صفحه 1:
صفحه 2:
تاريخ شهر سیه نا ایتالیا با میدان معروف شهر, کامپو,یا به گفته اهالی شهر ایل کامپو
قرين شده است.از منظر اشپرای ریگن شهر سیه نا از چند بخش سیاسی تشکیل
شده که هر یک در مجموعه شهر مکان ویژه ای را بخود اختصاص داده اند.هربخش
ان مرکزی کوچکی دارد,که همگی بسوی کامپو متمرکز شده اند.میدان کامپو یکی
از
مشهورترین نموه های, معطاری ظبر مذقبی:می بانقندا که بهترین: نقطه گزدهمایی :در
+ سیه نا است.در گذشته تفریحات مهیج اهالی در اين نقطه از شهر برگزار می شده که
* امروزه جای خود را به باليوامسابقات اسب دوانى)داده است.اهالى از اين ميدان
بعنوان
مکانی برای بریایی بازار نیز استفاده می کردند:
صفحه 3:
تاريخ و فرهنك شهر سيه نا
* بدون شک زیبایی سیه نا نتیجه یک عمل ناآگاه و یا گسترش طبیعی نیست,اين مجموعه
به صورت آگاهانه از سوی ساکنان آن به عنوان یک اثر هنری و صمیمانه از وحدت,توجه
به حقوق و میراث فرهنگی و قومی که مشخصه قرون وسطاست احداث گردیده
است.
* ایتالیا در قرون وسطا در ابنیه تیپ گوتیک به اوج این اشتراک دست یافت.
* در قرن دوازدهم ضلع جنوبی میدان کنونی به صورت فضای آزادی به سمت مناظر
جنوبى باز بودو حدود آن بوسیله لبه جاده ها وخطوط شیب طبیعی مشخص
میگزدید.برای جلوگیری از فرسودگی و:سایش خاک:در اثر:بارندگی دیواره ای در ضلع
جنوبی این میدان ساخته شده بود تا اینکه بالاخره در سال 1218 پلانی هادی برای اين
میدان طراحی گردید.طی سالهای 1288 و 1293 کلیه خانه های اطراف میدان و
همچنین تعدادی دیگر از خانه های مجاور توسط شهرداری خریده شد.
۶ در سال 1216 کلیسایی بر فراز تپهای در غرب میدان احداث شده بود که در سال
9 تصمیم به احداث کلیسایی دیگربا شبستانی تازه پشت به محراب کلیسای اصلی
گرفته شد.اما به دلیل هزینه گزاف ساخت اسکلت بنا و شبوع بیماری ساختمان متوقف
و نحوه توسعه آن به وضع نامشخصی دچار شد.ولی سایر قسمتهای مجموعه شامل
محل غسل تعمید جدید بر روی شیب قسمت تحتانی سالن کلیسا و نما سازی آن در
سال 1377 به پایان رسید
صفحه 4:
سیستم دسترسی ها
دسترسی های شهر که کاملا مطابق وضعیت توپوگرافی زمین شکل گرفته اتددر میدان کامپو با
هم تلاقی میکنند.اکثر این مسیرها و معابر باریکند,ازیترو عبور از آنها و رسیدن به قضاى وسيع
میدان هیجان انگیز است. در مسیر گذرهاي اصلي که حالت منظم تري دارند دکانها قرار گرفته اند. این گذرها
از دروازه شهر تا میدان مركزي امتداد دارند و بیشتر بار تراقيك شهر روي آنهاست. در بیشتر شهرهاي
شمالي ایتالیا ديدهاي وروددي میدان عامل تعیین کننده اي در محل قرارگيري عناصر مسلط بر فضاي میادین
بشمار مي روند. هم چنین طراحي جزئیات معماري يك بتاي مهم در میدان , بستكي به دید ناظر از نقاط
تلف میدان دارد.
>
بو عدد از شش مجور فرعی مرتبط به فضای خارج میدان به علت باز بودن به سوی دره به پهنه آبی مینگرند,
الک شیف 2a دیگر آن نه تعصاه ف گرق شاعتمان فضر مال تفن
صفحه 5:
کالبد
>
>
بنا های اطراف
کامپو با کالبند منحصر بقردخود که نشکل پوست:ای:وسیع:و مقعر:سیبانقند پکی از
معروفترین میادین جهان است.
اطراف میدان را تالار شهرالازو پابلیکو- و برج ناقوس آن- مانجیا- و ساختمانهای
متعددی بنام پالاری سینوریلی احاطه کرده اند..تالار شهرپلاز و کامیونیل یا پاپلیکو-
برخلاف معمول دریایین ترین ضلع میدان قرار دارد.همچنین برج بلند و باریک مانجیا که
با ارتفاع 102متر(با احتساب میله فلزی)سر به آسمان کشیده است. در قسمت پایین
تالار شهر کلیسای کوچک گوتیک ویرجین یا کلیسای میدان قرار دارد که در سال 1348
پس از رهایی مردم شهر از طاعون توسط اهالی شهر برای ادای نظر ساخته
شد.پالازی سینوریلی که محل زندگی خانواده های حکومتیست,سقفهای یکپارچه دارند
و بشکل خطی ضخیم میدان را محاط کرده اند
صفحه 6:
ساختمان اصلی تالارشهر
یا قصر ملت در ضلع جنوبی میدان قرار گرفته و باله های جانبی آن با دربر گرفتن محوطه
مرکزی میدان به صورت صدفی جلوه میکنند و برج مانیا واقع در ضلع شرقی به صورت
پايانه ای محورهای منتهی به میدان را ختم مینماید
سه دستگاه ابنیه احداث شده- پالازی سینوریلی- در ضلع جنوبی میدان و فرم صدف مانند و
متقارن تالار شهر,میانه میدان را به صورت نقطه ای کانونی جلوه گر و حاکی از اهمیت
زند
اجتماعی جاری در آن میباشد
صفحه 7:
مجموعه فرم را میتوان به صورت یک تثاتر هوای آزاد تصور نمود که در آن ساختمان
قصر ملت به صورت صحنه ای برای جاری شدن وقایع اجتماعی عمل مینماید. در تضاد
با قسمتهای قوقانی برج که بر صحنه ای از افق دوردست حک شده است ایوان زیر آن
جزئی متصل به زمینه میدان محسوب گشته,در سطح چشم انسانی پایانه ای برای
محور فرعی و مورب در راستای ورودی شمال غربی میدان است
صفحه 8:
بر اساس قوانین سیه نا آداب اجتماعی و معماری بطور خاص باید رعایت شوند. این
قوانین در جهت زیبایی هرچه پیشتر شهر و رضایتمندی اکثر مردم وضع شده
اند.بطوری که اگر بنایی جدید احدات یا دوباره سازی شد باید با بافت شهر و دیگر
بناهای اطراف همخوانی داشته باشد.بهمین دلیل اين ساختمانهای نو گوتیک با پوششی
از آچر که پوشش محلی و استاندارد بنا در
سيه نا می باشد آمود شده اند.ساختمانهای اطراف میدان همگی بر اساس ویژگی ها و
طرح های سال 1297 میلادی بنا شده اند که محدودیت ها و قیود اجتناب ناپذیری را
درمورد ارتفاع و تزئینات بنا شامل می شد.کليساي سنت پیتر و پل که در مجاورت
میدان قرار داشت بدلیل عدم همخوانی با قوانین آن زمان تخریب شد.
صفحه 9:
کف
* کف میدان توسط آجرهای قرمز رنگ با الگوی جناغی فرش شده که در مجموع با
استفاده از سنگ تراورتن سفید بشکل اشعه های خورشید به 9 قسمت تقسیم بندی
شده است.(به یاد 9 حکمران سیه نا که مابین سالهای 1299 تا 1235 بر شهر حکومت
می کردند).اين کفسازی صدفی شکل بطور ناخودآگاه چشم بیننده را به سمت تالار
شهرداری و برج تورره دل مانیا هدایت می کند.
صفحه 10:
آبنما
آبنمای مرمرین فونته گایا در سال 1419 بعنوان نقطه پایانی بر سیستم کانال کشی که
آب را به مرکز شهر هدایت می کرد ساخته شد.و پس از تکمیل کانال کشی آب
جایگزین آبنمای قبلی شد.آبنمای فعلی که بعنوان اصلی ترین جاذبه میدان شناخته شده
است بشکل مستطیلی می باشد که در سه ضلع آن با نقش برجسته هایی از lias
مریم مقدس و نقوش کلاسیک و همچنین مسبح نزئین شده و نشان از حکومتی تحت
خمایث مسیحیت, را ذارة.
صفحه 11:
انعطاف پذیری و فعالیتهای جاری
میدان کامپو در قرن13میلادی شکل گرفت و سالیان متمادی از آن بعنوان محلی برای
نمایش و بازار مکاره استفاده میشد:
در ابتدا هدف از ساخت این میدان ایجاد فضایی بود با گنجایش همه اهالی شهر برای
برگزاری جشنها و مسابقاتی نظیر اسب دوانی و گاو بازی.
در طی سالیان دراز کامپو پذیرای مهمترین مراسمات و حوادث و جشنهای سیه نا
بوده است.درواقع کامپو حکم تماشاخانه ای وسیع را برای اهالی سیه نا دارد که امروزه
نیز مسابقات معروف اسب دوانی پالیو سالی دوپار در آن برگزار می شود
صفحه 12:
5
ورودی هاو قابلیت خوانایی
Jo کامپو در مرکز شهر سیه نا قرار دارد و حکم نقطه کانونی شهر را دارد.علاوه بر اینکه
خیابانهای اصلی شهر از آن می گذرند همچنین بازده خیابان باریک نیز از سمت میدان به شهر
منتهی می شوند. وجود اين یازده خیابان در اطراف میدان کیفیت نقوذ پذيري آنرا تامین مي کند.
ورودي ها به میدان چنان مکان دهي شده اند که بر گره به مثابه عنصر برجسته و متمایز از
پیراموتش تاکید مي کندرو در عين حال کمترین مزاحمت را براي سطوح محصور گره ایجاد مي
کنند.گیبر در مورد این میدان به نکته جالبی اشاره میکند: از یازده ورودي میدان بیشترشان با
طاق یا پل پوشیده شده اند لذا در بدنٌ میدان بريدگي احساأس نمي شودو طبيعي است که این
خصوصیت بر شدت محصور بودن قضاي ميدان مي افزايد
صفحه 13:
سخت فضا / نرم فضا
* اجر ترانسيك بعد از تقسیم بندي فضاهاي شهري به دو دسته عمده سخت فضا و نرم
فضا , میدان دل کمپو را در شمار تقسیم بندي اول قرار مي دهد. منظور وي از اصطلاح
سخت فضا , قضايي است که کاملاً با بدنه هاي معماري محصور شده اند اين فضاها محل
گردهمايي ها ومکان فعالیت هاي اجتماعی شهر است.
برج مسلط بر ميدا ندل كيو شور مس نا میرم pli baile So داز UAB وال مر وید
ابرح حالف تحميلي داشته وبا تقاع بيشتري از کاندرال ly شده است درب کون
در منطقه زین طرف درهمیایسم ای که شه زوم إن بت شید نود Jule cues
زمین پستي که ایجاد و تعبیه يايه هاي قوي و مستحکم در آن از ضروریات اولیه بود
استقرار یافت , حاصل کار فوق العاده بي نظیر بوده و بايستي گفت که در حقیقت شهر
سي ینا ار تعویق بناي کاخ سود بسیار برده است.
این میدان بعنوان یک فضای شهری مناسب نقش بسزایی ایفا می کند چرا که مردم را
برای اقزایش حجم فعالیت های اچتماعی و همچنین کسب آرامش به خود دعوت مى کند.
صفحه 14:
مسیر خمیده محیط میدان بعنوان یک لبه فعال عمل کرده و مکث کوچکی برای
خیابانهای باریک منتهی به میدان نیز ایفای نقش می کند.اين مسیرعلاوه براینکه
مکانیست برای گردش و حرکت عابرین,دارای کافه هایی جهت استراحت و سکون نیز
می باشد. بخش میانی و شیبدار میدان نیز با جهت گیری خاص خود مکانی برای انجام
فعالیتهای جمعی و تماشای مسابقات و جشنها می باشد.
اين جداسازی میان مکان شکل گیری فعالیت های عمومی و فردی در میدان عدم
تعارض کارپران را موجب می شود.بطوریکه تماشاکنندگان مسابقأت و افراد متفرقه
که درحال عبور یا گردش می باشند برای هم ایجاد مزاحمت نخواهند کرد.
در دسته بندی دیگری نیز می توان گفت اکثر کاربران جوانتر میدان و همچنین فعالیت
های غیر رسمی تر گرایش به بخش میانی میدان دارند درحالیکه فعالیت های خصوصی
تر و رسمی تر در آطراف میدان شکل می گیرد.
صفحه 15:
۱۷۷۷۷۷۷۰۷۷۵۵۹۱۵۵ ۴
www.pps.org >
www.comune.siena.it ۴
www.europeforvisitor.com >
www.bluffton.edu >
www.archiseek.com >
www.en.wikipedia.org ۴