صفحه 1:
حمایت از کودکان جدا شده و بدون همراه
نازنین عین الیقین
نازنین تدین
معصومه معارف وند
صفحه 2:
کودکان جداشده کودکانی هستند که از هر دو والدین و یا از
سرپرستان قانینی و یا عرفی خود جدا شدهلند ولی لزوما امکان ارتباط آنها با
همه بستگان و اقوام خود قطع نشدهاست
کودکان بدون همراه کودکانی هستند که از هردو والد و سایر
اقوامشان جدا شده و تحت مراقبت هیچ فرد بزرگ سالی (قانونابعرفا) نمی
واژه "کودکان جداشده" ممکن است برای هردو حالت فوق مورد استفاده
قرار كيرد
صفحه 3:
فرایند شناسائی. مستندسازی, جستجو و بازپیوند TDTR
صفحه 4:
شتاسانی فر[یند مشخص کردن کودکانی است که از خانواده و با سریرستشان
جدا مانده اند و اینکه این کودکان را چگونه و در کجا می توان یافت.
اطلاعات گردآوری شده در مرحله شناسائی باید جامع باشد تا افرادی که در
مرحله بعدی مشغول به تهیه مستندات می پردازند. به راحتی بتوانند کار را
دنبال کنند
صفحه 5:
ثبت سوابق و تهیه مستندات
منظور گردآوری اطلاعات کلیدی شخصی به منظور مشخص کردن هویت
کودک. حمایت و تسهیل ردیابی خانواده اوست.
صفحه 6:
در مورد کودکان. ردیلبی خانواده به فرآیندی گفته می شود که طی col اعضای
خانواده. قیم قانونی یا مراقبین مرسوم کودک جستجو شوند. این اصطلاح
همچنین به جستجو برای کودکانی که پدر و مادر به دنبالشان هستند. گفته
می شود. هدف ردیابی بازپیوند و بازگشت کودک به والدین یا خویشاوندان
نزدیک و برقراری تماس با خانواده می باشد.
صفحه 7:
بازپیوند خانواده
صفحه 8:
اصول راهنما
* اينكونه از کودکان نیاز به امنیت فیزیکی و روانی دارند و فقدان آن می تواند عامل تهدیدی در هنگام ردیابی باشد
کودکان باید به صورت فعال در تصمیم گیری برای آینده خودشان دخیل با
کودکان می باید در فرایند مراحل پیشرفت کیس خود درگیر باشند.
* مراقبین. گروه ردیابی و اقرادی که در برنامه ریزی برنامه ردیابی دخیل هستند باید به رقاه و نیازهای رشدی
کودکان توجه نمایند.
* اطلاعات مربوط به کودک باید با احتیاط نگهداری و استفاده شود . فرایند در
توافق قرار گرفته شود.
* افرادی که در برنامه ردیابی دخیل هستند باید به خاطر داشته باشند که در این موارد موقعیت به سرعت تغیبر می
کند: فرایند ردیابی باید نظارت شود و اگر کودکی در معرض خطر است باید رویه دیگری برای او اتخاة شود.
* جامعه محلى باید در امرپشتیبانی وحمایت از کودک دخیل شود.
؟ در جایی که می دانیم کودکان در معرض خطر هستند بايد راه حل هایی برای حمایت
گذاشتن اطلاعات باید مورد
آنها در نظر گرفته شود
صفحه 9:
محل هایی که احتمال جدايي در آنها بيشتر اتفاق مى افتد
جایی که مردم جمع شده. برای استراحت توقف کرده اند و
يا از حرکت باز داشته شده اند . به طور مثال:
؟ عبور از مرز
© محل های ایست بازرسی
#محل هایی که آب و کمک های اضطراری در دسترس است
خدمات بهداشتیادرمانی و غیره
صفحه 10:
© کودکانی که توانیاب (معلول) جسمی وبا ذهنی بوده و یا نیازهای خاص
دارند
کودکانی که در بیمارستان. مراکز درمانی و یا مراکز نگهداری هستند
کودکانی که با خانواده جایگزین زندگی می کنند
© کودکانی که با مراقبین سالمند زندگی می کنند
e کودکانی که در حال حاضر دور از خانواده شان زندگی می کنند
صفحه 11:
© كودكان در شلوغى به راحتی گم می شوند
© هركز با اطمينان فكر نكنيد كه يى كودك ار خانواده جدا شده است
#ممکن است تنها یکبار امکان به دست آوردن اطلاعات از کودک را داشته
باشید
© نجات جان افراد می تواند به جدایی اعضای خانواده منجر شود
© کمک به افراد و خانواده ها می تواند تعداد جدایی ها را افزايش و یا کاهش
دهد
خانواده هاء خواهر ها و برادرها را با یکدیگر جدا کنید
گاز جدایی از دست دادن هویت برای نوزادان و کودکان کم سن و سال را بطور
جدی پی گیری کنید.
#تخلیه یک محل آخرین راه حل است و برای این کار باید اقدامات خاصی
انجام شود
صفحه 12:
انواع ردیابی
Co #ردیابی
#ردیابی مورد به مورد
#ردیابردیابی وسیع
گردیابی مرکز محور
else کلی
صفحه 13:
Blaibhess wale
مرحله تأّیید صحت اطلاعات. روندی است که در خلال آن:
صحیح بودن اطلاعات جمعآوری شده در رابطه با رابطه کودک و خانواده
مورد بررسى و تأييد يا عدمتأييد قرار مى كيرد
© خواست كودك و خانواده براى انجام بازييوند مورد بررسى قرار مى كيرد
© تصميم مبنى بر بازييوند به صورت جمعى با نظر كودك و خانواده كرفته
میشود
صفحه 14:
Cove ube اطلاعات نوعی سیستم حمایتی است و همواره میباب
انجام كيرد
* اين روند میبایست در زمانی که فردی پیدا میشود و یا کسی در مورد
کودکی ادعایی دارد. انجام كيرد
© هويت بزركسالان بايد به دقت بررسی شود
* بزركسال مىبايست تأييد نمايد كه توانايى نكهدارى از کودک را دارد
© تمامى اطلاعاتى كه توسط فرد داده مىشود مىبايست مورد بررسى قرار
كيرد
* تأييد كودك مبنى بر تمايل به زندكى كردن با فرد مورد نظر
صفحه 15:
موارد زیر را در نظر داشته باشید:
علت اولیه جدایی
۰ وضعیت زندگی کودک پیش از جدایی
* وضعیت کودک از زمان جدایی
؟ وضعیتی که کودک پس از بازپیوند به آن وارد خواهد شد
# ترمیم به عنوان یک روند اجتماعی
® موارد مربوط به معیشت
صفحه 16:
#بدانید که بازپیوند میتواند برای کودک و یا خانواده بسیار مشکل
باشد
# کودک و خانواده میبایست آمادگی لازم را برای این اقدام داشته
باشند
؟ یکی از اعضای تیم جستجو میبایست در زمان بازپیوند کودک
را همراهی نماید
# مواردی مانند: برگزاری جشن بازپیوند. مشاورهی لازم و امضای
فرم بازپیوند میبایست انجام گیرد
صفحه 17:
برنامه هاى ميان مدت مراقبت
اصول اوليه در رابطه با برنامه هاى مراقبتى:
٩ رین حات نگهداری کودک در حانواده ای از احماع les خود است
# در هر حال. خطرات و منابع موجود در مورد نگهداری موقت باید در نظر
گرفته شود
© نكهدارى در مراكز بايد به عنوان آخرین راه ممکن در نظر گرفته شده و می
بایست برای کوتاه ترین زمان ممکن انجام گیرد
صفحه 18:
پیگیریهای لازم براق کودکانی کذ.بة خانواده پیوستهانن
| اشاره به فعالیتهایی برای کودکان و خانوادهها دارد که روند
تثبیت حضور کودک در خانه را تسهیل مینماید. این فعالیتها
ممکن است:
© شامل حمایتهای اجتماعی و اقتصادی باشد
© شامل حمایتهای کلی از خانواده باشد
* وابسته به نیازهای کودک. خانواده و منابع موجود باشد
# نیاز به دخالت اجتماع محلی داشته باشد
نیاز به آگاه کردن تمامی افراد مرتبط با روند پیگیری باشد
صفحه 19:
اصول قابل توجه در فرزندخواندگی
#به طور کلی فرزندخواندگی در وضعیت اضطراری ممنوع است.
#فرزندخواندگی باید زمانی انجام پذیرد که هیچگونه امیدی برای
جستجو و بازپیوند با اعضای خانواده که به نفع کودک می باشد. وجود
نداشته باشد.
یرای تصمیم گیری در مورد فرزندخواندگی باید یک دوره منطقی
(حداقل دو سال) سپری شده باشد و طی آن اقدامات لازم برای
پیگیری و جستجو والدین یا هر یک از اعضای خانواده که زنده مانده
اند. انجام گرفته باشد.
#چنانچه کودک سن لازم را دارا dL باید با این امر موافق باشد.