صفحه 1:
صفحه 2:
تهیه کنندگان :
حمید رضا جابری زاده
ميلاد خدابى
استاد : جناب اقاى دكتر رزازى
صفحه 3:
ترک ناشی از هیدرون (0۲۵۳9 ۳۱۷۵۲۵96۲) از جمله
مشکلاتی است که در جوشکاری برخی از فولادها و تحت شرایط
خاص بروز می کند. برای مثال فولاد ساده کربنی با بیش از ۰.۱۵
درصد کربن (اگرچه فولادهای با درصد کربن کمتر از این حد هم
در مقلبل این پدیده مصونیت ندارند)؛ فولادهای کرم - مولیبدنی
فولادهای کم آلیایی عملیات حرارتی پذیر و فولادهای زنگ نزن
مارتنزیتی و زنگ نزن دو فازی (در حضور ساختاری با بیش از ۵۰
درصد فریت). مستعد به بروز اين يديد هستند. این پدیده به نام
cle دیگری همچون تردی هیدروژنی
(Hydrogen Embrittlement) 9 ترى خوردن
(ge ously 35 (Delayed Cracking) «+b شود
صفحه 4:
صفحه 5:
پدیده تردی هیدروژنی عموماً در محدوده دملیی متوسط شدت می گیرد
و از اين رو این پدیده اغلب در دماهای کمتر از ۹۵۰ درجه سانتیگراد
اتفاق می افتد. ترک هیدروژنی بلافاصله پس از سرد شدن جوش و يا
پس از گذشت مدت زملنی که این زمان به جنس و ریزساختار فولاد.
حالت و اندازه تتش های پسماند و میزان هیدروژن موجود در جوش
بستگی دارد. بوجود می آید. مثلاً در فولادهای مارتنزیتی با استحکام
بالاه تشکیل این پدیده توام با تاخیر می باشد و هر چقدر میزان
هیدروژن موجود کمتر باشد. زمان بروز ترک طولانی تر خواهد بود
صفحه 6:
ترك هيدروزنى از نوع ترك سرد (©1 ©0136 2010)) محسوب می شود که حاصل
به تله افتادن اتمهای هیدرون در محل عيوب كريستالى است. به طور كلى ترك
سرد عنولنى است براى ترك هايى كه يس از انجماد و سرد شدن جوش تشكيل
مى شوند. از طرفى جون اين ترك ها معمولاً در شرايطى كه جوش تحت قيد و
مهار (18651:131175) قرار دارد بوجود مى آيند. بنام ترک های مهاری و از طرفی
هم چون چند ساعت و یا حتی چند روز پس از جوشکاری نیز ممکن است بوجود
آيند به نام ترك هاى تاخیری هم خوانده می شوند. از لحاظ محل بروز ترک نیز
ترک (Root Crack) (25> a4, Sy 5 Toe Crack) (ty WJ 3
ترک زیر گرده جوش Bead Crack) ۱06۲) به آن اطلاق می شود
صفحه 7:
بیشتر موارد با نفوذ لتم های هیدروین از فلز جوش به سمت نواحی متاثر از حرارت جوش
(۲۱۸2» ترک در لین نواحی به وجود می آید که ترک زیر گرده جوش مثالی از اين مورد است.
لين نوع ترک در فولادهایی با ساختار مخلوط از فریت در زمینه مارتنزیت و یا بینیت تشکیل
می شود و چنین ساختاری در بخشی از منطقه ۳۱۸2 که در فاصله دورتری از خط ذوب
(1۳6 50۳لا۳) قرار دارد. بوجود می آید و هرچه قدر سختی پذیری فولاد بیشتر باشد این
فاصله بیشتر خواهد بود. اگرچه با نفوذ لتم های هیدرون به نواحی مجاور جوش و نیز اینکه در
اغلب موارد از سیم های جوش کم کرین نسبت به فلز پایه برای جوشکاری استفاده می شود.
احتمال تشکیل ترک هیدروژنی در جوش کاهش می یلبد. هلی یک نوع از لين ترك ها به نام
Fish Eyes) cok ete نیز در فلز جوش بوجود می آید که به صورت نقاط کوچک و
سفید در سطح شکست فلز جوش و عمدتاً در مجاورت تاپیوستگی های ساختاری همچون مک
(Gas Holes & Inclusion) b& JET 5 635 ce ديده مى شود
صفحه 8:
مولکول های هیدروُن موجود در اتمسفر جوشکاری در اثر حرارت قوس الکتریکی به صورت اتمی تجزیه می
خیلی کم است. ولی اين اتم ها به راحتی و به
شوند. و با وجود اينکه حد حلالیت اتمهای هیدروژن در فولاد مذا
سرعت جذب حوضچه جوش خواهند شد. با کاهش درجه حرارت, حد حلالیت هیدروین در فولاد مذاب بتدریج
کم می شود و در محدوده دمایی انجماد فلز جوش حد حلالیت کاهش چشمگیر و ناگهانی خواهد داشت. بطوریکه
در اغلب موارد منجر به تشکیل مک های هیدروژنی (۲۱۵۱65 5۱0۷۷ ۵۲۵96۳ ۲۱۷) در جوش می گردد. به
این دلیل که غالبً فرصت کافی برای خروج حبابهای هیدروین وجود ندارد و حبابها در حين انجماد فلز جوش به
تله خواهند افتاد. در لین مورد شواهد نشان می دهد که آخال های درون حوضچه جوش محل های مناسبی برای
جوانه زنی حباب های هیدروژن می باشند
پس از انجماد و طی سیکل خنک شدن جوش, اتمهای هیدروژن برای کاهش شیب غلطتی خود تملیل به نفوذ به
سمت نواحى مجاور به جوش را خواهند داشت. نفوذ هیدروژن در فولاد ترجیحاً درون دانه ای بوده و سرعت و نفوذ
با کاهش درجه حرارت کم می شود. در این شرلیط وجود تدش های موضعی کششی «کرنش های کششی) در
اطراف ناپیوستگی ها و عیوب کریستالی کمک به نفوذ اتم های هیدروژن خواهند نمود.
صفحه 9:
برای مثال میدان تنشی اطراف ابجایی ها سبب می شود که اتمهای هیدروین به این مناطق نفوذ
نملید. و تجمع آن موجب می گردد که به عنوان عامل ایجاد ترد کننده (Embritting Agent)
محسوب شوند. در واقع وجود اتمهای هیدروین منجر به کاهش استحکام شبکه کریستالی و افزایش
های موضعی حاصل از تجمع در محل های ذکر شده می گردد و در نتیجه استعداد به ترک
خوردن افزوده خواهد شد. اگر فولاد رفتار ترد داشته باشد. در محل تجمع هیدروژن ترک بوجود خواهد
آمد. ولی اگر فولاد فرم پذیری کافی داشته باشد. آنگاه جولنه زنی ترک مشروط به وجود تنش هاى
کششی خارجی (ناشی از انقباضات انجمادی و حرارتی) خواهد بود.
وقتی غلظت اتمهای هیدروین در نوک تاپیوستگی های و ریز ترک های قبلیبه حد بحرلنی برسد رشد
ترک را خواهیم داشت. در لین رابطه عقیده بر لین است که هیدروین انری پییند چسبندگی اتم های
در نوک را کوتاه می کند. شکل ۲ تصویر میکروسکوپی از ترک های هیدروژنی را نشان می دهد.
صفحه 10:
صفحه 11:
شرلیط تشکیل ریزترک ها با وجود آخال های غیرفلزی ریز که در فلز پلیه ممکن است وجود داشته باشد. تشدید
می شود. رسوبات و آخال های اکسیدی و نیتریدی بعنوان تله های نامنظم برای هیدروین محسوب می شود و
مورفولویی و توزیع و محل این آخال ها (در ناحیه ۳1۵2 بر روی پدیده تردی هیدروژّتی تاثیر زیادی دارد.
احتمال اینکه غلظت هیدروژن در اطراف آخال های ریز و کروی و پراکنده (و ذرات قاز دوم) به بیش از حد بحرانی
پرسد کمتر است و از لین رو جولنه زٍنی ترک هیدروژنی به تاخیر می افتد. بر عکس اگر این فازها درشت و سوزنی
و خصوصاً در مرز دانه باشد. حساسیت به ترک هیدروژنی تشدید خواهد شد. برای مثال نیترید کرم (۷| 012)) در
فولادهای زنگ نزن دوفازی (دوبلکس) و در حضور فاز فریت بیش از ۶۰ درصد احتمال تشکیل ترک های
هیدروژنی را افزلیش خواهد داد. یا نفوة لتم های تازه هیدویٌن به نوک ترک. رشد آن ادامه یافته و در نهلیت منجر
به بروز پدیده ترک هیدروژنی می شود. بنابراین تردی هیدروژتی را می توان یک پدیده کنترل شونده با نفوذ
Diffusional Controlled) و ,|« « ;2 las cul Time Depending) نظر رشد
ترک درون دلنه ای و مرزدانه ای خواهد بود. در وآقع در تدش های کم رشد ترک بین دلنه ای (در مسیر مرز دانه
های آستنیت قبلی) و در تنش هاى زياد در مسیر درون دانه ای می باشد
صفحه 12:
در هر حال مکانیزم های دیگری برای توجیه پدیده ترک خوردن به کمک هیدروژن
Joo al » ips) as cu! os ai! (Hydrogen Assisted Cracking)
Ly (Decohesion Model) su> 2 نهاده شده است. در یکی از اين
وری ها برای توجیه پدیده از معادله گریفیت استفاده شده استد بر طبق این معادله
تنش شکست ترک بیضی شکل به طول :26 برابر 2۴.۷)5(/۳(0.5) < 06
می باشد که در آن *] مدول یانگ و ۷5 انرژی سطحی ترک است. واضح است که عاملی
که منجر با کاهش ۷5 می شود. تنش شکست ترک را کاهش می دهد و لين عامل از
طریق جذب اجزاء مناسب در سطح ترک مهیا می شود. بنابرلین نفوذ لتم های هیدروژن
و تجمع آن ها بر روی سطوح ترک های موجود در ساختار سبب. کاهش انریٍی شکست
ترد مى شود و در واقع رفتار ماده ترد خواهد شد
صفحه 13:
در شکل ۴ تئوری مشلبه با توضیحات فوق ارلئه شده است. مطلبق با لین تثوری اندر کنش
میان نابجاییهای متوقف شده در نوک ترک. و تحت تنش اعمال شده خارجی سبب بوجود
آمدن تدش ماکزیممی در فاصله حدود ۲۰ میکرومتری از نوک ترک می گردد. و در این
للت لتم های هیدرون تحت تاثیر میدان تنشی مذکور قرار خواهند گرفت. حال اگر غلظت
هیدروین در لین نقطه به حد بحرلنی لازم برسد. یک میکرو ترک تشکیل می شود که ناشی
از کاهش استحکام چسبندگی موضعی و یا توقف حرکت ابجایی در ناحیه غنی از هیدروژن و
يا هر دوى لين عوامل می باشد. لین میکروترک در فاصله ۱ میکرومتری از نوک ترک دوباره
متوقف خواهد شد و لین عمل همچنان ادامه می یلبد و فرآیند کنترل کننده آن فراهم بودن
هیدرون در محل حداکثر تنش هیدرواستاتیکی است که در فاصله ۲۰ میکرو متری از نوک
قرار دارد.
صفحه 14:
شرایط تشکیل ترک های هیدروژنی و راه های جلوگیری از آن
سه شرط اصلی برای بروز پدیده تردی هیدروژنی ذکر شد است و گفته می شود که کنترل و حذف
هر کدام از شروط. تشکیل لین پدیده را تا حد زیادی کاهش می دهد. لین سه شرط به تفکیک در
ادامه مورد بررسی قرار گرفته است
الف) جذب هیدروژن در چوش
مقادیر بسیار کم هیدروین در فلزات و آلیاژهای با شبکه کریستالی 066 و 66] که اساسا استعداد
بیشتری به بروز ترک های هیدروژنی دارند. برای تشکیل ترک کافی خواهد بود. برای مثال وجود
۱ درصد هیدروژنی در فولاد منجر به تشکیل ترک هیدروژنی, می, گردد.
صفحه 15:
حد مجاز هيدرون با افزايش درصد كربن و عناصر آليازى فولاد كاهش مى يابد. جون در ابن حالت احتمال تشكيل فاز سخت
مارتنزیت که خطر بروز ترک های هیدروژنی را تشدید می کند بیشتر خواهد بود. از منابع ورود هيدروزن در جوش موارد زير را
مى توان نام برد:
* رطوبت و سلولز و آب تبلور موجود در مواد رويوش الكتروده
* رطوبت موجود در بودر يا فلاكس جوشكارى؛
* رطوبت موجود در فلاکس سیم جوشهای توبودری؛
* رطوبت و زنگ زدگی و آلودگی های هیدروکربنی (گریس و روغن و رنگ و .. ) موجود بر روی فلزات پایه,
* رطوبت موجود در کازهای محافظ که در روش جوشکاری با محافظت گاز خننی منل ۷/16, 16و ۴۸۹ مصرف می شوند؛
موارد بالا خطر جذب هیدروین و تردی هیدروژنی وجود دارد. برای مثال در جوشکاری فولادهای زنگ نزن دوبلکس از گاز محافظ
۸۳0.5۳2 استاده می شود که اين خود خطر بروز تردی هیدروژتی را افزایش می دهد
صفحه 16:
ب) وجود ساختار مستعد به تشکیل ترک
به عنوان مثال در فولادها وجود ساختار میکروسکوپی که به طور کامل و یا نسبی حاوی فاز ترد مارتنزیت
باشد. احتمال بروز این پدیده افزایش می یابد. در جوشکاری به ندرت احتمال دارد که سرعت سرد شدن
جوش کمتر از حد 5 ۲/5 باشد. و با این سرعت سرد شدن حتی در اکثر فولادهای کم آلیاژی نیز شاهد
تشکیل ساختار مارتنزیتی خواهیم بود. و البته هر چقدر درصد کربن فولاد بالاتر باشد. این استعداد
بیشتر خواهد شد. توضیح اینکه با افزایش درصد کربن فولاد. عملاًفاز مارتنزیت حاصله سخت تر و
شکننده تر می شود و از اینرو فولاد مقاومت کمتری در برابر ترک های هیدروژنی خواهد داشت. همچنین
وجود عناصر آلیاژی که سب افزایش قابلیت 25 .24 (Harden ability) فولاد می شود.
همچون نیکل, موجب می گردد که وسعت ناحیه مارتنزیتی در قطعه پس از جوشکاری افزوده گردد. و
اين خود خطر تردی هیدروژن را افزایش می دهد.
صفحه 17:
ج) تنشهای پسماند
حرارت موضعى جوشكارى سیب انبساط نواحی اطراف جوش مى شود و در هنكام انجماد و سپس سرد شدن جوش, انقباضات
Contraction) site 3b 5 estes! & 510۳101396 را داریم که چون بصورت موضعی و غیر یکنواخت صورت می گیرد
منجر به بروز تنش هاى بسمائد در ناحيه جوشكارى شده مى كردد. جراكه اغلب امكان آزاد شدن اين تنش ها از طريق تغيير فرم
غیر یکنواخت قطعه وجود ندارد. در بسیاری از مود آزاد شدن موضعی اين تدش ها (اگر در حد تدش تسلیم نباشد) سبب پیچیدگی
و تايبدكى اجزاء اتصال مى شود و يا مى تواند منجر به بروز ترك شود كه اين مشكل در قطعات ضخيم جدى تر خواهد بود.
ندزه گیری ها تشان می دهد که تدش پسماند در جوش بر روى ورق هاى نازك شامل تنش كششى در دو طرف جوش و با فاصله
كم از آنء و تنش فشارى در فواصل بيشتر از جوش مى شود. در ورق هاى ضخيم (با طرح اتصال جناقى يكطرقه) تنش زاويه اى نيز
بوجود می آید که یا اضافه شدن تعداد باس های چوش این تدش نیز افزوده می گردد.
در خيلى از موارد تنشهاى يسماند قبل از جوشكارى نيز ممكن است وجود داشته باشند. كه اين تنشها با تدشهای حاصل از
جوشکاری ترکیب می شوند. در هر حال بيش بينى و محاسبه تنش هاى يسماند كارى مشكل بوده و غالباً يا مدلهاى رياضى و از
طریق شبیه سازی با روش های المان محدود و اختلاف محدود صورت می گیرد. قدر مسلم اینکه وجود تدش های کششی پسماند
در موضع جوش خطر بروز ترك هاى هيدروزنى را افزايش مى دهد و هر جقدر شدت و تمركز اين تنشها بيشتر باشد. خطر بروز
تردی بيشتر مى شود.
صفحه 18:
یادآوری می شود که ترک های هیدروژتی ممکن است پس از تخیر طولانی حدود چندین نماید. منی در شرایطی که احتمالاً
قطمه در شرایط سرویس کار و تحت تنش قرار مى كيرد ممكن است دجار ترك و شکستگی شود. در این موارد تتش های حین
سرویس با تنشهای پسماند در قطمه جمع شده و منجر به بروز تركهاى هيدروزنى مى شوند.
قرط چهارمی نیز برای ترک های هیدروزنی ذکر شده است و آن اینکهمی بایست فولد در محدودهدمایی ۱۰- تا 1۶۰+ درجه
سانتيكراد قرار داشته باشد.
با مرورى بر شرايط تشكيل و مكانيزم تردى هيدروزنى مشخص مى شود كه روش های كنترل و بيشكيرى از بروز اين بديده بطور
خلاصه عبارت خواهند بود از
3 استفاده از مود مصرفی (60۳050609165) عری از هیدروژن بگوته ای که غلغلت هیدروژن جذب شده در جوش به کمتر
از حد بحرانی برس
۲ بکارگیری فرآیند و روش صحيح و مناسب جوشکاری تا حداقل جذب هیدروژن و تنش های پسماند چوشکاری را منجر کردد و
بعلاوه شرايط مطلوب ترى را براى تشكيل ساختار مقاوم به ترك فراهم آورد.
۳ استفاده از عملیات حرارتی بیش گرمایش و پس گرمایش (۲۱۵۵۲/09 ۳05۲ :6 ۲۷۵۵۲۳9 SoS a> Cults Pre
به حذف یا کاهش حد هیدروژن و تنش های پسماند و بهیود شرایط تشکیل ریز ساختار غیر حساس به ترک های هیدروژتی
صفحه 19:
چرا فولاد را پیش گرم می کنیم
در مواردی که خطر بروز ترک های هیدروژنی وجود دارد. اولین کاری که اغلب توصیه می شود انجام عملیات
حرارتی پیش گرمایش و معمولاً پس گرمایش است. چراکه موثرترین راه حل کاهش و یا حذف احتمال ترک خوردن
هیدروژنی است. در این مورد اینطور گفته می شود که با انجام هر عملی که منجر به مسیر اشتباه در عملیات
جوشکاری شود. استفاده عاقلانه از پیش گرمایش بیش از هر چیز دیگری کمک خواهد کرد تا به مسير درست و
موققیت آمیز نزدیک شویم.
در بسیاری از موارد دلیل اصلی استفاده پیش گرمایش در فولادها کمک به حذف هیدروژن پسماند و پیشگیری از
بروز پدیده هیدروژن تردی ذکر شده است. البته لزوم انجام چنین عملیاتی با در نظر گرفتن عواملی همچون سختی
پذیری فولاد (کرین معادل)» مقدار هیدروژن جوش و درجه قید (Degree of Restraint) Jit les
مشخص خواهد شد. درچه قید و مهار اتصال فاکتوری است که مشخص کننده درجه آزادی حرکت اجزاءاتصال در
هنگام جوشکاری می باشد. با این توضیح که در جوشکاری های ذوبی, فلز جوش هنگام انجماد دچار انقباض می شود
و بدین ترتیب اجزاء اتصال تحت تدش کششی قرار می گيرند.
صفحه 20:
حال اكر اجزاء اتصال از آزادى حركت نسبى برخوردار باشنذ. تنش هاى مذكور خنتى مى شونف. در غیر ینصورت اگر تتش های بوجود آمده به اند
تنش تسلبم و با تنش شكست الياز باشد آنكاه منجر به تابيدكى ويا ترك خوردن محل جوش مى شود در مجموع بايد كفت كه در درجه مهار اتصال
متناسب با ضخامت اتصال, طرح اتصال abd J , JOiNt Design) تفيير مى كتد.
يروقسور لستوت (5]011) در كتاب خود دليل اصلى استفاده از بیش گرمایش را کاهش استعداد به تشكيل ترك هاى تاخيرى هیدروژئی در موضع
جوش در فولادهاى كربتى و آليازى ساختمانى (58©©|5 لوال :6 63۳۵۵ ۵1لا 0انا5) ذکر کرده است. وی چهار توجيه را براى اينكه.
جرا ييش كرمايش در اينكونه موارد مى توائد مفيد باشد به شرح زير بان نموده است+
1 پیش گرمایش سرعت سود شدن فلز جوش و نواحی مجاور آن را کاهش می دهد و بدين ترقيب شرابط براى تشكبل ساختار متالورزيكى قرم يذير
كه مقاومت بيشترى در برابر ترك خوردن دارد. حاصل می گردد
۲ با کاهش سرعت انجماد و سرعت سود شدن جوش. فرصت و زمان کافیبرای خروج هيدروزن از جوش و نواحى مجاور متائر از حرارت بوجود مى
آيد و در واقع بدين ترتيب ابمنى قطعه در برابر ترك هاى هيدروزنى افزوده مى شود
؟. بيش كرمايش علاوه بر آنكه مقدار انقباض را كاهش مى دهد. سبب اصلاح تنش هاى بسمائد نيز مى كردد و بتابراين در مجموع خطر ترك خوردن.
كمتر مى شود
۴ پیش كرمايش موجب مى كردد تا فولاد به محدوده دمابى كه در أن خطر شكست ترد حبن جوشكارى وجود ندارد. منتقل شود.
خاطر نشان مى شود كه يبش كرمايش براى جلوكبرى از ترك هابى موثر است كه از نوع ترك سرد باشند و احتمال بروز اين ترك در حضور هيدروزن
نشدید می گردد. در واقع ترکهای تا زمنیکه فولادبه درجه حرارت محیط نرسیده باشد. تشكيل نخواهند شد و در خیلی از موارد ترک خوردن همراه
با تاخير جند روز يس از جوشكارى اتفاق مى افتد.
صفحه 21:
شواهد نشان می دهد که پیش گرمایش به عنوان موثرترین روش حذف پدیده ترک های هیدروژنی. سالهاست مورد استفاده قرار
گرفته است. تحقیقات انجام شده بیانگر این واقمیت. است. که ترکهای زیر گرده چوش که در فولادهای کرین - منگنزی جوشکاری
شده با لکترودهای حاوی مقدار نسبتاًزیاد هیدروژن بوجود می آید که با پیش گرم نمودن قطعه تا حدود ۱۵۰ - 18 درجه
سانتیگراد کاملاً حذف خواهد شد.
همچنین در تحقیقات دیگری مشخص شده است که سرعت سرد شدن قطعه در زیر دمای ۲۰۵ درجه سا مهمی بر
پدیده ترک خوردن هیدروزنی دارد و در واقع تسریع در سرعت سرد شدن موضع جوش در دماهای کم پدیده ترک هیدروژتی را
شدت می بخشد چراکه زمان کمتری برای خارج شدن از ساختارفولاد خواهد داشت.
در کل نتیج نشان می دهد که دمای پیش گرمایش خبلی کم در حدود ۵۰ درجه سانتیگرد نیز در برخی از فولادها همچون فولاد
ساده كربنى مى تواند منجر به کاهش خطر تردی هیدروژتی گردد. چون با این عمل سرعتد سرد شدن جوش در زبر دمای ۲۰۵
درجه سانتیگراد یه حد کافی می باشد.
شایان ذکر است. که در این بخش دلایل پیش گرمایش فولا با توجه به حذف مشکل ترک های هیدروژنی ذکر شده است. در هر
حال دلایل دیگری هم برای پیش گرمایش وجود دارد كه براى مثال يك مورد آن قراهم كردن بالانس حرارتى در اتصال بین قطعات
نامتجانس است. در اين موارد بيش كرمايش كمك مى كند كه فاكتور فروكش يا افت حرارتى 5110 1©86]) در طرفين ذرز
اتصال متعادل گردد.
صفحه 22:
فجايع ناش او تک ای ype
ترکهای هیدروزنی ممکن است که هموره قلبل تشخيص و شتاسابى نباشتد. به طور معمول چون لين ترك ها اغلب به سطح قطعه راه ندارند. لذا امكان
تشخبص و شناسابى لن هابا روش هاى بازرسى ذرات مغناطيسى و ملبع تفوذى وجود نخواهد داشت. همجنين بسته به اینکه جهت ترک در چه امندادی
نسبت به راستاى يرتونكارى قرار داشته باشد. امكان شناسابى .با تست هاى راديوكرافى نيز ممكن است وجود نداشته باشد. اكرجه در جنين مواردى روش
التراسونيك بهترين روش شناسابى ته
باشد. و جه تكنيكى براى ارزيابى آن بكار گرفته شده باشد. حتی ممکن است با روش التراسونيك هم قابل شناسابى و تعبين محل نباشد.
بن محل هاى تركهاى داخلى بحساب مى آيد. ولى بسته به اينكه ترك در جه عمقى قرار داشته باشد و چقدر بزرگ
دز هر حال اكر عيب ترك هيدروزنى غير قليل شناسابى باقى بملئد و قطعه راغى شرليط سرويس كار شوده آنكاة شكست و اتهدام آن در حالت بارگذاری
بحرلنى حتمى خواهد بود. تاكتون جندين مورد فاجعه در مورد شكست ترد اتفلق افتاده لست كه براى مثال مواردى جون دو نيم شدن كشتى هلى غول
يبكر در آبهاى اقيانوس هاء شكسته شدن يلهاى فلزى طويل, انفجار خطوط انتقال كاز انفجار ديك هلى بخار بالايشكاه ها وخبروكاه ها وجسيارى از موارد.
مشابه را مى توان نام برد كه عمدتا ناشى از محاسبات نادرست طراحى جوش و با اجراى نامناسب عمليات جوشكارى بوده و ضررهاى مالى و جاتى غير قابل
جبرانى را ببار آورده اند. در خبلى از لين موارد علت اصلى بروز حادنه. وجود ترك هلى هبدروزنى شناسابى نشده در موضع جوشكارى كزارش شده است.
cal گر در کل ترگی وجود ممعم a al ol ilies gl aS aah الكل يميم فته حرليط کار چگونهپاشد ممکن است سجر يجين
حوادت ناگواری گردد
صفحه 23:
صفحه 24:
