صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
ضو ره در که قمایی انجمن کارگردان های آمریکا با یک جمله
کوتاه خود را به سادگی معرفی کرد :
« نام من جان فورد است , من وسترن می سازم »
bese eC AT بشان می دهد او بسیار بیش از یک وسترن
ساز معمولی بوده , فیلم سازی که جایگاهی خاص را در تاریخ سینما
عو اختصاص داده.
صفحه 4:
صفحه 5:
زندگی نامه
جان فورد ( ۴08۵ 10۲481 ) ( با نام اصلی شان آلوسیوس افینی ) در اول فوریه سال
4 در آمریکا به دنیا امد.
يدر او جان آگوستین فینی و مادرش باربارا کوران که هر دو در ایرلند به دنیا آمده بودند, در سال
۱۴ ایرلند به آمریکامهاجرت کردند.
جان در پورتلند و تا سطح دیپلم درس خواند. بعدها تالار مرکزی همین دبیرستان به خاطر
بزرگداشت وی به تالار جان فورد تغییر نام یافت.
جان فورد در سال ۱۹۱۴ و با نام سنمایی جک فورد شروع به بازیگری در فیلمها کرد. او علاوه
1 5 راد بازكرى در آتها مرد دریافت مینمود, در بعضی یامه ۳۷۱۲۰۱۰
نیز بازی میکرد.
©
53 یا شتا
0
صفحه 6:
* او سیزدهمین فرزند یک خانواده ایرلندی مهاجر بود . فورد کار خود را از سای صاعتآغاز
کرد او در سال 1914 در سن بيست سالگی به دنبال برادر بزرگترش = uals هالیو ود
) رفت. برادرش توانسته بود به عنوان بازیگر و کارگردان , قراردادی
lis a Guyrly rin (UNIVERSAL) Jlu oie L دستیار تهیه کاری برای او دست و پا
کرد. فورد از 1917 تا 1921 با نام جک فورد به استخدام یونیورسال در امد تا فیلم های
کم هزینه وسترن و درام های حادثه ای بسازد. اولین فیلم فورد در مقام کارگردانی , وسترنی به
با گرواه له که در سال 1917 ساخت و خود در آن نقش اصلی را ایا من کرد 0911771
مدت بيست و بنج فيلم با بازی ستاره قدیمی سينماى صامت . هرى كرى ( لالظ ۱۸۲
) , ساخت. در 1922 به کمپانی فاکس پیوست و در آنجا با ساخت فیلم اسب آهنین ( ۲۲۴
۴ ۱8۵۱1 ) در سال 1924 به عنوان کارگردانی صاحب سبک معرفی شد.
مس
ن
w ١
صفحه 7:
۰ اسب آهنین فیلمی حماسی درباره بنای نخستین خط سراسری آهن در آمریکا بود که با استقبال عظیمی رو به رو
شد. به دنبال شکست وسترن بعدی اش , سه مرد THREE BAD MEN ) ens ) در سال 1926 سیزده سال اين
ژانر را کنار گذاشت. با ورود صدا به سیتما فورد نیز به ساخت فیلم های ناطق روی آورد. مهم ترین فیلمی که فورد در
آغاز دوره ناطق ساخت مردان بی زن ( ۷۷۵18۱۱ ۷۷۱۲۲۱۵0۲ ۱۹8۸۱ ) نام داشت. فورد اين فیلم را
در 1930 ساخت. این فیلم درامی مربوط به یک زیر دریایی است که در آن یک نفر باید کشته شود تا بقیه بتوانند زنده
بمانند. فورد برای این فیلم از یک زیردریایی استفاده کرد و علاوه بر نوآوری های دیگر , دوربینش را در یک محقظه
شیشه ای به زیر آب برد تا از انجا مستقیما فیلم برداری کند. اين فیلم همچنین سرآغاز همکاری فورد با دادلی
تیکولز ( ۱۷۱6۱۹0۱5 ۵۷۱۵۱۴۷ ) , فیلم نامه نویس و جوزف اگوست ( 5۲لا لا۵ 105۴۴۲۷ ) , فیلم بردار بود که
همکاری مشترکشان ادامه یافت و در چند فیلم موفق ثمر داد. فورد در اویل دهه 1930 چندین فیلم کمدی و حادثه ای
ساخت که از آن جمله می توان به فیلم های ارو اسمیت ( ۸88۵۷۷5۱۱۱۲۲ ) در سال 1931 , پست
هوایی ( ۷۱۵۱1 AIR ) در سال 1932 و محافظ گمشده ( ۳۸۲8۵۱ ۱۵5۲ ۲۲۱۶ ) در سال 1934 اشاره کرد.
a iy 9
صفحه 8:
* فورد در اویل دهه 1930 چندین فیلم کمدی و حادثه ای ساخت که از آن جمله می توان به فیلم های ارو
اسمیت ( ۸880۷۷5۱۱۱۲۲۱ ) در سال 1931 , پست هوایی ( ۲۸۵۱۱ ۵۱8 ) در سال 1932 و محافظ
گمشده ( ۳۵۲8۵۱ ۱۵5۲ ۲۲۱۶ ) در سال 1934 اشاره کرد.فورد هنگامی از جانب منتقدان مورد تحسین قرار
گرفت و به عتوان یکی از چهره های شاخص سینما شناخته شد که فیلم خبیچین ( ۱۱۱۴08۱۸88 ۲۳۹۴ ) را در
سال 1935 ساخت. اين فیلم اقتباسی از یک رمان بود که فورد آن را با هزینه ای کم و در مدت زمانی کوتاه ساخت.
فیلم نامه فیلم را دادلی نیکولز نوشت و فیلم برداری آن را نیز جان اگوست بر عهده داشت. خبر چین فیلمی پر
تمثیل درباره میدی نادان است که در جریان انقلاب ایرلند یاران خود در ارتش را به خاطر پول لو می دهد و سپس
دچار عذاب وجدان می شود , اما سرانجام توسط ارتش انقلابی ایولند محاکمه و اعدام می شود. اين فیلم در آن سال
افتخارات بسیاری به دست آورد. از جمله اين که جایزه هیئت منتقدان نیویورک را به عنوان بهترین فیلم سال , اسکار
بهترین کارگردانی , اسکار بهترین بازیگر مرد , اسکار بهترین فیلم نامه و اسکار بهترین موسیقی فیلم را به دست
آورد.
۲ ش) تا aN
صفحه 9:
صفحه 10:
* پس از موفقیت خبرچین , فورد به فیلم هایی روی آورد که محتوای اجتماعی و تاریخی بیشتری داشته باشند ,
فیلم هایی مانند زندانی شارک آبلند ( ۱5۱۵۱۷۵ 5۲۸۵۴۱۵ 0۴ ۳۸۱5۵۱۱۴8 ۲۲ ) در سال 1936 که به
داستان واقعی دکتری می پرداخت که متهم به قتل لینکلن می شود , ماری اسکاتلند ( 560۳1۸۲۷0 0۴ ۱۸۸۴۷
) در سال 1936 که تراژدی سیاسی هوشمندانه ای بود , همچنین فیلمی اقتباسی به تام خیش و ستارگان ( ۲۲۱۶
5 ۳۱۱۶ ۸۱۱0 ۳۱۵۱۱6۲۱ ) که داستان گروه کوچکی از ارتشی های انقلابی ایرلند بود که پایگاه انگلیسی
ها را برای بیست و چهار ساعت محاصره می کنند ( اين فیلم هم در سال 1936 ساخته شد ). نامعمول ترین و در
عین حال پرفروش ترین فیلم فورد در اين دوره فیلم ,۰.۰ ( ۱۱88۱6۵0۱۴ ۲۲۱ ) بود که در
سال 1937 ساخت. اين فیلم به زندانی شدن بی رحمانه جزیره نشینان دریای چتوب به دست فرمانداری ارویایی
و ظالم می پرداخت و با یک صحنه طوفان گرمسیری به پایان می رسید.در 1939 جان فورد دو فیلم از بهترین آثار
خود را عرضه کرد:دلیجان( 5786۴860۸61 ) و آقای لینکلن جوان ( ۱۱۱۱6۵۱۸۷ ۱۴۰ ۷۵۷۸۱6 )
a iy 9
صفحه 11:
pros بادیود حان فورد
* وی در بیشتر فیلمهایش اشاره مستقیم و غیرمستقیم به اصالت ایرلندی خود داشت. فورد که بازیگری را در سن
0 سالگی با حضور در فیلم «تولد یک ملت» آغاز کرد. اما اين دوران چندان طول نکشید و در سال 1917 اولین
فیلم خود را در مقام کارگردان با نام «گردباد» ساخت.جان فورد در ماه ژوئیه سال ۱۹۲۰ با ماری مک براید اسمیث
ازدواج تمود و از او صاحب دو فرزند گردید و هرگز از همسرش جدا تشد وی کارگردانی را در سال ۱۹۲۱ آغاز کرد
و تا پایان زندگی بیش از 50 فیلم ساخت که بیشتر آنها وسترن بودند.او شهرت فراوان خود را بهواسطه ساخت
فیلمهای وسترن مانند «جویندگان» و «دلیجان» و همچنین ساخت نسخههای سینمایی از آثار کلاسیک برجسته قرن
نتم مانند «خوشههای خشم» بهدست آورد.رکورد او در 4 حاره اسکاربهترین کارگردانی همچنان
دستتیافتتی است سبک خاص او در فیلمسازی بسیار تاثیرگذار بود؛ بهگوتهای که «اننگمار بر گس» و «ار سر ولز»
از او بهعتوان یکی از بزرگترین کارگرداتان تاریخ سینما نام میبردند.جان فورد پیشگام فیلمبرداریم فضای خارج از
استودیو و نماهای بسیار باز بود که در آن شخصیتهای فیلم در یک محیط طبیعی بسیار بزرگ قرار میگرفتند.
o
or ی) فا
صفحه 12:
* سبک فیلمسازی اين کارگردان بزرگ آنچنان تأثیر عمیقی بر سینمای جهان داشتهاست که
بزرگانی چون !مار بر گمر, و اورسن ولز او را یکی از بزرگترین کارگردانهای تمام اعصار
1 1 ]را از اورسن ولز پرسیده بودند که وی در کجا هتر فیلمساری ۲۵ ۳۲۳۱۰
ای ات تسهور رازداده بودهاست که «فیلمسازی را از استادان پیس کسو ار ۳
آموختهام؛ و منظورم از استادان پیشکسوت سینما اشخاصی هستند چون جان فورد. جان فورد
و جان فورد».
۲۰ ۰۲ > یگری جون آکبرا کوروساوا: مارتین اسکورسیسی. استیون اسبا ٩
لوک گدار نیز تحت تأثیر فیلمسازی جان فورد بودهاند. lig ool oes el oe
o
an) g
صفحه 13:
| ZF مب
سه پدرخوانده - ۱۹۴۸ -600۲۸۲۳۶86 ۲۲8۶۶
* فیلم های وسترن کریسمسی مضامین ساده ای دارند. اما اين فیلم با جلوه های زیبای فنی, طنز گرم و صحنه های سرقت از
بانک توجهتان را به خود جلب می کند. جان فورد به ندرت صحنه های اکشن خود را به سرعت آغاز می کند و صحنه تیراندازی
این فیلم هم قرار نبود به سرعت آغاز شود و فضای فیلم را آماده کند, بلکه قرار بود صحنه ای را ایجاد کند که سه شخصیت
اصلی فیلم بتوانند به تدریج خود را از طریق آن نشان دهند.جان وین, هنری کری جونیور و پدرو آرمنداریز, در یک بيابان بى
آب و علف به یک کلانتر انتقام جو و یک زن باردار درحال مرگ برخورده و از آنجا داستان نمادین مذهبی آغاز می شود.
داستان قدیمی سه مرد دانا از طریق داستان رستگاری و مسئولیت پذیری به نسل بعدی معرفی شده و نماد جدید مردانگی
از طریق پدران نشان داده می شود نه از طریق تیراندازان خشمگین.سپس نیمه سوم داستان آغاز شده و جنبه های تاریک
فیلم به نمایش درمی آید که با وجود صحنه خودکشی عید پاک از فیلم "چه زندگی شگفت انگیزی" (۲۱ا۷۷/۵۱۱۵۶8۴ ۸ 1۲5
ع) یک قدم چلوتر است. بنابراین سه پدرخوانده ترکیبی از سه پخش متفاوت است که هر کدام می توانتد در رابطه با
پیننده متفاوتی ساخته شده و موضوع و جنبه جدیدی را به نمایش بگذارند. اين فیلم یکدست اگر به طور کلی درنظر گرفته
ی 5 ار مذهبی تاثرگذار است که از دیدگاه سکولار و متفاوت بررسی می شود.
5 ش) تا ۲
صفحه 14:
صفحه 15:
فهرست آثار هنری جان فورد
CHESTY (DOCUMENTARY) 1976 *
1966 7 WOMEN
1965 YOUNG CASSIDY (UNCREDITED)
1964 CHEYENNE AUTUMN
1963 DONOVAN'S REEF
1962 HOW THE WEST WAS WON (SEGMENT "THE CIVIL WAR")
1962 ALCOA PREMIERE (TV SERIES)
1962 THE MAN WHO SHOT LIBERTY VALANCE
1961 TWO RODE TOGETHER
a iy 9
صفحه 16:
=
۳ فورد در سال 1946 با همکاری مربان.اس,کویر کمپانی ارگوسی
پیکچرز کریوریشن ) ARGOSSY PICTURE CORPORATION
) را تاسیس کرد. نخستین فیلم اين کمپانی اقتباسی از رمان قدرت و
افتحار ( 6۱08۷ ۲۲۶ ۵۱۱0 ۴۵۷۷8۴ ۲۹۶ ) نوشته گراهام
گرین ( 688۴8018 68۵1۹۵0۸ ) بود که به نام فراری ) THE
67115 ) پخش شد. اين فیلم نیز مانند کلمانتین عزیزم مورد
استقیال قرار نگرفت. فورد برای جبران این خسارت دست به ساخت
سه وسترن درخشان و اسطوره ای زد.فیلم نامه هر سه اين فيلم ها
را فرنک.اس.نوجنت ( 5۰۱0106۴1۲ ۴8۵/۱1 ) نوشت. اين سه فیلم
عبارت اند از : دختری با روبان زرد ( 1949- ۸ ۷۷۵8۴ 51۶
۷ ۷۴۱۱۵۷ ) , ریوگرانده ( 1950- 8۱۵
۴ ) و کاروان سالار ( 1950- ۲۵6۲۴8 ۷۷۵6۵۱۱ ). اين
سه گانه به همراه دو فیلم دیگر کمپانی ارگوسی یعتی مرد
آرام ( 1952- ۱۸۵۷ ۵10۱8۲ ۳۸۱8 ) و خورشید به روشتی مر
درخشد ( 1953- 88۱61۱۲ 51۱۱۱۱۶5 5۱0۱ ۲۶ ) , امروزه از
بهترین دستاوردهای فورد ارزیایی می شوند.
&Y or كيجا ا
eee
وت
للباعة
تلف
رک
صفحه 17:
eee
* فورد با تعطیل شدن کمپانی آرگوسی دوباره به استودیوها بازگشت و فیلم های بزرگی ساخت .
اما فورد مهم ترین فیلم زندگی اش را که بسیاری آن را شاهکار فورد می دانند در
سال 1956 ساخت. این فیلم جویندگان نام داشت. جویندگان بازگشتی بسیار موفقیت آمیز پس
از شش سال به ژانر وسترن بود. در این فیلم جان وین , در یکی از بهترین نقش آفرینی هایش
۲ لش سر اری جنوبی ظاهر شد که طی هفت سال در پی برادرزاده انش که ۱6 ۰۱۵
را دزدیده اند , تمام غرب را زیر پا می گذارد. فورد در این فیلم , سبک فیلم برداری مطمثئن و
سنجیده خویش , تسلط بر چشم انداز در شکل مناظر فوق العاده مانیومنت ( از جمله مناطق
بکر آمریکا که بسیاری از وسترن های مهم تاريخ سینما در آنجا فیلم برداری شده اند ) و مهارت
21 انسانی بخشیدن به حماسه را به کمال رساند.
a iy 9
صفحه 18:
* در دهه شصت کم کم پیری به سراغ فورد آمد و او قادر نبود با 9
سرعت زیاد کار فیلم سازی در هالیوود به خوبی کنار بیاید. با اين
حال فورد در دهه شصت سه وسترن نسبتا خوب و مهم ساخت :دو
سوار ( 1961- ۲06۶۲۲۱۶۴ ۳8۵۳9۶ ۲۷۷۵ ) که داستانی
0 2 0ك رود و نكاهى يدبيناته.داشت ,.مرديى كدديه
لیبرتی والانس شلیک 955 ) 1962- THE MAN WHO SHOT
LIBERTY VALENCE ( که آخرین فیلم سیاه و سفید فورد بود و
روایتی غیر متعارف از آمیزه واقعیت و اسطوره در وسترن داشت
5 1ك انیت واز مدانتاده فیلم بردارى شده بود و بابيز
قببله شاین ( 1964- ۵۸۲۷۱۸۸۱ 6۲۱۴۷۴۱۱۱۱۴ ) , فورد در اين
فيلم سعى داشت به نوعی بی حرمتی هایی را که در فیلم های
وسترن قبلی اش به سرخ پوست ها کرده بود و عمدتا آن ها را
وحشی و خونخوار معرفی کرده بود , جبران کند و اين بار چهره ای
مانسانی و خوب به آنها بدهد. کوشش او متظاهرانه ولی قابل احترام
بود. 9
vo 1 شب) لت
صفحه 19:
* فورد در 31 آگوست سال 1973 درگذشت. با آنکه فورد , گاه نژاد پرست و گاه احساساتی و
همواره محافظه کار بود , با این حال او یکی از کارگردان های بزرگ آمریکایی است. او توانست
خود را به خوبی با سیستم استودیویی تطبیق دهد ولی با اين حال هرگز از ساختن فیلم هایی با
تکنیک های برتر و ارائه دیدگاه های شخصی اش کوتاهی نکرد , چنانچه بسیاری او را از بهترین
فیلم سازان دوره کلاسیک می دانند و او کسی است که بر بسیاری از فیلم سازان مطرح هم
عصر و پس از خود تاثیر گذاشته است , فیلم سازان بزرگی چون : ۰,۱ ۰( ORSON
۷۷8۱5 ), فرانک 115 ) CAPRA ۴۳۵۱۱۷ ) , هاوارد هاکز ( ۲۱۵۷۷۸۵۴۵
5 ), آکیرا کوروساوا , اینگمار برگمن , بتر ویر و ....
a iy yo
صفحه 20:
2 رس
«نام من جان فورد است, من وسترن میسازم» اين یکی از نقل قولهاى معروف جان فورد است. او
براستی در ساختن وسترن استاد بود. کارگردانی را در سال ۱۹۲۱ آغاز کرد و تا پایان زندگی بیش از پنجاه
فیلم ساخت که بیشتر آنها وستزن بودند:
«از این پایانهای خوش با بوسهای در آخر کار متنفرم! من هرگز چنین چیزی نساختم» (جان فورد)
* هنرپيشه مورد علاقه او - جان وین در طول ۳۵ سال بیش از ۲۰ فیلم برای او بازی کرد که از bul abe
میتوان به فیلمهای مشهوری چون دلیجان, خونندکان, مردی که لسرتی والانس را کشت مرد رام و
دخترى با رویان زرد اشاره نمود.
ا د ايا بنام مانبومنت ولی در ابالت بوتا را بسیار دوست میداشت وبارها آجا را ۱
محل فیلمبرداری فیلمهای خویش انتخاب نمود. او با کمک فیلمبرداران هنرمندی که با وی همکاری
کرب آمریکا و تاریه آن را در چند صحنه از با شکوهترین صحنههایی که تاک Be St
شدهاست در فیلمهایی چون ود تار, رت با روبان زرده ریو گرانده و کلمنتاین عزیزم به تصویر
۸ درآورده است.
فیلمهای برنده اسکارجان فورلد عبرتنواز: چه سرسیز يود دره من, خوشههای خشم. هرد آرام (711۴.
/ر ماو و سس ۲۷21۱۳۵۳۶۸
صفحه 21:
* سياس از حسن توجه شما