علوم مهندسیتکنولوژی

تكنولوژی پيشرفته سيستم سوخت رسانی

صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم تكنولوزي ييشرفته سيستم سوخت رساني

صفحه 2:
سیستم سوخت رساني هوشمند: سیستم سوخت رساني هوشمند در اکثر موتورهاي مدل جدید به کار برده شده است. و روش کار آن بدین صورت است که؛ با كمك سنسور هاي خاص متغيرهاي گوناگون خوانده و اندازه گيري مي شوند و به واحد کنترل ارسال میگردد که پس از پردازش نسبت به صدور فرمان به عملگرها اقدام مي کند.

صفحه 3:
سیستم سوخت رساني هوشمند: ۲7 بهبود عملکرد موتور و همچنین پایین آوردن مصرف سوخت و گرفتن راندمان بالا از موتور از اهداف سیستم سوخت رساني هوشمند مي باشد. ۲7 که حتي درپي پیشرفت آن تكنولوژي هاي جديدتري نیز در همین راستا بوجود آمده است. 7 يكي از آنها سیستم سوخت رساني ]۲1۳۷ است.

صفحه 4:
حکیده* 5-2 اين سيستم سوخت رساني 1117/1 در مدل هاي سال 2 به بعد در بعضي از موتورها به کار برده شده و روش کار آن بدین صورت است که با اندازه گيري میزان جرم هواي ورودي به منیفلد هوا و همچنین با اندازه گيري متغيرهاي گوناگون دیگر که در موتور با كمك سنسور هاي خاص خوانده مي شوند در صدد بهبود عملکرد موتور و همچنین پایین آوردن مصرف سوخت و گرفتن راندمان بالا از موتور برمي آید.

صفحه 5:
معرفی]۳] كلمه ‎Hot Film Air Mass <¢ 3) HFM‏ گرفته شده است که این سیستم با اندازه گيري جرم هواي ورودي به موتور مقدار سوخت را در شرایط مختلف و اعمال بارهاي متفاوت به موتور, تعيين مي كند تا موتور بتواند در بهترین شرایط با کمترین مصرف سوخت بیشترین بازده حرارتي را داشته باشد .

صفحه 6:
‎a ۰۰۰۰۰0‏ —— قطعات سیستم ]1۳۷] ‏۲ 63/2 سنسور لکسیژن ۲7 161 رله حفاظتکنندم ولتلژ بادلا ‏۰۲ 127 رله‌پپ ۲ 12 سنسور سرعتلتومبیل ‏" 33/4 پردازش‌گر لصلي ۲ 211 سوکیت‌بی اب ‎

صفحه 7:
سنسور اکسیژن 56۴8560۲ 020۲0۵۵ اين مس قیفر لد خروجي از مو ‎eee‏ ۲ ۳ اكسيزن مرجود در كار اكزوز را برر؛ و ولتاژيي متتاسب ‎Tet, ee‏ رقیق یا غلیظ بودن سوخت است ‎ECU 415‏ ارسال ميكند. .= سنسور در بعضي مواقع به طو داخلي با جریان ! ‎ek aay‏ شود تا هر جه سريعتر به صورث مدار بسته درآيد .

صفحه 8:
i ‏محل نصب سنسور اکسیژن‎ این سنسور روی منیفولد دود طوری = قرار مى كيرد که تا در معرض گازهای خروجی واقع شود و با ارسال ولتاژ کم نشانه رقیق بودن سوخت و ولتاژ زیاد نشانه غني بودن , سوخت است كه 15017 با كسب اين اطلاعات بهترين مخلوط را روانه موتور مي سازد .

صفحه 9:
i ‏رله حفاظت کننده ولتاژ بالا‎ " کار رله این است که ولتاژ را در مدار اندازه گيري کند و اگر ولتاژ بیشتر از حد مجاز تعیین شده براي رله باشد ۰ رله فرمان قطع را به مدارات قطع مدار ارسال مي کند و مدار را قطع مي نماید و از صدمه رسیدن به قطعات مداراصلي جلو گيري مي کند. ” این رله كاري شبیه فیوز معمولي را انجام مي دهد با این تفاوت که فیوز معمولي در صورت بروز مشکل با از کار انداختن خود اقدام به حفاظت از سيستم مي كند ولي رله حفاظت ولتاز بالا در صورت احساس مشكل با فرمان دادن به مدارات قطع مدار در صدد حفاظت از مدار هاي اصلي بر مي آيد .

صفحه 10:
رله پمپ گازوئیل 7 کارش مشابه کار رله حفاظت ولتاژ بالا مي باشد با این تفاوت که اين رله فقط مسئولیت حفاظت از پمپ گازوئیل را بر عهده دارد » چرا که پمپ گازوئیل يكي از مهمترین قطعات يك سیستم سوخت رسان انژكتوري مي باشد و باید در جهت حفاظت از آن تمهیدات خاصي را در نظر گرفت » زیرا تمام فشار در پشت انژکتور ها به وسیله اين پمپ ایجاد مي شود» و در صورت صدمه دیدن این پمپ باافت فشار روبرو خواهيم بود و اين امر موجبات كار كردن نامطلوب موتور و يا در مواقعي سبب روشن نشدن موتور مي شود

صفحه 11:
سنسور سرعت خودرو 7 این سنسور در داخل گیربکس اتومبیل نصب شده است و مسئولیت تعیین سرعت اتومبیل را بر عهده دارد . 7" همانطور که مي دانید سرعت نشان داده شده توسط سرعت سنج داشبورد اتومبیل دقت چندان بالايي ندارد و براي محاسبات دقیق 1:01 مناسب نخواهد بود ء به همين علت اين ‎Oe a‏ ديفرانسيل نصب مي كنا اين سسور بافرستادن سيكنالهاي مربوطه به [1501 وظيفه خود را انجام مي دهد .

صفحه 12:
00 ۹ پردازش گر اصلي ]11۳1۷ این قسمت قلب سیستم مي باشد و تما پردازشها ي اطلاعات ؛ تمامي فرمانهاييُ سب که باید به واحد هاي عملگر داده شود ؛ ترجمه تمامي سیگنالها و پالسهايي که راد هاي حسگر از فسمنهاي مكلف موتور به ‎ECU‏ مي موارد از مسئوليتهاي این قسمت مي باشد .بدلیل محاسبات زیاد در پر داز نده ‎ECUs ECU‏ بسه شدت مد جون اين كرما مانعي براي ارکرد دنت مومت مي باشد بدنه ]۳ را از آلومینیو چم مارد شا بترند با معط اطرأف البادل كرما داشته باشسد و دماي کارکرد خود را پایین بیاورد .

صفحه 13:
eS ee = gas socket این قطعه رابط بین ل]۳ و كامبيوتر عيب ياب مي باشد . در شكل كامبيوتر عيب ياب را مشاهده مي كنيد كه مي بايست به اين سوكيت وصل شود تا بتواد با ‎Lig) ECU‏ برقرار کند تا اپراتور بتواند بجاي ‎ECU‏ کنترل مقطعي موتور را به دست بگیرد .

صفحه 14:
سو = عيب = ۳7 socket کم و زیاد کردن دور موتور , از کار انداختن تك تك سیلندر ها براي فهمیدن تك کار کردن موتور » آدوانس و ریتارد كردنء باز و بسته كردن دريجه كاز » خارج کردن موتور از حالت كاتاليستي و تغييراتي از اين قبيل ريا بد يوي موتور اعمال كرد و يا مي توان مواردي از قبيل تنظيم (0 موتور و رفع اشكالات نرم افزاري ريا موريد تنظيم قرار داد .

صفحه 15:
i ‏سنسورهاي موجود بر روي موتور‎ ‏ستسور جرم هوليورودي‎ 132/5 ” ‏سور درنجه حرازطقي‎ 81373 ۶ ‏سنسور درجه حرارت‌وا‎ 1317 ” ‏5آ سنسور فلايويل‎ ” ” 2116/6 فعال‌کننده دریچه ‎Y58/1 ”‏ سويابةخليه بخاركاز ۲ 1/62 للتزكتور هاوبسرقي

صفحه 16:
hot film air mass flow sensor این سنسور تشکیل شده از يك تیغه که داراي سه واحسد گرم شونده» يا رزیستور و دو سنسور درجه حرارت است . و رزیستور‌اندازه گيري کننده جرم هواي اطراف ‎(air mass)‏ مي باشد . و سنسور درجه حرارت اندازه گيري کننده دماي هوا مي باشد.

صفحه 17:
hot film air mass flow sensor اساس کار سنسور بدین گونهاست که کامپیوتر» يك آمپري را با ولتاژ معيني به گرم شونده ارسال مي کند تا اين تیغه 600 درجه سانتیگراد بیشتر از درجه حرارت هواي محیط گرم شود . سنسور درجه حرارت این مقدار درجه حرارت را کنترل مي کند و به کامپیوتر اطلاع مي دهد . اگر بر اثر عواملي مانند عبور جریان هوا » این تیغه سرد شود کامپیوتر مجددا براي ثابست نگه داشتن درجه حرارت جریان بيشتري به گرم شونده اعمال مي کند .

صفحه 18:
و 8 8 2 ۶ 8 9 و 311153 7 111 2444 و جراي سنسور جرم هواي ورودي

صفحه 19:
coolant temperature sensor اين سسور بر اساس ‎NTC (negative‏ (0151177© 161222612111136 كار مي كند هر جه نسبت درجه حرارت بالا برود مقاومت عکس مي شود » براي مثال در درجه حرارت صفر درجه سانتیگریاد ستسور. حدود »31 اهم مقاومت دارد ولي در درجه حرارت 00 درجه سانتیگراد معادل 00000 اهم مقاومت دارد .

صفحه 20:
= مسر ۲ temperatur sensor اساس کار این سیستم همانند سنسور درجه حرارت لب مي باشد و بر مبناي 16[ واقع شده است . منتها مقاومت مدار بر حسب اهم طبق جدول ديگري محاسبه شده است ولي اصول ‎IS‏ آن با سنسور درجه حرارت آب مطابقت کامل دارد .

صفحه 21:
4 سنسور دور موتور این سنسور از مهمترین سنسورهاي موجود در سیستم ]۲:6 مي باشد » و محل قرار گيري آن در پوسته موتور در بالاي فلایویل مي باشد و به كمك بوبين واقع در نوك خود با شمارش دندانه هاي موجود بر روي فلايويل كه براي روشن كردن موتور تعبيه شده اند سيكنالهايي رابه سمت 12017 مي فرستد و 2017 با تبديل اين سيكنالها به پيغامهاي الکترونيکسي دور موتور را اندازه گيري مي کند.

صفحه 22:
محل قرار گيري سنسور دور موتور ” 1.5 سنسور دور موتور

صفحه 23:
انژکتور هاي برقي ” این انژکتور به وسيله جريان برقي كه از طرف 28001 ارسال مي شود اقدام به پاشش سوخت مي كند. ” بدین طریق که جریان برق وارد سیم پیچ داخل انژکتور شده و ایجاد يك آهنرباي مغناطيسي مي کند با آهنربا شدن سیم بيج » سيم بيج جامپر سر انزكتور را به طرف بالا مي كشد و راه براي عبور سوخت از قسمت نازل سر انژکتور باز مي شود . حال بنزين با فشاري که پمپ ازوئیل از قبل بر روي آسن اعمال داشته با فشار بالا وارد محفظه احتراق مي شود.

صفحه 24:
قطعات اصلي يك انزكتور برا قي -)فنر بازگرداننده جامپر ‎at‏ ‏-صوکیت اتصال برق سیم پیچ -“6ريل انزكتور -8مجموعه نازل و جامپر -6رینگ هاي آب بند

صفحه 25:
اتات سك ريل انزكتور -الوله بركشت كازوئيل -©محل نصب انزكتور ها -©محل نصب نانومتر جهت اندازه گيري میزان فشار پمپ گازوئیل -#ورودي گازوئیل - كبيج تخليه كازوئيل -©ركولاتور فشار شكن

صفحه 26:
.سس سس سس کاتالیزو ر 7" این کاتالیست شيميايي در مسیر اگزوز اتومبیل نصب شده است و مواد مضري که حاصل احتراق. * كازولمي بشد(۲0ظ, 60, 116) را تبدیل به آب ؛ دي اکسید کربن و عنصر نیتروژن مي کند که معمولا مي تواند مسیر 60000 کیلومتر را ساپورت کند و بعد از طي این مسافت خاصیت شیمیایی خود را از دست مي دهد.

صفحه 27:
common rail direct = -d ¢ injection dignosis manual MB 140-6 > service engine 161 Fuel injection and (HFM) ignition system Electronic controller “Ss -9 ¢

صفحه 28:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان