جستجوی اطلاعات در اینترنت
اسلاید 1: FatemehRafiei MA in LIS @ Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences تکنیک های جستجوی اطلاعات در اینترنت
اسلاید 2: تاکتیک & تکنیک؟؟؟ تاکتیک: به معنای هنر ترتیب دادن و مرتب کردن است. گاهی معنای هنر مرتب کردن افراد به هنگام جنگ را نیز می رساند. این هنر شامل سازماندهی و استفاده از نیروهای نظامی در میدان جنگ به مؤثرترین وجه در کسب پیروزی است.تکنیک: تکنیک یا فن به معنای راه به کارگیری مهارتهای اساسی یا روش انجام ماهرانه کاری تعریف شده است.
اسلاید 3: وب و اينترنتاينترنت يک سيستم اطلاعاتي جهاني يا شبکه شبکه هاست.وب همان اينترنت نيست! اينترنت شامل موارد ديگري مثل ftp و خدمات و پروتکلهاي ديگر نيز مي شود.
اسلاید 4: وب چيست؟يک سيستم از خدمتگرهاي (servers) اينترنتي است که:از پروتکل http يا hypertext transfer protocol براي انتقال اسناد فرمت شده (با html يا hypertext markup language) استفاده ميکنند.اساس کار وب، ارائه يک سري فراپيوند يا همان لينک ميان صفحات براي ناوبري است.
اسلاید 5: چرا برای جستجو در اینترنت به تکنیک نیاز داریم؟جستجو در اینترنت و وب یعنی یافتن سوزن در انبار کاه به حجم بیش از 9058044651 صفحه ( وب مرئی )وب مرئی9058044651 صفحهوب نامرئی
اسلاید 6: وب پنهان شامل چه منابعی است؟منابع اطلاعاتی تازه افزوده شده به وبمنابع اطلاعاتی در فرمت های غیر متنیمنابع حفاظت شده توسط نام کاربری و کلمه عبور خاصصفحات وب بدون پیوند با منابع دیگر و ...
اسلاید 7: بزرگي وبنمايه گوگل در 1998 (شروع گوگل) شامل 26ميليون صفحه بود.در سال 2000 به يک ميليارد رسيدامروز از تعداد url هاي منحصر به فرد نمايه شده در گوگل از مرز 1،000،000،000،000 گذشته است.منبع: وبلاگ رسمي گوگل 2008/7/25
اسلاید 8: شما چگونه در اینترنت جستجو میکنید؟احتمالاً به یک سایت جستجو همچون گوگل میروید، عبارت مورد نظر را وارد کرده و با فشردن دکمه اینتر، کار تمام است.این راه اشتباه نیست اما اگر بخواهید دانش بهینه سازی را بیاموزید بهتر است روش درست جستجو را بیاموزید.شما یاد میگیرید تا بهترین و دقیقترین نتایج جستجو را بدست آورید و از دریافت اطلاعات زاید و بی ارزش جلوگیری کنید.
اسلاید 9: اطلاعات را چطور از روي وب مييابيم؟مرور يا تورق (browse)راهنماها (directories) مثل ياهو در ابتداي راهجستجو
اسلاید 10: رایج ترین شیوه های دسترسی به اطلاعات در وب توسط کاربرانInformal:Browsing (and bookmaking) Friends Discussion forums (mailing lists) Guessing web site addresses! Formal (using information finding tools)Web directories/ guides Web search engines Meta-search toolsSpecialty search engines
اسلاید 11: موتور جستجو ؟؟؟برنامه نرم افزاری که با استفاده از کلید واژه به جستجو منابع اطلاعاتی اینترنت پرداخته و فهرستی از مدارک حاوی آن کلید واژه را ارائه میدهد.موتورهاي جستجو، موتورها يا روباتهايي هستند كه صفحات وب را مي پيمايند و صفحات جديد را پيدا مي كنند. اين روباتها صفحات وب را مي خوانند و تمام يا قسمتي از متن را در يك بانك اطلاعاتي يا فهرستي كه شما امكان دستيابي به آن را داشته باشيد قرار مي دهند هيچكدام از آنها تمام شبكه را پوشش نمي دهند ولي بعضي از آنها واقعاً بزرگ هستند.
اسلاید 12: موتورهاي جستجو چگونه کار ميکنند؟هر موتور جستجو داراي يک crawler يا spider يا robot استکار خزنده دنبال کردن پيوندها، فروگذاري صفحهها، و گرفتن اطلاعات براي تجزيه وتحليل و نمايه سازي وب است
اسلاید 13: خزنده چطور کار ميکند؟
اسلاید 14: راه ديگر ايندکس شدن صفحاتاستفاده از امکانات معرفي واعلان سايت به موتور جستجوSubmit a page يا add a urlالبته بايد به روبات اجازه دسترسي به محتواي سايت داده شود.
اسلاید 15: Site specific search enginesيک سايت بزرگ يا يک اينترانت نياز دارد که امکانات جستجوي خاص خود را داشته باشد.گفته ميشود اگر تعداد صفحات سايت بيش از 200 بود، بايد داراي امکان جستجو باشد و روي هر صفحه يک گزينه جستجو وجود داشته باشد.سيستمهاي بازيابي رايگان نيز براي استفاده در يک سايت جهت جستجو وجود دارد مثل:http://xapian.org/http://www.htdig.org/
اسلاید 16: Cross-site web searchingموتورهاي جستجو براي جستجوي سايتهاي متعدد يا کل وب استفاده ميشوند (اگر چه سايت خاصي را نيز بعضاً ميتوانند جستجو کنند مثلا با استفاده از دستور site در گوگل)
اسلاید 17: دستهبندي موتورهاي جستجوبر اساس موضوععمومي googleموضوعي hotjobs.com براي جستجوي شغلمحدود از لحاظ جغرافيايي goo براي ژاپنبر اساس نوع اطلاعات مورد جستجووبلاگ technorati تصاوير picsearchچندرسانهاي youtubeموسيقي mp3huntingپرسش و پاسخ yahoo answersبر اساس مدلمنبع باز isearchمعنايي hakiaابرموتور dogpileنگاه کنيد بهhttp://en.wikipedia.org/wiki/List_of_search_engines
اسلاید 18: چالش موتورهاي جستجو در رفع نياز کاربراکثر عبارات جستجو کوتاه، غيرحرفهاي بوده و اصلاح نمي شوند.متوسط طول عبارت جستجو: 2/35 واژه80 درصد جستجوها عملگر ندارند78 درصد جستجوها اصلاح نمي شوند80 درصد کاربران فقط صفحه اول نتايج را مي بينندمنبع: M. Henzinger، http://www.tcnj.edu/~mmmartin/CMSC485/Papers/Google/icde.pdf
اسلاید 19: رتبهبنديدرصد وجود کلمات جستجو در صفحه (آلتاويستا)موقعيت واژه جستجو در صفحه (عنوان، متن...) (آلتاويستا)بسامد کلمه جستجو در صفحه (لايکوس)مجاورت کلمات جستجو در صفحه (آلتاويستا و لايکوس)طول سند
اسلاید 20: بازخورد آشکار explicit feedback
اسلاید 21: Googleاين موتور از بزرگترين موتورهاي جستجو وب در جهان است و گذشته از چندين سرمايه گذار خصوصي، دانشگاه استنفورد، شركت SUN و شركت هاي ديگري جزء سهامدارن آن هستند. Google با ادغام سخت افزارها و نرم افزارهاي پيشرفته، همراه با الگوريتمي منحصر به فرد، قدرت پاسخگويي به سؤالات گوناگون كاربران را دارد. Yahooبهترين موتور جستجوي موضوعي به شيوة سلسله مراتبي يا درختي است. Yahoo ،پانصد هزار سايت, صفحه يا مدرك موجود در اينترنت را در يك ساختار سلسله مراتبي موضوعي و جامع (تقريباً 25 هزار دسته) آماده بازيابي كرده است.
اسلاید 22: چگونه نتیجه ها را به بهترین نتیجه ها محدود کنیم؟ استفاده از عملگرهای منطقی:ANDORNOTNEAR“”()? و *
اسلاید 23: عملگر + در صورتی که شما ضروری می دانید که کلید واژه ها حتماً مورد جستجو قرار گیرند، می توانید با قرار دادن یک علامت + در جلوی آنها مطمئن شوید که در نتایج جستجو حتماً وجود خواهند داشت. (دقت کنید که قبل از کاراکتر + یک فاصله وجود داشته باشد ولی کلمه بعدی بدون فاصله، فوراً پس از آن بیاید.(
اسلاید 24: عملگر منطقی NOT یا – برخی اوقات ممکن است که شما دنبال کلمه ای بگردید که بیش از یک معنا دارد، برای مثال کلمه «bass» در ماهیگیری به معنای «ماهی خالدار» است و در موسیقی به معنای «صدای بم». برای حل اینگونه مشکلات می توانید از عملگر - استفاده کنید.
اسلاید 25: Boolean LogicsShaded areas indicate retrievalSearch StatementTypes of records retrieved stress AND anxietyDocuments that have both stress AND anxiety stress OR anxietyDocuments that have either stress OR anxiety stress -anxietyDocuments that have stress but NOT anxiety
اسلاید 26: NEARجستجوی واژه هایی که دقیقاً در کنارهم آمده اند.Thyphoid NEARfever
اسلاید 27: استفاده از “کوتیشن” برای جستجوی عبارتی خاص بصورت کامل (نه بصورت کلمات جدا از هم) بایستی آن عبارت را در داخل کوتیشن ( ) قرار داد.
اسلاید 28: عدم استفاده از کلمات (و-در-به-کجا-چطور)گوگل بطور پیش فرض فقط سایتهائی را لیست می نماید که تمام کلمات مورد جستجو در آنها باشند. و نیازی نیست که شما بین کلمات جستجو از کلمة پیوند دهندة و استفاده نمائید. به خاطر داشته باشید که وارد نمودن چنین کلماتی و کلماتی نظیر در، به، و... بر نتیجه جستجو تاثیر خواهد گذشت. بطور مثال برای جستجو در مورد مدیریت فناوری اطلاعات بجای تایپ نمودن مدیریت فناوری واطلاعات بهتر است تنها بنویسید: مدیریت فناوری اطلاعات گوگل هم برای بالا بردن کیفیت جستجوها بطور اتوماتیک کلمات معمولی و کاراکترهائی همچون کجا و چطور را از کلمات مورد جستجو حذف می نماید. چون این گونه کلمات باعث کندی عمل جستجو می شوند و تاثیری هم در بهبود جستجو ندارند و حتی کیفیت نتایج جستجو را کاهش هم می دهند.
اسلاید 29: SITE عملگر اگر می خواهید که عمل جستجو در سایت بخصوصی انجام گیرد، می توانید پس از وارد نمودن کلمه مورد نظر عملگر Site را آورده و پس از آن آدرس سایت را بیاورید. برای مثال برای جستجوی «پذیرش» در سایت دانشگاه استانفورد می توانید بنویسید: site:www.stanford.edu RECEPTION
اسلاید 30: جستجو در عنوان صفحات هنگامی که صفحه را در مرورگر خود باز میکنیم در بالای مرورگر عنوان صفحه نمایش داده میشود که برای جستجو در عنوان صفحات از عملگر intitle به شکل زیر استفاده خواهیم کرد intitle:learn Allintitle:education
اسلاید 31: عملگر ~ گاهی ممکن است که شما فقط به دنبال کلمه ای خاص نباشید و بخواهید که به دنبال کلمات مرتبط با آن نیز بگردید. برای این کار از این عملگر استفاده می شود. برای مثال اگر در کادر جستجو تایپ کنید «تجهیزات پزشکی» در نتیجه سایتهایی ظاهر خواهند شد که کلمه «تجهیزات» و کلمه «پزشکی» در آنها وجود داشته باشداما اگر تایپ کنید «equipment ~medicine» دنبال سایتهایی می گردد که درباره تجهیزات پزشکی نوشته باشند.
اسلاید 32: عملگر..میتوانید با استفاده از دو نقطه بین یک عبارت مقداری از مفهوم — تا — برای دقیق تر شدن جستجوی خود استفاده کنید.arthritis NOT SYSTEMATIC RIVIEW AND 2012..2013
اسلاید 33: عملگر ؟ و *:Truncation* اين تكنيك به ما امكان ميدهد كه با وارد كردن بخشي از يك كليدواژه بتوانيم مشتقات مختلف آن را نيز در فرآيند جستجو بازيابي كنيم. Behav*? :Wildcardجایگزینی به جای حروف کلماتt?phoid
اسلاید 34: اگر به دنبال فایل خاصی هستید چه باید بکنید ؟ ممکن است شما به دنبال نوع خاصی از فایل باشید. مثلا یک سند WORD با پسوند DOC. و یا فایلهای PDF. در این حالت بایستی نوع فایل مورد نظر را به کمک این عبارت به موتور جستجو معرفی نمایید. . انواع پسوند های معتبر عبارتند از : • DOC. یا فایلهای Word • PPT. یا فایلهای پاور پوینت • XLS. یا فایلهای نرم افزار اکسل مایکروسافت • PDF. یا فایلهای مقاله (مستقل از فونت) که با نرم افزار آکروبات قابل مشاهده هستند. • فایلهای دیگری همچون TXT. یا RTF. نیز که هر دو متن هستند توسط برخی موتورهای جستجو قابل گزینش اند.Multiple Sclerosis filetype:ppt
اسلاید 35: پیدا کردن صفحات مشابه(related)توسط عملگر related میتوانید سایت های مشابه سایت مورد جستجو را لیست کنید related:www.webmed.com
اسلاید 36: جستجوي تركيبي با استفاده از پرانتزاين تكنيك يكي از مهمترين تكنيكهاي جستجو ميباشد كه به وسيله آن ميتوان تا حدود زيادي از بازيابي موارد غير مرتبط در محيط وب جلوگيري كرد. در اين روش ميتوان از همه عملگرهاي جستجو كه در بالا گفته شده يكجا استفاده كرد و آنها را با همديگر تركيب نمود.
اسلاید 37: Some examplesdiabetes AND mellituscancer OR tumordiabetes NOT insipidusApplication NEAR “multimedia patient record”Cardio* cardiovascular, cardiothoracic,…
اسلاید 38: Use of phrase and parentheses “medical device failure”(“acute heart disease” +ischemic) (“chronic heart disease” AND hypertension) (diabetes AND mellitus) -complication
اسلاید 39: جستجوي موفق در اينترنت 1- اكثر جستجوگرها دو نوع محيط جستجو دارند: ساده و پيشرفته. در محيط جستجوي پيشرفته امكانات بيشتري وجود دارد كه مي توان با محدودتر كردن دامنه جستجو، ارتباط نتايج با موضوع جستجو را بيشتر كرد.2-در عبارتهاي جستجو از s و es )و اين گونه حروف گرامري ) استفاده نكنيد. 4-در عبارت جستجو، حرف اول اصطلاحات را بزرگ بنويسيد؛ مثل Internet يا Explorer 5-براي استفاده از عملگرهاي جستجو، حتماً AND ، OR را با حروف بزرگ بنويسيد.
اسلاید 40: ابرموتورهاي کاوش
اسلاید 41: Meta search Engines www.metacrawler.com www.dogpile.com www.highway61.com www.profusion.com www.infind.com www.mamma.com www.copernic.com www.ez2Find.com www.webferret.com
اسلاید 42: Some popular Meta-Search enginesMamma http://www.mamma.comIxQuick http://www.ixquick.comExcite http://www.excite.comMetacrawler http://www.metacrawler.comDogpile http://www.dogpile.comSearch http://www.search.com
اسلاید 43: بازيابي چند رسانهايحجم اطلاعات چند رسانهاي موجود و روند افزايش آنتصوير، صدا، سخنراني، موسيقي، ويدئو و ترکيبي از اينهادر بازيابي متن، موتور جستجو کلمات جستجو را با کلمات نمايه يا متن تطبيق مي دهداما در محيط چند رسانهاي آيا ما ميتوانيم عبارت جستجوي چندرسانهاي داشته باشيم؟
اسلاید 44: مثالبخشي از يک فيلم که در آن..خلاصهاي از مسابقه پرسپوليس و استقلال، به ويژه بخشهاي مربوط به حملات استقلالشخصي را که در اين عکس قرار دارد در اين فيلم پيدا کنتصوير يک پسربچه سوار بر دوچرخه را در يک پارک مي خواهمبه طور کل بيان ويژگيهاي بصري به صورت متني مشکل است
اسلاید 45: وضع فعلياکثر نظامهاي بازيابي چندرسانهاي فعلي، به نوعي مبتني بر بازيابي متن هستند.اطلاعات متني را ميتوان از چندرسانهاي ها استخراج کرد.سيستمهاي ماشيني فهم خودکار محتوا هنوز پيشرفت چنداني نکرده اند.
اسلاید 46: بازيابي فايل صوتي سخنرانيبه ظاهر سادهترين نوع بازيابي چندرسانه اي ست.کافیست متن سخنرانی یا کلام پیاده سازی شود.برای جستجو متن وارد می کنیم و در نمایه متنی فایل صوتی جستجو می شود.کافيست که يک سيستم پيادهسازي خودکار متن سخنراني داشته باشيم.اما سيستمهاي تشخيص صوت هنوز خيلي پيشرفت نکرده اند و پيادهسازي متن به صورت دستي نيز اقتصادي نيست.
اسلاید 47: چالشهاي تشخيص صوتصدا و لحن هر فرد با فرد ديگر فرق دارديک فرد يک کلمه را در شرايط مختلف به صورتهاي مختلف بيان مي کند، عوامل مختلفي بر تشخيص صدا تأثير دارند مثل قدرت، شدت، لحن، اوج صدا و غيرهبرخی کلمات تفاوت آواشناختی اندکی دارند مثل دو و نه، pea& beeبا این حال سيستمهاي ماشيني مي توانند (با خطا) صوت را تا حدودي که بتوان در بازيابي استفاده کرد پياده سازي کنندبرای پیاده سازی و بازیابی همزمان کلام کامپوتر قوی و الگوریتم دقیق لازم است
اسلاید 48:
اسلاید 49: بازيابي موسيقيمي توان به صورت خودکار نوتهاي موسيقي را تا حدودي پياده سازي کرداما دريافت عبارت جستجويي که مناسب موسيقي باشد از کاربر مشکل است
اسلاید 50: http://www.midomi.com/
اسلاید 51: بازيابي تصويربازيابي مبتني بر متنبرچسب زني و شرح نويسي دستيايجاد شرح و توصيف از تصوير به صورت ماشيني (گوگل)بازيابي مبتني بر محتواويژگيهاي سطح پايين (رنگ، بافت...)ويژگيهاي سطج بالا (تشخيص اشياء...)
اسلاید 52: سيستم ماشيني مبتني بر متنمنابع دادهاي زياد هستند، از جمله داده هاي پنهان موجود در وبآدرسمتن مجاورمتن همان پاراگرافمتن anchorمتن عنوانمتن تگ جايگزين
اسلاید 53: بازيابي مبتني بر محتوا، ويژگي سطح پايينامکان استخراج اطلاعات مربوط به رنگ، بافت، زمينه و غيره تا حدودي براي کامپيوتر وجود دارداز عکسهاي ديجيتال اطلاعات بسيار بيشتري مي توان دريافت کرد از جمله محل جغرافيايي (GPS)، نور (ISO)، زمان، تاريخ، روشنايي
اسلاید 54: Search for similar imageshttp://www.tineye.com/
اسلاید 55:
اسلاید 56: http://www.gazopa.com/
اسلاید 57: بازيابي.. محتوا، ويژگي سطح بالا
اسلاید 58: بازیابی ویدئوویدئو، توالی یک مجموعه تصویر است ، اغلب همراه با صوتمعمولاً فشرده است (encoding های مختلف AVI, WMV)ویدئو دارای ساختار است. واحد بازیابی چیست؟برخی تکنیکهای پردازش تصویر روی ویدئو نیز قابل اجراستسیستمهای تجاری بازیابی ویدئو صرفا مبتنی بر متن یا فراداده هستند، هیچ پردازشی روی محتوا انجام نمی دهند
اسلاید 59:
اسلاید 60: http://www.similarsitesearch.com/
اسلاید 61: جستجوی بی دردسر در موتورهای جستجوwww.bejoor.ir
اسلاید 62: چگونه فایلهای خود را در موتورهای جستجو بیابیم؟آیا تا به حال دنبال فرمت خاصی از فایل مثل فایل پیدیاف، ورد، پاورپوینت و اکسل گشتهاید؟اگر به صورت عادی جستجو کنید ممکن است مجبور باشید چندین و حتی چند ده صفحه جلو بروید تا فرمت مورد نظر خود را بیابید
اسلاید 63: میتوانید از روش بهتری استفاده کنید. برای این کار باید:اول ببینیند از چه موتور جستجویی استفاده میکنید.قسمت جستجوی پیشرفته موتور جستجوی مورد نظر خود را بیابیددر این قسمت روی گزینه نوع فایل (file type) بروید و فرمت مورد نظر خود را انتخاب کنید.بر روی گزینه یا دکمه جستجو کلیک کنیدیک راه بهتر!
اسلاید 64: صبر کنید یک راه بهتر هم هست!خسته کننده بود؟
اسلاید 65: در این سایت همه بزرگان جستجو جمعندwww.bejoor.ir
اسلاید 66: با یک کلیک میتوانید نوع فایلی را که میخواهید انتخاب کنیدانتخاب نوع فایل
اسلاید 67: قبل از اینکه با صفحه پیوندها یا پیام خطا مواجه شوید از فیلتر بودن یا مشکل داشتن آن مطلع میشوید.اعصاب راحتتر!لینکهایی که با سبز مشخص شدهاند بدون مشکل قابل دیدن هستندلینکهایی که با نارنجی مشخص شدهاند اغلب مشکل فنی دارند و پیام خطا میدهندلینکهایی که با قرمز مشخص شدهاند فیلتر هستند
اسلاید 68: رتبه سایتها را بر اساس رتبهبندی الکسا در نتایج مشاهده کنید. این رتبه به شما در انتخاب صفحات معتبر کمک خواهد کرد. هر چه رتبه کمتر باشد سایت مورد نظر پر مراجعهتر است.رتبه صفحات را ببینیدرتبه سایتهای مختلف
اسلاید 69: امتحان کنید
اسلاید 70: شيوه هاي جستجو و یافتن اطلاعات با کیفیت و رایگان درGoogleSection Two
اسلاید 71: Reza Mohamadi, BS Nurse, mohamadi.psk@gmail.com
اسلاید 72: Google Means?
اسلاید 73: What is the meaning of Google?کلمه گوگل در حقیقت از لغت (googol) گرفته شده است كه به معنای عدد یك با صدصفر در جلوی آن است. این كلمه توسط خواهرزاده ریاضیدان معروف «ادوارد كسنر» در یكی از كتاب های معتبرش به كار رفت و از آن پس به صورت اصطلاح شناخته شده ای بین دانشجویان رواج پیدا كرد. گوگل دلیل استفاده از این كلمه را تعداد بی نهایت و نامحدود اطلاعات موجود در دنیای اینترنت و هدف شركت را امكان در اختیار قرار دادن این حجم اطلاعات برای علاقه مندان و كاربران آن توضیح داده است. آغاز شكل گیری آن به سال های ۱۹۹۵ یا ۱۹۹۶ بازمی گردد.
اسلاید 74:
اسلاید 75: سهم موتورهاي جستجو از بازار (فقط آمريکا)منبع: بر اساس آمار search engine watchدسامبر 2010
اسلاید 76: کارآیی های مختلف گوگل1. آب و هوا2.زمان3.طلوع و غروب آفتاب4. جستجوی کتاب5.زمین لرزه6.تبدیل واحد7. تعریف لغات define8.یافتن مقالات با DOI و PMID9. یافتن مجلات با ISSN10.بیماریها و نشانه هایشان11.داروها12.ماشین حساب
اسلاید 77: توصیف یک لغت(define)توسط عملگر define گوگل برای شما سایت های مرجعی که در باره لغت خاص توضیح داده اند را پیدا کنید.define: fever
اسلاید 78: تمرین...Information AND retrievalInformation +retrievalInformation –retrieval~carIntitle:informationAllintitle:information retrievalInurl:informationIntext:information“information retrieval”Vitamin * is good for *“Obama Site:bbc.comInformaiton filetype:pptDefine: information processing28*2/3=
اسلاید 79: Advance Search
اسلاید 80:
اسلاید 81: گوگل اسکالرگوگل اسکالر یک موتور جستجوی تخصصی شده برای جستجوی مقالات علمی((scholarly articles است.
اسلاید 82:
اسلاید 83:
اسلاید 84:
اسلاید 85: A Close Look at Google Search Results Excerpt of page with your terms Matched terms in bold URL, size, date last crawled Link to Cached copy Pages supposedly like this one2nd page from same siteAll Google pages from this site Which Google database used Approx. # of hits Terms actually searched on, as Dictionary linksDon’t believe the number of ResultsThey are approximate, changing, and not comprehensive
اسلاید 86: Basic Searchدر این حالت شما می توانید کلید واژه های موردنظرتان را در فیلد جستجو وارد نمائید.در این حالت گوگل اسکالر، در ابتدا عمگلر AND را به طور پیشفرض برای کلیدواژه های شما اعمال خواهد نمود.
اسلاید 87: Advance Searchشما با قرار دادن موس بر روی زبانه کوچکی که در داخل فیلد جستجو قرار دارد می توانید امکانات بیشتری را برای سهولت و دقت در دستیابی به مقالات مورد نظرتان، فراخوانی کنید:
اسلاید 88:
اسلاید 89: Google Search Rules
اسلاید 90: صفحه نتایج جستجو
اسلاید 91: Cited ByRelated articlesBL DirectAll versionsImport into EndNoteMore
اسلاید 92:
اسلاید 93:
اسلاید 94: Moreبا انتخاب این گزینه دو انتخاب پیش روی ما قرار می گیرد:
اسلاید 95: Moreانتخاب گزینه نخست، ما را به ناشر الکترونیکی مدرک رهنمون می سازد انتخاب گزینه دوم ما را در دادن ارجاع درست به آن مدرک راهنمایی می کند و امکان گرفتن خروجی درست را جهت رفرنس دهی، ممکن می سازد.
اسلاید 96: امکانات سمت چپ نتایج جستجو محدوسازی زمانیمرتب کردن نتایج بر اساس زمانمیزان ارتباط مدرک با کلید واژه
اسلاید 97: My citationایجاد پروفایلاضافه کردن مقالات خودمشاهده تعداد استناد به مقاله
اسلاید 98: Alerts
اسلاید 99: نقشه گوگل
اسلاید 100: تعداد زیاد پرسشهای مکانی ناتوانی موتورهای جستجو در پرداختن مناسب به پرسشهای مکانیگستردگی اطلاعات جغرافیایی و مکانی در وبفناوریهای جدید اطلاعاتی مبتنی بر موبایل:http://mobile.yahoo.com/http://mobile.google.com/توجه شرکتهای بزرگ به جستجوی مکانی:local.yahoo.com local.google.ca ninemsn.com.au انگیزه های تحقیق در مورد موتورهای جستجوی مکانی
اسلاید 101: یک صفحه وب w در جایی ذخیره شده است:Lw: location of the server that hosts w GeoSearcher - مناسب موتورهای جستجو نیستمتن و سایر بخش های یک صفحه وب، دارای تعدادی اسامی مکانهای جغرافیایی است: Lw: location of geographic entities in w Web-a-Where - همه صفحات حاوی اسامی جغرافیایی نیستند.- فقط در مورد صفحات نوشتاری کاربرد دارد.یک صفحه وب دارای یک جغرافیای هدف است: Lw: location of w audiencesتوصيف مکان در صفحات وب
اسلاید 102: QLD 32%WA 16%VIC 12%NSW 12%SA 12%NT 8%TAS 8%wWANTQLDNSWVICTASSAنمونه تعيين جغرافياي هدف در صفحات وب
اسلاید 103: نزديک من near me
اسلاید 104:
اسلاید 105:
اسلاید 106: چند سایت مفیدآناتومی http://www.info-radiologie.ch/en/index-english.phpفدراسیون بین المللی انجمن دانشجویان پزشکیhttp://www.ifmsa.org/مدلاین پلاسhttp://www.nlm.nih.gov/medlineplus/tutorials/ویکی انسرhttp://wiki.answers.com/
اسلاید 107: دانلود کتابهای فارسیhttp://c-library.um.ac.ir/index.php?module=htmlpages&func=display&pid=304 دسترسی به کتابهای پزشکی دانشگاه هارواردhttp://ocp.hul.harvard.edu/ihp/vcsearch.php?cat=manuscript&sub=Medicine
اسلاید 108: سایتهای جستجوی ایرانیمرکز اطلاعات و مدارک علمی ایرانwww.irandoc.ac.ir پایگاه اطلاعاتی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران www.irost.com شبکه اطلاعات صنعتی ایران www.iranindustry.com شبکه اطلاع رسانی بهداشتی و زیست پزشکی www.hbi.ir خدمات اطلاع رسانی کتابخانه ای علوم و تکنولوژی شیراز http://rlst.shiraz.ac.ir مرکز آمار ایران www.sci.or.ir کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانwww.nli.ir
اسلاید 109: راهنمای موضوعی (Directory)
اسلاید 110: راهنماها directoriesراهنماي ساخته شده توسط انسانOpen directory project: ttp://www.dmoz.orghttp://intute.ac.ukراهنماهاي ساخته شده به صورت خودکار
اسلاید 111: راهنماهای موضوعیمجموعه ای از لينکها به منابع اينترنتی هستند.رده بندی موضوعی دارند.ساخته دست بشرند.اغلب نتايجی بهتر از موتورهای جستجو ارائه ميدهند.بيشتر راهنماهای موضوعی قابليت کاوش دارند.برای يافتن اطلاعات در يک حوزه خاص موضوعی خوبند.شروع خوبی برای زمانيست که عبارت سرچ شما نامفهوم يا چند مفهومی است.
اسلاید 112: Bubl linkInfomineInternet public libraryLibrarians index to the internetScout reportراهنماهای موضوعی عمومی (Popular/Commercial)About.comLookSmartSearchBeatTop9.comYahoo!/Yahooligans راهنماهای موضوعی دانشگاهی-تحقيقاتی (Academic/research)
اسلاید 113: Examples of subject directorieshttp://www.dmoz.orghttp://www.about.comhttp://dir.yahoo.com/
اسلاید 114: Getting to the right level
اسلاید 115: آشنایی با کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
اسلاید 116: http://centlib.ajums.ac.ir/faces/home.jspx
اسلاید 117: کتابخانه های آنلاینامروزه منابع کتابخانه ای فراوانی به صورت آنلاین در وب در دسترس می باشند که مهم ترین آنها عبارتند از :
اسلاید 118: پایگاه اطلاعاتی
اسلاید 119: پایگاه داده در اصل مجموعهای سازمان یافته از اطلاعات است.این واژه از دانش رایانه سرچشمه میگیرد، اما کاربرد وسیع و عمومی نیز دارد. پایگاه اطلاعاتی : BIOSIS( Biology ) EMBASE( Medicine ) INSPEC ( Physics, Electro technology, Computer ) Medline( Medicine ) Science Citation [SCI] ( General Science ) ERIC( Education ) COMPENDEX( Engineering ) Psyc Info( Psychology )
اسلاید 120: بانک اطلاعاتی
اسلاید 121: بانک اطلاعاتی عبارت است از مجموعه اطلاعات در يک يا چند موضوع خاص که هريک از مجموعه ها به صورت مجزا در پرونده ای ذخيره، نگهداری و بازيابی می شوند و بين اين مجموعه های اطلاعات (فايلها) هيچ ارتباطی وجود ندارد. - اگر با استفاده از برنامه های نرم افزاری، بين مجموعه فايلهای مجزا از هم(بانکهای اطلاعات) ارتباط برقرار شود به صورتی که کاربران و استفاده کنندگان نهايی بتوانند به آسانی از اطلاعات تمام اين فايلها در تصمیم گیری استفاده کنند، آن را پايگاه اطلاعاتی می نامند.
اسلاید 122:
اسلاید 123:
اسلاید 124: در این بخش به معرفی اجمالی برخی از پایگاه های اشتراکی وزارت بهداشت می پردازیم، برای آشنایی با امکانات کامل هر پایگاه پیشنهاد می شود در کارگاه های اختصاصی این پایگاه ها شرکت نمایید.
اسلاید 125:
اسلاید 126: Scopus
اسلاید 127: PubMedيكي از محيط هاي جستجو و بازيابي منابع حوزه ي علوم پزشكي در وب جهان گستر است كه توسط مركز ملي اطلاعات بيوتكنولوژي NCBI=National Center for Biotechnology Information واقع در كتابخانه ي ملي پزشكي آمريكا (NLM) تهيه شده است.اين ابزار، دسترسي به پايگاه اطلاعاتي مدلاين (Medline) را بطور رايگان در اختيار كاربران قرار ميدهد. هم اكنون اين پايگاه اطلاعاتي بيش از 18 ميليون مقاله از ۴۵٠٠ نشريه در رشته هاي پزشكي،پرستاري، دندانپزشكي، دامپزشكي و علوم پايه (پيش باليني) منتشر شده در آمريكا و هفتاد كشور جهان را دارا مي باشد. پوشش اين پايگاه از نظر تاريخ به 1955 بر مي گردد .
اسلاید 128: Ovid Databasehttp://ovidsp.tx.ovid.comhttp://gateway.ovid.com/autologin.html
اسلاید 129: Ovidشرکت OVID درسال ١٩٨٤ با هدف استفاده موثر از فناوري اطلاعات و به منظور ايجاد امكان جستجو در بانكهاي اطلاعاتي مديكال و كلينيكال Nelson بنيان نهاده شد. در حال حاضر اين شركت (بعنوان يكي از بزرگترين و معتبرترين مراكز اطلاع رساني پزشكي و پيراپزشكي در جهان ) امكانات بسيار مفيدي را براي استفاده محققين بوجود آورده است.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.