علوم انسانی و علوم اجتماعیادبیات و زبان

جلوه‌های بصری در ارائه مطالب علمی و فنی

صفحه 1:
oqo - ‏سید محمد‎ ‏محمد محمودی‎ ۱ 4 ‏جمید مهمنى‎ ‏کامپیوتر دانشگاه شرد‎ anol ‏دانشکده‌ی‎

صفحه 2:

صفحه 3:
* از رنجی که می‌بریم! * قوطی عطارا ور سواد بصری و ارائه کتبی * پیام پیرایی و ارتباطات دیداری

صفحه 4:
* پیام رها در برابر پیام هدفمند * رابطه پیام پیرایی با يبام كيرايى م* تاثیرات ناخود آگاه جلوه‌های دیداری

صفحه 5:
5 Aes ‏ایحا‎ -دانشنامه. كتاب -حوصله. فرصت و دانش بيشتر -جدى و ييكير -استفاده کمتر از جاذبه‌های بصری -تمرکز بیشتر روی دقایق علمی

صفحه 6:
7 کاربرد بیشتر جاذبه‌های دیداری -جلب علاقه و توجه مخاطب

صفحه 7:
* نوشتار بخ بخش عمده ارائه تمه * خط نوشتار: - دستخط در رابطه با السان -فونت در رابطه با كامبيوتر * سازماندهى ظاهرى نوشتار

صفحه 8:
م-زیبایی در خط *پفردات زیبا: زیبانوشتن تک حرف(کل؟ * ترکییات متعادل: -همگونی و هماهنگی حروف (کلمات) در کل -طول متعادل پاراگراف‌ها ‎aoe =‏ انباشتتکن ویاد دربیبکه شطرا

صفحه 9:
* طول و عرض ستون‌ها و پاراگراف‌ها * فاصله کلمات سطرهاء حاشیه‌ها sce - استفاده از نیم فاصله (خانه ها « خانه‌ها) 7 جلوگیری از گسستگی در پایان سطر (مثال: سب عامل[)

صفحه 10:
* فواید نوشتن با کامپیوتر: -رعایت خودکار تعادل و نظم --ويرايش آسانتر - يردازش آسانتر j—s

صفحه 11:
رمخوانایی نوشتار - فونت * اندازه فونت * پخش بودن نشبت به خط ‎aS‏ = خسته كننده در متنزهاى طولانق تا رولك براينياياة ' فاصله بیشتر بین سطرها

صفحه 12:
مخوانایی نوشتار - فونت (ادامه) " * یکنواختی ضخامت و فقدان جزئیات ظریف - جلوگیری از خستگی چشم -امکان کوچک کردن اندازه الب * تاهما . نازنين. ميتراى نازك * و ۱6102 و ۱۷6۲۵۵۴۵ af

صفحه 13:
بار عاطفی علاوه بر بار معنایی: - خطوط متون مذهبی در برابر متون ادبی - خطوط فارسی در برابر خطوط عربی 7 خطوط تحریری در برابر خطوط تیز

صفحه 14:
* ۵ و تاهما * ‎ew Roman‏ ‎ ComicSansMs *‏ * تيتر *هما * آربال (فارسی)

صفحه 15:
-كد داخل متن با فونتی ریزتر معمولاً ‎Courier New‏ * کلمات ‎ony‏ داخل متون فارسی: -حداقل استفاده - اندازه كوجكتر

صفحه 16:
* تیترها و نکات برجسته af ax - تغییر تاکید و اندازه فونت 43 خود فونت! * روش‌های تاکید روی متن: ۱ 1 سیاه(٩۳))‏ کردن رد0 1 - علايم محصور > حاشيه از طرفين

صفحه 17:
نم‌نه‌هاء زد 7 نمونه‌های نع ‎tion system [8]. An example of the illustrator’s output ap-‏ (4.1. The Host-Group Structure| The first task of the illustrators to visualize the structure fof the host-groups with respect t0 containment and inter scetion. This is important since a rule that applies to some hhst-group-Lisinberited by any host whose IP eddress falls withia a We display the hest-group structure as a graph whose nodes are labeled by the host-group name. A solid black edge between two nedes and [P indicates that one con- tains the other, The direction of containmeat (whelber AC ford CA) isindicated by which node is above the other. A dashed black exige indicates host-groups that inter sect (ie, they overlap but one does not completely contain the otten. ‘We frst partition the host-groupsinto two categories, de. pending on the side ofthe inerace in which they reside,* One category is called the Goutside") typically the one that coomains the Intemet zone, while te other eatepory is calle theCinside") ” We iterate tat te cxection tld snot unplad by te tole’ Durect ion altibule—vhchis captured by the fact that one hos group is designated te source wile he other is theidstinaton) In the absence of other information, we can always set the direction fils tGOTB: However, we would like to set themas precisely as posible (eo decrease the numberof rules witha BOTH ditction) since thisallows the fiewalls to ens that packets which claim to aie fom a host indeod appear only on he gateway interes tha leads Tn a general network topology, if no assumptions are ‘made or routing protcols, the sotree- destination pair does tot imply mach information abun the dieeion of the packet, except ifthe source or the destination resides inthe ajacom zone tothe gateway interface. This leas to the followirg algorithm for our topology adaptor: Replicate the centralized rule-base to every gatemy interface Ecreach gateway interface foreach rule in the rule-base: 1۶ the cource ie in the adjacent zone eet direct ion-OUT elae if the deatination ie in the adJacant zone set direct lon-IN ela set direct ion-B0TH

صفحه 18:
aes ae *اصل کلی: کمک به درک بهتر مفاهیم * مخاطب خاص «مقاله و تز): 7 نقوش مجرد برای رساندن مفهوم = به جای عکس واقعی یک شکل انتزاعی با تو 7 پرهیز از بیان جزییات و توجه به مولفه‌های -تمایش فراکنش‌ها

صفحه 19:
* مخاطب عام (کنفرانس): -اشکال رنگی و زیباتر -اجازه استفاده از اشکال واقعی‌تر

صفحه 20:
سواد بصری در قواره عکس *مرکز ثقل نمودار در وسط کادر فرضی. ات ‎Petes eS:‏ 1 * هم عرضی ستون متن و تصویر

صفحه 21:
Firewall Administaton Zone 111223 0 0-0 ا Server Zone naa. Corporate Network 112222"

صفحه 22:
* مناسب برای جلب توجه مخاطب عام * معایب متون رنگارنگ: -مشكلات در نمايش و جاب -مشکلات در پردازش متن سک جلوه یافتن متن * استفاده از تاکید (ایرانیک» سیاه) به جای رذ ویژه در مواجهه با مخاطب خاص

صفحه 23:
منکاتی در استفاده از رنگ 1 * استفاده از تعدادی محدودی رنگ (یا درصدها متفاوتشان) به جای استفاده از تعداد زیادی , 7 * عدم استفاده از رنگ‌های تهییج کننده * تضاد رنگ‌های زمینه و پس زمیله

صفحه 24:
* فونت‌های مناسب: -نازنین» لوتوس, ميتراء فارسی تک 5 نک مناسب: -رنكهاى سرد و روشن *شكا: -اشكال مجرد و كويا

جلوه‌های بصری در ارائه‌ی مطالب علمی و فنی سید محمد حسین حمیدی محمد محمودی حمید مهینی دانشکده‌ی کامپیوتر ،دانشگاه شریف رئوس مطالب مقدمه مخاطب و حظ ديداري تاثير خط نقش نقش رنگ و ارتباطات مقدمه از رنجي كه مي‌بريم! قوطي عطار! سواد بصري و ارائه كتبي پيام پيرايي و ارتباطات ديداري مخاطب ،هدف پيام؟ پيام رها در برابر پيام هدفمند رابطه پيام پيرايي با پيام گيرايي تاثيرات ناخود آگاه جلوه‌هاي ديداري مخاطبتان کیست؟ مخاطب خاص: – دانشنامه ،کتاب – حوصله ،فرصت و دانش بیشتر – جدی و پیگیر – استفاده کمتر از جاذبه‌های بصری – تمرکز بیشتر روی دقایق Eعلمی مخاطبتان کیست؟ مخاطب عام: – کنفرانس و ارائه شفاهی – دانش و حوصله کمتر – عجول و کم عالقه – کاربرد بيشتر جاذبه‌هاي ديداري – جلب عالقه و توجه مخاطب خط نوشتار بخش عمده ارائه كتبي خط نوشتار: – دستخط در رابطه با انسان – فونت در رابطه با کامپیوتر سازماندهي ظاهري نوشتار زیبایی در خط مفردات زیبا :زیبا نوشتن تک حرف (کلمه) ترکیبات متعادل: – همگونی و هماهنگی حروف (كلمات) در کل متن – طول متعادل پاراگراف‌ها – عدم انباشتگی زیاد در یک سطر خوانایی نوشتار طول و عرض ستون‌ها و پاراگراف‌ها فاصله كلمات ،سطرها ،حاشيه‌ها پيوستگي – استفاده از نيم فاصله (خانه‌ ها « خانه‌ها) – جلوگيري از گسستگي در پايان سطر (مثال] :سيستم عامل[) خوانایی نوشتار فواید نوشتن با کامپیوتر: – رعایت خودكار تعادل و نظم – ویرایش آسان‌تر – پردازش آسان‌تر خوانایی نوشتار -فونت اندازه فونت پخش بودن نسبت به خط كرسي – خسته كننده در متن‌هاي طوالني – ”ميترا “ و ” عربيك ترانسپارنت“ – فاصله بيشتر بين سطرها خوانایی نوشتار -فونت (ادامه) يكنواختي ضخامت و فقدان جزئيات ظريف – جلوگيري از خستگي چشم – امكان كوچك كردن اندازه مناسب: تاهما ،نازنين ،ميتراي نازك Arial و lucidaو verdana بار عاطفی بار عاطفی عالوه بر بار معنایی: – خطوط متون مذهبی در برابر متون ادبی – خطوط فارسی در برابر خطوط عربی – خطوط تحريري در برابر خطوط تيز مقايسه بار عاطفی فونت‌ها شاد و کمیک انحنا و خمیدگی نازکی Tahoma و ت!!!اهما ‏Comic ‏ComicSans ‏SansMS ‏MS  هما جدی و سنگين تیزی ضخامت ‏Times New Roman  تیتر آلاير (فارسی) تغییر فونت پرهیز از تغییر فونت تغییر مفاد متن: – کد داخل متن با فونتی ریزتر معموالً: ‏Courier New کلمات التین داخل متون فارسی: – حداقل استفاده – اندازه کوچکتر تغییر فونت (ادامه) تیترها و نکات برجسته: – تغییر تاکید و اندازه فونت نه خود فونت! روش‌های تاکید روی متن: – – – – سیاه( )Boldکردن ایرانیک( )Italicکردن عالیم محصور كننده مانند’’ ‘‘ : حاشیه از طرفین نمونه‌های تغییر فونت نقش نقش اصل کلی :کمک به دEرک بهتر مفاهیم مخاطب خاص (مقاله و تز): – نقوش مجرد برای رساندن مفهوم – به جای عکس واقعی یک شکل انتزاعی با توضيح آن – پرهیز از بیان جزییات و توجه به مولفه‌های مهمتر – نمایش فراکنش‌ها نقش نقش (ادامه) مخاطب عام (کنفرانس): – اشکال رنگی و زیباتر – اجازه استفاده از اشکال واقعی‌تر سواد بصري در قواره عكس مركز ثقل نمودار در وسط كادر فرضي ،كمي باالتر يا ترجيحاً كمي پايين‌تر هم عرضي ستون متن و تصوير تصویر نمونه ارتباطات رنگي مناسب برای جلب توجه مخاطب عام معایب متون رنگارنگ: – مشکالت در نمایش و چاپ – مشکالت در پردازش متن – س ْبک جلوه یافتن متن استفادEه از تاکید (ایرانیک ،سیاه) به جای رنگ به ویژه در مواجهه با مخاطب خاص نكاتي در استفاده از رنگ استفاده از تعدادي محدودي رنگ (يا درصدهاي متفاوتشان) به جاي استفاده از تعداد زيادي رنگ عدم استفادEه از رنگ‌هاي گرم و خيلي گرم عدم استفاده از رنگ‌هاي تهييج‌كننده تضاد رنگ‌هاي زمينه و پس زمينه جمع بندي فونت‌هاي مناسب: – نازنين ،لوتوس ،ميترا ،فارسي تك رنگ مناسب: – رنگ‌هاي سرد و روشن شكل: – اشكال مجرد و گويا

51,000 تومان