صفحه 1:
صفحه 2:
:مقدمه
پهناوری 562,783 کیلومتر مریع
“> کشوری مستطیلی شکل و کوهستانی
حه_گذرگاه جنوب باختر آسیا و اروپا
حه .سالانه توریست های زیادی را جذب می نماید
سه اگرچه حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از
هستند
سه
با نام امپراتوری عثمانی بخش هاى بزركى
به شش همسایه آسيايي و دو همسایه ارویایی
به aw jl طرف به دریا راه دارد از لحاظ جفرا
به مهمترین شهرترکیه استانبول _
با کشورهای ایران, جمهوری آذربایجان, ارمنستا
گرجستان, عراق, سوریه, بلغارستان یونان همس ١
صفحه 3:
مسحد
نام بومی ساختمان
نام متناوب
نوع ساختمان
سبک معماری
محل ساخت
كشور
تاريخ يايان ساخت.
معمار
در نزدیکی بناى اياصوفيه يكى از دو عنصر برجسته اى است كه در بدو
.ورود به استانبول از طريق دريا ديده مى شود
يكى از برزرق و برق ترين مساجد استانبول با آبشارى از كنبد و نيم كنبد
ها و شش منار استوانه اى شكل كه كوشه هاى ساختمان مسجد و حياط آن
را برجسته مى كند
معمازئ :أسلامى
قسطنطنيه(استانبول امروزى)
صفحه 4:
سه در پشت حیاط باشکوهی واقع شده سه ابعاد ساختمان و حیاط
مسجد یکسان
حه حیاط دارای یک ورودی اصلی در میانه ضلع شمالی و همچنین
دو ورودی در طرفین و نزدیک به ساختمان مسجد است
صفه حیاط مسجد توسط ووافی ستوندار احاطه ده
>> رواق دارای 00 ستون است که توسط 060 گنبد پوشیده شده
له .است همه
له Sues .ر احاطع شدوتوسبط نيم كنبدهاي او رجهارطوف
“> نیم گنیدهای شمالی و جنوبی نیز هرکدام * احاطه شده توسط دو نیم گنبد کوچک
"> گنبد روی چهار ستون عظیم الجثه که هر کدام دارای قطر 0 متر می باشد قرار گرفته
صفحه 5:
در کل 0 مناره دارد
چهارمناره در گوشه های مسجد -ه هر مناره ها
دارای سه سطح QL جهت گفتن اذان
دو مناره ديكر در كوشه هاى حياط ه هر کدام دارای
دو سطحح
مناره ها داراى بدنه اى با شيارهاى عمودی سه زیر
مورد استفاده جهت اذان شاهد مقرنس كارى
صفحه 6:
نور مسجد سه توسط 0000 پنجره
- نقاشی هایی که با طرح های اسلیمی در زیر گنبد و قسمت های بالایی
بنا کشيده شده از لحاظ طرح بسیار ضعیف و از لحاظ رنگ ساده می
باشد.
- پوشش قسمت هایی پایینی دیوارها در بخش هایی که هنوز دست نخورده
باقی مانده است» با کاشی تزیین شده اند
:هندسه ورودی . هندسه ورودی مسجد به صورت زیر است
j ۱ 5 ope se
تزيينات ورودى:مقرنس و كتيبه م هم
شبستان:ندارد ۰
دار ox apie
ips محراب: سنك مرمر
تزیینات گنبد: ررق های فلزی
تزیینات حیاط: سنگ مرمر. چهار طرف رواق
صفحه 7:
:مسجد سلیمانیه
موقعیت: استانبول ترکیه
* سبک معماری: معماری عثمانی
سال: 19660-16660 (ابعاد ساختمان طی سالهای 9900 تا 49720
میلادی به طور خارق العاده ای افزایش (Cay
مناره: 6 ۰ ارتفاع 0 متر(©تا)
مناره های حیاط:00 متر(هتا)
هه معمار:سینان . دستاورد با نتیجه باشکوه
جهت گیری اصلی: جهت قبله
بر روی یکی از هفت تپه شهر استانبول واقع شده هه بين بخش قديمى و جديد شهر
ستون های مرمرین (در واقعیت گرانیتی) از پرگاما احتمالا از معبد بالای سطح
خدایان مصری تصاحب شده و به طور رسمی جهت انتقال با سورتمه به سمت
دریا انتقال داده شده و از آنجا با راه دریایی به استانبول انتقال داده شده
صفحه 8:
جه _
سه 5
كف مسجد به عقيده كروهى مانند معمار دربار و بازرسان تا ارتفاع قابل ملاحظه لى بالا آمد
نزديكى به دريا ١ زير زمين بنا روى شمع هايى نكه داشته شود كه توسط قوس هايى أ
ابعاد: يكى از بزركترين ساختمان هاى دوره عثمانى است.
له گنبد: گنبد مرکزی با (6 گنبد دیگر احاطه شده است. گنبد اصلی دو يوسته است و فاصله بين دو بوسته ©-© متر است.
گنبدهای فرعی برخی بصورت متصل به دو گنبد دیگر و برخی بصورت تک هستند.
حله تزیینات: تزیینات زیاد درون آن تشان دهنده نقش سلطان به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در حمایت مالی و در طرح اصل
مسجد است.
صفحه 9:
جایگاه سلطان:در سمت چپ محراب است. در گوشه شرق مسجد با بیش از هشت ستون در
اطرافش» ساخته شده از سنگ گرانیت و مرمر است. ورودی آن از طریق درب جداگانه ای ا
ورودی مسجد واقع شده است
صفحه 10:
:مسجد ایاصوفیه
موقعیت: استانبولترکیه(لیکی از بزرگ ترین بتاهای دوره بیزانس)
ابعاد: )كدر © و ارتفاع )6متر ٠ قطر كنيد: 00 و ارتفاع 6
تعداد مناره: © .©© متر
متریال: آجر يوشيده شده با مرمر ٠ مجموعا ©0007 ستون و © در
قمت:06000 سال
نام اول:مگاله اکلسیا(کلیسای بزرگ) دوم:ثنا صوفیه(حکمت مقدس)»بعدها سانتا سوفیا
پونانی ها:هاگیا سوفیا سه بعد فتح قسطنطنیه: ایاصوفیه
تزئینات: آجین دیوار با معرق و مزین شده با سنگهای زینتی» موزاننک ها و تزئننات بیزانسی
سمت جنوب: مناره آجری بجای سنگی
دوره ها:0.قبل فتح استانبول ©.بعد فتحل استانبول ©. سقوط عثمانى و جمهورى تركيه
بلان:تركيبى از يلان محورى و مركزى
صفحه 11:
ساختار ایاصوفیه:
طرح پلان اين مسجد نشان بر وجود کارایی دو محور اصلی عمود
برهم یکی طولی و تعیین کننده و دیگری عرضی و غير فرعى
درواقع ترکیبی از دو پلان محوری و مرکزی است.
معماری منحصربقرد بنا هم دارای محور طولی و باسیلیکایی است
.وهم در صحن 4 كوش است و كنبدى عظيم روی آن واقع است
صفحه 12:
گنبد روی 4 طاسچه است(انتقال سنگینی بنا به جرز ها و جلوگیری از ورود آن به دیوارها
در نتیجه بخاطر این ساختار توانستندفضای گشاده درونی ایجاد کنند
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
ویژگی های بارزهتر بیزانس در ایاصوفیه:
شکل استفاده زیاد از
ساختمان
:دوره آول (قبل فتح
در عصر كنستانتن اول
بار تخریبهر حریق بازسازويا شكوه ترو2
ضد حريقو زلزله
> تخريب كنبد سال 563 م بر اثر زلزله و بازسازى مجدد
دوره دوم(بعد فتح قسطنطنيه توسط
:عتمانی) به
حذف آثار مسیحیت تبدیل به مسجد شد
ینات سنگی؛ستون مرموی,دررهای برنزی و صلی
تخریب موزائیک های گچ پوش ونیم
صفحه 16:
الحاقات:
سلطان محمد:گلدسته آجری قسمت جنوبی نیم گنبد غربی؛محراب
سلطان سلیمان:پوشاندن نقاشی ها با گچ ۰ سلطان بایزید:دومین مناره »گنبد بزرگ
سلطان مرادسوم:افزودن تزئینات داخلی ساطان مراد چهارم:آیاتی از قرآن
ساطانر محمو نباو :برش الإنهرمي زانیک های بیزانسی با گچ»وضوگاه زیباءکاشی کاری دیوار
برای جلب رضایت غربی ها مسجد تبدیل به موزه شد و نماز خواندن در آن ممنوع
:روش هماهنگ سازی طاق و ستون
استونعظيم از سنكخارلىمصرطشبيه ياوفيل) “»تاقرا با-لانكه دلشته و كنبد
روعآن
صفحه 17:
گفهد* در اطراف گنبد 2 نیم گنبد وجود دارد
تعداد زیادپنجره در قسمت زیر گنید گوپی گنبد با زنچیری از طلا از اسمان آويخته شده
ساقه گنبد: 40 پنجره ( از نظر بیننده گنید کیفیی عرفانی پیدا میکند)
روی طاق بندیها با مربع طلا پوشانده شده انعکاس نور و تابش امواج نور به درون
نور عنصر اسرار آمیز بناست
نوری که از موزائیک های طلایی و ستونهای مرمری منعکس میشود نشانگر ساختار پیشرفته و همت
منحصر بفرد در عهد عتیق است
صفحه 18:
..موقهيت: منطقي إناتولى؛(بورساءتركيه)
سبک معماری: معماری اسلامی» شبیه مسجد کبود تبریز در ايران
معنا: مسجد سبز
سال ساخت: 06 تا 41660
معمار: حاج عیوض پاشاءوزیر سلطان محمد
جزئی از مجموعه بی نظیر و بزرگ معروف قونیه
فضاهای معماری:بقعه (مسجد و مقبره)و محراب داخل مقبره؛ آشپزخانه» مدرسه» حمام
تخریب: سال 1966 توسط زلزله.بعد از چندسال مرمت و نوسازی متفاوت با طرح اولیه
پلان و ورودی: پلان تی شکل»ورودی اصلی از شمال
ورودی اصلی: عقب نشسته(عقب نشینی فرعی در دو جناح خود دارای دو سکو ) ۰ تزئینات سنگ
مرمرو مقرنس
.مسجد *4)ایوانی گنبد دار
صفحه 19:
> هشتی بزرگ بعد سردر Le سهورود به فضای مرکزی
له پلان از شرق و غرب دارای محراب و در قسمت جنوب دارای ايوان نسبتا بزرگ
سعه_ چهار اتاق مجزا در دو جناح شرقی و غربی و یک آتش خانه
>#ه دو سرس راه بله در دو جناح شرقى و غربى ورودى 2 -هرتباط بين طبقه همكف با طبقه بالا
2 شاهنشین ویژه مردان و دو شاهنشین مجزا ویژه بانوان در طبقه بالا هله هاى دو مناره اصلى اين بنا نيز كنار اين شاهنشين
ها از طبقه بالا قابل دسترسى
* .شاه نشین بانوان مستقیما به تراس شمالی مسجد باز می شود
“ .ایوان بزرگ دیگری نیز در طرح اولیه اين بنا طراحی شده بود ولى هيج وقت اجرا نشد
روشنایی راه پله ای که هشتی را به شاه نشین ها مرتبط می #تجره کوچک رو به شمال
صفحه 20:
پلان: ۴"شکل دو گنبدی و رواق سرتاسری بعنوان تکرار یک مدول معماری بصورت
ساخت مایه: مصالح سنگ
آرایگان جداره های بیرونی: تزیینات خارجی کم کار و معطوف به فضای داخلی است.
تزیینات: به دلیل کاربرد کاشی و موزاییک های سبز رنگ به نام یشیل معروف شده ا
SS oe dbs hd لیرد سل رد
خانه ای است که می توان ان را جاکفشی ناميد؛ و آن عبارت از ردیف های فضاهای بازی
است که در زیر ازاره های طاق مرکزی قرار داشته و با تقسیمهای سنگی از هم جدا شده اند.
این نوع عنصر معماری» شیوه رایج و مرسوم مسجد عثمانی در بورسه می باشد
صفحه 21:
: مسجد شهزا اده
=< موقعیت:ترکیه» استانبول
> موقعیت شهری:مرکز شهر(بین مدارس و
(مقبره ها و عمارت ها
-> كونه:مسجد
-> سال ساخت: 19620-609
-* معمار:معمار سینان
-> متریال:سنگ خارا.سنگ مرمر
-> تعداد مناره:
-> ابعاد گنبد:قطر 6)متر وارتفاع0 متر
صفحه 22:
آوبنژگی ها
-> مجتمع شامل یک مسجد وصحن آن دارای مدرسه,خانقاهیمدرسه طب, و
به مقبره و کاروانسرا
سه نقشه مسجد برپایه دو مربع مجاور
به با دو مناره پیوند خوردند
به یک مریع صحن
به مریع دیگر نمازخانه سرپوشیده با گنبد 9 متری,چهار نیم گز
كوجى در زوايا
پم گنبد ها و نیم گنبد ها برای استحکام دور چهار برج بارو ۴
فضا بندى و تهویه آن شبیه سایر مساجد سلطنتی آن دو
دارای یک گنبد بزرگ با گنبد های کوچک اطرافش
صفحه 23:
صفحه 24:
حه حکاکی های چشم نواز روی مناره
سه_ ساختمان از سنگ مرمر
برش سنگ های قدیمی و کاشی کاری های زییا
حه سقف مسجد در قسمت داخلی گچبری شده
سه_ چلچراغی زیبا
۳ در بخش داخلی آن آیاتی از قرآن نوشته شده
-»> پنجره های رنگی زیبا
حهه محراب آن که به شیوه ای زیبا ساخته شده
حه وضوخانه نیز طرحی قدیمی دارد
صفحه 25:
Uv
مسجد مربعی شکل
حياط مربعى شكل
صحن داراى 6 ورودى
:مناره
دو مناره 55مترى
دارای 2 سطح i
تزئینات زیر سطح ها مقرنس Be:
کاری i
دارای حکاکی های چشم نواز
صفحه 26:
:مساجد بایزید(استانبول)
:مسجد سلطان بايزيد دوم
موقعیت: استانبول,ترکیه
سال:1506-1501
معمار:یعقوب شاه
سبك معماری:؛ترکیب اسلامی وعثمانی
مجموعه ها:مدرسه اسلامی,حمام ترکی
وکاروانسرا
ابعاد گنبد:قطر 17 متر وارتفاع 24متر
تعداد مناره:2
سبک طراحی: برگرفته از ایاصوفیه
تعداد ستون(وسط حیاط):20
تعداد ورودی:3
صفحه 27:
.<
قديمى ترين مسجديادشاهى در استانبول
تحت تاثير الكوى بيزانسى اياصوفيه
ساخته شده به دستور سلطان بايزيد دوم
دومين مجتمع سلطنتى بعد فتح قسطنطنيه
حياط آن يوشيده از سنك مرمر و كرانيت
ستون از ويرانه هاى باستان و كليساها در حیاط ۲۰
وسط حياط حوضى هشت ضلعى فواره دار
روشنایی داخل مسجد از پنجره های کوچک در گنبدهای بزرگ و کوچک
| زیبایی فضای داخلی مسجد بخاطراین ینجره ها
صفحه 28:
صفحه 29:
بسیار ساده تر از ایاصو
ساختمان آن عمدتا
سرستونهای مقرنس کاری شده
ستونهای مرمری سبز و گرانیت صورتی
حیاط آن پوشیده از سنگ مرمر و گرانیت
کتیبه های حلقوی و طلاکاری شده بالای
تماميدزها
دوستون شمالی از سنک
ده ستون دیگر از مرمر
ستوندیگر از گرانینصور:
صفحه 30:
:پلان
حياط و حرم مريع H
استفاده از دو نیم گنبد شمال ۰۳ ۱ ۲
شبيه مسجد اياصوفيه 1
مهمائخاته.ها جدا از مسجد تن
:نما
۰
دو ردیف پنجره
ستونهای مرمری سبز و گرانیت صورتی
سر ستونهای مقرنس کاری شده
صفحه 31:
0 2.
: كنيد
شامل 2نیم گنبد ویک گنبد اصلی و4گنبد در اطرافش
گنبد اصلیه روی 4 ستون
سه سال بعد ساخت تخریب بر اثر زلزله تعمیر(1509)
هنا لعية يرسقوسظ معماز یی ازه6
قطر گنبد مركزى:17.5
گنبدهبازتاب نقطه اوج عارقانه
eile af همگزمفانه نکییگزسسطلی ب واه
گنبد های جانبی:روی لچکی های مقرنس کاری شده
صفحه 32:
:مناره
مناره هاى اين مسجد يس از زلزله اى توسط معمار معروف اميربإل»
* معمار سینان» در سال های ۱۵۷۳ تا ۱۵۷۴ بازسازی شد. تعمیرات جزئی
نیز پس از آتش سوزی در مناره ها در سال ۱۷۶۷ انجام شد
بازوهای مهمانخانه مناره ها را در فاصله 072 متری از هم واقع ساخته
مناره شمال شرقی شامل ریسه گلی زیر کلاهکش است
مناره شمال غربی شامل حلقه های سنگی قرمز است
دارای یک سطح برای اذان گفتن
تزئینات زیر سطح ها مقرنس کاری است
صفحه 33:
: مسحد بایزید(ادرنه)
-> موقعیت:ترکیهادرنه
-> موقعيت در شهر:كرانه شمالى رود تونجه
->ه سال ساخت: © ©6-©©©
>> معمار:خيرالدين
-> مجموعه ها: يناهكاه زمستانى
فقراءمدرسه.دارالشفاءاشيزخانه؛حمام
>> ابعاد كنبد:قطر (0© مترارتفاع كنبد ميانى 1)©مترو
دو گنبد دیگر کمتر
>> تعداد مناره.©
"> ورودى اصلى: از طرف خشكى
صفحه 34:
-> بیرون ورودیسه چشمه با سایبان آجری
سه كنار رود تونجه
سه صحن داراى رواقهاى كنبددار
ه طاق رواقهله_ سنگهای دورنگ
سه برخی طاقها روی ستونهایی از مرمر,خارا یا سنگهای
معدنی سبز
حریم مسجد چهار گوش
شبستان دارای 3گنبد
مقصوره سمت چپ و بالای طاقهای مرمری دورنگ
+
طاقهای مقرنس کاری شده محراب و منبر سنگ مرمر
“* بناهگاه هاندر دو جات مسجد و:متمیل یهن
صفحه 35:
۳
سه حياط اول مستطيلى بشهكل در يكطرف يشت رواقعهستوندار شش حجره گنبدپوش
در ایوان مشرف به tele درى به حياط دوم
سه در میانه سکوی وسیع حیلط در ورودی بخش سوم
qe دارالشفا متشکل از 3قسهت ششهكوشه شش ایوان مشرف به صفه گنبدپوش
vile
= حجره های گنبدپوش میان ایوانها
گوشه ای از آن جایگاهی شبیه جای نماز است اما در حقیقت جایگاه
آشپزخانه مسجد دارای غذاخوری,انبار آذوقه و مطبخ
۳ حمام مسجد بسیار وسیع ودارای دو گنید است
“> طرح پناهگاه ها چلیپایک 4ایون و4اتاق در 4 گوشه بنا
“> ايوانها و اتاقها هرکدام پوشیده با یک گنبد
* مدرسه در جانب راست صحی 18 هجرهگددار اطراف محوطه حوضخانه ای
گنبدپوش و رواق دار
صفحه 36:
:تزئينات
— فوقانی ورودی از سنگ دورنگ
قهای مقرنس کاری شده
كنده كا بعضی 5
ری در + قسمتها كه با
سلوب بنا هماهنگی ندارد
عناصری از |
از اسلوب معماری بورسه
صفحه 37:
ol:
بى قاعد»؟ شكل
مسجد مركز مجموعه
مسجد مريع
شبيه يلان سلطان محمد
فاتح و سليميه
مهمانخانه ها جدا از م
صفحه 38:
؛ گنبد
تک گنبدی
قطر بيشتر از (0© متر
ارتفاع 0همتر
منار ۵
در انتهای شمال شرقی و غربی
متاره ها تیک کلاسیک جدید اننتانبول
مناره های بلند و باریک
دارای یک سطح
صفحه 39:
مسجدبايزید
استانبول
Ses و
4نیم گنبد
كنيد
اه
کوچک
گنبد مرکزی و
end)
گنبد مرکزی با
كنيد
كوجى
گنبد مرکزی و
4نيم
تاه
تا اطرافة
لسرم
خبط( سمل
تاه
دوتاکنار
مسجد(3سطع)
دوتا کنار
حباط (2سطح)
ot
TS
سه تا
20073
بكسطة
مناية2
با یک سطح
ستون مرمری
و مقرنس و
در
ورودی
آجری پوشیده
با مرمر
دو ردیف
پنجره و
مقرنس بالای
ورودی
دو ردیف پنجره
ستون مرمر
مسجد وحباز
مریعی و دارای
6 ورودی
پلان حباط و
مسجد مریعی
ورودی اصلی
شمال
مربعی
ورودعاز3
seer غرب
شما-ل
کیب دو پلان
محوری و
مرکزی
پلان تی شکل
ورودی شمال
حياط و حرم
مریعی
سي ار
ساختمان سنگی
وسرستون
مقرنس کاری
معمار سینان
7
ترالس
حاج عیوض
ياشا
صفحه 40:
:كيرى
بدون ترديد هنر و معمارى اسلامى يكى از زيباترين هنرهاى موجود در ساير فرهنك هاى مختلف جهان مى باشد. بنا بر كفته
نظريه يردازان مسلمان» در اسلام ساخت و تاسيس مساجد بعنوان يكى از وظايف خطير حاكمان و عولمل مخصوص او بود. در
زمان حكومت دولت عثمانى نيز نقش سلطان در زمينه حمايت از معماران نقش بسزايى داشته است. فرهنگ وقف زمين به
منظور ساخت بناهائ مذهبى و مساجد از ديد اسلام همواره مورد يسند بوده است و اين خود عاملى در جيت اذ
مساجد در سرزمین های اسلانی بوده است. در مساجد یک بخشی محل نماز تنها بوسیله یک فضای چهار گوش
می شد. در مساجد چند بخشی فضای گنبددار در جهت عرضی یا طولی یا هر دو تکرار می شد. در مساجد ايوان دار ابن الكو در
محلی از پیش تعیین شده و به صورت محوری یا طرح محوری متقاطع انجام می شده است. مساجد چهارگوش گنبد دار» در ابتدا
ساده و کوچک بودند؛ اما بعدها با تکامل یافتند و شاهد تبدیل آنها به نمادهایی عظیم و با شکوه می باشیم. اين تکامل را در سه
مرحله متوالی که منعکس کننده علاقه عتمانی به وحدت و یکپارچگی فضا می باشده می توان تقسیم بندی نمود. در قرن ۱۵
معماران عثمانی شروع به تحقیق در مورد روشی برای بدست اوردن فضاهای بزرگ با حداقل غناصر باربر کردند. در مرحله
اول برخلاف روش سلجوقی که كنبد در جلو محراب با يك رديف از كنبد هاى سه كانه براى تاثيريذيرى بيشتر قرار مى كرفت»
هر بخش از قسمت هاى قديمى كه داراى سقف مبتنى بر رديف ستون بود را در زير كنبد قار دادند. در مرحله دوم گنبد بزرگی
را در وسط فضا قرار دادند و در مرحله لخر بخش هاى كوجكتر كه فضاى بزرك مر كزى را احاطه مى كرد را در زير نيم
كنبدهايى كه در يك يا دو يا سه يا جهار طرف وجود دام قرار دادند و بطور خلاصه؛ بيشتر مساجد ساخته شده در دوره عثمائى
با بلان مربعى داراى يك كنبد مركزى هستند. به دليل استفاده از نوركير در كنبدها به نوعى تقليد از معمارى بيزانس محسوب
داراى ايوان هاى سه كانه اند
.مى شوند و ب
صفحه 41:
عثمانی, 1392
7 کریمی, شیما؛,مقایسه معماری
صفوی در ایران و عثمانی در
ترکیه, کنفرانس بین المللی پژوهش
های نوین در معماری, عمران و
شهرسازی,1392
8 حسینی, پیروز» هاتف,
فاطمه, وجوه اشتراک مساجد
ایرانی و آناتولی و نمود آن در
مساجد امام اصفهان و مسجد
سلطان احمد استانبول. همايش
معماری و توسعه پایدار شهری.
1392
و. گایفری گودین, تاريخ معماری
عثمانی, ترجمه اشرافی, نشر آثار
هنرى متن» .1388
صفحه 42:
صفحه 43:
]
1 w.wisgoon.com/pin/608545
3. http://architeclare.blogfa.com/post/15
us
http://WWW.FARHANGNEWS.IR/CONTENT/28331
5. http://arianica.com/taxonomy/term/1041/all
6. httpi//new beautifulmosque.com
<<