کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

تعالی سازمانی در قالب مدل EFQM در شرکت پتروشیمی آبادان

صفحه 1:

صفحه 2:
شركت بتروشيمى آبادان (سماس عم) تعالی سازمانی rete ie By (2/۰۳۵ ‏لخ‎ 9

صفحه 3:
شرکت پتروشیمی آبادان(سهای عم) < معرفى شركت ‎EPQO”‏ در يتروشيمي]بادان ا ا 000 آینده 9

صفحه 4:
شرکت پتروشیهی آبادان(سیمی عم) تاربخچه شرکت پتروشیمی آبادان نام : پتروشیمی آبادان نوع شرکت : سهامی عام ae er RY تاریخ بهره برداری : ۱۳۴۸ تركيب سهامداران اوليه: 1 شركت ملى صنايع بتروشيمى و 1.712 شركت بى.اف.كودريج ‎a)‏ ل 20 Pees ‏فرف‎ eo ‏هزارتن درسال‎ 6 dO Peres CO ‏وت‎ محل احداث مجتمع : شهرستان آبادان ‎a‏ 9

صفحه 5:
‎TE TS‏ پاپ ‏علت انتخاب شهر آبادان برای احداث مجتمع ‏و ‏1- دسترسى به معادن نمى ‎eo Te ee Soe reso eae‏ ‏۴- دسترسی به برق سراسری

صفحه 6:
شرکت پتروشیمی آبادان(- * در سال 187 اولين طرح توسعه واحد (()) با هدف دستيابى به ظرفيت ‎2٠‏ هزار قن دو سال اجرا كرديد. ‎ie‏ ا ل ا ل ا اي بتروشيمى شد . ‏* از مهرماه سال ۱۳۵۹ با آغاز جنگ تحمیلی ؛ تولید مجتمع متوقف گردید . ‎0 ‏از‎ err TUS) os) Bh Ae Dee a) ‏پ‎ ‎Ce eB as ao ee) ‏* در تاریخ ۱/۱۰/۱۳۷۳ شرکت به بخش خصوصی اجاره داده شد . ‏ارت فاص ‎Sere‏ ‏* در تاريخ 1/ 8/ 11078 نام شركت در تا بلو بورس اوراق بهادار تهران درج كرديد . ‏ل ی خصوصی شد. ‎ ‎9

صفحه 7:
‎TE TS‏ پاپ ‏نمودار جریان مواد در مجتمع ‎

صفحه 8:
شرکت پتروشیمی آبادان (مهلمی عم لبط ۱۵۵,6۲ 1 1 pnt ip cen sy Pr rosy Ll PO XO Com ELL) MRCS RET Une ee LOR GRC nn Reet) iis Brwarnewrn ye ‏ل‎ torr) ۱ Aan ‏ی هر‎ Be ‏رز‎ fe Roy er CR GR Ce a ere Neer Snorer TC hire abla an | ee Rete Tt ST re eee si Te tea a eis BRON | ORO RA Caer Toone rab ON ati * پس از ۱۹۵۰ تولید انواع 200 به شدت افزایش يافته و در سال ۲۰۰۰ به حدود ۲۶ ا 0 9

صفحه 9:
‎TE TS‏ پاپ ‎Fe] ee Olen ep) )‏ ‎ie‏ ‏* قطعات و لوازم ساختمانی ‏* صنایع الکتریکی و الکترونیکی * صنعت حمل و نقل و اتومبیل ‏* صنایع بسته بندی ‏* مصارف پزشکی و داروئی ‎eee SST Ss‏

صفحه 10:
شرکت پتروشیمی آبادان( 10 قطعات و لوازم ساختمانی + لوله و اتصالات ( آب آشامیدنی» فاضلاب» انتقال مواد سوختی و شیمیائی » آبیاری» ‎Cee CO ane‏ ‎e (es as Dada‏ ۱ ‎eT re‏ a ed heel al + سایه بان eRe Toe ye as De ae بندكشى استخر و حوض و ... | ‏اا‎ ‎eer * . قطعات تزئینی مثل لوستر, چراغهای باغچه و ... كانال كولر *_ کاشی های دیوار و کف

صفحه 11:
06 د 5 شركت بتروشيمى آبادانإنهاس كم ‎oadk sed‏ لك PO re oa ‏جعبه های تقسیم و نگهدارنده‎ * 000 * نوار ضبط صوت Cer To. ae ‏صفحه کلید‎ * | CEC al Fe Pe eT mT erie manner ۱ ‏كامبيوتر‎ * 0 11

صفحه 12:
شرکت پتروشیمی آبادان( صنعت حمل و نقل و اتومبیل ‎Oy teed Ter‏ صندلى دوجرخه سبر يا ضربه كير اتومبيل يا قطعات آن داشبورد 0522250101 ved 0 ge ble Lead SE Tea Se ba] ‏للد كن‎ بدال ها ال ل ‎Re peri ee‏ * كلاه كاسكت * درزیندی شيشه ها PRES RC ee ee eT eT leed 9

صفحه 13:
‎TE TS‏ پاپ ‏صنایع بسته بندی ‏نوعبطری ها رای لام آرایشی »ای ؛دارونی ..( در با انواع ‏* انواع فیلم ها » كدر يا شفاف * ورق ‎re as ‏با

صفحه 14:
شركت بتروشيمى آبادان (سواس عم 000 ETO cS LS er) بسته بندی داروها ۱ لوله هاى سرم و خون دستكش هاى جراحى روكش تخت و وسايل نظافت ‎PO ck Creal‏ محفظه هاى اتاق اكسيزن و ... 9

صفحه 15:
Pe TE TS مصارف ورزشی و خانگی 15 ee ee ee ee ‏ا‎ سبدها و دیگر وسایل حمل و تقل كالسكه جمدان و ساكهاى ورزشى و خريد کتابخانه ها 2300 كفش و زيره كافثي كلخانه ۳ Par rere ey ee) ‏جسايل ماهى كيرى‎ تخته هاى شنا كف بوش سالنهاى ورزشى ‎Tr Nera‏ 000 قابق‌ها و بادبان تست تابلوهاي بوسترها پانل ها انواع سفره و روميزى توب هاى ورزشىي بادى کاغذ کادوها 0 ا ۱

صفحه 16:
‎TE TS‏ پاپ ‎OR Tope Res RTO ge‏ | ‏52002 ‏صنایع بتروشیمیانی و ‎Rone eae‏ ‏ا ‎0 ‎Sree ere) 9 ‎Nears ‏صنعت پیمه , 1۲,۰ ‏مب مای حنوقی و و ‏دولتي. 20534

صفحه 17:
‎TE TS‏ پاپ ت کیب سهامداران شرکت در پایان ۱۸/۴/۱۳۸۵ ‎5 ‎00-7 ‎۱ / ‎ee ‏اسابر تشركت هاى حقوقى و 0ن ‎ae‏

صفحه 18:
‎Tee‏ ۱۳ ی ‎TOR Se TS fed at SB ees a ae)‏ ‎a‏ ال 1 ‎aa‏ ‏3/2 ‎ ‎ ‎ ‏افزايش سرمايه ‎OG‏ ‎rs‏ ‎Se‏ ‎ ‎Cd ‎11 ‎ie ‎22 ‎ ‏(ميليون ربال) ‏تاریخ ‎EYAL)‏ ‏9/4¥/\ ‏ول( ‎ ‎9 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
| TST Se) بینیه مأموریت شرکت مدیربت شرکت پتروشیمی آبادان‌با اعتقاد راسخ به محوری بودن نبروى انسانى جه عنوان موتور توسعه و لزوم حفظ ‎SE ae TC‏ يي 1ت ‎De Ses]‏ ‎ee rey aS) ay‏ ‎eet mel cereale Re) Scere ae Dad‏ یت برنامه استراتژیک شر کت محقق سازد .

صفحه 20:
‎TE TS‏ پاپ اهداف بلند مدت ** ارتقاء سطح كيفى كار كنان از طريق آموزش مستمر * بكاركيرى تكنولوزى روز و فن آورى سازكار با محيط زيست ** ارتقاء كيفيت و كميت توليد * حفظ و 00 ‎lel de‏ ۱ ‎SPP ee ee TCS rn a‏ * توجه به تحقیق و توسعه ‎20

صفحه 21:
شرکت پتروشیمی آبادان(ه أرزش هاى سازمانى: Fy ‏اا ا ال‎ OSS ME | ** تلاش براى دستيابى به س رآمدى سازمانى ب | ‎Tee eT Re‏ ۳ * احترام فراوان به جامعه 9

صفحه 22:
‎TE TS‏ پاپ ‏تاریخچه فعالیت های سازمان در مسیر تعالی ‏* سال ۷۷ استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد ©0166 02۱۱۱۱ ۱ ‎Pe 1 11 en LOR es 4160 06000-0196© ‏* سال ۸۱ نصب و راه اندازی سیستم تصفیه پسابهای صنعنی * سال۸۲ تعریف پروژه بهینه سازی و توسعه مجتمع ‎| ‏رت ما ار تست‎ ie Sy DLs is SUF al oy Ga gu AP JL * ‎22

صفحه 23:
‎TE TS‏ پاپ ‏*سال ۸۳ ممیزی مصرف انرژی در جهت صرفه جویی *سال ۸۴ اجرای اولین خود ارزبابی براساس مدل 6660 “سال 85 برنامه ريزى جهش صادرات ©00)

صفحه 24:

صفحه 25:
‎TE TS‏ پاپ سفر به سوی سرآمدی : ‏مسیر برتری ‎ ‎ ‎ ‎Milestone ‏.جایی که هم اکنون هستیم ‎Self-‏ ‎Pita 25‏

صفحه 26:
| TST Se) RS ‏ا ل‎ ated ‏مرحله دوم: ارزیابی پیشرفت‎ ۱ مرحله جهارم: تنظیم و اجرای بر نامه اقدامات

صفحه 27:
‎ory‏ و ‎“lanning Prevents Poor mele: ‏برنامه ریزی مانع از عملکرد ضعیف‎ ‏سود.‎ w

صفحه 28:
‎TE TS‏ پاپ ‎Cig ‎0 oO. FP bel ‏شناسایی موارد 5 بهبود‎ -۲ ‏۳- شناسایی نحوه ‎Za‏ ‏۴- اولویت بندی ‎oF‏ نیازمند بهبود ۵-کنجاندن موارد ‎Pre A‏ ۱07 : ‏+ ‏۷- بررسی نتایج ‎ ‎ ‎ ‏1 ‏۸- باز گشت به شماره ۱ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 29:
‎TE TS‏ پاپ ‎oe e‏ 9 ‎ee aa anced ade) we Ud Cele aol come ‏خودارزیابی» شناخت روش های خوب مدیریتی و‎ ‏روش برنامه ريزى عبور مى كند.‎

صفحه 30:
‎TE TS‏ پاپ مراحل استقرار 20۳000) در شرکت ‎(CYC eR 10 Brn OR cs ‏** بركزارى دوره ها و كاركاه هاى آموزشى: ‏” كاركاه آموزشى آشنايى با مدل (0©)) ‎)8)0©0( ‏كاركاه آموزشى تربيت ارزياب(8)9/100) براساس مدل‎ ” ‏کر ري 1ع‎ SO STE De See ie Breet Teast Ue a

صفحه 31:
شرکت پتروشیمی آبادان ۷اسفند ۱۳۸۶

صفحه 32:
کارنامه خود ارزیابی شرکت ادرصد- مغيار درصد معيار درصد معيار درصد ععيار درصد معيار © ‏جه | 6 [ء« | ت إ م | © عن ] 68 إجض]‎ a ۱ eae OO 0 : Frat ‏الم 1 الشمم 0 اشم‎ 0 3 Plena) ae ee 1 ۰ eee | as s ie ۱۳ |] + 7 7 zi ۳7 ۳ jst huey ۲ ‎es] oF [ws [we [a‏ | ه66 ‎| ‏ىاه‎ a ‏رت‎ a Bw 77 ‏امتیاز‎ ‎Co OO ‎oe [rs [ove [we | oo [ra [= | wr ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
‎TE TS‏ پاپ ناب زان زر مار ‎og‏ ‏رک وی ‎re ‎aie ‎0 | | er ce i ee i ed 33 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:
‎TE TS‏ پاپ ‏معبارهای ‎٩‏ گانه الگوی سر آمدی 620 در شر کت پتروشیمی آبادان ‎ ‎

صفحه 35:
‎TE TS‏ پاپ ‎ ‎

صفحه 36:
شرکت پتروشیمی آبادان(سهای عم) رفتار رهبران سازمان » محیطی را بسه ‎Pye S| RIL ey Le Tyo)‏ ‎OP Lee eee ee ere) ey‏ يابندك. 9

صفحه 37:
(We Bie 1 ‎Wai g jNply sie‏ کت ‎Oe RO Ee Te oe se tomes hee ee) ky ‏ل‎ ‏مى خواهيم فرهنكى را به وجود آوريم كه همه درآن‎ ‏رهبر باشند. ‎PS Pre os Pepe eve rod ee] PCM ee] ee 19 STOR PrN Re ITS Fee Pod eC A Fe ‏داریم. اکر شما راه بهتری دارید آن را انجام دهید.‎ ‎9

صفحه 38:
| TST Se) ۱ eee eT at co Sie ‏اطمینان داشته باشند و رهبران بزرگ بسه دیسگران الهام‎ ‏می بخشند تا اعتماد به نفس پیدا کنند.‎ - مديريت يعنى قابليت صعود از نردبان موفقيت» اما رهبرى ‎oe Tee]‏ ل ‎eee Ue‏ تکیه دارد با نه؟ ۱9 Sere tL eC ee Tee ne Sa oS

صفحه 39:
‎TE TS‏ پاپ رهبری ‎ely oot TSS)‏ را ‎۱ Te ‎۱ de) Seer eRe ee rd bed ‎Reem ire eer ete pen it ee Sree in) ‏مورد بررسى قرار مى كيرد. ‏ا ا 00 ‎By ete‏ ا ل ل ا ل لم7 سازمانی لازم انجام می شود.

صفحه 40:
‎TE TS‏ پاپ ‎Se)‏ ‏نواحى قابل يهبود : اا ۱ ‎۱ ‏ما اا‎ ae ‏سازمان ایحاد شود.‎

صفحه 41:
‎TE TS‏ پاپ ‎eS)‏ 2 ‎Pe ROR Prey ene Toy rete] Me Me carer gern peor he ‏سازمان ملاقات و گفنگو دارند.‎ ‎ee eS gt Bb 6 lag oo pd Sth ly che O51 ‏ا‎ re PR RTE ‏پاسار گاد‎ CS Rep CS COST teh a ‎EE tee Tit et See ae See IS Sa et ee re LISTS.) SEE BB ee Ly ag Tel Toad) ‎41

صفحه 42:
‎TE TS‏ پاپ ‎Se)‏ ‎eT Leda Re Ter epee or ee Wee) Sete ‏ل‎ a Bere Ske Te) Sait el er enr Tee ae ‎ee Pee Be Tes one tee STOIC Ta ST eae ‏و نمایندکان جامعه تدوین شود.‎

صفحه 43:
‎CS yh‏ ۳ بی آدادان (سیامی عام) ‎oe)‏ انيت ‎۱ SOR aero e TOS Te ‏جلسات عمومى كاركنان نيز شركت دارد و كمى هاى نقدى و غير‎ ‏نقدی و وام به کار کنان به منظور رفع بخسشی از مشکلات آنها‎ 57# ‎9

صفحه 44:
‎TE TS‏ پاپ ‎Se)‏ ‎| Pear ‎0 TC Lon Bene Roe Cr ae yer Vel) ‏برای قدردانی از کارکنان شیوه مناسبی تدوین گردد.

صفحه 45:
‎TE TS‏ پاپ ‏أخط مشى و استراتزى _ ‎ ‎

صفحه 46:
شرکت پتروشیمی آبادان(-هامی خط مشی و استراتزی (We نياز ذينفعان : ۲ _ برای تدوین برنامه استراتژیک سازمان؛ اطلاعات بازار جمع آوری شده و در فرایند طرح ریزی استراتزیک » تحولات بازار» پا را 9

صفحه 47:
| TST Se) ‏خط مشی و استراتژی‎ : ‏نواحى قابل بهبود‎ 7 باید اطلاعات لازم برای شناسایی و پایش بازار به صورت مستمر و ‎e)‏ لا TOT te Dy ee Te Set Te Cee SE I ‏ل‎

صفحه 48:
شرکت پتروشیمی آبادان(-هامی خط مشی و استراتژی اندازه گیری عملکردها؛ (We OO THe Tr ne Shit nes ee ‏مى شود.‎ ” فعاليت هاى آموزشى شركت هر ماهه جمع آورى و مورد تجزيه و تحليل قرار مى كيرد. 9

صفحه 49:
Bie 1 [۱۳ (سهامی عام) نواحی قابل بهبود : ۱ ane ۱ wo ee si) PROC ‏ا‎ SAYS pee nT eC R Se Te. ge Le Re ate roe) Se ‏ی‎ ae ae ‏طور منظم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.‎ وه 9

صفحه 50:
| TST Se) ‏خط مشی و استراتژی‎ : ‏فرايندها ىكليدى‎ 00 ‏ا ا ل‎ yt mee ‏به ذینفعان مربوطه ارائه می شود.‎

صفحه 51:
شرکت پتروشیمی آبادان(-هامی خط مشی و استراتزی (We نواحی قابل بهبود : اا ا ‎RO RCP‏ ۳ eee Se eee Renee ior ier) ep ae Qe 9

صفحه 52:
‎TE TS‏ پاپ ‏کارکنان ‎ ‏خط مسى و | | 5-5 شراكت و ‏۰ ‏تبحص ‎ ‏ل

صفحه 53:
‎TE TS‏ پاپ ‎RCL ear et ed) ‏كار كنان » كار كنان است.‎ ‎en an a od

صفحه 54:
‎TE TS‏ پاپ کارکنان ل ‎eet‏ اسر سا ‎Ope Ce Te eee Ss eee ee “ ‏سال های آینده طراحی شده است.‎

صفحه 55:
شرکت پتروشیهی آبادان(سهای ها كا ركنان 00 7 از روش های اطمینان بخشی برای نظر سنجی از کار کنان در ‎ed od‏ را لت را PB woe eae Orr rent Yes) Se ae wa) eae) eB 9

صفحه 56:
‎TE TS‏ پاپ کار کنان ‏دانش و شايستك ى كاركنان : ‏” كليه مشاغل مشخص و با توجه به قابليت هاى افراد تطبسيق ‏لازم صورت گرفشته است و کارکنان با توجه به تجارب کسب شده به كروه هاى بالاتر شغلى ارتقاء مى يابند. ‏ا ا ‎Fe Te‏ مى كيرد.

صفحه 57:
‎TE TS‏ پاپ ابا تواحی قابل بهبود : ار ‎ye) ‏رویکردهای آموزشی به طور منظم باید ارزیابی و بازنگری شود.‎ ۲ ‏۲ نظام ارزیابی عملکرد واحدها از نظر اثر بخشی و بهبود عملکرد به لا ‎eB‏

صفحه 58:
‎TE TS‏ پاپ ‎Fea peer ‎a‏ برای توسعه آگاهی های ایمنی » سلامتی و زیسست محیطی ‎Serer oles Ln CoCr Bid‏ ۱ ‎۱ rele ah a Cmony Mn en rss ‏مى شود.‎ ‏۲ مزایای مختلفی مانند هدایای نقدی و غیر نقدی » باشگاه ورزشی» ‎mit ETO eed Cad Kae alk ea‏ رس حوادث كروهى و صندوق بيمه آتيه براى كار كنان فراهم شده ‏است. ‎00

صفحه 59:
‎TE TS‏ پاپ ‏کارکنان ‎Te Pde ‏با توجه به تعده نظام پرداخت به کارکنان ( نفتی - قراردادی) ‎Re Seer toe erp me ener r ly‏ 1

صفحه 60:
‎TE TS‏ پاپ ‎Pele ‎ ‎

صفحه 61:
‎TE TS‏ پاپ ‏عملكرد سازمانى زمانى موثرتر خواهد بود كه با شركاى خود روابط سودمند براساس اعتماد» مشاركت در دانش و انسجام داشته باشد. ‏رقبا نیز می توانند در زمره ش رکا باشند.

صفحه 62:
شرکت پتروشیمی آبادان(ه‌اس عم) شراکت و منابع ‎er‏ نخستین هدف مدیویت منابع مالی » تأمین ‎lee 65 dS Caley‏ 9 9

صفحه 63:
‎TE TS‏ پاپ اقدامات اهداف مالی حفظ ارزش سهام در بورس ‎0١‏ رضايت سهامداران ‏طراحى بودجه و ايجاد | بهبود سس هزينه هاى سیستم های کنترلی عملياتى افزايش سرمايه و تأمين ' افزايش فروش وافزايش منابع مالی برای پروژه ها با لون استفاده از تسهیلات ارزان قيمت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 64:
12 ‏آبادان (سهامى‎ ote Ta Se] | APOE eS Ce Te) Saad ods Ce ‏ل‎ Soe ۱ ‏رگ‎ ae ‏سود نسبت به دارایی ها لكف‎ + سار 9

صفحه 65:
‎TE TS‏ پاپ نوخ داخلی بازده ‎(RR)‏ ‏ارزش افزوده اقتصادى (600) ‏هزينه يابى براساس فعاليت (©8)

صفحه 66:
دس ‎yh‏ 51 ۳۷ ‎Rae) dod‏ ۱ تعميرات و نكهدارى فراكير لكف ‎a e‏ ا ‎Tord‏ ‎ae‏ اا ل ا ‎ ‎42 ‎en er TOR eee ae TORR haere Een PCT PSP ‏ا‎ 00 ‏مسئولیت استفاده از آن را دارند.‎ ‎Pee CR ee ae Sees rN Yer ve enn ‏تفكر در طراحى تجهيزات جديد و موجود با هدف افزايش اثر بخشى كلى تجهيزات است.‎ ‎66

صفحه 67:
‎TE TS‏ پاپ ‎ree Se eC EET ee ee ie ‎he‏ حمحیط کار را به صورتساده و رلحتیبر میآورد؛ ضلیعانو فعللهای فاقد ارزش را کاهش می دهد و در ضمن » کار آیی و ایمنی کیفسی را بهسبود می بخشد. ‎۱ Lene (Chae) I Sone aa ۱ ee eB ‏۶ ارو مت وت مات را دوميسن ‎Coe el eT P I‏ کا رآمد ذخیره کردن متمر کز می شوده "منظور کردن جایی برای هر چیزی و قرار ‎Ce ale‏ ‎67

صفحه 68:
‎TE TS‏ پاپ ‏تس ۱۹ مسدود کرده اند و نيز شناسابى و تعبين محل اقلام مورد نياز» محيط كار بايد كاملاً تميز شود. ‎Per (Crema sek wren Peer eee *‏ اجراى سه 5 اول با ‎UL a RY I ON ER CM ETT eters‏ ‎Pe TL Les)‏ ۱ ‎ee ee BU We Cr dng (Cnc eS) ie‏ ل ار ‎Ed leet Bee elt‏ ‎Lee roe‏ م الا ‎PRY‏ ‎eee Be 1111111111000 ۱ BIST) MES ES el eee) ‎68

صفحه 69:
‎TE TS‏ پاپ ‎OY parc iG Jorsd 9 cust ols IGO IPOOO o jlaiGal cf of‏ تولیدی بر محیط زیست ‎ie‏ ات ‎rel a eee‏ لل ‎ee‏ ۱ ‏” بهبود وجهه شركت در ميان كليه طرف هاى ذى نفع ” بيروى از كليه قوانين مربوط به محيط زيست ‏” جلوكيرى از ايجاد آلودكى ‎Oe eS ae ‎69

صفحه 70:
‎TE TS‏ پاپ ۳ ‎Fee) dt deed eT)‏ ‎ee eT TCL LT ee Te Beat renter Tae ‏می شوند.‎ ‎0 ee DLS pS Te) Be ‏سمینارهای مشترک تشکیل می شود.‎ ) ۲

صفحه 71:
شرکت پتروشیمی آبادان(سهای عم) ۳ 0 Ree) gt) Loe ee OTIC ‏ل‎ Te tobe Ted Res ett) toe rey Ty he A Oe Ona ay) 9

صفحه 72:
| TST Se) Fe se : ‏مدیریت منابع مالی‎ Te i tod ere ‏ا‎ ere ae ۱ PP eri ESR Pee Ae Fe PS Cm COR POS ane Le eters Tor keen’) ee a است. ۱ ee ‏بورس قرار دارد.‎ 272

صفحه 73:
| TST Se) Fe se : ‏نواحى قابل بهبود‎ 0 ‏ام اا ا ما‎ ‏يكيارجه شود.‎ Fe ST ee ere ler rent) een ‏گیرد.‎ ‎ere cee ye TC Yeo kerr los Re ‏گیرد.‎ 6

صفحه 74:
‎TE TS‏ پاپ ‎Fe se‏ ‏مدیریت ساختمان ؛ تجهیزات و مواد : ‎TC ae‏ رت رت ۳ ‏سیستم های ایمنی ( آتش شانی و واحد حراست) به منظور حفاظت 1 ‎eT rn) Sere Tonsil Skee SCS ae pyre pee es le hog Den) ‎Se a yin se Se Tere eyo ae ‎ow! ‎74

صفحه 75:
‎TE TS‏ پاپ ‏شراکت و منابع ‎| Pear ‎ee ‏م ا‎ he ‏شود.‎ ‎۱ 7 ter Pee aa

صفحه 76:
| TST Se) ‏شراکت و منابع‎ 201۸ kee Leo) ee ene toe reer ite) IS eae ‏آورى سازمان مورد بررسى قرار كرفته است.‎ De TOS Et ete ele eae ‏تکنولوژی برتر استفاده شده است. ( به طور مثال به کار گیری روش‎ ‏ممبران به جاى روش جيوه اى در توليد كلر)‎ See LT Tepe SES esl Leas ‏شده است.‎ 0

صفحه 77:
‎TE TS‏ پاپ ‎Fe se ‎| Pear ‎Se ee Le STS Sens ese ‏محيطى (تنوع محصول) تدوين شود.‎

صفحه 78:
‎TE TS‏ پاپ ‎ ‎

صفحه 79:
| TST Se) 3 0 ا ۱

صفحه 80:
‎TE TS‏ پاپ فرایند ها نواحى قابل بهبود : ‎32 ‏سيستم مديريت فرايند ها در سازمان مستقر شود. ‏م 0ل 00 بهبود» به صورتی جامع تبیبن گردد .

صفحه 81:
‎TE TS‏ پاپ فرایند ها بهیود فرایند ها ؛ ‏7 پیش بینی لازم برای آموزش کار کنان قبل از اعمال تغیبرات لا را

صفحه 82:
شركت بتروشيمى آبادان (سهاى 12 فرایند ها نواحى قابل بهبود : Bye ree Ye Tee ‏ا ا ل‎ Re ۱ ee ese Cr | aan CR pre peers | eT a rs ee 9

صفحه 83:
‎TE TS‏ پاپ فرایند ها 3 و مورد استفاده قرار مى كيرد. ‎RTE REECE Se NER ees FEL N TE Fee) on BEI TO | ere) rel ere ceca ‏پرتغال » چین و ... صادر می شود.‎

صفحه 84:
‎TE TS‏ پاپ ‎wuts‏ & نواحى قابل بهبود : ” رويه اى براى توليد محصول جديد با همكارى مشتريان تدوين شود. ‎PSC EL Sie a Tt Bt a Ce‏ ‎eT‏ ار 0 ‎gd) 2‏ ل ل ا ل ليم مطلوبيت ونوآورى) تدوين شود. ‎2 ‏ا ل اا ل‎ ae 0 ‎0

صفحه 85:
‎TE TS‏ پاپ ‎hed‏ ل ‎

صفحه 86:
شرکت پروشیمی آبادان(" ee) a Oe To Ne LST Ln poy 96 ۳۳ 6 عضو ۲( ۳ سس مسرى ا 9 مصرف كننده 9

صفحه 87:
‎TE TS‏ پاپ ‎hed‏ سس ۱ ‎Ee) Sood Doe te SSL ‎er Ns sre BE TeL os anton ke Tere Sabet) See ICs]

صفحه 88:
‎TE TS‏ پاپ ‎hed‏ سس ۱ ‏نواحی قابل بهبود : ‎eT) 7‏ ل 0 ‏” نايج با رقبا مورد ترازيابى قرار كيرد.

صفحه 89:
‎TE TS‏ پاپ ‏نتايج كاركنان ‎ ‎

صفحه 90:
| TST Se) ‏نتایج کارکنان‎ 9 yr goer te perc ee ae TOTS Be ‏ساله‎ 5٠ ‏كه بدون افزايش يرو براى اوليسن بار در طول حيات‎ ‏شرکت » به ظرفیت اسمی دست بافته ایم.‎ ‎Ae or rae er eee ner eee‏ ۴ هیچ گونه ‎reeer) REPT Sey eh) Cg‏

صفحه 91:
‎TE TS‏ پاپ ‏0 ‏ا ل 00 ‏مر ل تعيين كردد .

صفحه 92:
‎TE TS‏ پاپ ‏نتایج جامعه ‎

صفحه 93:
شرکت پتروشیهی آبادان(سهای ها ‎FeO ed ee ST]‏ شرکت پتروشیمی آبادان مسئولیت های محلی و توجه به محیط زيست را فعالانه مورد توجه قرارداده است. 1 7 enn ae 9

صفحه 94:
‎TE TS‏ پاپ ‏نتایج جامعه ‎0 ‏۲ ننایج حاصله با سایر سازمان های مشابه مورد مقایسه قرار گیرد. ‏با ‏سایر روش های اخذ بازخورد ساختار یافته به منظور جسمع 0

صفحه 95:
شركت يتروشيمى أبادان (سهاى عد نتایج جامعه بهیود عملکرد با جامعه : BOM PT TORTS Te ee Conon pred roger ae ۱۱ rT ‏ل‎ ert Ia Bem rekon) BOR Rr ape pl) 9

صفحه 96:
‎TE TS‏ پاپ ‏نتایج جامعه ی ” شاخص هابى براى تعيين و اندازه كيرى عملكردهاى مرتبط با فیس ‏۲ نتایج با دیگران مقایسه شود .

صفحه 97:
| TST Se) ‏نتايج كليدى عملكرد‎ ‏اننا ۳ = لا‎ ١ 4 1 | فرایندها لا رهبری ‎ee |‏ 5

صفحه 98:
شركت بتروشيمى أبادان(سياى 12 9 نتایج کلیدی عملکرد ‎PRC OPER UP PCr SRY]‏ ” دستاوردهاى مالى سازمان واز جمله فروش» سودء ‎alow‏ كذارى هاء سهم بازار و عملكرد بودجه اى ء به طور مستمر افزايش يافته است. acl ots ‏ا ا‎

صفحه 99:
| TST Se) نتايج كليدى عملكرد 0 " ترازیابی نتایج با سازمان های مشابه داخلی و خارجی صورت گیرد. RP Re Se ere Si rey iene ORR eRe er Seer Pen ries

صفحه 100:
‎TE TS‏ پاپ ‏نتايج كليدى عملكرد ا ‎cee‏ ‏ا ا لا ‎Dole ey‏ ا ل للك اك ۲ بسیاری از نتایج مالسی با اهداف از پیش تعیین شده شرکت انطباق داشته است.

صفحه 101:
‎TE TS‏ پاپ ‏نتايج كليدى عملكرد ‏نواحى قابل يهبود : اا ۱ ‏ا 00000

صفحه 102:
PL TE TS هره وری کل (درصد) 8 se ra 7 ۲. ۵ ۳ 4 فد ۳۸۳ ليلا لین

صفحه 103:
PETE TS 00 ores wall ييل سل سل الس د

صفحه 104:
| TST Se) ‏هزینه های آموزش (میلیون ربال)‎ ۳۰۰ ۲۵۰ ۳ rau ۱۳۷۸ ۱۳۷۹ ۱۳۸۰ ۱۳۸۱ ۱۳۸۲ ۱۳۸۳ ۴

صفحه 105:
هآ فروش (میلیون ریال) a ۱۳۷٩ ۰ ۱۳۸ ۲ ae ۱۳۸۴

صفحه 106:
شرکت پتروشیمی آبادان (مهلمی عم روند تولید محصول در سال هاى گذشته ‎Ka‏ هزارتن

صفحه 107:
شرکت پتروشیهی آبادان(سیمی عم) Caustic Soda , DDB PVC, 5305 foo " 0 Cay 107

صفحه 108:
‎TE TS‏ پاپ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏آمار جامع منابع انسانی شر کت پتروشیمی آبادان(سهامی عام) در ۳۱/۴/۱۳۸۵ ‎eer ۱‏ ۳ قانون نفت [ تس ی ‎ie‏ 7 ۳ |۳۰ = ا ‎pee | ats‏ ا | ‎Cars ery‏ ‎aa) :‏ یل مه ۲ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎108

صفحه 109:
| STB tS Cele ae Led laioel To) ‏اا ع ل‎ es ar fed ‏جمع دا‎ ۱ 109

صفحه 110:
SoTL TE TS دفتر تهران ‎٩۲‏ ‏۱ کلر خرمشیهر ‎۹٩‏ ی

صفحه 111:
شرکت پتروشیهی آبادان(سیمی عم) مشکلات : * عدم آشنایی کافی با مدل 00 در کشور برای استقرار آن * عدم كفايت زیر ساخت های سیستمی گروه ( مدیریتی » اطلاعاتی » ...) برای اجرايى كردن مدل و لزوم تقويت اين زير ساخت ها OSE ‏مورا لیا‎ Ae (Cher ere) eels) te ete Sas Te ae eC ed Te OL ei hak eee Biter RUC TORUS ROA Rd EONS 5 9

صفحه 112:
‎TE TS‏ پاپ ‎Bey eee eS ere TC ST te RA SIO SSS red) ‏بعد مسافت بین واحدهای اجرایی ( کارخانه ) و ستادی ( دفتر مرکزی)‎ * ‎۳

صفحه 113:
‎TE TS‏ پاپ اولویت بندی اقدامات اصلاحی اولین دوره خود ارزیابی «شرکت پتروشیمی آبادان» ‏+ تشکیل کمیتهتعالی سازمانی ‏+ اندازه كيرى رضايت مندى كاركنان ‏+ اندازه گیری بهره وری مجتمع ‏+ تدوین و استقرار استراتژی منابع انسانی ‎| ‏سرت مت‎ ane ‎es ors LB or se Sloan el ie ‏+ قدوين واستقرار مديريت فرايند ‎113

صفحه 114:
0 114 استقرار نظام پیشنهادات EPAD Jaro 3 ooldial pols استقرار نظام مديريت فرهنك سازمانى بازنگری ساختار سازمانی و جانشين پروری ‎Tedd‏ ل ۱۳ بازنگری ساختار سازمانی Pe eee Ee 9

صفحه 115:
‎TE TS‏ پاپ + ايجاد واحد تحقيقات و بازاريابى ‎Bruck Derhiag sf yw! +‏ 9 000 ‎0000000 ‎> ‏ا ی ۱ ۱ ‎115

تعالی سازمانی در قالب مدل EFQM در شرکت پتروشیمی آبادان 14/5/1385 2 فهرست مطالب معرفی شرکت ‏EFQM ‏ پروژه های بهبود و برنامه های آینده 3 در پتروشیمی آبادان تاریخچه شرکت پتروشيمي آبادان نام :پتروشیمی آبادان نوع شرکت :سهامی عام تاریخ تأسیس 1345 : تاريخ بهره برداري 1348 : ترکیب سهامداران اولیه : %74شرکت ملی صنایع پتروشیمی و %26شرکت بی.اف.گودریچ محصوالت و ظرفیت در زمان تأسیس: 20 10 24 محل احداث مجتمع :شهرستان آبادان 4 P.V.Cهزارتن درسال D.D.Bهزارتن درسال NAOHهزارتن درسال علت انتخاب شهر آبادان برای احداث مجتمع -1وجود پاالیشگاه آبادان -2دسترسی به معادن نمک -3دسترسی به دریا از طریق اروند رود و خلیج فارس -4دسترسی به برق سراسری 5 در سال 1352اولين طرح توسعه واحد PVCبا هدف دستیابی به ظرفيت 60هزار تن در سال اجرا گردید. در سال 1358سهام شريك خارجي خريداري و كل سهام شركت به نام شركت ملي صـنايع پتروشيمي شد . ‏ از مهرماه سال 1359با آغاز جنگ تحميلي ،توليد مجتمع متوقف گرديد . از سال 1367تا 1372بازسازي مجتمع در 4فاز انجام و در پي آن واحدهاي توليد ، PVC DDBو کلرآلکالی در مدار توليد قرار گرفت . در تاريخ 1/10/1373شرکت به بخش خصوصی اجاره داده شد . در تاريخ 9/12/1374شخصيت حقوقي شركت از سهامي خاص به سهامي عام تغيير يافت. در تاريخ 1375 /5 /3نام شركت در تا بلو بورس اوراق بهادار تهران درج گرديد . در تاریخ 1/10/1375فروش سهام دولتی در سازمان بورس اوراق بهادار آغاز و شــرکت خصوصی شد. 6 نمودار جریان مواد در مجتمع EDCوارداتی سود سوزآور آب ژاول واحد 700 تولید ‏PVC ‏PVC 60000تن ‏VC ‏M واحد500 واحد600 تولید وینیل کلراید ‏ED ‏C هیدروژن کلراید اسید کلرید ریک %33 کلر کلر هیدروژن کلراید تولید EDCبه روش اکسی کلریناسیون واحد 400 اتیلن غنی شده بنزن تولید کلر و سود سوزآور پروپان تولید اتیلن و پروپیلن گاز خوراک پروپیلن پروپان 7 ‏DDB واحد 900 10000 تولید DDB تترامر نمک برق مستقیم ‏ED Cواحد 1000 واحد 100 اسید سازی تولید EDCبه روش کلریناسیون مستقیم اتیلن رقیق واحد 300 واحد 800 تولید تترامر تاریخچه پیدایش PVC در سال 1795دانشمندان هلندی ماده ای بنام "روغن دانشمندان هلندی" بدست آوردند که امروزه ( EDCاتیلن دی کلراید ) نامیده می شود . دانشمندان ( B.F.Gبی.اف.گودریچ) در سال 1925با استفاده از EDCماده ای به دست آوردند که ( VCMوینیل کلراید ) نامیده شد . روش تولید ( PVCپلی وینیل کلراید ) از VCMدر سال 1933به نام B.F.Goodrichبه صورت یک U.S.Patentثبت گردید . درسال 1942طرحی برای تولید 180تن در ماه PVCریخته شد . در طول جنگ جهانی دوم از PVCبرای عایق بندی سیم های برق استفاده گردید . در سال 1950تولید PVCبه 000ر 220تن در سال رسید . پس از 1950تولید انواع PVCبه شدت افزایش یافته و در سال 2000به حدود 26 میلیون تن رسید . 8 کاربرد PVCدر صنایع مختلف ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 9 قطعات و لوازم ساختمانی صنایع الکتریکی و الکترونیکی صنعت حمل و نقل و اتومبیل صنایع بسته بندی مصارف پزشکی و داروئی مصارف ورزشی و خانگی قطعات و لوازم ساختمانی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 10 لوله و اتصاالت ( آب آشامیدنی ،فاضالب ،انتقال مواد سوختی و شیمیائی ،آبیاری ، حفاری و شیلنگ های انتقال آب و آتش نشانی و ) ... جداکننده ها ( دیوار مصنوعی ) و مشتقات مثل توری ها مجراها و ناودان ها کانال های محافظ سیم و خطوط تلفن سایه بان پنجره و درب و درزبندی آنها فریم یا پروفیل پنجره کابینت کف پوش ها غشاء های پوشش بام بندکشی استخر و حوض و ... قطعات متحرک خانه مثل کمدها ،هواکش و ... کاغذ دیواری قطعات تزئینی مثل لوستر ،چراغهای باغچه و ... کانال کولر کاشی های دیوار و کف صنایع الکتریکی و الکترونیکی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 11 قطعات کاربردی جعبه های تقسیم و نگهدارنده بست ها نوار ضبط صوت عایق های سیم و کابل صفحه کلید ژاکت های هسته الکتریکی غالف فیبرهای نوری ژاکت فالپی دیسک اجزای گوناگون در سیستم تلفن ،انتقال قدرت ،یخچال ها ،ماشین لباسشوئی ،کولر و کامپیوتر سپراتور باتری صنعت حمل و نقل و اتومبیل ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 12 پوشش های ضد خوردگی قطعات موتور خودرو مثل شیلنگ هوای کاربراتور و ... صندلی دوچرخه سپر یا ضربه گیر اتومبیل یا قطعات آن داشبورد نمدهای کف ماشین چرخهای هدایت کننده وسایل زینتی و رویه صندلی ها انواع روکش ها پدال ها ( - ) Arm Restدستگیره های استراحت کاله کاسکت درزبندی شیشه ها صنایع بسته بندی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 13 انواع بطری ها برای لوازم آرایشی ،غذائی ،داروئی و ( ...کدر یا شفاف ) انواع فیلم ها ،کدر یا شفاف ورق قوطی ضربه گیرها مصارف پزشکی و داروئی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 14 بسته بندی داروها کیسه های خون لوله های سرم و خون دستکش های جراحی روکش تخت و وسایل نظافت اعضای مصنوعی محفظه های اتاق اکسیژن و ... مصارف ورزشی و خانگی ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ 15 سبدها و دیگر وسایل حمل و نقل کالسکه چمدان و ساکهای ورزشی و خرید کتابخانه ها کارت اعتباری کفش و زیره کفش گلخانه کیف های دستی انواع اسباب بازی ها ،عروسک ها و ... وسایل ماهی گیری تخته های شنا کف پوش سالنهای ورزشی انواع سطل ها و وسایل آشپزخانه قایق ها و بادبان روکش مبل ها تابلوها و پوسترها پانل ها انواع سفره و رومیزی توپ های ورزشی و بادی کاغذ کادوها انواع برچسب ها انواع پارچه های ضدآب و بارانی و چتر انواع صداگیر و ضربه گیر ترکیب سهامداران شرکت در پایان سال 1384 16 ترکیب سهامداران شرکت در پایان 18/4/1385 17 مراحل افزایش سرمایه از زمان خصوصی سازی به شرح زیر می باشد: (میلیون ریال) سرمایه در پایان دوره افزایش سرمایه سرمایه اولیه تاریخ 000/40 000/20 000/20 15/5/75 000/100 000/60 000/40 1/6/83 000/160 000/60 000/100 2/5/84 18 بیانیه مأموریت شرکت مدیریت شرکت پتروشیمی آبادان با اعتقاد راسخ بــه محــوری بودن نیروی انسانی به عنوان موتــور توســعه و لزوم حفــظ توانمندی شرکت در عرصه رقابت شدید صنعتی و همچنین توجه ویژه به حفظ محیط زیست ،مصمم است در چارچوب قــوانین و ـد ، مقررات جاری کشور توسعه پایدار ،بهبود کمی و کیفی تولیـ جلب رضایت مشتریان و حفظ منافع ســهامداران را در قــالب برنامه استراتژیک شرکت محقق سازد . 19 اهداف بلند مدت ارتقاء سطح کیفی کارکنان از طریق آموزش مستمر بکارگیری تکنولوژی روز و فن آوری سازگار با محیط زیست ارتقاء کیفیت و کمیت تولید حفظ و توسعه بازار حذف منابع آالینده محیط زیست و کاهش ضایعات تولید بهینه سازی مصرف منابع و انرژی توجه به تحقیق و توسعه 20 ارزش های سازمانی: شایسته ساالری -صحت عمل – ِا عمال عدالت – صداقت با مشتریان -نظم و مسئولیت پذیری تالش برای دستیابی به سرآمدی سازمانی توجه ویژه به مشتری احترام به کارکنان و کار گروهی احترام فراوان به جامعه 21 تاریخچه فعالیت های سازمان در مسیر تعالی سال 77استقرار سیستم مدیریت کیفیت بر مبنای استاندارد ‏ISO 9002 –1994 سال 80استقرار سیستم مدیریت زیست محیطی بر مبنای استاندارد ‏ISO 14001-1996 سال 81نصب و راه اندازی سیستم تصفیه پسابهای صنعتی سال 82تعریف پروژه بهینه سازی و توسعه مجتمع سال 83آغاز اجرای طرح بهینه سازی و توسعه مجتمع سال 83تدوین برنامه استراتژیک پنج ساله شرکت 22 سال 83ممیزی مصرف انرژی در جهت صرفه جویی ‏سال 84اجرای اولین خود ارزیابی براساس مدل EFQM ‏سال 84برنامه ریزی جهش صادرات PVC 23 24 سفر به سوی سرآمدی : مسير برتري كلاس جهاني ‏Milestone ‏s .جايي كه هم اكنون هستيم 25 ‏SelfAssessment مرحله اول :مشخص کردن سرآمدی مناسب سازمان مرحله دوم :ارزیابی پیشرفت مرحله سوم :شناسایی فرصت های بهبود مرحله چهارم :تنظیم و اجرای برنامه اقدامات 26 برنامه ریزی مانع از عملکرد ضعیف می شود. 27 مسیر سرآمدی -1ارزیابی موقعیت خود در حال حاضر -2شناسایی موارد نیازمند بهبود -3شناسایی نحوه بهبود -4اولویت بندی موارد نیازمند بهبود -5گنجاندن موارد بهبود در برنامه اقدامات -6اجرای بهبود ها -7بررسی نتایج -8بازگشت به شماره 1 28 به عبارت دیگر مسیر سرآمدی ،از بهبـود های مستمر همراه بـا خودارزیابی ،شناخت روش های خوب مدیریتی و روش برنامه ریزی عبور می کند. 29 مراحل استقرار EFQMدر شرکت عقد قرار داد با مشاور ( شرکت مشاوران تعالی سازان)BECG برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی: کارگاه آموزشی آشنایی با مدلEFQM کارگاه آموزشی تربیت ارزیاب( )EATCبراساس مدل EFQM کارگاه آموزشی خود ارزیابی ( )ESTCبر اساس مدل EFQM کارگاه آموزشی به منظور شناسایی و تعریف پروژه های بهبود 30 31 کارنامه خود ارزیابی شرکت پتروشیمی آبادان 8.3 ‏A5 17.6 ‏A4 10.8 ‏A3 28.6 ‏A2 19.2 ‏A1 11.7 ‏B5 23.6 ‏B4 14.9 ‏B3 14.5 ‏B2 9.0 ‏B1 22.3 ‏C5 22.4 ‏C4 7.5 ‏C3 11.4 ‏C2 24.3 ‏C1 28.4 ‏D5 25.7 ‏D4 11.8 ‏D3 14.6 ‏D2 27.4 ‏D1 25.4 ‏E5 11.6 ‏E4 18.8 ‏E3 22.2 ‏E1 96.2 100.9 63.8 69.1 102.2 جمع 19.2 20.2 12.8 17.3 20.4 میانگین ضریب درصد معیار امتیاز ضریب درصد معیار 12.8 0.75 17.1 ‏A7 15.9 0.75 21.2 ‏A6 5.5 0.25 22.2 ‏B7 7.3 0.25 29.3 ‏B6 18.4 امتیاز جمع 23.2 ضریب درصد معیار امتیاز 15.3 0.5 30.5 ‏A9 4.6 0.25 15.4 0.5 30.8 ‏B9 18.7 0.75 30.7 ضریب درصد معیار 18.2 ‏A8 24.9 ‏B8 نتایج جمع معیار توانمند سازها درصد معیار درصد معیار درصد معیار درصد معیار درصد امتیاز 32 2اسفند 84 23.2 نتایح عملکرد های کلیدی نتایح جامعه نتایج پرسنل نتایج مشتری فرایندها مشارکت ها و منابع پرسنل خط مشی و راهبرد رهبری 30.7 23.2 18.4 23.2 19.2 20.2 12.8 17.3 20. 4 1.5 0.6 0.9 2 1.4 0.9 0.9 0.8 1 46.0 13.9 16.5 46.4 26.9 18.2 11.5 13.8 20.4 امتیاز نهایی 214 33 معیارهای 9گانه الگوی سرآمدی EFQMدر شرکت پتروشیمی آبادان نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 34 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری رهبری نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 35 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری رفتار رهبران سازمان ،محیطی را بـه وجود می آورد کـه در آن ،سازمان و کارکنانش می توانند به سرآمدی دست یابند. 36 چند پیام از برندگان جایزه EQA بهترین سرمایـه رهـبر ،قابلیت او برای کمـک کـردن بهشماست تا بتـوانید خود تـان را بـهتر مدیریـت کنید .ما می خواهیـم فرهنـگی را بـه وجود آوریم که همه درآن رهبر باشند. پیام من این است که انتظار نداشته باشید این سازمان را بهتنهایی اداره کنم .همه ما دراجرای این امر مسئولیت هایی داریم .اگر شما راه بهتری دارید آن را انجام دهید. 37 رهبـران خـوب به دیگران الهام می بـخشند که به آنهااطمینان داشته باشند و رهبران بزرگ بـه دیـگران الهام می بخشند تا اعتماد به نفس پیدا کنند. مدیریت یعنی قابلیت صعود از نردبان موفقیت ،اما رهبرییعنی قابلیت تشخیـص این که آیا نردبان بر دیوار مناسبی تکیه دارد یا نه؟ رهبری یعنی به دست آوردن نتایج عالی از طریق اشخاصعادی 38 رهبری رهبری و سیستم های مدیریت: در راستای تدوین برنامه استراتژیک پنج ساله شرکت ،همواره در حال توسعه مأموریت و فرهنگ سازمان خود هستیم و هر سه ماه یکبار میزان پیشرفت برنامه های استراتژیک توسط کمیته تدوین استراتژی مورد بررسی قرار می گیرد. عملیات بهبود مستقیمًا زیر نظرمدیریت سازمان صورت می گیرد و بـه منظور تشویق توان افزایی از طریق تفویض اختیار ،تغییر ساختار سازمانی الزم انجام می شود. 39 رهبری نواحی قابل بهبود : فعالیت های بهبود باید از طریق رویه مشخصی اولویت بندی شود. باید نظام یکپارچه اندازه گیری و پایش و هدف گذاری نتایج در سازمان ایجاد شود. 40 رهبری و مشتریان : مشتریان شرکت به جلسات سالیانه دعوت می شوند و با مدیریت عالی سازمان مالقات و گفتگو دارند. شراکت های سازمانی نظیر پتروسینا ،پولیکا نوین و کشت و صنعت سبز پاسارگاد ایجاد شده و در زمینه عملیات مهندسی ،تولید لوله و اتصاالت و عملیات کشاورزی همکاری مشترک صورت می گیرد. شرکت در زمینه محیط زیست و بهبود آثار مرتبط با آن به صورت فعال پروژه هایی نظیر تصفیه پساب را اجرا و پاره ای را در دست اجرا دارد و طرح هایی مثل حذف جیوه نیز در دستور کار قرار دارد. 41 رهبری نواحی قابل بهبود : برای تماس با ذینفعان سازمانی باید برنامه منظمی تدوین شود. اثر بخشی توسعه مشارکتهای سازمانی باید ارزیابی شود. رویکردی برای قدردانی از ذینفعان سازمان نظیر مشتریان ،شرکا و نمایندگان جامعه تدوین شود . 42 رهبری و کارکنان : مدیریت شرکت ضمن حضور مرتب هفتگی در مجتمع آبادان در جلسات عمومی کارکنان نیز شرکت دارد و کمک های نقدی و غیر نقدی و وام به کارکنان به منظور رفع بخـشی از مشکالت آنـها صورت می گیرد. 43 رهبری نواحی قابل بهبود : باید برای مشارکت کارکنان در فعالیت های بهبود ،راه کار نظام یافته ای ایجاد شود. برای قدردانی از کارکنان شیوه مناسبی تدوین گردد. 44 خط مشی و استراتژی نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 45 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری خط مشی و استراتژی نیاز ذینفعان : برای تدوین برنامه استراتژیک سازمان ،اطالعات بازار جمع آوری شده و در فرایند طرح ریزی استراتژیک ،تحوالت بازار، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. 46 خط مشی و استراتژی نواحی قابل بهبود : باید اطالعات الزم برای شناسایی و پایش بازار به صورت مستمر و منظم جمع آوری شود. عملکرد رقبای داخلی و خارجی باید به طور منظم جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 47 خط مشی و استراتژی اندازه گیری عملکردها: شاخص های داخلی ماهیانه توسط مدیران ارشد شرکت بررسی می شود. فعالیت های آموزشی شرکت هر ماهه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. 48 خط مشی و استراتژی نواحی قابل بهبود : عملکرد رقبای شرکت به طور سیستماتیک بررسی شود. میزان آگاهی و تصورات مشتریان و جامعه از نام تجاری سازمان اندازه گیری شود. رویکردی مناسب برای تجزیه و تحلیل منظم داده های اقتصادی ، مردم شناسی ،اجتماعی و مسایل حقوقی تدوین شود . الگوهای جدید کسب و کار و تأثیر تکنولوژی نو ظهور بر آنها به طور منظم مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. 49 خط مشی و استراتژی فرایندهای کلیدی : گزارشات روزانه ،ماهانه ،سه ماهه و سالیانه در شرکت طراحی و به ذینفعان مربوطه ارائه می شود. 50 خط مشی و استراتژی نواحی قابل بهبود : نحوه استقرار استراتژی ها از طریق طراحی برنامه ها و اقدامات استراتژیک ارزیابی شود. میزان کفایت ،جامعیت ،سرعت و دقت گزارشات سازمانی ارزیابی شود. 51 کارکنان نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 52 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری رمز موفقیت ما ،منابع اصلی ما یعنی کارکنان ، کارکنان ،کارکنان است. ‏Micro Electronics 53 کارکنان برنامه ریزی ،مدیریت و توسعه : در فرایند طرح ریزی استراتژیک ،برنامه ها ی نیروی انسانی برای سال های آینده طراحی شده است. 54 کارکنان نواحی قابل بهبود : از روش های اطمینان بخشی برای نظر سنجی از کارکنان در خصوص میزان رضایت و انگیزه ایشان بهره برداری شود. از سازماندهی های بدیع برای افزایش رضایـت و کـارآیی کارکنان ،استفاده شود . 55 کارکنان دانش و شایستگی کارکنان : کلیه مشاغل مشخص و بـا توجـه به قابلیـت های افراد ،تطبـیق الزم صورت گرفـته اسـت و کارکنان با توجه به تجارب کسب شده به گروه های باالتر شغلی ارتقاء می یابند. عملکرد واحدهای مختلف هر سه ماه یک بار مورد ارزیابی قرار می گیرد. 56 کارکنان نواحی قابل بهبود : برای یافتن هوشمندی های فردی کارکنان ،رویه مناسبـی اتخاذ شود. رویکردهای آموزشی به طور منظم باید ارزیابی و بازنگری شود. نظام ارزیابی عملکرد واحدها از نظر اثر بخشی و بهبود عملکرد به طور منظم مورد ارزیابی قرار گیرد . 57 جبران خدمت کارکنان : برای توسـعه آگاهی های ایمنی ،سـالمتی و زیســت محیطی کارکنان ،دوره های آموزشی متنوعی برگزار می شود. برای اطمینان از سالمت کارکنان ،معاینات پزشکی دوره ای انجام می شود. مزایای مختلفی مانند هدایای نقدی و غیر نقدی ،باشگاه ورزشی، غذای گرم ،ویالی شمال ایران برای استراحت کارکنان ،بیمـــه حوادث گـروهی و صنـدوق بیمه آتیه برای کـارکنان فراهم شده است. 58 کارکنان نواحی قابل بهبود : با توجه به تعدد نظام پرداخت به کارکنان ( نفتی – قراردادی ) نظام هماهنگ مناسب برای پرداخت حقوق و دستمزد آنها ایجاد شود . 59 شراکت و منابع نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 60 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری عملکرد سازمانی زمانی موثرتر خواهد بود که با شرکای خود روابط سودمند براساس اعتماد ،مشارکت در دانش و انسجام داشته باشد. رقبا نیز می توانند در زمره شرکا باشند. 61 شراکت و منابع منابع مالی نخستین هدف مدیریت منابع مالی ،تأمین رضایت کلیه ذی نفعان است. 62 اقدامات اهداف مالی حفظ ارزش سهام در بورس رضایت سهامداران طراحی بودجه و ایجاد سیستم های کنترلی بهبود ساختار هزینه های عملیاتی افزایش سرمایه و تأمین منابع مالی برای پروژه ها با استفاده از تسهیالت ارزان قیمت افزایش فروش و افزایش بازده دارایی ها 63 معیار های اندازه گیری عملکرد مالی شناخت جریان نقدی و میزان فروش کل تجزیه و تحلیل هزینه و سود بازده سرمایه به کاررفته ()ROCE سود نسبت به دارایی ها ()ROA 64نسبت قیمت به در آمد ()P/E نرخ داخلی بازده ارزش افزوده اقتصادی ()IRR ( )EVA هزینه یابی براساس فعالیت ()ABC 65 شراکت و منابع ساختمان ،تجهیزات و مواد تعمیرات و نگهداری فراگیر )Total Productive Maintenance (T P M بهبود نگهداری :بهبود تجهیزات موجود برای رفع نقایص عملکرد و ترویج نگهداری نگهداری مستقل :توانمند سازی کارکنان برای بر عهده گرفتن مسئولیت و داشتن ابتکار توسعه منابع انسانی :آموزش کارکنان برای افزایش اطالعات در مورد وسایلی که مسئولیت استفاده از آن را دارند. پیشگیری :این روش به مفهوم ارائه بازخور از جانب کارکنان مسئول تجهیزات به منظور تفکر در طراحی تجهیزات جدید و موجود ،با هدف افزایش اثر بخشی کلی تجهیزات است. 66 فلسفه 5Sبر محیط کار موثر و روش های استاندارد کار تمرکز می کند. 5Sمحیط کار را به صورت ساده و راحتی در می آورد ،ضایعات و فعالیت های فاقد ارزش را کاهش می دهد و در ضمن ،کارآیی و ایمنی کیفــی را بهـبود می بخشد. حذف کردن ( :)Sort-Seinنخستین Sبر حذف اقالم غیر ضروری از محیــط کار تمرکز می کند)Just in case- jic( . مرتب کردن ( :)Set in order-Seitonدومیـن Sبر روش هـای مـوثـر و کارآمد ذخیره کردن متمرکز می شود” ،منظور کردن جایی برای هر چیزی و قـرار دادن هر چیزی در جای خود“. 67 درخشیدن ( :)Shine- Seisoپس از حذف اقالم غیرضروری که محیط کار را مسدود کرده اند ،و نیز شناسایی و تعیین محل اقالم مورد نیاز ،محیط کار باید کامًال تمیز شود. استاندارد کردن ( :)Standardise- Seikatsoپس از اجرای سه sاول با هدایت کارکنان ،شروع به استاندارد کردن بهترین عملکردها در محیط کار نمایید، زیرا آنها فرآیند را بهتر از شما می شناسند. پایداری ( : )Sustain- Sitsukeاجرای این sاز بقیه مشکل تر است ،زیـرا مفهوم آن بازگشت به وضعیت موجود است یعنی تعریف جدیدی از وضعیت موجود و استاندارد محیــط کار سازمان ارائه می دهد. گرچه این اصول در کارهای تولیدی ریشه دارند ،اما در بخش خدماتی نیز به همان اندازه مورد استفاده قرار می گیرند. 68 اجرای استاندارد ISO 14000برای تعیین و تعدیل تأثیر محصوالت تولیدی بر محیط زیست ‏کاهش هزینه ضایعات ‏ صرفه جویی در مصرف انرژی و مواد کاهش هزینه های توزیع بهبود وجهه شرکت در میان کلیه طرف های ذی نفع پیروی از کلیه قوانین مربوط به محیط زیست جلوگیری از ایجاد آلودگی بهبود مستمر عملکرد زیست محیطی 69 شراکت و منابع مدیریت شراکت های خارجی : تأمین کنندگان شرکت براساس رویه ها ی تنظیم شده ارزیابی می شوند. با شرکت های شریک ( پتروسینا -پولیکا نوین و کشت و صنعت سبز پاسارگاد) سمینارهای مشترک تشکیل می شود. 70 شراکت و منابع نواحی قابل بهبود : استراتژی خاصی برای توسعه مشارکت های خارجی تدوین شود. نحوه توسعه مشارکت های سازمانی و اجتماعی شرکت های موفق مورد Bench Markingقرار گیرد . 71 شراکت و منابع مدیریت منابع مالی : بودجه سالیانه شرکت ها تهیه و در مقاطع منظم کنترل می شود. گزارش های مختلف مالی برای ذینفعان تهیه و ارائه می شود. کلیه دارایی های شرکت تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار گرفته است. شرکت در بازار بورس اوراق بهادار در بین پنجاه شرکت برتر بورس قرار دارد. 72 شراکت و منابع نواحی قابل بهبود : سیستم های مالی سازمان علی رغم مکانیزه بودن به روز آوری و یکپارچه شود. تمام جنبه های ریسک منابع مالی شناسایی و مورد ارزیابی قـرار گیرد. سرعت و دقت گزارش های مالی مورد ارزیابی و بازنگری قـرار گیرد. 73 شراکت و منابع مدیریت ساختمان ،تجهیزات و مواد : برای تعمیر و نگهداری تجهیزات شرکت از روش Out Sourcing استفاده شده است. سیستم های ایمنی ( آتش نشانی و واحد حراست) به منظور حفاظت از دارایی های سازمان بسیار فعال هستند. بسیاری از دست آوردها ی زیست محیطی سازمان ،نظیر پساب ، تصفیه و آالیندهای خروجی اندازه گیری و کنترل می شود. به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی اقدامات الزم صورت گرفته است. 74 شراکت و منابع نواحی قابل بهبود : سیستم تعمیر و نگهداری شرکت به طور منظم ارزیابی و بازنگری شود. برای کاهش و بازیافت ضایعات اقدامات موثر تری صورت گیرد. 75 شراکت و منابع مدیریت فن آوری : در استراتژی های افـق پنجسـاله شرکت ،پـیش بینی های فن آوری سازمان مورد بررسی قرار گرفته است. در طرح توسـعه شرکت بـه منظور سازگاری با محیط زیست از تکنولوژی برتر استفاده شده است ( .به طور مثال به کار گیری روش ممبران به جای روش جیوه ای در تولید کلر) در سال های اخیر ،بهره برداری از واحد ها به ظرفیت اسمی نزدیک شده است. 76 شراکت و منابع نواحی قابل بهبود : برنامه های یکپـارچۀ سازگارسازی زنجیره تولید با مسـایل زیست محیطی (تنوع محصول) تدوین شود. 77 فرایند ها نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 78 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری فرایند ها طراحی فرایند ها : نقشه فرایندی سازمان طراحی شده است. 79 فرایند ها نواحی قابل بهبود : سیستم مدیریت فرایند ها در سازمان مستقر شود. شاخص های اندازه گیری فرایند ها شامل هدف گذاری ،پایش و بهبود ،به صورتی جامع تبیین گردد . 80 فرایند ها بهبود فرایند ها : پیش بینی الزم برای آموزش کارکنان قبل از اعمال تغییرات شغلی آنها ( توسط واحد آموزش) صورت گرفته است. 81 فرایند ها نواحی قابل بهبود : برای ایـجاد تحول خالق در فراینـد ها روشی مناسب به منظور تشـویق و قدردانی از کارکنان تدوین شود. از روش های پیشـرفته تحقیق در عملیـات ،برای بهبود فراینـد ها بهره گیری شود. 82 فرایند ها طراحی و توسعه محصوالت : دیدگاه های مشتریان و نظر آنان برای اعمال تغییر در محصوالت ، مورد استفاده قرار می گیرد. محصول تولیدی به کشورهایی مانند ترکیه ،ارمنستان ،دوبـی ، پاکستان ،افغانستان ،نپال ،هند ،آذربایجـان و عراق ،مراکش ، پرتغال ،چین و ...صادر می شود. 83 فرایند ها نواحی قابل بهبود : رویه ای برای تولید محصول جدید با همکاری مشتریان تدوین شود. برای توسعه محصوالت از تنوع و خالقیت کارکنان و شرکای سازمانی به روش سازمان یافته بهره گیری شود. روش مناسبی برای ارزیابی نحوه تحـویل کاال به مشتری (از نـظر مطلوبــیت و نــوآوری) تدوین شود. مطلوبیت رویه های خدمات پس از فروش به طـور منظم ارزیـابی شود. 84 نتایج مشتری نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 85 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری کاربر کارفرما مشتری عضو مصرف کننده ”مشتری داورنهایی کیفیت محصول و خدمات است“ 86 نتایج مشتری ارزیابی عملکرد با مشتریان : به شکایت مشتریان رسیدگی و در صورت نیاز ،محصوالت ارسالی برای مشتریان جایگزین می شود. 87 نتایج مشتری نواحی قابل بهبود : در کلیه موارد برای بهبود نتایج ،هدف گذاری شود. نتایج با رقبا مورد ترازیابی قرار گیرد. 88 نتایج کارکنان نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 89 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری نتایج کارکنان ارزیابی عملکرد با کارکنان : بهره وری نیروی کار در سالهای اخیر افزایش یافته است به طوری که بدون افزایش نیرو برای اولیـن بار در طول حیات 40سالــه شرکت ،به ظرفیت اسمی دست یافته ایم. حـوادث کار سـیر نزولی داشـته است و در سـال 84هیچ گونه حادثه موثری نداشتیم. 90 نتایج کارکنان نواحی قابل بهبود : نتایج با دیگران مقایسه شود . هدف گذاری مشخصی برای بهبود نتایج عملکردی کارکنان تعیین گردد . 91 نتایج جامعه نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 92 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری نتایج جامعه ارزیابی عملکرد با جامعه : شرکت پتروشیمی آبادان مسئولیت های محلی و توجه به محیط زیست را فعاالنه مورد توجه قرارداده است. همکاری صمیمانه و مستمر با پیمانکاران انجام می گیرد. 93 نتایج جامعه نواحی قابل بهبود : نتایج حاصله با سایر سازمان های مشابه مورد مقایسه قـرار گیرد. درخصوص استنباطات جامعه ،نظر سنجی به عمل آیـد و از سایر روش های اخذ بازخورد ساختار یافته به منظور جـمع آوری داده ها استفاده شود. 94 نتایج جامعه بهبود عملکرد با جامعه : ارتباطات شرکت با مسئولین محلی همواره مثبت بوده است. تقدیر نامه هایی در خصوص محیط زیست ،صادر کننده نمونه و همکاری با مراجع ذی ربط دریافت شده است. 95 نتایج جامعه نواحی قابل بهبود : شاخص هایی برای تعیین و اندازه گیری عملکردهای مرتبط با جامعه تعیین و اندازه گیری شود. نتایج با دیگران مقایسه شود . 96 نتایج کلیدی عملکرد نتایج نتایج کلیدی عملکرد عوامل توانمندساز نتایج کارکنان نتایج مشتری کارکنان فرایندها نتایج جامعه نوآوری و یادگیری 97 خط مشی و استراتژی شراکت و منابع رهبری نتایج کلیدی عملکرد اندازه گیری نتایج کلیدی عملکرد : دستاوردهای مالی سازمان و از جمله فروش ،سود ،سرمایه گذاری ها، سهم بازار و عملکرد بودجه ای ،به طور مستمر افزایش یافته است. اهداف مالی و دستاوردهای غیر مالی غالبًا محقق شده است. 98 نتایج کلیدی عملکرد نواحی قابل بهبود : ترازیابی نتایج با سازمان های مشابه داخلی و خارجی صورت گیرد. تغییرات نتایج در دستاوردهای غیر مالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد ( .سهم بازار – زمان ارائه محصول به بازار و )... 99 نتایج کلیدی عملکرد بهبود عملکرد های کلیدی : روند گردش وجوه نـقد شـرکت ،هزینه های تعمیرات ،هزینه پروژه ها و درجه تجاری شرکت در سنوات اخیر رو به بهبود بوده است. بسـیاری از نتایج مالـی با اهداف از پیش تعیین شـده شرکت انطباق داشته است. 100 نتایج کلیدی عملکرد نواحی قابل بهبود : نتایج عملکرد های مالی و غیر مالی با دیگران مقایسه شود . در عملکرد های غیر مالی هدف گذاری صورت گیرد. 101 1380 1381 1382 1383 1384 102 1380 1381 1382 1383 1384 103 هزینه های آموزش (میلیون ریال) 104 1384 1382 1383 1381 1380 1378 1379 فروش (میلیون ریال) 105 1384 1382 1383 1381 1380 1378 1379 روند تولید محصول در سال های گذشته ‏PVC 106 هزارتن هزارتن 100000 Caustic Soda , DDB PVC , 107 آمار جامع منابع انسانی شرکت پتروشیمی آبادان(سهامی عام) در 31/4/1385 قانون کار (پیمانکاری) درجه تحصیلی قانون نفت قانون کار(قراردادی) جمع لیسانس و باالتر دیپلم و فوق دیپلم زیر دیپلم درصد نسبت به کل جمع کل جمع لیسانس و باالتر دیپلم و فوق دیپلم زیر دیپلم جمع لیسانس و باالتر دیپلم و فوق دیپلم زیر دیپلم جمع لیسانس و باالتر دیپلم و فوق دیپلم زیر دیپلم 62 34 17 11 7.9 62 7 0 1 6 52 32 15 5 3 2 1 0 دفتر تهران 620 114 348 158 79.4 620 234 2 136 96 202 67 96 39 184 45 116 23 مجتمع 99 1 46 52 12.7 99 88 0 42 46 9 1 2 6 2 0 2 0 کلر خرمشه 781 149 411 221 100 781 329 2 179 148 263 100 113 50 189 47 119 23 جمع 100 19.1 52.6 28.3 100 42.1 0.3 22.9 19.0 33.7 12.8 14.5 6.4 24.2 6.0 15.2 2.9 درصد نسبت به کل 108 محل کار 109 دفتر تهران 62 کلر خرمشهر 99 مجتمع آبادان 620 110 مشکالت : ‏ عدم آشنایی کافی با مدل EFQMدر کشور برای استقرار آن عدم کفایت زیر ساخت های سیستمی گروه ( مدیریتی ،اطالعاتی )... ،برای اجرایی کردن مدل و لزوم تقویت این زیر ساخت ها الزام گنجاندن پروژه های از قبل تعریف شده ( مثل پروژه های زیست محیطی و توسعه ای) در قالب مدل لزوم همسوسازی نگرش های مدیریتی حوزه های مختلف با معیارهای مدل شرکت کنندگان در خودارزیابی در مورد شاخص های ارزیابی فعالیت های مرتبط با مدل ،عمدتًا وحدت نظر نداشتند. 111 لزوم برقراری ارتباط بین حوزه های مختلف سازمان برای اطالع رسانی بهتر و دقیق تر. بعد مسافت بین واحدهای اجرایی ( کارخانه ) و ستادی ( دفتر مرکزی) 112 اولویت بندی اقدامات اصالحی اولین دوره خود ارزیابی « شرکت پتروشیمی آبادان» تشکیل کمیته تعالی سازمانی اندازه گیری رضایت مندی کارکنان اندازه گیری بهره وری مجتمع تدوین و استقرار استراتژی منابع انسانی استقرار سیستم Paperless تدوین و اصالح برنامه استراتژیک و استقرار کارت متوازن امتیاز دهی تدوین و استقرار مدیریت فرایند 113 استقرار نظام پیشنهادات تداوم استفاده از مدل EFQM استقرار نظام مدیریت فرهنگ سازمانی بازنگری ساختار سازمانی و جانشین پروری طراحی و استقرار نظام جامع آموزشی بازنگری ساختار سازمانی ایجاد سیستم نظر سنجی از جامعه 114 ایجاد واحد تحقیقات و بازاریابی استقرار Bench Markingدر سازمان استقرار سیستم IMS هماهنگی پرداخت حقوق و دستمزد 115

51,000 تومان