سایرورزشی

تربیت بدنی

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۴۵ اسلاید

Hamed

صفحه 1:
محم اس اکن ال رم |

صفحه 2:
تدوین: مجتبى بابايى « شماره دانشجویی: 9612131304 < رشته: مهندسی عمران < استاد: آقای جعفر زرگوشی < درس: تربيت بدنى (1) «

صفحه 3:
آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی مقدمه آمادگی جسمانی بهتونیی اجرای فعالیت های شسنلی, تفریحص و روزان. بدون ایجاد خسستگی غیر متمارف گفته می شود که عموما از طریق تفذيه منا سب. فعاليت ورز شى متو سط تا شدید و ستراحت کافی حا صل می شود در مقايسه با عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با عملکرد ورزشی, نج عامل مرتبط با تندرستی برای سلامت عمومی جاممه اهمیت بيتسترى دارند. اين عوامل كه در ادامه به طور کامل مورد بحت قرار خواهتد كرقت. به طور براير يا متعلال در ساختار أمادكى جسسمانى مرتبط با سالامتى متساركت دارند. در نتيجه لرزيلبى ميزان آمادكى جسسمانى عمومی مستلزم سنجش هر يك از عوامل سازنده آن به طور مستقل و سيس مقايسه با ذاده هاى هتجار است. هدف از ارزیابی آمادگی جسمانی با توجه یه موقمیت افراد متفاوت خواهد بود با اين وجود آگاه کردن افراد از وضميت آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتشان, فراهم نمودن امللاعاتپایه و دادههایی برای پایش و ارزيابى برنامه های تمریتی, برانگیختن افراد برای شسرکت در فعالیت‌های ورزشسی تخصصی و کمک به سطیح‌بندی خطر در افراد از مهمترین اهداف ارزیابی آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی محسوب می‌شود. بنابرین برای آگاهی بیشتر افرد جاممه و درک در ست آملدگی چسمانی لازم ‏ ست تا مفههوم آمادگی جسمانی مرتبط با سلامتی به دقت از مفاهیمی ضاليت جسمائى و ضالیت ورزشی تفکیک شود. ضاليت ورزشیء فالیت سازماندار و بنامه ریزی شده ای است که برای افزایش با بهود آمادگی ج سماتی کلی فرد. نه صرفاآمادگی سمانی مرتبط با سلامتی, طراحی می شود. از

صفحه 4:
ت عضلانی و مزایای توسعه در عملکرد ورزشی ابه ظرقيت يك عضله يا كروه عضلانى براى توليد نيرو در مقبل یک مقاومت به هنكام لتقباض كفته مى شود. قدرت عضله به كروه عضلائى» نوح اتقباض (ابستا يا بويا/؛ سرعت انقباض و زاويه مورد أزمون وابسته است. بنايراين هيج أزمون واحدى براى ارزيابى قدرت عضلائى كل بدن وجود ندارد. با اين حال اندازهكيرى نيروى توليدى عضله با استفاده از روش های مختلف و با هدف ارزيابى أمادكئى عضلانى: شتاسابى ضعفهاء نظارت بر ييشرفت بازتواتى و اننازهكيرى اثر بخشى تمرين صورت مىكيرد. أزمونهاى معمول يرلى اندازدكيرى قدرت شامل أزمون ينجه. آزمون يك تكرار بيثشينه برس سينه و أزمون أيزوكينتيك اصبتد مزایای توسعه قدرت در سلامتی و عملکرد ورزشی قدرت عضلاتی نقش مهمی در موفقيت در اكثر رشته هاى ورزشى ذارد. علاوه برلين يسيارى از ناهتجاری های. اسکلتی ناشی از ضعف عضلات و پایین بودن قدرت است. برخی قواید افزایش قدرت عضلانی عبارتن از © کاهش احتمال اسیب دیدگی در رشته های ورزشی © دربان تاهنجاری های اسکلتی و حرکتی * كمك در حقظ استقلال عملکردی در دورن سالمندی © افزايش جكالى استخوان و در نيجه جلوكيرى از احتمال ابتلا يه يوكى استخوان در دوران سالمندى © ايجاد ظاهر متاسب بدن در ار شکل دهی یه عضلات. كاحش احتمل بروزکمردرد ‎ *‏ سهولت در انجام فعاليت های روزمره

صفحه 5:
آزمون اسکات آزمون اسکات آزمودنی در حالی ک پاهایش به اتنازة شائدها از هم قاصله دارد. در مقابل صندلی یا نیمکت و پشت به آن می‌ایستد. دست‌هایش را بر روى كمر مىكتارد و به آرامى» يه طرف بايين مىة: او یا صندلی در تماسی وية بين زانوهايش با صندلى مناسب اباشد تعداد حركاتى كه أزمودنى قا زان خسته شدن انجام م دهد: امتياز او محسوب موشود ابدون اينكه پا باشد اندازة صندلى يليد طورى باشد كه أزمودنى موقع شستن بر روى أ ‎opi pad ops A ES‏ اسكات

صفحه 6:
آزمون پرس سینه أزمون هرس سينه در حاليكه روى يك نيمكت صاف دراز كشيدايد هالتر را در سطيع سیته قراردهید. در این حالت کف دست‌ها رو به آرنجها يه طور كامل صاف شوند. هالتر را تا قسمت ‎ele‏ جلو باشد. هالتر را به لور عمود به بالا برس كنيد تا | سينه يايين بياوريد و دوباره يه مرحله قيل بركردانيد امتياز آزمون به شكل زير قابل محاسبه مىياشد. در رشتههاى وزته بردارى. برتاب و ... دو يراير وزن يدن © در رشتههانى مثل قوتبال و حتدبال و دو ها و - ۷ وزن بدن © در ورزشكاران عمومى ‎8/٠‏ برابر وذن بدن ‎ *‏ كمتراز وزن بدن نشانه ضعف ورزشکار است. کل کر تحوهاجامآمون پرس سین

صفحه 7:

صفحه 8:
مزایای توسعه استقامت عضلانی در سلامتی و عملکرد ورزشی مزایای توسعه استقامت عضلانی در سلامتی و عملکرد ورزشی استقامت عضلاتی بستگی زیادی به تونایی قلب و گردش خون و متبولیسم يايه دارد. برخى فوايد افزايش استقامت عضلاتی عیارتند از کمک به داشتن وزن ملس و تناسب نام جلوكيرى از آسیب هایی مرتبط با ضمف عضلانی توسعه کارایی چسسانی ثرخوران سالمتدی اهمیت در اجرای موفق بسیاری از مهارت های ورزشی افزايش تحمل بدن در مقايل ائجام كارهاى علولانى مدت و كاش ميزان خستگی اندازه كيرى استقامت عضلائى با استفاده از آزمون دراز و نشست يك دقيقه الى اين أزمون كه براى ارزيابى استقامت عضالات شكم طراحى شده است. فرد در وضميتى كه به يشت خوابيده. زانوها را تقريها 8 درجه خم كرده و ساق ياهارا روى تيمكتى كه در لرتفاع زائو ا سته قرار مىدهد. د ستها در تمام طول ازمون بايد در كنار كوش نكه داشته شوند. أزمودنى با صداى رو تاحدى كه آرنع با زانو تملس يبدا كتدء بالاتته را ل ومين جدا مى كند و سيس نا تماس آرنيةها با مين بر مى كردد. حداكتر تعدادى که قرد مىتوائد إين حركت را تكراو كند. به عتوان ركورد قيت مى شود. اكر باها از روی تیمکت جدا شود يا در بركشت ارج با شف تماس بيدا فكد ويا در حين حركت باسن از زمين جدا شوده شمارش انجام تمى كيرد در صورتى كه أزمودتى در يايان بركشت و و ضعيت النترافت مك حت آزمون متوقف مر رشيف

صفحه 9:
نحوه انجام آزمون دراز نشست شکل ۷ نحوهانجامآزمون راز نشسست

صفحه 10:
شنای سوئدی شنای سوندی حرکت شنای سوندی یکی از کرمدن تین حركات ووز ثنى بدون لياز به يزار خا صى است که شم به کمک آن متوانيد قدرت و استقامت عضلاتى عضلا سينه وبازورا شرفت دهد رای ين منظور دستان خود را کم بر روى زمين قرار دهيد و نوك ياها را يز مرروى زمين محكم كنيد تادر وضميت تعادل قرار كيريد كمر را صاف كنيد و عضلات شكم رابه داخل منقيض كنيد. كرهن را به حالت عادى تكد داشته و كمر ا يز مستفيم و كيده مكيريد. ابه رامى به سمت يايين حركت كنيد أرنج هارا خم كنيد ونا جانه زمين را لصن تكند بدن تشما در طول حركت بايد ‎lin gb cb oe‏ ند و ارت هایه سمت خقب کشیده شون وق یه سمت بل از می دید فقس خود اه رون بهید با بل رفتنء یک حرکت کامل می شود در هر باو تمرين» ‎٠١‏ تا + حركت راب ست به ون خود وما زمائى كه مى توانيد حركت را دق و صسحیج انم دهید تکار كنيد در صسورتى كه نم حرکت رای شمامشکل است با قرار ددن زانوها بروی زسن اجرایحرکت رس تر کید lp GD Sp plop No I

صفحه 11:
استقامت قلبی-تنفسی به توانابى بدن براى تامين اكسيؤن و انرژی لازم جهت انجام فالیت های ورزشی بویا گفته می‌شود که در آن گروه‌های عضلاتی بزرگ با شدت متوسط تا زیاد یرای یک دوره زماتی ملولاتی مدت یه طور منظم فعال می‌شوند. درواقع آمادگی قلبی_تتخضسی بازتبی از ظرفیت عملکردی قلب. عروق. خون. ریه‌ها و عضلات مربوطه هنگام اواغ فمالیت‌های ورزتی است که بسیاری از پاسخ‌های فیزیولوژیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجا که استقامت قلبی- تتفسی به ظلرفیت قلب برای راندن حجم زیاد خون غنی از اکسیزن به عضلات و به دنبال آن مصرق هرچه بیشتر عضلات از اکسیژن دریافتی بستگی دارد. انداژه گیری اکسیژن مصرقی بیشبته. بهترین شاخص برای ارزیابی أن يه شمار می‌رود. آمادگی قلبی-تتفسی را می‌توان با روش‌های زیادی اندازهگیری با برآوردنمود. آزمون‌های میدانی که به طور معمول نياؤمتد حداكتر الاش براى كسب بهترين امتباز میباشند شامل راهرقتن. ویدن, دوچرخه سواری» شتا و غیره است. آزمون شاتل ران که از دیرباز بای ارزیابی استفامت قلبی_ریوی موزد استفاده قرار می‌کیرد در ادامه ام ی مزایای توسعه استقامت قابی-تنفسی در سلامتی و عملکرد ورزشی أمادكى قلبى-تنفسى بالا باعث بهبود عملكرد دستكاء هلى قيزيولوؤيك بدن مىشود كه إين ارتقا به نوبه خود باعث بالارفتن سطلح عملكرد و سلامت يهتر الست. برخى فوايد افزايش استقامت قلبى-تتقسى عبارتئد از ۶ كاهش ميزان فشار در هر ميزان فعاليت يدف افزايش ظرقيت تمرين. کاهش میزان خستگی در فعالیت های روزمره »0 كاهش خطر ابتلا به بيمارى ها از جمله بيمارى هاى كروترى قلبى» ديابت نوع ۱۷ و سرطان سینه و روده © يهبود تركيب بدنى و كاهش احتمال لبتلا به جاقى ‎Slant sats‏ مرك تاكيياتى

صفحه 12:
gyi US. ‏یز انتععامتت تفای تتتی با انتقفاده او آزمون‎ agtasl این آزمون برای انازه گیری در این آزمون دو خط با فاصله ۲۰ متر بر روی زمین ترسیم می‌شود. آمودنی پشت خط شروع در حالت آماده مى!يستد. سپس با فرمان آزمونگر|۲-۲-۱-رو) شروع به حرکت به سمت خط مقابل می‌کند و به طور مناوم بين دو خط از يك سمت به سمت ديكر مىدود. فرد بايد قبل أز شنيدن صداى "بيب" كه به صورت صوتى يخش مىشود فاصله ‎1١‏ متر را طى كرده و به خط بعدى رسيده باشمد. با ادامه آزمون فاصله بين صداى بخش شده كاهش مىيابد و أزموذنى بايد سرعت خود را فزايش دهد اكر قرد قبل از شئيدن صدلى بيب به خط بعدى برسد بابد صبر كند و بعد از شنيدن صدا مسير بركشت را بدود اما اكر بعد از شنيدن صداى بيب به خط رسيده باشد يك خطا آزمودنى بايد سرعت دويدن خود را با صدا تنظيم كند در صورتی که آزمودنی دو مرنبه مرتكب خطا شود بايد از آزمون خارج شود و آخرین مرحله و سطحى كه قبل از توقف آزمون با موفقيت به بايان رسانده به عنوان ركورد او ثبت می‌شود. براى أو ثبت مى شود. بن

صفحه 13:
مزایای آزمون شاتل ران * اين آزمون دقيق أمادكى قلبى -تنفسى را اندازه كيرى مى كند. شروع آن بسيار آهسته است و شي آزمودنى جلوكيرى مى كند. افزايش آن تدريجى است» حالت كرم كردن دارد و از فشار تاكهانى بر * مى تواند به صورت كروهى اجرا شود (هر فر بين دو مانع مربوط به خود مى دود). * مى تواند يك روش تمرينى براى افزايش آمادكى جسمانى شركت كتندكان باشد (در جلسات تمرينى ده سطوح بالاتر مدنظر قرار كيرد). * علاوه بر مسافت طی شده,زمان سرعت دويدن و حداكثر اكسيزن مصرفى را نشان مى ذهد. * داراى نورم بوده و وضعيت آمادكى هوازى آزمودنى (مرد يا زن) را مشخص می نماید. * داراى بركه ثبت ركورد يوده كه اجراى كروهى را أسان و مسافت طلى شده را دقيق نشان مى دهدد

صفحه 14:
آزمون دوی ۱۶۰۰ متر آزمون دوی ۱۶۰۰ متر(یک مایل) با قرمان «تسروع» أزمودنى با سرعت هرجه تمام تره تروع به بياده روى م ىكتد. در سراس اجرای این آزمون: دويدن مجاز نيسست وأزمودنى تنها بايد با حداكتر مسرعت خود بياده روى كند زمان سيرى شسده و غسريان قلب أزمودنى بس از سيرى كردن م سافت ‎18٠+‏ متر (يك مايل) در برك ثبت اطللاعات» يادنا شت مى شود و به منظور برأورد أمادكى قلب - تنفسى در معادله مربوطه به كار م رود براساس هنجارهاى موجود. أزمودتى مىتوائد وضميت آمادكى قلبى - تنفسى خود را لرزشيابى كند و موقعيت خود را بى افر ديكر مشخص نماد معادله بر أورد حداكثر سين مصرفى براساس وزن بدن» سن, جنس» زمان اجرلى أزمون و ضريان قلب بايائى: به این شکل استد (سن ۱۳۸۷۷ ‘VOrmas)(mnl/kg/min) =\P¥/AST=(/-VF4 « ‏(توده بدن‎ (ضربان قلب پابنی آزمون :۰/۱۵۶)-(زمان اجرای آزمون:۳۱۲۶۴۹)- (جنسیت « ۶۱۳۱۵ +

صفحه 15:
جدول هنجار دوی ۱۶۰۰ ‎Fa‏ جدول ۶ هنجارازمون دوی ۱۶۰۰ متر ‎nab‏ سن (سال) ‎Voomax‏ ‎Fae ‏صمح ممعم‎ eS ied ‎TI OIL Fgh ۳۵ ‏پر ازع پات از ۵۲ پل از‎ Uy ‎WI LA TOL NLA FTA FLAN ‏على مرن‎ ‏رضن | عقيس | ها ما مج و ‏خوب رين لمجم یه ‎ey‏ ابيص ‎NY RTRs‏ لصم الحم ‎Vary TOYOTA FR FTA ‏اشم‎ hye Ye ‎OTA TARY hy‏ و دا ‏سرت ‎oh‏ ۲ سم الجم مت ۶ ‎ver ‏كيس‎ roy ‏زا‎ ‎TER Ghee ge‏ همهم ابص لمع شيع مبير ‎Wak Yt PtP OWRP ere ‏كم‎ hs ‎Yeo Wee YEA WF FI ye ses ‎ob‏ كستراز1# ‎Fas Was WAS‏ كمتوارهة ‎ties Wiss ies wias tas Tyas ob‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 16:
مزایای توسعه انعطاف پذیری در سلامتی و عملکرد ورزشی مزاياى توسعه انعطاف يذيرى در سلامتى و عملكرد ورزشسى بدون داشتن سطوح مطلبی از انعطاف يذيرى؛ حركت به سختى انجام می گیرد و در مواردی می تواند غیرممکن شود. در واقع, درصورت وجود محدودیت در انسطاق پذیری, کارایی فعالیت های روزمره کاهش شدیدی خواهد داشت. برخى قوايد فزايش انعطاف بذیری عبند از © افزايش كارابى حركت © كاهش احتمال آسيب ديدكى أفزايش خون رسانى و مولا مغذى به ساختارهاى مفصلی * افزايش هماهنكى عصبى-عضلاتى * _كاهش احتمال دردهاى ناحيه كمرى

صفحه 17:
تركيب بدن هت شکل ۱۴. دياكرام ون ” اندازه: ارتفاع» طول, جرم حجم. محيط ترکیب: درصد چربی بدن جرم بدون جربى, مقذارآب بافتهاى طبقه بندى شده 7 ساختار: ‎Joe Bay ly wld uty yb ye uty‏ نشسته.قد در الت ایستاده طولران» طول ساق, محیط گردن, طول كردن

صفحه 18:
تفسیر شاخص توده بدن ‎A‏ تفسي شاخس توه بدن ‎ ‏لها - حدود شاخص توده بدن ‏کر اج براوق تيد را تالا كمد وزن ‎a robs)‏ ‏از ۵ات ۳۰ اضاقه وزن ات۵ جقى كلاس ‎١‏ ‏ار۵اتا ۳ جاقى كلاس 1 ‏بش ار چقی لاس ۳ ‎

صفحه 19:
تجویز فعالیت ورزشی ویژه کاهش وزن تمركز اصلى برنامه هلى تمرينى براى كاهش وزن بايد بر افزايش حجم فعاليت ورزشى و هزينه كالريانى معطوف شود. با انجام فعاليت هاى ورزشى استقامتى (هوازى) بهتر مى توان به اين هدف رسيد. هرجند تمرين مقاومتى يا افزايش کمی در توده بدون جربى مى تواند هزينه كالريايى را أز طريق افزايش سوخت و ساز استراحتى بالا بيرك اما اين تاثير نسبتا كم ست لذاء زمانى كه فرد با برنامه فعاليت هوازى سازكار شد مى توان برنامه تمرينات مقاومتى را یز به برنامه فعاليت ورزشى أو اضافه كرد. علاوه بر مدت فعالیت ورزشى هوازى» شدت فعاليت ورزشى از عوامل مهمى در جربى سوزى در برنامه هاى فعاليت ورزشى است كه امروزه در بنامه هاى كاهش وزنء مورد توجه زيادى قراركرفته استء متخصصان ورزشى مى, توانتد با تعيين شدت مطلوب فعاليت ورزشى برای چربی سوزی در هر فردی (مما4۴۵ رنمه‌های تمرینی را به صورت بهینه فردی سازی کنند تا ثر بخشی یک جلسه فالیت ورزشی را توسعه دهند امروزه با در تظرگرفتن اهمیت شدت فعالیت ورزشی در کاهش وزن, برنامه‌های تمرینی علاوه بر تمرینات هوازی تداومی به صورت تمرينات شديد تناوبی [11111) طراحى مىشوند كه اين تمريتات در يك دوره كوتاه مدت» اتربخشى بسيار زيادى دارند.

صفحه 20:
آمادگی جسمائی مرتبط با مهارت در سال‌های اخر تیرات مهمی در صحته‌های ورزشی رخ داده است. امروزه صدها ها نفر از مردم در علیت‌های آمادگی جسمانی شرکت م ىكنند. به طور كلى آمادكى جسماتى دو هدف كلى را دثبال مىكند؛ هد تندرستی و هدق مهارتى. آمادكى وابسته به تتدرستى, به توسعه كيفيتهاى موردنياز برلى اجراى خوب عملكرد و نيز حفظ شيوه زفدكى سالم توجه مىكتد در حالىكه در أمادكى ولبسته به مهارت حركتى. به توسعه قابليتهلى زيريننى موردنياز بای اجراى بيهتر ورزشها و مهارتهاى حركتى برداخته م شود. بد همين دليل به اين نوع آمادكى: آمادكى حركتى نيز كفته مى شود. توناییهای حرکتی در افراد معمولا شامل ؟ يا 5 مؤلقه است. عوامل كنترل حركتى شامل تعادل (تعاهل ایستا و بو و هماهنگی عصبی - عضلانی با عوامل توليد ذيروه سرعت, جايكى و توا جفت مىتوند و تركياتى را تشكيل مىدهند كه بر روى اكثر معارتحاى حركتى تاثير مى كذارد. عوامل كتتول حركتى (تعلال و هماهتكى) از جمله عوامل ‎te‏ در اوايل كودكى هستند كه در اين زمان كودك» كتترل حركات بنيادى را كسب م ىكند. عوامل انبرو (سرعت» جابكى. توان) بعد از اين كه كودك كتترل حركات بثيادى از جمله هودن يريدن؛ ل لى كردن و غيره را كسب كرده و به سمت مرحله حركات تخصصى در أواخر كوذكى حركت مىكند از اهميت رى برخوردار مىشود. بتابراين» مؤلفه هلى آمادكى حركتى با فراكيرى مهارتهلى حركتى در ارتباط مستقيم استه بدون أمادكى حركتى كافىء مراحل كسب مهارت قرد محدود خواهد شد مؤلفدهاى آمادكى حركتى داراى هميوشائى هستند لذا نیست. اما صرفاً جهت سهولت در درک مفاهیم آنها این جدا كردن دقيق ماهيت و تمرنات مربوط به آنها لمكان ‎alge‏ را جداكاته مورد يررسى قرار خواهيم داد

صفحه 21:
تعریف: ‎Jere Jas‏ توانايى حفظ ثبات بدن در حالت سكون (تعادل أيسا) ويا در حين حركت (تعادل بويا است تعادل اصل مهمی برای همه حرکات است و تحت ‎pts ules pu pS‏ لاسه‌ای,دهلیزی و جنیشی قرر می‌گیرد بديهى است كه بينابى نقش كليدى در تال فرد درد همجنين تعلال به ميزان زيادى تحت تاثير دستكاه دهليزى واقع در كوش داخلى است. كيرندههاى موجود در اندامهاى دهليزى مسئول ثمناسائى تفييرات در وضعیت ساختاری إقامتى) در ارتباط با فيروى كرانش هستند. هماهنكى دستكادهاى دهليزى با دستكادهاى جنبشى, لامسه و بينايى به منظور حفظا تعلال در تعامل هستند. جه در حالت تعادل ليسنا و جه تعلدل يوياء سيستم لاش مىكند نا مركز ثقل را در محدوده سطح انکا حفظ کند. ‏هركاه رأيتد نيروهاى وارده بر يك جسم صفر باشد أن جسم در حالت تعادل خواهد يود به عبارتى ديكر جنائجه مرکز تقل در جهتی از محدوده سطح اتکا خارج شود تعاال در همان جهت به‌هم خواهد خورد. همجنين در شرايط یکسان, هرجه مركز ثقل دورتر از سطح زمين باشدء تعادل كمتر است. در گوش داخلی سه مجرای نیم دبای پر از ماع و دو محفظه به نامهلى اتريكول و ساكول وجود دارد. كيرنذمهلى عصبى در مجارى نيم ذايرداى به جرخش حسامند و با جرخش سر به اطرافء عصب دهليزى موجود در كوش داخلى موقميت دقيق بدن را به دستكاه عصبى مخابره مى كند. همجنين دستكاه عصبى؛ اطلاعات را از كيرندههاى قرار كرفته درون تاتدونها و عضلات دريافت مىكند وبا يكبارجه كردن آنها با اطلاعات بينايىء قامت فرد را كنترل م ىكند.

صفحه 22:
انواع تعادل انواع: معمولا تعلال به دو شكل كلى قابل مشاهده است ؛ تعادل أيستا و تعادل بويا. ‎cal dol Js‏ كه فرد تواى حفظ بإيدارى در وضعيت ثليت را تاد اند وقتی كه فرد روى يك ب مىأيستد. ‎ble by Jos‏ است كه فرد تونابى حفظ بايدارى در حین حرکت یا جرای مهارت را داشته اند مانند وقتى كه فرد روی چوب موانه اه م‌رود. ‎

صفحه 23:
مزایا و مضرات ايجاد تعاال يهتر مانند ساختن عضلات» ن به تمرين؛ توجه و صرف وقت ذارد. مىتوان با تكرار و تمرين اين مهارت را تقويت كرد. درست مانند قوىتر شدن, داشتن تعادل هم قوايد زيادى دارد كه از أن جمله مىتوان به بهبود عملكرد ورزشی, وضعیت بهتر قامت, کاهش خطر آسیب ناشی از عدم تعادل و افتادن و درد كمتر مفاصل اشاره كرد. نمونه های تمرینی راه رفتن روى چوب موازته نشستن روی توب و بل این بردن دست ها و باه

صفحه 24:
هماهنكى'. عبارت است از توانابى ‎acd he HS‏ متفاوت دستكاه حركتى كه شامل بياوهاى عصبى و عملكردهاى عضلانى مىشود به بيان ديكر منظور از هماهنگی در عملکردهای بدنی, هماهنگی عصبی- عضلانی* استه برلى اجرلى يك رفتار هماهدكه فرد نيز به اجراى مجموعهلى از حركات ويزه با دقت و سرعت مطلوب دارد و حركات بايد همزمان؛ موزون و با توالى صحيح اجرا شوند. بنابراين زمانبندى صحيح دستكاه عصبى براى عملكرد. عضلائى بسيار مهم است. بدعبارت ديكر هماهنكى عصبى- عضلائى را مى توان توئابى سيستم عصبى مركزى برلى كنترل عضلات در اجرلى حركات تعريف كرد بای منال هماهنگی چشم - دست و یا چشم - پا از طريق يكبارجكى اطلاعات بينانى با ندام حركتى دست يا يا پایهریزی می‌شود.اجرای حرکات و مهارت‌هایی مثل پریدن, دریافت کردن, ضربه زدن نیازمند یکپارچگی اطلاعات ابينبى با ياسخ حركتى برلى دستيابى به يك خركت روان و هماهنگ است. هماهنگی دو مولفه درد: هماهنگی درون عضلائی" و هماهنگی بین عضلائی" که هر دو بای ‎AIS Pn VW‏ حرکت و کاهش خطر آمیب دیدگی ای اهمیت هستند.هماهنگی درون عشلائی شامل فل‌سازی یک واحد عصبى- عضلانى درون يك تلر عضله استه هماهتكى بين عضلانى, تعامل بين كرودهلى عضلانى موافق: مخالف و تتبیت کننده در طول تکالیف و فعالیت‌ها تعریف می‌شود. نکنه اصلی در تمرینات مربوط به هماهنگی این است که بتوان به يهبود مسيرهاى عصبى كمك كرد تا در نجايت كيفيت حركت افزايش بيدا كد

صفحه 25:
مزایا و مضرات: هماهنكى عصبى- عضلانى مىتوائد لز طريق جهار عامل ورب وزشکاران کمک کند. ‎١‏ ياعث اعمال فيروى بزركتر مشو ۲ انبرو در زمان كمتر توليد مى شود ۳ نو در چهت صحیح اعمل می‌شود. ؟) یرو در دامهحرکتیمناسب ایجادمی‌شود. نمونه های تمرینی كناشتن با در داخل و خارج از تردبان به اشكال ‎tine‏ اه وفتن و هويدن در داخل ‎Ba‏

صفحه 26:
چابکی(۱) جابكى ‎١‏ عبارت از توانايى تغبير سريع سرعت و جيهت حركت يا دقت و يدون از دست دادن تعلال است. با استفاده از اجابكى قرد مىتوائد وضميت بدن در على حركت را با سرعت و دقت مطلوب تغيير دهد. در بسيارى از رشته‌های ورزشی توانابى توقف ناكهاى. تغبير مسير و شتابكيرى مجدد ميبمتر از حفظ يك سرعت خاص است. ماهیت حركات جايكى بسيار به سرعت تزديك است. در جايكى. بيشتر از إيدكه به مفهوم سرعت خطى يرداخته شوت بر كاهش شتاببه واكنش سريع در تغيير جهتها و شتا بكيرى مجدد همراه با حفظ تعلال تاکید می‌شود. بابراین کلید. پیشرفت در جابكى, به حداقل رسائدن كاهش سرعت به هتكام تغيير مركز ثقل بدن است. هر حركتى كه ثيازمند تغيير مسير سريع به سمت جلوء عقبء طرفين و بالا اشد. به بيهبود جابكى كمك كرده و باعت م شود كه حركات, ‎Pe‏ ‎bs Sule)‏ كنترل حركتى ‎se‏ صورت كيرد rely ‏عموماً جابكى را به دو بخش تقسيم مى کنند چایکی عمومی و جايكى اختصاصى يا ويزه . جابكى عمومى عمدتا.‎ ‏شامل كل بدن بوده » به طورى كه تمامى بخش هاى مختلف يدن در آن شركت دارند . ماتند يالا كشيدن وزقه يه‎ ‏بالای سر در وزنهبداری. چایکی اختصاسی با ویژه موضمی بوده و متناسب با مهارت هاى هر يك از رشته هلى‎ ‏بخشى از بدن را شامل مى شود ؛ مانند حركت سريع دست در یک ورزشكار واليبال كه از يرخورد توب با‎ tis زمین ممائمت می کند عوامل متعددی بر روی چایکی موترند که مهم ترین آنها عبارنتد از اتيب بدنى: معمولا افرلد سنكين وزن يا جاقء جادكى كمترى دارند. سن جايكى معمولا از سن كودكى تا بلوغ افزايش يافته. در دوران جوانى تقريبا ‎ab‏ ست و از سن يزركسالى به بعد با کاهش مواجه می‌شود.

صفحه 27:
چابکی(۲) جنس: تا دورن قل از لوغ تفاوت کی بن دختان و پسران وجود داد به لوری که پسران کم از دختران ‎Tae Se‏ لوغ ابن اختلاف ‎Sls‏ ‎ga‏ اند نست به فد باق متوسط و اه چکی کمتری هرن ثمونه هاى تمرينق ما 6 7 ۱ ”نجه جرعش ‎wee ۳‏ ۳ 3 ۰ درچهچرخش | ‎Se <4‏ فد ‎ve‏ دیدن و تغير جيهت بين موائع بد کل ای( حركت مارى شكل

صفحه 28:
سرعت و غکس العمل سرعت۱» عبارت از تونایی طی مسافت كوتاه در حداقل زمان ممكن اسسته مساقت جليجا شده و زمان: دو عاملى هستند كه سرعت را تمبين مىكنند. به ييان ديكر مىتولن كقت سرعت تحت تاثير زمان عكس العمل" و زمان حركت قرار مى كيرد. زمان عكس العمل در واقع به فاصله زمانى از علامت «رو» يا صداى سوت نا وین حرکت بدن اطلاق می‌شود زمان حرکت. زمان طى شده از اولين حركت بدن نا كامل شدن فعاليت محاسبه مى شود. زمان عكس العمل بخش اصلی بسیاری از ورزشرها به ويزه ورزشهلى سرعتى را تشكيل مىدهد. يك مسابقه هو سرعت از زعائى كه از مىشود. معمولاً افراد داراى ميزانى تاخير در زمان عكس العمل هستند و ‎le Wl SI‏ اين زمان تاخير را به حداقل برسانند. به برترى يزركى دست يافتهاتد. علاوه بر اين. در بسيارى از ورزشهلى ديكر. زمان عكس العمل نتنان دهنده سرعت تصميمكيرى فرد استء در بسيارى از مهارتهاى ‎sep‏ ‏موققيت قرد بسته به سرعتى است كه او می‌توانده حرکت حریف یا توپ را شناسابى كرده و تصميم بكيرد كه جه واكنشى نان دهد و سپس حرکت مناسب را در كمترين زمان أنجام دهد. استقلده از حرکات مختلف در پاسخ به محركهاى ‎ale‏ لسبی و شنیداری مىتواند باعث بهبود زمان عكس العمل شود. اكرجه در بسيارى از ورزش‌ها سرعت خطى اهميت دارد. ولى در اكثر ووزشىها غير از سرعت خطى» توانابى تغيير صرحت و كننده است. بايد توجه داشت كه غير از مكانيسمهاى عصبى-عضلانى كه سرعت اجرا را 2 و سازى نيز احميت دارد. بنابراينء حد تمرينيذيرى سرعت. به اين عوامل و همججنين درصد تارهاى تند انقياض عضلات مربوطه بستگی درد با لام تمرینات سرعتی و مومت در آن می‌توان سرعت اجرا را افزايش داد لما فبايد اتتظار داشت سرعت اجرا در فردی که به طور طلبعیدارای درد فردی با درصدبیشتری از اين توع تارها برسدر مدای تيائجه يا بوت شنیدهمیشود. اجهت سريعء تعبين کت رون و بين ترى از تارهاى تند انقباض استه به سرعت

صفحه 29:
عوامل موثر در سرعت الف) عامل ژنتیک. چیزی است که به صورت ارتی به فرد منتقل می شود و قابل دستكارى نيست. يه طور مثال کسانی که از سرعت خويى برخوردار هستند. قابليت سوعت به صورت ارتی به نها منتقل شده است.بنابرین یک فرد سرعتی به‌دلیل داشتن تعداد یشتری از تارهاى عضلاتى تند انقباض» ذاتا سرعتى به دنيا مىآيد. ب) عامل محيط. بعضى عوامل نيز وجود دارند كه علاوه بر ارثی بودن سرعت. می‌توائند در حداکتر سرعت موثر باشند. از اين عوامل به عنوان عوامل محیطی نام برده شده است. اين عوامل عبارتتد از جنسیت : به طور كلى مردان به دليل بالا بودن سطح قدر تيب بدنى: اضافه وزن و جربى اضافه از جمله عواملی هستند که می‌تاند سوعت فرد را کاهش دهد. سن: افزايش سن م تواند در كاهش سرعت موثر ياشد. انسبت به زنان از سرعت بالاترى برخوردارئد. قدرشه قدرت بر روى سرعت اثر مستقيم دارد. بنابراين افرادى كه ذاتا سرعتی هستند. اكر قدرت خود را افزايش دهند سرعت آنها نیز بهبود می‌باید. هماهتگی:افرادی که تمرینات سرعتی را در سطح بالایی تمرین می‌کنند. از یک هماهنگی مطلوبی در سیستم عصبی عضلانی خود برخوردار می‌شوند که تثیر بسزایی در روند افزایش سرعت آنها درد گرم کردن بدن: در فعالیت‌های سرعتی. هرچقدر بدن بهتر گرم شده باشد عملکرد بهتری را لژ خود نشان می‌دهد. مزایا و مضرات: سرعت قابليتى است كه در اكثر رشت هاى ورزشی: مخصوصا ورزش‌های نیمی کاربد درد در ورزش‌هایی همم که عامل تميين كننده تيسته كنجاتدن فعاليتها و تمر ثدت بالاتر ا قراهم صى أورد. با افزايش سرعت مىتوان شدت تمرينات را زیت دادم

صفحه 30:
قرد بهحالت استارت نشسته وبا حداکتر سرعت یه لت مخ یسور بای ی سرخ رب ضبتی میسرت كمه دویدن به صورت رفت و پرگشت در مسیرهای کوتد و بلتد با حداكثو سرعت دويدن سوعتى همرا با مقاومت خارجى

صفحه 31:
تون ۳ عبارت از توناییاجامحداکتر تكرارهاى ممكن در يك دوره نی کته سته گاهی تان به عنان قدرت نروی انقجاری مطرح می‌ود و از تقسیم فيرو بر زمان به دست مى آبد بتابراين تركيبى از قدرت و سرعت است و می‌توان گفت نشان‌دهنده توانایی یک عضله یا گروه عضلانی برای تولید نیروی زیاد در سرعت بالا و زمان کوتاه است. لذا طبق اين تعريفهاء توان بی‌هوازی» توان عضلائی حداکثر و توان انفجاری مقاهیم مشابهی از توان هستند. سرعت انقباض عضلات. قدرت و هماهتگی به میزان حرکت وایسته است و بهبود زمان حرکت (سرعت) باعث افزایش توا توان می‌شود. بای فزابش توان نفجاری دو روش کلی وجوددارد که یکی با اسفاده از حرکات سرعتى با وزنه الست و دیگری حرکاتی است که به تمرینات پلایومتریک*" معروف است. در این‌گونه تمرینات. با تقويت جرخه كشش - انقياض در عضلهء توان انفجارى افزايض مىيابد. تمرينات بلايومتريك از مجموعداى از تمرينات تشكيل شده که قدرت انفجارى را افزايش مىدهد و يك برنامه تمرينى سريع با هدف افزایش تحمل عضلات است. لما اين كونه قیازمند سیستم استخوان بندی و عضلاتی قوی و بالغ استه بنابراین برای اقراد مسن یا کودکان کم سنِ ya sea Gute تعریف توان نشان می‌دهد که تون تریبی از نیرو و سرعت است. یعنی اگر فردی حداکتر نیریی را که می‌توند توسط عضله یا گروه عضلانی تولبد کند با سرعت حداکتر در یک حرکت به کارگیرده یک حرکت توانی انجام داده است. به عبارت دیگره توان به سرعت حرکت بستگی دارد و هرقدر زمان حركت كوتاهتر باشد توان بالاتر است. برلى متال فرض کنید قردی یک وزنه 100 کیلوکرمی را در مدت یک تانید. یک متر جابه جا کند. توان وی 100 کیلوکرم در متر در ثائیه استه

صفحه 32:
‎Che pow‏ پلا ‎yen‏ یک ‏تعریاتپلیومتریک: ‏نوع ديكرى از تعرينات كه در اقزليش توان ‎Sangh cla cal ye‏ نام دارد إين تمرينات از دهه 1960 مورد توجه قرار گرفت. درحال حاضر این تمرينات جايكاه ويزداى دارد و تيمها و ورزش‌های مختلف به منظور بهردمندى موثر از أن استفلده مى كنند. تمرينات بلايومتريك در واقع حرکات ویژهای هستند که بل با یک كش ‎ ‏سریع شروع شده و بلافصله با قباض سریع حرکت انجام می‌شود مانند وقتى كه از روى يك بلندى يا بله به باثين ‎ ‏بريده و بلافاصله به سمت بالا جهش مىكنيم. اجرلى اين نوع تمرينات نتايج زير را دربى خواهد داششت: * در فعاليتهابى كه عصبكيرى بيشترى مورد نياز استه جنبش يذيرى سريعى ايجاد م شود. ‏* باعث انقباض بيشتر تارهاى عضلانى مربوط به عضله دركير م شود. ‏* سرعت ارسال ييامهاى عصبى به عضلات افزايش يافته و متعاقبا سرعت ياز شدن و انقباض عضلات نيز ‎ ‎

صفحه 33:
Yaak ‏سیستم اسكلتى عضلانى بدن انان از اجزاء كوناكونى تشكيل شده استه إين اجزاء به شكلى خاص ذر كثار يكديكر‎ ‏قرار كرفتعائد كه با يكديكر د رتباط هستند و ساخار واحدى را شكل م دهند. عوامل متعددى در يكبارجه ساختن‎ ‏اين مجموعه و ايجاد ساختارى واحد يا يكذيكر همكارى دارند قراركيرى يخشهلى مختلف يدن بر روى يكديكر‎ ‏شبيه يه قراركيرى بلوكهابى است كه نسبت به يكديكر دار اثرات متقبلى حستند و يليد دز شرايط متعادلى قرار‎ ‏واحد را تشكيل دهند سرء تنه و اندامها اجزلى اصلى أنتومى بدن هستتد كه علاو بر عملكرد‎ Sb al th ‏متل, تنسب ساختارى و وضعيتى با يكديكر دان كه لرتباط اين بخشها رابا يكديكر يوسجر میامن یی با‎ ‏بوسججر و جكونكى قراركيرى بخشهلى مختلف بدن در كثار يكديكر و تعامل ميان آنه از مباحث مهم و درخور توجه‎

صفحه 34:
راستای طبیعی سر و گردن (تصویو راست) ناهنجاری سر بهجلو (تصویر چپ) علل و دلایل احتمالی وضسیت‌های شتلی با عملکودی که نیز به خم شئن طولاتی مدت سر یا چاو آعدن سر در طولانی مدت درد مثل كار با كامبيوتر بدطورى كه تمايشكر در جاى مناسب تباشدة © وجود اتحرافات وضعيتى هاي ركايفوزيس و هابير لوردوزيس كمرى و جرخش قدامی لگن؛ © اتخلذ طولاتی مدت وشعیت‌های بدتی شل و راحتتد 6 ضعف بینایی, به‌ویژه در افرادنزدیک بین؛ © استفاده از بلش‌های بلند هنگام خواییدن.

صفحه 35:
نمونه ای از تعرینات کششی POS ‏یه مت عقب خرکت آمیکند.‎ pd po Op io ye ah AB ie ‏دز وضعت نشنته در‎ © ‎east) yas ate yas‏ های) کرد ‏0 فرد با یک یا هر دو دست سر را به سمت جلو و ایین حرکت می‌دهید و حالت کشش حفظ می‌کند. ‎ ‏کششی استتیک عضلات خلفی کردن ‎

صفحه 36:
وضميت بدلى مطظوب (تسوبر جب). ناهتجارى كايفوزيس ‎(ye)‏ ‏تمرينات اصلاحى اهداف تمرينات اصلاحى © أشنا ساختن قرد با وضميت يدئى مطلوب و أصلاح وضميت يدلى غلطاة © افزايش جنیتپذیری داح سای - کردنی: ات اسلاج تقیرشکل‌های منونفقات و ققسذ سه‌ای؛ © کلمش درد و ایام های عشلانی: © یبد ‎Sl‏ قلبیعروقی و هید عملکد سرستم تفس © كاهش اختلالات و رقع عوفرض عصبى ناشى از ‎Sighs od ANB‏ 36 © يهبود تحرك ستون فقرت و ‎So ole‏ © تقويت عشلات خلقى تنه و كتمش عشالات قدا تتلة

صفحه 37:
نمونه ای از تمرینات كششي © فرد در وضعیت نشسته قرار م‌کیرد و دست‌ها را رو بدجلو كشش مىدهد هدف از اين تمرين اعمال تمرین کشص کریه © فرد در كوه ديوار يا ورودى درب اتاق قرار مىكيرد و دستها را باز كرده و ثنه را يه سمت جلو حركت می‌دهد

صفحه 38:
نمونه ای از تمرینات تقویتی ود یت وب ی تس رهش می آورد این تمرین پا هدف افزایش قدرت در عضلات متوازیالاضلاع و عضله خوزنقه‌ای میائی توسیه. دتقوبت عضلات فوزنقهى ميان ‎Uy‏ © اين تمرين با هدف تقويت عشلات دثدائداى قدائى و بخش تحت قوزتقدلى اتجام م ىود بطوريكه فر بوسيله دست ها و باز كردن رن ها يدن ما بد بالا جايجا م يكت ۳۹ ۱۳۳1 ۰

صفحه 39:
ناهنجاری کف پای صاف تاهنجاری کف پای صاف در وق بهکاهش ارفاع قوس طولیداغلی با عر ضه کف پای صاف كفته مى شود كه شدت أن يرا سلس ميزان کاهش ارتفاع قوس طولى داخلى يا سقوط ساختار اسكلتى با هنكام تحمل وزن تعین می‌شود تعيين شدت ناهنجارى كف ياى صاف شكل كم وعدم وجود در نف كف ب أ تزديكى محور طولى مى تكثرد). * كف باى صاف درجه (1]: نقش كف يا ز له داخلى ب فرائر نمى رود؛والكوس مختتصر ياثسته و الجراف © كف ياى صاف درجه (11 جزنی تلوس © كف باى صاف درجه (6 نقش كف يا از ليه داخلى يا فاترمی رود نحراف محور طولی پشت پا ولگوس مشيهود ياشتد و اتحراف تالوس بد سمت كفا باد Ld OD شدت عارضه کف یای ساف (تصویر راست).انحرف تالوس بد سمت کف یا (تصویر چی)

صفحه 40:
فواید روان شناختی فعالیت بدنی و ورزش امروزه متخص شده است که تمرین‌های ورزشی می‌تواند تاثیرات فیزیولوژیکی فشارهای روانی را تعدیل کند همه سطوح زندكى روزاته مانند كارء درس و ارتباطهاى اجتماعى مىتوانند باعث ايجاد قشار روائى شوند كه در إين ميان ورزش نقش مؤثرى را در كاهش ابن فشارها ايفا مىكند زيرا ورزش؛ توجه شخص را از مولردتنش‌زا به سمت موارد مثبت و آرامش دهنده معطوف می‌کند. بیش از صد سال تجربه و تحقیق نشان داده است که ذهن و بدن مقولههای جداان‌ای نیستند.بلکه این دو یه شیوه يكبارجه و هماهنك عمل كرده و داراى تاثيرات دوجانبه و متقابل بر روى هم هستند. رابطه بين تمرين بدتى و واكنش به فشارهاى روانى موردعلاقه دانشمنداتى است كه به بررسى سلامت روانى مىبردازند. اين باور وجود دارد كه تمرين بدنى ممكن الست فرد رز نظر شخصيتى, مقاومتر كند به حلورى که قلدر شود شدت روبادهای بيمارىها را تيز كاهش دهد همجنين تحقيقات نان داداتد كه فاليت ورزشى باعث تسيهيل ترح هورمونهابى در .بدن م شوند كه موجبات رعش و شادی فرد را فراهم م كد كر شما سطوح أمادكى جسمائى خوبى را حفظ كنيد انه تنها احساس خوبى در مورد بدنتان داريد بلكه خودباورى بيشترى نيز خواهيد داشت. علاوه بر إبن. شركت در فعاليت بدنى» ارتاط متقايل با أفولد ذيكر و تعامل لجتماعى وا نيز براى فرد يه همراه خواحد داشنت. در اداه به تباط بين ورزش و برخى عوامل روانى اشاره خواهد شد

صفحه 41:
فته این رقم به ۵ ۷ ۱۰ درصد کل جمعیت افسردگی مشکل رایج جامعه امروزاست و در برخی از کشورهای پا می‌رسد از روش‌های رلیچ رای درمان افسردگی, درودرمنی و روندرمنی را مىتوان نام برد. اما أمروزه تمرين بدنى, به منزله روش جایگزین و یا روشی که به همراه روش‌های دیگر اجرا می‌شوده پيشنهاد شده است. بسیاری از مطالعات بدنى ‎De Vl ate‏ افسردكى را در افراد كاحش میدهد. شواهدفییوژیک. آثر ضد افسردگی تمرین بدنی را به ابن صورت توجيه می‌کنند. تمرین بدنی مقدار سروتونین را در بدن افزایش می‌دهد. سروتوئین یک میانجی عصبی شادی‌آور است که کاهش آن در دستگاه عصبی باعت احساس سستی فرد می‌شود. ات نشان ذلاهاند كه فعاليت بدنى منظي تخليه سروتونين را در بدن جند برابر مىكند. همچنین تمرین بدنی بعت افزايش مدت خواب با موج آهسته شده که ابن نوع خواب موجب ايجاد أرامش در فرد مىشود. شواهدى وجود ab aS als ‏مقطمی تشان‎ دارد که نشان می‌دهد کسانی که تمرین می‌کنند. زودتر به خواب می‌رونده بیشتر می‌خوابند و نارای خواب آرامش- بخش‌تری نسبت بهآفردتمرین نکرده هستند. اين امر نيز به افزایش سطح سروتونين دستكاه عصبى كمك م ىكند بابراین باعث شادی و آرامش در فرد می‌شود.

صفحه 42:
ورزش و اضطراب هر عملی که سیب برهم خوردن تعادل روائى انسان و ایجاد استرس‌زا است. اما میزان معینی از استرس در زندگی لازم است و سعلوح خاصی از آن برای عملکرد صحیح و شایسته مطلوب است. بنبراین استرس تا هنگامی که سبب ایجاد انگیزه بای رسیدن به هدفی باشد؛ سودمند است. ما اگر ميزان آنء به قدرى بالا رود که شخص احساس ناخوشایند ترس يا تهدید کند. مضر خواهد بود و به اضطراب می‌انجامد. به عبارتى ديكر, اضطراب زمانى به وجود مىآيد كه خواستهها از منابع و تونابی‌های موجود فرد یشتر بشد و بای آنها ياسخ آماده وجود نداشته باشد. اضطراب معمولاً سبب ايججاد نكرائى؛ ناتوانى در تصميمكيرى» بریشانی, عدم تمرکز و محدودیت در توجه می‌شود. درمان‌های روان‌شناختی» روان‌پزشکی و دارویی» روشهای رایجی هستند که درمان‌گران برای مواجهه با اضطراب پد کار می‌برند. اما امروزه به فعالیت بدتی به منزله جانشین یا ضمیمه این درمان‌های رایچ موضوع که فعلیت بدنی و ورزش چگونه باعث کاهش اضطراب می‌شود موردیحث محققان است. برخی محققین بر این اور هستند که با افزایش آمادگی هوازی, اصطرابافرادکاهش می‌باد. ما پژوهشهایی نیز تشان داده‌اند که حتی. را رقتن و حرکات کششی با شدت کم اضطراب را کاهش داده و حسی از آرامش ایجاد کرده است. همچنین شواهد. قابل توجهى وجود دارد مبنى بر اينكه در تتيجه تمرين هوازى طولاتى مدت و تمرين مقلومتى شديد ميزان مواد بيوشيميايى مانند أندورقينها در خون اقزايش مى يابد كه باعث تغييراتى در رقتار انسان شده كه به أن «آرامش عمومى. رفتار» می‌گویند. توجه می‌شود ابن

صفحه 43:
ورزش و عزت نفس عزت تفس ارتباط تتگنتگی با سلامت روانی فردداد. عزت تفس شامل ارزیابی خود به هماهویژگی‌هایی است که براساس أن شخص خود را تعريف ‎iS co‏ عزت نفس به کیفیت‌های مثبت دیگری مانند رضایت از زندگی»سازگاری اجتماعى. كتترل استرس و خوداره بت یز در بط استهپژوهش‌هاشان داد که فعاليت بدنى» أثر مثبتى بر عزت نفس و خوديندار افراد دارد. در بسبارى از مطالعاته مشاهده شده كه اراد تمرينكرده نسبت به أفراد غيرفال. انراك شخصى بهترى از تير در سللامت. ظاهر, أمادكى جسمائى و وزن خود داشتند احتمالاً تغيرات عزت نفس در أثر تمرين به دليل تصنعات رقتارى مانند اتنظارات مثبتى كه افراد از تمرين دارنك رخ می‌دهد. همججنين خودمختاری و كتترل شخصى كه تمرين برلى فرد به ارمفان مىأورد يا حس تعلقى كه فرد از شركت در تمرينات كروهى پهدست م ىأورد يكى ديكر از دلايل احتمالى افزايش عزت نفس دراثر فعاليت بدنى معرفى ‎alah‏

صفحه 44:
ورزش و اعتماد به نفس اعتماد به نفس عبارت از اطميئان به خود. باور و اعتمدبهتوانی‌ها و ظرفی‌های خویشتن ‎cal‏ اعتماد يه نفس در ‎le‏ برورش مىيابد و از تفكر مثبت و مؤثر و تجارب موفقي تآميز حاصل مىشود. ارتباط مستقيم بين اعتماد به نفس و موققيت يكى از بايارترين ياقتدها در تحقیقات رون‌شنامی عملکرد محسوب می‌شود.داشتن اعتماد به نضس همواره با داشتن اتتظارات بيشتر از خود همراه ست كه باعث افؤليش تلاش» اجاد هیجان‌های مبت و تسهیل تمرکز در فرد مىشود. در مقابل افرادى كه اعتماد به نفسشان كم است در مورد خود و داشتن شايستكىهلى لازم برای موفقيت ترديد دارند. این انتظارمنفی به واقی شدن آن کمک می‌کند و در بسیاری از موقع به شکست می‌انجامد. اين شكست برخود بنداره فرد اثر كذاشته و انتظار شكستهاى بعدى را بیشتر می‌کند و وی را در دورى معيوب سركردان م ىكند.. یکی از عواملى كه در شكلكيرى اعتماد يه نفس نقش مهمى داردمحیطی است که فرد در آن رشد می‌کند یکی از این محیط‌ها اماکن ورزشی است. صاحب‌نظران متقدند که بین ورزش و اعتماد به نفس افراد رابطه متقابلی وجود دارد. محيطهاى ورزشى اكر بر بايدى اصول صحيح بنا شوند م توانند باعث افزايش اعتماد به تفس در افراد شوند.

صفحه 45:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان