ترمز ABS
اسلاید 1: باسمه تعالیموضوع : ” ترمز ABS ” محقق:مهندس سعید علی خان زادهسال 92-1391
اسلاید 2:
اسلاید 3: سیستم های ترمز در خودروها brake systems
اسلاید 4: فهرست1-مقدمه2-اصول طراحی 3- ساختار مکانیکی ترمز4-عوامل موثر در ترمز گیری5-اجزای سیستم ترمز(صفحه 5)(صفحه6 )(صفحه 7)(صفحه8)(صفحه9)
اسلاید 5: مقدمهخودروهای مدرن امروزی مجهز به سیستمهای ترمزبا قابلیت بالا و قابل اطمینان میباشند که درعین حال ایمنی فراوان از قابلیت های ترمز بخصوص درسرعت های بالا فراهم می آورند.نکته های که بسیار حائز اهمیت میباشد این است که در شرایط سخت رانندگی در جاده ها و یا در هنگام بروز ترمزهای ناگهانی و شدید بهترین سیستمهای ترمزی نیز قادر به جلوگیری از واکنش حرکتی راننده یا سرنشینان و یا اعمال نیروی فراوان بر روی پدال ترمز دراین شرایط نمی باشند.این عوامل باعث می شود که چرخها قفل شوند که به عقیده کارشناسان این رشته در حدود 10 درصد سوانح جادهای و تصادفات در این شرایط به علت قفل شدن چرخها در حین ترمزهای شدید و عدم کنترل خودرو در شرایط لغزش بر روی سطح جاده بوجود می آید.موارد بیان شده در خودروهایی که دارای سیستم کنترل قفل کننده چرخها ( ABS)میباشند بوجود نخواهد امد.زیرا در سیستمهای مجهز به سیستمهای ABSحتی در صورت بروز ترمزهای شدید و ناگهانی فرمان پذیری خودرو حفظ شده و بصورت ثابت باقی خواهد ماند.
اسلاید 6: اصول طراحیشرایط عملکردی تجهیزات سیستم های ترمز خودروها مطابق با استانداردهای تدوین شده به سه سیستم دسته بندی میگردند:1-سیستم ترمز معمولی یا پایی( BBA)2-سیستم ترمز ثانویه (HBA)3-سیستم ترمز دستی(FBA)
اسلاید 7: ساختار مکانیکی ترمز گیری1-شروع پروسه ترمز گیری t0 2-زمان پاسخ دهی اولیه سیستم t1-t0 3-زمان اعمال فشار ترمزی t’1-t14-مدت زمان کل ترمز گیری t4-t05-زمان فعال بودن پروسه ترمزگیری t4-t1
اسلاید 8: عوامل موثربر حرکت خودرو و ترمزگیری1-نیروی جاذبه زمین2-نیروی ایرودینامیکی(Drag)3-اصطحکاک لاستیک(مقاومت چرخشی) A:نیروی محیطیFu B:نیروی جانبیFs C:نیروی نرمال Fn
اسلاید 9: اجزای سیستم ترمز1-بوستر ترمز2-سیلندر اصلی چرخ3-سوپاپهای تنظیم فشار ترمزی
اسلاید 10: سیستم ترمز ضد قفلABS Anti lock Braking System
اسلاید 11: فهرستمقدمهتاریخچه ترمزABS مدار کنترل سیستم ABSسیستم GMAو انواع انسیستمهای چهار چرخ متحرکAWDنسخه های سیستم ABSاجزای سیستم ABSنحوه عیب یابی و روشهای رفع عیب در سیستم ABSمراحل بازدید عیوب موجود در سیستم ABS
اسلاید 12: مقدمهادامه پیشرفتهای اخیر در سیستمهای ترمز خودروها باعث بوجود آمدن سیستمهای نیرومند و قابل اطمینان گردیده است که قادر به ایجاد شتاب و تاخیر منفی در سرعتهای بالای خودرو میباشد.در شرایط رانندگی معمولی و نرمال خودرو این سیستم ها ترمزگیری سریع و موثری را ایجادخواهند کرد. ترمز گیری در شرایط بالا:1-جاده های لغزنده و مرطوب2-عکس العمل توام با ترس راننده(موانع قابل پیش بینی در جاده)3-خطاهای سایررانندگان و پیاده سوارانباعث قفل شدن چرخها در حین ترمز گیری خواهد شد و در نتیجه کاهش فرمان پذیری خودرو در حین کاهش چسبندگی و یا لغزش در سطح جاده رخ خواهد داد.موارد ذکر شده فوق نمونه هایی میباشند که در جهت رفع آنها سیستم ترمز ضد قفلABSطراحی گردیده است.
اسلاید 13: تاریخچه سیستم ABSاین ترمز در اصل در سال 1900 میلادی بر روی قطارها طراحی و سپس نصب شد. بعد از جنگ جهانی دوم این سیستم بر روی هواپیمای جت بکار برده شد .در حدود سال1960و با شروع تحول در ساخت سیستمهای ترمز شرکتهای ترمز سازی شروع به استفاده از این سیستم در خودروهای لوکس مانند بنز کردند. علاوه بر خودروها این سیستم بر روی بعضی از موتورهای گرانقیمت نیز بکار رفته است.
اسلاید 14: مدار کنترلی سیستم ABS این مدار شامل:1-عوامل بیرونی(شرایط سطح جاده,شرایط سیستم ترمز , بار خودرو و لاستیکها و....)2-سیستم کنترل(خودرو با سیستم ترمز,چرخها و اصطحکاک ما بین لاستیکها و سطح جاده)3-کنترل کننده(سنسورهای سرعت چرخ و واحد کنترل سیستم ABS)4-متغیرهای کنترل(سرعت چرخ, سرعت محیطی چرخ,شتاب محیطی چرخ,لغزش ترمز)5-متغیرهای مرجع ورودی(فشار وارده بر پدال ترمز)6-متغیرهای نظارتی(فشار ترمز گیری)
اسلاید 15: سیستم GMA و انواع آنهنگامی که سیستم در سطوح با شرایط مختلف و فضای کمتری از طرفین و در شرایطی که چرخهای سمت چپ بر روی اسفالت خشک و چرخهای سمت راست بر روی سطح لغزنده قرار گیرد,اختلاف زیادی درنیروی مورد نیاز جهت ترمز گیری در چرخهای جلو بوجود خواهد امد که این عامل باعث بوجود امدن نیروی مرکزی چرخشی در حول محور عمودی خودرو خواهد شد (YawMoment ).دراين مواقعَََََََََABS نياز مند سيستم تاخيراينرسي(GMA)ميباشد.اين تاخير باعثكاهش فشار در سيلندرترمز چرخ جلو شده و سبب بوجود امدن ضريب نيروي ترمزي بالاتري خواهد بود. بدون وجود سیستم GMA, دراین شرایط هر چرخی به جهت تامین بیشترین کاهش شتاب شروع به ترمز گیری خواهد کرد. انواع سیستم GMA GMA1GMA2
اسلاید 16:
اسلاید 17: سیستمهای چهار چرخ متحرکAWD جهت اطمینان از کارکرد مداوم و بازده بالای سیستم ABS, عملگرهای مکمل دیگری نیز مورد نیاز است که مطابق با ترکیب بندی جداگانهAWDتغییر میکندسیستم چهار چرخ متحرک1سیستم چهار چرخ متحرک2سیستم چهار چرخ متحرک3
اسلاید 18:
اسلاید 19: نسخه های سیستمABS1-سیستم ABS 2S 2-سیستمABS 5.0 3-سیستمABS 5.3 4-سیستم قفل شدن خودکار نیروی ترمزی درABS/ABD5
اسلاید 20: اجزای سیستمABS1- سنسورهای تشخیص سرعت: -Aسنسور سرعت نوع DF 2 B-سنسور سرعت نوعDF 3
اسلاید 21: 2- واحد کنترل الکترونیک(ECU)شامل: مدار داخلیکنترل کننده دیجیتالیمدارهای خروجیتقویت کننده های خروجیتثبیت کننده های ولتاژ,حافظه کد خطا3- سوپاپها
اسلاید 22: 4- تعدیل کننده فشار هیدرولیکیشامل:پمپ برگشتاکومولاتورشیرهای برقی نوع 3.3
اسلاید 23: بازدید اولیه نحوه عیب یابی و روشهای رفع عیب در سیستم ABSدریافت اطلاعات کافی از مالک خودرو در خصوص قطعات معیوب سیستم بررسی اولیه بر روی خودرو بررسی عیوب توسط دستگاه عیب یاب در سیستم و قطعات تعمیر یا تعویض قطعه معیوب بررسی نهایی بر روی خودرو و تست جاده پایان مرحله عیب یابی
اسلاید 24: بازدید ولتاژ خروجی سنسور سرعت بررسی نشانه های کد خطا تعویض واحد کنترل الکترونیک ABSبررسی نشانه های کدهای خطا بازدید سنسور سرعت چرخ بازدید قطعات معیوب سیستم بررسی سمت راست و چپ چرخ جلو و عقب بازدی بلبرینگ های چرخ بازدید دسته سیم مابین هر سنسور و واحد کنترل تعمیر یا تعویض آنها تعویض قطعات معیوب تعویض سنسور سرعت مراحل بازدید عیوب موجود در سیستم ABSبازدید نحوه نصب صحیح سنسور تعیین مقاومت مابین ترمینالهای مرتبط آن در ECUخیر بله تعمیر کنید تعمیر کنید خیر خیر خیر خیر خیر خیر بله بله بله بله بله بله
اسلاید 25: پایانمحقق: مهندس سعید علی خان زادهمنابع:سیستمهای ترمز در خودرو(Bosch)www.Brake.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.