تاریخ و بیوگرافیعلوم انسانی و علوم اجتماعیادبیات و زبان

خاطرات مستر همفر از ممالک اسلامی

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:

صفحه 4:
Presented By: Eslam Eslami 1 Civil Engineering , B.S. Tabriz University 94/12/18

صفحه 5:
: مقدمه این کنفرانس در مورد خاطرات همفر , جاسوس انگلیسی در ممالک اسلامی است که او در کشورهایی نظیر عراق » ایران » امپراطوری عثمانی و .. ماموریت نجاشته است هدف ماموریت های 8 کم جمع آورى اطلاعات كافى به منظور جستجوى در کشورهای اسلامی بود

صفحه 6:
از گذشته های دور حکومت بریتانیای کبیر مانند امروز در این اندیشه بود که امپراطوری گسترده خود را چگونه حفظ کند؟ , .امپراطوری که آفتاب هیچوقت در آن غروب نمی کرد اما چگونه یک کشور کوچک می توانست کشور های بزرگی همچون هند + چین و کشور های خاورمیانه را کنترل کند , بنابراین دو نکته را مورد توجه قرار داد - در مناطقی که بر آنها تسلط پیدا كرديم, حاکمیت خود را حفظ کنیم. دو سياست سس هو کلی > بخش هایی که هنوز زیر سلطه ما نیستند , یه مستعمرات خود بيفزاييم

صفحه 7:
براى عملى كردن اين سياست ها لازم بود كه هيات هايى رو براى جاسوسى به اين سرزمین ها بفرستد و نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی و در جهت منافع بریتانیا استفاده ‎as‏ :و در محدوده ی ممالک اسلامی شخصی به نام همفر را انتخاب کردند چرا همفر ؟ چون در وزارت مستعمرات سابقه ی خوبی داشت و قبلا در کمپانی هند شرقی در کنترل .و استعمار در هندوستان تجربه کسب کرده بود در ظاهر کمپانی بازرگانی در باطن فعالیت های جاسوسی

صفحه 8:
: مشکل ب به همین خاطر میخولست كشورهابى نظير ايران و امپراطوری عثمانی را نیز مستعمره خودش کند و قبلا هم برنامه ها و اقدامات زیادی نظیر بستن قرارداد های سری با اين کشورها و توسعه :دادن رشوه و فساد اداری و درباری انجام داده بود اما از نتایج آن به دلایل زير اطمینان نداشت با ممالک اسلامی نسفوذ معنویاسللم .1 یکفرد مسلمان‌در پسروعاز اسلام لستور لستو بسه عبلتدیگر جان‌می‌دهد ولی‌دستز اسلا . بسر نميهارد, از نظر لعتقادىيكفرد عادىمسلمانم لبر لستبسا يكك شيش مسيحى دیرسالم از نسظر تاریخی‌دیریندگی بسزرگی سروریو آزادگیلست.2 پسبه لین‌سادگی‌تنبه لسایتو بسندگینسمی‌دهند ۳ نسگرلنیاز هوشیاریو بسیاری‌حکومتهایایرلنو عثمانی چورهر لحظه ممکربود نقشه هایشانبر ملاشود. ۴علمایلسالم بیشتر از پادشاهان‌س بش گرلنی‌سوهند چونتاثیر نازیر مردم خیلییشتر بسود و حتی‌پادشاهان‌هم مانند موشی‌که از اه =< ‎٠‏ تسرسد از آنان‌هرلس‌دلشتند.

صفحه 9:
:اجتماع نمایندگان انگلستان» فرانسه» روسیه سرانجام برای چاره اندیشی در مورد کشورهای اسلامی کنفرانسی تشکیل شد و . نمایندگانی از بریتانیا . فرانسه و روسیه دور هم جمع شدند موضوع بحث سسسسه بررسی رله های افزایش تدش بر مسلمانان و چگونگی استعمار مالک اسلامی چگونه ‎w=‏ با جدا نمودن آنها از باورهایشان و بازگرداندن آنها .به حوزه ایمان و مسیحیت و همچون مسلمانان اسپانیا که پس از قرن ها جنگ به مسیحیت بازگشتند

صفحه 10:
: آغاز ماموریت همفر در امپراطوری عثمانی در سال ۱۷۱۰ وزارت مستعمرات بریتانیا همفر را با هدف یافتن راه هایی برای در هم شکستن مسلمانان و نفوذ استعمار مامور جاسوسی از کشورهای ایران , امپراطوری عثمانی , مصر و . کرد و همراه او ‎٩‏ تن از زبده ترین جاسوس های وزارت را راهی سایر . کشورهای اسلامی کرد همفر سرانجام به قسطنطنیه (مرکز خلافت عثمانی ها) رسید و ماموریت اولیه او ده قلعت بود یادگیریزبانت رکی(زبارسمیعشمانیه) .1 ۲.یاددگیریزبانعربی(زبانقرآنوتفسیر) سپس بان ف ارسیللیرلق یادگیری او نیز باید به گونه ای بود که هیچ کس نتواند در او شک کند چون آموختن زبان با دانستن زبان آن طوری که بتوان مانند مردم آن شهر سخن گفت تفاوت دارد. او بعد از این که وارد شهر شد به مسجد جامع شهر رفته و نام خودش را ۰«محمد » گذاشت

صفحه 11:
در قسطتطنیه با مردی کهنسال و مهربان با نام احمد افندم که به شیخ السلام معروف بود . آشنا شد ‎٠‏ واز فرصت بدست آمده استفاده كرده و زبان عربى و قرآن رو طى دو سال ازاو ياد كرقت ‏:سركذشت رفقاى ديكر ‏همفر بعد از طى دو , سه سال براى دريافت ماموريت جديد و كزارش اين جند سال به لندن ‎on‏ ‏.از بقیه ‎٩‏ نفر جاسوس که همراه او به ممالک اسلامی رفته بودند فقط ۵ نفر برگشته بودند نفر اولاصلینا جاسوسروسی سود و قبلاب رلی‌جاسوسیسه وزاوتمستعمرلنتلمده بود و .1 ‏بعد از لتمام ماموریتسه روسیه برگشته بود. ‏۲ نسفر دهم در عمیم نزمیکب نداد از بیملٍ وبا مرده بسود . ۳ نسفر سوم مسلمان‌شده بسود و در مصر ساکر‌شده بسود ‎Fe‏ و نسفر چهایم هم سرنوشتامهاومجلشت ‎

صفحه 12:
: شیعه و سنی از دید همفر از دید شیعه پس از محمد (ص), علی و پسرانش حسن و حسین و نه نسل از او جانشین برگزیده او «هستند اهل تسنن نیز بر این باورند که پس از پیمبر . مسلمانن ابویکر: عمر و عثمان را برای خلافت ‏ برتر از .علی دانستند و آنان را به خلافت برگزیدند در ضمن همفر در پیامبری . حضرت محمد شک و تردید داشت و می گفت که قرآن به تنهایی برای .اثبات پیامبری او کافی نیست چون می گفت من قرآن را خواندم اما این نشانه را برای اثبات آن ندیدم اما مهمترین مورد در ذهن او اين بود که دامه درگیری های بین شیعه و سنی چه توجیهی درد؟ عمر و لی از دنیا رفته اند پس اگر مسلمانان خردمند باشند باید به امروز خود بیندیشند و نه به گذشته .دور

صفحه 13:
شنایی با محمد بن عبدالوهاب در شهر بصره با طلبه جوانی با نام محمد آشنا شد که به سه زبان ترکی . فارسی و عربی آشنا بود او جوانی بلند پرواز جاه طلب و تند خو بود و از عثمانی ها نیز متنفر بود او هیچگونه تعصبی در شیعه و سنی نداشت ,لو قرآن را کاملا قبول داشت اما صحابه و بقیه اصحاب پیامیر را حجت نمی دانست و گاهی برداشت او از یک حدیث متضاد با سختان عالمان بزرگ بود رسید که محمد فرد شایسته ای برای اجرای ‎le‏ سلطه بر ممالک اسلامی است اما بزرگترین ‎ ‎ ‏مسب ‎

صفحه 14:
. تا جايى كه حتى خلفاى راشدين را فيز مورد انتقاد قرار مى داد محمد می گفت : پیامبر گفته من کتاب و در ميان شما مى كذارم اما نكفته كه کتاب : سنت : صحابه و مذاهب اربعه را . بنابراین پیروق از کتاب و سنت واجب است و .مذاهب اربعه , صحابه و بزرگان هر نظری می خواهند داشت باشند ه همین خاطر نیز همفر او را تحریک می کرد و سعی داشت که او را پرای اهداف آینده : آماده کند *برخی از مسائل و بحث های همفر و محمد جهاد. 1 ۱ ممم کو 3 ۳ ۴ ع ظًّ

صفحه 15:
.محمد به نشانه مواقفت سر تگان داد ازدولج موقلصیفه کردم.2 .همغر يسكواز جاسوسانبريتانيا به نام صفيه برلىمحمد در نظر كرفت حرلم نود شولب 3 ۲ همفر كفتكه معاويه ء يزيد و خلفاى نميه و بسنیعباس‌همه شرلب‌می‌نوشیدند . چگونه ممکرلسآنها همگی‌در گمرله بساشند و تسویسه رله درستسروی!! سک لنانکتاب‌خدا و سنتهیاسی ‎SoU alg eat he Fy‏ لیراسنکه شرلبحرلم سود وک رل دلشتو همچنین‌عمر نسبز شرلیسا آبمی‌خورد و میگ فنکه آبخاصینمستکنند گی‌شرلبوا از بسیرمی‌بسرد و لگر مستیلننباشد حولم نیست با دلايلعمفر و كمكهائوص فيه هر شبمحمد را مستمیکردند تسابسر او چیره شده و لیرقضیه بو عامی‌شود. ‎uaF‏ همفر: قرلنمىكويد : لكر رونم بكيريد برلى شما بهتر لستو نت ضوموا خر کم ل] ‎i woes‏ يسنكفته كه ولجبلست

صفحه 16:
نمز .5 همفر: نسماز ولجنسیستچونقرآن‌می‌فرماید: ‎CSL falls‏ طه ‎۹٩‏ ‏ینا براین منظور از نماز , به یاد خدای متعال بود است و تو می توانی نماز نخوانی و تنها به یاد خدا باشی و این گونه شد که اندک اندک موفق شد جامه ی ایمان را از پیکر شیخ به در آورده و تردید را در عقاید دینی اش تقويت كرد و اين ها به هدف القاى فكر رهبرى و بيشوليى محمد بن عبدالوهاب بود :خواب دروغين همفر دیشب در خواب پیامبر را دیدم و صفت پیامبر را چنان گفتم که در منبرها از گویندگان شنيده بودم او بر يك صندلى نشسته بود و گرد او گروهی از عالمان بودند که هیچ یک را احترام تو برخاست و میان دو چشم تو را بوسید .و گفت: محمدا توهمنام و وارث دانش وجانشين من در اداره امور دين و دنيا هستى تو وارد شدی چهرهات نورانی بود؛ هنگامی که نزدیک پیامبر شدی او به .تو كفتى: ای پیامبر خدا! من از بیان دانشم برای مردم میترسم : پیامبر گفت: نترس! تو بلند مرتبه ای .محمّد چون این خواب را شنید از شادی, گویی به پرواز درآمد

صفحه 17:
: این اقدامات همفر در ایجاد تغییر در عقاید محمد یک هدف داشت .و آن راه سومی در اسلام بود : دين اسلام

صفحه 18:
‎See‏ های علمای شیعیان از دید همفر ‏آنها شدیدا با عشمانی‌ها مخاقنمی‌ک ردنده نه از لیر حاظ که عشمانی‌ها سنیو آنان:1 شيعه لند بلكه بسه خاطر ‏ ارلحتواز تسلط ستم گرانه ی عشمانی‌ها و به لمید دستهافتن ‎ay‏ آزادی لمالندیشه و هدفروشنین_داشتند ‏۲ نها همانند کشیش‌هایقرووسطیوقتخود را ف قط صرفعلم و دینمی‌کردند و عاقه له دلنش‌های‌جدید ن‌دلشتند . ‏ابه رویناد هایسیرلمونخود نسمی‌ندیشيدند و کسوچکتریطاهیاز جریانهای‌سیاسی‌جهان ‎me‏ ‏۴ علمایدینچان‌س ‎hp LES | Legal fay 2 Sale lee f‏ در غیرلیرورتباید از سسیاستووز دنی با خر بسودند

صفحه 19:
:بدل هایی از شخصیت های مسلمین بعد از مدتی برای گزارش به لندن رفتم , وزیر بعد از خواندن گزارش و اقداماتم بسیار خوش حال شد و گفت که به خاطر این موفقیت ها دو راز مهم را در اختیار تو خواهیم ۰ گذاشت: : راز اول ده نفر دور میزی بودند

صفحه 20:
هر یک از اين ها نویسنده ای با خود داشتند که آنچه می گفتند را ثبت می .کردند وزیر مستعمرات گفت که این پنج نفر در تقش آن اصلی ها هستند همه اطلاعات گردآوری شده از قسطنطنیه . ایران و نجف را در اختیار این ها می ذاریم آنگاه آنها خود را به جای شخصیت های اصلی فرض می کنند و به پرسش ها ی ما پاسخ می دهند . نتیجه اندیهش های این افراد ۷۰ درصد با افکار اصلی .ها یکسان است نتیجه این اقدامات دریافتن چگونگی اندیشه های شخصیت های اصلی :به عنوان آزمايش از مرجع تقليد بدلى يرسيد آيا جنك ما شیعیان. با این حکومت سنی (عثمانی ها) متعصب جایز است ؟ او جواب داد : به اين دلیل که سنی اند جنگ با آنها جایز نیست چون مسلمانان با هم برادرند اما از اين جهت که آنان امت را آزار و شکنجه می دهند جنگ با آنها جایز است و اين از بابت امر به معروف و نهی از منکر است تا دست از آزار ما بکشند , و چون دست کشیدند به حال خود رهایشان می کنیم

صفحه 21:
همفر پرسید نظر شما در مورد نجس بودن بهودیان و مسیحیان چیست ؟ او چواب داد : آری این دو فرقه نجسند (افکار نجسی دارند) چون ما را كافر مى دانند و پیامبر مارا دروغ گو (چون دعوت او را نمی پذیرفتند) همفر گفت : پس چرا در صحن مطهر علی این همه خاکروبه و نجاست است ؟ او جواب داد : بدون شک اسلام نظافت را دلیلی برلیمان دانسته است ولی چه باید کرد . کمبود آب و نپرداختن عثمامنی ها به نظافت شهر علت است نكته ى جالب اين بود كه اين مرجع تقليد بدلى به جز جمله آخر . كاملا مطابق با اظهارات .مرجع حقيقى بود كه قبلا از او يرسيده بودم از شیخ السلام پرسیدم ‎LI‏ اطاعت از خلیفه ی عثمانی واجب است ؟ ‏فرد بدلی گفت : آری مانند وجوب اطاعت از خدا و رسول ‏به جه دليل ؟ ‏به علت آیه ای از قرآن که می فرماید : اطاعت کنید از خدا ۰ رسول و مسئولان امور خود ‎ ‎lel‏ الّذِينَ آمثوا آطِيعُوا الله و آطِيقوا الرَسُولَ و أولوا الآثر نساء 59 ‎

صفحه 22:
: اما فایده ی این شبیه سازی چه بود ما با چگونگی تفکر پادشاهان و عالمان مسلمان سنی و شیعه آشنا شده و راه کارهای .لازم را براى عكس العمل آنها در مسایل سیاسی و دینی می یابیم اكر دريافتى كه مسلمان جكونه بر مذهب و دينش دليل مى آورد » مى توانى ياسخ های آماده ای در زد آن اراکه کرده و لین جواب ها بزای خلل افكيين در.ياوزهاى . مسلمانان کافی است ضمتا افراد بدلی هم از اهالی کشور مورد نظر بودند که به علت تماس زیاد با شخصیت های اصلی از طرف جاسوسان بریتانیا اد شده اند چون هر گاه تو با فردی مدت طولانی معاشرت کنی با خلق و خو و رفتار او آشنا شده .و کم و بیش می توانی نقش او را بازی کنی

صفحه 23:
#نقاط ضعف مسلمین(راز دوم) ۱. اختلاف میان شیعیان و اهل سّت؛ اختلاف بین حکومتها و مردم؛ اختلاف ميان حکومت های ترک و فارس و اختلاف میان عالمان و حکومت. ۲نادانی و بی سوادی عمومی . تقریبا در سرتاسر ممالک اسلامی ۳نبودن شناخت و آگاهی از اوضاع روز و جمود(یخ بستن ذهن و انعطاف ناپذیری) فکری و تعصب ۴بی اعتنایی به زندگی مادی » زیاده روی در عبادت به امید بهشت ۵.استبداد و ستم حکومت های دیکتاتوری نسبت به مردم نا امنی راه ها و قطع رفت و آمد ۷آشفتگی اوضاع بهداشت عمومی

صفحه 24:
ویرلنی‌ک‌شورها . دشتها و بسسته شدنرودها و کمیکشتار ها .8 ‎٩‏ لگرچه بسیار ببه قرنلفتخار می‌کنندلما بسه دستورلتآنعمل میک نند ۰ لشترارتشمنظم و سااح کافی ‏۱آودگیب زاره . خیابان‌ها و همه جا ‏همفر بسه لین‌جقیقتت_لخ لشاید میک ند که لسلام کوچکتری رز گلییو هما ‏بالمين مبود ها ن ارد 1 ‎Lav‏ لمانانرا در نادلنیو ب بخبریاز ولقعیت ملسم نگه دلشتو لجازم نداد كه به حقايقميزيىبيرند ‎ ‎

صفحه 25:
: احکامی که روشنگر مبانی و اصول دین اسلام است دورعاز تسفرقه و تسوصیه بسه همبستگی و لغتصنوا بحبلسللهجمیقا و لا تَقَرَقُو .1 ‎Als pelt te Shite an atid Geet‏ ۳تسوصیه به ف عالیتو لبتکار فسیزوا فی-لاض. ۴ تسوصیه بسه لسزوم بسهتر ساختووند گی‌مادیمنهم من سقول ربا اف انیا حسة و ذ الاخرة حسنة ۵ توصیه به مشورت و نظر خواهی در زندگی "انرَهْمْ ‎ES Sop‏ ۶توصیه به احداث شوارع و راه های ارتباطی فَامْشُوا فى مَاکبها ۷توصیه به بهداشت و درمان

صفحه 26:
توصیه به آبادلنیو سایندگی هو انَذیخَلقل کم ما ف ی آاض‌جمیتا.8 توصیه ببه نظم ‏ و نظم‌لمرکم 9۰ ١٠.توصيه‏ بهلقتصد ساللم مزلا معاشله. لا معاد له ۱توصیه بسه تاسیسرارتشبابسهره کیرواز پسیشرفته ترین‌سال ها و أعنُوا لَهُم توصيه به احترلم و پاسدارعاز حقوقزنان و منم لین امنزوف .12 ۳توصیه بسه پاکیزگی ‎OUD BIBL‏ رحس

صفحه 27:
؛نقاط قوت مسلمین پایبند نودنسه تعصباتقومیو نژادی زبازو فرهنگو سوبق1 ‎es‏ ۰ب ملحتکار »نا ء شرلبو گوشخو کب لینان‌حرلم شده لست بسیار به عامانشان‌ملبستگی‌دارند. 3 ۴.جهاد را ولجبمی‌بلنند ۰ بسرلین‌ساویند که لسلام سربلند لستو وا-لثر از آن‌چیزینیست . کلیسا ساودر مما اکلساهی‌جرلم لست6 .به نماز. روم و حج لهمیتویادیمی‌دهند . 7 7

صفحه 28:
زنانشان‌حجابسختدارند و فساد به آنها رله نمی‌ابد 9۰ . لمر به معروفو نسهیاز منکر بسولیشان‌ولجبلست. 10 به باور آنها هر کسانسانیا مسلمان‌ک ند. بسولیشاز همه دنیا بسهتر لست 11 پس بنابراین باید زمینه گسترش نقاط ضعف و نابودی جنبه های نیرومندی آنها با ادله و . براهین محکم عرضه شود :اقدامات برای گسترش نقاط ضعف | ‏لختاهاتمذهبی با ن_گایشمطا اب لهانلمبز‎ a yal رز از سوی‌هر گرود.1 . نگه دلشترم سلمیردر جهو نادلنی‌با جلوگیریاز تاسیس‌مدایسو لنتشار کتابها: 2 تشویق مردم به اين که فرزندانشان را به مدارس دینی نفرستند

صفحه 29:
تسنبلیو جلوگیریاز فعالیتهندگی دلسرد کردن‌مردم نسسبتیسه لمور معاش3 دنیوی نلثباتحفانیتشاهان‌مستید از طریولشاعه ی لحادینی‌مانند. 4 .سلطان سایه ی خدا بر زمین است السلطان ظل اللّه فی الارض فولهم ساخترموچباتتالمنی‌رلم ها . ت-شویق رلم زناربا دادن‌پ ولو لسلحه به دزدی.5 از کارولن‌ها جلوگیریاز تسوسعه بسهدلشتو تسرویج لفکار جبریو قدریلقضا و قدر).6 .یعنی همه چیز از سوی خداست و درمان بیماری نتیجه ای ندارد نابشگه دلشتنمسلمیردر قحطیو فقر. 7 ... به فسك کشاندن‌حکام آنها با رولج شرلبخوايى قمر و .8

صفحه 30:
از بسینسردنموضوع پسلیدیو ن جسبسودنک افرلن(مسبحیانو یسهودیای .9 پیامبر همسر یهودی (صفیه) و مسیحی (ماریه) داشت . مگر ممکن است همسران .ييامبر نجس باشند ‎laos oiler‏ را باید از بسینسرد.10 .القای این جمله که دین اسلامی برای یادآوری تو(پیامبر) و قبیله ی توست .انه و لذکر لک و قومک ‏چاپقرآن‌هایق ایو تحریفی. 11 ۱ ۱ با حذف آیه های مربوط به جهاد . امر به معروف و آیات اهانت آمیز نسبت به ‏یهودیان و مسیحیان ‏: بدین ترتیب راز دوم یک کتاب بود با نام ‎ ‎

صفحه 31:
بنابراین راز دوم » به عنوان خط مشی وزارت مستعمرات در شکست اسلام در مدث یک : قرن بود که در موافقت نامه ی ۱۴ ماده ای تنظیم شده بود همکاریگسترده با لمپرلطوری روسیه. 1 همکاریبا فرلنسه برلیتنظیم برنامه هماهنگ ی ولیسرنگونک رد سلام 2۰ دلمرزدربه لختاهاتلیرلزب | عثمانی3 مدینه: به بهودیان گنای _سمتیاز از 9 ‎‘gb agi‏ .4 بندر اسکندریه: مسیحیان .بعدا تقویت آنها تا مثل خاری در جشم مسلمانان باشد ‏ ">< أشهر يرد به زرتشتيان طرح نقشه هایدقیقی رلیت جزیه ليرلنو عثمانى5 موصل : به يزيديان ‎cake end jad be‏ كن

صفحه 32:
تبلیغ منلهبساختگیدر مناطقلسلهیت ت ۱ .هر فرقه خود را مسلمان واقعی بدان و دیگران را کافر و واجب القتل لشاعه ی ناه لولط: شولبخوایی قهر ب ازیو بیسند و بای 7 نا بودیلقتصاد ملی‌مسلمین بیلعتنا کردنآنازسه تولید و با لاسردن8 .مصرفمواد مخدر و a

صفحه 33:
:وظیفه همفر در مورد محمد بن عبدالوهاب (شیخ چه کارهای باید بکند) تکفیر همگیمسلمانانکه مذهیو را نسپذیرند. 1 در صورتلمکاانهدلم بای عبه بسه بسهانه ی محو آثار بستپرستی2 تشویقق ایلع ربسرلی‌سرپیچیاز دستوراتهشمانیها 3 ویولن‌ساخترزیایتگاه هایمسلمانان(مبرزه با بستپرستی) .4 گسترشنالمنیو آشوب5 . چاپو لنتشار قرآن‌جدید با کمو زیاد کرد‌آیاتو سوید ها 6۰ به جز انهدام مکه(چون خطرناک بود) و نگارش فرآن تازه(حاضر نبود در مقابل .قرآن قد علم کند) بقیه موارد تقریبا انجام گرفت ‎Ve‏

صفحه 34:
:اظهار دعوت وهابيت در اواسط سال ‎1١67‏ ه.ق محمد بن عبدالوهاب تصميم به تشكيل آيين جديد كرفت فعالیت های اصلی به دو حوزه تقسیم شدند

صفحه 35:
: اشکالات محتوایی همفر در لینکنابگفته که در سالل۱۷۱۲ با محمد دیدار کرده و او به .1 ترکیو ف سین بز مسلط بود . در حلل‌که او ف قط عربی‌می‌دلنستو طبقش وا معتر آززمان۱۰ ساه بود طبق یب رخومنابع پیدا شده بعد از ریم صللم . فردوبه نام لیوبصبری. 2 پاشا که ترکب وده و دریادار عثمانی‌ها که کتابوا ب ویب یداریم سلم‌اناناز نقشه هایبریتانیا نوشته لست ۳ شباهتوید لینک تایه « خاطرلتدا_اگورکی‌چاسوس روسی از لیرلر) با لیر _فلیت نيه .که در آریمارلیروزارتهنوز تشکیلن شده بسود

صفحه 36:

Presented By: Eslam Eslami Civil Engineering , B.S. University Tabriz 94/12/18 :مقدمه این کنفرانس در مورد خاطرات همفر ,جاسوس انگلیسی در ممالک اسالمی است که او در کشورهایی نظیر عراق ،ایران ،امپراطوری عثمانی و ...ماموریت .داشته است هدف ماموریت های همفر جمع آوری اطالعات کافی به منظور جستجوی راه های در هم شکستن مسلمانان و نفوذ .استعماری در کشورهای اسالمی بود از گذشته های دور حکومت بریتانیای کبیر مانند امروز در این اندیشه بود که امپراطوری گسترده خود را چگونه حفظ کند؟ , .امپراطوری که آفتاب هیچوقت در آن غروب نمی کرد اما چگونه یک کشور کوچک می توانست کشور های بزرگی همچون هند ،چین و کشور های خاورمیانه را کنترل کند ,بنابراین دو نکته را مورد :توجه قرار داد در مناطقی که بر آنها تسلط پیداکردیم ,حاکمیت خود را حفظ کنیم. دو سیاست کلی بخش هایی که هنوز زیر سلطه مانیستند ,به مستعمرات خود بیفزاییم. برای عمRلی کردن این سیاست ها الزم بود که هیات هایی رو برای جاسوسی به این سرزمین ها بفرستد و نقاط ضعف و قوت آنها را شناسایی و در جهت منافع بریتانیا استفاده .کند :و در محدوده ی ممالک اسالمی شخصی به نام همفر را انتخاب کردند چرا همفر ؟ چون در وزارت مستعمرات سابقه ی خوبی داشت و قبال در کمپانی هند شرقی در کنترل .و استعمار در هندوستان تجربه کسب کرده بود در ظاهر کمپانی بازرگانی در باطن فعالیت های جاسوسی :مشکل بریتانیا با ممالک اسالمی به همین خاطر میخواRست کشورهایی نظیر ایران و امپراطوری عثمانی را نیز مستعمره خودش کند و قبال هم برنامه ها و اقدامات زیادی نظیر بستن قرارداد های سری با این کشورها و توسعه :دادن رشوه و فساد اداری و درباری انجام داده بود اما از نتایج آن به دالیل زیر اطمینان نداشت مRعنویRسRالم 1. ا نRRفوذ ‏RیRز اRسRالم اRسRتوار اRسRتو بRRه عRبارRتدRیRگر جRانمRیدRهد وRلRیدRسRتاز اRسRالم یRRکفRRرد مRسلماندر پRRیرو ا .بRRر نRRمیدارد ,از نRRظر اRعRتقادRییRRکفRRرد عRادRیمRسلمانبRRراRبر اRسRتبRRا یRRککRRشیشمRسیحی ‏RیRسRت 2. ‏RنRسRالماRز نRRظر تRRارRیRخیدRیRنزRندگRی ،بRRزرRگRی ،سRRرورRیو آزادRگ ا دRی ا پRRسبRRه اRیRنسRRادRگRیتRRنبRRه اRسارRتو بRRندگRینRRمیدRهند. هایRیراRنو عRثمانRی ‏RنRیRز هوشRیارRیو بRRیدارRیحRکومRت ا .3نRRگرا ا چRونهر لRRحظه مRمکنبRRود نRRقشه هایRشانبRRر مRالشRRود. .عRلمایRسRالم بRRیشتر از پRRادRشاهانسRRببنRRگراRنRیبRRودRند ا 4 چRونتRRاثRیر آRنانبRRر مRردRم خRیلیبRRیشتر بRRود و حRتیپRRادRشاهانهRم مRانRند مRوشRیکRRه از گRRربRه مRی .تRRرسد از آRنانهراRسداRشRتند :اجتماع نمایندگان انگلستان ،فرانسه ،روسیه سرانجام برای چاره اندیشی در مورد کشورهای اسالمی کنفرانسی تشکیل شد و .نمایندگانی از بریتانیا ،فرانسه و روسیه دور هم جمع شدند موضوع بحث چگونه بررسی راRه های افزایش تنش بر مسلمانان و چگونگی استعمار ممالک اسالمی با جدا نمودن آنها از باورهایشان و بازگرداندن آنها .به حوزه ایمان و مسیحیت و همچون مسلمانان اسپانیا که پس از قرن ها جنگ به مسیحیت .بازگشتند :آغاز ماموریت همفر در امپراطوری عثمانی در سال 1710وزارت مستعمرات بریتانیا همفر را با هدف یافتن راه هایی برای در هم شکستن مسلمانان و نفوذ استعمار مامور جاسوسی از کشورهای ایران ,امپراطوری عثمانی ,مصر و ..کرد و همراه او 9تن از زبده ترین جاسوس های وزارت را راهی سایر .کشورهای اسالمی کرد همفر سرانجام به قسطنطنیه (مرکز خالفت عثمانی ها) رسید و ماموریت اولیه او :دو قسمت بود یRRادRگRیریزRبانتRRرکRی(زRبانرRسRمیعRثمانRیها) 1. .2یRRادRگRیریزRبانعRربRی(زRبانقRRرآRنوRتRفسیر) سRRپسزRبانفRRارRسRی(اRیرا) Rن یادگیری او نیز باید به گونه ای بود که هیچ کس نتواند در او شک کند چون آموختن زبان با دانستن زبان آن طوری که بتوان مانند مردم آن شهر سخن گفت تفاوت دارد. او بعد از این که وارد شهر شد به مسجد جامع شهر رفته و نام خودش را «.محمد » گذاشت در قسطنطنیه با مردی کهنسال و مهربان با نام احمد افندم که به شیخ اRلسالم معروف بود .آشنا شد .و از فرصت بدست آمده استفاده کرده و زبان عربی و قرآن رو طی دو سال از او یاد گرفت :سرگذشت رفقای دیگر همفر بعد از طی دو ,سه سال برای دریافت ماموریت جدید و گزارش این چند سال به لندن .رفت .از بقیه 9نفر جاسوس که همراه او به ممالک اسالمی رفته بودند فقط 5نفر برگشته بودند نRفر اوRلاRصRلیتا جاسوسروRسRیبRRود و قRRبالبRRراRیجRاسوسRیبRRه وزارRتمRستعمراRتآRمده RبRRود و 1. بRRعد از اRتRمام مRامورRیRتبRRه روRسRیه بRRرگRشته بRRود. .2نRRفر دوRم در عRمارRه RنRRزدRیRکبRRغداد از بRیمارRیوRبا مRردRه RبRRود . .3نRRفر سRRوم مRسلمانشRRده RبRRود و در مRصر سRRاکRنشRRده RبRRود. .4.و نRRفر چRهارRم هRم سRRرنوشRتنامRعلومRیداRشRت :شیعه و سنی از دید همفر از دید شیعه پس از محمRد (ص) ,علی و پسرانش حسن و حسین و نه نسل از او جانشین برگزیده اRو .هستند اهل تسنن نیز بر این باورند که پس از پیامبر ،مسلمانان ابوبکر ،عمر و عثمان را برای خالفت ،برتر از .علی دانستند و آنان را به خالفت برگزیدند در ضمن همفر در پیامبری ,حضرت محمد شک و تردید داشت و می گفت که قرآن به تنهایی برای .اثبات پیامبری او کافی نیست چون می گفت من قرآن را خواندم اما این نشانه را برای اثبات آن ندیدم اما مهمترین مورد در ذهن او این بود که اRدامه درگیری های بین شیعه و سنی چه توجیهی داRرد؟ عمر و لی از دنیا رفته اند پس اگر مسلمانان خردمند باشند باید به امروز خود بیندیشند و نه به گذشته .دور :آشنایی با محمد بن عبدالوهاب در شهر بصره با طلبه جRوانی با نام محمد آشنا شد که به سه زبان ترکی ،فارسی و عربی آشنا بود .او جوانی بلند پرواز جاه طلب و تند خو بود و از عثمRانی ها نیز متنفر بود او هیچگونه تعصبی در شیعه و سنی نداشت ,اRو قرآن را کامال قبول داشت اما صحابه و بقیه اصحاب پیامبر را حجت نمی دانست و گاهی .برداشت او از یک حدیث متضاد با سخنان عالمRان بزرگ بود پس همفر به این نتیجه رسید که محمد فرد شایسته ای برای اجرای .نقشه ی بریتانیا برای سلطه بر ممالک اسالمی است اما بزرگترین نقطه :چرا ضعف او بلند پرواز متعصب وعصبانی مغرور دشمنی با علما جاه طلب دشمنی با مراجع برداشت او از قرآن واحادیث تفاوت آشکاری با حقیقت .داشت .تا جRایی که حتی خلفای راشدین را نیز مورد انتقاد قرار می داد محمد می گفت :پیامبر گفته من کتاب و سنت را در میان شما می گذارم اما نگفته که کتاب ،سنت ،صحابه و مذاهب اربعه را .بنابراین پیروی از کتاب و سنت واجب است و .مذاهب اربعه ،صحابه و بزرگان هر نظری می خواهند داشت باشند به همین خاطر نیز همفر او را تحریک می کرد و سعی داشت که او را برای اهداRف آینده :آماده کند :برخی از مسائل و بحث های همفر و محمد جRهRاد1. خ د: دا خ م دا ی م گو ی ید گو :یدبا کاف که رابا کافه ن ورام منا فر ن فق هم ج: های فر ج ن مح هاد : ج کن م د:پ هاد ید س واد پیا ج کن مب ييََاا یداا جاا ََيي ُُّّ ََهه ب ر هاباالال ََّّننبِبِ نی, مح د ي م ُُّّي اگ س زبان جراا د:ابا ََج ش تدد ما ِِههال ُِِكوا کفبا ار ال ُجك منا ار پیا ََّّفف ََ ار نیز ب فق مببا ََوو بو ِِ یر اا ََ ْْغغلل ظد زبابا ْْظ ن کاف ََععللََ ْْيي چر نج راوا هااههِمِمبا جمنا ند ب فق کر توب جن توب اس .د ههی گی ت ن 73 د73 همفر :جنگ پیامبر با کافران دفاع از خودش بود و جهاد او در اصل برای حفظ جان .خودش بود .محمد به نشانه موافقت سر تکان داد (صRRیغه کRRردRن)2. ازدواRج مRوقRت .هRمفر یRRکیاز جRاسوسانبRRریRتانRیا بRRه نRRام صRRفیه بRRراRیمRحمد در نRRظر گRRرفRت حRراRم نRRبود ش RراRب3. ‏RتRنRها مRمکنRس آ ا بRRنیRمRیه و بRRنیعRباسهRمه ش RراRبمRینRRوشRیدند ،چRگونRه گRRفتکRRه مRعاوRیRه ،یRRزید و خRلفای ا : هRمفر هRمRگیدر گRRمراRه RبRRاشRند و تRRو بRRه راRه RدرRسRتبRRروRی؟!! ‏RنRسRتکRRه ش RراRبحRراRم نRRبود و کRRراRهت بRRیشRRکآRنانکRRتابخRدا و سRRنتپRRیامRبر را بRRهتر مRیفRRهمیدند و اRیRننRRمایانRگر اRی ا داRشRتو هRمچنینعRمر نRRیز ش RراRببRRا آRبمRیخRورد و مRیگRRفتکRRه آRبخRاصRیتمRستکRRنندگRیش RراRبرا از بRRینمRیبRRرد و اRگر نRRیست . مRستیآRننRRباشد حRراRم بRRا دRالیRلهRمفر و کRRمکهایصRRفیه هر شRRبمRحمد را مRستمRیکRRردRند تRRا بRRر او چRیره RشRRده Rو اRیRنقRRضیه بRRراRیمRحمد عRادRیشRRود. .4روزRهR همفر :قRRرآRنمRیگRRوید :اRگر روزRه RبRRگیرید بRRراRیشRRما بRRهتر اRسRت َو ا َْRن َتُ RRصو ُموا َRخ ْي ٌر َلُ RRك ْماِْRن ُآْ Rنُ Rت ْم َتْ RRعلَ ُمون بRRقره184 R ‏RبسRت پRRسنRRگفته کRRه واRج اR نRRماز 5. اRRلصلَو َة ل ِRذِکرِي طRه 99 هRمفر :نRRماز واRجRبنRRیستچRونقRRرآRنمRیفRRرماید َ :و ا َRقِِ Rم َّ بنا براین منظور از نماز ،به یاد خدای متعال بود است و تو می توانی نمRاز نخوانی و تنها به یاد خدا باشی و این گونه شد که اندک اندک موفق شد جامه ی ایمان را از پیکر شیخ به در آورده و تردید را Rدر عقاید دینی اش تقویت کرد و این ها به هدف القای فکر رهبری و پیشواRیی محمد بن عبدالوهاب بود :خواب دروغین همفر ديشب در خواب پيامبر را ديدم و صفت پيامبر را چنان گفتم که در منبرها از گويندگان شنيده بودم او بر يك صندلي نشسته بود و گرد او گروهي از عالمان بودند که هيچ يك را نميشناختم تا آنكه تو وارد شدي چهرهات نوراني بود؛ هنگامي که نزديك پيامبر شدي او به احترام تو برخاست و ميان دو چشم تو را بوسيد .و گفت :محمد! تو همنام و وارث دانش وجانشين من در اداره امور دين و دنيا هستي .تو گفتي :اي پيامبر خRدا! من از بيان دانشم براي مردم ميترسم .پیامبر گفت :نترس! تو بلند مرتبه ای .مح ّمد چون اين خواب را شنيد از شادي ،گويي به پرواز درآمد :این اقدامات همRفر در ایجاد تغییر در عقاید محمد یک هدف داشت .و آن راه سومی در اسالم بود :دین اسالم سنی شیعه وهابیت :ویژگی های علمای شیعیان از دید همفر آRنRهRا شRRدیدا بRRا عRثمانRیها مRخاRRلفتمRیکRRردRند ،نRRه از اRیRنلRRحاظ کRRه عRثمانRیها سRRنیو آRنان1. شRRیعه اRند بRRلکه بRRه خRاطر نRRاراRحRتیاز تRRسلط سRRتم گRRراRنRه ی عRثمانRیها و بRRه اRمRید دRسRتیRRافRتن ‏Rی اRما اRندیRشه و هدفروRشRنین RداRشRتند . بRRه آزاد . .2آRنRها هRمانRند کRRشیشهایقRRروRنوRسRطیوRقRتخRود را فRRقط صRRرفعRلم و دRیRنمRیکRRردRند و عRالقRه اRیبRRه داRنRشهایجRدید ن RداRشRتند . ‏RنRطRالعRیاز جRریانهایسRRیاسRیجRهان نRRمیRندیRشیدند و کRRوچRکتری ا ا .3بRRه روRیداد هایپRRیراRمونخRود ن RداRشRتند. ‏RیRیRندRنRیا را بRRه کRRلیاز یRRاد بRRردRه RبRRودRند، .4عRلمایدRیRنچRنانسRRرگرم مRسائRلاRRلهیبRRودRند کRRه زRندگ ا .در غRیر اRیRنصRRورRتبRRاید از سRRیاسRتروز دRنRیا بRRا خRبر بRRودRند :بدل هایی از شخصیت های مسلمین بعد از مدتی برای گزارش به لندن رفتم ,وزیر بعد از خواندن گزارش و اقداماتم بسیار خوش حال شد و گفت که به خاطر این موفقیت ها دو راز مهم را در اختیار تو خواهیم :گذاشت :راز اول ده نفر دور میزی بودند یک نفر شبیه امپراRطور عثمانی (مسلط به ترکی و انگلیسی ) یک نفر شبیه شیخ السالم (احمد افندم) یک نفر شبیه پادشاه ایران (مسلط به فارسی و انگلیسی ) یک نفر شبیه عالمی شیعی در دربار(مسلط به فارسی و انگلیسی ) یک نفر شبیه مرجع تقلید شیعیان (مسلط به فارسی و انگلیسی ) هر یک از این ها نویسنده ای با خود داشتند که آنچه می گفتند را ثبت می .کردند وزیر مستعمرات گفت که این پنج نفر در نقش آن اصلی ها هستند همه اطالعات گردآوری شده از قسطنطنیه ،ایران و نجف را در اختیار این ها می گذاریم آنگاه آنها خود را به جای شخصیت های اصلی فرض می کنند و به پرسش ها ی ما پاسخ می دهند ،نتیجه اندیهش های این افراد 70درصد با افکار اصلی .ها یکسان است نتیجه این اقدامات :دریافتن چگونگی اندیشه های شخصیت های اصلی :به عنوان آزمایش از مرجع تقلید بدلی پرسید آیا جنگ ما شیعیان ،با این حکومت سنی (عثمانی ها) متعصب جایز است ؟ او جواب داد :به این دلیل که سنی اند جنگ با آنها جایز نیست چون مسلمانان با هم برادرند اما از این جهت که آنان امت را آزار و شکنجه می دهند جنگ با آنها جایز است و این از بابت امر به معروف و نهی اRز منکر است تا دست از آزار ما بکشند ،و چون دست کشیدند به حال خود رهایشان می کنیم همفر پرسید نظر شمRا در مورد نجس بودن یهودیان و مسیحیان چیست ؟ او جواب داد :آری این دو فرقه نجسند (افکار نجسی دارند) چون ما را کافر می دانند و پیامبر ما را دروغ گو (چون دعوت او را نمی پذیرفتند) همفر گفت :پس چرا در صحن مطهر علی این همه خاکروبه و نجاست است ؟ او جواب داد :بدون شک اسالم نظافت را دلیلی بر اRیمان دانسته است ولی چه باید کرد .کمبود آب و نپرداختن عثمامنی ها به نظافت شهر علت است نکته ی جالب این بود که این مرجع تقلید بدلی به جز جمله آخر ،کامال مطابق با اظهارات .مرجع حقیقی بود که قبال از او پرسیده بودم از شیخ السالم پرسیدم آیا اطاعت از خلیفه ی عثمانی واجب است ؟ فرد بدلی گفت :آری مانند وجوب اطاعت از خدا و رسول به چه دلیل ؟ .به علت آیه ای از قرآن که می فرماید :اطاعت کنید از خدا ،رسول و مسئوالن امور خود سو َ م مرِ ِ الر ُ منْك ُ ْ ل وَ اُولُوا اال َ ْ منُوا اَطِيعُوا الل ّ َ ين آ َ ه وَ اَطِيعُfوا َّ يَا اَيُّهَا الَّذ ِ َ نساء 59 :اما فایده ی این شبیه سازی چه بود ما با چگونگی تفکر پادشاهان و عالمان مسلمان سنی و شیعه آشنا شده و راه کارهای .الزم را برای عکس العمل آنها در مسایل سیاسی و دینی می یابیم اگر دریافتی که مسلمان چگونه بر مذهب و دینش دلیل می آورد ،می توانی پاسخ های آماده ای در رد آن ارائه کرده و این جواب ها برای خلل افکندن در باورهای .مسلمانان کافی است ضمنا افراد بدلی هم از اهالی کشور مورد نظر بودند که به علت تماس زیاد با شخصیت های اصلی از طرف جاسوسان بریتانیا پیشنهاد شده اند چون هر گاه تو با فردی مدت طوالنی معاشرت کنی با خلق و خو و رفتار او آشنا شده .و کم و بیش می توانی نقش او را بازی کنی :نتیجه برای ایجاد تفرقه در منطقه و تزلزل در عقاید مسلمین به این اشخاص بدلی نیاز .داریم :نقاط ضعف مسلمین(راز دوم) .1اختالف ميان شيعيان و اهل س ّنت؛ اختالف بين حكومتها و مردم؛ اختالف میان حکومت های ترک و فارس و اختالف میان عالمان و حکومت. .2نادانی و بی سوادی عمومی ،تقریبا در سرتاسر ممالک اسالمی .3نبودن شناخت و آگاهی از اوضاع روز و جمود(یخ بستن ذهن و انعطاف ناپذیری) فکری و تعصب .4بی اعتنایی به زندگی مادی ،زیاده روی در عبادت به امید بهشت .5استبداد و ستم حکومت های دیکتاتوری نسبت به مردم .6نا امنی راه ها و قطع رفت و آمد .7آشفتگی اوضاع بهداشت عمومی وRیراRنRیکRRشورRها ،دRشRتها و بRRسته شRRدنرودRها و کRRمیکRRشتزار ها 8. .9اRگرچRه بRRسیار بRRه قRRرآRناRفRتخار مRیکRRنند اRما بRRه دRسRتوراRتآRنعRملنRRمیکRRنند ‏RتنرRتRشمRنظم و سRRالح کRRافRی .10ن RداRش ا .11آRلودRگRیبRRازارRها ،خRیابانها و هRمه جRا. همفر بRRه اRیRنحRقیقتتRRلخ اRشارRه RمRیکRRند کRRه اRسRالم کRRوچRکتریRنسRRازRگارRیو هRماهنگی با اRیRنکRRمبود ها ن Rدارد اRما الRزRم اRسRتکRRه مRسلمانانرا در ناداRنRیو بRRیخRبریاز واRقRعیت .اRسRالم نRRگRه داRشRتو اRجازRه Rن Rداد کRRه بRRه حRقایRقدRیRنپRRیبRRبرند :احکامی که روشنگر مبانی و اصول دین اسالم است دورRیاز تRRفرقRه و تRRوصRیه بRRه هRمبستگی َو اْ Rع َتصِ ُموا ِبَ RRح ْب ِلRRRاِهّلل َجRمِي َع ًا َو َالَ Rتَ RRف َّر ُقوا 1. .2تRRوصRیه بRRه آRموزRشو پRRرورRش .3تRRوصRیه بRRه فRRعاRRلیتو اRبRتکار َطRلَب ْ لمْ Rسل ٍِم َو ُمْ Rسل َِمة. اRRل ِعلْ ِم َفRRر َ ِيضةٌ َعَ Rلي ُ ِّآُ R ‏Rالِ Rض... يْ َ Rر َفRRسِ ُيروا ِف RRا فRRيRRلدنRيا حRسنة و فRRي .4تRRوصRیه بRRه لRRزوRم بRRهتر سRRاخRتنزRندگRیمRادRیمRنهم مRنيقولر ّRبRنا آRتRنا ا االخرة حسنة وري ب َ ْي َن ُه ْم .5توصیه به مشورت و نظر خواهی در زندگی ا َ ْم ُر ُه ْم ُش َ .6توصیه به احداث شوارع و راه های ارتباطی فَا ْم ُشوا فِي َم َناکبِ َها .7توصیه به بهداشت و درمان Rالِ Rض َجRمِي َع ًا8. يْ َ Rر تRRوصRیه بRRه آRباداRنRیو سRRازRندگRی ُه َو ا َّ Rلذِي َخRل َق َلُ RRك ْم َمRا ِف RRا تRRوصRیه بRRه نRRظم و نRRظماRمرکRم 9. .10تRRوصRیه بRRه اRقRتصاد سRRاRRلم مRنال RمRعاشلRRه ،ال RمRعاد لRRه. ‏RیسرRتRشبRRا بRRهRره RگRRیریاز پRRیشرفRته تRRریRنسRRالح ها َو ا َRع ُِّدوا َلُ RRه ْم .11تRRوصRیه بRRه تRRاس ا َمRااْ Rسَ Rت َط ْع ُت ْم مْ ِRن ُقَّ Rو ٍة لَّ Rلذِي َعRلَ ْي َّهِنِبRRاRْ Rل َم ْع ُرو ِRف 12. تRRوصRیه بRRه اRحRتراRم و پRRاسدارRیاز حRقوقزRنان َو َلَّ ُ RRهنمُْ ِRث ا ِيم ِان .13تRRوصRیه بRRه پRRاکRیزگRی اRRل َّن َظافَةُ م َ ِRا نRRال َ :نقاط قوت مسلمین پRRایبRRند نRRبودRنبRRه تRRعصباتقRRومRیو ن RژادRی ،زRبانو فRRرهنگو س RواRبRق1. تRRارRیRخی .2.رRبا ،اRحRتکار ،زRنا ،ش RراRبو گRRوشRتخRوکبRRراRیآRنانحRراRم شRRده RاRسRت بRRسیار بRRه عRاRRلمانRشاندRلRبستگیدارRند3. .4جRهاد را واRجRبمRیداRنRند .5.بRRر اRیRنبRRاورRند کRRه اRسRالم سRRربRلند اRسRتو وا Rالتر از آRنچRیزینRRیست 6. ‏RلکRسRالمRیحRراRم اRسRت .کRRلیسا سRRازRیدر مRما Rا .بRRه نRRماز ،روزRه Rو حRج اRهمیتزRیادRیمRیدRهند 7. زRنانRشانحRجابسRRختیدارRند و فRRساد بRRه آRنRهRا راRه RنRRمییRRابد 9. ‏RبسRت10. .اRمر بRRه مRعروRفو نRRهیاز مRنکر بRRراRیRشانواRج اR کRRسRنRسانRیرا مRسلمانکRRند ،بRRراRیRشاز هRمه دRنRیا بRRهتر اRسRت11. ا .بRRه بRRاور آRنRها هر پس بنابراین باید زمینه گسترش نقاط ضعف و نابودی جنبه های نیرومندی آنها با ادله و .براهین محکم عرضه شود :اقدامات برای گسترش نقاط ضعف ‏RهانRتRمRیز از سRRویهر گRRروRه1.R ‏Rلبی آ داRمRنزدRنبRRه اRخRتالفاتمRذهبیبRRا نRRگارRشمRطا Rا ،نRRگه داRشRتنمRسلمیندر جRهلو نRRاداRنRیبRRا جRلوگRیریاز تRRاسRیسمRدارRسو اRنRتشار کRRتابRهRا2. .تشویق مردم به این که فرزندانشان را به مدارس دینی نفرستند تRRروRیRج تRRنبلیو جRلوگRیریاز فRRعاRRلیتزRندگRی ،دRلRسرد کRRردRنمRردRم نRRسبتبRRه اRمور مRعاش3. دRنRیوی :اRثRباتحRقانRیتشRRاهانمRستبد از طRریRقاRشاعه ی اRحادRیRثیمRانRند4. .سلطان سایه ی خدا بر زمین است السلطان ظ ّ ِل اهلل فی االرض اتRRا اRمRنیراRه Rها ،تRRشویRق راRه RزRنانبRRا دادRنپRRولو اRسRلحه بRRه دزدRی5. فRRراRهم سRRاخRتنمRوجRب ن از کRRارواRنها جRلوگRیریاز تRRوسRعه بRRهRداRشRتو تRRروRیRج اRفRکار جRبریو قRRدرRی(قRRضا و قRRدر)6. .یعنی همه چیز از سوی خداست و درمان بیماری نتیجه ای ندارد ثRRابRتنRRگه داRشRتنمRسلمیندر قRRحطیو فRRقر7. ...بRRه فRRساد کRRشاندنحRکام آRنRها بRRا رواRج ش RراRبخRوارRی ,قRRمار و 8. از بRRینبRRردRنمRوضوع پRRلیدیو نRRجسبRRودRنکRRافراRن(مRسیحیانو یRRهودRیا )ن 9. پیامبر همسر یهودی (صفیه) و مسیحی (ماریه) داشت ،مگر ممکن است همسران .پیامبر نجس باشند جRهRانRیبRRودRناRسRالم را بRRاید از بRRینبRRرد10. .القای این جمله که دین اسالمی برای یادآوری تو(پیامبر) و قبیله ی توست .انه و لذکر لک و قومک چRاپقRRرآRنهایق RالبRیو تRRحریRفی11. با حذف آیه های مربوط به جهاد ،امر به معروف و آیات اهانت آمیز نسبت به یهودیان و مسیحیان :بدین ترتیب راز دوم یک کتاب بود با نام چگونه اسالم را نابود کنیم بنابراین راز دوم ،به عنوان خط مشی وزارت مستعمرات در شکست اسالم در مدت یک :قرن بود که در موافقت نامه ی 14ماده ای تنظیم شده بود هRمکارRیگRRستردRه RبRRا اRمRپراRطورRیروRسRیه1. هRمکارRیبRRا فRRراRنRسه بRRراRیتRRنظیم بRRرنامRه هRماهنگبRRراRیسRRرنRگونکRRردRناRسRالم 2. فاتRیراRنبRRا عRثمانRی3. داRمRنزدRنبRRه اRخRتال ا ‏RلکRسRالمRیبRRه اRقواRم غRیر اRسRالمRی4. واRگذارRیقRRسمتیاز اراRضRیمRما Rا .بعدا تقویت آنها تا مثل خاری در چشم مسلمانان باشد طRرح نRRقشه هایدRقRیقبRRراRیتRRجزیRه اRیراRنو عRثمانRی5. .با شعار تفرقه بینداز حکومت کن مدینه :به یهودیان بندر اسکندریه :مسیحیان شهر یزد :به زرتشتیان موصل :به یزیدیان تRRبلیغ مRذاRهبسRRاخRتگیدر مRناطRقاRسRالمRیتRRا 6. .هر فرقه خود را مسلمان واقعی بدان و دیگران را کافر و واجب القتل .اRشاعه ی زRنا ،ل RواRط ،ش RراRبخRوارRی ،قRRمار بRRازRیو بRRیبRRند و بRRارRی7. بRRیRعتنا کRRردRنآRنانبRRه تRRولRید و بRRاRالبRRردRن8. مRسلمین ا ، ‏RیRقRتصاد مRلی نRRا بRRود ا .مRصرفمRواد مRخدر ...و :وظیفه همفر در مورد محمد بن عبدالوهاب (شیخ چه کارهای باید بکند) تRRکفیر هRمگیمRسلمانانکRRه مRذهباو را نRRپذیرند1. ‏RتRمRکاناRنRهRداRم بRRنایکRRعبه بRRه بRRهRانRه ی مRحو آRثار بRRتپRRرسRتی2. در صRRور ا تRRشویRقق RبایRلعRرببRRراRیسRRرپRیچیاز دRسRتوراRتعRثمانRیها3. وRیراRنسRRاخRتنزRیارRتRگاه RهایمRسلمانان(مRبارزRه RبRRا بRRتپRRرسRتی)4. 5. گRRسترشنRRا اRمRنیو آRشوب .چRاپو اRنRتشار قRRرآRنجRدید بRRا کRRم و زRیاد کRRردRنآRیاتو سRRورRه Rها 6. به جز انهدام مکه(چون خطرناک بود) و نگارش قرآن تازه(حاضر نبود در مقابل .قرآن قد علم کند) بقیه موارد تقریبا انجام گرفت :اظهار دعوت وهابیت در اواسط سال 1143ه.ق محمد بن عبدالوهاب تصمیم به تشکیل آیین جدید گرفت فعالیت های اصلی به دو حوزه تقسیم شدند :از نظر دینی : محمد بن محمد بن عبدالوهاب عبدالوهاب از نظر سیاسی محمد بن سعود محمد بن سعود :اشکاالت محتوایی هRمفر در اRیRنکRRتابگRRفته کRRه در سRRاRل 1713بRRا مRحمد دRیدار کRRردRه Rو او بRRه 1. تRRرکRیو فRRارRسRینRRیز مRسلط بRRود .در حRاRلکRRه او فRRقط عRربRیمRیداRنRستو طRبقش RواRهد مRعتبر آRنزRمان 10سRRاRRله بRRود طRبقبRRرخRیمRنابRع پRRیدا شRRده RبRRعد از رژRیRم ص RداRم ،فRRردRیبRRه نRRام اRیوبصRRبری2. پRRاشا کRRه تRRرکبRRودRه Rو درRیادار عRثمانRیها کRRه کRRتابرا بRRراRیبRRیدارRیمRسلماناناز ‏Rت نRRقشه هایبRRریRتانRیا نRRوشRته اRس . .3شRRباهتزRیاد اRیRنکRRتاببRRه « خRاطراRتداRRلگورRکRیجRاسوسروRسRیاز اRیراRن» بRRا اRیRنتRRفاوRت :کRRه همفر فرقه ی وهابیت دالگورکی فرقه ی بابیه هRمفر گRRفته کRRه در 1710از طRرفوزارRتمRستعمراRتفRRرسRتادRه RشRRده RبRRود در حRاRRلی4. .کRRه در آRنزRماناRیRنوزارRتهRنوز تRRشکیلنRRشده RبRRود Than k You

51,000 تومان