تولید ناب
اسلاید 1: توليد ناب ارائه دهندگان : محسن انجيدني ،حسن حسين آباديLean production
اسلاید 2: توليد نابرئوس مطالب توليد دستی و انبوه; مزايا و معايب ظهور توليد نابمشخصه های توليد ناب و مقايسه آن با توليد انبوه + رويکرد توليد ناب در تامين مواد و قطعات + رويکرد توليد ناب در ساخت محصول + رفتار با مشتری در توليد ناب + طراحی نابتفکر ناب (Lean Thinking)بنگاه اقتصادی ناب (Lean Enterprise)
اسلاید 3: توليد نابمشخصه های توليد دستی 1 - توليد محصول طبق سفارش مشتری 2 - انعطاف زياد 3 - کارگران بسيار ماهر 4 - ابزار و ماشين آلات ساده اما چند کاره 5 - حجم پايين توليد 6 - قيمت بالای محصول 7 - تقسيم ناچيز در فعاليت ها 8 - Fitting
اسلاید 4: توليد نابمشخصه های توليد انبوه 1 – تعويض پذيری کارگر2 – وجود نيروی غير مستقيم فراوان3 – وجود محافظين ( بافر) برای مقابله با اختلال - کارگر اضافی - موجودی اضافی - فضای اضافی4 – انعطاف کم5 – ماشين الات وتجهيزات تک منظوره6 – مشارکت ناچيز کارگر در بهبود فرآيندها
اسلاید 5: توليد نابمشخصه های توليد انبوه(ادامه)7 – قيمت پايين محصول ( نسبت به توليد دستی )8 – تقسيم کار شديد در مهندسی - ارتباط کم بين آنها - ارتباط کم با بخش توليد و کارگاه9 – زمان آموزش کوتاه
اسلاید 6: توليد نابظهور توليد ناب توليد فقط 2685 خودرو در شرکت تويوتا تا سال 1950 ديدار تويودا از کارخانه فورد در بهار 1950 نتيجه گيری تويودا : عدم امکان نسخه برداری از توليد انبوه بدليل : 1 – کوچک بودن بازار داخلی 2 – نياز به انواع وسيله نقليه 3 – عدم امکان خريد گسترده آخرين تکنولوژی غرب 4 – وجود توليدکنندگان بزرگ خودرو در جهان
اسلاید 7: توليد نابموداهای هفت گانه1 - توليد اضافی ( پيش از دريافت تقاضا)2 - انتظار (برای گام بعدی فرآيند يا خرابی ماشين )3 - حمل و نقل (غيرضروری مواد)4 - پردازش بيش از حد قطعات به خاطر طراحی ضعيف ابزار يا قطعه(Overprocessing)5 - موجودی ها ) مواد اوليه ، نيمه ساخته ، محصول ، در راه )6 - حرکات غيرضروری کارکنان (برای ابزار يا قطعه يا ...)7 - توليد قطعات معيوب اتلاف(WASTE)
اسلاید 8: توليد نابسياستهاي اصلي توليد ناب 1 – تلاش جهت حذف هرگونه اتلاف منابع 2 – تکريم انسان – گسترش مرز کارخانه بنحوی که شامل مشتری و تامين کنندگان شود – مشتری گرايی و انعطاف پذيري لازم جهت پاسخ به نياز مشتري – گسترش قابليت های نيروی انسانی و بهره گيری از آن – کار گروهی – بهبود مستمر – نگرش و سازماندهي فرآيندي
اسلاید 9: توليد نابسيستم هاي مختلف توليدحجم توليدLowLowHighHighپروژه هاتوليد دسته ايتوليد انبوهتوليد پيوستهStandardization
اسلاید 10: توليد نابسيستم هاي مختلف توليدحجم توليدLowLowHighHighپروژه هاتوليد دسته ايتوليد انبوهتوليد پيوستهStandardizationتوليد ناب
اسلاید 11: توليد نابمعادل های توليد نابJIT + Big JIT = Lean production + Little JIT < Lean production Zero - inventory productionContinuous – flow production~ synchronized manufacturing
اسلاید 12: توليد نابهدف گذاری در توليد نابهدف گذاری در توليد انبوه : به اندازه کافی خوب بودنهدف گذاری در توليد ناب : رسيدن به کمال در توليدبرخی اهداف توليد ناب : 1 – موجودی صفر 2 – ضايعات صفر 3- زمان آماده سازی صفر 4 – حمل و نقل صفر 5 – از کارافتادگی ماشين آلات صفر 6 – ليدتايم صفر 7 – اندازه بچ يک
اسلاید 13: توليد نابموجودی ، مشکلات را پنهان می کند كيفيت پايينتأمين كننده نامطمئن خرابي ماشين آلاتچيدمان ناكارآمدطراحي بد آماده سازي طولاني
اسلاید 14: توليد ناببا کاهش موجودی ، مشکلات مشخص می شوندكيفيت پايينخرابي ماشين آلاتچيدمان ناكارامدطراحي بدآماده سازي طولانيتامين كنندهنامطمئن
اسلاید 15: توليد نابمشکلات را رفع و فرآيند را تکرار کنيد كيفيتپايينتامين كنندهنامطمئنخرابيماشين آلاتچيدمان ناكارامدطراحيبدآماده سازيطولاني
اسلاید 16: توليد نابتوليد کششی در برابر توليد فشاری الهام گرفتن اوهنو از سوپرمارکت های آمريکايی توليد کششی : انجام فعاليتها بر مبنای تقاضای مشتریتوليد فشاری : انجام فعاليتها بر مبنای پيش بينی تقاضاترکيب کشش و فشار در يک زنجيره عرضه مرز فعاليتهای کششی و فشاری مثال : شرکت مونتاژ کامپيوتر سفارشی Dell کاربرد مفهوم کشش در کارگاه : هر ايستگاه ، مشتری ايستگاه قبلی است
اسلاید 17: توليد نابارتباط با تامين کننده در توليد انبوه1 – طراحی کامل محصول توسط خود شرکت مونتاژ2 – برگزاری مناقصه و درخواست قيمت تعيين برنامه زمان بندی تحويل قطعه تعيين حد کيفی 3 – انتخاب تامين کننده بر اساس قيمت
اسلاید 18: توليد نابمشکلات ارتباط در توليد انبوه1 – عدم اطلاع و همکاری تامين کننده در طراحی محصول2 – نگرش کوتاه مدت 3 – تعداد زياد تامين کنندگان عدم رده بندی تامين کنندگان به صورت زنجيره تعدد تامين کنندگان يک قطعه4 – عدم شفافيت در ارتباطها5 – توليد و تحويل قطعات در محموله های بزرگ6 – رابطه زورمدارانه
اسلاید 19: توليد نابشبکه تامين کنندگان در توليد انبوهBuyerSupplierSupplierSupplierSupplierSupplierSupplierSupplier
اسلاید 20: توليد ناب شبکه تامين کنندگان در توليد ناب Tiered Supplier NetworkSupplierSupplierSupplierSupplierSupplierSupplierBuyerSupplierFirst Tier SupplierSecond Tier SupplierThird Tier Supplier
اسلاید 21: توليد نابارتباط با تامين کننده در توليد نابانتخاب تامين کنندگان رده اول براساس سابقه همکاری وتجربه ای که از عملکرد آنها وجود داردطراحی کلی محصول با همکاری تامين کنندهطراحی دقيق زيرمجموعه ها توسط تامين کننده با همکاری تامين کنندگان رده های بعدی
اسلاید 22: توليد نابراهکارهای توليد ناب در ارتباط با تامين 1 – رده بندی تامين کنندگان 2 – همکاری تامين کننده در طراحی محصول 3 – توجه به فاصله جغرافيايی در انتخاب تامين کننده 4 – سفارش دهی در بچ های کوچک وتحويل مکرر کالا توسط تامين کننده موقع نياز 5 – شفافيت اطلاعاتی بين شرکت و تامين کننده 6 – همکاری جهت کاهش هزينه های تامين کننده و در نتيجه کاهش قيمت ها 7 – تسهيل وتسريع حمل و نقل 8 – تسهيل عمليات خريد و سفارش دهی 9 – رابطه بلندمدت با تامين کننده 10 – وجود انجمن های تامين کنندگان ( برای هر رده ) 11- ارزيابي (گريدبندي) تامين كنندگان و بازرسي كالاهاي هرتامين كننده بر اساس گريد 12- کی رتسو
اسلاید 23: توليد نابراهکارهای توليد ناب در ساخت محصو ل1 – منابع منعطف (Flexible Resources)2 – ساخت سلولی (Cellular Manufacturing)3 – آماده سازی سريع (Quick Setup)4 – Quality at the source5 – نگهداری و تعميرات بهره ور فراگير (TPM)6 – زمان بندی هموار (Level Scheduling)7 – کنترل ديداری (Visual Control)8 – کانبان (Kanban)9 – بچ های توليدي کوچک (Small_Lot Production)
اسلاید 24: توليد نابساخت سلوليانواع چيدمان :فراينديمحصوليتكنولوژي گروهي : ابزاري در خدمت ساخت سلولي
اسلاید 25: توليد نابسلول ساخت نمونهورودWorker 1Worker 2Worker 3خروجمسير محصولمسير كارگرMachines
اسلاید 26: توليد نابآماده سازي سريع (single minute exchange of dies) SMEDرويه كاهش زمان هاي آماده سازي : 1 – مشاهده ، ثبت و تحليل روش آماده سازي 2 – جداسازي آماده سازي دروني و بيروني دروني : مستلزم توقف ماشين است بيروني : مستلزم توقف ماشين نيست 3 – حتي الامكان آماده سازي دروني را به بيروني تبديل كنيد 4 - فعاليت ها را ساده كنيد
اسلاید 27: توليد نابQuality at the source شناسايي و رفع مسائل كيفيتي در سرچشمه آنها هيچ كالاي معيوبي نبايد به مرحله بعدي منتقل شود هركسي مسئول كيفيت كار خويش است : Jidoka اختيار توقف خط توليد توسط كارگر هنگام بروز مسائل تابلوي آندن : نشانگر محل بروز مشكل و نوع آن طراحي و ساخت ماشين آلات بنحوي كه توليد كالاي معيوب را اعلام كنند : Undercapacity schedulingدرنظر گرفتن زماني در انتهاي شيفت براي بررسي مسائل بوجود آمده در آن شيفت و شناسايي و رفع علت آنها
اسلاید 28: توليد نابروشهاي تامين كيفيت1- بازرسي جداسازي قطعات و محصول خوب از بد2- كنترل كيفيت بازرسي تأكيد بر اقتصادي بودن بازرسي تلاش جهت شناسايي و رفع علت مشكلات و خرابي ها تعريف كيفيت در دو روش فوق : تطابق با مشخصات ( و استاندارد )
اسلاید 29: توليد ناب3- تضمين كيفيتهدف : تمام فعاليت هاي مؤثر بر كيفيت ، بدرستي انجام شوندتعريف كيفيت : رضايت مشتريشامل : كنترل كيفيت تداركات صحيح طراحي ( محصول و روش ساخت ) كيفي ماشين آلات و تجهيزات مناسب خدمات پس از فروش ISO 9000 – Version 1994
اسلاید 30: توليد ناب4- مديريت كيفيت تعريف كيفيت : رضايت مشتري + رضايت كاركنان + رضايت تأمين كننده +رضايت سازمان شامل : تضمين كيفيت مشتري مداري (تمركز بر مشتري) مشاركت كاركنان (آموزش ، نظام پيشنهادها ، ... ) منافع متقابل در ارتباط با تأمين كنندگان استقرار سيستم سنجش عملكرد بهبود مستمر نگرش فرآيندي ( كاركنان مشتري يكديگرند نه رقيب و حريف ! ) مشاركت و تعهد مديريت مديريت كيفيت جامع ( TQM ) ISO 9000 – Version 2000
اسلاید 31: توليد نابTotal productive maintenanceبرخي اصول :1 – آموزش اپراتورها براي بازرسي ، نگهداري و تعميرات ماشين2 – طراحي ماشين آلات با هدف سادگي نت 3 – برنامه ريزي و كنترل نت4 - طراحي ماشين آلات با هدف سادگي كار با آنها5 – طراحي محصولات با هدف سادگي عمليات توليد
اسلاید 32: توليد نابLevel schedulingهموارسازي : توزيع يكنواخت توليد هر محصول در هر دوره (ماهيانه) مثال : يك شركت با 6 نوع محصول صندلي فرض : تعداد روز كاري در ماه = 20 روز ، ساعات كاري روزانه = 8 ساعتتعداد توليد در هر 48 دقيقه628233 توليد Mixed Model
اسلاید 33: توليد نابAABBBCJIT Small LotsTimeAABBBCALarge-Lot ApproachTimeAAABBBBBBCC
اسلاید 34: توليد نابپيدايش كانبانQ = مقدار سفارشR = نقطه سفارش مجدد = تقاضا در زمان تحويلظرف يكظرف دوRReorder Carda. سيستم موجودي دو ظرفيQ - RKanbanb. سيستم موجودي كانبان
اسلاید 35: توليد نابفرآيند فروش در توليد انبوه ارتباط مراكز فروش با كارخانه : سيستم فشاري موجودي زياد مراكز فروش فروشنده مجبور به خريد كالايي است كه طالب آن نيست هماهنگي ضعيف بخش فروش با طراحان محصول ارتباط مراكز فروش با مشتري : فروشنده علاقه اي به نيازها و خواسته هاي مشتري ندارد فروشنده اطلاعات كمي از محصول دارد يا ارائه نمي دهد نگرش كوتاه مدت نسبت به رابطه با مشتري واگذاري فرآيند فروش و تحويل به چند بخش سازماني
اسلاید 36: توليد نابفرآيند فروش در توليد نابارتباط مراكز فروش با كارخانه : سيستم كششي موجودي كم در مراكز فروش فروشنده ، سفارش مشتري را دريافت و به كارخانه ارجاع مي دهد ارتباط نزديك و دائمي فروش با طراحان محصول ارتباط مراكز فروش با مشتري : نگرش بلندمدت نسبت به رابطه با مشتري انجام همه فعاليت هاي فروش و تحويل توسط يك تيم ( سفارش گيري ، امور بيمه ، امور مالي ، تحويل خودرو ) فروش خانه به خانه در ژاپن تلاش براي ايجاد وفاداري مادام العمر در مشتري نسبت به شركت تحويل خودروي سفارشي مشتري در محل كار يا سكونت وي ارتباط پيوسته با خريدار و گزارش مشكلات وي در ارتباط با خودرو نگهداري و بروز آوري اطلاعات مربوط به مشتريان و خانواده انها
اسلاید 37: توليد نابمقايسه طراحي ناب و انبوه ( اواسط دهه 1980)
اسلاید 38: توليد نابرويكرد توليد ناب در طراحي محصول1 – طراحي ماژولار بمنظور افزايش تنوع محصول و كاهش تنوع فرآيند2 – طراحي براي سادگي در ساخت و مونتاژ3 – رابطه نزديك بين مهندس محصول ، مهندس فرآيند و بخش توليد4 – مهندسي همزمان5 – تعيين رهبر با قدرت زياد جهت پروژه طراحي ( شوسا)
اسلاید 39: توليد ناباصول تفكر ناب1 – تعيين ارزش محصول ازديدگاه مشتري(value)2 – شناسايي جريان ارزش محصول(value stream) جريان ارزش = كليه اعمال ضروري براي : ارائه يك محصول جديد ( از ايده تا ورود به بازار) مديريت اطلاعات ( از سفارش گيري تا تحويل محصول) تبديل فيزيكي ( از مواد اوليه تا محصول نهايي) 3 – ايجاد حركت بدون وقفه در اين ارزش(flow)موانع ايجاد حركت : تفكر دسته و صف + تفكر بخشي نگر(فانكشن نگر)4 – ايجاد امكان كشش در زنجيره(pull)ساخت آن چيزي كه مشتري نياز دارد و سفارش مي دهد5 – تعقيب كمال (perfection)شفافيت + بهبود مستمر
اسلاید 40: توليد ناببنگاه اقتصادي ناببنگاه اقتصادي ناب = زنجيره عرضه ناب = بستري براي جريان ارزشاصول :تعريف ارزش محصول بطور مشترك ( و از ديد مصرف كننده ) طلب نمودن سودي معقول توسط همه شركتهاي مستقر در جريان ارزشتعيين هزينه هدفهمكاري جهت شناسايي مودا و از بين بردن آن (تا هم هزينه هدف كلي و هم سود سرمايه هر شركت بدست آيد)تعيين هزينه هدف جديد و حذف موداهاي باقيماندهحق هر شركت براي نقد و بررسي هر فعاليتي (در ارتباط با جريان ارزش)كه در هر شركت ديگري انجام ميشود ( به عنوان بخشي از جستجوي مشترك براي شناسايي و حذف مودا)
اسلاید 41: توليد ناب
اسلاید 42: توليد نابادغام عمودیادغام عمودی vertical integration ترکيب شبکه عمليات دو مرحله (يا بيشتر) از مراحل توليد يا توزيع در زنجيره عرضه است که معمولا جدا از هم هستند انواع ادغام عمودی : رو به جلو Forward رو به عقب Backward کامل Complete مفهوم Upstream / Downstream
اسلاید 43: توليد نابادغام عمودی در توليد انبوه روش فورد :ادغام عمودی کامل همراه با تمرکزتمام تصميمها روش اسلون در جنرال موتورز : ادغام عمودی زياد ولی با ايجاد بخشهای غير متمرکزساير شرکتهای توليد انبوه : ادغام عمودی بين 25 تا 75 درصد
اسلاید 44: توليد نابLean Manufacturing TechniquesTotal Organizational Buy-inSales-Production-Inventory ManagementVision Quality Management System
اسلاید 45: توليد نابکی رتسوزای باتسوکی رتسوگروههای صنعتی با اشتراک سهام يکديگرتامين سرمايه مورد نياز اعضاءاطلاع از تمام مسائل شرکت و انتقاد و سخت گيري در مقابل عملکرد ناقص
اسلاید 46: توليد ناببا تشكر از توجه شما ! Thanks for your attention !محسن انجيدني ، حسن حسين آبادي
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.