معماری و عمرانمهندسی شهرسازی

حریم در معماری (به همراه نمونه موردی)

۳۰ اسلاید حریم و حرمت از بررسی‌ متون ادبی‌ ایران باستان چنین برمی‌‌آید که راه و رسم هایی وجود داشته  و نگه داشته میشده اند تا نظام جامعه پایدار بماند، تا بهره گیری از موهبت‌های الهی‌ای که بر زمین و در دل زمین فرو نشانیده شده اند به اعتدال صورت گیرد، تا قدر انسان‌ها در محفل و منزلت اجتمأعی شان ‌درون هرم رابطه‌های گسترده بر کشور حفاظت شود. … جا به جایی آدمیان و سرزمین آنان زمینه های اجتماعی مدنی حریم گذاری خاستگاه های اصولی امروز خاستگاه ها برای حریم گذاری در ایران زمینه های نیاز به حریم گذاری برمکان های ارزشمند تعریف حریم حریم فنی‌ بنا حریم منظری ابنیه نمونه موردی (مجموعه‌ ابراهیم خان کرمان )

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:
حریم گذاری بر زمین و ساختمان حريم و حرمت از بررسی متون ادبی ایران باستان چنین برمی‌آید که راه و رسم هایی وجود داشته و نگه داشته ميشده آند تا نظام جامعه پایدار بماند. تا بهره گیری از موهبت‌های الهی‌ای که بر زمین و در دل زمین فرو نشانیده شده اند به اعتدال صورت گیرد. تا قدر انسان‌ها در محفل و منزلت اجتمأعی شان درون هرم رابطه‌های گسترده بر کشور حفاظت شود. 1 1 نشانه‌هایی از این مجموعه راه و راسم‌ها - که سر در جهان بینی‌هایی ژرف و خاستگاهی اسر ارد ,ادر لحظه مهمى از تاريخ ايران مىيابيم: جايئ كه حرمت كذاردن بر ديكران حكمى است جندان براى يادشاهان كه دستورى روزمره براى مردماني كه در طبقه‌هایی چهار گانه و متکمل يك ديكر جاى ميكيرند تا به عمر خويش ياك و منضبط بزيند. 1 به طور مثال مفهوم و نقشی که براي «حجاب حفظ و ادب» نكاه داشتن حرمت كذاردن در پیشینه‌های زندگی مدنی ایرانیان رایج بوده, به فضایی بس گسترده و فراگیر پدیده‌های گونه گون حیات انسان بر روی سطح زمین می نگریسته و خواستار توجه به انتظام در مقوله مهمی بوده که امروز زیر عنوان تحرک اجتماعی قرار می‌گیرد و دارای تعریف علمی شناخته شده ای است.

صفحه 3:
‎nes ge‏ رو ها زندگی ما جامعه های پیش رفته برخوردار از انتظام و انسجام در روابط اجتماعی ( روابط اجتماعی - خدماتی اجتماعی - تولیدی و اجتماعی - مدیریتی ), وا و ان فای بر ور از مرتبت های شناخته شده در بستر زندگی شهروندان را اد ‎met‏ لشروط ومخدود مى كنند و برای گذر از ‎yal‏ گستره ها به گستره ای پهن تر و به دست دهنده میزان تمتعی بیش تر , رمز و رازی ویژه قابل اند. ‏و ۰ تا هی که گذر از گستره ای خاص برای بهره وری از گستره ای وسیع تر را ممکن می دارند, از سوی قانون تعیین می شوند و , چنان که راه و رسم نظام های قانون گذاری است, پیش گیری از ارتقاء های مطلوب اما نا به حق وظیفه ای اصلی تلقی می شود و این امری است که , در نهان, حرمت گزاری بر حریم هر منزلت و مرتبت ‎yan seme‏ بر فسات کالیدی ا سرزمینی راه می دهد ) و چه آن كاه که بخواهیم بر فضای کالبدي یا سرزمینی گسترده تری تسلط یابیم یا از آن بهره وری کنیم که در این صورت نه الزاماً توان معنوی بیش تر , بل توان مالی بیش تر نیز می تواند ‎ine cen‏ ماقرا او ۶ شكلى مشابه , حریم و خضاری کالبدی با سرزمینی را تعیین کند ). ‎

صفحه 4:
جا به جايى آدمیان و سرزمین آنان ۲ ی کذری مانب حقوقی مربوط به تعبین حدود برای گستره های مجاز جابه جا شدن آدمیان در پهنه سرزمین های ایران. در دوره های تاریخی کهن, به دلیل در دست رس نبودن مذارک و اسثاد لازم و معتبر امری بسیار دشوار می نمايد - به ويؤه أن كاه كه بخواهيم موضوع را به همان ابزارهایی بازشناسیم که امروز به کار تشریج و تصویر و ترسیم فضایی می آیند که به عنوان " حریم " شناخته می شود. با اين همه , نگاهی کوتاه به نکاتی که در متون حقوقی در دست رس و معتبر می آیند خالی از اهمیت نیست زرا راه را برای شناخت و درک بهتر مقوله حریم گذاری بر فضای کالبدی در دوره های تاریخی نزدیک تر به ما هموار می کند. 1 در این زمینه به نکاتی بنگریم که دکتر سید تقی نصر در کتابی که به تاریخ حقوق ایرانی اختصاص داده و به سال 1933 به زبان فرانسه به چاپ رسیده - به آنها پرداخته و اماراتی مهم از فضای حقوقی ایران - به ویژٍه در دوران ساسانیان - به دست می دهد . نگاهی به سرفصلی بیافکنیم که به "حقوق ساسانی" اختصاص یافته است.

صفحه 5:
۲و وب آواء ورارداهای خاص رمین اشاره می شود و عنوان می گردد کة زمین می توائد از سوی افراد تملک شود. ‎oe‏ و درد جنشت وصیت نامه تحقق می پذیرد مگز در مورد مالکیت های جمعی ( خانوادگی : قومی .. ‎otal‏ ی وا بان آنبساری نبستند وء در پیاییی فصل هاء از حق چمعی حفاظت شده برای بهره گیری از سرزمین هایی خاص زندگی و پرورش احشام استفاده می کنند. 1003007 2 5 أر ده ربی فروش , اهداء و تورات به دیگری انتقال ‎aS lay‏ 0300000 0000 02 شور الرامى_شخص خريدارى كتنذه, براى مدت جهل سال بيش ‎oe a‏ ل أن حل بره بردارق أزآن مورد حفاظت قرار هى كرفته . ‏ان 16 000 0 ‎١‏ [ . فد ها أر باز أوردن نكات بيش كفته است ): رمين به مثابه و رگا بای هره وری آدسیان در پیاییی نسل ها موضوغ تملیک قرار می گیرد و سر اقا قرارداد هی کی بات چس اهر مهمی را تحقق بخشند : چیزی نیست جز احترام كناد ‎٠‏ 16 5 بان ملک پانزمین تملیک شده از سوی شخص حقیقی در یک سو و میس آزاد و زین متعلق به جمم در نوی دیکر- وجود دارد. ريشه هاي لین پدیده اجتماعي را در حرمت گزاری بر حريمى فى يابيم كه ؛ در بی عقد قراردادی در مالکیت , به وجود می آید. ‎

صفحه 6:
زمینه های اجتماعی مدنی حریم گذاری ‎١‏ ۱ ۱ ۱ ۰ ۲ ۶ در آمر مرتبت و منزلت گزاردن بر اقداماتی که.برای 220020200 سورت ی دفند. از اضولی بی زوی کنتد که بیش از هر چیز بر تقدس زندگی انسان به عنوان یک پديدة الهی تکیه می کنند. به بینش ماء هر نظریه پردازی ای که ذر مقوله حریم گذاری برای استمرار حرمت معنوی میان آدمیان صورت می گیرد. نمی تواند برگذارا بودن آدمی و برماندگار بودن زمین اوبه بیش ترین میزان , مقید نباشد؛ زمینی که هرگز , بی رنگ گرفتن از آداب و رسومی که آدمی بر سطح آن و به اتکاء مستقیم و غیر مستقیم بر موهبت هایی که هم زیر آن پنهان اند و هم روی آن , با گذر شبانه روزها و فصل ها , هم به نظر و هم دفعتا و به هیبت هایی پیش بینی نشده رخ می کنند - جاری می ‎٠ 007 00007‏ راو بناهلبى كه هذيرا مى شودء هر جند بار يكى. بار ... شكلى متفاوت بيدا مى كند ؛ كاه به همت آدمى, جندان زيبا و الهام بخش آدمیان برای سیر در جهان معنوی مى شود كه خود جزئى از جهان ملكوت به شمار مى آيد و كاه جنان روزمره مى شود كه جز ابزارى براى دست يابى به سودى بيش به شمار نمی آید. در جهان پرآشوبی که امروزه شش ‎ee‏ ۱ تا دی در آن مي زیند نياز به حرمت كزاردن بر زمينى كه در برگیرنده ارزش های معنوی فرهنگی و تاریخی است . هر روز بیش تر احساس می شود و نع ‎Eloise) sss) ales‏ ‎

صفحه 7:
1 ‎ool) ul anes, eles ees ee‏ کرديم و انگیزه اولی برای تدوین این گزارش دانسته ‎ee eee oe‏ ای اب آشار کنبم که بادآوری اش ‎aa by‏ جا نمی یابیم . در ادبیات مکتوب مرمت معماری و مرمت شهری می خوانیم که, در سالهای گذر از سدة نوزدهم به ات ی 2 نام "کامپولوسیت" به جامعه معماران یا نهتر: به جهان جات ذا سناد که چون از دل بر می خواست: بر دل ها نشست ؛ پیأم به بیان یروت با شدای بود به معماران مدرن آن زمان تا متزلت زیبایی های شهر شناختی ای را حرمت زارد که حود فادر به تولید مشابه یا متشابه آن ها نیستند. ‏در ضمير پیام " سیت " نه چندان انتقاد از ناتوانی معماران - شهر سازان مدرن, که لزوم احترام بر دست آوردهای معمارانه ای بود که گذشتگان در سطح زمین شهرهای قرون ای ازقایان اپرتشانیده بودند؛ جایی که هماهنگیرنگ ها با گونه گونی شکل برونی بناها چنان در آميخته بود که بو و طعم تفاهم معنوی و مادی میان سازندگان و زیندگان شهرها را به خاطر می آورد و جایی تناسبات میان حجم بناها و چگونگی های برخاستن هر بنا از زمین و ترکیب شدن آن با زمین زیر و مجاورش چنان اندیشیده و تنیده شده بود که حکایت از عشقی می کرد که انسان ها باید مصنوع خود ورزیده بودند. از روز دربافت آن پیام " سيت " تأمل در مفهوم حرمت بر شهرها و تدییر در حریم گزاردن بر مجموعه های 1 و تاربخی شهری , به تدریج بیش تر در میان مدیران شهرها و میدان کار علمی - آموزشی دانشگاه ها رابج شدند و مقوله أى ساختند كه امروزه به آن مى پردازيم: ‎

صفحه 8:
‎le‏ كاه ‎sb‏ اصولی امروز ‏1 آن چه به عنوان مکان توافق های عمومی مرمت کنندگان و علاقه مندان و پژوهشگران 01 و ورن ارزنمند - چه از دیدگاه هنری و زیبایی شناختی و چه از ‎Glo eee a eee‏ = ی ناسيم , على رغم قطعنامه ها و منشورهایی که در ‎eee te‏ 1 ۱ لد کف و شنودی یک سره مقبول تمامی کسانی نیست" که , دست کم از یک صد سال پیش تاکنون , به صورتی منظم این مقوله را پی می گیرند. ا 1 ا 0ل لوو" مى شتويم كه برای حرمت گزاردن بر آثر معمارائه ای که ‏د زمان بر لُن نشسته و دگر گونی های کالیدی - کاربردی ای ‎Gar‏ اصیل ‎wo idl‏ بایست. شکل نخستین و اصیل اش را به لّن بازدهیم و امروز, از زبان مارکودتزی باردسکی می شنویم که باید فرهنگ و بینش روز خود را , با قاطعیتی همراه و همزاد با ‎al ais nt en neste‏ رن به دست ما رسيده و بر بيكره كالبدى يك اثر ‏ري تقش بنسته است: مداخله دهيم و زبان و بيان خود راء به مناسبت مرمت اش, بر چهره آن بر نشانیم. ‎

صفحه 9:
از دیدگاه ما, اصل موضوع در هر دو مقوله حرمت (که به چگونگی های کیفی و کیفی-کمی رفتاری می پردازد) و حریم (که تنها به با گستره مکانی تشخیص داده شده و تعریف شده ای مى تكرد كه + های پیش گفته درون آن تحقیق پیدا می کنند, هنوز به کلامی نهایی ‎see el‏ یار از بسترهای علمى-خرفه بى فعال در امر مرمت بتاها و محوطه های آرزشمند. کسانی یافت می شوند که نمی خواهند. به شکلی قاطع, خود را در یک جانب قرار دهند. و اين, خود زاده حرمت گزاردن بر انديشه هایی است که , بی نگاه گر ب بای خاص بء اصل ها و به مبانی تدبیر پرداخته اند. پس از گذشت 147 سال, هنوز مى توانيم اين صفحه ير معنا از هفت جراغ معماری را موضوع غور قرار دهیم . يرسش در زمينه نكه داشت يا تخريب ساختمان هاى متعلق به كذشته. جيزى نيست که بتواند تحت عنوان ساده احتياج يا احساس به ميان آورده شود. ما هيج حقى نداريم كه به آن ها دست بزنیم. آن ها مال ما نیستند. آن بناها بخشی متعلق به کساني اند که آن ها را ساخته اند و بخشی متعلق به نسل های انسانی ای که در پی ما خواهند آند... یک ساختمان زيبا الزاما و قار جايى را دارد که اشغال کرده است... هیچ حقی برای ویران کردن آن وجود ندارد. هر آیینه چنین امری اعتبار داشته باشد. مطمئنا در زمان ما نیست که جای آن, چه در گذشته وچه در آینده , در انديشة های ماء از طریق نا آرامی و عدم رضایتی که هست. مورد تجاوز و سوء استفاده قرار گرفته. دو آرامتش طبیعت نيز, به تدریج از ما گرفته می شود... روستا نیز, همانند دریایی از سبزه زارها, از طریق معبرهای تنگی که از آن عبور می کنند ما را به بر های شهرها می برد... همه چیز را به ماده بسپارید؛ که حتما شخصی خواهد بود که, درون باروهای بسته و نا آرام شهر. خواستار جاهایی متفاوت برای پیاده روی است و می خواهد که شکل های دیگری را ببیند که نگاه اش را بار عاطفی خانوادگی می بخشند,

صفحه 10:
1 کی و این ار 21 نویه می نمایند و بر انگیزاننده تبادل نظرهایی بیش, عبارت ا ۲ ۲ ۱ یر نا از نیازهایی که صرفا انسانی اند و معطوف به احتیاچ ا ‎١ ١ ٠000000‏ دى به ميان أوردن احساس-و اين بار, از نوع عاطفی و وک بر باه هلیی که به فاصل میان حانه- خانواده و شهر تعلق دارند-برای جانب داری از لزوم نگه داشت بناهای قدیمی, حتی اگر از نگاه داشتی منفعل سخن گفته شود. در واقع: 1 | اشكن د باب هرمت بناهاى تاريخى مى شنویم بیش تر به حفاظت از اندوخته ‎(a‏ الل[ ارا 5 قاظت از عاظفه ها یا احساس هاي عاطفی خاصی که 0 0 طلس ار بان ات و , جنان که راه و رسم شهروندان ‎0٠0 10007‏ دی به اشتمرار و زیستن به قید همراهی و بهزه وری از مصداق ها و نهادهای گذشته , به عنوان اصلی نافذ در رفتار محیطی تلقی می شود. بدیهی ‎etre‏ ین ادیش ای حرمت گزاردن بر بناهای تاریخی را امری به همان ای 5 یر نصا های کالبدی خواهد بود. و اين گونه حرمت گزازی, به توبه خود, حریمی می آورد کم یا بیش گسترده بر زمینی که بتواند بهره وری از طریق بصري از ‎ous ie pe‏ که بر این اساش تعیین می شود: معمولا به عمر شهر یا منطقة پیرامونی خود اثر پایدار می ماند زیرا, آن چه به عنوان اثری تاربخی به ثبت رسمى کشورهای جهان می رسد. به تدریج از سوی نهادهای کشوری تملیک می شود ‎galls‏ و ان شکل مرافق بان چه بوده بازسازی می شود..بی جا نيشت ياذدآورى شود كه انديشه و اقدام در به وجود آوردن حريم در موردى كه هم اكنون 1 0 5 7ل كاف نوين و تحديد زا نيز بز اساس سنت هاى جازى , از محيط بناى تاريخى مى كيرد.

صفحه 11:
1 چگونگی نگرش به مرمت معماری و معماری -شهری, زاده از چگونگی حرمت گزاری بر آن ها است. در این مورد متقابل و متضاد نیز,. چگونگی های رفتاری که توصیه می شود مردمان با بناهای اززشمند داشته باشند( و تعیین کننده نحوه بهره وری آنان می شود) به تعیین و معرفی ضابطه هایی می انجامند که , بر اساس آن هاء حریم ها ترسیم و اعلام می شوند. ای ار اعل هاد تس و تدوین فضایی که تحت عنوان جریم به کارهای ‎ree Ela‏ و ورد های معتوی و کاربردي و هم چنین ادغام دوباره.بنا در محیط طبیعی گشترده تر آن می آید. نمی توانتد بی پایگاه نظری خاصی باشند.

صفحه 12:
9 ای حریم گذاری در ایران تا نان که از بررسنی اجمالی مقوله حریم گذاری بر فضاها با مکان های مقدس در گذشته های دور کشورمان دیدیم, جهان بینی ژرفی بر تدبیر ها حاکم بوده و به دو مفهوم حرمت و حریم معنا می داده است. طی دوران معاصر تاریخ کشورمان, آن گونه که به نظر می رسد. در محافل معماران, در زمینه ريشه ها و مبانی فکری سخن گفته نمی شود و, آن چه گفتنی است, به زبان حقوقی و در چهارچوب قانون عنوان می گردد. این مهم در سه زمینه ودس و ربب ‎ces el‏ شود: 7 اول-زمینه های حقوقی و بستر قانونی حریم ها. 7 دوم-انديشه ها و نگرش های معمارانه شهر سازانه ای که در تعیین مفهوم حریم اثر گذاری مستقيم يا غیر مستقیم داشته اند. 5 سوم.پیشینه حريم گذاری بر بناها و محوطه های ارزشمند و سبر تحول آن در ایران .

صفحه 13:
زمینه های نیاز به حریم گذاری برمکان های ارزشمند حريم و حرمت 1 حريم, در فرهنگ و ادب جاری ماء به فضای برونی چیزی گفته می شود که موضوع حرمت اسن و شرب وود أقذامى كه به تشخيص و تعيين و تحديذ مكانى خاص انجاميده. ‎oS po ee‏ باب هايى كه مى وييم قدر کالبذی- مکانی یا مکانی- کالبدی پیدا می کند و سبب پیدایی محدودیت ها و الزام هایی می شود که ۰ رای خامبانه و ظاهر بین, بار منفی دارند؛ ‏1 1-موضوع حریم, که - در گفت و شنود پیش روی ما - موجودیتی است قابل رویت. ‏1 2-هدف و نیت خاصی که سازنده و تعیین کننده حریم به شمار می آید. ‏7 3-توان بازشناسی و توان تجزیه و تحلیل و افق انديشه بی کسانی که در مجاورت حریم ها می زیند. ‏1 4-توان مخاطبان موضوع, که هر یک به تناسب توان دریافت شخصی خود از موضوع حریم گذاری, رفتار محیطی متفاوتی را از خود بروز می دهند. ‏1 5-محیط در برگیرنده موضوع حریم, که دگرگون کننده است و خود نیز دگر می شود. ‎

صفحه 14:
لا مخقسعف ‏ حریم هایی اند که از فاصله دور از شهر نیز دیده می شوند نمایانگر سطوحى اند که , در واقعیت های روزمره , سد ورود به شهر دانسته می شوند. اين جاء دیوارها یا حصار یا برج و باروی شهر- برای کسانی که آن ها را بر می افراشتند و برای مراجعه کنندگان بیگانه بر مردمان بومی-سخن از حریمی دارد که کاری مکانیکی انجام می دهد: مانع است و سد است و دیوار. پا توص حَريم هابى اند كه شهر نشينان, ‎Sul Gly‏ بر حق ویژه خود برمکان همگانی خاضی که در افتار دارند. می‌گذارند. ورود به تیمچه ها و به کاروان سراهای درون شهری و حی به برخی از راشته بازارها و قيصريه هاء برای هر مشتری آزاد دانسته می شود اما هم در شاعات حاضی محدود می شود و هم در بخش هایی از فضای درونی, در واقع اين گونه قضاها چنین رخ می کنند: پذیرای مشتری اند و راهنمای وی به حجره ها و به دکان ها و 4 کین و نیز 2۱ مراقیت وافظارت تکیه دارند. در اين كونه مكان هاء شهروندان خریدار کالایی خاص, در تمامی مدتی که اين جامع را به تن دارند. با مانع ها و سدها و دیوارهایی کم تر رو به روی می شوند و از اين روی است که هیچ گاه شهروندان در تجربه های شهر زیستی, برای دیدارهای آزاد و گذران اوقات فراغت خویش به اين مکان ها دل نمی بندند.

صفحه 15:
| توص بر ها أنه كه زستمندان شهر برای محله های مسکوتی و برای مرکز محلهٌ های با یا بدون مکانی شبیه یا متقارن بازارچه خاص خود قایل اند. جالب توجه است بنگریم کی رک ل ها بر حسب آين كه دركدام طيف از تجربه هاى شهر زیستی واقع شوند: شکلی دگر از ارتباطات اجتماعی را برقرار و حمایت مى كنند. كشورهايى كه مفهوم حفاظ برای شان بار مذهبی دارد, تمامی شهروندان یعنی شهروندان محله های دیگر همان شهر را به گرمی پذیرا نمی شوند مگر لن که به دیدار کاسبی یا خادمی در مرکز محله آمده ناشند-چیزی که در مسجد ها و به ویژه در گرمابه های همگانی واقع در مرکز محله های کشور ما به وضوح دیده می شود- و در کشورهایی که حفاظ بار اجتماعی و مدنی دارد و در هر حال به بار آورنده حرمت می شود, این مهم رفتاری دگر را موجب می شود که صمیمانه است و پذیرا .

صفحه 16:
| چهارم. حریم هایی اند که ساکنان شهر برای بخش هایی از بافت سکونتی خود قایل إن ۱ ان شكل و الى كه درس بست ها و كذرهاى فرعى وكم رفت و ‎١ 5 00‏ ۱ ۰ و سمنان هاى كشورمان مى بينيم..مى توانیم در برخی از شهرهای تاریی کشوزهای اروبایی نیز بياييم. 1 در تشابهی که میان این گونه فضاهای اجتماعی و ارتباطات شهر ساختی متکی بر معماری هایی خاص وجود دارد. واقعیت خاصی دیده می شود که می تواند به این سخن بیاید: به همان میزان که ساکنان شهرها از فضاهای همگانی دور می شوند, به همان قدر هم هر آن چه بیش تر به خانه خود نزدیک می بینند را از خود حس می کنند. گذر از زیر سابات ها و از زیر کف اتاق خانه هایی که گذری عام در کنارشان تعبیه شده است. آمیزش این دو کاربری که معمولا به بیانی حقوقی يا قانونی حق خاصی را نه برای شهروندان عابر و نه برای شهروندان ساکن در طبقه اول گذر های مسقف ایجاد نمی کند, در سنت های شهری زیستن آدمیان-از محله سانتا کروچه و نیز تا محله عودلاجان تهران, چه بخواهیم و چه نخواهیم ایجاد حرمت می کند.

صفحه 17:
‎oe‏ و سار وس و دبواری است که در تجربه های شهر ساختی اروپاییان - و به ‎eee ne eee‏ از دبرباز به کار بازرگانی می پرداختند- بر محله های 1110000 لها نام لشناخته شده كلو كزارش مى كرذذ, متووها محله هاى تحديد شده درون شهرى اى هستند كه با يك يا دو نقطه ورودى - خروجى در بافت شهرى ديده مى شوند. هر أينه بخواهيم به اين سوی و آن سوی کنو ها بنگریم و اين هر دو راد ب كالة اد 5 شهر مورد نظر ها كه در بركيرنده كتو ها با این محله بسته ( و ‎٠00300‏ نو ب فوردار از كص ترين ميزان ابزارها و شبكه هاى فنى- رفاهى شهری مي باشد) است قرار دهیم : تنها باورهای ساکنان اين دو بخش اند که می توانند از ‎aur el a Sue‏ سخن بگویند: حریم از سوی چه کسی, برای کدام کسان دیگر مطرح ا ۳ رت گذاری دوری جستن و بیش از حریم. نادیده گرفتن موجودیت شهر ساختی-مدنی بخشی از شهر به میان می آید. ‎

صفحه 18:
تعریف حریم 7 هر آثاری, با توجه به زمان و مکان ساخت, از دسترسی‌ها و مفصلهایی حیاتی برخوردار بوده و ضمن استقرار در بافت طبیعی, شهری و روستایی با محیط و بستر طببعی خود ای و ۳ ۰ کونهای ارتاط برقرار کرده است. 0 این همزیستی تاریخی - طبیعی با الحاقات حاشیه ای بناها نیز هماهنگی کامل داشته, همسو با جریان نازيخ و فرهنگ و اعتقادات بوده و فن مورد استفاده در آن نیز با جغرافیای یی مان هیگوانی داشته است: 1 امروز تغيير شيوة زندگی, کاربرد مصالح و پیدایش روش‌های گوناگون طراحی و اجرا (ضمن خدشه دار کردن وحدت جغرافیایی) نوعی انقطاع در تسلسل تاریخی بافت‌های شهری و روستایی پدید آورده است. طبعا این تغییر و مداخلات شتاب زده اند و سرعتشان مهار نمی‌شود و در نتیجه شریان حیاط طبیعی و عادی بافت‌های شهری و روستایی و طبیعت را مورد تهاجم قرار داده و ماحصل تجارب چندین قرن حیات هنری, فرهنگی, اقتصادی اقوام و ملل را خدشه دار کرده است.

صفحه 19:
1 بی تردید تغییر و تحول جزو ذات هم امور است. ولی هدایت و کنترل تغییر ضرورت ‎am ١ 3‏ ا ۳ ارناظ این هذایت همانند هدایت چریان برق با فشار 11 05 9 تال زارد تا بنواند جرنان قوی را تضعیف و در حد قابل تحمل و اا ارو سار کی رورمره کند. جنانچه شاهد بود ‎ail‏ تحولات مختلف تازیخی سبب ‎gl Only oa lee‏ امد طبعی, روستایی و شهری خود شده اند. به هر تقدیر, چه این نا | 1ك ١ل‏ شاد همان وصعیت به حباط خود ادامه دهد, پیش بینی خریم ‎Ls eter ee‏ ری الست تا بتواند این بنا هارا از ضایعات و صدمات ‎ape 2 301‏ ۳و ده اثر وايتية ی موجود با شرایط متفاوت می‌توان:با یک ‎bls ol) ۲ ۳ ۳‏ این با عنوان متوابط جریمی ترسیم کرد: ق س8 58د ۱ شر زور قابل برسى است: ابئیه ای که در داخل بافت های شهری هم اکنون به زندگی خود ادامه میدهند مانند مساجد. حسبنیه‌ها, تکایاء بازارچه ۲ ۱ ۲ ۱۲ ها ء خیرم ور کلبه ی این خوارد و موارد مشابنه. مطالعات تاریجی تص ویری و باستان شناسی و تطبیقی و تشبیهی و برداشت فیزیکی و | ریس تیه به نبازهای روز از قیبل تاسیسات شهری و غیره ضروری است.

صفحه 20:
۵ ای سل زر در بورد حريم قنی بنا ضروری است: [ ۱ ممانعت از ایجاد پی‌های بزرگ که در تشدید رانش پی‌ها مضر است. 1 ۲. ممانعت از احداث کارگاه‌ها و کارخانه‌هایی که دود و صدا ایجاد میکنند و موجب اک روا سای مضر میشوند: 1 ۳. ممانعت از احداث بزرگ راه‌ها و جاده‌های سریع السیر که ایجاد صدا و لرزش میکنند. 1 ۴. ممانعت از حفر چاه‌های آب عمیق و نیمه عمیق که باعث تغییر سطح آب‌های زیر زمین (کاهش یا افزایش) میشوند.

صفحه 21:
۵.ممانعت از کاشتن درخت در حاشية بنا. ۶.ممانعت از حفر چاه‌های فاضلاب و کانال‌های آب رسانی در کنار بنا. 010007 ]ا ۰ ۰ آبنیه ی اززشمند و تاریخی (مانتد ساباط‌ها و پشت بندها که در حفظ تعادل و جلوگیری از رانش آن‌ها مضرهستند). ‎ele ol gu 2025 2200 7‏ بناهای تاریضی موجود در کشور,تشتنص فاصلا فیزیکی این حریم پشتگی به نوع اثر, مصالح به کار رفته, ارتفاع. ابعاد مجموعه و وضعيت طبيعن محوظه و مظالعه ى زمين شناسى دارد و در نهايت, نظر فنى كارشتاسان متخصص امر مرمت در هر كدام از موارد ضرورى است. ‎

صفحه 22:
حریم منظری ابنیه: ا ‎en‏ ۱ ۱ ور ‎aul‏ اريتی, جنين استنباط ميشودكه كليه ابثيق 10500 0ك نار | قضاهای معماری- شهر سازی اطراف و مناظر 40001 رو حالدهاء جنكلهاو... نوعى رابطف سنجيده دارند- 10ت و 2 لظب نا فصاهاى اظراف در آنها ذيذه ميشوذ.. حفط اين 5 اط طب ب وانسانى ضرورى أست ودراين راستا رعايت مقررات زير ضرورت دارد: 0 1 ممائقت أز أحدات بناهاى مرتفعى كه باعث اختلال در هماهنكى محيط ميشوند و ديد و جشم انداز موجود را تحت الشعاع قرار ميدهند. 1 ۲. ممانعت از افزایش یا کاهش تراکم موجود. زیرا افزایش تراکم لاجرم احداث تاسیسات جدید شهری را به دتبال خواهد داشت که ن بخش از بافت شهری ظرفیت پذیرش آنها را ار كاشش تراك زر رتت ركود اقتصادى و حياتى مجموعه یا بنا ميشود.

صفحه 23:
ل * انیت از به کار بردن مصالح ناموزون و نا هماهنگ در کنار بنا (همانند استفاده از سنگ پلاک که در بافت‌های خشت و گلی مورد استفاده قرار می‌گیرد). شایان ذکر است که در مواردی استثنائی پس از مطالعات و پژوهش‌های اولیه در امر طراحی و اجرا و به دلیل متطفی , استفاده از فن و مصالح جدید قابل توجیه است. ]1 ۴. ساماندهی, تقویت و حفظ محیط طبیعی بنا. 17 ۵. سامان دهی و ایجاد فضای سبز در حریم ابنیه با در نظر داشتن ضوابط فنی و باستان

صفحه 24:
ورامین - برج الائدین, مرمت جامع, محوطه سازی و احیا(عملکردی)

صفحه 25:
0 منظور از حریم کیفی, ایجاد شرایط مناسب و مساعد برای ادامه حیات کیفی و کمی ابنیه در ترکیب موزون عناصر است. بر اساس مطالعات به عمل آمده در مورد مجموعه‌های شهری, چنین استنباط ميشود که ویژگی عمد معماری - شهر سازی شهرهای تاریخی ارتباط پیوسته ی عناصر و دانه هاست. تا حدی که حتی گاه دانه‌ای از عناصرمجموعه نقشه پشتبند را ایفا می‌کند. ارزش واقعی هر کدام از بناها نیز بسته به ارزش زنجیره‌ای مجموعه است., مانند " مجموعه ابزاهیم خان کرمان شامل: بازار, مدرسه, حمام, لب انبار و ... (شکل‌های ۱ و ۲) یا مجموعه وکیل کرمان شامل: مسجد, کاروانسرا, حمام, بازارچه (شکل‌های ۳ و ۴). | در این زمینه رعایت ضوابط زیر ضروری است: 5 | تا ار طوی و تمدی ابیه‌ای که به مرور زمان و با استمراری فرهنگی شكل كرفته و به حريم بنا ملحق شده اند.

صفحه 26:
شکل1 وضعیت فعلی مجموعه ابراهیم خان کرمان. 15 سل باکت پوس راک در نقشه ی‌بالا مشاهده می گردد از هم کت و رک ار رازوات محور اصلی پناده ی شهری کرده است:

صفحه 27:
۲ بازسازی مجدد و احبای بناهایی که در حریم بنا بر اثر استمراری فرهنگی ایجاد شده اند. ۳ با توجه به اینکه یکی از ارزش‌های کیفی ابنیه تاریخی کشور ما ترکیب مجموعه و زندگی هر بنا با الحاقات و ابنیة وابسته بدان و در اطراف آن است و با توجه به ویژگی خاص معماری اسلامی ایرانی (درون گرایی) ضروری است که در حفظ این انسجام کیفی ا ل تركب سفى تمام بشود تا از يادمان سازى برهيز كردد. براى اين كار بايد به موارد زير توجه داشت: ‎.١‏ جلوگیری از تعریض و میدان سازی در مقابل بنای تاریخی. ۲ جلوگیری از عریان سازی بنا از ملحقات تاریخی و دانه‌های ترکیبی اطراف آن. ۳. تلاش در حفظ ترکیب دانه‌های تشکیل دهنده بافت شهری که در کنار بنای تاریخی مستقرند.

صفحه 28:
شکل 2 بازسازی تصویری آبنیه. فضاهای باز, ساباط و گذرهای قدیمیدر محدوده ی مجموعه ی ابراهیم خان کرمان( عطف به عکس هوایی سال 1335, پیش از گسسته شدن بافت)

صفحه 29:
شکل ۲ ‎lo S‏ وضعیت کنونی مجموعه وکیل و مدرسه (خانه) سردر نصرت. ضمن مقایسه پلائیمتری فوق با شکل ۴ مشاهده میگردد که حطوط اصلی شکیل دهنده بافت شهرى به تدريج از بين ميرونة و عناصر و تى بناها به صورت محصور باقی می‌مانند. طاطا یواست و مرمت مجموعه‌های شهری فوق پرداخت شود. با چنین دیدگاهی وضع مجموعه‌ها پیش از تخریب و نتگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مرمت شهری موظف است توجه ویژه‌ای به وضع سابق کند.

صفحه 30:
شکل ۴ بازسازی تصویری مجموعه وکیل و خانه سردر نصرت(با عطف عکس هوایی سال ۱۳۳۵). ساباط های موجود بین خانة سردر نصرت و کاروان سرای ‎Sy‏ ضمن ایجاد گذر مطلوب و متناسب با اقليم نقش تيارشي رأ در ارتباظ با دو بنا ايقأ ميكردم است. همچنین ویژگی پیوسته و در هم تنيدة بافت قابل ملاحظه است.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
39,000 تومان