صفحه 1:
صفحه 2:
موضوع تحقیق:مقایسه دو هنرمند ( رافائل و داوئنچی)
هنرمندان دوره رونسانس
دانشگاه
استاد
:گرد آورنده
صفحه 3:
: لئوناردو داوینچی
درسال 1452 در شهر کوچک ویذ چی از ایالت توسکافی به دنیا آمد وی در
تردوروکیو کار آموزی کرد . ظاهرا اوضاع شهر فلورانس بروفق مراد وی نبود
و لثو ناردو درسی سالگی به خدمت دوک میلن شتافت او تا آن زمان نقاش
بزرگی به نام پرستش محوسان
: ادامه داوینچی قبل از اولین SLE
ائو ناردو انسانی که الگو و عصاره هنرمندنابغه و یک انسان کامل است . به گونه
در جهان معاصر تبدیل شده و همچون یک پیامبر فرزانه روزگار در
نقطه ی آغاز عصر نوین تاریخی ایستاده ونقشه ی راه هایی را که هنر و علم
. درپیش خواهند گرفت را ترسیم می کند
ذهن و شخصیت او در نظر ما پدیده ای فوق انسانی و خود او انسانی اسرار آمیز و
. دست نیافتنی می نماید
خطوط کرانه ای غول آسای طبیعت ائو ناردو را به صورتی گمگ و دور از
دسترس به تصور آوریم
هدف بزگ لثو نادو در نقاشی ها و تلاش های علمی اش کشف قوانینی بنیادی
.جریان و فعل وانفعالات طبیعت بود
اوربایک,چنین,هدفی,به,مطالعه ربدن ,انسان, رد اخت, و ,کمک ,های.
اطلاعات مادر باره فیرپزیو لوزی و روانشناسی کرد
صفحه 4:
مونالیزا
پرستش محبوسان 1481-1482
نگار خانه اوفیسی - فلورانس
او تا آن زمان نقاشی بزرگی به نام پرستش مجوسان را نا تمام پشت سر گذاشت در
حالی که برای چندین طرح آژمایشی تهبه کرده بود . نظم هندسی و سه بعدی
نمایی دفینی است که بیشتر نقاشی فلورانس در آغاز کار مازانچو را به یاد می
اندازد .
در این نقاشی ببشتر مراحل کار به کمال رسیده است . چنین به نظر می رسد که
شكل ها به طوری ملایم و تدریجی صورت مادی پذیرفته اند بدون آن که هیچ گاهد
خود را به طور کامل از قلم تیرگی جدا ساخته باشند لئوناردو بر خلاف پولایوئولو
و بو تیچلی بر خطوط کناره نمی کرد بلکه بیشتر به دنبال آن بود که اجسام سه
بعدی را در زیر تابش نور به درجات مختلف مرئی گرداند .
در میان تاریکی ها اشکال ناتمام و نا محدود می مانند به طریقی که خطوط کناره
نمایشان فقط با حدس و تقریب می توان تعیین کرد . در اين روش طراحی با
برجسته نهایی که روش سایه روشن کاری خوانده می شود دیگر شکل ها به طور
مجرا و متقطع پهلو به پهلوی هم فزار نمی گیرید پلکه در بوعی و حد:
مشترک می شوند که از ابتکارات داوینچی است زیرا مرزهای جدا کننده
حدی از میان برداشته شده است . همچنین در اين اثر پیوستگی عاطفی
نیز وجود دارد . حرکات بدن و حالت چهره ی بیشتر افراد با فصاحتی گیرا
. ای را که در جلوی چشمانشان رخ می دهد را به بیان در می آورند
صفحه 5:
چه شکلی به خود می گرفت در نقاشی مریم عذرا بر کنار صخره ها هیکل
ها از درون تاریکی غار ظاهر می شوند در حالی که انگار جویی مشبع
از رطویت اندام آن ها را چادر لطیف خود پوشانده است این مد
تخفیفی که شبیه آن در نقاشی فلارندی دونیزی مشخص تر است به
صحنه گرما و لطافت خاصی بخشیده است و همچین اثری تخیل انگیز و
دور افتاده به وجود می آورد که موجب می شود صحنه ی نقاشی مثل
معیارری عاشقانه باشد و نه مثل تصویری از واقعیت سهل و ساده .
موضوع آن قدیس یوحنای کودک در حضور مریم عذرا و فرشته مسیح کودک
را ستایش می کند . صحنه كنارى و تخته سنگی با برکه آب و گیاهانش
که با مهارت زیادی اجرا شده است در اين اثر باید ببینیم
موانتد راستله ان دن را بدمعهر دريا بس ؟ شاروراسم کر کات سها باقن
- اشاره کننده و تبریک دهنده در مرکز تصویر این نقاشی یعنی پرستش
مجوسان و مریم عذرا بر کنار صخره ها با وجود خاصیت ابتکاریشان از
لحاظ تصور هندی با هدف های شیوه ی رنسانس قبل اختلاف بارزی
نداشتند . باشد هر چقدر این تصویر ابهام انگیز تر باشد افسونی بیشتر
مد ذهن,بینننده,پافی,,خواهد, گذاشت.
صفحه 6:
شام وایسین 1495-1498 - کلیسای سانتا ماریا دله مراتسیه - میلان
این اثر حدودا 12 سال بعد از دو اثر قبلی به وجود آمد . اين اثر بعد از
آفرینش به عنوان اولین توصیف کلاسیک از آرمان های نقاشی رنسانس
مترقی شناخته می شود . شور بختانمه اين نقاشی دیواری مشهور چند
سال بعد از اتمام کار رو به فساد و انهدام گذاشت لئوناردو سعی کرد با
استفاده از روغن و رنگ لعابی نقاشی را ترمیم کند . اما اين بار هم
نفاشی به دیوار نچسبید و بی نتیجه ماند با این حال چیزی که باقی
مانده به خوبی از وصف شکوه آن بر می آید اثر در بردارنده استواری
معتدل است .
در اين دوره اثر لثوناردو کار با ترکیب فیگورها و هیا کل آغاز کرده است .
و معماری را صرفا به عنوان عنصری نگهدارنده بر آن ضمیمه کرده است
نقطه ی تلاقی مرکزی , که بر دید ما از درون خانه حکومت می کند در
پشت سر مسیح و در وسط تصویر واقع شده در نتیجه حاوی بار معنایی
. معزى شده است
صفحه 7:
درگاه بزرگ دیوار مقابل کاملا آشکار است و هلالی پشت سر مسیح
همچون هاله دور مسیح قرار گرفته است . برای درک بهتر کافیست 3/1
تصویر ار بالا پوشانیم تا ببینیم گروه بندی هواریون وضوح خود را از
دست می دهند و شکل مثلثی و استوار بالا تندی مسیح به جای ol
عاملی جسمانی و روحانی منشاء اثر باشد و حالت خموده به خود می
گیرد چنانکه پیداست کلماتی شوم به زبان می آورده است مانند : یکی
از شما مرا تسلیم دشمن خواهد ساخت و هواریون می پرسند : ای صبح
آيا او متم ؟ اد همه هواريون را.در سمت مقابل فيد.در فضايف كه براك
تعدادشان كافى نسيت جمع كرده و او از اين كار هدفى داشته كه
موضوع را از لحاظ مادى منراكم كند و كروهى از هيا كل را به وجود
آورد حالت مسيح تجسمى است از تمكين او در برابر اراده خدا و
رضمندی و جان نثاری .
در اینجا می بینیم که بهوا از بقیه حواریون جدا نشده است اما نیم رخ تیره
ی لو چیا باید او را از دیگران جدا می کند . هدف نقاش توصیف نیست
روح به وسیله ی حرکات بدن است .
صفحه 8:
مونالیزا 1505-1503موزه لوور پاریس شهرت این نقاشی تنها به دلیل لایه
های نازک و شفاف رنگ است بلکه به دلیل خاصیت افسون گری روانی
اين نقاشى است سوال اينجاست كه بايد تمديد جرا در ميان عموم
چهره هاى متسبعى كه تا كنون نقاشى شده است اين تبسم به خصوص
به عنوان اسرار آميز از دیگر اثر ها متمایز شده
شاید علت آن این است که تصویر در مقام چهره ای فردی
صفحه 9:
: لثوناردو داوینچی
درسال 1452 در شهر کوچک وید چی از ایالت توسکافی به دنیا آمد وی در
تردوروکبو کار آموزی کرد . ظاهرا اوضاع شهر فلورانس بروفق مراد
وی نبود و لثو ناردو درسی سالگی به خدمت دوک میلن شتافت او تا
آن زمان نقاش بزرگی به نام پرسنش محوسان
: ادامه داوینچی قبل از اولین تابلو
ائو ناردو انسانی که الگو و عصاره هنرمندنابغه و یک انسان کامل است .
به گونه در چهان معاصر تبدیل شده و همچون یک پیامبر فرزانه
روزگار در نقطه ی آغاز عصر نوین تاریخی ایستاده ونقشه ی راه هایی
.را که هنر و علم درپیش خواهند گرفت را ترسیم می کند
صفحه 10:
خطوط کرانه ای غول آسا ی طبیعت ائو ناردو را به صورتی گمگ و دور از
دسترس به تصور آوریم
هدف بزگ لثو نادو در نقاشی ها و تلاش های علمی اش کشف قوانینی
.بنیادی جریان و فعل وانفعالات طبیعت بود
او با یک چنین هدفی به مطالعه بدن انسان پرداخت و کمک های بسیاری به
رسد اطلاعات مادر باره فیریزیو لوزی و روانشناسی کرد
ذهن و شخصیت او در نظر ما پدیده ای فوق انسانی و خود او انسانی
اسرار آمیز و دست نیافتنی می نماید
مونالیزا
اثر مریم عذرا درکف رصفره ها :1485 - موزه لوورباریس این اثر تا حدی
. معلوم می سازد که اگر پرستش مجو سان پایان می یافت
مطابق با انتظارات مانیست
صفحه 11:
ایت تبسم نقاشی را به دو نحو می توان تعبیر کرد . یکی چون انعکاسی از
روحیه آنی و دیگر چون حالتی رضوی و جاودانی .یقینا مونالیزا نشان
دهنده خاصیتی از مهر مادری است که در نظر لوناردو جوهد و جور زن
شمرده می شود حتی منظره پس زمینه به طوری عمده از تخته ها
و جویبار ها تشکیل شده که اشاره ای به نیودها ی بارورعتاصر طبیعی
ادامه توضیحات تابلو لثو ناردو اين نقاشی احتمالا پر آوازه ترین شبیه
سازی از چهره فردی در جهان است . از سره نوزده یا حتی قبل از ان
به بعد این چهره رمز آمیز بخش از فرهنگ عامه ی غربی شده است
. لاجو کوندا ( ژکوند) همسر زانوبی دل جو کوند وی بانکرار
که پس از بازگشت gi نادو از میلان به فلو رانس نقاشی شده است .
این نقاشی به حالت نشسته درمیان دوپایه ی یک ایوان سرپوشیده
شبیه سازی شده است این زن با نمای نیم قدودست های روی هم
.نهاده و چشمانش خیره شده
به تماشاگر نشان داده شده است . ابهام وراز اين ( خنده ی پر آثازه واقعا
a aa as في ا دن ينيد
گذاشتن آن است
صفحه 12:
: رافائل
رافائل در شهر تردیکلی اوریسنو در نامید امبر یا چشم به جهان گشود او
مبانی هنر را از پدرش جووانی سانتسیو که نقاش ولایتی بود و با در
بار رمز ریکو دآمو پیوستگی داشت آموخت او در دوران کودکی
شاگرد پرو جنینو بود در اینجا به بحث درباره سه نقاشی او مریم
گراند وک مدرسه آن
و گالا نسا می پردازیم )
رافائل در عرصه نو آوری به پای لئوناردو بر امانتر و میکل نژ نمی رسد .
در واقع این 3 هنرمند بودند که با ابتکارات و کأمربایی های خود راه را
برای پیشرفت او هموار کردند . با اين حال از نقاشان بر جسته ی دوره
رنسانس مترقی شمرده می شود .
نبوغ رافائل به منزله نیروی ترکیب کننده منحصر به فردی بود که وی را
فادر می شاخت با به هم آمیختن خواص که لبونماردو و میکلانژ هنری در
عین لطافت و هیجان آراسته به غنای نقاشی و صلاحیت پیکر تراشی به
جود آمده اين توانايى در همان اولين آتار كه او در فلورانس
ا ی مایا ات ۱
صفحه 13:
مريم كراندوك :
sil ادامه
رافائل ی بود که کارگاه بزرگی را مدیریت می کرد و علی
بوغس سوا ی امش در 37 سالگی امروزه تعدا زیادی از آثارش به جا
مانده است از آن زمره می توان به دیوار نگارهای LLL sla gil در
واتیکان اشاره کرد که اصلی ترین و بزرگترین اثر در طول عمر هنری او
بود علی رغم آن که در زمان مرگش ناتمام باقی ماند . بعد از سال های
ابتدایی زندگی در رم اکثر آثار رافائل توسط خود وی طراحی و به طور
گسترده آی در کارگاهش خلق می شدند که اين خود با افت کیفیت قابلاً
ملاحظه ای همراه بود .
رافائل در سال 1515 پرتره های درباری نقاشی می کرد پرتره های
معروف او عبارتند از ( بیند و آلتوویتین ) ( بالداساری کاستیلین ) و
[ لانا ولا )۰ به مدت طلولانی تاریخ نویسان بر این باور بودند که پرتره
( بیند و آلتوویتین ) در واقع خود رافائل است چون با
طاهریش_نباهت_زیادی_داشت..
صفحه 14:
ادامه توصیفات رافائل :
او ضمن آن که از هر هنرمند دیگری می آموخت به نیروی ابتکار و اصالت پر
نوان خود نیز مبدان می داد آن چه را که بهتر می توالنست به کار گیرد
جذب مى کرد و گرایش کلاسیک روز ار خویش را به قالب شکل می
. او چنان خستگی ناپذیرانه با روحیه ی هنر کلاسیک کار می کرد
که هترش را تقرنيا مف gi gli, Glug ونان ار ای تكاملش تلقف
کرد شاعر و منتقدان پر آوازه ی آلمانی درباره رافائل چنین گفته اند :
وی مجبور به تقلید از یونان نبود زیرا خودش همچون همچون یونانیان
می اندیشید و احساس می کرد .
. به وجود آمد به وضح نمایان است
صفحه 15:
مريم كراندوك :
اين اثر داراى آرامشى تفكر آميز است و انعكاسى است از شيوه ى
استادش اما اشكال بزرك ترند و در مه آلودكى خاص شيوه ى لئوناردو
يوشيده شده اند . این نفاشی یعنی مریم گراندوک با حالت وقار و
مهربانی خود ما را به باد مونالیزا می اندازد بی آنکه چیزی از وجود
اسرار آمیز او در نظمان مجسم کند .
ادامه مریم گراندوک :
رافائل تحت تاثير لئوناردو ؛ در شیوه ی ترکیب بندی های شبیه سازی از
خصومت مریم به گونه ای که در او صبر با آموخته بود تدریجا تغییراتی
پدید آورد .
صفحه 16:
رافائل روشنی را بر تیرگی ترجیج می داد و بر خلاف لثوناردو شیفته ی راز پردازی و
عرفان نبود مجموعه بزرگ تابلو هایی که با موضوع مریم کشید جلوه گاه وحدت مال
اعتفاد به مسیحیت و زیبایی پرستی بیش از مسیحیت است .
از وجود اسرار آمیز او در نظرمان مجسم کند .
مدرسه آتن : 1511-1510 - نقاشی دیواری
استاتسادلاسگناتورا- کاج وانیکان . رم
نفوذ ميكل آنز ير رافائل كمى قبل تو نيز به منصه ظهور رسيده بود و شدث آن بم
خصوص در آثارى كه رافائل در رم به وجود آورد آشكار شد در زمانى كه ميكل آنز به
نقاشى تصف تيستين برداخت بوليوس دوم هنرمند جوانتر را از فلورانس امضاء كرد و
به او ساموریت داد که یک سلسله از اتاق های کاخ واتیکان را ترتین کند . نخستین اتأق"
که احتمالا کتابخانهای شخصی پاپسنود مجموعه نقاشی های رافاثل بر دیوار ها و
نصف آن وصفی است از 4 قلمرو دانش : الهیات فلسفه - علم حقوق و هترهای رزیبا
در آن میان (( مدرسه آتن )9 از دیر باز در مقام شاهکار رافائل و مظهر کاملی از روحبه
کلاسیک رنسانس حقوفی شناخته شده است . موضوع آن مرکز انديشه آتن است .
صفحه 17:
گروهی از فیلسوفان مشهور یونان گرد افلاطون جمع شده اند و در بیان
نیرومندی و هیجان هیکل ها از میکلانژ الهام گرفته ما هیچ گاه حالات
هیکل ها را به طور کامل تقلید نکرده است . و آن را به شیوه هنری خود
جذب کرده است و هر کدام از سیکل هایش نقش خود را با وضوح
شکوهمند و پر معنا ایفا می کنند نقاشی مدرسه آتن بیشتر روحیه شام
وایسین و داوینچی را معنی می کند چون رافائل هر کدام از اين
فیلسوف ها را به نحوی مجسم ساخته که با حرکات خود نیست روحشان
را افشا می کنند .
و نیز رابطه میان افراد و گروه ها را مشخص کرده و همچنین وایستگی
متقابل میان هیکل ها به شیوه لئوناردو است .
رافائل دیگر هرگز چنین معماری با شکوهی در نقاشی هایش به پا نساخت
گالانثا - نقاشی دیواری - ویلای فاز - نزیناروم .
این نقاشی توسط رافائل در سال 1513 اجرا شد . اين بار نیز موضوع از
اساطیر یونانی انتصاب شده است ولی این اثر بر خلاف آرمانگرائی
جوسای سوه اسب حولي اروت ان یسلا رجانگرانجه
زاهد منشاء نشانه ی مدرسه آتن جنبه ی شادمانی و جسماثی د:
پاستانی مجسم شده است :
صفحه 18:
ترکیب هندی آن تولد ونوس بونیلچی را به یاد می آوثرد و این تصوری بود که رافائل
هنگام افامتش در فلورانس با آن آشنایی یافته بود . با اين حال آن دو اثر سبب می
شود که اختلاف شدید شان بیشتر به چشم بخورد . هبکل های جنبان و درشت .
رافائل حرکت ماریبچی فراخ خود را از حالت ایستایی متعادل گالاتئا گرفته اند . اما در
تصویر بوتیلچی حرکت به وسیله ی هیکل ها و در درون آن ها به وجود نیاوده است
بلکه از خارج به آن ها تحمیل شده است . به طوری که هیچ olf نمی توان حرکت را
از سطح پرده مجزا ساخت .
رافائل در ضمن کار خود نشان داده بود که برای چهره سازی استعدادی خاص داشت .
این یکی دیگر از ارزش های نبوغ اوست که توانست واقع نمایی چهره های فرن 15
را با آرمان بشری دوره رنسانس بیامیزد ؛ رافائل به فصد پیروی از سنت های
قدیمی چهره سازی نمی کرد و مسلما پاپ لئوی دهم را نیکو نظور نر از آن چه در
حقیقیت می بود نشان نداده است .
علائم صورت عبوس و غبغب دارش به طور وافعی و با جزئبانی به شیوه فلاندی ضبط
شده است . در عین حال خلیفه ی
صفحه 19:
پایان
