صفحه 1:

صفحه 2:
۳ اا ا ل كك يتن سال 1391-92

صفحه 3:

صفحه 4:
سیستم های ترمز در خودروها

صفحه 5:
مقدمه-) (سلعه 5) ‎(pate)‏ لصول‌طرلحی‌8 ساختار مکانیکیترمز -(صنده 7] عولمل‌موثر در ترمز گبریاگندج/ لجزلی‌سیستم ترمز-کنس) 9

صفحه 6:
مقدمه خودروهای مدرن امروزی مجهز به سیستمهای ترمزبا قابلیت بالا و قابل اطمینان میباشند که درعین حال ایمنی فراوان از قابلیت های ترمز بخصوص .درسرعت های بالا فراهم می آورند نکته های که بسیار حانز اهمیت میباشد این است که در شرایط سخت رانندگی در جاده ها و یا در هنگام بروز ترمزهای ناگهانی و شدید بهترین سیستمهای ترمزی نیز قادر به جلوگیری از واکتش حرکتی راننده يا سرنشینان و یا .اعمال نیروی فراوان بر روی پدال ترمز دراین شرایط نمی باشند این عوامل باعث می شود که چرخها قفل شوند که به عقیده کارشناسان اين رشته در حدود ‎ID‏ درصد سوانح جادهاى و تصادفات در اين شرايط به علت قفل شدن جرخها در حين ترمزهاى شديد و عدم كنترل خودرو در شرايط .لغزش بر روى سطح جاده بوجود مى آيد موارد بيان شده در خودروهايى كه داراى سيستم كنترل قفل كننده جرخها 0)میباشند بوجود نخواهد امد.زیرا در سیستمهای مجهز به ای 96968»حتی در صورت بروز ترمزهای شدید و ناگهانی فرمان بری خودرو حفظ شده و بصورت ثابت باقی خواهد ماند.

صفحه 7:
اصول طراحی شرايط عملکردی تجهیزات سیستم های ترمز خودروها مطابق با استانداردهای تدوین شده به سه سیستم دسته بندی :میگردند )-سيستم ترمز معمولی یا پایی( ‎(BO@‏ ‏0سیستم ترمز ثانویه (۱,)96) سیستم ترمز دستی(۳609))

صفحه 8:
ساختار مکانیکی ترمز گیری شروع پروسه ترمز گیری ف 0.-زمان پاسخ دهی اولیه سیستم ‎a‏ ‏0 ©-زمان اعمال فشار ترمزى 0-0 :4-مدت زمان كل ترمز كيرى مم ©دزمان فعال بودن يروسه ترمزكيرى ‏ -6» 0 كاهش شتاب در لى عمل فوم كبرق" ها شروع صل ترمز كبري ‎tte‏ 1 محدوده كامش ختاب لصا مانا: زمان كل عمل تومزكيرى هاسها؛ زمان فعال بردن سيستع ترم حسب رزمان ot 2 { ۲ 4 a 4

صفحه 9:
عوامل موثربر حرکت خودرو و ترمزگیری نبروهاى واره بر لاستیک (Bonen Sos همي 7 دوع محي ددع ‎(iy a‏ انيروعجاذبه زمين يروي تست فد دمر (-نیروی ایرودینامیکی(0۳) 0 -اصطحکاک لاستیک(مقاومت چرخشی) 0):نیروی محیطین۴) ظنیروی جانبی<۴) :نیروی نرمال ۳۰

صفحه 10:
اجزای سیستم ترمز بوستر ترمز-) سیلندر لصلی‌چرخ-0 سويايهاىة نظيم فشار-© ترمزى

صفحه 11:

صفحه 12:
فهرست «تاریخچه ترمز 906 “مدار كنترل سيستم 080808 . 09م انواع ان سیستمهای چهار چرخ متحرک((00) نسخه های سیستم ‎OG‏ *اجزای سیستم 9090) *نحوه عيب يابى و روشهاى رفع عيب در سیستم 000608 *مراحل بازديد عيوب موجود در سيستم 000008

صفحه 13:
ادامه پیشرفتهای اخیر در سیستمهای ترمز خودروها باعث بوجود آمدن سیستمهای نیرومند و قابل اطمینان گردیده است که قادر به ایجاد شتاب و تاخیر منفی در سرعتهای بالای خودرو میباشد. در شرایط رانندگی معمولی و نرمال خودرو اين سیستم ها ترمزگیری :سریع و موثری را ایجادخواهند کرد. ترمز گیری در شرایط بالا جادم هاولغزندم و مرطودب) عكسا عملت ولم با ترسرالنندم(موانع قابلييشبينىدر جادم)-© خطاهای‌سایررلنندگان‌و پیادم سوارلن© باعث قفل شدن چرخها در حین ترمز گیری خواهد شد و در نتیجه کاهش فرمان پذیری خودرو در حین کاهش چسبندگی و یا لغزش در سطح جاده رخ خواهد داد.موارد ذکر شده فوق نمونه هایی میباشند که (33بهت رفع آنها سیستم ترمز ضد قفل9)3)()‌طراحی گردیده است.

صفحه 14:
تاریخچه سیستم 66) اين ترمز در اصل در سال (0©0(00 ميلادى بر روى قطارها طراحى و سيس نصب شد. بعد از جنك جهانى دوم اين سيستم بر روى هواييماى جت بكار برده شد .در حدود سال0©©)00و با شروع تحول در ساخت سيستمهاى ترمز شركتهاى ترمز سازى شروع به استفاده از اين سيستم در خودروهاى لوكس مانند بنز كردند. علاوه بر خودروها اين سيستم بر روی بعضی از موتورهای گرانقیمت نیز بکار رفته ات

صفحه 15:
مدارب کنتریلی سیستم ‎BOG‏ مدار کنترل سیستم ۸۵55 ‎-١‏ تعدیل کننده هیدرولیکی و شیر برقی‌ها ‏۲ سیلندر اصلی ترمز ۳-سیلندر اصلی چرخ ۵- منسور سرعت چرغ ‏:این مدار شامل |)-عوامل بیرونی(شرایط سطح جاده,شرایط _ بر رامع سیستم ترمز , بار خودرو و لاستیکها و....) 0سیستم کنترل(خودرو با سیستم ترمز,چرخها و اصطحکاک ما بین لاستیکها و سطح جاده) ‏9کنترل کننده(سنسورهای سرعت چرخ و واحد کنترل سیستم ‎(BBG‏ ‎P‏ سمتغیرهای کنترل(سرعت چرخ, سرعت ‎ ‏محیطی چرخ‌شتاب محیطی چرخ,لغزش ‏ترمز) ‏۲ مرجع ورودی(فشار وارده بر . بٍ ‎PFE fens‏ ‏1 مز) 2 > سمتغیرهای نظارتی(فشار ترمز گیری) . 5 متفیرهای سروتی و مزلحم| ‎

صفحه 16:
سيستم 60009 و انواع آن هنكامى كه سيستم در سطوح با شرايط مختلف و فضاى كمترى از طرفين و در شرايطى كه جرخهاى سمت جب بر روى اسفالت خشك و جرخهاى سمت راست بر روی سطح لغزنده قرار گیرد,اختلاف زیادی درنیروی مورد نیاز جهت ترمز گیری در چرخهای جلو بوجود خواهد امد که این عامل باعث بوجود امدن نیروی مرکزی چرخشی در حول محور عمودی خودرو خواهد شد ((۷ ).دراین ‎POG ys‏ نیاز مند سیستم تاخیراینرسی(90069))میباشد.اين تاخیر باعثکاهش فشار در سیلندرترمز چرخ جلو شده و سبب بوجود امدن ضریب نيروي ترمزي بالاتري خواهد بود. بدون وجود سیستم 6(63), دراین شرایط هر چرخی به جهت تامین بیشترین کاهش شتاب شروع به ترمز گیری خواهد کرد. BOO ange ‏انواع‎ 000 ۹0

صفحه 17:
منحنی وفتار سیسنم ترمزی دو سرعت های بحوانی باربدون سیستم 610۸ ۶ :01۸ ررشن است(کنترل جداگانه وجود ندارد اخودرو بدون امکان کنترل می باشد. :۰ خاموش استکنترل جداگانه) خودرو کنترل پذیر است

صفحه 18:
OOS pas Ey ‏سیستمهای چهار‎ جهت اطمینان از کارکرد مداوم و بازده بالای سیستم 96969), عملگرهای مک دیگری نیز مورد نیاز است كه مطابق با تركيب بندى جداكانه00000)تغيير ميكند «سيستم جهار جرخ متحرك) *سيستم جهار جرخ متحرك© "سیستم چهار چرخ متحرک

صفحه 19:
بيست جهار بعر متخ وك *:سيستم ههار رع متعر > - ‎١١"‏ سيستم چبهار رع متمرك - ».#2 سيستم ههار جوع متحرك ‎١‏ موتو ؟ ‎IS tr (PE shah‏ لگ : ديق رقتسيل سیستم با ققل دتم ۴) و قفل در صدى ال باكوبلينك و قل اترساتيك 67

صفحه 20:
نسخه های سیستم 600 )سیستم ‎COE OC‏ هسیستم6.0 2066) ‎POE G6. eae‏ سیستم قفل شدن خودکار نیروی ترمزی در ‎PBC/PBOG‏

صفحه 21:
اجزای سیستم9060) ](- سنسورهای تشخیص سرعت: -)سنسور سرعت نوع 8 ‎OP‏ ‏0)سنسور سرعت نوع9 06) سنسورهاى سرعت جرح ۱۳:8 0۴9۵ سنسور های سر عت جر خ (سطح قطع). #- سور چرخ توع 0۳2 یا پین توع اصعلا6. 5 ستسور چرخ توع 0۳3 باهین نوع حلقوی ‎١‏ کایل الکتر یکی ۲: منت دائمی قاب محافط ۴: سیم پیج ۵ پیت : ‎Keys?‏ سیون «چرح دتداته دار)

صفحه 22:
‘EC 3 ‏و‎ ۳ ‏شامل:‎ ‏دیجیتالی‎ os ane. مدارهای خروجر «مدارهای ۱ یج های خرو > ۲ ۱ = تثبيت کننده های ولتاژ,حافظه کد خطا ‎-O‏ سويايها

صفحه 23:
تعديل شير برقى سيستم نوع 1/5 (25 ‎(ABS‏ هیدر و لک ۱ به سمت خط برگشت ۲ فیتر ۲ برینگ غیر مفنالیسی رولب ۳ سوپاپ خروجی ۵ نسوپاپ ورودی ۶:آرمیجر ۷ سیم پیو ۸:شیر طميئان ‎١‏ امجموعه بدنه سوهاي. ‎٠١‏ ابه سمت سيلتدر ترمز جرخ ‎1١‏ :صفحه لفزئده. شامل: افر کمکی ۱۲ بر اصلی 1۴ له عقب زن 1 برگث 0 ‎ENO‏ سمت سیلثدر اصلی تومز پمپ ب اکومولاتور ‏شیر هام, د ق, نم ء 5 5 تعدیل کننده فشار هید رو لیکی سیستم 9825 :آکومولاتوو ‎

صفحه 24:
۱ = 2 | ۱ T E oe 0 2 59

صفحه 25:
0 ——— —— : مرتبط آن در 2 6 مى نشانه هاى كدهاى خط ازدي سنسور ويض واحد كترل الكترونيك 0808 ‎rd‏ سنسور سرعت" ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:

باسمه تعالی •موضوع : ” ترمز ABS ” سیستم های ترمز در خودروها ‏brake systems فهرست مق$دمه1-$ ا$صولطرا$حی2- س$$اختار مکانیکیت$$$رمز 3- ع$وا$ملموثر در ت$$$رمز گ$$$یری4- ا$جزا$یس$$یستم $ت$$$رمز5- مقدمه خودروهای مدرن امروزی مجهز به سیستمهای ترمزبا قابلیت باال و قابل اطمینان میباشند که درعین حال ایمنی فراوان از قابلیت های ترمز بخصوص .درسرعت های باال فراهم می آورند نکته های که بسیار حائز اهمیت میباشد این است که در شرایط سخت رانندگی در جاده ها و یا در هنگام بروز ترمزهای ناگهانی و شدید بهترین سیستمهای ترمزی نیز قادر به جلوگیری از واکنش حرکتی راننده یا سرنشینان و یا .اعمال نیروی فراوان بر روی پدال ترمز دراین شرایط نمی باشند این عوامل باعث می شود که چرخها قفل شوند که به عقیده کارشناسان این رشته در حدود 10درصد سوانح جادهای و تصادفات در این شرایط به علت قفل شدن چرخها در حین ترمزهای شدید و عدم کنترل خودرو در شرایط .لغزش بر روی سطح جاده بوجود می آید موارد بیان شده در خودروهایی که دارای سیستم کنترل قفل کننده چرخها ( )ABSمیباشند بوجود نخواهد امد.زیرا در سیستمهای مجهز به سیستمهای ABSحتی در صورت بروز ترمزهای شدید و ناگهانی فرمان پذیری خودرو حفظ شده و بصورت ثابت باقی خواهد ماند. اصول طراحی شر$ایط عملکردی تجهیزات سیستم های ترمز خودروها مطابق با استانداردهای تدوین شده به سه سیستم دسته بندی :میگردند -1سیستم ترمز معمولی یا پایی( )BBA -2سیستم ترمز ثانویه ()HBA -3سیستم ترمز دستی()FBA ساختار مکانیکی ترمز گیری -1شروع پروسه ترمز گیری ‏t0 -2زمان پاسخ دهی اولیه سیستم ‏t0 ‏t1- ‏t’1-t1 -3زمان اعمال فشار ترمزی ‏t4-t0 -4مدت زمان کل ترمز گیری -5زمان فعال بودن پروسه ترمزگیری t4- ‏t1 عوامل موثربر حرکت خودرو و ترمزگیری ن$$یرویج$اذبه $زمین1- -2نیروی ایرودینامیکی()Drag -3اصطحکاک الستیک(مقاومت چرخشی) :Aنیروی محیطیFu :Bنیروی جانبیFs :Cنیروی نرمال Fn اجزای سیستم ترمز ب$$$وستر ت$$$رمز1- س$$یلندر ا$ص$لیچ$رخ2- س$$وپاپه$ایت$$$نظیم $ف$$$شار3- ت$$$رمزی فهرست •مقدمه •تاریخچه ترمزABS •مدار کنترل سیستم ABS •سیستم GMAو انواع ان •سیستمهای چهار چرخ متحرکAWD •نسخه های سیستم ABS •اجزای سیستم ABS •نحوه عیب یابی و روشهای رفع عیب در سیستم ABS •مراحل بازدید عیوب موجود در سیستم ABS مقدمه ادامه پیشرفتهای اخیر در سیستمهای ترمز خودروها باعث بوجود آمدن سیستمهای نیرومند و قابل اطمینان گردیده است که قادر به ایجاد شتاب و تاخیر منفی در سرعتهای باالی خودرو میباشد. در شرایط رانندگی معمولی و نرمال خودرو این سیستم ها ترمزگیری :سریع و موثری را ایجادخواهند کرد .ترمز گیری در شرایط باال ج$اده $هایل$$غ$زنده $و مرطوب1- عکسا$$لعملت$$$وا$م $ب$$$ا ت$$$رسرا$ننده($موا$نع $ق$$ابلپ$$$یشب$$$ینیدر ج$اده2-)$ خطاهایس$$ایررا$نندگانو پ$$$یاده $س$$وارا$ن3- باعث قفل شدن چرخها در حین ترمز گیری خواهد شد و در نتیجه کاهش فرمان پذیری خودرو در حین کاهش چسبندگی و یا لغزش در سطح جاده رخ خواهد داد.موارد ذکر شده فوق نمونه هایی میباشند که در جهت رفع آنها سیستم ترمز ضد قفلABSطراحی گردیده است. تاریخچه سیستم ABS این ترمز در اصل در سال 1900میالدی بر روی قطارها طراحی و سپس نصب شد .بعد از جنگ جهانی دوم این سیستم بر روی هواپیمای جت بکار برده شد .در حدود سال1960و با شروع تحول در ساخت سیستمهای ترمز شرکتهای ترمز سازی شروع به استفاده از این سیستم در خودروهای لوکس مانند بنز کردند .عالوه بر خودروها این سیستم بر روی بعضی از موتورهای گرانقیمت نیز بکار رفته .است مدار $کنتر$لی سیستم ABS :این مدار شامل -1عوامل بیرونی(شرایط سطح جاده,شرایط سیستم ترمز ,بار خودرو و الستیکها و).... -2سیستم کنترل(خودرو با سیستم ترمز,چرخها و اصطحکاک ما بین الستیکها و سطح جاده) -3کنترل کننده(سنسورهای سرعت چرخ و واحد کنترل سیستم )ABS -4متغیرهای کنترل(سرعت چرخ ,سرعت محیطی چرخ,شتاب محیطی چرخ,لغزش ترمز) -5متغیرهای مرجع ورودی(فشار وارده بر پدال ترمز) -6متغیرهای نظارتی(فشار ترمز گیری) سیستم GMAو انواع آن هنگامی که سیستم در سطوح با شرایط مختلف و فضای کمتری از طرفین و در شرایطی که چرخهای سمت چپ بر روی اسفالت خشک و چرخهای سمت راست بر روی سطح لغزنده قرار گیرد,اختالف زیادی درنیروی مورد نیاز جهت ترمز گیری در چرخهای جلو بوجود خواهد امد که این عامل باعث بوجود امدن نیروی مرکزی چرخشی در حول محور عمودی خودرو خواهد شد (.) YawMomentدراين َ َ َ مواقع ABSنياز مند سيستم تاخيراينرسي()GMAميباشد.اين تاخير باعثكاهش فشار در سيلندرترمز چرخ جلو شده و سبب بوجود امدن ضريب نيروي ترمزي باالتري خواهد بود. بدون وجود سیستم ,GMAدراین شرایط هر چرخی به جهت تامین بیشترین کاهش شتاب شروع به ترمز گیری خواهد کرد. انواع سیستم GMA •GMA1 •GMA2 سیستمهای چهار چرخ متحرکAWD جهت اطمینان از کارکرد مداوم و بازده باالی سیستم ,ABSعملگرهای مکمل دیگری نیز مورد نیاز است که مطابق با ترکیب بندی جداگانهAWDتغییر میکند •سیستم چهار چرخ متحرک1 •سیستم چهار چرخ متحرک2 •سیستم چهار چرخ متحرک3 نسخه های سیستمABS -1سیستم ABS 2S -2سیستمABS 5.0 -3سیستمABS 5.3 -4سیستم قفل شدن خودکار نیروی ترمزی درABS/ABD5 اجزای سیستمABS -1سنسورهای تشخیص سرعت: ‏Aسنسور سرعت نوع DF 2-Bسنسور سرعت نوعDF 3 -2واحد کنترل الکترونیک()ECU شامل: •مدار داخلی •کنترل کننده دیجیتالی •مدارهای خروجی •تقویت کننده های خروجی •تثبیت کننده های ولتاژ,حافظه کد خطا -3سوپاپها -4تعدیل کننده فشار هیدرولیکی شامل: •پمپ برگشت •اکوموالتور •شیرهای برقی نوع 3.3 نحوه عیب یابی و روشهای رفع عیب در سیستم ABS بازدید اولیه دریافت اطالعات کافی از مالک خودرو در خصوص قطعات معیوب سیستم بررسی اولیه بر روی خودرو بررسی عیوب توسط دستگاه عیب یاب در سیستم و قطعات تعمیر یا تعویض قطعه معیوب بررسی نهایی بر روی خودرو و تست جاده پایان مرحله عیب یابی مراحل بازدید عیوب موجود در سیستم ABS تعمیر کنید خیر بازدید نحوه نصب صحیح سنسور بله تعمیر کنید خیر بررسی سمت راست و چپ چرخ جلو و عقب بله بررسی نشانه های کدهای خطا بازدید دسته سیم مابین هر سنسور و واحد کنترل تعمیر یا تعویض آنها تعویض سنسور سرعت خیر خیر بله بازدید سنسور سرعت چرخ بله بازدید قطعات معیوب سیستم بله تعویض قطعات معیوب خیر بازدی بلبرینگ های چرخ خیر تعیین مقاومت مابین ترمینالهای مرتبط آن در ECU بله بازدید ولتاژ خروجی سنسور سرعت بله بررسی نشانه های کد خطا خیر تعویض واحد کنترل الکترونیک ABS پایان محقق: مهندس سعید علی خان زاده منابع: •سیستمهای ترمز در خودرو ()Bosch •www.Brake.com

62,000 تومان