صفحه 1:
فا
پنجمین جشنواره
000
پازدهمین همایش و پنجمین جشنواره
00
اسفند 92
2
5
صفحه 2:
وقایع نگاری جایزه ملى نظام بيشنهادها
طراحی اولیه مدل ارزیابی نظام پیشنهادها سازمانها در سال 00 در شرکت ساپکو
پیاده سازی اولیه در صنعت قطعه سازی خودرو( 600 شرکت)
ارائه در قالب مقاله در کنفرانس نظام پیشنهادها در سازمانهای دولتی ( آذر ©(
meek انجمن بهبود مستمر با مشارکت متخصصین نطام پيشنهادها طی 6
اجرای اولین دوره جایزه ملی با انتخاب سازمانهای برتر در سال 62
اجرای دومین دوره جایزه ملی با انتخاب سازمانهای برتر در سال 00 توسط دو متولی
با مدل یکسان
انتخاب مدل ارزیابی سازمانها توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست
جمهوری و کمیته علمی همایش نطام پیشنهادها به عنوان مبنای مدل جایزه ملی
صفحه 3:
وقایع نگاری جایزه ملى نظام بيشنهادها
بهره گیری شرکت ملی گاز کشور از مدل ملی نظام بيشنهادها برای ارزیابی عملکرد
شركتها ى تابعه از سال 66 و استمرار آن تاسل 0
آموزش مدل برای دبیران نظام پیشنهادهای شرکتهای تابعه پالایش و پخش فرآورده های
نفتی در سال 4969
اجرای دوره سومین دوره جایزه ملی در سال 00 با انتخاب سازمانهای برتر
اجرای چهارمین دوره جایزه ملی نظام پيشنهادها در سال 000 با توسعه از سازمان
برتر به پيشنهاد»پيشنهاددهنده»دبیر و مدیر حامی برتر
صفحه 4:
جایزه ملی نظام پيشنهادها در یک نگاه
آموزش حدود 460 ارزیاب طی 9 دوره ارزیابی در چهارسال اخیر
ارزیابی حدود 600 سازمان در دوره های مختلف جشنواره نظام بيشنهادها
|ثربخشی چشمگیر مدل ارزیابی جایزه ملی در ارتقا کیفی نظام بيشنهادها
عدم توفیق در گسترش کمی بهره گیری از مدل و شرکت در فرآیند جایزه ملی
صفحه 5:
پاداش دهی
3
صفحه 6:
کایزنی بودن پيشنهاد ها
(کوچک. مستمر و مربط با کر خود 7
تفويض اختيار در
برسی پيشهادها a Sead oe
ay براى فعال كردن مديران و كاركنان
تفکیک فرآیندهابرای
پیشنهادهایعادی و وژه
> ابيوند نظام ييشتهادها با
تقدم جرایپيشتهادهای ساير تظامهاى سازمان
بلوغ و كفايت فر يندهاى میستم هدفگذاری کس شاخص های
تظام پيشتهادها مشارکت توسط مدیریت
استقرار دبيرخانه by پرتحرک برای رهظم پيشنهادها
صفحه 7:
صفحه 8:
ارتباط نظام پيشنهادها با سایرنظامها
S
ارتباط نظام بيشنهادها
با سایر نظامها
صفحه 9:
نقشه فرآیندهای نظام پیشنهادها - سطح اول((۱0 فرآیند سلح ۱)
فرآیند۷: پیوند با سایرنظامهای سازمانی مرتبط
فرآیند ۶: آموزش و ترویج
ارائه و دریافت
فرآیند ۸: عارضه يابي و بهبود نظام پيشنهادها
فرآیند۹: هدفگذاری کمی» پایش و گزارش دهی میزان تحقق آن
فرآیند 000: برنامه ریزی و بودجه بندی
صفحه 10:
نقشه فرآیندهای نظام پيشنهادها - سطح دوم((۳۵ فرآیند سلح )
Sig VILE با سارنظامهای سازماتی مرتبط
پیرند مشارکت افراد در سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان ۲-۷)محاسبه و اعمال کارنامه مشارکت واحدها در سیستم ارزیابی عملکرد مدیران (۷-۱
محاسبه و اعمال كارنامه مشاركت ساليانه افراد در سيستم ارتقا ۴-۷)محاسبه و اعمال كارنامه مشاركت واحدها در سيستم مميزى مدیریت (۱۷-۳
فرآیند ۶: آموزش و ترویچ
آموزش. *-)كزارش دهى و اطلاع رسانى. (PoP ترویج بتبینات (9-۱
فرآیند ۵: نظارت
tee ae, 0 ۲-۵)نظارت بر بررسي بموقع پيشنهادها ۰ ۲-۵) نظارت بر اجراي بموقع (۵-۱/
ی (صحه گذاري ا ۶-۵)
فرآيند©:اجراى بيشنهادها | | فرآيند ©:بررسى پیشنیددها | | فرآيند 0:ارائه و دريافت
و اعلام نتيجه د
6 زعه سل كاج ديه 3 || Capi Aly Ke pin pe!
صورتلزوم: ”)| | بررسىييشنهادهاودريافتيق کین 1
(اتصاص منایعبراي لجرا a eye أ | Ops Anions
اجراعي يشنهد (©-© دس یمرو و دريافت بيشتهاد از نيتفمان(5-
فرآیند ۸: عارضه يابي و بهبود نظام پيشنهادها
نظرسنجي از ینفعان در زمینه نظم پیشنهادها(مدیران+کارکناندبیران) ۰ ۲-۸) بهینه كاري ۳-۸) عارضه يابي «تحلیل و بازنگري [AY
فرآیند۹: هدفگذاری کمی؛ پایش و گزارش دهی میزان تحقق آن
هدفكذارى كمى ياخصهاى نظام بيشنهادها. 1-4 )اندازه كيرى و انتشار دستيابى به اهداف(سازمانواحدها و افراد)(١-4.
فرآيند 000: برنامه ريزى و بودجه بندى
برنامه ریزیسالانه برلیت حققلهداف -00)ودجه ریزیسازانه نظام بیشنهاها(0400
صفحه 11:
هن
1 سانی ( 50 امتیا
بارما ناه ۹91 اما مر
یت دانش و سمستم [
( امتیاز 69)
انگیزش ( 60 امتیاز )
نتلایچ کلیدی عملکرد
( امتیاز 600)
نتایج توانمند سازها
صفحه 12:
:معرفي مدل ارزيابي نظام پيشنهادها
۰ این مدل از 0 معیار و 00 زیر معیار تشکیل شده است كه 7 معیار بعنوان معيارهاي توانمند ساز
و يك معیار بعنوان نتایج مي باشد:
۰ توانمندسازها
رهبري : 490 امتیاز- 00 زير معیار
0 آموزش و توان افزايي - 00 امتیاز- 0 زير معیار
0. تبلیغات و فرهنگ سازي و اطلاع رساني -000 امتیاز 0۰ زیر معیار
. سازماندهي- 60 امتیاز-0 زیر معیار
©. مديريت دانش و سیستم اطلاعاتي- 6۳۵ امتیاز-0 زیر معیار
0 انگیزش-00 امتیاز-0 زیر معیار
فرایندها -1900 امتیاز-06 زیر معیار
نتایج- 0 امتیاز-0۰) زیر معیار
صفحه 13:
800-1000
700-800
600-700
300-450
صفحه 14:
فعالیتهای ارزیابی
۸ دریافت و بررسی قبلی دستورالعمل نظام پيشنهادها و شاخصهای معیار ٠
توسط ارزیاب ارشد و ارزیاب
بازديد عمومى از سايت
جلسه با مديران
* _. جلسه با دبیرخانه
* _ جلسه با اعضای کمیته های بررس ی کننده و ارزبابان
٠ جلسه با كاركنان
٠ء جلسه با پيشنهاددهندگان
(FOCUS GrOUPS) ;5 pao گروه های _ *
۰ مشاهده مستندات
* _ کنترل صحت و دقت شاخصها با سیستم و يا بانک اطلاعاتی
* _ اجماع و امتیازدهی ارزیابان و نعیین نقاط قوت و فرصتهای بهبود حول
معیارهای ۸ گانه
صفحه 15:
شاخصهای تعیین ارزیاب و سرارزیاب
نمره آزمون کارگاه آموزشی تربیت ارزیاب
سوابق اجرایی امطالعاتی در زمینه نظام پيشنهادها
سوابق در ارزیابی های سازمانی ( ایزو ؛تعالی سازمانی و ..)
کیفیت گزارش ارزیابی سال گذشته و تهیه گزارش بازخورد (كيفيت. تعارش وزمان تحويل)
نزدیکی مکان اقامت ارزیابان با سازمان ارزیابی شونده.
شناخت نسبی فضای کسب و کار سازمان ارزیابی شونده (حتی المقدور)
نداشتن رابطه مالی و همکاری با سازمان ارزیابی شونده در گذشته و حال)
صفحه 16:
بهبود و تکامل نظام
پيشنهادها بدلیل a
ule oe
صفحه 17:
سارمات ار شده ه در سال 89
صفحه 18:
سارمات ار شده ه در سال 90
صفحه 19:
روند تغییرات امتیازات کسب شده در سال 89 و
90
صفحه 20:
نتایج مقایسه ارزیابیهای سال 90 و 6
رشد میانگین نمره از 60 درصد به 60 درصد در سال 60 به سال 00 (09 درصد
رشد) نشانگر رشد كيفى نظام پیشنهادهای سازمانها است.
0 در زمینه آموزش جای کار بیشتری احساس می شود.
(تنها معیاری که در سال 00 کاهش يافته است)
در زمینه بستر سازی انگیزشی و تبلیغاتی و ترویج زمینه فعالیت بیشتر وجود دارد.
<بیشترین رشد در زمینه رهبری (حمایتهای مدیریتی) حاصل شده است.
صفحه 21:
گزارش اقدامهای انجام شده در سال 90
انجام فعاليتهاى تبليغات و اطلاع رسانی توسط دبیرخانه همايش و جایزه ملی
برگزاری کارگاه سه روزه تربیت ارزیاب همراه با آزمون و تعیین سرارزیاب و
ارزیاب
تخصیص ارزیابان برای ارزیابی با تاکید بهره گیری از ارزیابان تربیت شده
انجام ارزیابیها توسط ارزیابان
همگن سازی ارزیابیها توسط کمیته علمی جایزه ملی روز 40 بهمن
صفحه 22:
برنامه های آینده
0- بازنگری مدل بر اساس نتایج ارزیابیهای دو سال گذشته جایزه ملی و
ارزیابیهای دو ساله شرکت گاز
(در روز 6 بهمن در ساعت 16 ضلع شمالی پل گیشا-نبش خیابان
بلوچستان» پژوهشکده مطالعات و توسعه جهاد دانشگاهی )
۵برگزاری آموزشها و تربیت ارزیابان (اولین دوره 9 و ۴ بهمن)
کمک به سازمانها در خودارزیابی
<انتشار کتاب جایزه ملی
ترش جشنواره و ارزیابیها به همایشهای استانی
صفحه 23:
توصیه به سازمانها
برگزاری آموزشهای آشنایی با مدل ارزیابی جایزه ملی نظام پيشنهادها
برگزاری آموزشهای تربیت ارزیاب داخلی
خودارزیابی و تعریف پروژه های بهبود نظام پيشنهادها
اجرای پروژه های بهبود
شرکت در فرآیندارزیابی جایزه ملی
توجه به گزارش بازخورد و تعیین و اجرای گامهای بهبود نظام بيشنهادها
صفحه 24:
نبایدهای تیم های ارزیا,
برخورد قهریمج گیرانه و غیر محترمانه با کارکنان سازمان ارزیابی شونده
زیاده گویی و اختصاص زمان محدود ارزیابی به توضیحات طولانی و مکرر توسط ارزیابان
ارائه وب
اد همکاری
رش هر گونه
انعکاس نتایج ارزیابی به شرکت(با توجه به اینکه نتا
و همگن سازی دبیرخانه جشنواره قرار می گیرد.)
ج ارائه شده هنوز نهایی نیست و مورد بررسی
خارج ننمودن مدارک شرکت در انتهای ارزیابی
رازداری و عدم بازگو کردن ضعفهای سازمان
صفحه 25:
Br Rae A Rar ar ea a Ma Ba a a a aM ae جيذ عيذ حذا
سوكندامه ارزيايان جايزة على نظام ييشنهادها
جانب به عنوان ارزياب جايزه ملى نظام بيشتهادها با امضاى اين سوكدنلمه
تعهد و بايبتدى حُود را به اصول زير اعلام مى تمايم :
aa aud سازمانها اتصاف . عدالت و حفظ حقیق
ارزیایی شوندگان را دقیقا" رعایت نموده و از هر گونه تبعیق پرهیز
تیم
2-طلاعات سازماتی ارزییی شونده را مستظ داشته و امانت دار اسرارو
اطلاعات آنها باشم .
3ز پذیرش هر گونه حق الزحمه . هدیه و امتیاز ( چه بصورت متقیم و
جه غير مستقيم ) از سوی شرکتهای ارزبیی شونده اجتتاب نمایم .
#-با رقتار حرقه اى و يسنديده باسدار شأن و منزلت جايه ملى نظام
بيشتهادها بوده ودر جهت اعتلا وتعالى أن بكوشم .
نام وامقا ارزیاب.
صفحه 26:
نمودار ميانكين امتيازهاى كسب شده شركتها در ارزيابيهاى سال 817
دكين برع ع لع ترص
0
lil
»
F د
صفحه 27:
نمودار ميانگین امتیازهای كسب شده شركتها در ارزيابيهاى سال ٩۰
ميانكين درصد امتياز كسب شده شركتها
80
76
72
6
62
5a
۰ >
a
2
8
2
3
0
صفحه 28:
نمودار مقایسه میانگین امتیاز های شر کتها در ارزیاییهای سال ۲٩و ٩۰
7 5
66
65 2
۱
و 3
میانگین درصد امتياز كسب شده 92 8 میانگین درصد امتیاز کسب شده 890
صفحه 29:
نمودار تعداد شرکتهای حاضر در جایزه ملی نظام پیشنهادها
تعداد شرکتهای حاضر در جایزه
1387 1388 1389 1390 1391 1392
صفحه 30:
نتایج ارزیابی سه سال اخیر جایزه ملی نظام پيشنهادها
1111
را اه تقبرنامه تعهدبه تعلی تندیس بلورین تندیس زرین
۳ 90 ۱ 91 ۷ 2
صفحه 31:
رویدادهای جالب
توسعه نظام پيشنهادها از شرکتهای بر تر به جامعه
ورود قوی و امید بخش وزارت نیرو به ارزیابی عملکرد و جشنواره جایزه ملی
تربیت بیش از ۱۰۰ ارزیاب در حوزه وزارت نیرو
ظهور روبکردهای خلاقانه ترکیبی نظام پیشنهادها با شبکه های اجتماعی
صفحه 32:
بهبودهای امسال جشنواره
۶ مشارکت دادن ارز بیشتر و جدیدتر
۴ تهیه دستورالعمل ارزبابی و استانداردسازی ارزبابی
* ارسال گزارشهای بازخورد حداکثر ظرف دو هفته پس از جشنواره
صفحه 33:
برنامه های آینده
بازنگری مدل چند هفته آینده با دعوت از تمام صاحب نظران
جاب كتاب مدل جايزه ملى
فعالسازى دبيرخانه دائمى با فعاليتهايى نظير همايش هاى استانى.جشنواره هاى
استانى.تورهاى بهينه كاوى تشكيل انجمن.ايجاد وبسايت.انتشار نشريه.بركزارى
دوره های آموزشی و ...
صفحه 34:
کلام آخر
جایزه ملی نظام پيشنهادها گامی موثر وبی بدیل برای توسعه کیفی نظامهای پيشنهادها در کشور است.این
نعمت و موهبت را قدر دانسته و با مشار کت خویش در آن به بقا و توسعه آن کمکشد کنیم .
وظیفه خود می دانم قدردانی صمیمانه خویش را از گروه های زیر ابراز نمایم:
- مديران عامل ودبيران ۲۵ سازمانی که در فرآیند ارزیاب حضور يافتند.
نهاددهند گان برتر و پيشنهاددهند گان پیشنهادهای برتر ,دبیران برتر و
Ol nse حامی برتر که در اولین سال توسعه جایزه ملی » علی رغم ضیق
وقت و کمبودها مشار کت نمودتد.
-ارزیابانی که با دقت و تلاشی ستودنی رنج سفر در فصل سرما را به جان
خریده و دلسوزانه در فرصتی کم به ارزیابی سازمانها پرداختند
صفحه 35:
در جهان ه رکار خوب و ماندنی است
۲ ردپای عشق آنجا دیدنی است
عشق هر جا آید و ساکن شود
هر چه ناممکن بود ممکن شود
مرحوم مجتبی کاشانی
