خانه داری صنعتی (۵S)
در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونتها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.
- جزئیات
- امتیاز و نظرات
- متن پاورپوینت
برچسبهای مرتبط
- 5s
- 5S چيست
- Shitsuke
- Shitsuke چيست
- Shitsuke چیست
- ابزارهای كایزن
- اثـرات 5S
- اجرای Shitsuke
- اهداف مميزی5S
- بهبود بهره وری
- بهبود مستمر
- پاورپوينت خانه داری صنعتی (5S)
- پاورپوینت
- پاورپوینت آماده
- پاورپوینت رایگان
- تعريـف 5S
- چك ليست های مميزی 5S
- خانه داری صنعتی
- دانلود پاورپوینت
- دانلود پاورپوینت آماده
- دانلود پاورپوینت رایگان
- عوامـل مؤثـر در اجرای 5S
- فواید اجرای 5S
- كایزن
- گزارش ممیزی
- مراحل اجرایی SEIRI
- نتایج اجرای 5S
- نمايشی كردن كنترل ها
امتیاز
خانه داری صنعتی (۵S)
اسلاید 1: خانـهداري صنعتـي (5S) به نام خدا
اسلاید 2: مجموعه اي از استانداردها و فعاليتهايي كه در قالب يك نظام فرهنگي/ مديريتي بر ايجاد محيطي سامان يافته ، مرتب، پاكيزه، زيبا، دلپذير، خلاق، و حفظ آن تأكيد دارد.تعريـف 5SNARIMA
اسلاید 3: چيست ؟5S يك سيستم اوليه و مقدماتي براي بهبود بهره وريو كيفيت بر اساس نظم و پرهيز از درهم ريختگي محيط كار و زندگي عاملي براي انگيزش افراد ، بهبود بهره وري و ايمني از ابزارهاي كايزن يا بهبود مستمر با نتايجي كه فوراً قابل مشاهده است. نياز به سرمايه گذاري اوليه بسيار كم برگرفته از حروف اول پنج كلمه ژاپني NARIMA
اسلاید 4: فوائد ونتايج اجراي 5Sعمر ماشين آلات و تجهيزات طولانـيتـر شده و اثربخشي آنها افزايش مييابـد.استفاده از فضاهـاي موجـود، بهينه ميگـردد.مسافتهـاي جابجايـي و حمل و نقل كاهش مييابـد.زمانهـاي جستجو و بطور كلـي زمانهـاي تلف شده، كاهش پيدا ميكنـد.خلاقيت افراد رشد كرده و تفكـرات سازمانـي بهبـود مييابـد.افراد، بـه محيط كاري خـود افتخار ميكنند.تجارت شركت بيشتـر شده و بازارهـاي بيشتـري بـه دست ميآورد.محيط كار تبديل بـه محيطـي ايمـن شده و كار كردن در آن راحتتـر مـيشـود.NARIMA
اسلاید 5: 1- Seiri2- Seiton(نظم وترتيب)3- Seiso(تميزي ونظافت)4- Seiketsu(حفظ ونگهداري)5- Shitsuke(توسعه فرهنگ مشاركت)تشخيـص و جـداكردن اقلام ضـروري از غيرضروري و دورريختن اقلام غيرضروري(ساماندهي/ پاكسازي)چيدمان درست ومناسب اقلام ضروريكنـار گذاشتن كامل اقلام غيرضروري وتميزكـردن محيط كـارنگهـداري و كنتـرل محيـط كـار در شرايـطمنـاسب بـراي تـداوم اجـراآموزش ساماندهي، نظم، نظافت و انظباطبه كاركنـان بـراي تقويت مشاركت در اجـراNARIMAفصـل اولاجزاء 5S 382
اسلاید 6: اهداف :5Sگسترش افرادي كه كايزني فكر كنندگسترش گروههاي كاري خوب وبا مشاركتگسترش مديراني براي رهبري عملي بهبوداصلاح زيـربناهـا براي معرفي تكنولوژي پيشرفته كايـزنايجاد محيط كاري تميز، راحت، ايمن و بهرهورNARIMA
اسلاید 7: 5S در اين موارد مي تواند به شما كمك كند :حمل و نقل اقلام مورد نياز ، به مسافتهاي طولاني احتياج دارد.مناطق (ايستگاههاي) كاري و راهروهاي عبور و مرور از هم جدا نشده اند.قسمت عمده اي از فعاليتهاي درحال انجام ، غير ضروري هستند.محيط كار ، ساماندهي نشده و پر از اقلام غير ضروري است.اشتباهات زيادي در انجام كارها رخ مي دهد كه باعث افت بهره وري و كيفيت مي گردند.حجم دوباره كاريها زياد است.تحويل محصولات، هميشه با تأخير همراه است، درحاليكه سطح اضافه كاري هم بالاست.1234567NARIMA
اسلاید 8: 5S در اين موارد مي تواند به شما كمك كند (ادامه) :موجودي مواد اوليه ، درجريان ساخت و محصول نهائي خيلي زياد است .تجهيزات دفتري (اداري) و ماشين آلات توليدي وسايل كثيف هستند و درجه خرابي آنها بالاست .سقفها، ديوارها، پنجره ها و چراغها كثيف هستند و اتاقهاي كاري/ سالنهاي توليدي از نور كافي برخوردار نمي باشند.محلهاي كار ايمني ندارند و حوادث و خسارتهاي زيادي اتفاق ميافتد كه ناشي از عدم وجود ايمني در محيط كار است .وسايل (امكانات) عمومي از قبيل غذاخوريها، قسمت كمدهايافراد، حمامها وموارد مشابه، غير بهداشتي هستند.89101112NARIMA
اسلاید 9: مفاهيـم و تكنيكهـاي اجرائـي آن ساده بـوده و بـراي همه قابـل فهم و درك است.اجـراي آن مستقل از اندازه و نـوع تجارت سازمـان است.نتايج آن خيلـي زود بـراي همه قابل مشاهده است.انسانها، بطور ناخودآگاه تميـزي، نظافت، ايمنـي و راحتـي را دوست دارنـد.برنامـه اجرائـي آن نيـاز به سرمايهگـذاري نسبتاً اندكـي دارد.چرا 5S خيلي زود توسط سازمانهاي مختلف پذيرفته مي شود؟NARIMA
اسلاید 10: سازماني كه را با موفقيت اجرا مي كند 5Sبهره وري بالائي داردروحيه ها در آن بالا ست براي افراد امنيت دارد در تحويل دقيق استهزينه هاي اضافي ندارد كيفيت حداقل ثابتي دارد PMSDCQاثـرات 5S بطور كلي اجراي موفقيت آميز در همه مراحل PQCDSM تأثير دارد5SNARIMA
اسلاید 11: NARIMAتعـريـف SEIRIپاكسـازي / ساماندهـيكنـار گذاشتن اقلام غيـر ضـروريشناسايـي و جداكردن اقلام غير لازم بـه منظور حذف آنها از محيط كـارمرتب كردن اشياء بر اساس قواعد يا اصولي معين و از پيش تعيين شدهتشخيص ضروري از غير ضروري و اتخاذ تصميمات قـاطع و اعمال مديريتاولويـت براي رهايـي از غير ضروريهـا است.
اسلاید 12: مراحل اجرائي Seiri :1- شناسائي اقلام متعلق به ديگران و وارهائي آنها2- شناسائي اقلام ضروري و غير ضروري3- طبقه بندي و وارهائي اقلام غير ضروري4- درمورد اقلام غير ضروري ، عمل مطابق Seiton NARIMA383
اسلاید 13: برخي از اقلام غير ضروري :1- تجهيزات توليدي و اداري، مواد اوليه، وسايل، ابزارها، لوازم برقي و مكانيكي، مواد بسته بندي و لوازم التحرير شكسته، فرسوده و غير قابل مصرف 2- مواد خارج از رده، تاريخ مصرف گذشته 3- كتب و مدارك بي ارزش، ويرايش منسوخ و يا نسخه هاي اضافيNARIMA
اسلاید 14: NARIMAمراحل اجرايي SEIRI
اسلاید 15: نظافت و پاكيزگيتميز و پاكيزه كردن كامل محيط كار و اجزاي آن به نحوي كه هيچ چيزو هيچ جائي كثيف نباشد.شناسائي ، بررسي و اصلاح منابع ايجاد كننده آلودگيهاNARIMASeiso چيست ؟384
اسلاید 16: اولين گام در جهت خودكفائي براي رفع خرابيها،عيوب و نواقص دستگاهها، ابزارآلات و تجهيزات توليدي/ دفتريشناسائي و رفع مشكلات عادي و جزئي كه هنوز در مراحل ابتدائي هستندتميزي محيط كار و ارتقاء كيفيت ، بهره وري و ايمنيمزاياي Seiso:NARIMA385
اسلاید 17: سه سطح در اجراي Seiso :NARIMA3- جستجو براي يافتن علل و منشأ ايجاد كننده آلودگيها و نيز خطرات و مشكلات بالقوه/ بالفعل و تلاش براي حذف اين علل1- نظافت كامل در گستره سازمان و بانگرش كلان2- نظافت جزء به جزء اجزاي محيط كار ، اشياءموجود در آنها و بررسي و كنترل آنها386
اسلاید 18: جستجو براي يافتن هرآنچه كه محتاج به تميزي/نظافت است.اولويت بندي اشياء/ اقلام/ اماكن براي نظافتتعريف (ودرصورت امكان، مستندسازي) استانداردهاي تميزكاريانجام عمليات تميزكاري مطابق برنامه و درقالب كار گروهي (توجه به منشأ ايجاد كننده آلودگيها)مقايسه نتايج با استانداردهاودرصورت لزوم،تكرار مراحل فوقاصلاح اقلام/ اشياء/ اماكن درصورت لزوم مراحل اجـراي Seiso:123654NARIMA387
اسلاید 19: توصيه هائي در انجام Seisoبرنامه ريزي از قبلاحساس مسئوليتتوجه به مسائل شخصي مرتبطپذيراي نظرات تذكر دهندهتوجه به زيبائيهاكار گروهيNARIMA388
اسلاید 20: انجام ساماندهي مطلوب و جلوگيري از بهم خوردن نظم ونظافت محيط و حفظ سلامت آن بطور مستمر و دائمي حفظ وضعيت مطلوب و جلوگيري از بهم خوردن نظم و نظافت محيطحفظ ميزان معيني از ساماندهي ، نظم ، نظافت و استمرار آنهااستاندارد سازيحفظ و نگهداريSeiketsu چيست ؟NARIMA389
اسلاید 21: رقابتي كردن اجراي 5Sمميزي مديريتي از اجراي 5Sفعاليتهاي مهم در اجراي Seiketsu :ايجاد نگرش در همة افراد5Sتوسعة استانداردسازي و صدور دستورالعمل ها ايجاد فضايي دلپذير در محيط كارساده سازي فعاليتهاي كنترلي و نمايش دادن آنهاNARIMA3810
اسلاید 22: چـه موقـع از اصول نمايشي كردن كنترلهـا استفاده كنيم ؟وجود امكان اشتباه در بكارگيري تجهيزات و دستگاههاوجود خطرات بالقوه و بالفعلوجود امكان اشتباه در محل قرارگيري اشياءوجود ضرورت براي ذكر موارد احتياط و يادآوريهاوجود ضرورت براي ذكر نكات خاص نگهداري/ مراقبتوجود ضرورت براي رجوع به دستورالعملNARIMA
اسلاید 23: ملكه ذهن شدن ( نهادينه شدن) قواعد و دستوراتآموزش پاكسازي، نظم و ترتيب و نظافت به افراد، براي اينكه تك تك آنها مستمراً اين كارها را به منظور حفظ سلامت محيط كار انجام دهندتمرين، تاآنجاكه افراد طبيعتاً كارشان را درست انجام دهندتغيير عادت نادرست و ايجاد عادت مطلوبآموزش توأم با ترويجShitsuke چيست ؟NARIMA3811
اسلاید 24: اجراي Shitsuke :1- آموزش2- تيم سازي / تقويت روحية كار گروهي3- استفاده از همة افراد در تدوين استانداردها و چكليستهاي اجرائي و كنترلي4- تشويق و تبليغ رعايت مقررات توسط همة كاركنانNARIMA3812
اسلاید 25: سه نكتة مهم در اجراي Shitsuke:انگشت گذاشتن روي عيب و نقصها بدون تلاش درجهت از بين بردن يا تصحيح علل آنها،كاري بيهوده است.انسان براي جايگزين كردن روش آسان بجاي روش درست ، بسيار مستعد است.اجراي فعاليتهاي 5S، يك كارگروهي است ودرگروه، همة اعضاء بايد باهم كار كنند،باهم فكر كنند وباهم عمل كنند. كوچكترين اشتباه نيز مي تواند به معناي شكست باشد.1- بدانيم 2- بياموزيم 3- اطمينانحاصل كنيمNARIMA3813
اسلاید 26: :Seiton هفت اصل مهم در اجراي تعيين جاي مشخص براي اقلامنشان گذاري اقلام و محل آنها با برچسبقراردادن اقلام درشرايطي كه زمان جستجو براي آنها حداقل باشداستفاده از روش FIFO در انبارها (اولين صادره از اولين وارده)قراردادن اقلام درشرايطي كه دسترسي و استفاده از آنها ساده باشدجداسازي اقلام عمومي و اختصاصي نگهداري اقلام پراستفاده در نزديكي محل استفادهNARIMA38141234567
اسلاید 27: شنونده خوبي باشيدفداكار باشيدروحية كار گروهي را در خود تقويت كنيدوقت شناس باشيدمحيط كاري خود را هميشه تميز و مرتب نگهداريدبه قوانين ايمني احترام بگذاريدخود را در موفقيت سازمان سهيم بدانيدبا مردم با لبخند برخورد كنيدبرخي از اقدامات مفيددر توسعه فرهنگ ( پيشرفته)5S5SNARIMA
اسلاید 28: :5Sچند نكته مهم در اجرايNARIMA38155Sدرك درست از فلسفة اجراي 5S1اجراي كار عملي (تئوري محض كافي نيست)2حمايت مديريت ارشد از كميتة اجرائي 5S و برنامه هاي آن3تشويق آنهائي كه قوياً همكاري مي كنند4نگرش به 5S به عنوان يك برنامه دائمي5عدم تقليد محض و كوركورانه از ديگران6فراگير كردن فرهنگ 5S در كل سازمان به عنوان يك ارزش75S5S
اسلاید 29: 1- سوابق آموزش پرسنل را درقالب ‹‹پرونده هاي آموزشي››جمع آوري و نگهداري كنيم.2- سوابق مشاركت كاركنان را درقالب برگه هاي حضورو عكسهاي دسته جمعي جمع آوري و نگهداري كنيم.3- سوابق هزينه هاي انجام شده را درقالب اسناد و مدارك مالي جمع آوري و نگهداري كنيم.4- نتايج را درقالب عكسهاي قبل و بعد از اجراء ويا سطح كيفيت( محصولات/ خدمات) و درآمدهاي سازمان ، طبقه بندي ، جمع آوري و نگهداري كنيم.5S سوابق NARIMA
اسلاید 30: :5S مميزي - براي تعيين درجة اجراي در سازمان و واحدهاي آن، توسط گروه مميزين ( زير نظر كميتة )،انجام مي گيرد. - در مميزي از يك چك ليست آماده شده از قبل استفاده مي گردد.- مميزي ،مستقل است.به اين مفهوم كه مميز نمي تواند واحد خودرا (سازماني/ اجرايي) مميزي نمايد.5S5S5SNARIMA
اسلاید 31: 2- تعيين واحدها/ نقاط مستعد براي خطا3- گزارش دهي مستقل به مديريت براي تصميم گيرياهداف مميزي 5S1- تعيين درجة اجراي در سازمان و واحدهاي آن5S4- فراهم كردن توصيه هائي براي اجراي بهتر 5S5- ايجاد انگيزه براي اجراي ، از طريق ايجاد رقابت بين واحدها5SNARIMA
اسلاید 32: 3- تعيين نفرات تيم مميزي9- پيگيري رفع اشكالات5- انجام مميزي در محل(براساس چك ليست)7- گزارش دهي6- نمره دادن به واحد (محاسبة نمرة واحد)8- درخواست تشويق4- تهيه/ اصلاح چك ليست مميزي براي واحد مورد نظر2- تأييد انجام مميزي1- درخواست انجام مميزي توسط واحد مميزي شوندهفرآيند مميزي5SNARIMA
اسلاید 33: :5S چك ليستهاي مميزي - براي واحدهاي مختلف و كل سازمان ، بطور مستقل تهيه ميشود . - در اختيار مميزين و نيز واحد مميزي شونده قرار ميگيرد .- در قالب فرم چك ليست ثبت ميگردد .- مميز ، براساس اين چك ليست ، بدنبال يافتن جواب براي سؤالات خود است .- در فرم چك ليست ، محلي نيز براي ثبت مشاهدات مثبت و منفي مميزي در نظر گرفته ميشود .- براساس نياز واحدها و نيز خواسته هاي 5S(مربوط به واحدها) ، توسط گروه مميزي تهيه ميشود .NARIMA
اسلاید 34: - براساس چك ليست از پيش تعيين شده است . - جواب دادن به سؤالات چك ليست توسط مميز، از طريق مشاهده ، بررسي، كنترل سوابق و نيز سؤال و جواب ، امكان پذير ميباشد.- مشاهدات مثبت / منفي مميز بايد درمحل مربوطه در فرم چك ليست ثبت شوند.- نتيجه گيري مميز (تطابق/ عدم تطابق) بايد مشخص باشد.مميزي در محل :NARIMA
اسلاید 35: نحوة امتيازدهـي به واحدهـا:قدم اول :قدم دوم :توجه : حداكثر امتياز قابل كسب توسط يك واحد، در اين روش 100 امتياز ميباشد.سؤالات چك ليست را با توجه به ميزان تأثير آنها در بهره وري، كيفيت، هزينه ها، تحويل، ايمني و انگيزشكاركنان، به سه دستة خيلي مؤثر، مؤثر و كمتر مؤثر تقسيم كنيد. نمرة چك ليست را به اين ترتيب حساب كنيد :( تعداد سوالات خيلي مؤثر * 3 )+(تعداد سوالات مؤثر * 2 )+( تعداد سؤالات كمتر مؤثر)= نمرة چك ليست NARIMA
اسلاید 36: نحوة امتيازدهي به واحدها :قدم سوم :قدم چهارم :امتياز هر سوال را به اين ترتيب حساب كنيد : حال، سؤالات پاسخ مثبت را در چك ليست مشخص كرده و به اين ترتيب به آنها نمره دهيد.مجموع نمرات، نمرة واحد را نشان ميدهد. = امتياز سؤال كمتر مؤثر 100نمرة چك ليست= امتياز سؤال مؤثر 100نمرة چك ليست2 = امتياز سؤال خيلي مؤثر 100نمرة چك ليست3++NARIMA
اسلاید 37: معرفي چك ليست مميزي امتياز كسب شده توسط واحد نكات مثبت ومنفي مشهود در مميزينام واحد مميزي شونده، مدير مربوطه، تيم مميزي وتاريخ مميزي توصيه هاي انجام گرفته توسط مميز / تيم مميزي به واحد بر چسبهاي مورد استفاده در مميزي پيشنهادتشويق فرد / گروه / كل افراد مندرجات گزارش مميزي :1234456NARIMA
اسلاید 38: 1- برچسب براي الصاق در محلهايي كه SEIRI در آنها به طور كامل به اجرا در نيامده است.برچسبهاي مميزي : 2- برچسب براي الصاق در محلهايي كه SEITON در آنها به طور كامل به اجرا در نيامده است .3- برچسب براي الصاق در محلهايي كه SEISO در آنها به طور كامل به اجرا در نيامده است .اينجا نياز به SEIRI دارد دارد SEITON اينجا نياز به اينجا نياز به SEISO دارداينجا نمونه اي عالي از اجراي 5S است 4- برچسب براي الصاق در محلهايي كه در آنها به طور كامل اجرا شده و اثر بخش است.5S NARIMA
اسلاید 39: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S عوامل متعددي بر اجراي سيستم 5S، تأثير ميگذارند. شدت اثر برخي از اين عوامل به حدي است كهاجرا يا عدم اجراي اين سيستم، منوط به آنهاست. شدت اين تأثير وابسته به عوامل و شرايط و ماهيـت خاص هر سازماني است. بطور كلي ميتوان اين عوامل را در پنج دسته طبقهبندي نمود:1- عوامـل بـرون سازمانـي2- عوامـل درون سازمانـي3- عوامـل فـردي4- عوامـل كـاري5- عوامـل سيستمـيچكيـده:NARIMA3816فصـل دوم
اسلاید 40: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S از جمله عوامل اثرگذار بر اجراي 5S، عوامل برون سازمانـي ميباشند. ماهيت خـاص اين عوامل موجب مـيشودكه تأثير آنها عموماً بصورت غير مستقيم باشد اما اين امر از اهميت آنها نميكاهد زيرا گاهي تأثير و تعيين كنندگييك نيروي غير مستقيم، بيش از يك عاملـي است كه تأثيـر مستقيم دارد. عوامل اثرگذار برون سازمانـي شامل دو دسته عمده ميباشند كه اين دو دسته عبارتند از:1- عوامـل اثرگـذار برون سازمانـي:1-2- عوامـل نزديـك1-1- عوامـل دور: عواملي ميباشند كه بسيار كلان و عمومي بوده و فراگيري آنها عموماً در حد ملي يا فراتر از آن ميباشد. تأثير اين عوامل عمدتاً بصورت نامحسوس يا با واسطه است. اين عوامل عبارتند از:NARIMA1-1- عوامـل دور3817
اسلاید 41: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S فرهنگ ملي در هر كشوري بيانگر باورها، رفتارها و كاركردهايي است كه جنبه عمومي دارند و در واقع اين امور وجهتمايـز مردم يك كشور از مردم ساير كشورها ميباشند. به علت ويژگي تكرارپذيري و يكسان بودن آن، در مـواقع و مكانهاي مختلف براي يك مردم خاص، ميتوان فرهنگ ملي را شخصيت ملي يك كشور محسوب نمود.اهميت اين امر در اين است كه اين شخصيت ملي تا حدود زيادي جزو شخصيت فردي مردم آن كشور نيز ميگرددكه تمام رفتار و باور آنان را تحت كنترل نسبي خود در ميآورد. به همين دليل اگر كار كردن و ارايه كار در بالاترينسطح كيفي و اجرايي و همچنين پذيرش و همراهي با تغييرات مثبت، جزئي از فرهنگ ملي يك كشور باشد، مسلماًپيادهسازي سيستم 5S كه در بردارنده همين مفاهيم است بسيار امكان پذيرتر و ماندگارتر است.الف- فرهنگ ملـي:NARIMA3818
اسلاید 42: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S فرهنگ مذهبي در هر كشوري بيانگر دستورالعملهاي اخلاقي و عقايدي است كه برگرفته از دين يا اديان موجود درآن كشور ميباشد.تأثيرگذاري اين عامل بستگي به چند عامل دارد. اولاً ميزان باور مذهبي مردم تا چه حدي است؟ثانياً تأثير اين باورها در رفتار فردي آنان تا چه ميزان است؟و ثالثاً ديدگاه آن دين خاص راجع به كار، كيفيت كار و رفتار اقتصادي آنان چگونه است؟همسويي اين باورهاي ديني با واقعيات دنياي امروز و نيازمنديهاي جامعه و سازمانها، از عوامل مؤثر بر حسن عملكردسازمانها خواهد بود.ب- فرهنـگ مذهبـي:NARIMA3819
اسلاید 43: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S نظام اقتصادي موجود در يك كشور و حتي نظام اقتصادي عمده موجود در دنيا از عوامل مؤثر در عملكرد يك سازمانميباشند. بلوك بنديهاي اقتصادي، و قدرت هر يك از اين بلوكها از ديگر عوامل تأثيرگذار ميباشد. پيمانهاياقتصادي بينالمللي و منطقهاي، متناسب با ميزان فراگيري و محتواي اين پيمانها ميتوانند سرنوشت اقتصاد يك كشور را تعيين نمايند چه رسد به سرنوشت و نحوه عملكرد سازمانهاي ملي يا فراملي موجود در اين كشورها.در بعد درون كشوري نيز نظام و قوانين اقتصادي مانند ميزان نرخ بهره بانكها، ميزان ماليات، نحوه تخصيص اعتبارات،قوانين صادرات و واردات، ميزان حمايتهاي دولتي، نحوه دخالت دولت در اقتصاد، نرخ تورم، ميزان رشد اقتصادي، ماهيت اقتصاد ملي (كشاورزي يا صنعتي يا . . . بودن) و . . . از عواملي اساسي و قدرتمند در نحوه عملكرد يك سازمان ميباشند.ج- نظـام اقتصـادي:NARIMA3820
اسلاید 44: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S مبحث قدرت و حاكميت در يك كشور، در قالب نظام سياسي آن كشور بيان ميشود. نظام سياسي و اقتصادي يككشور عموماً رابطه بسيار نزديك و تأثيرگذاري با هم دارند. جهتگيريهاي سياسي هم در بعد ملي و هم در سطح بينالمللي علاوه بر اينكه بيانگر جهتگيريهاي اقتصادي ميباشند، بيانگر موضعگيري ساير كشورها و نحوه ارتباطسياسي و همكاري اقتصادي آنان خواهد بود.جايگاه مردم، حقوق آنان و حق مالكيت آنان از جمله مسائل مهم ميباشد.علاوه بر حقوق داخلي و ملي، حقوق بينالمللي و جايگاه حقوق خارجيان در كشور نيز از جمله مسائل بسيار حياتياست كه ميتواند مشوق سرمايهگذاري و حضور خارجيان بوده يا مانع از حضور و ارتباط آنان گردد.1-2- عوامـل نزديـك: عواملي ميباشند كه نسبت به عوامل دور، محدودتر و خاصتر بوده و فراگيري آنهانيز كمتر بوده و محيط نزديك سازمـان را در بر ميگيرنـد. ولي عمومـاً تأثيـر اين عوامل محسوستر و مؤثرتـر از عوامل دور ميباشد. اين عوامل عبارتند از:د- نظام سياسـي و حقوقـي:NARIMA3821
اسلاید 45: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S انتظارات و حق انتخاب مشتري، از جمله قويترين عواملي ميباشند كه سازمانها را بسوي استفاده از 5S سوق ميدهند. مشتري نه تنها بطور عمدتاً نا آگاهانه زمينه ساز گرايش سازمانها بسوي تغيير ميگردد. بلكه حتي ميتواندجهت، شدت و گاهي نوع تغيير را نيز بطور مستقيم يا غير مستقيم براي سازمان تعيين نمايد.عوامل گوناگوني در چگونگي و شدت تأثير مشتري، اثرگذار ميباشند كه ميتوان به طور كلي آنها را به دو دسته تقسيم نمود.1- عوامل مربوط به مشتري: مانند، وفاداري و دلبستگي مشتري كه موجب ارائه اطلاعات و پيشنهادات گردد.2- عوامل مربوط به سازمان: مانند به كارگيري سيستمهاي نظرسنجي و دريافت نظرات، ايدهها و خواستههاالف- خـواست و حمايـت مشتـري:NARIMA3822
اسلاید 46: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S همانند مشتريان كه از دو بعد متفاوت بر عملكرد سازمان تأثير ميگذارند، عرضه كنندگان و تأمين كنندگان نيز نقشيدوگانه دارند و با توجه به تغييراتي كه در ماهيت ارتباط و همكاري يك سازمان با عرضه كنندگان و تأمين كنندگانشپديد آمده، هم سرنوشت و نحوه عملكـرد عرضه كنندگـان و تأمين كنندگان بـراي سازمان مهم شده و هم سرنوشت و نحـوه عملكـرد يك سازمان براي عرضه كنندگان و تأمين كنندگان حائز اهميت فراوان ميبـاشد، زيـرا سرنوشت و نحوه عملكـرد همه آنها بطـور غير قابـل انكاري به يكديگـر گـره خورده است. چگونگي و شدت تأثير اين آيتم نيز همانند آيتم مشتريان شامل دو بعد ميگردد كه يك بعد آن مربوط به خود سازمـان و اهميتـي كه به دريـافت نظرات عرضه كنندگانش ميدهـد، ميبـاشد و بعد ديگـر آن مربـوط به عرضه كنندگان و تأمين كنندگان، و ميزان اهميتـيكه به انتقال ديدگاههايشان و بهسازي سازمان مربوطه ميدهند، است.ب- خـواست و حمايـت عرضه كنندگـان و تأمين كنندگـان:NARIMA3823
اسلاید 47: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S افزايش رقابت و اشباع شدن بسياري از بازارها از جمله واقعيات قابل توجه براي تمامي سازمانها ميباشد. رقبا تمامتوان خويش را بكار گرفتهاند تا لااقل بتوانند سهم بازار خود را حفظ نمايند و در صورت امكان، سهم ساير سازمانهارا كاهش دهند. در اينچنين محيط پر رقابتي، سازمانها بقاء خود را در يافتن شيوهها و استراتژيها و قابليتهاي جديد و مؤثرتر ميبينند. بسياري از اوقات تأثيري كه رقبا بر سازمان ميگذارند تا به اجبار بسوي تحول حركت نمايد بيشاز عوامل مثبت ميباشد.ج- رقبـا و رقابـت:NARIMA3824
اسلاید 48: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S الف- باور، تعهد و حمايت مديريت ارشد و هيأت مديره:پيادهسازي اين سيستم با ساير سيستمها و روشها در درجه نخست منوط به باور مديريت ارشد سازمان و هيأت مديره،راجع به ضرورت استفاده از اين سيستم و ابراز حمايت كامل و واقعي از آن ميباشد.ب- باور، تعهد و حمايت مديران مياني و سرپرستان:باور و حمايت مدير ارشد سازمان از بكارگيري 5S بسيار مهم است ولي اگر اين باور و حمايت در سطوح پايينتر كه اجراي عملي اين سيستم بر عهده آنان است وجود نداشته باشد، اجراي كامل آن بسيار مشكل خواهد شد.ج- فرهنگ سازماني:فرهنگ و جو سازماني و چگونگي ماهيت و جهتگيري آن در قبال پذيرش تحول نسبتاً گسترده و عميق ناشي از پيادهسازي 5S و آمادگي و قابليت براي اجراي آن، تأثير مستقيم و قدرتمندي دارد.2- عوامـل اثرگـذار درون سازمـانـي:NARIMA3825
اسلاید 49: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S د- تـوان مالـي:پيادهسازي اين سيستم، مستلزم بهرهگيري از منابع مالي سازمان ميباشد. هزينههاي پيادهسازي 5S به دو صورتمستقيم (مربوط به خود 5S) و هزينههاي غير مستقيم (ناشي از تغيير يا تعطيل ساير سيستمهاي موجود) است.هـ- سابقه و نتيجه پيادهسازي سيستمهاي مشابه:سابقه و نتيجه پيادهسازي ساير سيستمهاي نسبتاً مشابه، موقعيت آميز بودن يا شكست خورده بودن آن سيستمها ونحوه تأثيرگذاري آنها بر اركان مختلف سازمان، از فاكتورهاي مؤثر بر پيادهسازي 5S است.و- تركيب نيروي انساني:با توجه به اينكه پيادهسازي و بكارگيري اين سيستم بر عهده كاركنان سازمان است، همچنين تأثير مستقيم آن نيزشامل حال همين كاركنان خواهد شد، پس چگونگي تركيب اين كاركنان حائز اهميت است.2- عوامـل اثرگـذار درون سازمـانـي: (ادامه)NARIMA3826
اسلاید 50: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S ز- رضايت شغلـي:رضايت شغلي كاركنان، هم به عنوان يك متغير مستقل در پيادهسازي اين سيستم مؤثر است و هم به عنوان يك متغير وابسته،از نتايج پيادهسازي 5S متأثر ميگردد. كاركنان بطور طبيعي از كاركردن در يك محيط ايمن، زيبا، تميز و مرتب، لذت ميبرند.ح- تناسب شغلـي:تناسب شغلي افراد با نيازمنديهاي واقعي سازمان و با علايق و قابليتهاي كاركنان تأثير مستقيم در همكاري كاركنان در پيادهسازي اين سيستم و تداوم كار كاركنان در سازمان دارد.ت- مشاركـت واقعـي كاركنـان:با توجه به اينكه يكي از ابعاد اساسي 5S مربوط به كاركنان ميباشد لازم است كه كاركنان داراي اختيارات و آزادي عملي واقعيو مناسبي باشند تا بتوانند نقش واقعي خود را ايفا نمايند. مشاركت كاركنان اگر از روي ميل و انگيزه كافي نباشد چندان تأثيـري ندارد.2- عوامـل اثرگـذار درون سازمـانـي: (ادامه)NARIMA3827
اسلاید 51: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S ك- وجود و تخصيص امكانات لازم براي اجراء و تداوم:علاوه بر توان مالي، لازم است كه سازمان، قابليتهاي نرمافزاري و سختافزاري مناسبي را نيز دارا باشد و اينتوانمنديها را نيز در جهت پيادهسازي 5S بكار گيرد.2- عوامـل اثرگـذار درون سازمـانـي: (ادامه)ي- پشتكـار، تسلط، مقبوليـت و اختيـارات كافـي مجـري اصلـي سيستـم:مجري اصلي اين سيستم كه ميتواند يكي از مديران ارشد سازمان يا فردي برون سازماني باشد، از اين جهت كه سكاندار امور اجرايي ميباشد، لازم است كه توانمنديهاي فردي و سازماني بسيار بالايي داشته باشد.NARIMA3828
اسلاید 52: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S 3- عـوامـل اثـرگـذار فـردي:الف- شلختگـي يـا نظـم شخصـيدارا بودن ويژگيهاي فردي كه همراستا با ويژگيها و نيازمنديهاي اين سيستم باشد يك امتياز مثبت و مؤثر ميباشد. از جمله ويژگيها، برخورداري از نظم شخصي است كه نقطه مقابل آن شلختگي ميباشد.ب- تنبلـي يـا فعـال بودنداشتن روحيهاي فعال، موجب انجام بهتر و مناسبتر امور كاري و امور مربوط به اجراي اين سيستم ميگردد وليخصيصه تنبلي مانع انجام هر كار مثبتي ميگردد.NARIMA3829
اسلاید 53: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S 3- عـوامـل اثـرگـذار فـردي: (ادامه)ج- بدبينـي يـا خوشبينـينگرش افراد نيز در چگونگي كاركرد آنان نقش مهمي دارد زيرا مبناي انجام عمل، نگرش است. بدبيني موجبامتناع افراد از مشاركت مناسب ميگردد.د- ريسكپذيـري يـا ريسكگريـزيپيادهسازي 5S در واقع داراي مقداري ريسك نيز ميباشد زيرا عدم اجراي مناسب آن، كارها را ممكن استبدتر از وضعيت اول نمايد. پس روحيه ريسكپذيري مديران و كاركنان عامل مؤثري است.NARIMA3830
اسلاید 54: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S هـ- مسئـوليـتپذيـري يـا مسئوليـتگريـزيخصيصه مسئوليتپذيري نيز در پيادهسازي اين سيستم كه مسئوليت پيادهسازي خود را بر عهده تمامي كاركنانقرار ميدهد امري لازم است.و- روحيـه عـدم مشاركـت يـا روحيـه كارگروهـيبا توجه به اينكه اجراي اين سيستم مستلزم مشاركت همه جانبه و واقعي تمامي كاركنان در قالب تيمها و گروههاميباشد، پس دارا بودن روحيه كار گروهي، از ضروريات است.3- عـوامـل اثـرگـذار فـردي: (ادامه)ز- كارگريـزي يـا تعهد و وجـدان كـارعلاقه به انجام كار و انجام درست كار از ديگر ويژگيهاي مورد نياز و مؤثر ميباشد.NARIMA3831
اسلاید 55: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S ح- آرامش يـا مشكل خانوادگـيكاركناني كه مشكل خانوادگي دارند، تمركز، توجه و انگيزه كافي براي همكاري و انجام درست كارها ندارند.آرامش خانوادگي كاركنان نيز از عوامل مثبت مؤثر بر نحوه عملكردشان است.ت- سلامت يـا بيمـاري جسمـي و روانـيسلامت و تعادل جسمي و رواني، عاملي مهم در همكاري مؤثر و آگاهانه كاركنان، در پيادهسازي هر سيستم وروشي است.3- عـوامـل اثـرگـذار فـردي: (ادامه)ي- گرفتـاريهـاي شخصـي (مشكلات مالـي و . . .)هر عاملي كه ذهن كارمند را مغشوش نمايد، تأثير منفي بر عملكرد مناسب و كاراي او خواهد داشت.NARIMA3832
اسلاید 56: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S ك- تـوان علمـيقابليت علمي، سطح آموختهها و دانش كاركنان، از عوامل تعيين كننده ميباشد. گاهي سطح بالاي علمي كاركناننسبت به مجري و راهبر اين سيستم، موجب غرور اين كاركنان و امتناي آنان از همكاري ميشود.ل- تـوان تجـربـيسابقه كار و اندوختههاي حاصل از كار عملي متناسب با نوع آن تجزيه، تأثيرگذار است. جلب همكاري كاركنانبا سابقهاي كه به شيوه نادرست انجام كار، عادت كردهاند، چندان ساده نيست.3- عـوامـل اثـرگـذار فـردي: (ادامه)NARIMA3833
اسلاید 57: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S م- تـوان خلاقيـت و نـوآوريعلاوه بر توان علمي و تجربي كاركنان، عاملي كه هم اكنون از اهميتي حتي بيش از آن دو عامل برخوردار است،قابليت آنان براي ارائه و استفاده از ايدهها و روشهاي ابتكاري ميباشد. اين امر هم بر غناي اين سيستم و هر سيستم ديگري ميافزايد و هم موجب خودجوشي در پيادهسازي، اصلاح و تكامل اين سيستم ميگردد.3- عـوامـل اثـرگـذار فـردي: (ادامه)NARIMA3834
اسلاید 58: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S نوع كار و فعاليتي كه در يك سازمان انجام ميشود در نوع و عمق 5S ي كه پياده ميشود اثرگذار است. نوعكار را ميتوان بطور كلي به دوازده طريق دستهبندي نمود:الف- توليـدي يـا خدماتـي بـودن كـارب- تكنـولوژيك يـا غيـر تكنـولوژيك بـودن كـارج- ماهيـت تميـز يـا آلـوده كـارد- ماهيـت مشاركتـي يـا انفـرادي كـارهـ- فرآينـدي يـا واحـدي بـودن كـارو- پويـا يـا ثـابت بـودن كـار4- عوامـل اثرگـذاري كـاري:NARIMA3835
اسلاید 59: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S ز- سطح تخصص و تحصيـلات مـورد نيـاز براي انجام كـارح- نظم يـا بـي نظمـي ذاتـيت- ميـزان انعطافپذيـريي- خطرنـاك يـا ايمن بـودن كـارك- وروديهـاي كـارل- خروجـيهـاي كـار4- عوامـل اثرگـذاري كـاري: (ادامه)NARIMA3836
اسلاید 60: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S ويژگيهاي سيستم و برنامهاي كه قرار است در يك سازمان اجرا شود در نوع و عمق 5Sي كه پياده ميشود اثرگذار است. نوع سيستم را ميتوان بطور كلي به پانزده طريق دستهبندي نمود:الف- ماهيـت سيستـم (مديريتـي يا فنـي)ب- انگيزانندگـيج- نيازمنديهـاي اجرا و نگهداري (ميـزان نفـر- ساعت مـورد نيـاز، تخصصهـا و سطح تحصيـلاتمـورد نيـاز، امكانـات مـورد نيـاز و . . .)د- طول مـدت پيادهسـازي و اجـراهـ- فراگيـري يـا محدوديـت سيستـمو- نتـايج مرتبـط بـا كاركنـان 5- عـوامـل اثـرگـذار سيستمـي:NARIMA3837
اسلاید 61: عوامـل مؤثـر در اجـراي 5S ز- نتـايج مرتبـط بـا مديـرانح- نتـايج مرتبط با سازمـانت- سرعت دستيابـي به نتـايجي- هزينـه پيـادهسـازيك- هزينـه نگهـداريل- همخوانـي بـا فرهنگ سازمانـيم- نيـازهـاي آموزشـين- جايگاه ايـن سيستم نـزد مديريت ارشدس- جايگاه ايـن سيستم در استراتژيهـا و برنامـههـاي سازمـان5- عـوامـل اثـرگـذار سيستمـي: (ادامه)NARIMA3838
خرید پاورپوینت توسط کلیه کارتهای شتاب امکانپذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.
در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.
- پاورپوینتهای مشابه
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.