بله ها ۷ قطعه. طارمي ها ۲۱ قطعه, پابه ها و ستونها و مجسمه های حامل تخت ۲۱
قطعه. مجسمه های کوچک دور تخت ۱۲قطعه) ساخته شده و از چهار طرف بر دوش ۳دیو و فرشته یا
انسان قرار گرفته است. در و در طرفین نخستین پله مجسمه
وسط دو پله که در سطلح عمودی پله ها |
۲شیر حجاری شده است.دور تا دور تخت دارای کتببه هلئی می باشد که درون هر یک از آنها یک بیت با
لي خان صبا (ملک الشعراء) در مدح فتحعلی شاه و وصف تخت مرمر سروده شده
صفحه 29:
ابیتن خوچک» سریوشبنه و ستوندار که از سه جهت :از است ce BG (Soy یخن شمال غیبی ایا
درست در مجاورت و چسبیده بهدیوار «تلار سلام» لین عمارت بزرگ و تاریخی, قرار دارد. خلوت کریمخانی
به نام هجلو خان» نیز شهرت يافته است که در دل خود. حقیقتی تلخ و تقریبا فراموش شده را ثبت کرده
است. پس از فقن کریم خان زند در موزه بارس شبران دوازده سال بعد آقامحمد خان به علت کمنهای که به
کریم خان زند داشت او را نیش قیر کرد و آقامحمدخان» استخوان های کریمخان را در راهرو کاخ گاستا
ea, ay eR aE کر تم Sy ta CONT, Sa A زیم خی کی
«سنگ قبر ناضرالدین شاه» و «تخت فتحعلی شاه قاجار»» دو لثر تاریخی است که در خلوت کربمخانی قرا
ای مدت زمانی در
مقابل عمارت خروجی و بادگیر قرار داشت. در دوران حکومت ناصرالدین شاه یه دلیل بازسازی و انجام
تغییراتی در کاخ گلستان از مکان اولیفی خود برداشته شد و در زمان پهلوی دوم به خلوت کریمخانی انتقال
صفحه 30:
ایجاد موزه یس از نخستین سفر ناصرالدین شاه به ارویا در سال ۱۲۹۰ هجری-قمری در ذهن اه شغ
گرفت_پس از بازگشت به ایران دستور تخریب عمارث خروجی را صادر کرد. به جای لنْ بنای قدیمی,
ساختمان گلستان جدید شامل تالار آیته و اتاق موزه ساخته شد. لين تالار از ابتداابه متظور تشکیل موزه بنا
گردیده بود. معماری امن بنای تاربخی از تالار آیته گرفته تا سرسرا و حوضخانه هایی که در ساخت ادن
عمارت استفاده شده است. به عهده حاجی ابولحسن معمار نوائی و بنانی میرزا بحبی خان بوده است.
در تالار سلام آثار هدایایی که سلاطین برای شاهان ایرانی فرستاده بودند و اشیاء جواهرنشا
نگهداری می شد._هدایا شامل : اسلحه. زره شاهان سابق. آثار تاریخی, تابلو هاء گلدان ها و چلچراغ هاء
مچسمه ها بوده است. همچنین برگزاری مراسم سلام های خاصر در این تالار موجت نام گذاری تالا
سلام شد.
صفحه 31:
در بخش زیرین ثالار اصلی حوضخانه ای قرار دارد_که در زمان حاضر به دو بخش با نام تالار مخصوس و
نگارخلنه تقسیم شده است. در زمان قدیم در قسمت هلیی از حوضخانه پرندگان گوناگینی نگهداری ميشد و
پادشاهان گهگاهی به دیدن آنها میرفتند. در حال حاضر به ری و نمایش مجموعه تابلها و
هدابای پادشاهان اروپائی» عکس های تا وازم عکاسی دوره قاجار تبدیل گردیده است.
صفحه 32:
تالار آينه در كاغ كلستان و در غرب تالار سلام واقع شده است قبل از ساخت تالار آينه در لين محل عمارت
جهل ستون چوبی وجود داشته است.
تالار آینه هم زمان با تالار سلام ساخته شده است.
و بنای موزه جدید کاخ گلستان محسوب می گردد. در
شروع جابه جایی اشیا از موزه قدیم به موزه جدید این الار به تاج کیانی و تخت کاووس اختصاص داشت.
در گذشته از تالار سلام یرای مراسم های رسمی استفاده می شده است. تالار آبینه در قسمت جنوبی و روبه
باغ گلستارن» دارای سه ! Ly سته قفانه ی باشدا و از ضمت Gels alps a یک ریتجرد
cul Sy iV ged
صفحه 33:
بعد از الارآینه تالار با عمارت عاج قرار دارد_تاريخ ساختمان لین تالار و حوضخلنه زیر َن ( موزه حوشخانه
قعلی ) کاملا معلوم نیست ولی محققا قبل از تالار سلام و تالار آینهانجام گرفته است
تابلو لبرنگ بسیار زیبلتی از مخمود. خان ملک الشعراء نوجود است .که وضع تماق بیرونی تالار را دزسال
۸۶ مق نشان می دهد و از روی تصویر پیداست که تالار دارای سه ارسی سه دری بزرگ و ایولنی باشش
ستون ظریف و یک راه پله از سمت مغرب بوده است.
بنا به كفته اعتماد السلطنه در روزنامه ایران بسال ۱۲۹۶ دق اين بنا مزين به آثار و اشياء اهدائى دربار ارويا به
دربار قاجار بوده بعد ها يعنى در همان سالهاى سلطتت ناصرالدين شاه در وضع ظاهر يناى تالار تالار عاج
تغييرانئ داده ايوان أنرا بداخل تالار انداخته نما و ينجره هاى آثرا هم سطح و قرينه يا تالار سلام ساختند.
لين تالار ناصرالدين شاهء هدايان بادشاهان و كشورهاى خارجى را نگهداری میکرد و در زمان پهلوی محل
صفحه 34:
بنای این ساختمان که بر روی بقایای عمارات قاجار و در شمال ساختمان سفرهخانه ایجاد شده. در سال
۴ سشمسی به پایان رسیده است. برخی از هدایایی که سلاطین اروپایی به شاهان قاجار اهدا کرده بودند. از
اتاق موزه (تالار سلام) به این عمارت انتقال داده ودر داخل ويترين هايى كه به لين جهت ساخته شده بود
قرار گرفت.
از جمله ظروفبی که در این موزه قرار داده شده لئد میتوان به سرويسر مربوط به جنتكهاى نايلثى
تاباك , yg A, a Sek alas oy ia atl IAS, all ag نتوین
ساخته شده از سنگ گرانیها مالاشیت اهدلیی الکساندر نسوم و سروپسر اهدابى ويلهلم به وليعهد وقت
of Jol دولت
صفحه 35:
Gly ME کاخ گلستان تهران یکی از قسمتهای کاخ گلستان است. درسمت شرقی تالار عاج. چند تالا
abt زسا با آینهکاریهای فراوان. جلجراغها. سریخاریه, بلهها و سرسراهای متعدد قرار دارد که سطح کف
آنها نسبت به کف تالار عاج و تالارهای دیگر پستتر است. تابلو رنگ روغن بسیا که نمایی از تالار را
پیش از تعمیرات و تغییرات age مظفرالدینشاه با نقاشی ابوالحسن ثللث به تصویر
است: اکنون در
تالار سلام کاخ گلستان میتوان دید.
صفحه 36:
یکی دیگر از بتاهای کاخ گلستان تهران, عمارت با شکوه «بادگیر» اس ساخت اولية عمارت بادگیر بهدوران
فتحعلیشاه برمیگردد. لین بنای تاریخی بعد از ایوان تخت مرمر. قدیمیترین بنای کاخ گلستان است. این
عمارت در زمان ناصرالدینشاه بطور کامل بازسازی شد. در معماری این بنا دو ات كوشوارة خودتما.
ميکند و به سک معماری ابا ار شاونشین» هشتی و حوض خانه یز هر رم وجود دارد
نكتة مهم این عمارت. وجود ۴ بادگیر است که بهکمک حوضخلنه.پتوق خننک تابستانیای را رای اهالی
کاخ مهیا میکرده است. در تزئیتات شگفتانگیز لین عمارت. هنرهای ایلنی غوغا میکند.آیتهکاری, کج
متبتکاری. زرنگاری و نقاشی برخی از نمونههای این تزئیتات هنرمتداته است. آرایش تالار شامنشین این
عمارت در کاخ گلستان سرآمد است. ارسیهایی فوقلعاده دبدني در این تلا رد که تعداش به ٩ عدد
رسد. اما لین تمام زسایی شاهنشین نیست؛ دوستون مارییچ و کف: ash با بت جقهها
+ در کنار آینهکاریها و نقاث بقف و دیوارها پوشانده. این تالار را دیدنیتر کرده است.
صفحه 37:
بخلنه در طبقة زیرین عمارت بادگیر قرار دارد و روزگاری اتاق تابستانی اهللی کاخ بوده است. در واقع
لین بخش از عمارت با کمک ۴ بادگیر عظیم و جریان نک آب. هوایی مطلوب برای روزهای سخت تابستانی
Jab gam gal giles نیست و این اتاق, تاینستانی به موز
cel yl ay
2S ail le گلستان تهران تبدیل شده است. در این موزهه عکسهایی از روزگار قحری و bling تارية
عکاسی را میتوانید ببیتید؛ همچنین با استعداد ناصرالدینشاه در هنر (Se آشنا خواهید شد؛
صفحه 38:
ype Ly
این تالار
شد که نام الماس به این
وهای تور سینت
خشش پرتو
ابانی در این بتا مشهود ااست.
معماری ايراتى
تزئینات خاص معماره
ژگیهای تزئینا
انسبت داده شود یتفن
صفحه 39:
i خا اری ایرانی در این بنا مشهود است.
بزگیهای تزئینات خاص معماری ایرانی
نسبت داده شود. ویژگیهای تز؛
صفحه 40:
نقشه کلی مجموعه کاخ گلستان
صفحه 41:
صاحبقرانبه در باغ نیاوران قرار دارد. کاخ صاحبقرانيه به فرمان ناصرالدين شاه قاجار بنيان كرديد
مكان عيش او كرديد.
يكى از زيباترين قسمت هاى كاخ صاحبقرانيه. تالار آينه آن است كه به نام تالار جهان نما هم شناخته مى |
شود در قنمت های شمالی و لین تالا بتجره سلس وحود دارد که از آنها مستوان کوه های شمرا
ان را دید از لین تالار معمولاً یعنوان جلیی برای ضیافت ها و دینارهای رسمی استفاده می شده استد و
البته که یکی از مهم ترین اتفاقات تاریخی در همین تالار رقم خورده استه اتفاقی به نام امضای فرما
طیت که به وسیله مظفر الدي:
انجام
طبقه زیرین کاخ صاحقرانیه حوضخانه نام دارد. حوضخانه به لحاظ معماری و تز
ارسیهای فاخر و اثرهای موجود در آن, پس از تلارجهان نم از زیبترین بخشهای کاخ است. حو
رد و اطراف آنرا مبلمان فراگرقته است. یک جار و چند تابلوی نقاشى. من جمله تا ضخانه
قرانيه ا, كما . الملك دراد فضا نه شه بهي خیم
صفحه 42:
کاخ فرح آباد در سال ۱۲۸۱ به دستور مظفرالدین شاه. روی دوشان تبه(تهران)بنا شد. پروسه ی ساخت اين
کاخ حدود ۲ سال طول كشيد.
در زمان پهلوی به کاخ فرح آباد. قصر فیروزه هم می گفتند, معماری لین بنای تاریخی. مطایق سبک معماری
اروبایی بوده و شکل آن با الهام گرفتن از طرح قصر تروکادره بارس به صورت نسم دابره با گنبد فیروزه اء
نگ و ایوان های روباز ساخته شده است.
در هنگام ساخت این بنای زیباد قريته سازی رغایت نشده است و سازندگان بیشترین توجه خودشا
بخش شرقی ن داشته اند. تا جلیی که می توان به راحتی اختلافات فاحش لین دو بخش را از لحاظ جذابیت
کاخ فرح آباد از سه محوطه تشکیل شده است. یک محوطه برای سکونت مستخدمان کاخ محوطه ی دوم یه
صفحه 43:
کاخ سلطنت آباد بزرگ ترین باغ ییلاقی ناصرالدین شاه قاجار در شمیران بود. ساخت کاخ سلطنت آباد در
سال ۱۲۷۴ قمری شروع و در سال ۱۳۰۵ قمری پایان یافت. از مزابابلین کاخ ایین بود که از چهار سو دار
متی از کاخ سلطنت. آباد
عمارت حوشخانه. تالار آیینه و برچ سلطنت آیاد به جا مانده,
تشریفاتی ارتش در آن مکان انجام ميشود.
صفحه 44:
کوشک احمدشاهى بك بناى زيبا از اواخر دوره قاجار ات که خوايكاه بيلاقى احمدشاه قاجار يوده.و مساحتى
Br eae glad LG GEREN ya AeA كه ابه تور ith Wg WEL)
برگزاری مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی انجام گرفت. بازسازی شد. پس از
محمدرضا پهلوی, هنگامی که کاخ اصلی مجموعه نياوران براى اقامت وى ساخته میشد, محمدرضا بهلوی ۱
کوشک احمدشاهی به عنوان دفتر كار استفاده مئكود. يس از آماده شدن کاخ اصلی نیز پسرش رضا پهلوی از
این ساختمان به عنوان محل آقامت و دفتر کار استفاده نمود.
لین دوره وبا به قدرت سین
اشیای به نمایش درآمده در کوشک احمدشاهی: یک قطعه سنگ از کره ماه است که از طرف ریجارد نیکسو
رییس جمهوز وقث آمریکا به رضا پهلوی هدیه داده شده است. در این بنا آلات موسیقی قدیمی» اشبا
گرانبه از جنس برنز و عاج و نقره و جوب از کشورهای مختلف و مدال و نشانهای فرزندان شاه به نمایش
درآمده است. تعدادی فسیل حیولنی و گیاهی و دریلیی و همچنین پوست یک خرس قطبی پ یک خرس
قهوهای نیز در اين موزه به نمایش درآمده است.
صفحه 45:
پادشاهی او ساخته شد.
عمارت قصر یاقوت. کاخ ياقوت و يا كاخ سرخه حصار نامهای دیگر لن هستند. این کاخ سلطنتی دارای دو
اقزون بر کاخ اصلی:
رکه امروز اثرى از آنها باقى
x
( دارد که در معماری اروپلیی ویه معرفی شدن اشخاص مهم (مانتد ملکه 0
احساسات په مردم است.
صفحه 46:
ember acy
و در یکی از محله های قدیمی
کاخ صاحبقزائیه
Braye
iro ear at
کوشک احمدشاهی
ae
منطقه ای به همین نام قرار درد که از هنگام سلسله قاجار تا به امروز به جا مانده است و از سال ۱۳۸۱ به
عنمان موژه سیتفا مورد بهره بردازی قرار كرقت.
مساحت باغ ۲۰ هزار مثر مربع و عمارت آن در سه طبقه و زیرزمین با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع بنا نهاده شده
است. شیب زمین آن از شمال غربی به جنوب شرقی است و تتدی این شیب به حدى است كه كف طبقه اول ||
ارت باغ فردوس بر است از
بنابا قسمت جنوبی باغ و سقف ن با قسمت شمللی باغ هم سطح است.
كجبرىهاى زيبا. ستونهابى كرد و قطور که دور تادورش با گچ بریهایی هنرمندانه منقوش شده است.
صفحه 47:
عمارت بهارستان تهران(مجلس مشروطه)._کاخ بهارستان یا دارالشورای ملی ایران نام ساختمانی تاریخی در
مجموعه بهارستان تهران و مربوطه به سده ۱۳ خورشیدی است. از لین ساختما
برای برگزاری نشستهای
Braye
iro ear at
کوشک احمدشاهی
قضر یاقوت
Res
مجلس شورای ملی استفاده میشد. مجموعه بناهلیی قرار گرفته در باغ بهارستان تهران که به نامهای عمارت
بهارستان. دارالشورای ملی ایران و کاخ بهارستان نیز
است که توسط میرزا حسین خان سیهسالار در سال ۱۲۸۹ هجری قمری احداث و به عنواز
سکونتگاه وی انتخاب شد. در عصر حاضر لین مجموعه به بخشهای مختلفی از جمله موزمی مجلس شورا:
ارد. از دیگر جاذبههای گردشگری در تهران
اسلامی. امور تشریفاتی و محل برگزاری همایشهای مختلف تقسیمبندی شده است.
4
صفحه 48:
عمارت کلاه فرنگی تهرانن یا کاخ عشرت آباد در سال ۱۲۹۱ هجری قمری و بعد از برگشت ناصرالدین شاه و
کاخ صاحبقزائیه
Braye
iro ear at
کوشک احمدشاهی
قضر یاقوت
ام Eo
Co) one a
قاجار از نخستین سفر خود به فرنگ ساخته شد. بنابه قرمان او کاخی بین قصر قاجار( زندان قصر کنونی) و
باغ نگارستان (وزارت ارشاد کنونی) احدات شده و عمارتی چهار طبقه در آن پایه ریزی شد.
صفحه 49:
قصر قاجار. نام یکی از کاهای عصر قاجاریان در تهران است_که بنای لن يكى از قديمىتر
پادشاهان قاجار بهشمار میآید. از این قصر که در نزدیکی چهارراه قصر
محل تلاقى جاده قديم شمير
بوده در عصر رضاشاه يهلوى نابود كرديد و به جاى أن زندان قصر ابجاد كرديد.
روزی یا همان ایستگاه قصر. واقع در
(خیابان دکتر شریعتی) یا خیایان عباسآباد (خیابان بهشتی
صفحه 50:
ار از مکان هایی است که در دوره ناصر
تهران احداث شد وبا نقش و نگارها ایرانی و نیز عناصر معمار
لین انز تازیهی استاه alas امتمارآباشی آست کهیا .1 افت هنرمندانه این بنا را بوجود آورد. وجه
تنتمیه لین عمارت هم همانطور که از اسمشن پیداست از نام منود میززا بللی نساخت آن انست ونبه همین
دلیل به عمارت مسعودیه معروف شده است.
این عمارت شامل دو قسمت اندرونی» برونی و سایر قسمت ها است._مجموعه عمارت
دیوانخلنه. عمارت سردره عمارت مشیرالدوله. سفره خانه: حوضخانه. عمارت سید جوادی است و انواع هتر را
در این عمارت به وقور می توان دید. این هنرها شامل کاشی کاری گچ بری, نقا
اثينات نفيس است._همچنین تقسیم بندیهای فضایی یا عملکردهای گوناگون از دیگر
۷ کتیبه وجود دارد که. یک کتیبه در سردر کالسکه. دو کتیبه دیگر در سردر اصلی نصب شده
است همچنین دو كتيبه در عمارت مشیریه و دو کتبیه هم در عمارت دیوان خانه دیده می شود.
صفحه 51:
لين بنا در ضلع جنوب شرقی باغ گلستان و در جنوب غیبی شصس العمرهقرر داشت. ساختمان تکبه در سه
طیقهاو ید A Sas ial a a a I مت ky, SS تا کین
سکوی گردی وچود داشت که برا اجراى تعزيه تعبية شده بود.
بزرگ در ضلع شرقی تکیه براى مردان: يا درى دو لنكه و
.سمت ميدان ارك با سردر جناغى و شش مناره كوجك در
تکیه دولت سه ورودی داشتد ورودی اصلی
سودری جنافی؛ ورودی ضلع غیبی برای زنان
دو طرف كه با كاشى مُعَقَلَى بوشيده شده بودورودی سوم. راهرو پرییج و خم و تاریکی بود که قسمت شاه
نشین تکیه را به ضلع جنوبی کاخ گلستان وصل میکرد و شاه برای ورود به تکیه از آن میگذشت.
در وسط تكبه. سکوی گردی به شعاع تقرسی نه و نسم متر و ارتفاع تقریسی حک متر با زاره
اشت که سطح لن آجرفرش بود. در اين ازاره دریجههایی تعبیه شده بود که
صفحه 52:
خانه بروجردیها به عتوان یکی از زیباترین بناهای بهجا مانده از دوره قاجار شناخته میشود و در سال ۱۲۹۲
توسط سید حسن نطنزی (بروجردی). یکی از بازرگانان نطنزی, در شهر کاشان ساخته شد.
از نکات جذاب و دیدنی خانه بروجردیها. تماشا خلاقیت صنیالملک و کمالالملک است.
نقاشیها و گچبریهای موجود.در لین عمارت به دست لین دو هنرمند تامدار ایرانی خلق و اجرا شده و از نظر
اصول
ول زیباییشناسی به عنوان شاهکار هنر ایران شناخته میشود.
ردی ها هم متناسب با شرلیط اقلیمی این منطقه طراحی و ساخته شده است.خانه بروجردی ها از
ده بخش اندرینی و بیرمنی_تشکیل شده کهیه صورت کاملا جدا از یکدیگر ساخته شدهاند: اما هشتی ورودی
au ds دليل
صفحه 53:
عمارت بروجردی ها دارای سه در ورودی است که یک در به عتوان در اصلی, یک در برای مراسمات مذهبی و
یک در برای ورود و خروج مهمانان کاربرد داشته. نکته جللب توجه اینکه لین خانه تاریخنی دارای ده یک
تاستاننشین و زمستان نشین است که در زمان تغییر آبوهوء اهلی خانه در آن سکونت داشتند.
اردسایر بغیهای اغتلی این ای عنم atin a glia سرداب: با lao agp gay روا
شیده اشاره کرد که به زیباترین حالت ممکن در کنار هم قرار گرفته اند
مهمترین و اصلیترین بخش خلنه بروجردی le تابستاننشين است و در مقلبل ورودی اصلی و پشت به قبله
ao all go yglal Vo نتزپوشیده فزعی» یک منزپوشیدد
(در واقع پشت به آفتاب) واقع شده. این بخث
اصلی, هو گوشواره» مک شاهنشین و تالا
مقرنس کاری شده قرار گرفته.
صفحه 54:
بنای بینظیر طباطباییها یکی از معروفترین بناهای دورهقاجار است و در
۵ هجری قمری به
دست یکی از تاجرنن مشهور و ثروتمند لین دوره به نام سيد جعفر طباطیلیی در شهر کاشان ساخته شد. اين
خانه ۴۷۳۰ مترمربع مساحت دارد و ساخت آن تقریبا ۱۰ سال به طول انجامیده است.
علی مزیهن کاشانی: معما سرشتاین لن: دوره: مسئولیت: طراحی و:ساخت ین ؛یتا را بر عهده حاشتهه دز
زیباسازی لین بنا یکی از شاگردان صنیعالملک کاشانی_نقش موثری ایفا کرده و وظیفه طراحی, نقاشی و
های ساختمان را بر عهده گرفت.
1
سید جعفر طباطیایی تاجر فرش ابرلنی بود و به همین دلیل به سفارش اه تمامی گچیریهای به کار رفته د,
صفحه 55:
صفحه 56:
خلنه قدکی متعلق به اواسط دوره قاجاریه بوده و در دو دوره تکمیل شده است و شامل اند
جوري ميس و اميس بداحیط باغچه ورداتی شوج يلي يررك سرف هون انعد جرد ماق
اروسى أن با شيشه هاى رنكى به شمال و جتوب باز مى شود. ايوان ستوندار در جنوب طنبى رفيع و بلند
em
ارتاع ستونهای این شمللی معادل ارتفاع طنبی است. اتاقهائ گوشوار در طرفین طنبی قرارگرفته است.
زیر اتاق طتبی حوضخانه استسقف حوضخانه گنبد با کادربدی آجری وبا سکوهای جانیی و حوض
دارای جلوه خاصی است. اندرینی دارای اتاقهلیی در اضلاع شرقی و غربی حیاط می باشد. تناسبات معما
وسعت ساختمان و تنوع طاقها و گنیدها در سقف زیرزمینها جالب توجه است.
علاوه بر تناسیات کلیه اندامهای بتا که چشمگیر است. تمای ساختمان دارای :
ظرافت اروسی ها. آئینه کاری و
بندی اتاق با کیفیت عالی است.
صفحه 57:
خانه گنجهای زاده از خانههای تاریخی تبریز بهشمار میرود و از دوران قاجار به یادگار مانده است. در معماری
خانه میتوانتلفیقی از معماری قاجار و پهلوی را رویت کرد. بخش شرقی ساختمان مربوط یه دوران قاجا
ند پنجزههایی بخش غربی آن با زویهعایی تیز
چهار گوش است و از پنجرههای خمیده: شیشههای رنگارنگ و معماری سنتی ایران خبری نیست. با سه هزار
متر مریع مساحت, قسمت شرقی در سه طبقه ساخنه شده است و همهی اتاقها در یک دیف بدون اند
حوضخلنه قرار دارد.ایوان پنج
و سرونی قرار گرفتهید. بخش اصلی خلنه اتاق طنبی (نشیمن) است و زیر
دهته آن نیز با قوسهای نیمدایره پوشانده شده است.
صفحه 58:
انسرای امین الدوله در میلنه بازارتاریخی کاشان در دوره قاجار یه همت فرخ خان امین الدوله غفاری بنا
شده وبه خاطر هنرها و قنون فوق العاده ای که در ّن به کار رفته. یکی از شاخص ترین بناهای معماری
“il ga lata aly!
تزنسنات هندسی سقف کاروانسرا که بوسبله مقرنس کاری با آجر و کاشي بعمل آمده و به سبک خاص ابران
طاقبندى شده پواسطه نمایش هندسه دقیق و طرح دلمسندش منظره بسیار جالب و مطبوع و بلکه بی نهایت
بدان بخشید:
در سقف آن هم سه وزنه بزرگ است که یه قدر کافی محوطه را روشن می کند. لین بنای مهم که پر از مال
التجاره های گرانبهاست بهتر از هر گونه احصائیه و محاسبه ای. اهمیت تجاری و آبادی و ترقی شهر را نشان
صفحه 59:
دوره اول: از آغاز شکل گیری ميدان نا تكميل شد, ین را هر بر میگیر و مصاذف است با ادلی oe وت
کاخ صاحبعا
توسعه طراحیشده شهر تهران در عهد ناصری و از نظر زمانی. قاصله سالهای ۱۳۶۰ تا ۱۳۰۰ هجری شمسی Be e
7
را شامل منیشود: دز لین JSC cats I Gorgas اضلی عیدان» تقیبرات: جزتی واموضنی در شکل و کالید او Li
0
عملکرد ابتیه گرداگرد میدان رخ میدهد. ولی کلیت فضایی میدان تفیبر نمیکند و شکسته تمیشو
er = 2 کوشک احمدشاهی
قصر یاقوت
errs
تهران. که در نهایت يه شکسته شدن قالب قبلی میدان منجر میشود.
تهر انها قبلی بر میشو RTT on
مصادف است با تغیبر حکومت قاجار و روی کار آمدن حکومت رضاشاه و تفییر الگوهای
گذشته و بینایش روابط جشید و شروغ مذرنیزاسیون_وادر فتیجهه وقوع تطییر و تحولات جدیآدر چهزه شهر
دوره سوم: مصادف با زمانى است كه شكل شهر و روابط شهرى كذشته به كلى دكركون مىشود و به تبع آن. 1۳۳۲0۳۳۹۳۲
کالبد میدان نیز از رزشها و عملکردها و قالبهای قبلی کاملا دور میشود و الگو و سبک بینالمللی See
معماری و شهرسازی مورد توجه قرار میگيرد. عمارت مبنعودیه
تكيه دولت
خانه بروجزدی ها
خانه طباطبایی ها
خانه قدکی
خانه گنجه ای ژاده.
تیمچه امین الدوله
صفحه 60:
مدرسه مسجد سلطانی کاشان مسجد شاه(امام)سمنان
صفحه 61:
مسجد جامع بازار تهران مسجد شاه(امام یا سلطانی )تهران
صفحه 62:
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
ععماری کارت پستالن
تأثیر معماری اروپا پر معماری ایران. در سدهی گذشته و در دو
سلطنتی و اعیلنی» سپس بناهای عمومی و سرآخر معماری مسکونی خودش را نشان
است که در زیان بسیاری از مورخان به معماری کارت پستالی معروف شد. لین اصطلاح کارت پستالی
قاجار, ایتدا در ساختمانهای
اد. اتفاقا جالب
بودن اصطلاحی بود که از درون خود این معماری و نحومی اجرای آن نشلّت گرفته بود. به اين
معماری ۸۰کارت پستالی» می گفتند زیرا هنوز دانشکدمی معماری در ایران تأسیس نشده بود و تعداد
معماران تحصیل کردهی «فرنگ» هم اندک بود و مجلات و ژورنالهای ساختمان به ايرا, 55
آنچه که خیلی سریع و پیواسطه» تصویری از معما » را جه ایران انتقال میداد. کارتها و
کارت بستالها و عکسهایی بود که از فرنگ میرسید با شاه و شاهزادهای آن را با خود بهعنوان سوغات
آورده این تصاویر دو بعدی قتها اساس سفارش طرح یک ساختمان به معمار میشد.
صفحه 66:
تاثیر تجدد طلیی دوره قاجار بر پوشش:
انسویان برای نفوذ در ایران از دربار شروع کردند و در کنار به رخ کشیدن پیشرفتها: oe
چندین خباط فرانسوی را بهدریرقجاراعزامداشتند. این خیاطان لباسهایی را بای شاهزا
مى "دوختند كه از يرشها و طرحهاى اروبايى مايه مى كرفت و على الظاهر آنان را در بيش جشم دیگران
متمايز و يرجسته مى:نمود. به دنبال آن. حاصل اولين و دومين كاروان معرفت به غرب در زمينه
فرهنكى و اجتماعى براى ايرانيان. ترويج آداب و رسوم و لياس ارويايى در جامعه سنتى ايران بود. ليكن
تأثیر جندانی برجای نگذاشت و «یوشش آنار نشت
اين جريانات ذ, شکل پوشش Hoy
براساس ذوق و سليقة شرقى بود اماء در دوره ناصرى و به دنبال مسافرت ناصرالدين شاة به ارويا
1790 ه. ق) در ظواهر يوشش اندرونى زنان دا حاصل شد.
اما سفر شاه به ارويا و «مشاهده بالرين هاى سن يطرز بورك در روسیه» و طرز لباس آنها شاه را بر
cats از بازگشت به ابران زنهای حرم خود را به لباس آنها درآورد» و از آنجا که مد لباسهای
دارالخلافه همواره از اندرون شاه صادر می شد.
صفحه 67:
معمارى خانه هاى قاجا, بق با معما
دی اصلی اقدمو سثون درو پلهیزرگ تقریفاین: در وسط ووودی مغ قلف اندع لاطا
به صورت دو بال در طبقه او و دوم قرار درند.» در صورتی که در معماری گذشته ابران معمولا له د,
یک گوشه قرار درد و به صورث مشخص به هیچ وجه خود را نشان نمبدهد.لبتهنگفته نمند در اين
موارد پلان و نقشه غربی است پلی ایوان ها و دیگر عناصر ایرنی . و اصولاً معماری ایرنی با تزینات
خود روح كاملاً محلی را در آن دمیده و مجموعه یسیاردلپذیر و دلپسندی حاصل شده است» ( صارمی)
مهم دستاوردى كه معمارى ايران در زمار قاجار داشت آبنه كارى هاى 1 دوران است.
ی داخلی بناهاء در اوليل دوران قاجار استفاده از كج برى و كاشيكارى در نماهاى
تزیینات معماری
داخلی بناها مشهود است(هادی میرمیران)
دوگانگی میان بناهای حکومتی و متمولین با بناهای مرده:
تغییرات در معماري ایران در زمان قاجار و گرلیش پیدا کردن معماری به سمت و سوی معماری غرب ۰
به صورت یکپارچه و همگن رخ نداده است و ابتدا نمود اصلی معماری غرب. در قصر شاهان بود و بعدها
در طبقه اشراف و ثروتمندان بروز یافت . طبیعی است که در این مرحله شکافی بین معماری طبقات
ثروتمند و فقیر در سطح شهر رخ بدهد و شهر یک تصویر ناهمگن duly ؛ خانه های ثروتمندان روزیه رو
مجلل تر می شدند و خانه های طبقات یایین به سیک و سیاق قد؛ ود ساخته می شدند و !
yl سیب دوگانگی و تضاد در نمای شهر شده بود. (قبادیان)
صفحه 68:
ویژگی های کلان معماری قاجار
اجره یل نود AIRY Ses
استفاه ارت ps أرقوا در شین های خعتن هفت رن
استفاده از تقش كل لندتی در کاشیکاری
استفاده از کنگره هی کنر بامکاخها
عناصر تزئینی و نما کاری تحت تاثیر عناصر غربی
ایجاد ایوانهای عظیم ومرتفع در ورودیها
مركزيت بنا با ستون و سرستونها
يهاي شل مرقع ع ساي إزستلنت وقدريت
Baha seus,
درونگرا
تبدیل سه دریها به دو دری
سقف شپروانی
ایجاد میادین
صفحه 69:
تزلینات دوره قاجار
کاشی کاری هفت رنگ و لعاهایرنگارنک
تمای داخلی گچبری و کاشیکاری
استفاه از آرایه های چوبی در تزئینات
شیشه های رنگی
نقاشی های لندن کاری
gall gdp gel lt تزا seth opp gerade
استفاده از تئنات آئنه کاری
استفاده آز کش متفوش وكين حار منفوش اسآطیری جهن و دریاری)
استفاده از قواره آجر تراش در تزئینات مکانهای مذهبی
> رسمى بندی وکاربندی
رنگ مسلط به بتا
دوره قاجار:
- رنگ زرد و نارنجی که گوشه ای از معماری فاجار را شکل میدهد.
صفحه 70:
کاشی کاری
کاشی کاری در دوران پس از اسلام به اوچ خود رسید و امروزه آوازه لين هنر ایرلنی شهرتی جهانی دارد. در
oles قاجار:طی مراودات و رفت و آمد بادشاهان قاجار و بازر گنه اهتر و ثقاشی غربی به مفما ۶ انوانی 2
به خصو کاری نقوه فلیل توجهی ea الكل (زكل لندني)) ۳۱۳۱۸۱۳۳۵ ۱۳
قلان دوره با به عرصه این هن گذاشت.
شترا یرگ فته از طیعت آست و علاوه بر این ظر كج کغلبی از زندگی SiN Ajo
فور ديده ميشود. همچنین ایرانیان در دوره قاجار به فَون جدیدی
در زمینه رنگ کاشی دست پیدا گرفند که تا قبل از لبن در کاشی ها مشاهدء نمی "شد. رنگ های بجشم.
نوازی نظیر قرمز و زرد که حتی امروزه نیز اهمیت زیادی در موضوع تولید کاشی دارند:
از دیگر نکاک قل]ستوچه صنعت کاشی این دوره. لعاب ات که از دو جهت قلبل اهمست اگلاوزسگکد
8۳۲ رده حلوهلی ل روی نما شم نوات ات و از جکبه دیگر ets ae is
eee ee تقد
صفحه 71:
از پادشاهان ساسانی و هخامنه
از هنرنمایی های کاشیکاران
نگ ميشد و د
صفحه 72:
صفحه 73:
7
كج برى و كج كارى 7 | 1
J)
ae — * دارای تزییتات بسیار اوه 2
خی دار ها ای ۳ در cee ایران مورد سب
( گرفته گچبری است_تزیبنات گچبری دوره اسلامی بر اساس پيشینه هنر گچبری پیش از
شكل كرفت و سير تكاملى لن در دوره ايلخانيان به اوج رسيد. گچبری سنتی تا دوره صف 1
را جى كرفت و تتنينتاحت تأثير هنر كجبرى ارويليى تغيير كرد و ويزكى های پایدار آن دجاو اقول فل
روند در دوره قاتار به ارم اليد NW
ی در دوره قاجار ومنق فوة العاده: کید تیه ای سل افرت یادشاهان قاجار به فرنگ از
ca Pe ودر ی 57522 يبي J ici
سازیها در کاخهایی چون ن گلستان و عشرت آباد پاهای دیگر حدودً وی گردید.
متيل كنت كه لين تقلیدها 5کز نتوایست ای هنر و نفوش octet Lapis jh ب
a اه ی Cae
صفحه 74:
كج برى و گچ کاری
ز ميان آثار فراوان گچبری لين دوره
بندیهای آونگ گچی همراه با
صفحه 75:
شيشه کاری (رنگی)
۳عمراستفاده از شیشه های رنگی در طرً
انیم در بازه های مختلف زملنی ونگ های ايتى در محيط اداشتّه باث a
جایگاه قلبل ملاحظه ای داشته لند و علاوه بر پناهای مه در سار
ند ۰
0/7 eins کرک از تزئینات بناهای قاجا (oS ats
له toms, Ade sian aia قلیل-علاحظه ای هم دارند که از دیگر تتلی میت ی می
مخیطی اشاره کردد
ا بنك acl اشر شنه هلى
تکرار به کار را ت,در ارسی های
دروم قأجاریه است شیشه هلبی 6
الور اسنتنا
درون بناهاى دوره قاجار جهار ,
صفحه 76:
شیشه کاری (رنگی)
نجوه ساخت شیشه رنگی شامل
طلسم ورق نی را پر می + ۰ متنا
صفحه 77:
صفحه 78:
آجر کاری
",در دوره قاجار هنر تيشه داری رونق
تمد نماهای ساختمانهای مسکون
* . تیمچهها زمارزش از آکارهای آجری در هایه کاریندی نو و مقرخس .دسیان متد
شمهای باز چون تیمجّه حاجب الدوله در بازار تهران و تیمجه حاج نت در کاشان با مقر
ee ay جرد وادعاتةاى ٠ کر هن به وجود آمدهاست.
- 7[
7
|
صفحه 79:
آجر کاری
ويد دوره قاجارية يدكاركيرى Kae
£ متقارن همراه با ترنجی ها :
وک Bee سنگی ظریف مستقر شدهاند
صفحه 80:
تیمچه حاجب الدوله تهران
صفحه 81:
صفحه 82:
آینه کاری
و تین بنای آیینه کا 2
تیان آقامشمدتار قاجان وبران شد و
ley توسعة وبازضارى ابوان كلرالامارء ى تورات ESR
اقتصادى سرجشمه كرفته شده از أن براى مدتى آيينه كارى را د.
* .اما درهلاثة قاجار در متسير تكاملى:اين هتر آدنه به قطعات كوجكتر تبديل و با اشكال.مختلف مذ
ile; 5 ك#جاؤهاء ايندتازاك آر المآن وارد شد باعث شد ترش این آینهها ز
pes شها به صورت نمای مختلف لوز محلث:
عرفت مو
صفحه 83:
صفحه 84:
آینه کاری
گلستا
آینه کاری موجود در کاخ 3
صفحه 85:
صفحه 86:
۱۹
“”*#بينقاشى قاجاريه مانند دیگر اقدامات دوره به ۸ شاه ی
میشود: پیش و پس از او. در عهد ناصری میتوان شکوه این هت را مشاهده کرد اين 99 :
هلرهای دوره قاجاریه با هنر اروبایی تلقیق شده و آغاز تلفیق لین دو هتر است نقاشی در دوه فا
دربار بوده و شاه و درپاریان سفا
نگارگری نیز میشود::
کاخهای لین دوره مجلل بود و دیوارنگارها هم در J
سين دور محتدهار jhe پذیرایی و بزم شاان, ورد sabe >
از هلد
نقاشى را به نقاشان مىدادند.
2
ees #كارى بود lee ==
صفحه 87:
صفحه 88:
بناهای مسکونی دوره قاجار
شامل اتاق مرکزی ایوان با دو ستون در بربر [
اناقههاى كوجك واقع دراطراف اتلق مرکزی بصورت ساده ومفصل
بلانها كشيده هر امتداد بنا
چم ادا نت تن رها
ايجاد زيرزمين le طرحهای زیبا و پوششهای ضربی آجری
تعبیه خوضخاند
- رواج باذكير برا ى خنك كردن فضأ
ایجاد سرستونها وستونها در ورودیها
ایوانهای بلند
اد پلکان دو طرفه در محور اصلی بنا
- تبدیل سه دری به دو دری و وارد شدن نور مستقیما" به داخل بنا
تنوع وسبکی وگشا یش فضاها بیشتر
سقف شيب دار و شیروانی
آمیزه ای از معماری ایرانی و اروپائی
معماری مکانهای مذهبی
همان سبك كذشته ادامه يبدا كرد . بيروى از صفويه
عساجد أكمترى تست يداهوره على بل ساخته هن
متاسفانه نقاشى وارد مساجد شد
صفحه 89:
هکیت
با بررسى تاريخ و معماری عصر قاجار و مطالعه ی اسنادی از سفرنامه های آن دوره. چنین نتیجه ميشود
که با تفییر منابع فکری و انديشه های حاکم بر جامعه. و نیز آگاهی از پیشرفتهای اروياء
متفاوت با گذشته احساس شد. این نيازها نخست ذر ميان درباريان و اقشار مرفه خود را نشان دادن
آنان برای پاسخگویی به لین نیازها. al حل را در الگوبرداری از غرب معاصر خود یافتند. به این منظور
دعوت از معلمان و متخصصان اروپایی و وارد کردن تکنولوژی از
ole:
اقداماتی نظیر اعزام دانشجو به ار
روپ انجام شد.رهورد ین اقدامات در عرصه ی معماری, در گام نخست تغییر در بافت شهری و ظواهر
معماری بود. بعد از تحول در تزیینات, مصالح و بعضی شیوه های اجرا دستخوش تغییر شدند. در این
دوره نظام استاد شاگردی برچیده شد و پیش از اجرا. نقشه ها تهیه می شدند.
صفحه 90:
شان ec
مرادی, شیخی. (۱۳۹۵) بژرسی هدر أيينه كارى در معما وی
انجار تا پهلوی دوم ۱
eh Phere sa ee ead رز