صفحه 1:
۷
دانشگاه آزاد اسلامی - واحد نیشابور
عنوان :
ترمیم و مقاوم سازی ساختمان
استاد ارجمند:
جناب آقای مهندس خسروی
داز نشجو :
رامین طاهری نیا
زمستان 86
صفحه 2:
* مقاوم سازی ساختمان های فلزی موجود با کاهش مقطع
بال
* چکیده
قبل از زلزله نر تريج ٠ تضویر بر این بود كه سازه هاى داراى
قاب خمشى فولادى داراى رفتار مناسبى در هنكام وقوع زلزله
مى باشئد :اما يس از وقوع زلزله نر تريج بر اثر تحقيقات *
مشخص شد كه بيشتر اتصالات بعلت ترك خوردكى جوش
يدون داشت اشكل پتیری متاسب دخار شکست صلب شدة
بود . براى جلوكيرى از ترك خوردكى جوش و در نتيجه
شکیین: ترد اتصال:»:می: توان از دوروش:عمده بهزه جست::
یکی تقویت اتصال ر ناحیه اتصال تیر به ستون می باشد .
مشکل عمده این روش ازایش لنگر وارده به ستون است . رش
دوم :تضعيف تيرادر ناحيه نزديك اتضال مى باشد . در اين
روش ميزان كاهش مقطع به حدى است كه باعث انتقال
مفصل بلاستيك از بر ستون به داخل تير مى شود . اين بدان
علت است که بال پایینی معمولا در دسترس بوده و در داخل
دال بتنى قرار ندارد . در اين مقاله با استفاده از نرم ازار
05 به بررسى اين مدلها يرداخته شده است .
* كليد وازه ها : اتصال ROG , اتصال ate GOR
پلاستیک: متحنی هیسترسیس : چشمه اتضال
صفحه 3:
مقدمه :
پس از زلزله ثر تریج ؛ خرابیهای بسیاری در سازه های فولادی که دارای
قاب خمشی فولادی ویژه بودند رخ داد . این خرابیها نشان دهنده ضعف
اين سیستم در برابر زلزله بود . در صورتیکه تا پیش از زلزله نر تریج تصور
بر آن بود که سازه های دارای قاب خمشی ویژه دارلی رفتار بسیار مناسبی
در هنگام وقوع زلزله می باشد . اما مشاهده شد که عدم توجه به نحوه
تشکیل مفصل پلاستیک باعث تشکیل مفصل پلاستیک در بر ستون
و در نتیجه تمرکز تنش زیادی در انتهای تیر و در ناحیه اتصال تیر به
ستون ایجاد شده و بالطبع تمرکز کرنش در این ناحیه ایجاد می شود . با
توجه به اين نكته كه جوش متصل كننده بال تير به بال ستون داراى رفتار
ترد و شكننده مى باشد و قادر به تحمل كرنشهاى بالا نمی باشد . در
نتيجه اين جوشها بر اثر نيروى زلزله اعمال شده داراى شكستكى شده و
بعث جدا شدن تیر از ستون می شود .
در نتیجه به علل ذکر شده در بالا قابهای خمشی ویژه (که با روابطی که
در آیین نامه های قبل از زلزله نر ریج بیان شده بود طراحی شده بود)
رفتار خوبی از خود نشان نداد . حتی اسختمان هایی که برای استفاده بی
وقفه و با گیفیت مناسب طراحی شده بودند نیز نتوآنستند در برابر زلزله
مقاومت کنند و آسیب دیدند .
با توجه به استفاده فراوان از قابهای خمشی فولادی در طراحی های لرزه
ای سازه ها .و با توچه به این نکته که این سازه ها بر اساس ضوابط و
آیین نامه هایی طراحی شده است که ضوابط مربوط به نحوه تشکیل
مفصل پلاستیک و نحوه گسترش آن را مورد بررسی قرار نداده لند .در
نتیجه پس از زلزله نر تریج تحقیقات به سمت آفزایش شکل پذیری
اتصالات صلب پیش رفت و به طور کلی اتصالات پس از زلزله نر تریج
(Boor Dorterke) شکل گرفت . در این اتصالات هدف به طور عمده
انتقال مفصل پلاستیک به داخل پر و به یک فاصله معین از بر ستون می
باشد . بگونه ای که با دور ساختن مفصل
صفحه 4:
پلاستیک از بر ستون ۰ باعث کاهش تمرکز کرنش بوجود آمده در
ناحیه جوش می شوند و در نتیجه باعث کاهش در میزان ترک
خوردگی جوش و بالطبع کاهش شکست ترد در اتصال می شوند
روش های متعددی برای انتقال مفصل پیشنهاد گردید . در حالت
کلی این روشها به دو دسته عمده تقسیم می شود :
Post-Dorthridce) SYLal 5 ig Ss بگونه ای طراحی شده
آند که با آفزودن اجزایی به اتصال باعث افزایش مقاومت تیر در
ناحیه اتصال شده و در نتیجه باعث کاهش تنش در اتصال می شود
و در نتیجه باعث انتقال مفصل پلاستیک بداخل تیر می شود .
همچنین با مقاومتر کردن اتصال از چرخش اجزای اتصال نسبت به
هم (تیر نسبت به ستون) جلوگیری می کنند كه در نتيجه تنش
کمتری در ناحیه جوش ایجاد می شود . استفاده از ملهیچه
rcs) ماک وبا پشت yb) ae :* از این دشته اند -
در روش دوم با كاهش مقاومت تير در بخشهاى مشخص از تير ء
باعث تضعيف تيز در يك ناحيه مشخص و أز نيش 'لعيين شده
كشته كه در نتيجه مفصل بلاستيك دراين نأحبه تشكيل مى شود
ستون به داخل تیر منتقل می شود انواع اتصالات
۵ از این دسته اند"
برای مقاوم سازی از هر دو روش می توان بهره جست . هر کدام از
این دو روش دارای مزایا و معایبی هستند که قبل از انتخاب دیتیل
برای بهسازی لرزه ای اتصال باید به طور کامل به بررسی آنها
پرداخت . در اینجا به بررسی یکی از دیتیلهای مقاومسازی اتصال
در قاب خمشی ویژه فولادی پرداخته می شود .
همانگونه كه قبلا ذکر گردید برش بال تیر یکی از روش های مقاوم
سازی اتصالات می باشد . برش بال تیر در ناحیه نزدیک ستون و در
یک فاضله مشخص و با دیتیل مشخصی صورت می پذیرد :
صفحه 5:
اين نوع اتصال در دنیا با نام )1٩6968 و یا ع0) و در ایران
به نام اتصال استخوائى شناخته مى شود . ازمايشات بت تا
اتصال صورت يذيرفته و روابط بر
۳ 3 1 8 موجود مى باشد . [5]. اتصلل )1“ CEOS
مختلقی می باشد . این اتسال دارای نبه لوع دیتیل متداول می
bs Sy che ROE باشد . در أينجا به بررسى اتصال
پرداخته شده است"
[ROG روند طراحی اتصلل 2
اي طراحی اتصال 196069) با برش شعاعی از روابط پیشنهادی
006000 استفادة مى شود.
بكونه اى كه 5.,,,08 بترتيب برابر با شعاع برش و ميزان برش
حداکثر و طول برش يم فاسله بتدأى تاه یه له برستون
هی باشک ,:ههچنین دام و 1 بة ترتیببرابر با عرض بال تیراو
ارتفاع مقطع تبر مى باشد . [5] ”
نکته قابل توجه اینکه بعلت عدم دسترسی به بال پایینی تیر که
معمولا در دال بتنى مدفون مى باشد و تخريب دال و برش بال
بالایی بسیار پر هزینه می باشد ۰ در نتيجه معمولاً برای بهسازی
اتصالات قاب خمشی موجود »از اتصال ۷6063 در بال پایینی
استفاده می شود . مشخصات برش در این حالت همانند زمانی
است که هر دو بال دارای بریدگی هستند . بر اساس تمهیدات
68 . حداکثر میزان کاهش مقطع برابر بل 650 می باشد
که دراينجا تيز حداكثن كاهش :به همين ميزان محدود مى شود
برشهاى بيشتر از اين مقدار مى توائد مشكلات ديده أى را رای
پایداری تير فراهم سازد . (كمان جان تيرء كمانش جانبى -
بيجشى بال تير ونه [396]:
در مدل هاى استفاده شده در این ما از مان برش 750
أستفاده شده أسث:: يعنى (20() مورد استفاده
قرار گرفته است tae و ۳
(1)موجود می باشد .
صفحه 6:
a ee ate a SE بارش ای )ی زا هر سای
oa :مقمسات تفي مر اتسين FR
3- آزمايشات صورت يذيرقتة :
يكى از ازمايشاتى كه به منظور بهسازى لرزه اى اتصالات صلب فولادى
با استفاده از كاهش مقطع بال صورت يذيرفته » توسط .@ Govt
تن) می باشد . [8] در اين آزمایشات از زير سازه
صلیبی شکل (شکل 1-ب) استفاده شده است . تپر در اين مدل از نوع
فولاد ©0009 مى باشد و دارای مقطع 650,09 Ash
تون دارای مقطع 0616:6272 بوده و با فولاد 99728)
Grete BO مي باشد انتخاب مقطع و طول دهانه ها به گونه ای
بود که زیر سازه انتخاب شده بتواند شرایط تير و ستون ها متداول
مصرفی در ساختمان (نوع مقطع . نوع فولاد مصرفی ۰ طول دهانه تیر و
طول ستون) را مدل نماید . همچنین قانون تیر ضعیف - ستون قوی
نيز رعایت شده است . ابتدا اتصال به صورت اتصاات قبل از زلزله نر
تریج طراحی و ساخته eit oe اتصال alse i
جود صورت يذيرفت ات جوشكارى د, نه ها تج
الکترود 6 ۳/۸ ۳) ۳410/۳ تس باشد و مقاومت جاری
شدگی دینامیکی آن برابر با (50 )1۷۳۵ 43 می اش و
حد نهایی مقاومت دینامیکی برابر با )65/5 (si
صفحه 7:
Pails oi Spaces مدراز ssl a POCO PG
وباكاف: مقطع 7650 در با پایینومیب ROG
geo a ti ood ke Soi noe)
استونتعويض:_نده و دارلىثرليط لتصا|قسيلاز ولزله نر تسرهج مئباشدو
شهای تصل 37 DDO Jas ‘a اتنها تسمه يشمتيك بره میشود
كنندم بلإتير به ستونكه با كترود “-1822200(10) صو
بود . كاملابردلشته شده و عملياتجوشكرئتوسطاللكترود و
مصوودتمويس يرد همجنيزدر ل
شود . لما در ب الب االیلیرسسمه برداشته تمد
ام مش ی ۱
a OBOE Re TES
بسه علتسریسو]ثر دا (یستنیسر رمیروند میم سازیمی ساشد. سعداد
لصوم كسم شري رشگرها تسیز همانند ساشتمازهای تعرف موجود میب أشد.
منحنیهایهیسرسیسرو شکهدها پسرازآزمایشور شکلل 2و3) مشخمراست
مسر
شکل ۲ نمودار پر - تفر مكان- الف ) نمرن 10( )ثمره 2101
صفحه 8:
* بر اساس نتايج به دست آمده براى نمونه 00080 مشخص شد كه ايجاد
اتصال 11699 در مدل 6266 Zio تاثير زيادى در افزايش شكل بذيرى
اصتال نمی باشد . در صورتیکه در نمونه 58 شکل پذیری به میزان
قابل توجهی افزایش می یابد . اين تغییر در رفتار دو مدل می تولند به دو
علت باشد .
* اولا: در مدل 00090 بعلت استفاده از الکترود hb F BPO
فلز جوش با سختی و چقرمگی کم (۳ ااسب حصلم show
مى باشد . جوش در مراحل اولبه بارگذاری كسيخته مى شود ۰ درم
صورتیکه مدل 606060 كه در أن تير توسط جوش با الكترود GUD
9 که دارای فلز جوش با سخت و چقرمگی igh Tougkorss) obj
اس انم می باشد صورت پذیرفته است
*_ انیا : در مدل (0626) بعلت وجود دال بتنی و تاثیر آن در مقاومت اتصال
»میزان چرخش به دست آمده بسیار بیشتر آز نمونه 0696) می باشد .
همچنین افزودن دال بتنی لبعث کاهش میزان کرنش در بال بالایی تیر می
شود که نشاندهنده آثر مثبت دال بر روی رفتار لرزه ای اتصال می باشد
همچنین در این تحقیق مشخص شد که دال بتنی تاثیر مهمی بر روی
رفتار کلی بال پایینی تیر ندارد .
شكل ۳:نمنههای آزمایش شله -الف )نون DBS رنه 18۲
صفحه 9:
مدلسازی اتصال :
با توجه به اینکه مقاطع مورد آزمایش در 96900) و 006*) و سایر
منابع موجود همگی مقاطع با ارتفاع زياد براى تير مى باشند و در ايران
أن اين مقاطع استفاده نمی شود . بررسی تاثیر روش مقاومسازی مطرح
شده در بالا بر روی پروفیلهای متداول در ایران ضروری به نظر می
رزیل
در نتيجه در اینجا به بررسی تاثیر ایجاد اتصال 136969) در بال پایینی
بر روی رفتار لرزه ای 1تصال توسط نرم افزار 00000908 يرداخته
شده است . برای تیر از پروفیل 0 و برای مقطع
ستون از پروفیل (16*606690/ استفاده شده است . همچنین طراحی
به كونه ای صورت گرفته که چشمه اتصال در حالت بالانس باشد و در
نتیجه از دو ورق مضاعف به صخامت Urey استفاده شده است .
(ظرفیت چشمه اتصال متناسب با ظرفیت پلاستیک تیر باشد) .
همچنین أز ورق پیوستگی نیز در مدلسازی استفاده شده است . دو
مدل ٠ يكى داراى اتصال ©9000 مى باشد و دیگری توسط برش در
بال بايينى مقاومسازى شدة است . هر دو مدل توسط اتصال مستقيم
بال و دیگری توسط برش در بال پایینی مقاومسازی شده است . هر دو
مدل توسطا تصال مستقيم بال تير به ستون طراحى شده و مدل شده
اند . همجنين در مدل سازى ورقهاى منتقل كننده برش از جان تير به
ستون نیز مد نظر قرار گرفته است و طراحی شده است . [2].
ما ۳
Jo زره ری le bp ln سقف شع زار
صفحه 10:
برای مدلسازی از المان صفحه ای oll GWEWRO
شد که دا رای چهار کره می باشد و هر گره دارای شش درجه
آزادی می باشد (سه درجه آزادی انتقالی و سه درجه آزادی
دورانی) و دارای خواص غیر خطی و تغییر شکل بزرگ می
باشد . با توجه به این نکته که در اين زیر سازه تمركز تنش و
کرنش در ناحیه اتصال و چشمه اتصال می باشد از مش بندی
ريز ترى در اين تواحى استفاده شد :» سین سفلها rao
باركذارى سيكليك قرار كرفتند . نمودار باركذارى در شكل
(4-الف) مشاهده می شود : تحوه بارگذاری,به گونه ای است
كه تغيير مکان به بالای زیر سازه صلیبی شکل وارد می شود .
(شکل 4 -ب) برای مدل کردن جوشهای گوشه که متصل
کننده ورق برشی به جان تیر می باشد از المان
,۱ /9) استفاده شده است بگونه ای که ضخامت
ورق متصل کننده به اندازه ضخامت گلوی جوش می باشد که
دارای تقریب قابل قبول می باشد .
نحوه مدلسازی و مش بندی انجام شده در شکل (5) مشخص
RBS cps (cam ops (nae At yee شكل
صفحه 11:
5 -نتایج بدست آمده از تحلیل :
همانگونه که در شکل (6) مشخص است: منحنی لنگر -
زاویه تغییر مکان جانبی داخلی dioter story cP ome)
برای هو نموه بدسث آمده اننت::با توجهبه این تمودار
مشخص می شود که حداکثر لنگر وارده از طرف تیر در بر
ستون در دو نمونه متفاوت می باشد . به گونه ای که برای
اتصالم عمولی این میزان برابر با .1 1/02)© مى باشد . در
صورتیکه این مقدار برای اتصال دارای برش در بال پایین برابر
با 1/606 می باشد . با توجه به اینکه نکته که ظرفیت
پلاستیک تیر برابر با 16/90۳۳ می باشد . نسبت حداکثر
لنگر وارده به ظرفیت مقطع برای اتصال ۶ و 3)
بترتيب برابر با 1/1 و 01/1 می بشد بعبارت دیگر افزودن
اتصال 136968) در بال پایینی باعث کاهش لنگر وارده به
اتصال و در نتيجه کاهش نیروی برشی وارده به چشم هاتصال
می شود . به گونه ای که نسبت لنگرها 92/0 می باشد . یعنی
0 کاهش در میزان لنگر وارده از ظرف تير به ستون رخ
داده است . همنین حداکثر تنش برشی در مدل مقاومسازی
شده نسبت به مدل ۴< در چشمه اتصال و جان تیر به
ترتيب 04/0 و 13/0 كاهش يافته است (شكل شماره 8).
هماتكونه كه در شكل (7) مشخص است . حداكثر تنش
بدست آمده در مدل معمولى در تير و در بر ستون می باشد .
در صورتيكه اين ميزان براى تير مقاومسازی شده در فاصله
مشخص واز بيش تعيين شده مى باشد و تاثير برش بالا تير
بر روی نحوه گسترش مفصل پلاستیک بخوبی مشهود است
صفحه 12:
5 ce
(inter story drift angles i tec $00 ie US 4p SI gated شكل
RBS <u 9096 اف اوه
۷
|
۳1 &
شکل ۷: تشه ما فون ماس در زاب تفر مان ی داعلی 00۵0۵۷ inter story drift
الك ) ره 5006ب) نب RBS
صفحه 13:
بحث و نتیجه گیری
با توجه به تجربیات زلزله های گذشته مقاومسازی اتصالات در قابهای خمشی
که بدون توجه به نحوه تشکیل و گسترش مقصل پلاستیک طراحی و اجرا شده
اند ضروری می باشد . اصولا مقاومسازی اتصالات معمولا با هدف آنتقال مفصل
پلاستیک به داخل تیر و به دو صورت امکان پذیر است . یکی افزودن اجزایی به
اتصال تحت دیتیل خاص .به گونه ای که باعث ال مقمل پلاستیک به یک
تاحیه از پیش تعیین شنم می شود :و دیگری بریدن بخشی از بال تیر
باعت کاهش ظرفیت تیر در آن ناحیه و هدایت Paes ۱۳|
می شود
با توجه به آزمایشات صورت پذیرفته در مقیاس واقعی مشخص شد که نحوه
اتصال بال تير به بال ستون و فلز جوش مورد استفاده مى تواند داراى تاثير
بسيار زيادى در رفتار اتصال باشد و در صورتیکه طاقت فلز جوش تحت
5 كم باشد (الكترود 820010010-02)) برش بال ial تير و إيجاد اتصال
به تنهاى نمى تواند باعث بهبود رفتار لرزه أى اتصال شود
920189 جوش مورد استفاده از نوع بر مقاومت (الكترود rae
تکام ایجاد برش در بال پاییتی تیر می تواندباعث افزایش کارایی اتصال
همچنین مشخص شد که دال بتنی دارای تاثیر مثبتی دررفتار لرزه ای اتصال
مى باشد و باعث كاهش ميزان كرنش در بال بالابى تير مى شود . و دال
هيجكونه تاثيرى بر روى روند كسترش مفصل بلاستيك و ميزان كرنش در بال
بابينى اتير ندارد
باتوجه به آناليزهاى صورت كرفته مشخص شد كه اين روند در پروفیلهای
متداول در ايرآن نيز صادق مى ياشد و نحوه كسترش مفصل بلاستيك در
مدلهاي داراى اتصال 800809 در بال يايين بسيار متفاوت با آلت اتصال
COP مى باشد . در اتضال مقاومسازی شده توسط برش بال تحتائى .:عفضل
بلاستيك بخوبى بداخل تير منتقل شده است و در نتيجه كرنش در جوش
متصل کننده pad Jl به ستون کاهش یافته و خطر شکست ترد کمتر می
شود . در اتصالات مقاومسازی نشده لنگر بیشتری به ناحیه اتصال و چشمه
اتصال وارد مى گردد البته شایان ذکر است در مدلهای آنالیز شده طراحی
اوليه با فرض رعايت وارد مى كرد . البته شايان ذكر است در مدلهاى آناليز
ol oad أوليه با فرض رعايت كامل ضوابط مربوط به قير ضعيف - ستون
قوى مى باشد . همجنين مقاومت جشمه اتصال وأرد مى كردد . البته شايان"
SS است در مدلهای أناليز شده طراحى اوليه با فرض رعايت كامل ضوابط
مربوط به تیر ضعیف - ستون قوی می باشد . همچنین مقاومت چشمه اتصال
در حالت تعادل با ظرفيت خمشى تير مى باشد . بديهى است در صورت تغيبر
در مقاومت جشمه اتصال ميزان جرخش بلاستيك دير و همجنين شكل بذيرى
سيستم ئ تأثير ايجاد اتصال 080808 در رفتار لرزه اى اتصال تغيير مى نمايد
صفحه 14:
: مراجع
» لیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله ]1[
. استاندارد0000 - ویرایش سوم
مقررات ملی ساختمان ؛ مبحث دهم : طرح و اجرای ساختمان ]0[
. 4960 . های فولادی
له 0۵ شوم ,۵۵ م6 Brose Ab. . [2]
“Rew oP Pre-Dorberke Ooweu Reststay
Cowevives.” PGCE Uourcal oF Structural
Brojoeericny . Ppri COOO . pp. PPG-PGO
Roeder C. , Vhe state-vPthe-0nt report oa .[P]
powmeviva perPorwawe. PED®R OSGd
و روص و و 00 مایق
60 20
ای
مره لو desk orterta Por sew steel
ع ب عمس سوج سم سكم
00
مان Dace, , Qtooery “heat” Yu. Shave Doel [0]
ed doko Bross, O'YCLIC TEGMOG OP
GPEEL DODEDT CODDECMODOG
REWLOOLITONED O1ML ROG OR
DOELOED WOBOOCW < JODROOL OF
GPROCTOROL COCIOEERIMG /
NBOOBRY COOO . pp.S'P-OO
IBC (1999). , Geewic Proves Por [P]
تست Girl Dukkap ((99P), Guppleweut Ov. d,
مت lestiue oP Steel Cousirurion
صفحه 15:
صفحه 16:
ورق PRE Ele به سبب نسبت مقاومت به وزن CMG
مقاومت در برابر خوردگی و مواد شیمیایی . مقاومت در برابر
خسنتکی ناشی از.بازگذازیوهمچنین لصت سریع دو چند سال
اخیر جهت امر بهسازی و ترمیم سازه ها خصوصا سازه های
بتنی به دشت مورد توجه قرار گرفته اند . لایه های ۳036۴ با
وزنی معادل 4220 وزن فولاد غالبا مقاومتی در حدود 2 تا 10
برایر فولاد از خود نشان می دهند که وجود این خاصیت سبب
استفاده گسترده از الیاف فوق در گوناگون گردیده است
سالهای زیادی است که از الیاف eRe در صنایع هوا فضا
استفاده می گردد اما در گذشته بهای نسبتا سنگین این الیاف
سبب كرديده بود كه استفاده از آنها در صنعت ساختمان
ناجيز و محدود باشد ليكن امروزه به دليل كسترش توليد اين
مواد.و.بهطیع آن کاهش بهایآنها زو عمجنين بهسيب يرتوئ:
های خاص این الیاف . میت وان توجیه ماسب اقتصادی برای
استفاده از آنها ارائه نمود
با توجه به نو پا بودن این تکنیک تقویت .از اواسط دهه نود
فعالیت های گسترده ای بر روی بررسی رفتار این پلیمرها در
مقاوم سازی خمشی تیرهای بتنی به وسیله چسباندن این
الیاف به ناحیه تحت کشش مقطع انجام شده است که همگی
آنها بر بهبود رفتار مکانیکی افزایش مقاومت خمشی تیرهای
تاکید دارند . [ک]
صفحه 17:
جهت بررسی کامل تیرهای بتنی مقاوم سازی شده واضح است که علاوه بر
جنبه های مقاومتی . عملکرد اعضاء تحت شرایط بهره برداری نیز باید
رضایت بخش باشند و این امر با امین مقاومت کافی برای عضو خود به
خود تحقق نمی یاید . در یک عضو که به روش مقاومت نهایی طرح شده
است ممکن است تغییر مکان های ایجاد شده تحت بارهای بهره برداری
بیش از اندازه بزرگ باشد به طوری که سپب آسیب رساندن به قسمت
pe cle سازه ای شود و یا از سوی دیگر . ترکهای ایجاد شده در تيرها
ممکن است به اندازه ای بزرگ باشند که خوردگی آرماتورها را موجب شود
و از نظر ظاهری نیز نا مطلوب باشد .
در اين تحقیق آزمایشگاهی اثر ورقهای "۳686) در مقاوم سازی خمشی
تیرهای بتن مسلح حاوی بتن با مقاومت بالا مورد بررسی قرار گرفته
است . میزان آرماتور کششی و تعداد لایه ۳6190) در ساخت نمونه ها و
تقويت أنها به عنوان متغير در نظر گرفته شده است . تعداد شش تیر بتنی
دارای سطح مقطع ۰ طول و میزان میلگرد فشاری و برشی یکسان حاوی
بتن با مقاومت بالا ء دارای آرماتور کششی برابر با و ساخته شده و تحت
أزمايش خمش چهار نقطه ای قرار گرفته و عملکرد آنها مود بررسی قرار
گرفته است . از شش نمونه ذکر شده دو نمونه بدون 0008019 به عنوان
نمونه شاهد و چهار نمونه دیگر با یک و چهار لایه ۳0۲0۳) مقاوم سازی
شده اند
در این تحقیق 6 تير بتن مسلح حاوی بتن با مقاومت بالا . با سطح مقطع
و طول یکسان ساخته شده و تا لحظه شکست تحت آزمایش خمش چهار
نقطه ای قرار گرفتند . تیرها با توجه به مقدار آرماتور کششی آنها به دو
گروه تقسیم شده و از هر گروه یک نمونه به عنوان تیر کنترل و بدون
مقاوم سازی مورد آزمایش قرار گرفته و بقیه نمونه ها با یک و چهار لایه
الیاف کربن مقاو م سازی شده و سپس نحت بارگذاری قرار کرفتند طول
همه تیرهای مورد آزمایش 300 سانتیمتر تر بود که بر روی تکیه گاههایی با
دهانه 270 سانتیمتر مورد بارگذاری و آزمایش قرار گرفتند . با توجه به
نتایج آزمایشات گذشته
صفحه 18:
جهت افزايشي | ثر مقاوم سازى و تاخير در جداشدكى از سلح
بتن طول 00:05 مصرفى برابر با 260 سانتيمتر در نظر كرفته شدة
است که تقریبا تمامی طول دهانه تیر را پوشش می دهد ۰
سطع مقطع تمامى تيرها مستطيلى و به ابعاد 1525 سانتيمتر در نم
كرفته شده است . آرماتور فشارى تمامى تيرها دو عدد ميلكرد با قطر 10
ميليمتر و آرماتور كششى نمونه هاى سرى الف دو عدد ميلكرد با قطر
6 ميليمتر و براى نمونه هاى سرى ب دو عدد میلگرد با قطر 22
فیلیمتر عتظور شده است:: برای تمامی تیزها از آرعاتور بزشی یکنبان
استفاده شده است که عبارت است از خاموت بسته به قطر 10 میلیمتر
که در فاصله 9 سانتیمتر از یکدیگر در دهانه های برشی تیر پخش شده
اند و طراحی این خاموتها به گونه ای است که از شکست برشی تیرها
جلوگیری شده و شکست نمونه ها به صورت خمشی اتفاق بیفتد . برای
باركذارى از دو بار متمركز متقارن كه به فاصله 90 سانتیمتر از یکدیگر
قرار كرفت اند استفاده شده است . به اين ترتيب ٠ مقدار دهانه برش برابر
با 90 سانتيمتر و نسبت طول دهانه بیشی به عمق موثر برابر با ۷۸ مى
شود که این مقدار . تيرهایم ورد نظر را در رده تیرهای معمولی قرار می
دهد
در شكل 1 ابعاد تيرهاى مورد آزمايش به همراه محل نصب كرنش سنج
ها و همینطور محل قرار گیری خز سنج ها آورده شده است
صفحه 19:
کرنش سنجهای الکتریکی بر روی آرماتور کششی . فشاری ۰
برشی و همچنین سطح بتن و ۳686) در نقاط مختلف
چسبانده شده تا در بارهای مختلف قادر به اندازه گیری میزان
کرنش در مقاطع مختلف بوده تا با استفاده از خیز سنجهای
الکتریکی با دقت بالا که در نقاط مختلفی از تير قرار گرفته اند
روند افزايش خيز تبر نیز به طور کامل مورد بررسی قرار
گرفته است :با اسفاده از دوزيين ترك و عرض
بزرگترین ترک خمشی و برشی نیز اندازه گیری و با هر
افزايش بارى قرائت و ثبت مى وشند
نام هر تیر از دو حرف تشکیل شده است که حرف اول نشان
دهنده میزان آرماتور کششی (سری () یا 6 و نام دوم نشان
دهنده تعداد لایه ۳66) مصرقی جهت مقاوم سازی نمونه
مى باشد . در جداول 1 مشخصات تیرهای ساخته شده در اين
تحقیق آورده شده است .
: مشخصات نيرها ى[زمايض شده د راهن"
م
صفحه 20:
برای هر تیر تعداد 3 عدد نمونه مکعبی 10-10-10
سانتیمتر در هنگام بتن ریزی نمونه ها ساخته شده و
در شرایط مشابه به تیرهای به عمل آوری شدند . اين
نمونه ها در سن 28 روزه تحت آزمایش فشار قرار
گرفته و میانگین مقاومت فشاری آنها برابر با 962
کیلوگرم بر سانتیمتر مربع بدست آمد sete
مقاومت فشاری نمونه های مکعبی به مقاومت فشاری
نمونه استوانه ای استاندارد از ضریب 8/0 استفاده شد
2 ع ترديي مقاویت فشاری بنن(مسترفی دز
تما می تيرهاق ساختهشدة در | اين
ارب
آهن اصفهان و دارای تنش تسلیمی برابر با 4200
کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می باشند oe PRE
از نوع کربن با جرم حجمى
انتیمتر ب بوده و ضخامت هر لایه
آن بزایو با 0 ميليمتر مى باشد .رفتار اين ماده تا
لحظه شکست به صورت خطی بوده که کارخانه
تدش حداکثر و مدول الاستیسیته آن
را به ترتیب برابر با 38500 و 237105 کیلوگرم بر
سانتیمتر مربع اعلام کرده است . کرنش شَکس
65 مصرفی برابر با 7/1 درصد مى باشد .
صفحه 21:
۶ پس از بتن ریزی » نمونه ها به مدت 00 روز تحت
شرایط کاملا مرطوب:عمل آوری دشند.. دوعدد از تپرها
به عنوان نمونه کنترل بدون انجام مقاوم سازی تحت
بارگذاری قرار گرفتند . سطح کششی تیرهای دیگر ابندا
توسط سنك فرز بهاميزان ) تا © ميليمتر ساب زده شده
و سعس توسط استون به طور کامل تمیز می گردند .
چسب مورد استفاده برای لایه آول (بین سطح بتن و
)از نوع 90۳-۳) بوده که چسبی دو جزئی
بوده که پس از آختلاط » توسط کاردک به طور کامل
روی سطح بتن ماليده شده و اولين لايه 00080 روى أن
قرار كرفته و كاملا توسط جسب اشباع مى كردد . براى
جسباندن لايه هاى بعدى (بين ورقهاى 80)5))) از جسبى
دو جزنی با ام تجاری (20-10) استفده oe شون . اين
چسب توسط فرچه معمولی روی 0)<) مالیده شده و
سپس لایه بعدی روی آن قرار می گیرد . خصوصیات
el en a ادن تحقی بر جیول 6 آورده شده
است .
رت خی رای
27 سروپسدهی
lip] ecm uy] eon |e مخت 0
gpm | مد ید | ند | فد | | عكري | set
بوم | ود یرد | see | ge fm] om] ow
صفحه 22:
پس از کامل شدن عملیات مقاوم سازی نمونه ها حداقل به
مدت 7 روز در شرایط آزمایشگاه نگهداری شده و پس از
نصب کرنش سنج های الکتریکی لازم روى سطح 000809 و
بتن » تحت بارگذاری قرار می گیرند . بارگذاری نمونه ها
توسط بک میدرولیکنی به صورت. مربعله ای با کنترل نا
افزايش بيدا مى كند . بس از هر افزیش با » مشاهدا
قرائت کرنش سنج ها و خیز سنج ها و همينطور نحوه
گسترش ترکها روی سطح تیر به همراه عرض عریض ترین
ترک های خمشی و برشی به طور کامل ثبت می گردد . در
شکل 2 نمای کلی از سیستم با رگذازی و محل تصت ابزاز
دقیق مصرفی آورده شده است ١
سییتم با رگذاری و محل نب زا دق مرف
تیرهای شاهد 1/60 9) و 91/60 (بدون مقاوم سازی) .
دارائ شكسست ترم بودة ء پی او تسلیم آرتاتورعافق گششنی :
کرنش در دورترین تار فشاری بتن از 0035/0 در هر دو نمونه
تجاوز نموده و با پکیدن بتن ناحیه فشار
شود. در شکل 3 تجوه شکست Ee: و
است
صفحه 23:
:شکست خمشی در ثیر 0
نمونه های مقاوم 3 eee ق همگی به
واسطه گسیختگی ور “!)0 تخریب شده آند .
اين شكست به طور راو رد
محسوب مى شود . در شكل 4 . تیرهای DWE 9
در حالت نهابى ودر شكل 5 كسيختكى
“00801 از نماى نزديك نشان داده شده است .
صفحه 24:
BHA
3
صفحه 25:
* با افزايش تعداد لایه های 6136 . تعداد ترکها
افزايش پیدا کرده و فاصله بین ترکها کاهش می یابد
که نتیجه آن کاهش عرض ترک در نمونه های مقاوم
سازی شده می باشد . همچنین می توان به ازدیاه
ترکهای خمشی پرشی به علت ازایش مقاومت نهایی
و ثابت بودن آرماتورهای برشی به علاوه ایجا
ترکهای کی در تور ede Ge has cig
جسبندكى خوب 010805 و سطح بتن اشاره كرد .
فشكي ا عه كحرش بتر ها برا نمونه هاي
آورده شده است .
* در جدول 3 مقادير بارء خيز و كرنش آرماتورها بتن
و ۳66 برای مقطح وسط دهانه در حالت نهایی
آورده شده است
cee eee eee ee ee Be
mu
توت
اه هس هه همه هو و وه هوق موه مه نز هر
لا الكو ىككسترض تركها درون ما سرى 1
صفحه 26:
hich» a براق فلع روط دار
lope lig |e
ban 7 سنا |
ey (ment on ۳
= | +
; aioe chatter
ا كم سيم ل |
LAB [ee 38 [| 8 Ta |
ال تا
gm | mee] | | ra |
Low] reso] io | ue ۷ | om |
* برای بررسی سختی و تغییر مکان تیرهای مقاوم سازی شده
نسبت به نمونه های کنترل . منحنی بار - خیز تیرهای کنترل
و ثیرهای تقویت:شده در شکل:7 آورده شذه است
صفحه 27:
* همانطور که در شکل 7 نشان داده شده است . منحنی
تیرهای مقاوم سازی شده از ابتدا تا انتهای مرحله رفتار
خطی نمونه ها به خوبی بر روی نمونه کنترل نظیر خود
منطبق است لذا می توان نتيجه گرفغت که در حالت بهره
Gy سختی و تغییر مکان نمونه های مقاوم سازی شده
(صرفنظر از تعداد لایه 6۳6 . با نمونه کنترل کاملا
همخوانی دارد . اما در ناحیه پلاستیک و تا لحظه شکست .با
افزايش تعداد sae PRE ay تير افزايش بيدا كرده
ولی خیز آن به مقدار زیادی کاهش پیدا مى كند كه اين امر
بر کاهش سطح زیر منحنی بار - تغییر مکان و در نتیجه
کاهش جذب انرژی نمونه های مقاوم سازی شده نسبت به
نمونه کنترل دلالت دارد . لذا استفاده از اين روش مقاوم
سازی (جهت اعضای تحت خمش) در مناطق زلزله خیز و به
طور کلی مواردی که نیاز به سطح خاصی از شکل پذیری
دارند باید با محاسبات کافی همراه باشد .
صفحه 28:
مصالح شکل پذیر به موادی گفته می شوند که در حین تحمل بار کرنش
های زیادی از خود نشان می دهند . کاربرد چنین بیانی برای اعضاء وسازه
های بتن مسلح عبارت از توانائی حمل تفییر شکل های غیر ارتجاعی
Gorhasti) قابل توجه قبل از تخریب (۳5۳/()) عضو می باشد . به
عبارت دیگر يك ماده يا سازه ترد با رسيدن به بار حداکثر به طور ناگهانی
شكسته مى شود . در شکل 8 رابطه نیرو - تغيير شكل كه بيانكر رفتار
اعضاى ترد و شكل بذير لست نشان ذادة شده است [7].
i i
۱ ||
35 یر سل =
فى :نمودار رخا راعضاء سكلل پر و رد[
در شكل 8 نيرو ممكن است بار . لنكر يا تنش باشد . در حاليكه تغيير
شكل مى تواند تغيير طول . انحناء ء خيز يا جرخش باشد . در اين شكل
خيز تسليم مربوط به تسليم ميلكرد در يك مقطع يا مربوط به يك انحراف
غمده از منحتی بار - خيز يك عضو يا سازة است . غبارت است از خيز
نهائى كه بعد از آن منحنى بار خيز داراى شيب منفى شود . خيز نهائى
كه بعد از آن منحنى بار - خيز داراى شيب منفى شود . خيز نهائى را مى
توان با توجه به شکست موضعی منطقه فشاری در بعضی نقاط عضو با توجه
به پایداری و هر شرایط دیگری که منجر به شکست مقطع » عضو یا سازه
مورد نظر می گردد . تعیین نمود . با توجه به شکل 8 نسبت شکل پذیری
به صورت .یا شکلی از این نسبت ها (نسبت چرخش نهائی به چرخش
تسلیم و یا نسبت انحناء نهائی به انحناء تسلیم ) تعریف می شود . [7]
صفحه 29:
* در جدول 4 مقادیر بار و تغییر مکان وسط دهانه تمامی تیرها
در حالت تسلیم و نهایی آورده شده و با استفاده از آن در
جدول 5 مقادیر نسبت شکل پذیری جابجایی و انحناء
مخاسبة و آورذة تثنده اسك .
He
076
086
11
۳1
شیر زوس مه را در ات لیم وتا
مه واه
7 8
oH
391
62
237
:نسبت شكل يديرى جابجايى وانحاء
| 011
ductlty ratio | over cont
‘beam
00
= 46
24 387
.313 334
= 719
27 44#
666 24
‘Test beam
BHO
BHI
BHA
Sevies
صفحه 30:
MOMENT (km)
6 لهف امف صف 0.002 noms تف فنصم صرف Wess
STRAIN (amin) )]
Tg ثار فشارى بنن نسيت به ممان در وسط دهاته نير
*؟ شكل 9 نشان مى دهد كه تا زمانى كه هنوز تيرها از رفتار
الاستیک برخوردارند و بتن ترک نخورده است . بین نمونه
های تقویت شده و تیرهای کنترل اختلاف چندانی مشاهده
نمی گردد . تیرهای کنترل پس از ترک خوردگی تا نقطه
تسليم داراى رفتار خطى بوده و يس از تسليم آرماتورهاى
کششی . کرنش تارهای فشاری بتن به سرعت افزایش پیدا
کرده تا به مرحله شکست (پکیدگی بتن) برسند . اما در نمونه
های تقویت شده . با افزایش تعداد لایه های ES PRE
تار فشاری بتن نیز تمایل بیشتری به رفتار خطی تا لحظه
شکست از خود نشان می دهد که این مساله به خوبی در
شکل های 8 و 9 جهت تیرهای BOWE 4 WWE قابل
مشاهده است
صفحه 31:
:تفیرات کرنش فلا دکششی و بتن جهت یرهای ۸۸4و BHA
در شکل 9 تغیرات کرنش در فولاد کششی ۰ سطح 600808 و
تار فشاری بتن برای مقطع وسط دهانه جهت تیرهای
و ,/1) آورده شده است . علاقمندان می توانند
جهت مطالعه نتایج تمامی نمونه ها به مرجع [9] مراجعه
نمایند .
در این تحقیق با بررسی اثر لایه های فیبر کربن بر روی
مقاومت خمشی تیرهای بتنی تقویت شده با ۳6۹6۳ . نتایج
زیر حاصل گردید .
صفحه 32:
استفاده از ۳66) در مقاوم سازی خمشی تیرهای بتنی
حاوی بتن با مقاومت بالا » روشی بسیار موثر و کار آمد در
افزايش مقاومت نهايى ge yal باشد -
در نمونه های تقویت شده . با افزايش تعداد PRE slo gy
» کرنش تار فشاری بتن ۰ تمایل بیشتری به رفتار خطی تا
لحظه کشست از خود نشان داده و تحت تاثیر ترکٍ خوردگی و
ae رماتورها قرار نمى كيرد بعبارت دیگر می توان از
ها جهت کاهش کرنش فشاری بتن استفاده نمود .
در سین از جداشدگی 0 سطح بتن
د ء حالت بهينه زمانى است كه دقيقا در لحظه
ا فشارقى جد كك رتيوت
پرسد
در مواردی که کاهش خیز (صرقنظر از شکسث ترد) مورد نظر
باشد » استفاده | ")ها بسيار موثر اس
با فزایش مقدار آرماتورهای کششی , اثر مقاوم سازی کاهش
پیدا مي کند به طوری که با 36136۳) یکسان در تیری با ۰2 1
درصد آرماتور کششی نزدیک 45 درصد افزایش مقاومت » و
برای همان تیر با 4 ۰ 2 درصد آرماتور کششی تنها 12 درضد
آفزایش مقاومت به دست آمده است
در حالت بهره برداری » سختی و تغیبر مکان نمونه های مقاوم
سازی شده (صرفنظر از تعداد لایه "61۳6196 . با نمونه کنترل
كاملا همخوانى دارد . اما در ناحیه پلاستیک و تا لحظه شکست
.با افزایش تعداد لایه ۳6/36۳) . سختى تير افزايش بيدا كرده
ولی خیز آن ب مقدار زیادی کاهش پیدا می کند که این امر بر
کاهش شکل پذیری نمونه های مقاوم سازی شده نسبت به
نمونه کنترل دلالت دارد
صفحه 33:
مس خان “OrrPoure ,.@ , ماس( مدا ,ساب ربا ر فقو
سرت ۳۱ دزن لسرجه تست مسا نسوس
0006 ر9 , 40 , Oowpunies Por Orwirwton ده سول *
900-0003 وم
Ok, )8 لال ,سا0 ,يلاك ced Park , 0.0., "rat ver Parner
ممما oP nenPorvial eveeret: barney otriantheved wth steed
kites Por Pentre”, lured of Oirwhured Dergorerins, (2S ,
8009 , py SE’P- GOS
Porecrd, Ts Dhar, Loorel herr» Y .5 “Pexurd bebo of
retPorced ای
ول رتیت تیم ی الوا مسا oP Pargtoeer try
Omwrwes, O.E8 COO. مر 960
Obche rar, @. od Grant, سره اما" رب
ال ات ارم وا وت لا
ی
۱
] » P., Wark . 1.0. acd koe , O.0.,
“Plexurd beaver oP RIO beucy vineetheued uals carbon Per
ماه ان اما or Pabriy ورن تن ال رد Por
مس( , ۵۳, ۵009, ۵900
Dares , 0.0., “BPPevt oP varboerPber نمی ۵ ما
of ممعمجما نما بج بمحص لمن هجمنها مان تحمس لجر
هس "أب لمصمل ," صيممما تمصعمت لمبسكاجم لمممو ممصم
0:7 مم :000000 ,0, © , مین ۳
مقصودى , على اكبر . شكل بذيرى سازه هاى بتن آرمه ويزه مناطق زلزله خيز .
اتتشارات دانشگاه شهید باهثر کرمان ۰ 1375
DOCLEGOGDA, © ۵ 000 00۵0000 , V.
Phar chetlty oP LOO warwbers . لحت ری لس
Dvckustn, Od. OF, Oe , G, Oepernber OOO , pp . 166-
. 609
vhady oP LOO موس لمی لسی() با ۵ ,2۷۵۱ را
ty be sdbeotied Por te ی |
ewer oP PHD, Ord Bors, Devt, of Kereza Dawersty,
: 6006, Kerwan, Wrox