علوم مهندسی معماری و عمران

تحلیل فضای عمومی میدان دل کامپو (سیه نا)

دلکمپو

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تحلیل فضای عمومی میدان دل کامپو (سیه نا)”

تحلیل فضای عمومی میدان دل کامپو (سیه نا)

اسلاید 1: تحلیل فضای عمومی میدان دل کامپو (سیه نا)

اسلاید 2: تاریخ شهر سیِه نا ایتالیا با میدان معروف شهر, کامپو,یا به گفته اهالی شهر ایل کامپو قرین شده است.از منظر اشپرای ریگن شهر سیه نا از چند بخش سیاسی تشکیل شده که هر یک در مجموعه شهر مکان ویژه ای را بخود اختصاص داده اند.هربخش میدان مرکزی کوچکی دارد,که همگی بسوی کامپو متمرکز شده اند.میدان کامپو یکی از مشهورترین نمونه های معماری غیر مذهبی می باشد که بهترین نقطه گردهمایی در سیه نا است.در گذشته تفریحات مهیج اهالی در این نقطه از شهر برگزار می شده که امروزه جای خود را به پالیو(مسابقات اسب دوانی)داده است.اهالی از این میدان بعنوان مکانی برای برپایی بازار نیز استفاده می کردند.

اسلاید 3: تاریخ و فرهنگ شهر سیه نا بدون شک زیبایی سیه نا نتیجه یک عمل ناآگاه و یا گسترش طبیعی نیست,این مجموعه به صورت آگاهانه از سوی ساکنان آن به عنوان یک اثر هنری و صمیمانه از وحدت,توجه به حقوق و میراث فرهنگی و قومی که مشخصه قرون وسطاست احداث گردیده است.ایتالیا در قرون وسطا در ابنیه تیپ گوتیک به اوج این اشتراک دست یافت.در قرن دوازدهم ضلع جنوبی میدان کنونی به صورت فضای آزادی به سمت مناظر جنوبی باز بودو حدود آن بوسیله لبه جاده ها وخطوط شیب طبیعی مشخص میگردید.برای جلوگیری از فرسودگی و سایش خاک در اثر بارندگی دیواره ای در ضلع جنوبی این میدان ساخته شده بود تا اینکه بالاخره در سال 1218 پلانی هادی برای این میدان طراحی گردید.طی سالهای 1288 و 1293 کلیه خانه های اطراف میدان و همچنین تعدادی دیگر از خانه های مجاور توسط شهرداری خریده شد.در سال 1216 کلیسایی بر فراز تپهای در غرب میدان احداث شده بود که در سال 1299 تصمیم به احداث کلیسایی دیگربا شبستانی تازه پشت به محراب کلیسای اصلی گرفته شد.اما به دلیل هزینه گزاف ساخت اسکلت بنا و شیوع بیماری ساختمان متوقف و نحوه توسعه آن به وضع نامشخصی دچار شد.ولی سایر قسمتهای مجموعه شامل محل غسل تعمید جدید بر روی شیب قسمت تحتانی سالن کلیسا و نما سازی آن در سال 1377 به پایان رسید

اسلاید 4: سیستم دسترسی هادسترسی های شهر که کاملا مطابق وضعیت توپوگرافی زمین شکل گرفته انددر میدان کامپو با هم تلاقی میکنند.اکثر این مسیرها و معابر باریکند,ازینرو عبور از آنها و رسیدن به فضای وسیع میدان هیجان انگیز است. در مسير گذرهاي اصلي كه حالت منظم تري دارند دكانها قرار گرفته اند. اين گذرها از دروازه شهر تا ميدان مركزي امتداد دارند و بيشتر بار ترافيك شهر روي آنهاست. در بيشتر شهرهاي شمالي ايتاليا ديدهاي وروددي ميدان عامل تعيين كننده اي در محل قرارگيري عناصر مسلط بر فضاي ميادين بشمار مي روند. هم چنين طراحي جزئيات معماري يك بناي مهم در ميدان ، بستگي به ديد ناظر از نقاط مختلف ميدان دارد. دو عدد از شش محور فرعی مرتبط به فضای خارج میدان به علت باز بودن به سوی دره به پهنه آبی مینگرند, درحالیکه سه عدد دیگر آن به نقطه مرکزی ساختمان قصر مال معطوفند.

اسلاید 5: کالبدبنا های اطراف کامپو با کالبد منحصر بفرد خود که بشکل پوست ای وسیع و مقعر می باشد یکی از معروفترین میادین جهان است.اطراف میدان را تالار شهر-پالازو پابلیکو- و برج ناقوس آن- مانجیا- و ساختمانهای متعددی بنام پالازی سینوریلی احاطه کرده اند..تالار شهر-پلازو کامیونیل یا پابلیکو- برخلاف معمول درپایین ترین ضلع میدان قرار دارد.همچنین برج بلند و باریک مانجیا که با ارتفاع 102متر(با احتساب میله فلزی)سر به آسمان کشیده است. در قسمت پایین تالار شهر کلیسای کوچک گوتیک ویرجین یا کلیسای میدان قرار دارد که در سال 1348 پس از رهایی مردم شهر از طاعون توسط اهالی شهر برای ادای نظر ساخته شد.پالازی سینوریلی که محل زندگی خانواده های حکومتیست,سقفهای یکپارچه دارند و بشکل خطی ضخیم میدان را محاط کرده اند

اسلاید 6: ساختمان اصلی تالارشهریا قصر ملت در ضلع جنوبی میدان قرار گرفته و باله های جانبی آن با دربر گرفتن محوطه مرکزی میدان به صورت صدفی جلوه میکنند و برج مانیا واقع در ضلع شرقی به صورت پایانه ای محورهای منتهی به میدان را ختم مینمایدسه دستگاه ابنیه احداث شده- پالازی سینوریلی- در ضلع جنوبی میدان و فرم صدف مانند و متقارن تالار شهر,میانه میدان را به صورت نقطه ای کانونی جلوه گر و حاکی از اهمیت زندگیاجتماعی جاری در آن میباشد برج مانجیا تنها عنصر عمودی در محدوده میدان در قسمت فوقانی خود به صورت بارزی تزئین شده است و از فواصل بسیار دور به صورت نمادی برجسته و با هویت قومی جلوه می نماید. ساعت روی آن جهت دیده شدن از داخل میدان در قسمت تحتانی نصب شده است.

اسلاید 7: مجموعه فرم را میتوان به صورت یک تئاتر هوای آزاد تصور نمود که در آن ساختمان قصر ملت به صورت صحنه ای برای جاری شدن وقایع اجتماعی عمل مینماید. در تضاد با قسمتهای فوقانی برج که بر صحنه ای از افق دوردست حک شده است ایوان زیر آن جزئی متصل به زمینه میدان محسوب گشته,در سطح چشم انسانی پایانه ای برای محور فرعی و مورب در راستای ورودی شمال غربی میدان است

اسلاید 8: جداره: بر اساس قوانین سیه نا آداب اجتماعی و معماری بطور خاص باید رعایت شوند. این قوانین در جهت زیبایی هرچه بیشتر شهر و رضایتمندی اکثر مردم وضع شده اند.بطوری که اگر بنایی جدید احداث یا دوباره سازی شد باید با بافت شهر و دیگر بناهای اطراف همخوانی داشته باشد.بهمین دلیل این ساختمانهای نو گوتیک با پوششی از آجر که پوشش محلی و استاندارد بنا در سیه نا می باشد آمود شده اند.ساختمانهای اطراف میدان همگی بر اساس ویژگی ها و طرح های سال 1297 میلادی بنا شده اند که محدودیت ها و قیود اجتناب ناپذیری را درمورد ارتفاع و تزئینات بنا شامل می شد.کلیسای سنت پیتر و پل که در مجاورت میدان قرار داشت بدلیل عدم همخوانی با قوانین آن زمان تخریب شد.

اسلاید 9: کفکف میدان توسط آجرهای قرمز رنگ با الگوی جناغی فرش شده که در مجموع با استفاده از سنگ تراورتن سفید بشکل اشعه های خورشید به 9 قسمت تقسیم بندی شده است.(به یاد 9 حکمران سیه نا که مابین سالهای 1299 تا 1235 بر شهر حکومت می کردند).این کفسازی صدفی شکل بطور ناخودآگاه چشم بیننده را به سمت تالار شهرداری و برج تورره دل مانیا هدایت می کند.

اسلاید 10: آبنماآبنمای مرمرین فونته گایا در سال 1419 بعنوان نقطه پایانی بر سیستم کانال کشی که آب را به مرکز شهر هدایت می کرد ساخته شد.و پس از تکمیل کانال کشی آب جایگزین آبنمای قبلی شد.آبنمای فعلی که بعنوان اصلی ترین جاذبه میدان شناخته شده است بشکل مستطیلی می باشد که در سه ضلع آن با نقش برجسته هایی از تمثال مریم مقدس و نقوش کلاسیک و همچنین مسیح تزئین شده و نشان از حکومتی تحت حمایت مسیحیت را دارد.

اسلاید 11: انعطاف پذیری و فعالیتهای جاریمیدان کامپو در قرن13میلادی شکل گرفت و سالیان متمادی از آن بعنوان محلی برای نمایش و بازار مکاره استفاده میشد. در ابتدا هدف از ساخت این میدان ایجاد فضایی بود با گنجایش همه اهالی شهر برای برگزاری جشنها و مسابقاتی نظیر اسب دوانی و گاو بازی. در طی سالیان دراز کامپو پذیرای مهمترین مراسمات و حوادث و جشنهای سیه نا بوده است.درواقع کامپو حکم تماشاخانه ای وسیع را برای اهالی سیه نا دارد که امروزه نیز مسابقات معروف اسب دوانی پالیو سالی دوبار در آن برگزار می شود

اسلاید 12: ورودی هاو قابلیت خوانایی دل کامپو در مرکز شهر سیه نا قرار دارد و حکم نقطه کانونی شهر را دارد.علاوه بر اینکه خیابانهای اصلی شهر از آن می گذرند همچنین یازده خیابان باریک نیز از سمت میدان به شهر منتهی می شوند. وجود این يازده خيابان در اطراف ميدان كيفيت نفوذ پذيري آنرا تامين مي كند.ورودي ها به میدان چنان مكان دهي شده اند كه بر گره به مثابه عنصر برجسته و متمايز از پيرامونش تاكيد مي كند,و در عین حال كمترين مزاحمت را براي سطوح محصور گره ايجاد مي كنند.گیبر در مورد این میدان به نکته جالبی اشاره میکند: از يازده ورودي ميدان بيشترشان با طاق يا پل پوشيده شده اند لذا در بدنهُ ميدان بريدگي احساس نمي شودو طبيعي است كه اين خصوصيت بر شدت محصور بودن فضاي ميدان مي افزايد

اسلاید 13: سخت فضا / نرم فضااجر ترانسيك بعد از تقسيم بندي فضاهاي شهري به دو دسته عمده سخت فضا و نرم فضا ، ميدان دل كمپو را در شمار تقسيم بندي اول قرار مي دهد. منظور وي از اصطلاح سخت فضا ، فضايي است كه كاملاً با بدنه هاي معماري محصور شده اند اين فضاها محل گردهمايي ها ومكان فعاليت هاي اجتماعی شهر است. برج مسلط بر ميدان دل كمپو شهر سي ینا توره دلا مانجیا نام دارد. دانيل والي مي گويد: اين برج حالت تحميلي داشته و با ارتفاع بيشتري از كاتدرال بنا شده است. در پي كاوشي در منطقه بي طرف در ميان سه تپه اي كه شهر روي آن بنا شده بود ، كاخ سي ینا در زمين پستي كه ايجاد و تعبيه پايه هاي قوي و مستحكم در آن از ضروريات اوليه بود استقرار يافت ، حاصل كار فوق العاده بي نظير بوده و بايستي گفت كه در حقيقت شهر سي ینا ار تعويق بناي كاخ سود بسيار برده است.این میدان بعنوان یک فضای شهری مناسب نقش بسزایی ایفا می کند چرا که مردم را برای افزایش حجم فعالیت های اجتماعی و همچنین کسب آرامش به خود دعوت می کند.

اسلاید 14: مسیر خمیده محیط میدان بعنوان یک لبه فعال عمل کرده و مکث کوچکی برای خیابانهای باریک منتهی به میدان نیز ایفای نقش می کند.این مسیرعلاوه براینکه مکانیست برای گردش و حرکت عابرین,دارای کافه هایی جهت استراحت و سکون نیز می باشد. بخش میانی و شیبدار میدان نیز با جهت گیری خاص خود مکانی برای انجام فعالیتهای جمعی و تماشای مسابقات و جشنها می باشد. این جداسازی میان مکان شکل گیری فعالیت های عمومی و فردی در میدان عدم تعارض کاربران را موجب می شود.بطوریکه تماشاکنندگان مسابقات و افراد متفرقه که درحال عبور یا گردش می باشند برای هم ایجاد مزاحمت نخواهند کرد. در دسته بندی دیگری نیز می توان گفت اکثر کاربران جوانتر میدان و همچنین فعالیت های غیر رسمی تر گرایش به بخش میانی میدان دارند درحالیکه فعالیت های خصوصی تر و رسمی تر در اطراف میدان شکل می گیرد.

اسلاید 15: منابع www.webshot.comwww.pps.orgwww.comune.siena.itwww.europeforvisitor.comwww.bluffton.eduwww.archiseek.comwww.en.wikipedia.org

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید