صفحه 1:
تقسیم بندیهای حافظه و مبانی زیستی آنها
سه مرحله حافظه
حافظه کوتاه مدت و بلند مدت
انواع حافظه برای انواع مختلف اطلاعات
حافظه کوتاه مدت
رم زگذاری
ذخیره سازی
بازیابی
حافظه کوتاه مدت به مثابه حافظه درحال کار
رم زگذاری
صفحه 2:
خصوصیات حافظه و مبانی زیستی آن
امروزه سه خصیصه مهم برای حافظه قائلاند
۱- نخستین خصوصیت به سهمرحلهای بودن حافظه (رم زگذاری؛ ذخیره سازی و بازیابی) اشاره دارد
(رم زگذاری با فعال ساز چپ و بازیابی با فعال سازی نیمکره راست همراه است)
۲- دومین خصوصیت درباره این نکته است. که برای ذخیره سازی اطلاعات به مدت کوتاه یا طولانی
دو نوع حافظه وجود دارد:
Long term) ou st , (Short term memory-STM)cu ts
تمرین و شرح و بسط برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به بلند 0۳۷-۸
مدت لازم است.
۳- برای ذخیره سازی انواع اطلاعات مختلف» انواع حافظه در کار است. حافظه برای واقعیات ز:
و حافظه برای مهارت ها
صفحه 3:
سه مرحله حافظه
یک روز صبح شما با دانشجويى به نام ياشار ملاقات مى كنيد و دوستانتان او را به شما معرفی
مى كنند. بعد از ظهر همان روز او را در ياركث مىبينيد وبا اسم او را صدا مى زنيد و با هم
صحبت مى AS
* رم زكذارى: زمانى كه نام ياشار را در حافظه خود كنجانديد.
* ذخيره سازى: نام ياشار را تا بعد از ظهر در ذهن خود نككه داشتيد.
© بازيابى: زمانی که دوباره باشار را دیدید نام او را از مخزن حافظه بیرون کشیدید.
صفحه 4:
نظریه اتکینسون-شیفرین
۱- اطلاعات وارد مخزن حسی می شود: ۱- این مخزن حاوی همه اطلاعات حسی است؛
۲- این اطلاعات از چند دهم ثانیه (اطلاعات بینایی) تا چند انیه (اطلاعات شنوایی)
باقی می مانند. ۳- بخش کوچکی از این اطلاعات وارد حافظه کوتاه مدت مى شود.
۲- انبار بعدی اطلاعات حافظه کوتاه مدت است: ۱- هشیار و به راحتی قابل وصول است؛
۲-می توان از آن برای انجام تکلیف یا تصمیم گیری به مدت چند انیه استفاده نمود.
۳- اطلاعات موجود در این مخزن کمتر | ن خواهد رفت؛ ۴-تمرین مانع از
دست رفتن اطلاعات می شود. ۵- می توان مورد شرح و بسط قرار گیرد و وارد حافظه
بلند مدت شود.
۰ ثانیه از
۳- مخزن بلند مدت انبار بعدی اطلاعات است: ۱- از طریق فرآیندهای بسط و پردازش
اطلاعات وارد این حافظه می شوند. ۲- نامحدود است. ۳- اطلاعات از طریق فرآیند
یی کسب و وارد مخزن کوتاه مدت می شوند.
صفحه 5:
انواع حافظه برای انواع اطلاعات
* حافظه آشکار یا اظهاری شامل بازیابی اطلاعات هشیاری می شود که می توانند
به صورت کلامیی بیان شوند. این حافظه اغلب شامل اطلاعاتی درباره افراد
مکان ها یا اشیاء است.
* در مقابل شکل پنهان (غیر اظهاری) حافظه دراز مدت به تلاش هشیار بستگی
ندارد. حافظه غیر اظهاری اغلب شامل یک یادآوری غیر قصدمندانه مهارت ها
و عادات است. حافظه روندی یا یادآوری نحوه انجام روال ها نوع دیگری از
حافظه پنهان است.
صفحه 6:
حافظه کوتاه مدت به مثابه حافظه در حال كار
* محققان به دلیل نقشی که حافظه کوتاه مدت در محاسبههای ذهنی
دارد آن را "حافظه در حال کار" می خوانند و مفهومی که از آن مراد
می کنند نوعی تخته سیاه است که ذهن محاسبههای خود را بر روی
آن انجام میدهد.
* رم زگذاری واج شناختی و دیداری توسط افراد به کررات استفاده مى
شود. رم زگذاری دبداری در بهترین حالت به اندازه یکك تصویر است
و در مرکز دقیق تر از محیط تصویر است. رم زگذاری واج شناختی با
نیمکره چپ و رم زگذاری دیداری با نیمکره راست در ارتباط است.
صفحه 7:
(2)
حافظه کوتاه مدت
* زمان بازیابی هر قلم یا داده از حافظه کاری ۴۰ هزارم ثانیه است.
ظرفیت حافظه ۲ - +۷ است.
٠ اكر اقلام
بيشتر باشد زمان بازيابى بيشتر خواهد بود.
تفكر, مساله گشایی و فرآیندهای زبانی در حافظه کاری روی می دهد.
با تقطیع و به کارگیری اطلاعات حافظه بلندمدت می توان ظرفیت حافظه کوتاه مدت
را افزایش دهیم.
رمزگذاری واج شناختی و دیداری توسط افراد به کررات استفاده می شود.
رم زگذاری دیداری در بهترین حالت به اندازه یک تصویر است و در م رکز دقیق تر
از محیط تصویر است. رم زگذاری واج شناختی با نیمکره چپ و رم زگذاری دیداری
با نیمکره راست در ارتباط است.
صفحه 8:
انتقال از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت
8 حافظه کوتاه مدت دو کار کرد مهم دارد:
١ مطالبى را كه براى زمان كوتاهى لازم داريم ذخيره مى كند.
۲ محمل و میدان کاری است برای محاسبات ذهنی.
* احتمالاً ايستكاهى بین راهی برای حافظه درازمدت است.
* یعنی اطلاعات نخست در حافظه کوتاه مدت جاگیر میشود؛
سپس به حافظه درازمدت میرود یا رم زگذاری میشود.
* .در حافظه کاری اثر تقدم و تازگی وجود دارد. به خاطر اين دو اثر
کلمات ابتدایی و انتهایی یک فهرست بهتر به یاد آورده می شوند.
صفحه 9:
ghaw gua yk,
درتشکیل حافطههاي آسکاز
دارد. هییوکام يور تیدینل
حافظه هاي كوتاه مدت به
حافظه هاي دراز مدت, به
عبارت ديكسر فرأيندي كه
sipB استحكام: ثاميذه مي
قش اساسي دارد.
امتتحكام ذريك:دوزة زفاني
طولاني رخ مي دهد (از جند
روز تا جند سال).
هاى قدامى مغز ذر
ارتباط با حافظه کاری
Sita
hippocampus
صفحه 10:
حافظه درازمدت
رم زگذاری:۱- رم زگذاری معنا ۲- افزودن بر روابط معنایی
شکال بازیابی» ۱- سرنخ بازیابی؛ ۲- بازشناسی» ۳- بازیابی آزاد
تداخل: مهمترین عامل مختل کننده بازیابی (فراموشی) تداخل است (تداخل
پیش گستر و پس گستر می باشد).
* پیش گستر: مطالب جدید مانع یادآوری مطالب قدیمی می شود.
* پس گستر: مطالب قدیمی مانع یا آوری مطالب جدید می شود.
صفحه 11:
عوامل هیجانی دخیل در فراموشی
* تا حال حافظه به شکل جدا از هیجان بحث شدهاست. اما آیا گاهي به یاد
نیاوردن مطلبي به دلیل محتواي هيجلني لن نبوده است؟ یابه همین دلیل از
ob نميبریم؟
* ساده ترین نظریه لین است که انسان تملیل دارد راجع به موقعيتهليي که بار
هيجلني مثبت یا منفي دارند بیشتر از موقعيتهاي خنثي فکر کند. خاطرات
مهیج را بیشتر از خاطرات کسل کننده و متعارف تمرین و سازماندهي
ميکنيم.
پس لین یافته که موقعيتهاي هيجلني بیشتر از موقعيتهاي غیر هيجاني در
gad میماتند Sul Shaye
صفحه 12:
عوامل هیجانی دخیل در فراموشی
*راه دوم تاثیر هیجان بر حافظه از طریق حافظه جرقهای است. خاطره جرقهای؛ ثبت
واضح و نسبتاً دائم موقعیتی است که در آن فرد واقعهای مهم و دارای بار هیجانی را
به خاطر سپرده است.
مسیر سوم: تداخل در بازیابی از طریق اضطراب روی می دهد.
مسیر چهارم: تداخل در بازیابی به خاطر بافت است.
مسیر چهارم: واپس زدن
صفحه 13:
حافظه پنیان
*تاکنون عمدتاً موقعيتهايي را بررسي کردهایم که افراد وقایع شخصي
را به یاد مي آورند. در اين موارد. حافظه ابزار يادآوري آگاهانه گذشته
است و اصطلاحاً تظاهري آشکار دارد.
*اما ظاهراً حافظهاي دیگر هم وجود دارد که اغلب خود را در بهبود
مهارتها نشان ميدهد که فرد در زمان انجام نوعي تکلیف ادراكي.
حرکتي. پا شناختي بدون استفاده آگاهانه از تجارب بهبود مهارت
نشان می دهد. این نوع تظاهر حافظه را تظاهر پنهان آن مينامند.
صفحه 14:
حافظه پنهان
آمنزی: ناتوانی عمیق برای یادآوری رویدادهای روزمره و نتیجتا کسب اطلاعات
واقعی جدید
مهارت ها(بستن بند کفش و خواندن) و آماده سازی (یاد آوری ضمنی واژه ها در
مرحله بازیابی) در افراد آمنزی آسیب جدی ندیده است.
آمنزی دوره کو کودکی توسط فروید مطرح شد و فرد وقایع سال ۳ تا ۵ زندگی خود
را به خاطر ندارد. افرد تا ۳ سالگی یچ خاطره ای یادآوری نمی کنند. در واقع
زمزگذاری در کودکان بر حلاف بزز گسالان فاقد سازمان دهی :و ظرحوازة است.
مدرسه رشد زبان و هیپ و کامپ فرد را از آمنزی دوره کود کی نجات می دهد.
صفحه 15:
ذخایر حافظه
esse عبت
a مرج
Be 55 55۵ ee ۳5 ۲۳
صفحه 16:
طبقه بندی های حافظه
حافظه رخدادی: به حافظه مربوط به رویدادهای شخصی اطلاق می
شود و در ارتباط با زمان و مکان خاص اتفاقات کد گذاری انجام می
شود.
حافظه معنایی: به حافظه واقعیات و حقایق کلی اطلاق می شود.
آمنزی عمدتا در یادآوری حافظه رخدادی مشکل دارد.
حافظه آشکار در ارتباط با افزايش فعالیت هیپو کامپ و ناحی پیشانی در
نیمکره راست است.
صفحه 17:
حافظه سازنده یعنی وقایم از ابتدای رم زگذاری تا زمان بازیابی بارها
مورد ویرایش قرار گرفته و نهایتا حافظه اولیه می تواند از حافظه
بازیابی شده متفاوت باشد.
بازسازی حافظه پس از رویداد یکی از شیوه های ایجاد حافظه تالیفی
(استباطی) است.
صفحه 18:
حافظه تالیفی (استنباطی)
قالبها
* ابزار ديگري که خاطرات خود را با آن تکمیل یا بازسازي ميکنيم. قالبهاي
اجتماعي است. قالب. مجموعهاي استنباط راجع به صفات شخصيتي یا
جسمي افراد يك دسته استمثلاً ممکن است در مورد همه آلمانيها قالبي در
ذهن داشته باشیم: آلملني باهوش, موشکاف و ... آنچه مورد نظر است تاثیر
قالبها نه بر تعاملهاي اجتماعي که بر حافظه است.
صفحه 19:
حافظه تالیفی (استنباطی)
طرحوارهها
* روانشناسان برای اشاره بازنمود ذهنی دستهای از افراده اشیاء. وقایع؛ یا موقعیتها
اصطلاح طرحوارهها را به کار میبرند. بنابر این قالب نیز نوعی طرحواره است چون
بازنمود دستهای از افراداست.
۰ معنای دیگر طرحواره؛ اطلاعاتی است راجع به نحوه رفتار کردن در موقعیت های
خاص داریم.مثلابیشتر بز رگسالان در مورد غذا خوردن در غذاخوریها طرحوارهای
دارند (واردغذاخوری شد. میزی پیدا کرد و ...6.
صفحه 20:
حافظه تالیفی (استنباطی)
گاهی از اوقات حافظه استنباطی و بازسازی پس از رویداد حاصل تلقینات خارجی است
قابلیت هپنوتیزم و تجزیه افراد با میزان متاثر شدن از تلقینات برای ساختن یک حافظه
همیستگی دارق
* اعتماد به نفس در شرایط مناسب بودن تشکیل خاطره معیار خوبی برای صحت حافظه است.
* کودکان عمدتا اتفاقات تخیلی را با اعتماد به نفس بالا به ياد مى آورند و ساير اهل فن
نتوانستند قسمت های تخیلی را تشخیص دهند.
تلقینها: شواهد بدون ابهام است» جرم در شرایط مستی اتفاق افتاده است؛ جرائم دردناک
س رکوب می شوند و شخصیتی چند گانه داشتن
صفحه 21:
بهسازی حافظه
قطعه بندی و بهبود حافظه
* ظرفیت حافظه را در بیشتر افراد نمی توان ۵ الی ٩ قطعه بیشتر کرد ولی اندازه
قطعهها و از اين طریق تعداداقلام اطلاعات موجود در گستره حافظه را میتوان
افزایش داد.
تصویر سازی و رم زگذاری
* میتوان یادآوری اقلام نامربوط به یکدیگر را با افزودن روابطی معنامند ميان آنها
در هنكام رمزكذارى بهبود بخشيد جون بن روابط بعد بازيابى را بهبوه بخشيد.
روشهايى براى اين كار وجود دارد مانند: روش مكانى؛ روش كليدوازه و ..
صفحه 22:
بهبود حافظه
شرح و بسط دادن رم زگذاری
* اگر میخواهید چیزی را به خاطر بسپارید, معنای OT را شرح و بسط دهید.
همبستار و باز یابی
۳ از آنجا که همبستار سرنخ پر قدرتی برای بازیابی خاطرات است میتوانیم با اعاده
همبستاری که یاد گیری در آن صورت گرفته است؛ حافظه خود را بهبود بخشیم.
مثلاً آگر درس روانشناسی را در کلاس خاصی به شما یاد دهند, زمانی که در ان
کلاس هستیدمطالب را بهتر نسبت به مکان های دیگربه یاد میآورید.
صفحه 23:
بهبود حافظه
سازماندهی
* میدانيم که سازماندهی در حین رم زگذاری بازیابی بعدی را بهبود
میبخشد. از این اصل در موارد عملی بسیاری میتوان استفاده کرد.
* انسان قابلیت ذخیره سازی و بازیابی میزان اطلاعات عظیمی را دارد»
فقط به شرط آن که آنها را سازماندهی کرده باشد.