سایرورزشی

تست شاتل ران

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 17 اسلاید تست شاتل ران Shuttle RUN

cm.bonab

صفحه 1:

صفحه 2:
‎٠١‏ تست تمرینات شاتل ران ‎Shuttle‏ ‎UD. ‎ ‏:ارائه دهنده ‎ ‎

صفحه 3:
PIS ott ol ty ‏وم هک‎ es فا کتورهای آماد گی جسمانی مرتبط با سلامتی است که در تمامی دوره های تحصیلی باید به آن پرداخته شود. و دییران تربیت بدتیباید با برتمه ریزی و تمرینات مناسب هوازی در توسعه و افزایش این فاکنور در داتش آموزان کوشا باشند. فاکتور دردانش آموزان از اين سوال مطرح است که آیا آزمون ۵۴۰ متری که برای سنجش آماد گی هوازی در مدارس اجرا می شود روایی قبلا براى سنجش ‎١‏ آزمون ۵۴۰ متر استفاده می شد . درا بر قلبی-تنفسی را دارد یا استقامت در سرعت را می‌ستجد؟ آیا آزمون ۵۴۰ متر جز زمان دویدن شاخص اندازه گیری دیگری به ما می دهد؟ متخصصان علوم ورزشی؛ آمادگی جسمانی را کیفیتی متشکل از مجموعه عناصر جسمانی - حرکتی می‌پندارند که آمادگی قابی - تنفسی: به دلیل نقش اساسی که در تأمین و حفظ سلامت دستگاه قلب و عروق دارد: نسبت به سایر عوامل آمادگی بدنی و حرکتی از اهمیت پیشتری برخوردار است. با توجه به اينکه قابلیت عملکرد قلبی- تنقسی با نشانگر فیزیولوژیکك حداکتر اکسیژن مصرقی ارتباط تنگاتنگی دارد؛ به کمک آزمون‌های میدانی و آزمایشگاهی معنبر ورزشی به بر آورد :۷021198 و سنجش توانایی قلب و عروق مبادرت ورزید. در این خصوص, اراله آزمون‌هایی که علاوه.بر سهولت اجرا برای اقشار مختلف جامعه ا درجه اعتبار و پیاییبالابی در سنجش ‎OUT‏ ‏دستگاه قلبی - عروقی افراد برخوردار باشند ضروری است. از میان آزمون‌های موجود می‌تران به آزمون دوی رفت و ب رگشت ‏ ۲۰ متر اشاره ازمون یرای افراد بالای کرد که از سوی اتحادیه‌ی ورزشی ارویا؛ یک آزمو ن میدانی معتبر در سنجش ظرفیت هوازی شناخته شده است | ‎NY‏ ات ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 4:
انواع آزمون های میدانی در ارزیابی استقامت قلبی عروقی 3 آزمون ۰متر * آزمون ۲۴۰۰ متر(کوپر) * آزمون بالک ۱۵ دقیقه ۰ آزمون شاتل ران

صفحه 5:
آزمون های استقامت قلبی عروقی ویژه دانش آموزان در در کشورهای توسه یافته در کشور های توسعه یافته به منظور ارزیابی آمادگی جسمانی دانش آموزان در رده های سنی مختلف از آزمون های مختلفی استفاده می شود. در ارزیابی ظرفیت هوازی آزمون های که مورد استفاده قرار میگیرند: ” آزمون يبسرمعءدم 006 يا شاتل ران (دنه علتاب (One mile run) ple ‏دوى يك‎ She 4 آزمون یک مایل پیاده روی ‎The Walk test)‏ برای دانش آموزان کم تح ركك

صفحه 6:
یک آزمون نسبتا جدید در ارزیابی قابلیت هوازی برای دانش آموزان و بزر گسالان معتبر است. آزمون چند مرحله ای رفت و ب رگشت ۲۰ متر است که با نام های پیسرء‌لیگر و آزمون بوق نیز شناخته می شود.در این آزمون شخص در بک مسافت ۲۰ متری که با علایمی از جمله خط يا مخروط مشخص شده است, به صورت رفت و بر گشت . می دود.در ابتدا سرعت کم است و سپس مرحله به مرحله افزایش می یابد تابه حداکثر سرعت برای برآورد حداکثر اکسیژن مصرفی پرسد. 24 Shuttle Maes

صفحه 7:
وم یو ود میرسد که آزمون شاتل ران با توجه به امکانات محدود فیزیکی ورزشی در کشور ما؛ شیوه‌ی مناسبی در بر آورد حداکثر اکسیژن مصرفی آزمودنی‌ها باشد» زیرا انجام آزمون تنها به فضایی به طول ۲۰ متر و یک دستگاه جهت نواخت آهنگ‌ها نیاز دارد. آزمون هوازی شاتل ران توسط لی‌جبر و لامبرت در سال ۱۹۸۲ ابداع شد و سپس در سال ۰۱۹۸۳ لىجير و مرسير تغیراتی در آن بوجود آمد که به آن آزمون شاتل ران نوع دوم اطلاق گردید. در سال ۰1989 لی‌جر و گادوری تغیبرات دیگری را در آزمون شاتل ران ایجاد نمودند که این آزمون» شاتل ران نوع اول نامیده شد. در این مقاله نورم آزمون شاتل ران داتش اموزان دختر و پسر متوسطه اول ودوم استان اصفهان به تفکیک کلاس وجنسیت تدوین شده است که دییران ترییت بدنی با توجه به نورم تدوین شده می تواننددانش آموزان را در رابطه با فاکتور استقامت قلبی عروقی ارزیابی ابزارمورد نیا زآزمون سطح هموار و بدون لغزندگی زمان سنج دستگاه صوتی مناسب همراه با نوار یا می‌دی پخش آهنگ برگه ثیت نتایج متر جهت اندازه گیری فاصله ۲۰ متر

صفحه 8:
نحوه اجرا و امتیاز دهی آزمون شاتل ران * اين آزمون در ۲۱ سطح (هر سطح با تعداد رفت و بر گشت مختلف)طراحی شده است. البته سطوح ۱و۲ پیشتر شییه راه رفتن سریع بوده و حالت گرم کردن دارد. * _ با شروع ضرب آهنگ تست افراد از نقطه شروع حرکت کرده و فاصله ۲۰ متری بین دو مانع (مربوط به خود) را تا ضرب آهنگ یعدی طی می تمایند ابید مانع ها را دور بزد). ‎ *‏ اگر فرد زودتر از صدای بوق(سوت) به مانع رسيدء باید صبر کند تا صدای بوق پخش شود بعد به حرکت خود ادامه دهد. ‏* در قاصله ؟ مترى موائع علامتى(خطى) روی ز ه مى شود. چنانچه صدای بوق شنیده شد ولی دونده بطلت خستگی با ‏نبودن گام هنوز به خط علامت نرسیده بود. آزمونگر یک خطا برای او اعلام و او را برای تنظيم كام و افزايش سرعت آكاه مى نماي ‎ ‎ ‏فرد با عطای سوم از آزمون خارج مى شود. ‎ *‏ بهترین سرعت دویدن بشکلی است که دونده با صدای بوق در حال دور زدن موانعباشد. ‎ *‏ سرعت دودر تمام دور هاى يكك سطح برابر استء وقتى وارد سطح بعد مى شويم كمى سرعت افزایش می يابد ‏* جون همه دونده ها با يكك ضرب آهنكك مى دوند لذا همه همراستا دور موانع خود در حال دويدن هستند.دونده اى كامش تنظيم است كه ‎ ‏با صداى بوق در حال دور زدن موانع باشد(نه سرعتش كم نه زياد است)» آزمونكر سايرين را مطلع مى كند كه هم راستا با وى بدوند. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
برگه ثبت رکوردهاه برای ثبت مسافت طی شده توسط هر فرد و دادن امتیازات است. فردی که دورها را در برگه ثبت رکورد علامت می زنده پس از شروع و در انتهای هر طول: روی عدد مربوط به آن سطح با مداد خط می کشد. بس از خروج هر آزمون دهنده از آزمون بعلت ۳ خطا و یا خستگی؛ بلافاصله دور آخرین عدد دایره ای کشیده و نام(حرف اول فاميلى) او را مى تويسد. در بايان آزمون» ركورد هر فرد(دايره ها) روبه روى نامشان نوشته مى شود يعنى شماره سطحى كه كامل دويده و تعداد طولى كه اودر سطح فعلی طی کرده بصورت اعشار ثبت مى شود. مثلا فردی که سطح ۴ را تمام کرده و در عدد ۵ سطح بعدی آزمون خارج می شود رکورد او ۴/۵ است و طبق جدول ۰ ۷۴۰ متر دویده ae 20m

صفحه 10:
مزایای آزمون شاتل ران: ن آزمون دقیقا آمادگی قلبی -تنفسی را انداژه گیری می کند نه مانند آزمون ۵۴۰متر که استقامت در سرعت را می سنجد, چون شروع آن بسیار آهسته است و شیب افزایش آن تدریجی استحالت گرم کردن دارد و از فشار ناگهانی بر آزمودنی جلو گیری می ‎as‏ ‏می تواند به صورت گروهی اجرا شود(هر فرد پین دو مانع مربوط به خود می دود). می تواند یکك روش تمرینی برای اقزایش آمادگی جسمانی شر کت کنند گان باشد(در جلسات تمرینی دستیابی به سطوح بالاتر مدنظر قرار گیرد). علاوه بر مسافت طی شده. زمان؛ سرعت دویدن و حداکثر اکسیژن مصرفی را نشان می دهد. دارای نورم بوده و وضعیت آمادگی هوازی آزمودنی[مرد یا زن) را مشخص می نماید. دارای ب رگه ثبت ر کورد بوده که اجرای گروهی را آسان و مسافت طی شده را دقیق نشان می دهد.

صفحه 11:
آیا آزمون ۵۳۰ متری که برای سنحش آمادگی هوازی در مدارس اجرا می شود روایی سنجش اسنقامت قلبی -تنفسی را دارد با استقامت در سرعت را می سنجد؟

صفحه 12:
نحوه اجرا و امتیاز دهی تست این تست در ۲۱ سطح (هر سطح با تعداد رفت و بر گشت مختلف)طراحی شده است. البته سطوح ۱و۲ بیشتر شبیه راه رفتن سریع بوده و حالت گرم کردن دارد. با شروع ضرب آهنگ تست. افراد از نقطه شروع حرکت کرده و فاصله ۲۰ متری بین دو خط (مربوط به خود) را تا ضرب آهنگ ‎Gow‏ طی می نمایند. اگر فرد زودتر از صدای بوق(سوت) به خط رسید. باید صبر کند تا صدای بوق پخش شود بعد به حر کت خود اذامه دهد. چنانچه صدای بوق شنیده شد ولی دونده بعلت خستگی يا تنظیم نبودن گام هنوز به خط نرسیده بود. آزمونگر یکت خطا برای او اعلام و او را برای تنظیم گام و افزایش سرعت آگاه می نماید. فرد با خطای سوم از آزمون خارج می شود. بهترین سرعت دویدن بشکلی است که دونده با صدای بوق در حال چرخش روی خط باشد. سرعت دو در تمام دور های یک سطح برابر است. وقتی وارد سطح بعد می شویم کمی سرعت افزایش می یابد. ای اى كا تنظیم است که با صدای بوق در حال دور زدن باشد(نه سرعتش كم نه زياد است). آزموتكر سايرين را مطلع مى کند که هم راستا با وی بدوند.

صفحه 13:
نحوه ثبت رکورد در هر اجرا به راحتی ۶-۵ نفر می توانند شر کت نمایند. نامشان کنار ب رکه ثبت ر کورد نوشته می شود. ب رگه ثبت ر کوردهاء برای ثبت مسافت طی شده توسط هر فرد و دادن امتیازات است. فردی که دوزها را در برگه ثبت ر کورد علامت می ژند. پس از شروع و در انتهای هر طول, روی عدد مربوط به ن سطح با مداد خط می کشد. پس از خروج هر آزمون دهنده از تست بعلت ۳ خطا و با خستگی. بلافاصله دور آخرین عدد دایره ای کشیده و نام(حرف اول فامیلی) او را می نویسد. در پایان آزمون, ر کورد هر فرد (دایره ها) روبه روی نامشان نوشته می شوه یعنی شماره سطحی که کامل دویده و تعداد طولی که او در سطح فعلی طی کرده بصورت اعشار ثبت مى شود. مثلا فردی که سطح ۴ را تمام کرده و در عدد ۵ سطح بعدی از تست خارج مى شود ر کورد او ۴/۵ است و طبق جدول ۷۲۳۰ متر دویده است. 2 حخجاه

صفحه 14:
مزایای انجام تست این تست دقیقا آمادگی قلبی -تنفسی را اندازه گیری می کند نه مانند تست ۰مت رکه استقامت در سرعت را می سنجد. چون شروع آن بسیار آهسته است و شیب افزايش آن تدریجی است.حالت گرم کردن دارد و از فشار ناگهانی بر آزمودنی جلو گیری می کند. می تواند به صورت گروهی اجرا شود(هر فرد بین دو خط مربوط به خود می دود). علاوه بر مسافت طی شده. زمان. سرعت دوبدن و حدا کثر | کسیژن مصرفی را نشان مى ذهد. دارای نورم بوده و وضعیت آمادگی هوازی آزمودنی(مرد با زن) را مشخص 20 نماید. دارای ب رکه ثبت ر کورد بوده که اجرای گروهی را آسان و مسافت طی شده را دقیق نشان می دهد.

صفحه 15:
ل است نکاتی برای آسانتر شدن ۱ با دقت به صدا بوق كوش دهيد تا راحتر شروع و پایان هر بوق را متوجه شوید و انرژی شما حدر نرود اگر زودتر به خط پایان رسیدید خیلی سریع سرعت را کاهش ندهید کمی کاهش کافی است. سرعت خودتون رو تنظیم کنید.گام هاتون رو در هر سطح بشمارید و دقت داشته باشید با سطح قبلی چند گام متفاوت است قامت خود را صاف (راست) نگه دارید و به پشت سر خود نگاه نکنید شانه ها شل و آرنج ها کمی خمیده نگه دارید. از صحبت كردن در طول تست برهيز كنيد جون انرژی زیادی از شما ميكيرد. لمس کردن خط کافی ست نیازی به عبور کامل از آن را ندارید. از نظر ذهنی تفکرات منفی را از خود دور کنید. قدرت مبارزه خود را بالا ببرید این تست به راحتی برای شما مشخص می کند در کجا قرار دارید وبه جه سطحى بايد برسید پس هدف خود را مشخص کرده و برای رسیدن به هدف خود تلاش کنید.

صفحه 16:

صفحه 17:
Set ۰ )

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
12,000 تومان