صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
پارکر معتقدد است اصطلاح خلاقیت به آن دسته از فرآیندهای
ذهنی دلالت دارد که به راهحلهاء ایدهها و مفهومسازیها» اشکال
هنرىء نظریههای منحصربهفرد و جدید منجر میشود.
صفحه 4:
تفکر خلاق فرایند اصلاح عقاید. بر اساس دانش پایه موجود. با توانایی شکل دادن
يا ارائه دادن فکر جدید با استفاده از تصور و انديشه است. تفکر خلاق روش ذهنی
: he ee oe ay oe ae
منطقی یا الهام دیگر را فراهم میکند. تفاوت اساسی بین این دو آن است که تفکر
8٩ خلاق انولع سوالیایی را مطرح میکنه که از نوع «جه میشد آگر. ..» اند. در حالی =
که تفکر انتقادی سوّال هایی را مطرح میکند که از نوع «گر... آنگاه...» اند» تا اين ۳
آگاهی به دست آید که در حال مواجهه با یک موقعیت يا مشکل. جه طور ميشود ]
آن را حل كرد. ١
صفحه 5:
صفحه 6:
دو سه تا از روشهای
ایجاد تفکر خلاق
رد
۱- استفاده از مغایرتها
۲- ایجاد فرصتهایی برای دانش آموزان تا رازهایی هر چیز را جستجو
۳- توجه دادن به کمبودها و خلا موجود در دانش
۴- تقویت تفکر درباره امکانات و احتمالات (دادن فرصت اندیشیدن)
صفحه 7:
a توجه نو معلمان جدید الاحدات و جدید الورود
ادراکات معلمان از تفکر انتقادی و خلاق
معلمها بازوهای اجرایی آموزش هستند و نقش اساسی را در
رشد و پرورش دانش آموزان به عهده دارند. چهار زمینه
(مقوله) وجود دارند که می توانند ادراک معلمان را از تفکر
انتقادی مشخص کنند. این زمینه ها عبارتند از: ۱- تعریف
تفکر انتقادی. ۲- پیش نیازهای آموزش تفکر انتقادی.
۳- روشهای آموزش تفکر انتقادی و۴- نتایج استفاده از تفکر
انتقادی.
صفحه 8:
-١ تعريف تفكر انتقادى: يذيرفتن اين نكته كه دیگران دارای عقاید. سلایق و اعتقاداتی هستند که
| با ما متفاوت است و این تفاوت باعث میشود که ما آگاهانه به نظریات آنها گوش دهیم.
" توجه به رشد ذهنی دانش آموزان (تجزیه و تحلیل کردن یاد بدهیم) ۱
» ۲
6 پیش نیازهای ۰ |
E آموزش تفکر انتقادی:
صفحه 9:
۳- روشهای آموزش تفکر انتقادی:
ال در شرایط فعلی امکان آموزش تفکر انتقادی وجود ندارد: برنامه ریزیهایی کلان.
مستقیم: آموزش مهارتهای زندگی در قالب برنامههای درسی هفتگی.
غیر مستقیم: واداشتن دانش آموز به اظهار = در مورد موضوعات مختلف و نتیجه گیری مثبت.
= نتایج استفاده از ز تفکر انتقادی:
نع دی < عملکردها و افکار بهتره خلاقیت بیشتر
7 $i 4 DOPE a