hoghooghe_mokhatebine2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حقوق مخاطب”

حقوق مخاطب

اسلاید 1: گزیده ای از کتاب حقوق مخاطب در برابر رسانه های جمعی، ایران، انگلیس و آمریکا نوشته سید بشیر حسینی اسفیدواجانیحقوق مخاطب

اسلاید 2: گزیده ای از صفحه ی 59 تا 75حقوق انواع مخاطب انواع حقوق مخاطب

اسلاید 3: دانشجوی کارشناسی ارشد روزنامه نگاریدانشگاه صدا و سیمابه اهتمام میلاد حاتمی

اسلاید 4: حقوق انواع مخاطبدر ساده ترین شکل دسته بندی مخاطب به دو دسته تقسیم میشود:1- مخاطب عام( که در فصل دوم کتاب به تفصیل بررسی خواهد شد)2- مخاطب خاص: مخاطبانی که به دلیل موقعیت و شرایط طبیعی خود و یا به واسطه مسئولیت ها و موقعیت های اجتماعیشان، مخاطب خاص محسوب می شوند.

اسلاید 5:

اسلاید 6: کودکان-کودکان امکان دفاع بسیار کمی از خود دارند و احتیاج به مواظبت بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند، از سوی دیگر ضرورت آینده نگری و ملاحظات جدی خانواده ها باعث شده در قوانین مخاطبان رسانه به آنها توجه خاصی شود.

اسلاید 7: مثال: تاثیر تلویزیون و بازی های رایانه ای بر خشونت کودکان:تحقیقات نشان داده تاثیرات فوری محتوای خشن رسانه ها بر کودک بسیار جدی است چرا که کودک در این وضعیت قدرت انتخاب نداشته و بسیار منفعل است به خصوص در مورد پیام هایی که از تحرک ، سرعت و جذابیت های صوتی برخوردار است.

اسلاید 8: نظریه اقناع و تاثیر رسانه ها بر کودکنظریه اقناع می گوید: هر کس را با همان شخصیت و منزلت و تصوری که از خودش دارد می توان تحت تاثیر قرار داد پس طبق این نظریه هر کس از پیام ها و شرایط معینی تاثیر می پذیرد.رسانه ها با استفاده از شیوه های اقناعی توانایی نامحدودی در اقناع وتاثیر گذاری دارند مخصوصا بر کودکان که تاثیر مضاعفی نسبت به دیگران می پذیرند.

اسلاید 9: مثال هایی از قوانین مخاطبان در حمایت از کودکانقانون تلویزیون های خصوصی در انگلستان: . در مصاحبه با کودکان نباید برای بیرون کشیدن موضوعات خانوادگی و خصوصی آنها را مورد استنطاق قرار داد.. نباید از کودکان خواست که آرای خویش را در مورد مسائلی که فراتر از حد قضاوت آنهاست بیان دارند.. قوانینی برای تنظیم گزارش های مربوط به متخلفین جوان، ظاهر شدن کودکان در برنامه ها و جوایز در برنامه های کودکان، وضع شده است.

اسلاید 10: مقررات رادیویی آمریکا: . ضرورت طرح مفاهیم سالم اجتماعی. تاکید بر اخلاق عمومی.کمک به سلامتی و بهداشت شخصی و روانی.ایجاد سرگرمی های سودمند. ایجاد فرصت های برابر برای رشد و توسعه فرهنگی. انطباق مطالب با واقعیات . عدم اصرار بر خرید کالایی خاص. مطرح نکردن جرم و جنایت به شکل جذاب. اجتناب از اشاره به حوادث بچه دزدی

اسلاید 11: زنانتقسیم بندی جنسیتی زمانی اهمیت می یابد که با واقعیت های موجود در رسانه های مدرن امروزی چون استفاده ابزاری از زن به خصوص در تبلیغات و فیلم ها مواجه می شویم.

اسلاید 12: قوانین ایران برای حمایت از زنان در برابر رسانه به عنوان مخاطبینی خاص در جامعه ی دینی و فرهنگ اسلامی کشور ما که منزلت زن و مقام والای مادر و همچنین حفظ کیان خانواده، بسیار مورد احترام است، قوانین متعددی در جای جای قانون اساسی ما به چشم می خورد. . مقدمه قانون اساسی محور چهارم: زنان به دلیل ستم بیشتری که تا کنون از نظام طاغوتی متحمل شده اند، استیفای حقوق آنان بیشتر می باشد.. اصل بیست و یکم قانون اساسی: این اصل در 5 بند وظیفه دولت را در حمایت از حقوق زن در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی، تضمین کرده است.

اسلاید 13: افراد دارای مشاغل خاص سیاسی یا اجتماعیبدیهی است که داشتن مشاغل خاص مسئولیت سنگینی را در جامعه برای متولی آن در پی دارد، به واسطه حساسیت و مسئولیت شغل این افراد حقی را در قانون برای آنها تعریف کرده اند.

اسلاید 14: . در پیش نویس لایحه حمایت از حریم خصوصی در تعریف اصطلاح شخصیت های عمومی آمده است: افرادی هستند که به لحاظ وضعیت علمی، فنی، هنری، ادبی، ورزشی و نظایر آن در میان عموم از مقبولیت یا موقعیت خاصی برخوردارند و انعکاس اطلاعات درباره آنها با اقبال عمومی مواجه می شود.. رد پای این حق را می توان در اصول 84، 86، 122، 140، 141، 168، 172 و 173 قانون اساسی مشاهده کرد.

اسلاید 15:

اسلاید 16: حقوق اقلیت هارسانه نباید به اعمال، اشاعه، ترویج و توجیه هرگونه تبعیض مبنی بر رنگ، جنس، نژاد، قومیت، زبان و مذهب در ارتباط با حقوق شهروندان بپردازد و یا زمینه توهین به شخصیت شهروندان بر اساس تبعیض های بیان شده را فراهم آورد.. در قانون انگلیس چنین آمده است: نباید با معلولان، اقلیت ها و کودکانبخاطر تفاوت در ظرفیتها و حساسیت هایشان به مانند مخاطبان عادی رفتارکرد و همچنین در قانون تلویزیون های خصوصی، شوخی با اقلیت های نژادیو سایر اقلیت های دینی، زبانی و حتی سالخوردگان دارای تمایلات ویژه را ممنوع می کند.

اسلاید 17:

اسلاید 18: اقلیت های قومی و نژادیقانون ایران:. اصل تساوی حقوق بدون توجه به قوم و قبیله. سبب امتیاز نشدن اموری از قبیل رنگ، نژاد، زبان و .... برخورداری از کلیه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی. حمایت مساوی قانونی. آزادی اقلیت های دینی شناخته شده، احذاب، جمعیت ها، انجمن ها و .... عدم امکان منع از شرکت و یا اجبار به شرکت در جلساتهمچنین در منشور حقوق شهروندی به ترویج مفاهیم وحدت آفرین و احترام آمیز نسبت به گروه های اجتماعی و اقوام مختلف در فرهنگ ملی، اشاره شده است.

اسلاید 19: قانون آمریکا:در مرام نامه روزنامه نگاران رادیویی آمریکا به لزوم در نظر گرفتن آداب و رسوم جامعه بشری و رعایت حقوق و حساسیت های تمام مردم اشاره شده و نیزآمده که به حرمت ازدواج و خانه احترام گذاشته و حافظ شان و مقام و برادریتمام نوع بشر باشیم.

اسلاید 20: قانون انگلیس:بخش اول قانون تلویزیون های خصوصی انگلیس استفاده از زبان نامناسب را پیش از ساعت 9 شب، شوخی های نژادی، تعابیر ترحم برانگیز و بیان مشکلاتکه باعث اندوه شدید می شود را ممنوع اعلام کرده است.

اسلاید 21: اقلیت های دینی و مذهبیقوانین ایران:در اصول 12، 13، 14 و 26 قانون اساسی آمدا است: در کنار مذهب رسمیشیعه اثنی عشری دیگر مذاهب اسلامی دارای احترام کامل می باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسمات مذهبی، تعالیم دینی، احوال شخصیه و دعاویمربوط به آنها آزادند.

اسلاید 22: . به رسمیت شناختن مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها بر طبق مذهب گروهی که در منطقه اکثریت دارد.. آزادی زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان برای انجام مراسم دینی، احوال شخصیه و تعالیم دینی خود.. وظیفه دولت اسلامی به اخلاق حسنه و اقامه قسط و عدل نسبت به افراد مسلمان.. رعایت حقوق انسانی اقلیت های دینی.. عدم امکان منع از شرکت یا شرکت در جلسات.

اسلاید 23: با توجه به ممنوعیت تبعیض مذهب، برای رعایت دقیق نظام طراحی شده کشور، در ارتباط با مذاهب دیگراقدامات زیر الزامیست:. دین رسمی ایران شیعه جعفری اثنی عشری است ولی دیگر مذاهب اسلامی نیز مورد احترامند و حتی این احترام ولو با انگیزه تبلیغ معارف اصیل شیعه نمی تواند زیر پا گذاشته شود.. در این راستا: در طرح مسائل اختلافی حساسیت برانگیز باید با نهایت دقت و صحت و دارای پشتوانه اطلاعاتی مناسب و ذکر منبع همچنین با رعایت مصالح زمان و مکان، از طریق هماهنگی با مسئولان سازمان صورت گیرد.. ملاحظات ذکر شده باید به مهمانان و کارشناسان مذهبی رادیو و تلویزیون نیز تذکر داده شود.. برنامه سازان آمادگی اصلاح اشتباهات، پاسخ گویی و در صورت لزوم عذر خواهی و حتی اعاده حیثیت را داشته باشند.. ادیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیت های دینی شناخته شده می باشند و مفاد بند بالا در مورد این ادیان نیز ملزوم الاجراست.. انتشار مسائلی که موجب لطمه زدن به احساسات دینی و وحدت ملی و ایجاد تشنج در جامعه گردد ممنوع است.

اسلاید 24: قانون آمریکا:در مرام نامه روزنامه نگاران رادیویی آمریکا گفته شده: . آداب و رسوم جامعه بشری را در نظر بگیریم، حقوق و حساسیت های تمام مردم را رعایت کنیم، به حرمت ازدواج و خانه احترام بگذاریم و حافظ شان و مقام و برادری تمام نوع بشر باشیم.. پخش هرگونه بی حرمتی به مقدسات، کارهای زشت و قبیح، خدشه دار کردن دیگران و کارهای پست قدغن است.. برنامه های مذهبی باید توام با احترام و بدون تعصب یا استهزاء معرفی و ارائه شوند.

اسلاید 25: قانون انگلیسدر بخش اول قوانین تلویزیون های خصوصی انگلستان در این رابطه آمده:. شبکه ها در برنامه های خود چیزی حاکی از بی حرمتی به ذائقه سالم یا عفت عمومی، تشویق و تحریک به جنایت، اخلال در نظم عمومی یا بی حرمتی به احساسات عمومی ارائه نکند.. استفاده از زبان نامناسب و ناسزاگویی و تعابیر نابجا در مورد مسائل مذهبی و دینی... در برنامه ها منع شده است.

اسلاید 26: اتباع بیگانهدر بسیاری از قوانین ملی دنیا به جای تاکید قانون بر اتباع و مردم خود به رعایت منافع عامه و پیشرفت بشر اشاره شده است.به طور مثال دربخش اول قانون تلویزیون خصوصی انگلستان و مرامنامه ی روزنامه نگاران رادیویی آمریکا که پیشتر به آنان پرداخته شد در تمامی بندها مفهوم جهان شمول بشری مورد استفاده بوده است و در قانون پخش رادیویی آن آمده است: واژه ها نباید نژاد، رنگ، مرام، ملیت یا ریشه ملی را به تمسخر بگیرند، حتی اگر چنین کاربردی برای هدف خاصی باشد که تاثیر ناراحت کننده ای دارد، به طور مثال در مواقع بروز جدال های متعصبانه به طور کلی قدغن است.

اسلاید 27: قوانین ایران. اشاعه، ترویج یا توجیه عقاید نژاد پرستانه، مبتنی بر برتری یک نژاد یا پستی و حقارت نژادی دیگر، خواه در قالب ارائه شخصیت های داستانی یا در قالب برنامه های گفتگو، مصاحبه و گزارش ممنوع است.. هرگونه شوخی با اهالی شهرها یا قومیت های مختلف به گونه ای که به حیثیت آنها لطمه وارد کند، و یا باورهای غلط رایج را تایید و تاکید کند و یا زمینه ساز و مروج باورهای کلیشه ای و قالبی شود، مجاز نیست.. هرگونه بی احترامی به سنت ها، آداب، رسوم و نحوه لباس پوشیدن قومیت های مختلف، جایز نیست.. هرگونه هتک حرمت، توهین یا بی احترامی یا ترویج باورهای کلیشه ای و قالبی نسبت به مهاجران و پناهندگان، جایز نیست.

اسلاید 28: انواع حقوق مخاطبمهمترین حقوق مخاطب مطرح شده توسط یونسکو: . آزادی مخاطب برای دریافت اطلاعات . انتخاب آزادانه رسانه . تمیز دادن اطلاعات صحیح از غلط

اسلاید 29: قوانین و موازین در دفاع از اخلاقیات مورد قبول انگلیس. منع ترویج خشونت و سکس. منع ترویج الکلیسم و مواد مخدر. منع پخش برنامه های الحادی و کفرآمیزنکته: در انگلستان همان نهادهایی که وظیفه وضع قوانین و مقررات را در خصوص شبکه های رادیو و تلویزیونی بر عهده دارند، مسئولیت نظارت بر رعایت آنها را نیز عهده دار هستند.

اسلاید 30: محدودیت های حاکم بر پخش از نظر حقوق مخاطب:. حفظ نظم و حمایت از موازین و اخلاقیات مورد قبول جامعه ممنوعیت برنامه های حاوی موضوعات جنسی، خشونت، مواد مخدر و یا مضامین کفرآمیز. حمایت از حریم شخصی و حقوق خصوصی افراد به عنوان عضوی از جامعه محدودیت ها در قوانین بسیاری از کشورها به منظور جلوگیری از هتک حرمت افراد. حمایت از حیثیت گروه ها و اقلیت های مختلف دینی، قومی و... قوانینی که تبعیضات در جامعه را نهی می کند و پیشتر به آنها اشاره شدنکته 1: گروه اول را می توان قوانین اخلاقی نیز نام گذاری کرد.نکته 2: بعضی محدودیت ها چون موازین و ضوابط ناظر بر محیط زیست که باید رعایت شوند شاید در هیچ دسته ای مشخصا جا نگیرد اما به دسته اول بسیار نزدیکند.

اسلاید 31: ایران قانون خاصی درباره مسئولیت رادیو تلویزیون ندارد و صدا و سیما تابع همان ظوابطی است که در قوانین و مقررات عمومی کشور پیش بینی شده است و رسیدگی به آن در محاکم عمومی صورت می گیرد و در واقع قوانین ناظر بر صدا و سیمای ایران( قانون خط مشی کلی سازمان مصوب 17 تیر 1361 و قانون اساس نامه صدا و سیما مصوب 27 مهر 1362) حاوی یک سری اصول و معیارهای کلی است.

اسلاید 32: امیدوارم این ارائه آموزنده بوده باشد

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید