صفحه 1:
ol esa yee
2 سازمان امداد و نجات
pele معاونت برنامه ریزی
کد انتشارات: ۰۶»م - 2۰۷ يلاه ت iy 8
صفحه 2:
دوره آموزشی موارنی جستجو و نجات در آوار
عنوان : دوره آموزشی مهارتی جستجو و نجات در آوار
دبیر : آقای دکتر امیر حسین فرخنده کیش
اعضاء دییر. ان شاهین محمدی یگانه : راد قمیشی : منوچهر عبد خداوندی » سهریار مزید آبادی و
کوروش آینه چیان
دبیرخانه : جستجو و نجات در آوار
استان : جمعیت هلال احمر استان تههران
ویرایش :معاونت برنامه ریزی و آموزشی - سازمان امداد ونجات
امور ایا : شراره عندلب
كد انتشارات : ۰۰۰1 - ۰۰۲ - ۰۷ - ۸-۰۲
شماره جزوه - کددبیرخانه ( مو ضوع ) - استان - ماه - سال
صفحه 3:
%.
مقدمه
شرایط پذیرش امدادگران
شرایط لازم برگزاری و نحوه برگزاری دوره
شاخص ها و اهداف
فصل ۱: اصول جستجو و نجات
فصل 6 : تمرين ارزيابى صحنه و علامت گذاری آوار
فصل ۵ : جانمائی ستاد فرماندهی در عملیات جستجو و نجات
فصل 1 : مصدوم و ملاحظات پزشکی نجاتگرها
فصل ۷ : آشنائی و آموزش کار با دستگاه زنده یاب
فصل ۸: مانور شبانه
فصل ٩ : شمعک زنی و تثبیت آوار
فصل ۱۰ : سیستم بالابر
فصل ۱۱ : نجات با طناب
فصل ۱۲: بریدن و شکافتن
فصل ۱۳:
فصل 16 : جا به جائى و
فصل ۱۵ : شمعک زنی ساختمان های ناپایدار
فصل 15 : برش ها
صفحه 4:
فهرست :
فصل ۱۷: ماشین آلات سنگین
فصل ۱۸ : خاتمه عملیات
کلید واژگان دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
منابع
آزمون های آمادگی دوره مهارتی نجات در آوار
دوره پیش نیاز ج نجات در دوره مهارتی جستجو و ن
امکانات و تجهیزات و لوازم کمک آموزشی
دوره پیش نیاز نجات با طناب در دوره مهارتی جستجو و نجات
سرفصل های دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
برنامهآموزشی عملی دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
امکانات و تجهیزات و لوازم کمک آموزشی
پیوست ها
دوره آزمون آمادگی و آموزش نجات با طناب
صفحه 5:
مقدمه
بررسی های چهلنی حاکی ازلن است که در طى تاريخ » جوامع انسانى بطور عمددجا دو بليه يزرى اجتتاب نايذير مواجه بوده است كه بيشترين
میزان خسارات و آسیب های جبران ناپذیر انسانی ومالی را سبب گردیده است .
الف - خسارات و آسیب های نش از ماقشات سیاسی و جنگ ها که میین ه تفر از مردم را قربنینموده است -
های ناش از بیایطبیعی و انسان ساخت که به مراب خطرنکتر و هوتاکتراحالتقبل می بش
ابلاياى طببعى به دليل ماهيت غير قلبل پیش بینی خود بدون هبع نشله :پیش آگاهی و مان و مکان مشخصی غالا بهطونکهنی فان
افتاده وبا غافلكير نمودن انسانها منجربه بروز فاجعه در منطقه و جامعه شده و موجبات انهدام و خسارات آنان را فراهم مى أورد . از كل حوادث رخ
داده در جهان بیش از +4/: خسارات جانى ومالى در Gt كشور جين : ايسران : تركيه : اتحاد جماهيرشوروى سايق : يرو : كواتمالا و +11[ أن هر 74
cl 009 S19 pS
تنها در قرن بيستم قاره أسيابا اختصاص 055 از له های مخرب و 6۵ از سیل های ویرانر و پروز وغانهای شدید نسبت به سیر مناطق
كره خاكى بار سنكين ترى از حوادث را بدوش کشیده استا
در لين ميان كشسورمان ايران با توجه به وسعت جغرافيلبى , تنوع اقليمى و . . . با ابتلابه 7١ نوع بليه از 7 بليه شناخته شده در دسا »ره
ششمم حاده خبزی را در جهان به خوداختصاص داد است -
در لین راستا جمعیت هلال احمربا بیش از ۸۰ سال و سازمان مداد و تجات با بیش از ۳۰ سال قدمت بر اساس موا ندرج در اساسشامه
جمعیت و آثين نامه مداد و نجات , هم جنين ماده 4 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی » اچتماعی»فرهنگی کشسور در مر مقابله با سونح و
حوادت طبیعیمبتی بر رنه طرح جامعامدد و نجات که مشتعل بر مدیریت بحران؛ آموزش در زميشه فرهنگ یمتی در جامه و ایجادآمدگی در
مردم و.. میباشد. سابقه علیتداشته و در بسیاری از وقیع و لیای خانمان برنداز و ویرانگری که در کشور رخ داه است نقش مهم و اساسی
را هر خدمت رسانیبهآسیب دیدگان ایغ تموده است -
صفحه 6:
از آنجا که آموزشی يكى از اركان اصلى مرحله أمادكى جههت مقابله و پاسخگویی کار آمدبا بضران میباشد وبا وچود قدمت آموزش هاى امداد و
انجات از بدو تشكيل سازمان امداد و نجاتبا الییت خطسرات موجود در سطسوح همگلنی:مهارتی تربیتامدادگر و تبیت میب » هنوز ا رسيدن
به وضعيت مطلوب أموزشى كه ياسخكوى مقابله با ۳۱ نوع بلايا رخ داده در كشور باشد فاصله زيادى وجود دار .که طی این فاصله از وضعیت
موجود به وضعيت مطلوب » نيازمند تدوين برنامه هاى كوتاه مدت : ميان مدت و بلند مدت أموزثشى می باشد .
ادر لين راستا استاندارد نمودن و يكسان سازى دوره ها و متون آموزشى مهارتى امداد و نجات به عنوان يكى از اولييت ها جهت نيل به وضعيت
مطلوب در قالب "طرح همكون سازى أموزشس هاى مهارتى امداد و نجات" هيه : تدوين و ارائه كرديد .
سازمان مداد و نجات بناجه وظيفه جمعيت متبوع خود در جيهت تامين اهداف فوق ارائه أموزشسهاى مهارقى مورد نياز را سر لوحه فعاليت هاى خود
قرارداده است در اين راستا با تشكيل دبيرخانه هاى كشورى همكون سازی آموزش های امداد و نجات در ادارات آموزش امداد استان های کشور گام
بلندی را در جهت استاندار سازى فراكيرى مهارت هاى امداد و نجات برداشته است -
لذا ینجلنب برخود لازم میدانم ضمن قدردلنی از همه عزیزان به ویه مدیرعامل محترم استان » دبير و اعضاء محترم دبیرخلنه " جستجو و
نجات در آوار * جمعیت هلال احمر استان " تهران " و کلیه دست اندرکران که در هر تدپین بستهآموزشی " جستجو و نجات در آوار *
جمعیت هلال احمر استان ها نقش داشته ند تشکر و قدردانی مایم .
هر خاتمه مدورم با توان علمی و بزوهشى بالقوه اى كه در همكاران امداد و نجات بويد ادارات أموزش امداد و نجات جمعيتهاى هلال احمر
استان هاى كشور وجود دارد در حصول به اين مهم نهايت سعى و اهتمام به عمل أيد .
1 منصور آقانصيسر
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر
صفحه 7:
ش گفتار
" دانش اگس در قریا هم باشد» مردانی از سسرزمین پارس بدان دست خواهندیفت . *
پیب اعظم (صی)
در طى ساليان اخير اين سازمان , نيهايت سعى و کوششی را در ایجاد و برگزاریآموزشهای امدادونجات با توجه به اولويت خطسرات موجود :در
سطلوح همكانى , عمومى ٠ مهارتى و تربيتامدادكر « نجاتكر و مربی در سراسر کشور داشته است .پر اساس طرح جامع امدد و نجات که
مسئوليت دو كاركروه امداد و نجات و أموزش همكلنى در كشور راج جمعيت هلال احمر واكذار نموده وجه ويه تأكيدى كه در بند ( 9 از ماده 6
كاركروه امداد و نجات مبنى بر برنامه ريزى جيهت أموزش هاى ويزه مورد نياز سازمان هاى ذييبط در لمر امداد و نجات ارلئه نموده اسست » مسئوليت
سازمان امداد و نجات را در زمينه [موزش هاى مهارتى كمك های وی امداد و نجات و جندان تموده ست .
عمده معضل در بررسی های وضعیت موجودآموزش كمك هاى اوليه » امداد و نجات كششور عدم وجود متون آموزشى استاندارد و يكسان در
سطح کشور می باشد که اين امر موجب تربیت افرادى با سطوح و سليقه هاى مختلف أموزشى مى كردد كه كاه آموزش دريافت شده
باسخكوى نياز جامعه نمى باشد .
نظربه رویکرد دلت در برنامه جهارم توسعه مبنى بر تمركز زدلتى فعاليتها از مركز و توزيع لمن در سطح كشور وجا عئليت به يتانسيل كارشناسى
قوى موجود در سطح استان هاى كشور وه منظور بهره كيرى از لين توان بالقوه و همجنين براكندكى خطرات و بلايا در نقاط مختلف كشور» طرح.
همگون سازی آموزش های آمداد و نجات با هدف يكسان سازى متون أموزشسى تدمين كرديده و بمرحله اجرا درأمد . برمبناى لين طرح درهر استا
دبيرخانه علمى تحت عنوان دبيرخلنه كشورى متشكل از صاحب نظران كشورى موضوع مربوطه با مسئلیت بررسى ٠ بازنگری »هید و تدوین
الگوهای آموزشی . بسته هاى أموزشى و شاخص هاى استاندارد موضوعات امداد و نجات ايجاد كرديد . مبناى اساسى در توزنيع لين دبيرخلقه ها در
هر استان اصول ذيل بوده است
اف وجودمفتل خاض ان
ب . وجود هسته هاى كارشناسى قوى در زمينه مربوطه استان
ج . وجود سوابق اقدامات انجام شده در استان
> وجود شسرايط ويزه
صفحه 8:
بدیهی است ماحصل فعالیت این دببرخانه ها برناه آموزشی کشور را به صورت علمی وبا آخرین اطلعات روز رقع خواهد زد -
حال» سپاس ایزد تون را که پس از گذشت یکسال مار ارینمد تا شاهد موقیت عزیزان لين مب و خاى در سراسر كشور باششيم . أنجه در
روست بستهآموزی " جستجو و نجات در آوار "از دبيرخانه « جستجو و نجات در أوار » جمعيت هلال احمر استان « تهران » میباشد
كه حاصل زحمات و تلائیدبیر و اعضای محترم دببرخانه در سایهحمایت و تدبر و دریت مدیریت استان می باشد که به با نشسته است -
آنچه مسلم است مجموعه حاضر هدف نیست بلكه بمانند نور جراغى است كه روشنكر راه دراز ًا نيل به مقصد كه هملنا « امدادرسانی مطلوب »
میاشد» است و این ممکن نيست مكر با بيهر مندى نهروى اتسائى اكاه ٠ زيده و كارامد انهم حر سايه ارائه (موزش هاى استاندارد امداد و نجات .
بديهى است مجموعة حاضر خللى از نقص نمى باثسد ولى اميد ميرود سما عزيزان و صاحبنظران .با ارلنه بيشنهادات و اتتقادات علمى خود هارا هر
زمينه ارائه فعاليتى علمى منطيق بر استانداردهاى ملى و جهانى يارى رسانيد » تابا تكيه بر جنين أموزشهابى در حوادث اتى يارابى امدادرسانى بهتر رأ
به همنوعان خویش داشته انم -
در خاتمه از تلا هاى ارزنده مدير عامل محترم » دبير و اعضاى محترم دبيرخلنه جستجو و نجات در أوار و كليه دست اندركاران جمعيت هلال
احمر استان تهران كه در تدوين جنين مجموعه ارزشمندى همكارى داثته اند ؛ صميمانه تشكر و قدردانى ثموده و توفيق روز فوشان را از نی
آرزومنديم .
پروین شفیعی مقدم
معاون برنامه ریزی و آموزش
صفحه 9:
ضرورت اجرای طرح
استفاده از گروه هایداوطلب برای انم فعالیت های امدد و نجات در حوادث بدون تردید یکی از ید هایی است که مروزه در بیشتر سازمان ها
مسئول مطرح بوده و در بخ مورد یز طور کسترده ای عملی شده است.
این گروها که در زین انگلیسی با امهای مختلفی شناسایی می شوند:
Community Emergency Response Team (CERT}® _
NERT) Neighborhood Emergeney Response Team # —)
.افراد داوطلبى هستند كه فنون بايه لازم در زمينه امداد و نجات را مانند نحوه خاموش كردن أتش : جستجو و نجات مجسروحان و ارایه کمک های
اوليه أموزش مى بينند ودر هنكام وقوع حوادث» قبيل از رسيدن و يا در كنار تيم هاى اصلى به فعاليت مشفول مى شوند .
با أنكه داوطلبان از كذئسته نا كن Gib gp مهمى در اين زميته ها ايفا كرده اند ولى تشكيل كروه هاى داوطلب تخصصى يديده نسبتا جديدى است
به أواسط دهه +8 ميلادى بر ميكردد. سازمان أتش نشانى شههر لوس أنجلس براى اولين بار در أمريكا اين
كروه هارا تشكيل داد كه بعدها توسط [00008) سازمان مديريت بحسران كشورى أمريكا توسعه يافت و اكنسون در بسيارى اركشسورهاى ديك
وجود دزد
دلل اصلیایجاد این گروههااصولامتی برد اندیشسه است اول اينكه افرادى كه در اين كرود ها عضو مى شوند أمادكى بيشترى دربرابر سوائج.
بيدا خواهند كرد . دوم اين كه اين افراد قادر خواهند بود به عنوان نيروهاى كمكى در هنكام وقوع حوادث به خانواده و همسايكان خود تا رسيدن
FS lal log
اين كروهها معمولا توسط سازمانهای مدادی همچون جمعیت هلال احمر درهر محله يا منطقه اى از شهرها ايجاد مى شوند. معمولايك نفر هماهنك
د ارتباط نهار با سازمان هاى مسئول دراين زمينه برقرار مى نما
مديريت و سازمندهی تشکیلاتی این گروه ها اصول بر عهدهاغضاء همان گروه میباشد « ولی آموزش : تداركات و هماهتكى أنها برعيفدة سازماته
مسنسول و حمایت کننده میبانسد باتوجهبه ایک ان افردممکن است در حینانجام کار دچار مشدكلات و صدمات نسوند برخی قوئین حماتر
نیز بای پشتانیحقوقی از ان افراد وضع گردیده که نها ر تحت پوشش قونیسن مربوط به بكار كيرى نيروهاى داوطلب قرار مى دهد.
صفحه 10:
آموزش گروه هی داوطلب کار چندان دشواری نیست . کلاس ها را مى تسوان با تعداد محدود به صورت تشورى (يايه ) بركزار كرده وبا أموزش فنون
تخصصى به منتخبين مههارت هاى لازم را براى سركت در عمليات بيجيده تر در أنها بوجود أورد.
سازمندهیافراد و کروههایی که آموزش می بینند بسبار مهم است :امد است که با همکاری همه دستاندرکارن هر چه زودتر این گروه ابا
كيت على د شجرهاى مخف كشور بجا شد ودر حوادث احم بعدى با حضسور بن كوو ها شاد ای كذارى اهار كاه تسا نی
استاندارد ۱۶۰۰ و ۱۶۷۰ (000) در زمینه جستجو ونجات در آوارهای ساختمانی :
استاندارد سازى فعاليت ها و تجهیزات از جمله اقداماتى است که درحوزه امداد و نجات انجام امور را نهادينه كرده و اشتباهات و مشكلات حقوقى
مرتبط با أنها را تاحدودى به نحو جشمكيرى كاهش مى دهد.
در سال ۱۹۹۱ موسسه ملی آیمنی در برابر حريق أمريكا. Pre Protctrs Prevektira) جه 0) كميته ويزه ى را مأصور تهیه
استانداردهاى مرتبط با مديريت حوادث نمود. درحال حاضر دو استاندارد 17٠٠ نسخه "٠٠١ ميلادى كه استانداردهاى تعيين صلاحيت نيروهاى حرفه اى
جستجو و نجات را تعريف مى كند و استاندارد 171٠ كه استاندارد هاى عملياتى و أموزشى براى نجاتكرهاى حرفه اى در حوادث را تعريف مى كند در
حوزه نجات در أوارهاى ساختمانى استفاده مى شوند .
اين استانداردها با أنكه در آمريكا تهبيه ششده اند . ولى مورد استفاده ديكر كشورها نيز قرار كرفته اند. برخى كشسورها مانند كانادا در حال تطیق
اندارد با وضعيت خودشان هستند ودر واقع به دنبال نسخه بومى اين استاندارد مى باششند . البته برخى از كشسورهايى ديكرى كه استانداردهاى خودشان |
را داشتند . به دليل جامعيت و ويؤكى هاى نفصيلى أن» از اين استاندارد استفاده مى کنند.
در ايران هنوز به صورت كامل به استانداردسازى حوزه امدادونجات برداخته نشسده است . لذا بدنبال تعيين جمعيت هلال احمر استان تهران براى راه
اندازى دبيرخانه جستجو و نجات در آور از کارشناسان و افراد صاحب نظر در تابستان سال 1846 دعوت بعمل آمد كه بس از بحث و بررسى ابتدا با
تعيين سرفصل هاى دوره تخصصى جستجو و نجات درأوار كار را أغاز مود.
در فاز اول اين بررسى براساس دو استاندارد ١7-٠ 00058 و ۱۹۷۰ 0600 مجموعه زیر تهیه گردید .
اين بورسى كه تا كنون بيش از +61 نفر ساعت كار تحقيق : بحث و بررسی و تطابق نیسازها با امکنات را در برداشته است با همکاری آقایان شاهین
محمدی یگانه راد قمشی . منوچهر عبد خداوندی ۰ شهریر مزیدآبادی »و کوروش آینه چیان صورت گرفته است.
دبیرخانه جستجو و نجات در آوار
جمعیت هلال احمر استان تهران
دکتر فرخنده کیش
صفحه 11:
: شرایط پذیرش امدادگران
حداقل سن ۲۰ سال
۰ * الم مدرک تحصیلی سیکل
برخورداری از سلامت جسمانى و روانى مناسب (یراساس گواهی پزشک درخصوص توانایی گذراندن دوره)
داشتن مهارت کافی درزمینه کمک های اولیه(براساس آزمون های مهارتی کمک های اوله ورود به دورد
داشتن توانایی و آمادگی جسمانی لازم (براساس آزمون های آمادگی جسمانی ورود به دوره)
سپردن تعهد همکاری به عنوان امدادگرداوطلب پس از شرکت در دوره تخصصی(طبق فرم پیوست)
تکمیل فرم ثبت نام و ارائه مدارک لازم (طبق فرم پیوست)
فراگیر باید مطابتق دستورالعمل آموزش دوره مهارتی جستجو و
صفحه 12:
۱۱ -تعداد شرکت کنندگان در هر دوره آموزشی, برای آزمون آمادگی ها حداکثر 1۰ نفرء برای دوره آموزش کلاسیک حداکثر ۳۵ نفر؛
برای دوره عملی حداکثر ۲۰ نفر و برای نفرات برتر جهت شرکت در دوره تکمیلی نجات با طناب حداکثر ۱۲ نفر تعبین می گردد.
-مدت زمان آموزش و مباحث مربوطه براساس جداول پیوست سرفصل های آموزشی برنامه ریزی و محاسبسه گردیده است.
* ورود به دوره نيازمند موفقیت در آزمون های کمک های اولیه( 00.6۱ - حمل مصدوم بانداز ) و أمادكى جسمانى (براساس اخذ
حداقل نمره ۱6 از ۲۰ یا 1۷۰ نمره قبولی درهریک از دو آزمون می باشد.
" مرحله دوم شامل آموزش های توری و برخی عملیات میدانی می باشد.
* مرحله سوم شامل آزمون کتبی, آموزش های عملی همره با آزمون مهارتی است.
* نفرات مستعد و برتر اين دوره برای شرکت دردوره تکمیلی نجات با طناب انتخاب و آموزش می بینند.
ظفند نسب به بركزارى دوره ها به صورت تفكيكى خواهران و برادران اقدام تمايند.
به شرح ذيل مى باشدة
تست كزينه اى مى باشد.
أزمون به صورت ياسخ موردى و تكميل جاى خالى مى باشد.
ن دوره ها بايد از مربيان دوره اول تربيت مربى درجه اجستجوونجات درأوار سازمان امدادونجات باثشند. مربيان
جات در آوار سازمان امداد و نجات و یا ۰
[درصورت احراز شرایط عمومی مدرسین می تواند آموزش آن قسمت از دوره را برعهده كيرند . درهرصورت اين افراد بايد از دانش
ربه مناسب برخوردار بوده و کاملا بر مطالب تسلط داشته باشند.
۷ -درصورتی که مرکز آموزش دهنده با کمبود مربی مواجه باشد باید با هماهنگی ادره کل آموزش امداد و نجات جمعیت استان و با
أسازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از مربیان مرکز استان : جمعیت هلال احمر سایراستان ها يا سازمان امداد و ن
خصوص استفاده گردد.
صفحه 13:
شاخص ها و اهداف
با عنایت به ویژگی های رنه تخصصی جستجو و نجات در آوار که از سویی به دانش فنی متنوعی وابستسه بوده و از طرف دیگر
نیروهای درگیر در أوارهاى شهرى عمدتا با حوادث كسترده دركير مى باششند » بايه ريزى تربيت نيسروهاى جستجو و نجات در اوار بر
أموزش اصولى دانش فنى و كسب مهارت هاى عملى درحد حرفه اى استوار استء اهداف به شرح زير براى دوره تخصصى جستجو و
نجات در آور در نظر گرفته می شود:
۱ -تربیت نیروهای متخصص ارزیاب حادثه و برآورد خسارت در آوار
۲ -شناخت جامع نیسروهای نجات در آوار از روش هاء تجهیزات توانایی ها و محدودیت های مقابله با مشکلات
جستجو و نجات در آوار
۳ -بهره وری مناسب از منابع با حداکثر کارآمدی در مواجهه با حوادث گسترده آوارهای شیهری
ایش سرعت و بازدهی بیشتر در عملیات نجات با استفاده از نیروهای آگاه
صفحه 14:
uF
4
4
®
0
انتظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل آموزشى
Sites بايد با
١-اصول اوليه جستجو و نجات و چهار عنصر اصلی تشکیل دهندة آن ؛ شاملة
مكان يابى ٠ دستيابى ٠ تبیت (بزشکی و فيزيكى) ٠
۲-مهارت های مورد نیز در جستجو و نجات؛ شامل +
جستجو. نجات , قابليت بقاه
۳-عناصر متشكله فرأيند عمليات جستجو و نجات ؛ شامل :
بيش طراحى IA ٠ برنامه ريؤى , عمليات ٠ تعليق ٠ نقد وارزيابى أشنا شوفد.
تجاتكرها بايد ب
| برداشت از ايمنى ( ريسك در بابر عايدى -١
1- تلورى حلقه ضعيف زنجير
۳- سطوح تعهد و تجربه
4- رويه فعاليت براى يك نجاتكر. شامل:
طراحى ٠ اخطار, بازبتى قبل از اعزام ٠ تعيين اهداف (جلسه توجيهى تعيين
وظايف » جمع بندى ) + بازبينى بعد از أعزام . برکشت بهوضعیت أده به كار»
أرزيابى مأموريت أثشنا شود
صفحه 15:
دوره مهارتی جستجو و
ات در آوار
انتظارات از فراگیران پس از پایان هر سر فصل آموزشی
انجاتكرها همجنين بايد با:
-حديريت جامع ماع
1- تعاريف منيع واحد
(Sts ge) Sate نيروى -7
تیم ضوبت (مایع چند (esp
*-انواع منبع در صحنهحادنه شامل :نیع تخصیص یاف ومتابععامگذاری شده
7 - شرايط le FL شامل : علامتگذاری شده ۰ قابل اسفاده و خارج از سرویس
۷-انواع ماع مور استفاده در جستجوونجات
8- منابع يشتيبائى عموم
آشنا شون
تجاتكرها بايد ب
: شرايط آمادگی هایفیزیکی یک نجانگ, شامل -١
جابكى ؛ نعطاف بدنی.قدرت تحمل » قدرتبدنی
۲- آمادگی های روحی شامل:
تتش های روانی . کاهش راندمان ۰ مشخصه های واکتش های نشان دهندهعدم
تعادل روحى روانى ٠ نشانه هاى أسيب هاى ثانويه روح و روانى و چگونگی اجتاب از
آشنا شوند
صفحه 16:
دوره مهارتی جستجو و
ات در آوار
عنوان معتوی آموزشی
نتظارات از فرکیرانپس از پیان هر سر فصل آموزشی
انجاتكرها بايد يا +
۱ مستندات شامل :
مستتدات فيزيكى و غير فيزيكى
1- روش هاى مستندسازى
*- اهميت أنه
> علاحقات صحنه حادنه
آشنا شون.
آنها همجنين بايد با
١-جهار موضوع كلى تأثيرات خارجى» et
بستگانونزدیکان سوزه رسانه ها ء ماهيت سياسى , افواد غيب تكو
1- اصول كلى مديريت
- بوخورد با هويك از اين ككروه ها
شه قولف
صفحه 17:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل - اصول جستجو و نجات
deus
فیلم(تصاویرموبوطه -پسروژکتور - ویدئو- صفحه Ope
اویهد (تسولنسپاینبله ©
ردیلنه (لسایدهای- Yoo
لمنولع سوسترهاوآموزشی 5
چکلیستوسایل 6
ساعت برگزاری ۰ ۲
ساعت برگزاری
صفحه 18:
دوره مهارتی جستجو و
ات در آوار
برنامه ريؤى مقدماتى
عمليات مقابله
ابزارهاء تجهيزات و نيروها
درآوارهای ساختمانی
انتظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل موزشى
انجاتكرها بايد با
(00) ساماته فرماتدهى حادثه -١
۲- نقش و وظیفهواحدهای نجات.
1- دستورالعمل هاى كلان اجراى عمليات
6- تثورى استفاده از ابزار لات و تجهبيزات
6- كاربرد عملى استفاده از زا ات و تجهیزات
روش های همکاری متفابل با دیگر سازمنها
1- در ارزيابى حادثه بايد قادر به مستند سازى اطلاعات محلى انواع سازه همجون:
تعداد طبقات ساختمان هاى يزرك موجود در منطفه . ساختمان هاى داراى
انيم طبقه زيرزمين ٠ ساختمان هابى كه در أنيها مواد خطرناك استفاده يا"
أنبارمى شود . ساختمان هابى كه خطريذيرى در آنها قوق العاده زياد ا ست ( مدارس»
.بيمارستان هاء مجتمع هاى صسكوثى, أسايشكاه ها ), سازه هابى كه اتنظار مى رو
.بيشتر صستعد ريز أوارباشند ( بزركواه هاى جند طبقهء يل هاء روكذرهاء مساختمان
هاى بيش ساخته باركيتك هاى جند طبقه) و تمامى احتمالاتى كه سبب ريزش و أوار
سازههامی شود
8 با روش تكميل فرم هاى جمع أورى اطلاعات
4- برأورد متابع محلى
١1-متايع خارج ازمنطقه مورد اتتظار
آشنا شون
Tea نجانگره
تجهیزاتایمنی انفرادى و كروهى ؛ ابزارهایدستی . تجهیزاتمکانیکی, تهویه وا ٠
تامن هوای فشرده ۰ تجهیزاتروشنایی ۰ سیستم هاى بازيابى ماتند طتاب ةلات »
نردباها ۰ تجهیزات سنگین ۰ نيروها ۰ امکانات و تجهیزت تخصمی
spd
صفحه 19:
عنوان محتوی آموزشی .| انتظارات از فراكيران بس از پاان هر سر فصل آموزشی
نجاتكرها بايد بنج مرحله نجات در أوارهاى ساختمائى شاملة
-١ ارزيابي ومديريت صحنه أوار
1- جمع أورى مصدومين واقع درسطع أوار
۳- جستجوی فضاهاى خالى و حفرات قابل دسترسى براى يافتن
مصدومين احتمالى
برنمریزی و ارزیابی 4- كثار دننخاله های تخاب شده (با استفاده از تجبهيزات ويه و فنون
صحنه (aoe
9- أواربرذارى كلى
را كاملا درك كرده باشتد.
نجانگرها بای تعاريف Hy by
سازمائدهى تيمى , نقاط أمادى (أمادكاهى) ٠ ناطق داغ» گرم و سود
محصور كردن منطقه ٠ نقش واحدهاى يشتيائى و تجهيزات
ايشتيبانى عمو
وابياموزفد.
تجاتكرها بايد باه
1-خطرات محیطی مانند:
تاسیسات تخریب شده . الودیهای تفسی . مواد شیمییی خطرناک +
تاريكى ٠ دماى غيرقابل تحمل , الودكى هاى صوتى و أن
۲- خطرات فیزیکی ماد
خطرات درسلع ۰ خالههای نایار . اشیء خطرناک بلای سر
فتاهای محصور « طبقات زيرزمين و ثقاط موتفع
شتا شوند.
4
4
ات در آوار
صفحه 20:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل برنامه ريزى و ارزيايى صحته
deus
شیلم|تصاویر مربوطه - بسروؤكتور - ويدئو - صفحه نعايش)- ©
Eats) anal ©
يليلقه للسلؤيدهاى. ب(
لنولع پسوسترهاوآموزشی 5
جكليستوسايك ©
وسايلفنهرتبط با مواد ديس ©
ساعت برگزاری ۲
ساعت برگزاری
صفحه 21:
x
3
ات در آوار
عنوان محتوی آموزشی
ایمنی عملیات جستجو
سيستمهاى علامتكذارى ساختمان
انتظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل موزشى
6< عليه افتطراری ححل
al la all pn
۷- روش جمعآوریاطلاعات
۸ تشخیص اواع ور
آشت شون
تجاتكرها بايد يا:
-١ روش هاى علامتكذارى ساختمان ها
؟- ارزيايى خطرات موتبط با ساختمان ها
5- سيستم هاى علامتكذارى ارزيابى محل مصدومين
آشن شوند
-١ انواع روش های جستجوی فیزیکی شامل
جستجوی درسطح. روش ارتباط کلامی
صفحه 22:
4
5
ات در آوار
عنوان محتوی آموزشی
كاهش خطرات و دستيابى باأكاهى از
انوع ساختمان
ملاحظات مربوط به مصدومين
اننظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل آآموزشى
نجانگرها بايد
-١ ارزيابى شش جههته ساختمان ها
Jaye هاى كلى براى جستجوى فضاهاى خالى هر انواع.
آوارهای ساختمنی"
شتا شوند.
نجانگرها بايد
۱ ناع ساختمان ها و انواع أوارهاى محتمل در أنها مانئدة
- ساختماتيهايى با اسكفت بندى سبك
ساختمانهاى بتابى ساز غيرمقاوم (با ديوار سنكين, يا دیور
باريربخشت و 8(
- ساختمانهاى بناس ساز مقاوم
- ساختمان هاى با اسكلت بثنى (سقف سنكين).
- ساختمانهای یشساخته بت
۲- روش هاى جستجوودستيابى به مصدومن در هریک از نها
شتا شوند.
Thal Ses
وضعيت هاى مختلف قرار كيرى مصدومين و ملاحظات مربوط به نها
ماه
1-مصدوميتى كه ممجروح شده ولى درأوار كير تكردة اند
17- مصدومين كرفتار در أجزاء غير سازداى
7- مصدومين كرفتار در فضاهاى خالى
4- مصدومين قدلون
اشنا شوند.
صفحه 23:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل - هدایت عملیات جستجه
des
۵ صفحه نا yg pity Ans sled
© abil, 5) ayy!
ساعت برگزاری ۳
ساعت برگزاری
صفحه 24:
2
+
5
a
2
تمرین عملی ارزیابی
و علامتگذاریها در آوار
عنوان محتوی آموزشی
تهیه کروکی محل
جانمايى امكانات و تجهيزات در
ستادفرماندهی"
انتظارات از فراگیران پس از پایان هر سر فصل آموزشی
نجاتكرها بای مهارتکالی در :
اصولبراشت کروکی و تهیه نقشه محلی
- علامتكذارى يلاك ها
تعيين مكان ساختمان هاى فرو ريخت
واه دست آورن.
نجاتكرها بايد مهارت كاملى هرة
- ارزيابى و شتاسايى خطرات ساختمان هاى فرو ريخته
std انواع خطرات فيزيكى و محيطى صحنه أوار
- علامتكذارى خطرات
را یه «ست آوند
نجانگره ید مهارتکالی
- ارزيابى و شناسابى مصدومين كرفتار هر زير أوار
- مستندسازى و علامتكذارى ساختمان هاى در كير
- اولويت بندى و برفامه ريزى عمليات جستجوو جات
وابه دست أورقد.
تجاتكرها بايد :
- جانمابي هاى مختلف ستاة فرماتدخى در عملیات جستجو و نجات
- بخش هاى مختلف يك اردوكاه صحرابى عمليات جستجو و نجات فر
آوار
را كاملأدرك كرده باشند.
صفحه 25:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل - تمرین عملی ارزیابی صحنه و علامتگذاریها در آوار
جانمایی ستاد فرماندهی در عملیات جستجو و نجات د
dois
فیلم(تصویر مربوطه - پسروژکتور - ويدئو - صفحه نمايش]: ©
اویهد (تسیلنسپایننه 6
پلیلنه (لساایدهای- #۶(
لنولع پوسترهایآموزشی 6
چکلیستهسایه 6
وسايزفنومر تبطبا مواد ديسى 7#
صفحه 26:
4
ا
ات در آوار
واحد روحی-رفاهی
یه
ارات از فراگیران پس از پایان هر سر فصل آموزشی
نجانگره بید با برخی از ملاحظات اولیه در صحنهحادته مان
۱ بهداشت عمومی
۲- تجهیزات ایمنیانفرادی
-صولتغذیه و پهداشت
4-أكاهى نسبت به تأثيرات محيطى مثل كرما ؛ سوما ونر خورشید
*-آگاهی از علائم نشان دهنده ثنش و فشار روحى بيش از اندازه
-مراقبت در يرابر وشم ها و جراحات سطحی
/ا-زمانبندى مناسب براى تجديد قو
آشنا شون
نجانگرها ادا
واحدهاى روحى - رفاهى أشنا بوده و درصورت قبول مسئوليت در ين واحدها با
١-مديريت فشارهاى روحى در حوادث بحرانی
۲-بیشگیری از بروز ثنش هاى روحىء
۳- شناخت علانم فشارهاى روحى مائندة
at در رفتار معمول ؛ تغيير در احساسات
شکایت از مشکلات فیزیکی ماد
اخستكى و كوفتكى مفرط. اضطراب و تشويض» دركير دن دركارهايى که بی
هدف و يدون منظور به نظر مى رسندء تغيبر در عادات مثل كناره كيرى از سايرين»
تغيبردر رفتارهاى شسخصى مثل استراحت يا غذاخوردن
>- روش مقابله با فشارهاى روحى ششديد
5- مواجهه با زخمى ششدن نجاتكرها
7-جلسات توجیهی بعد از علیاتبرایکاهش فشارهای روحی
أشنا شوني.
صفحه 27:
7
4
3
&
عنوان معتوی آموزشی
مراقيت های ویژه در صحنه
a
انتظارات از فراكيران بس از بايان هر سر قصل موزشى
نجائكرها بايد جهت حمایت و مایت از مصدومين حادثه برنامه داشته باشند.
أنها بايد با مراقيت هاى ويزه از مصدومين 1a
- محافظت مصدومين درمقابل خطرات از جمله مراقبت درحين تخليه
- مراقبت هاى حياتى إراه هاى هوابى؛ تنفس و جريان كرد (oss
- حمايت هاى روائى
- اكسيؤن درماتى (استفاده از اكسيؤن بدون ماسك تنفسى ويؤه بيماران).
- قرار دادن مصدوم در يك شرايط دمابى مطلوب.
< كتترل و نظارت به فعاليت هاى cel
درنظر داشتن ملاحظات مربوط به أسيب هاى نخاعى
- تأمين داروهاى مورد يازافرادى كه سابقه بيمارى دارئد.
< بسته بندى مصدومين جبهت تخلیه
- ملاحظات مربوط به شكستكى ها و بريدكى ها
- شوك های ای از کاهش حجم خون
-كاهش دماى عمومى بدن
- مشكلات تنفسی]
از دست دادن آب بدن
تعاس با ماد خطرناک
- له شدگی یا جرحاتناشی از فشار
- قطع عضودر صحنه حادته
- عمليات بازتواني
شتا شوند
صفحه 28:
af
دوره مهارتی جستجو و
ات در آوار
عنوان معتوی آموزشی
هماهنگی با نیروهای بزشکی
نتظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل موزشى
اتجاتعرها بايد يا:
تیم های پزشکی در رهاسازى و تخليه مصدومين
؟- تقسيم بندى امدادكران به كروه هاى
Ske كروه هاى درمان , كرود هاى حمل و نقل
۳- چارت های سازمنی تیم های نجات در ور
شتا شون
Lab bes
صفحه 29:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل - مصدوم و ملاحظات پزشکی نجاتگرها
dots
فیلم(تصاویر مربوطه - پسروژکتور - ويدئو - صفحه نمايشل. ©
اویهد [ترلنسپاینله 6
پلیلنه (لساایدهای- ۳۳
لنولع سوسترهایآموزشی 5
چکلیستهساین 6
پسایلف نیمرتبط بسا مواد دیسی >
صفحه 30:
دوره ت
جستجو و نجات در آوار
سرفصل آموزشی
آشتایی و آموزش کار یا
دستگاه زنده یاب
مانور شبانه
شمعک زنی و تثییت آوار
عنوان محتوی آموزشی
أشتايى ب اجزاء دستكاه زئده ياب و
واه ادازى أن
الرزياين حنم يرخورد با حادئف.
اجستجوونجات
انتظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل آموزشى
نجاتكرها بايد با
اجزاء متشکله و روش كار با دستكاد زئده ياب صونى
آشنا شون
در يك مانور شبانه شبيه سازى ششده ؛ نجاتكرها بايد مهارت كاملى
*ارزيابى و مديريت صحته
* تیه کروکی
*شناسایی خطرات و علامتگذاری نها
* ثسناسابى مصدومين كرفتار در زیر أوار
* مستندسازى و علامتكذارى ساختمان هاى دركير
* کارا هستگاهزنه یاب
وا به دست ورند
انجاتكرها بايد يا:
١-فلسفه شمعك زنى كه انتخابى بين سه كزينه:
دورى كردن» جابجا كردن و شمعك زنى سازه هاى نابايدار
1-ارزيابى اجزاء سازه ای
- ملاحظات بيش از عمليات
۶- تخمین وزن اجزاءساختمانی بای شمعک زنی
آشنا شوند.
صفحه 31:
2
4
3
&
عنوان محتوی آموزشی
شمعک زنی برای OP
ساختمنهای خاص
نیروها و تجهیزات شمعک زنی
انتظارات از فراکیران پس از این هر سر فصل آموزشی
نجانگرها ادا
- شمعك زنى ساختمان هاى يك نا دوطبقه با اسكلت بندى سيك
- ساختمان هاى جندطيقه با اسكلتبندى سيك
- ساختمانهاى بنايى ساز غيرمقاوم (با ديوارهاى ستكين . خشت و كل
- ساختمان های پیش ساخته با ديوارهاى سنگین
ساختمن های ی مستحکم ( با سقف های سنگین),
- ساختمانهای نی پیش ساخته
أشنا شون
نجانگرها ادا :
* تیمهای شمعک ونی.
* ابزاآلات و تجهیزات شمعک زنی
* ابزارهایبرقی مرب
آشنا شوند.
تجاتكرها بايد با
* اصطلاحات سيستم شمعك زنى
+ ظرفیت های آنها
+ مخ ها و اگوهای مخ کوبی
* شمعك فاى عمودى
* شمعک زنی سطوح شیب دار
* سیستم های شمعک زنی مایل
* سيستم هاى شمعكزنى افقى
* مهاربندهای خود ایستا
* سيستوهاى شمعك زنى مكانيك
آشنا شوند.
صفحه 32:
وسائل کمک آموزشی
aad pw - آشنایی و آموزش کار با دستگاه زنده یاب
عاتور شياقة -
سكيد تفار
deus
فیلم(تصاویر مربوطه - پسرووٍکنور - ویدئو - صفحه نمایشل- 6
اویهد (ترلنسپاینبله 6
پلیلنه (لساایدهای- #بب(
لنولع پسوسترهایلموزشی 9
چکلیستوسایل ©
ساعت برگزاری
ساعتبرگزاری ۰ ۲ و ۸و۲
صفحه 33:
دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
عنوان محتوی آموزشی
قاعده کلی فزیت مکانیکی
ملاحظات مربوط به بالا بردن اجسام
اننظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل آموزشی
نجاتكرها بايد با:
- اهرم هاى نوع او دوم و سوم
- سطوح شیب دار
آشتا شوند.
نجاتكرها بايد ب1:
- روش هاى كاهش اصطكاك
بء و ارتباطان ب بلتد كردن
pln كتتول مركز ثقل -١
؟1- محاسية وزن اجسامى كه بايد بلند شوند.
-محاسبة زواياى اتصال
> نکات ایمنی درحين بالاكشيدن شامل:
برنامه ريزى و شمعك جينى و بايدارسازى اجسام
آشنا شوند
نجاتگرها بای با
۱-اناع شمعک چینیماند:
اشبمف توي شممك سم رميق ts Sag Mah gh Si وشن
۲-گوه ها ۳" روش های گوه کوبی و ملاحتفات ایمنیآن
آشتا شوند
صفحه 34:
2
3
¢
1
3
عنوان معتوی آموزشی
استفاده از ابزر
نتظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل موزشى
نجاتكرها بايد با :
جك هاى مكانيكى
ابزارهاى هيدروليك دستى ششامل
ten =
- جك هاى هيدروليك
-جى هاى بادى شامل 8
جک های فشاربالا متوسط و بیین
-نکات ایمتیمرتبط
غتک ها
لاتواع ويتع
اشنا شون
نجاتره بايد درك صحيحى از
حسيستم هاى ساده افزايتده نيرو
- سيستم هاى توكيس الفزايندة ثيرو در علناب هنا
پدست آون.
صفحه 35:
وسائل کمک آموزشی
MY SB سیستم - لصفرس
dots
فیلم (تصاویر مربوطه - پسروٍکتور - ویدئو - صفحه Giles
اويهد (تسيلنسبايذيه ©
پدیلنه (لساایدهای- ۳۳
لمنولع سوسترهاوآموزشی 5
چکلیستهسایل ©
وسايلفتومرتبطبا مواد فيس ج*
ساعت برگزاری
ساعت برگزاری ۱
صفحه 36:
دوره مهارتی جستجو و
ات در آوار
عنوان معتوی آموزشی
ابزرشناسی گره هو
wou
صعود و قرود
سیستمهای تکیهگاهی
a) سیستمهای
بالاکشنده و پاییندهنده و
سیستم های حمایت
ارات از قراكيران بس ازبايان هر سر فصل آموزشی
انجاتكرها بايد با
١-انواع تجهبيزات انفرادى و گروهی
؟-كاريرد آنه
۳- مهارتکافي در اجرای ناع گره هشت گره دوسرطناب .ره دوسوتسمه
دوخفت ونیم خفت »که روسی (بروسیک). که زد کننه با . تسعهنودبان و
زنجيركل مرواريد
را ه دست آورند
نجاتكرها بايد معارت كافى براى :
- تثبيت داخلى
تثبيت خارجى مصدوم در بسكت
- طتاب كشى هاى بسكت
ارا فوا كيرقد.
نجاتكرها بايد معارت كافى هرة
فرود و صعود از طتاب_وملاحظات مربوط به أن را به دست أورئد.
نجاتكرها بايد با:
- مقدمات و مفهوم ثيروها و افزايش أنها
- انواع كاركاد هااتعيه كاد ها
- زواياى بحرانى هر كاركاد ها
- ميبارت كافى در إيجاد سيستم هاى بالاكشنده ويايين دهتده.
- سيستم هاى ترم
- کتتل طنب های اسلینجات
-تجهبيزات ايمنى نفرادی
رابه دست آورند.
صفحه 37:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل - نجات با طناب
deus
فسيلم[تسصاوير مربوطه - بروؤكتور - ويدثو - صفحه تنمايشل. ©
اويهد (تسيلنسبايذ4ه ©
رلیلنه (لساایدهای- ۳۳
لنولع پوسترهایآموزشی 5
چکلیستهساین 6
وسابلفتیمرتبطبا مواد بیسی ۵
زمان
سرفصل اول
- نظری ساعت بوگزاری
عملی ساعت برگزاری 15
جمع ساعت 3500
صفحه 38:
a
5
3
3
۱
1
2
=
بت
عنوان محتوی آموزشی
تجهیزات و ابزارلات
انتظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل آموزشی
تجاتعرها بايد
i * که ی تاد ریات رن باش مان
* قرار كرفتن در معرض كرما
چیهایی وعر کت خر اسان
* بود اكسيزن يا ديكر خطرات تنفسي
* فضاهاى محصور
* عكس العمل ابزارها
* عكس العمل مواد heey
* لفزش و سقوط اشیاء.
eal Sls اتفرادى
* اش در LIMA
ذكات یش مرو pn
اش شود
لجالكرها بايد
انوا هی تال ماد
SS uaa ae spy RN ay Ad IHL
ابزارهای کشیدن, ابزارهای سوراخ کردن, ابزارهای. wl
؟- معياوهاق كلى با زاس کی ارات ماد
عملکرد : وزن و انرژی مصرفی, انواع ابزارهای دستی و موتوردار
اشتا شود
صفحه 39:
iF
دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
تکنیک های کلی در رش ها و
شكافتن قطعات أوار
ارات از فراكيران بس از بابان هر سر فصل آموزشى
نجاتكرها ا
شكافتن ساختمان هايى با اسكلت بتدى سبك » شامل
- برش انواع مصالح مختلف افبیل چوب. بتن هن
- شناخت نع بت ها مل:
'سوبربتن ها و بتن هاى سبك » انواع بتن هاى ساختمائى مانند بتن هاى درجاء
بتن های پیش ساخته و بتن مسلح, بتن های پیش تنیده؛ پیش کشیده و پس
میلگرهها و مود قویت کنده دا های یک طرفه: یرای پهین؛ ال
هاى دوطرفه و تخت, دال هاى مجوفء تيرها و ستون ها
-تکنیک های کلی برای غلبه بر بتن
-انواع روش های برش صفحات بت
-انواع تجهیزات برش بتنمنند :مه ای موه بداری؛ هوبوش ها ادها و
سنگ برهه
-شكافتن سازه هاى بنابى ساز
- برش های ولد
شتا شون
صفحه 40:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل . - بُريدن و شكافتن
deus
9 فیلم(تصاویر صربوطه - پسروکتور - ویدئو - صفحه نمایشل:
9 اویهد (تولنسپارن4
ردیلنه (لسلایدهای- ۶(
لنوع پسوسترهالموزشی 5
چکلیستوسایل 5
وسايزفنومر تبط با مواد ديسى ©
صفحه 41:
دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
حوزه مسئولیت یک واحد
ote
انتظارات از فرکبران پس از بیان هر سر فصل آموزشی
ak bes
انواع تجيهيزات ستكين و كاريرد آنها را اهداف خاص و روش هاى مرتبط با أنها -١
؟- نكات مرتبط با وزن» تعادل و نوع اتصالات اجسامى كه بايد بلند شوئد
۳ مهارت مقدماتى در کترل و هدایت ماشین آلات سنگین در صحنه حادثه
4- توافق نامه هاى تأمين اين منايع در شرايط اشطرارى-.
- اطلاعاتى كه در زمان فراخوان شركت هاى تأمين كتنده ماثين ألات سنككين از فبيله
مكان و نوع حادئه, دسترسى به محل و صحنه حادثه. موقعيت و مكان محل هاى اولويت
دار وزن تقريبى و اندازه اجسامى كه بايد ازجا لند شده وبا حمل شوند نوع و وضعیت
اجسامی كه بايد از جا لد شده وا حمل شوند
+-فاصله دسترسى تقريبى از جرئقيل به اجسامی که بايد جابجا شود
۷-انواع خاص تجهیزات سنگین مود یز
۸- دوه زمنی پیش پینیشده بای عملیاتمربوطه یز است و وزن خی از مصالع
متداول
٩-نکات ایمتی در کر با این تجهیزات
+1- ارتباطات در صحنه حادثه از قبيل علانم اشاره. علائع صوتى و ارتباطات راد هور
شتا شوند.
نجاتگره بیدا
lind مربوط به صحنه. زقیل:
نوع و وضعیت سطح زین دسترسى به محل عمليات: محل سازه هاى زيرزمينى و دريجه
هاى دسترسى تأسيسات واقع در محوطه, هركونه موائع بالاى سرء شامل خطوط انتقال
فيرو در نزديكى محل عمليات, هركونه موانع عمودى كه از اجام عمليات بازوى جرثقيل
ممائعت بدعمل أورد ثيازهاى يشتيبانى تجهيزات ويا كاربرهاى انها انواع جرثقيل ها و
کشنده ها
۲-برخی ملاحظاتعملیتی قل و هنگام باریری
اشنا شون
صفحه 42:
ع
t
دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
عنوان محتوی آموزشی
مراقبت و تعميرونكهدارى از
تجهیزات
انتظارات از فرکیرن پس از بان هر سر فصل آموزشی
نجانگرها اد
دستورالعمل هاى بستن بار و به كاركيرى أنهارا هرك كرده وبا
١-قلاب أويزها و انواع أن مانند زنجيرهاء سيم بكسل هاء تسمه أويزهاى
اساخته شده از مواد مصنوعى و انواع اتصالات و ملاحظات مربوط به بستن أنه
1- انواع كشنده ها مانتد سيم بكسل كش هاء وينج هاى دستى, جرثقيل هاى
زنجيرى و وينج هاى اهرمى
۳ پست های قوربغه ایو طناب کی ها
آشتا شوند.
نجاتكرها بايد با:
علايم و عواملى كه مى توائند بر روى تسمه ها و ديكر مواد بستن بار تأثيركفار
باشتب. مان
ارگذاری نامناسب . صدماتمکانیکی.گسیختگی فرسودگی, Sona
ثركه شکستگی, دماءسوراخ شدن, ارگی یا سایش, آشعهمورء تفش
انباركردن و حمل ادرست و محيطهاى شسيميابى
أشنا شوقد.
صفحه 43:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل - تجهیزات سنگین
deus
فیلم(تصویر مربوطه - پسروژکتور - ویدئو - صفحه نایشلء 9
اویهد [ترلنسپاینله 6
پلیلنه (لساایدهای- ۳۳
لنولع پسوسترهایآموزشی ©
چکلیسنوساین 5
وسابلشنیمرتبطبا مود دیسی 4#
صفحه 44:
4
5
ات در آوار
عنوان محتوی آموزشی
جابجایی اجسام با استفاده از ین
دستى (تيفور)
جابجاس واتثبيت اجسام با استفادة.
از ابزارهاى سادة
جابجايى و تثبيت اجسام سنكين با
استفاده ازج باد
شمعک چینی با چوبآلات.
انتظارات از فراكيران بس ازيايان هر سر فصل آموزشى
نجاتكرها بايد مهارت كافى كار با تيقور براى جابجابى اجسام سنكين را
نجانگره بايد مهارت كافى روش استفاده از ابزارهاى ساده (اهرم ها) را
برای جابجایی اجسام سنگین به دست ig)
تجاتكرها بايد با اجزاء متشکله جک بادی ظرفیت ها و برآورهوزن اجسام
(مصالح ساختمانی) اشنا شده و مهارت كافى در استفاده از جك بادى را
برای جابجایی اجسام سنگین به دست آورند.
انجاتكرها بايد با روش هاى مختلف شمعك جينى و مقاومت هاى هريك از
آنه آشنا شده و در عمل مهارت کافی در شمعک چینی را به دست آورند:
صفحه 45:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل - جابجایی و تثبیت اجسام سنگین
dots
فيلو (تصاوير مريوطه - بسروؤكتور - وبدئو - صفحه نمايشل. ©
اويهد ([تولنسيايذه ©
يليلنه للسلايدهاى 8ب
لنولع پسوسترهاوآموزشی 5
چکلیستوسابل ©
Pepe se id Ay
ساعت برگزاری
ساعت برگزاری و
صفحه 46:
۴ دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
شمعک زنی در
ساختمانهای ناپایدار
عنوان محتوی آموزشی
بريايى كاركاه برش و eh
شععک های صلب مایل
بربیی ستون های چوبی و شمسک
های متاره ی
بريابى شمعك هاى محافظ.
جهارجوب ها
اننظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل موزشى
نجاتكرها بايد با روش بربايى كاركاه برش أثشنا شده و مهارت كاقى در
اجرای شمعک های صلب مال را به دست آورند
نجانگره بای در اچرای شمعک های ستونیومتار ای مهارت کافیبه
دست آورند.
نجاتكرها بايد در اجراى شمعك هاى محافظ درها و پنجره های ساختمان
های آسیب دیده سریا مهارت کافی به دست آورند"
نجانگها ید در اجای شمعک هایمایل در زیر سطوح شیب دار مهار
كافى به دست أورفد
صفحه 47:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل = شمعک زنی در ساختمانهای ناپایدار
deus
فيل [تسصاوير مربوطه - يسروتكتور - ويدئو - صفحه نمايش له ©
اویهد (تولنسپاینیه 6
ردبلنه لساایدهای- 77۵۴(
6 پوسترهایلموزشی gil
چکلیستهسایخ ©
وسايزفنومرتبط با مواد ديسى ©
صفحه 48:
8
t
۳
4
لك
2
عنوان محتوی آموزشی
برش باه تن بر
پرش با ره چوب بر و اره کنگی
برش و سوراخ كارى با مته
کار با جک فک و قیجی
كار با دستگاه های هوابرشی
كارا سنك يوقي
اننظارات از فراكيران بس از بايان هر سر فصل موزشى
نجاتكرها بايد در كار با اره بتن بر و روش برش قطعات ساختمائى
بای امش پر
نجاتكرها بايد در کار ره چوب بر واه کنگی و روش برش قطعات
چوبی مهارت کافی به دست ار
نجاتكرها بايد در کار ره چوب بر واره کنگی و روش برش قطعات
چوبی مهارت کافی به دست رل
نجاتكرها بايد در راهاندازى و كاربا جک فک و قیچی هیدرلیک
مهارت كافى به دست أورده و بتوائند جابجابى؛ برش و خردگردن
اجسام را بخوی انجام ده
نجاتكرها بايد در كار با دستكاه هوا برش و روش برش قطعات فلزى
مهارتکافی به دست آورند
نجانگرها اد در کار با سنك برش و روش پرش قطعت فلزی مهار
کی به دست آورند
صفحه 49:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل - برش ها
dois
فیلم|تصاویرمربوطه - بسروكتور - ويدئو - صفحه مايش له ©
اویهد (تولنسپاینه 9
ردبلنه للسازیدهای- 7۳۵۳(
لنیلع پوسترهایلموزشی 6
چکلیستوسایل 6
وسايزفنومرتيطبا مواد دیسی ©
ساعت برگزاری
ساعت برگزاری .۶
صفحه 50:
سطح دوره
a
o
+
a
9
i
0
2
ی
5
عنوان محتوى آموزشى
كار با جرتقيل إهدايت كارير جرئقيل).
كار با ليفت تراك
نتظارات از فرکبران پس از بیان هر سر فصل آموزشی
نجاتكرها بايد با علائم هدايت كاربر جرئقيل آشنا شد و در عمل
ابتوانند از اين علائم استفاده نمايتد.
نجاتكرها بايد در كار با بابكت و جابجايى نخاله هاى ساختمانى
عيهارت كاقى به دست أورئد.
نجاتتكرها بايد در كار با ليفت تراك و جابجايى بار حداقل مهارت
الازم را به دست أورئف.
صفحه 51:
وسائل کمک آموزشی
سرفصل - ماشین آلات سنگین
deus
فیلم(تصاویر صربوطه - پسروکتور - ویدئو - صفحه نمایشل: 9
اویهد (تولنسپارن4 9
ولیلنه (لساایدهای- ##
لنوع پسوسترهالموزشی 5
چکلیستوسایل 5
وسايزفنومر تبط با مواد ديسى ©
صفحه 52:
4
y
ات در آوار
پیان عملیات نجات درصحته Wak
انجام تجزیه و تحیل بزشکی پس از
ene
انتظارات از فراكيران يس از بايان هر سر فصل موزشى
اتجاتكرها بايد :
درك صحيحى از بايان يك عمليات نجات Ul
۱-ایمن سازی صحنه حادئه
۲- سرشماری کی نیروها و تجهیزات
۳- کاهش تس های بوجود آمده در جلسه جمع بندی پس از عملیات
5- باز كرداندن نيروها و تجههيزات به حالت أماده به كار
۵-بورسی عوامل ریز آوار
۷- تحویل صحته حاهبهماجع Dad
اشته اشتد
نجاتكرها بايد با
۱-روش های مستندسازی در حین عملیات
۲ اهمیت جمع آوریاطلعات و تجزيه و تحليل أثها براى توسعه
برنامه هاى عملياتى بعدى
-افؤايش ايمنى نيروها.
4- برنامه عملياتى ساختمانهاى مشابه.
0- بنمهایآموزشی بعدی
أشنا شوند.
نجانگره بايد باز
-١ اهميت معاينات يزشكى يس از انجام عمليات
1- بيمارى هابى كه ممكن انست جند روز بس از عمليات خود را نان
1- عوارض ناششى از استنشاق دود و ديكر مواد ألوده
“sips أشنا
صفحه 53:
کلید واژ کان مهارتی جستجو و نجات در آوار
فضاومعلق-
سطح زیر آوای -
۳
يلد كربه رو -
تجاتكر -
الگویجستجو -
سیستمهاوقرقرد -
سه پایه نجانه
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
منابع :
مبحث سشسم مقررات ملی ساختمان : بارهای وارد بر ساختمان - دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان - وزارت
مسکن و شهرسازی - ۱۳۸۰
پایه ریزی جستجو و نجات - جمعیت هلال احمو- قم -۱۳۸۲
فنون نجات در مقابله با آوارهای ساختمانی: موسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران - تهران - ۱۳۸۵
تکنیک های اصلی نجات (راهنمای میدانی ), مسسه آموزش عالی علمی - کاربردی هلال ایران - تهران - ۱۳۸۵
-http://www.fema.gov
-http://www.nfpa.org
-http://www.usar.govt.nz
Key Functions: SAR, search and rescue, USAR, urban search and
rescue, technical rescue structural collapse
صفحه 57:
3
t
2
4
3
4
آزمون های آمادگی دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
سرفصل آموزشی_
آزمونآمادگی چسمانی
ايمون©. 0.6
آزمون بانداز
أزمون حمل مصدوم
عنوان محتوی آموزشی
فشارموازی(شنای سوندی)
عکس العمل
أزمون يله
أتعطاف بدن به جلو
انعطاف تنه به يشت
برخورد با مصدوم: رزیابی علانسم Sle ترياز و احياى قلبى-ريوى» أزمون
مهارتی
باناژ و آنلبندی, آزمون مهارتی
انواع حمل بدون تجهیزات انواع حمل با تجهبيزات» أزمون مهارتى
صفحه 58:
آزمون آمادگی ها
تعدادکارآموزان: حداکثر ۲۰ نفر
انبروهای اصلی مورد نیاز
سرموبی: ۱ نفر
کمک مربی تست ورزشی: ۳ نفر
مربی آموزشی کمکهای اولیه: ۴ نفر
:امکانات؛ تجهیزات و لوازم کمک آموزشی
زمین فوتبال, دو میدانی
دستگاه :0,,6مانکن ۲
الوازم بانداز و انواع آنا
برانكار تاشو: 5 دستگاه
> تخت
صفحه 59:
: دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
تعداد کارآموزان: برگزیدگان مرحله اول با حداقل ۷۰/امتیز از هر آزمون ( تست ورزشی و کمک های اولیه )
نیروهای اصلی مورد نیاز
. سرمربی: مربی درجه ۲ آواربرداری دوره اول آموزش تربیت مربی سازمان امدادونجات
کمک مربی: مربی درجه ۳ آواربرداری
: امکانات؛ تجهیزات و لوازم کمک آموزشی
ویدئو پروژکتور و پرده نمایش: ۱ دستگاه
کامپیوتر ید
دستگاه زنده یاب صوتی: ۱ دستگاه
اسپری رنگ: ۵ قوطی ( جایگزین گچ تحریر در رنگ های مختلف ۲ بسته )
: تجهیزات و لوازم انفرادی که کار آموزان باید همراه داشته باشند
كاه ايمنويند دار به همرلد هد ادمپ00 را
عینک ایمنی
گوشی سمعکی ایمنی
دستکش کار و دستکش لاتکس
لباس قرم یکسره
کاپشن فرم
کفش ساق دار
صفحه 60:
سطح دوره
3
+
y
1
0
2
a
دوره پیشنیاز نجات با طناب در دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
سرفصل آموزشی
تعاریف و اصطلاحات
کره ها و طناب ها
صعود و فرود
تثییت مصدوم
اجرای کارگاههای نجات
عنوان محتوی آموزشی
"ستراسل ها
اع رمي
ترش کی وبا رز
ناس
نع که هنت
has
mes
ره دوخقت وليم خفت
کرد وس سیک
کرد در
تسه فان و زتجبکل و و امن نی
"و نع هی درد
“سعود ميعنى وازعون مهارت
RS OS
“تاب كلى هاى بسكت و ازعون مهار
"راد ای این ده
*اركاء های اند
“تفي اه لکشندهبه این دهتده وازمون مهارت
صفحه 61:
امكانات» تجهیزات و لوزم کمک آموزشی
تجهيزات 0 ابزار نوع
gates RA د قا
ختب یک 11 ی شوب شگ بل
et یت تیک متری هه اک
غاب »مت SEW Hot ae SF
اب ۷ات رت هرت 0+ كرشت 1.00 +
نس ور Amina اشع مه > ار
مه yd سای
edd gh i
سوه سوه سبي ی Rescae Tianplo
شرمز 106
كران بيع ای مایت با
اسب رد
۳
Conder aye سا Rescue
كيسه تابن کول ای
aE حمل تجيدات وراد
ماهس بر
ره دار رک Pro tration
5355-5
Racks, 2
واحد
a
om
om
=
۳
7
9
1
7
3
o
3
03
a
3
a
9
3
0
صفحه 62:
1
a
2
2
2
3
26
#7
۳1
2
30
a
3
3
3
3
36
37
=
1
1
امکانات. تجهیزات و لوازم کمک آموزشی_
7
Tuba ja
Twin pomp ast
راد هسیر 305600
Minders atop
ره اند مترسا 105606
ره هوبل موازى بواى اتفال فى برووى طتاب وكايل
جهار ايه لسكوى نجات با قدرت 16١ كيلوكوم
نع دس تب کش لیم نس اه جات
اطناب استائيك ۰ امتر سه یه جات
كلاه ao جات در ها ملق
لالب LED ور دی 1۰۰ ساعت
كار ره اى كوت مخصوص بوش طتاب
کول کین نمی
دهشت فرود زه دار كوجك و این یج سل
تسم کاب نايجه بووسيك 11911.17 سانتء سوت كيف كمرى. زهركدا
Sic as yh
ee)
a/|=]=|5] [=] [=| (8]= B{F/=|=/ (=| [5]
صفحه 63:
سطح دوره
3
+
y
1
0
2
a
دوره پیشنیاز نجات با طناب در دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
سرفصل آموزشی
اصول جستو و نجات و تشریح
عوادت :نايع در ستو ويك
آمادگی ها در جستجو و
نجات مدیریت مستندات
و مديريت تأثيرات خارجى
برنامهریزی و ارزیابی صحته
هدایت عملیات جستجو
تمرین عملی ارزیابی صحنه و
علامتگذاری ها
عنوان محتوی آموزشی
اتعاريف: عناصر تشكيل دهنده, برداشت از ايمتى[ريسك ها در يراب عايدى)
مديريت منايع, اناج منايع:أمادكيهاى
فیزیکی آمدگیهای روحی رون
(نشانه ها و ره قابله) انواع مستندات
و روش مستند سازی, برخورد با
ارات خارجی
i مقدماتى عمليات gy ay
single ged ابزارهاء تجهيزات و
ساختماتى ارزيابى صحنه و كزارشات
ايعنى عمليات جستجو تقشهبردارى
محل و سيستهاى علامتكذارى
انواع عمليات جستجو
*اصول برداشت کروکی تهيه نقشه و برنامه جستجو و نجاته ارزيابى و
علاتكذارى ها
صفحه 64:
سطح دوره
3
+
5
1
0
2
a
سرفصلهای دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
سرفصل آموزشی
هدایت عملیات جستجو
جانمایی ستاد فرماندهی
ملاحظات مصدومین در آوار
عنوان محتوی آموزشی
*جستجوی فضاهای ال
*کاهش خطرت و دستیابی باگاهی از نوع ساختمان
*ملاحظات مربوط به مصدومين
جانمايى امكانات و تجهيزات در ستاد فرماندهى
"یمنی نجانگرها
"واحد روحی- رفاهی 0
*مدیریت فشارهایروحی در حوادث بحرنی
“مراقيت هاى ويؤة در صحنه ake
«هماهنگی با ثيروهاى SSH
*ثثبيت و تخليه مجروحين
أشتايى با اجزاء دستكاد زنده ياب و راه اندازى أن
ارزیابی صحنه؛ برخورد با حادنه» جستجوونجات
صفحه 65:
سطح دوره
3
+
y
1
0
2
a
سرفصلهای دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
مرفصل آموزشی
شمعک زنی و آوار
سیستم های بالار ابزارها و
بُریدن و شکافتن
تجهیزات سنکین
خانمه عملیات
عنوان محتوی آموزشی_
een
شمعى زلى برى نع ساتانهایخس
فيروها و تجبهزات شمعك زفي
اهر ها
قاعه كل ميت مكايك
ملاحظات مربوط به بالابرقن السام
مكايزم الا كيين
۳
تاد زاب و a يرو
ای در ربا جات
تجهرات و اروت
تک ای کید فرش ها و شكافتن قطمات ار
gly gan
التقاب تجبيزات و محدوديت بدكاركبرق
مت و ویدار از یات
ae aw gage شتاسایی و کترل رات
عديريت ثتشهلى بحرائى حادق
I) Fis es Bee fay
eb eee
te وشمیت اماد يه كار
الجام تجزيهوتصليل شك يس ازعمليات
صفحه 66:
سطح دوره
3
+
y
1
0
2
a
برنامه آموزشی عملی دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
مرفصل آموزشی
مرور مباحث تئوری
آزمون کتبی
جابجایی و تثبیت اجسام سنگین
شمعک زتی در ساختمانهای
ثابايدار
برش ها
عنوان محتوی آموزشی
سوفصل های آمرزشی مرحه دوم
سوفصل های آموزشی مرحه دوم
pan le ون دتی (تيقور).
oka gid fied plea yal
lol و at اجسام ستكين با اسطاف ا
جك بادى وشمدك جين با جوب_ الات
يربايى كارك برش و يربايى SBS
صلب مايل بربايى ستونهاى جوس و شمعكياى
مره ى بريايى شمعكهاى Mlle جهارجونها
كارا دستكاه هاى Sal
كارا جرثقيل (هدايت كارير جرنقيل).
صفحه 67:
: دوره آموزش عملی دوره مهارتی جستجو و نجات در آوار
:نیروهای اصلی مورد نیاز
نفر (مربى درجه ١ أواربردارى دوره اول أموزش تربيت مربى سازمان امدادونجات)
کمک مربی: ۲ نفر [مربی درجه ۳ آواربرداری)
:تجهیزات ایمنی انفرادی همراه كا رآموزان
صفحه 68:
امکانات. تجهیزات و لوازم کمک آموزشی_
مسد د نس سس
تاه زند ياب صوتى 7 سنسوره فول يشي
تهب i برش بت هر واي يغ يتن بو و سنك اهن بدأ
one
ست فك وفيجى هيدروليك
ادستكاد ب رقرييا مهريس توي ار Ventilation Fan
نک بك بو ای کاس
نار تا شش شکن بقل نی
ربق بل ۲۰ مر
وبا ناو اوتوص دوب سه شاه
اکن باه ار رتیل با مب کم مرف
اره اهن بر اقب ضخیم و هراد با تیه ای
یل ای مت دار
بينج امدادى سويازى
Wig cn ae
قجی وب دست بد
بتاكو دستى باباطرى اف
SH اد سرا وک
جراغ قوه دستى يرنو ايل شارق
صفحه 69:
امکانات. تجهیزات و لوازم کمک آموزشی
i oon 0 ooo
اسبریرنک فسوی ارنجی رنک
کال رب ره ای بو SAT
جبه زر نجاری بقل
شیک فسکوبی در ده ها مخت
وه وتوری چوب بر
EE Sue)
مته يوفى ويؤه بقن
برش ات
Pew aie
جوب الات شسمدك ولى به بعلا
الوار ٠١01١ سانت 7 متو و0010 سانت مترى
لواره 1۵:1 سانت ۳متری و ۵1۵ سانت ۲متری
صفحه لچکی بیع از جنس نخته ۳۰۰۳۰۲ سانت
صفحهلچکی ی از جنس نخته ۳۰۰۳۰۲ سانت
كوه ٠١ 1١ ساقت يا طول 6۵ سانت
کو ۵۰۱۰ سانت با طول ۳۰ سانت
صفحه 70:
پیوست ها
أفرم شماره -١ الف
رئیس محترم جمعیت هلال احمر شهرستان
سلام علیکم
با توجه موارد فوق . امدادگر با مشخصات فوق الذ کر از نظر سلامت پزشکی ۰ صلاحیت شرکت در دوره تخصصی امداد و نجات در
a دارد.
را دار
نام و نام خانوادگی پزشک معتمد:
امضاء :
قرم شماره -١ ب
wo all درنه کواهینامه دوه مقدماتیامدد و کمک های اولی,علاقمند به شرکت در دوره تخصصی
جستجو و نجات درأوار مببام . با توجه به اينكه تمايل دارم به هنكام بروز حوادث و سوانح در مور امداد و نجات به bya
خود کمک نمایم , لا اعلام آمادگی می نمایم تا در صورت اعلام نیاز در اولین فرصت خود را به جمعیت هلال احمر معرفی نمایم.
صفحه 71:
نام موبيان دورة با
ات و أموزش
نام و نام خانولاكى رئيس شعيه :
اما
صفحه 72:
: دوره آزمون آمادگی و آموزش جستجو و نجات با طناب
کارآموزان: حداکثر ۲۰ نفر
نیروهای اصلی مورد نیاز
سرمربى: يك نفر (مورد تأبيد سازمان امدادونجات)
۲ نفر[مورد تأييد سازمان امدادونجات)