تنوع، اکتساب و تجدید ساختار
اسلاید 1: تنوع ، اکتساب و تجدید ساختاراستراتژی های سطح شرکتترجمه : اسما سلطاني نژاد
اسلاید 2: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–2تنوع مرتبط با محصولورود به بازارهای جدید محصول یا فعالیتهای کسب و کار که با بازارها و فعالیتهای موجود شرکت مرتبط اند.تاکید بر هم افزایی عملیاتی :تکنولوژی های معمول، بازاریابی و تولیدافزایش در رقابت ماورای آنچه که می توانیم از طریق بازارهای محصول و فعالیتهای کسب و کار بصورت جداگانه بدست اوریم. 5=2+2که بعنوان صرفه جوئیهای مقیاسی یا صرفه جویی های مقیاس شناخته شده اند.
اسلاید 3: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–3تنوع غیرمرتبط با محصولورود به صنایعی که هیچ ارتباطات محصولی مرتبط واضحی با خطوط جاری کسب و کار شرکت ندارند. این شرکتها ناهمگون نامیده می شوند و استراتژی آنها بعنوان استراتژی ناهمگون شناخته شده است. و هدف آنها بدست آوردن هم افزایی های مالی(نه عملیاتی) می باشد.نقش ارکانهای شرکت یک بازار سرمایه داخلی پاداش تنوع (مزیت ناهمگونی)تخفیف تنوع (عیب ناهمگونی)
اسلاید 4: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–4تنوع محصول و عملکرد شرکتFigure 9.1Source: Adapted from R. E. Hoskisson, M. A. Hitt, & R. D. Ireland, 2004, Competing for Advantage (p. 228), Cincinnati: Thomson South-Western.
اسلاید 5: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–5تنوع و عملکرد شرکت اخطارهای مهمNot all product related diversifiers outperform unrelated diversifiers (the GE exception)In emerging economies, the conglomeration strategy seems to be persisting.در اقتصادهای پدیدار شده ، استراتژی ناهمگونی اصرار دارد بر :Units affiliated with South Korea’s Samsung Group, India’s Tata Group, and Turkey’s Koc Group often outperform stand-alone competitors.
اسلاید 6: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–6تنوع جغرافیاییتنوع جغرافیایی محدود به حوزه بین المللی(کشورهای همسایه از نظرجفرافیایی و فرهنگی)حوزه فراتر از بین المللی (ماورای کشورهایی که از نظرجغرافیایی یا فرهنگی همسایه اند)
اسلاید 7: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–7تنوع جغرافیایی و عملکرد شرکتدر این دوره جهانی سازی، فراخوانی های مکرری برای گوناگونی جغرافیایی وجود دارد :همه شرکتها نیاز دارند جهانی شوند.هیچ شرکت بین المللی نیاز به شروع فعالیت اقتصادی در خارج از کشور ندارد.شرکتهای با حضور بین المللی کم باید حوزه جغرافیایشان را گسترش دهند.اگرچه ، این ملاک بطور کامل این نگرش عمومی را حمایت نمی کند.
اسلاید 8: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–8تنوع جغرافیایی و عملکرد شرکتFigure 9.2Source: Adapted from F. Contractor, S. K. Kundu, & C.-C. Hsu, 2003, A three stage theory of international expansion: The link between multinationality and performance in the service sector (p. 7), Journal of International Business Studies, 34: 5–18.
اسلاید 9: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–9تنوع جغرافیایی و عملکرد شرکتهیچ شرکتی به اندازه کافی درگیردر تجارب بالا و پائین نمی شود.مطالعات از یک رابطه u شکل گزارش میدهد زیرا آنها فقط ازشرکتهای در مراحل میانی بین المللی شدن نمونه برداری کرده اند.سایر مطالعات یک u وارون را گزارش میدهند. زیرا نمونه های آنها برای شرکتهای بزرگتر با سطوح متوسط تا بالای تنوع اریب اندبحثهای زیادی در باره تنوع جغرافیایی وجود دارد.
اسلاید 10: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–10یک مدل تنوع جامعFigure 9.4
اسلاید 11: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–11ملاحظات مبتنی صنعتمحرک های تنوع فرصتهای خارجی رشد در یک صنعت جذابیت ساختاری رقابتهای درون شرکتی براساس رهبری هزینهقدرت چانه زنی عرضه کننده و خریدارشرکتها از طریق دستیابی به عرضه کنندگان بالادستی و خریداران پائین دستی حوزه خود را گسترش می دهند.تهدیدد محصولات جایگزین کداک و فوجی توسط سازندگان د وربینهای دیجیتال که محصولات جایگزین تولید می کنند تهدید می شدند.
اسلاید 12: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–12ملاحظات مبتنی بر منبع ارزش . تنوع ریسک را کاهش می دهد – با عدم تنوع مقایسه می شود ، شرکتهای تک کسب و کاره.کمیابی اهرم بندی توانائیها و قابلیت های محوریقابلیت تقلید جنرال موتور ححسادت انگیز است اما شرکتهای کمی می توانند از آن تقلید کنند.سازمان ساختار سازمانی و مکانیزم های کنترلی باید استراتزی های تنوع معین را حمایت کنند
اسلاید 13: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–13بنگاه های رسمیبالابردن تنوع محصولات غیرمرتبط توسط توقیف کردن ادغام های درون صنعتیتواناساختن یا مجبورکردن تنوع جغرافیایی توسط شل کردن یا سفت کردن سیاستهای FDI درونی سازی ، باورهای شناختی فعالیتهای مدیریتی را راهنمایی می کنند فشارهای قانونی برای پرش روی تنوع ”...“بنگاههای غیررسمیاستراتژی های مبتنی بر بنگاه
اسلاید 14: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–14 تکامل حوزه شرکتها حوزه شرکتاز طریق مقایسه منفعت های اقتصادی حاشیه ای و هزینه های ادرای حاشیه ای تعیین می شود.منفعتهای اقتصادی حاشیه ای(MEB) اشکال گوناگون هم افزایی اند که از آخرین واحد رشد بدست می آیندهزینه های اداری حاشیه ای(MBC) هزینه های اضافی اند که با بزرگتربودن و تنوع بیشترسازمان مرتبط اند.
اسلاید 15: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–15 چه چیزی محدوده یک شرکت را تعیین می کند؟Figure 9.5Source: Adapted from G. Jones & C. Hill, 1988, Transaction cost analysis of strategy-structure choices (p. 166), Strategic Management Journal, 9: 159–172.
اسلاید 16: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–16 تکامل حوزه شرکت در ایالت متحدهFigure 9.6Source: M. W. Peng, S. H. Lee, & D. Wang, 2005, What determines the scope of the firm over time? A focus on institutional relatedness, Academy of Management Review (in press).
اسلاید 17: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–17 حوزه بهینه شرکت : در برابر پیدایش اقتصاد ها در زمان یکسان توسعه یافته استFigure 9.7Source: M. W. Peng, S.-H. Lee, & D. Wang, 2005, What determines the scope of the firm over time? A focus on institutional relatedness, Academy of Management Review (in press).
اسلاید 18: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–18ناهمگونی شرکتها درپیدایش اقتصادهاچرا ناهمگونی ارزش اقتصادهای پدیدار شده را افزایش می دهد؟این تجزیه و تحلیل بر دو فرض اصلی و معقول متکی است در یک سطح تنوع داده شده منافع اقتصادهای پدیدارشده >منافع اقتصادهای توسعه یافتهدر یک سطح تنوع داده شده هزینه های اداری حاشیه ای در اقتصادهای پدیدارشده<هزینه های اداری حاشیه ای در اقتصادهای توثعه یافتهبطور کلی،پویایی های صنعت، موجودی های منابع و شرایط بنگاهی ایستا نمی باشند،
اسلاید 19: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–19اکتساب هااگرچه عبارت ادغام و اکتساب اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، در عالم واقع اکتساب ها غالب اند.اکتساب : انتقال کنترل دارایی ها ،عملیات و مدیریت از یک شرکت به شرکت دیگر. قبلی یک واحد از بعدی می شود.PeopleSoft is now a unit of Oracleادغام : ترکیب دارایی ها ، عملیات ها و مدیریت دو شرکت برای ایجاد یک نهاد قانونی.South African Brewery & Miller Beer SABMiller
اسلاید 20: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–20Types of Cross-Border Mergers and AcquisitionsFigure 9.8Source: Adapted from United Nations, 2000, World Investment Report 2000 (p. 100), New York: UN
اسلاید 21: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–21M&Asانواع طبقه های اولیه افقی : با شرکتهای رقیب در یک صنعت یکسان سروکار دارد.عمودی:به شرکتهای کانونی اجازه دستیابی به عرضه کنندگان بالادستی یا خریداران پایین دستی را می دهد-ناهمگون:دادوستدهای متعهد شده توسط تنوع سازیهای غیر مرتبط با محصول ، شامل شرکتهایی با بازارها و صنایع غیر مرتبط می باشد.عبارتM&A موافق : مدیریت شرکت هدف با دادوستد موافق می باشند.(اگرچه ممکن است در ابتدا مقاومت کنند)مخالف:برخلاف خواسته های مدیریت و... شرکت هدف ، پیشنهادات M&A را رد می کنند.
اسلاید 22: 9–22انگیزه های ادغام و اکتسابدیدگاه مبتنی بر صنعت افزایش و تحکیم قدرت بازاردر یک صنعتدیدگاه مبتنی برمنابع قدرت منابع مدیریتی ارشد دستیابی به منابع مورد نیازدیدگاه مبتنی بر بنگاه اغلب پاسخی به محدودیتهای بنگاهی رسمی می باشدهمچنین اغلب بازتابی از هنجارها و ادراکات غیررسمی می باشد.اطمینان بیش از حد محرکهای مدیریتی: ساختن امپراطوری مورد علاقه شخصی در جست و جوی قدرت ، پرستیژ و درآمد بیشتراین محرکها می توانند همزمان وجود داشته باشند.
اسلاید 23: 9–23عملکرد ادغام و اکتساب هاثبت عملکرد نسبتا عاقلانه است. بیش از 70 درصد گزارشاتM&A با شکست روبرو شده اند.بطور متوسط عملکرد شرکتهای اکتسابی بهبود نمی یابد و اغلب تاثیر منفی می گذارد.اکتسابها بزرگترین مصرف کنندگان سرمایه شرکت ها ، بدترین برنامه ها و فعالیت های کسب و کارهای همه انها می باشد.رقبا اغلب برای سود بردن از آشفتگی M&A به حمله های تهاجمی می پردازند.ایرباس در طول ادغام Boeing/McDonnell Douglas سهم بازار خود را افزایش داد.کمپانی دل زمانی که HP درگیر ادغام Compaq بود ، بازار پرینتر را مورد حمله قرار داد.
اسلاید 24: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–24نشانه های شکست ادغام و اکتسابTable 9.3
اسلاید 25: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–25Stakeholders’ Concerns During Mergers and AcquisitionsFigure 9.9
اسلاید 26: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–26 بهبود عملکرد اکتسابمدیران بایدبه اهداف زیاد نپردازند.از کشمکش های مزایده ای خودداری کنند-زمانی که اجرت ها بالاست حاضر به ترک کار باشندنظارت بر تناسب سازمانی و استراتژیک برای جلوگیری از غافلگیر شدن بعد از اکتساب.خطاب قرار دادن شرکتها سهام داران چندگانهتلاش برای حفظ بهترین استعدادهااماده بودن برای برخورد با موانع ایجاد شده توسط افرادی که کار و قدرتشان به خطر افتاده است.
اسلاید 27: Copyright © 2005 South-Western. All rights reserved. 9–27تجدید ساختارتجدید ساختارکاهش در اندازه یا حوزه شرکت و یا هر دو.معانی اولیه کوچک سازی کاهش تعداد کارکنان از طریق اخراج ، بازنشستگی بیش از موعد و برون سپاری.کاهش حوزه کاهش حیطه شرکت ها از طریق تحریم ها و spin-off
اسلاید 28: محرکهای تجدید ساختاردیدگاه مبتنی بر صنعت ساختاردهی دوباره اغلب با بالا رفتن رقابت درون یک صنعت بکار می رود.دیدگاه مبتنی بر منابع ساختاردهی دوباره ممکن است منفعت هایی را بهمراه داشته باشد اما هزینه هایی را نیز بهمراه دارد –آشفتگی سازمانی ، تشویش ، ناکامی و روحیه پایین- که اغلب آزمون VRIO با شکست مواجه می شود.دیدگاه مبتنی بر بنگاه شرکتها و مدیران در اقتصادهای توسعه یافته از بازارهای سرمایه ای بطور فزاینده ایفشارهای نهادی قوی در برابر ساختاردهی دوباره اطراف جهان.
اسلاید 29: بهبود عملکرد تجدید ساختارمخاطرات و شروط زیادی را در بر می گیرد ، عملکرد شرکتها بهتر خواهد شد اگر:اگر تجدیدساختار را در آخرین وهله استفاده کنند.بازمانده ها را به شیوه موثرتری مدیریت کنند- با افراد اخراج شده با انصاف رفتار کنید زیرا انها سیگنال های مثبتی راب افراد باقی مانده ارسال می کنند. در سازمان دهی واحدهایی با دانش زیاد مراقب هستند ، واحدهایی که حافظه و قابلیت های سازمانی به میزان زیادی در کارکنان نهاده شده است.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.