کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

تحليل محيط (دور و نزديک) در مدل مبنا Environmental analysis Mabena Model

صفحه 1:

صفحه 2:
24 ا یگاه تحليل محيط (دور و 01 نزدیک) در مدل مبنا 2

صفحه 3:
انوا م بر طبق تئوري سيستمهاي باز ‎(Open Gpstews Theory)‏ سازمان‌ها همواره در بستر تغییر و تحولات محيطي قرار دارند. 5 این تغييرات بر تمامي نقشهاي مدير از جمله برنامه‌ريزي اثر داشته و مدیر در ايفاي نقش خود به این تغسلیت‌توجه مي‌کند.

صفحه 4:
۳ Fo ei se / 6/۲۱ ۰ موقل سياس ل وت ae eal lle ‏رواد و‎ Sa aL kat ‏مت رواب با وهای ال‎ ‏اد ی نات ال ود‎ ‏عقوا به كثورماق رد‎ ‏ربوم تین نوی سای‎ ‏غلم فر معدا ميل‎ ea ett ‏؟اخواق اماع تجارى. تا و دوجا‎ ohn ‏تجارت‎ hale ea ‏سامت داهای:‎ ‏ناریو ممیماری‎ ‏ری زاس نمی ری‎ ‏وت و كوم‎ emer ‏هت رو اسان‎ ا« رها رل نازاب و وا

صفحه 5:
م تحلیل محیط دور ‎path‏ ‏0۵۵ = ent tence | ‏ست‎

صفحه 6:
تحلیل محیط دور (آنالیز ‎AS?‏ ‎(PEGTEL‏ sts Pads be ead (bee الفاروندهای عکولوزی ‎ot‏ گنت رای وا ‎ ‏۲- لرزش افزد ‎sop ai‏ ال مات ور ‎wets ‏ع‎ ‏2 ند ری سم ‏ب‌اتکنولوژی اطلاعات و راطات. ‎int‏ ‏۲ عحارت ویک ۳ ‏بسا ر تارری جدید ویر ‎SAS ۲‏ ‏ری مت ‎Se BO ape ‏ايت امات‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
روش کسب و تحلیل ‎pee‏ ‏اطلاعات محیط دور ‎a,‏ ‏8 او پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني معتبر در هر

صفحه 8:
(انالیز پورتر) وي در دانشگاه هاروارد در رشته اقتصاد در شاخه سازمان‌هاي صنعتي (10) به‌تحصیل مشغول بود. این امر باعث تمرکز ذهن وي بر علت سودآوري بعضي صنایع نسبت به دیگران شد. وي تمرکز بر محصولات خاص, مزیت در هزینه‌هاء مزیت در تمایز محصولات و تولید به مقباس را جز فاكتورهاي مهم رقابتي تلقي د. پورتر در نهایت, چارچوب جامع خود را براي تحليل ساختازى جذابيت صنعت در جهارجوب: خطمشی کسب و کار ارایه کرد.

صفحه 9:
تحلیل محیط نزدیک ‏ هلدا (آنالیز پورتر) تمس - ۳ تهدید ورود رقباي * تهدید ورود رقجال ‎i‏ ور * قدرت چانه‌زني شدت رقابت ميان قدرت چانه‌زني + رقباي موجود ‎FT|‏ عرضه‌کنندگان و تأمین‌کنندگان ت رقابت ار ميان رق تهدید کالاها یا خدمات جایگزین

صفحه 10:
تحلیل محیط نزدیک ‏ هلدا (آنالیز پورتر) چه میزان خطر براي ورود محصولات کت 1 قعلي وجود دارد؟ میزان هزينه‌اي که مشتري باید متحمل شود تا از گالاي جانگزین استفاده کند. تهدید چقدر است ‎§(Switching Cost)‏ كالاهاي 9 محصولات جایگ , تا چه حد ‎cab‏ ‏جايكزين يكزين سودآوري و نفوز در بازار را ‎Sail‏ ‏روند کاهش قیمت محصولات جایگزین و بهبود کیفیت آنها تا چه حد است؟ تا چه حد, رقبا تمایل دارند نفوذ در بازار یا ظرفیت تولید خود را افزايش دهند؟

صفحه 11:
قدرت چانه‌زني خریداران و مشتریان ماف کر باید متحمل شود تا از تولید کننده دیگر خريداري نماید چه میزان است ‎(switching cost)‏ $ * میزان محصولات جایگزین محصولات فعلي تا جه میزان است که باعث تغییر جهت مشتري بدان مت شود؟ ۴ تا چه حد محصولات توليدي ثابت, استاندارد, مشخص و غیر متمایز است که باعث شود مشتري به راحتي آن را از منبع ديگري نیز تهیه نماید؟ * میزان وابستگي شرکت از بعد مالي به خرید مشتریان تا چه حد است؟ * میزان اطلاعات و آگاهي خریداران و مشتریان از كيفيتء قیمت و سایر مشخصه‌هاي محصولات و خدمات در این صنعت چقدر است؟ * تا چه حد, خریدارن و مشتریان ‎als‏ تهديدي ‎ie‏ ت21 ‎ ‎۱۳ | 2 - ta.) al...

صفحه 12:
قدرت چانه‌زني تأمین‌کنندگان و اعتباردهندگان تجلیل محیطل یکی اسان تشد ( ملعن مو قهيك توليدى تأميركسكان تاجه 1ران اقابل جايكزيني است؟ 1 02-1 قادر اسن در توليد حود انعطاف داشته باشد, به نحوي که تكنولوژي تولید خود را نوعي تغییر دهد که تأمین‌کننده, دیگر مناسب نباشد؟ * تا چه میزان احتمال دارد که تأمین‌کنندگان, محصولاني مشابه تولید نمایند. به نحوي که تبدیل به رقيبي جدي گردند؟ * تأمین‌کنندگان تا چه میزان در خروجي کيقي محضولات تزلیدق نقش دارند؟ * میزان انحصاري بودن و محدود بودن عرضه‌کنندگان در صنعتي که در آن فعالیت مي‌شود. تا چه حد است؟ * میزان هزیيه‌اي که باید میعمل نوتم با عأمیگییدهیا اعتباردهنده خود را تغییر دهیم چقدر است ‎¥(Switching Cost)‏ *تا چه میزان: براي تأمین‌کننده خود مشتري مهمي به شمار مي رويم و تأمين كننده براي یافتن مشتري جایگزین مشکل دارد؟ ‎2٠‏ جوحه محصؤلات بزلیدي بوسظ امبو كان يراق موفقیت و بقاي ما ضروري است ؟ ‏* تا چه حد, متایع مالي اعتبار دهندگان براي موفقیت و بقاي ما ضروري است ؟

صفحه 13:
تهدید ورود رقباي جدید تحل بل[ ل نزديك فا تیان ‎(eee‏ مانع ورود رقباي 9 ‎a‏ ‎ae‏ 27 ار کر محصولات و خدمات مي‌تواند مانع ورود رقباي جدید شود؟ ‏* تا چه حد داشتن نام و علامت تجاري (8۳200) در اين صنعت حایز اهمیت است؟ ‏* میزان هزينه‌اي که مشتریان فعلي باید متحمل شوند تا از محصولات تولیدکنندگان تازه وارد استفاده کنند. چقدر است ‎§(Switching Cost)‏ ‏* تازه‌واردان و رقباي جدید تا چه حد قادرند به کانال توزیع دستر سي داشته باشند؟ ‏* تازه واردان و رقباي جديد تا جه حد قادرند به تكنولوزي و دانش فني اين صنعت دسترسي داشته باشند؟ ‏* تازه واردين و رقباي جديد تا جه حد قادرند به مواد اوليه هروري بزاي فعاليت :دز إين: ضنعت دسترسي داشعه باشند؟ ‏* ميزان سرمايه اوليه مورد نياز براي ورود به اين صتعت و توليد در مقياس اقتصادي تا جه حد است؟ ‏* موفقیت در این صنعت, تا چه حد به وفاداري مشتریان و داشتن شهرت و اعتبار مرتبط است؟ ‏* دولت تا چه اندازه مي‌تواند با قوائین محدود کننده خود مانع

صفحه 14:
تحلیل محیط نزدیک فد (آنالیز پورتر) 5 هزينه‌هاي نانك صنعتي که در آن فعالیت ميكنيم جه ميزان است؟ * ميزان رشد و باز شدن بازار صنعتي كه در أن فعاليت ميكنيم جه ميزان است؟ ‎٠‏ در حال حاضر, شدت رقابت میان رقبا در صنعت تا چه حد است؟ ‏* تا چه اندازه, میان محصولات توليدي رقباي مختلف ما تنوع وجود دارد؟ ‏* افزایش نسبي در ظرفیت توليدي رقیا تا چه حد است؟ ‏. ميزان آزادي عمل فروش ‎Openness in)‏ ‎(Terms of Sale‏ در اين صنعت تا جه ميزان است؟ ‎ ‎

صفحه 15:
تحليل « محيط نزدیک (آناليز يورتر) * تجهیزات و تكنولوژي مورد استفاده در این صنعت تا چه حد تخصصي و براي منظورخاص است. و نمي‌توان از انها براي تولید سایر محصولات استفاده کرد؟ * میزان هزينه‌اي که باید متحمل شویم تا از اين صنعت خارج شویم چقدر است (دمه صرق ) ؟ * تا چه حد, موانع و مشکلات اجتماعي و دولتي براي خروج از این صنعت وجود دارد؟ ء میزان امکانات, توانمندي‌ها و تشد

صفحه 16:
ف جایگاه تحلیل محیط(دور و نزدیک) در مدل مبنا بت pL

تحليل محيط (دور و )نزديک Environmental analysis درمدل مبنا Mabena Model جايگاه تحليل محيط (دور و نزديک) در مدل مبنا انواع محيط • بر طب ق تئوري سيستم‌هاي باز ()Open Systems Theory سازمان‌ها همواره در بستر تغيير و تحوالت محيطي قرار دارند. • اين تغييرات بر تمامي نقش‌هاي مدير از جمله برنامه‌ريزي اثر داشته و مدير در ايفاي نقش خود به اين تغييرات توجه مي‌کند. ‏Firm تحليل محيط دور)PESTEL تحليل محيط دور (آناليز ‏PESTEL تحليل محيط دور (آناليز )PESTEL روش کسب و تحليل اطالعات محيط دور مراجعه به بانک‌ها و پايگاه‌هاي اطالع‌رساني معتبر در هر زمينه ا&رزش& صادرا&ت /ميل&يارد لاير & سال&1369 )ا&رزش& صادرا&ت /ميل&يارد لاير & سال&2per. Mov. Avg. (1369 12000 10000 8000 ا&رزش& 6000 4000 2000 0 13 76 13 74 13 72 13 70 13 68 13 66 13 64 13 62 13 60 13 58 13 56 13 54 13 52 13 50 13 48 13 46 13 44 13 42 13 40 13 38 س&ال Chartلاير & &ي -Tميل&يارد تو&ل&يد ناخالص داخeلi t l ) تو&ل&يد ناخالص داخل&ي -ميل&يارد لاير&&( 2per. Mov. Avg. 700000 600000 500000 400000 300000 200000 100000 0 78 13 76 13 74 13 72 13 70 13 68 13 66 13 64 13 62 13 60 13 58 13 56 13 54 13 52 13 50 13 48 13 46 13 44 13 42 13 40 13 38 13 &يارد لاير&& ميل &ت ‏Ch a ‏rt / T و& lل i t كسري بو&دج&ه دe 2 0 0 0 0 -2 0 0 0 -4 0 0 0 -6 0 0 0 -8 0 0 0 -1 0 0 0 0 -1 2 0 0 0 -1 4 0 0 0 -1 6 0 0 0 -1 8 0 0 0 -2 0 0 0 0 تحليل محيط نزديک (آناليز پورتر) مايکل پورتر … وي در دانشگاه هاروارد در رشته اقتصاد در شاخه سازمان‌هاي صنعتي ( )IOبه‌تحصيل مشغول بود. اين امر باعث تمرکز ذهن وي بر علت سودآوري بعضي صنايع نسبت به ديگران شد. وي تمرکز بر محصوالت خاص ،مزيت در هزينه‌ها ،مزيت در تمايز محصوالت و توليد به مقياس را جز فاکتورهاي مهم رقابتي تلقي کرد. پورتر در نهايت ،چارچوب جامع خود را براي تحليل ساختاري جذابيت صنعت در چهارچوب خط‌مشي کسب و کار ارايه کرد. ‏Firm پنج عامل پورتر … تحليل محيط نزديک (آناليز پورتر) تهديد ورود رقباي جديد * تهديد ورود رقباي جديد * قدرت چانه‌زني عرضه‌کنندگان (تأمين‌کنندگان) ميان(مشتريان) خريداران قدرت‌زنيچانه قدرت چانه‌زني ‌زنيشدت رقابت * قدرت چانه عرضه‌کنندگان و رقباي موجود خدمات جايگزين خريدارانگسترش محصوالت و * ايجاد و تأمين‌کنندگان شدت رقابت در ميان رقبا * تهديد کاالها يا خدمات جايگزين تحليل محيط نزديک (آناليز پورتر) • • تهديد کاالهاي جايگزين • • • چ ه ميزان خط ر براي ورود محصوالت جايگزين محصوالت فعلي وجود دارد؟ ميزان هزينه‌اي ک ه مشتري باي د متحمل شود ت ا از کاالي جايگزي ن اس تفاده کند، چقدر است ()Switching Cost؟ محص والت جايگزي ن ،ت ا چ ه ح د قابليت سودآوري و نفوذ در بازار را دارند؟ روند کاهش قيمت محصوالت جايگزين و بهبود کيفيت آنها تا چه حد است؟ تا چه حد ،رقبا تمايل دارند نفوذ در بازار يا ظرفيت توليد خود را افزايش دهند؟ قدرت چانه‌زني خريداران و مشتريان محيط نزديکبالفعل شرکت چه مشتريان بالقوه و تحليلحجم • تعداد و ميزان است؟ پورتر) (آناليز • ميزان هزينه‌اي که مشتري بايد متحمل شود تا از تولي د کننده ديگ ر خريداري نماي د چ ه ميزان است ()switching cost؟ • ميزان محصوالت جايگزين محصوالت فعلي تا چه ميزان اس ت ک ه باع ث تغيي ر جهت مشتري بدان سمت شود؟ • ت ا چ ه ح د محص والت توليدي ثاب ت ،استاندارد، مشخص و غير متمايز است که باعث شود مشتري به راحتي آن را از منبع ديگري نيز تهيه نمايد؟ • ميزان وابس تگي شرک ت از بع د مال ي ب ه خريد مشتريان تا چه حد است؟ • ميزان اطالعات و آگاهي خريداران و مشتريان از ههاي محصوالت و کيفي ت ،قيم ت و س اير مشخص ‌ خدمات در اين صنعت چقدر است؟ • ت ا چ ه ح د ،خريدارن و مشتريان قادرند تهديدي تحليل محيط نزديک (آناليز پورتر) تأمينکنندگان و اعتباردهندگان مهم و اساسي شرکت ‌ • تعداد چقدر است؟ تأمينکنندگان تا چه ‌ • مواد اوليه به‌کار رفته در محصوالت توليدي ميزان قابل جايگزيني است؟ • تأمينکننده تا چه حد قادر است در توليد خود انعطاف داشته ‌ باشد ،به نحوي که تکنولوژي توليد خود را نوعي تغيير دهد که قدرت چانه‌زني تأمينکنندگان ‌ و اعتباردهندگان تأمينکننده ،ديگر مناسب نباشد؟ ‌ تأمينکنندگان ،محصوالتي مشابه ‌ • تا چه ميزان احتمال دارد که توليد نمايند ،به نحوي که تبديل به رقيبي جدي گردند؟ • تأمينکنندگان تا چه ميزان در خروجي کيفي محصوالت توليدي ‌ نقش دارند؟ • ميزان انحصاري بودن و محدود بودن عرضه‌کنندگان در صنعتي که در آن فعاليت مي‌شود ،تا چه حد است؟ تأمينکننده يا ‌ • ميزان هزينه‌اي که بايد متحمل شويم تا اعتباردهنده خود را تغيير دهيم چقدر است ()Switching Cost؟ تأمينکننده خود مشتري مهمي به شمار ‌ •تا چه ميزان ،براي مي‌رويم و تأمين کننده براي يافتن مشتري جايگزين مشکل دارد؟ تأمينکنندگان براي ‌ • تا چه حد محصوالت توليدي توسط موفقيت و بقاي ما ضروري است ؟ • تا چه حد ،منابع مالي اعتبار دهندگان براي موفقيت و بقاي ما ضروري است ؟ تحليل محيط نزديک تواند مانع ورود رقباي جديد به (آناليزچه حد مي‌ •مقياس اقتصادي تا پورتر) تهديد ورود رقباي جديد صنعت شود؟ • ت ا چ ه ح د ،متمايز کردن محص والت و خدمات مي‌توان د مانع ورود رقباي جديد شود؟ • تا چه حد داشتن نام و عالمت تجاري ( )Brandدر اين صنعت حايز اهميت است؟ • ميزان هزينه‌اي ک ه مشتريان فعل ي باي د متحم ل شون د تا از محص والت توليدکنندگان تازه وارد اس تفاده کنن د ،چقدر است ()Switching Cost؟ • تازهواردان و رقباي جدي د ت ا چ ه ح د قادرن د ب ه کانال‌ توزيع ‌ دسترسي داشته باشند؟ • تازه واردان و رقباي جدي د ت ا چ ه ح د قادرن د ب ه تکنولوژي و دانش فني اين صنعت دسترسي داشته باشند؟ • تازه واردي ن و رقباي جدي د ت ا چ ه ح د قادرن د ب ه مواد اوليه ضروري براي فعاليت در اين صنعت دسترسي داشته باشند؟ • ميزان سرمايه اوليه مورد نياز براي ورود به اين صتعت و توليد در مقياس اقتصادي تا چه حد است؟ • موفقي ت در اي ن ص نعت ،ت ا چ ه ح د به وفاداري مشتريان و داشتن شهرت و اعتبار مرتبط است؟ ميتواند با قوانين محدود کننده خود مانع اندازه ‌ ‌ • دولت تا چه تحليل محيط نزديک (آناليز پورتر) شدت رقابت ميان رقباي موجود • هزينههاي ثاب ت ص نعتي ک ه در آ ن فعاليت ‌ ميکنيم چه ميزان است؟ ‌ • ميزان رشد و باز شدن بازار صنعتي که در ميکنيم چه ميزان است؟ آن فعاليت ‌ • در حال حاضر ،شدت رقابت ميان رقبا در صنعت تا چه حد است؟ • تا چه اندازه ،ميان محصوالت توليدي رقباي مختلف ما تنوع وجود دارد؟ • افزاي ش نس بي در ظرفي ت توليدي رقب ا تا چه حد است؟ • ميزان آزادي عمل فروش (Openness in )Terms of Saleدر اي ن ص نعت ت ا چه ميزان است؟ تحليل محيط نزديک (آناليز پورتر) موانع خروج از صنعت • تجهيزات و تکنولوژ ي مورد استفاده در اي ن ص نعت ت ا چ ه ح د تخصصي و براي منظورخاص اس ت ،و نمي‌توان از آنها براي توليد ساير محصوالت استفاده کرد؟ • ميزان هزينه‌اي که بايد متحمل شويم تا از اي ن ص نعت خارج شوي م چقدر است ()Switching Cost؟ • تا چه حد ،موانع و مشکالت اجتماعي و دولت ي براي خروج از اي ن صنعت وجود دارد؟ • ميزان امکانات ،توانمندي‌ها و جايگاه تحليل محيط(دور و نزديک) در مدل مبنا

51,000 تومان