صفحه 1:
1-17
Oo SAFE FURNACE AND BOILER
@ FIRING
e
صفحه 2:
٩ کوره ها و بویلر ها (در اینجا به هردو اینها ۱6316 fire مي گوییم)داراي ظاهري
فریبنده هستندانها در زمان عملیات خطرناك و در زمان توقف بي ضرر بنظر مي رسند.
واقعیت این است که کوره ها در زمان توقف ممکن است خطر بيشتري داشته
باشد. بیشتر انفجارات کوره ها در زمان روشن کردن انها اتفاق لفتاده است.
واین در نتیجه انجام ندادن با دقت دستورالعملها بوده است.
٩ کوره ها يك قطعه تعین کننده است که رویداد هاي آن مي تولند باعث اسیب به خود
کوره و تحهیزات اطراف ان گرددکه اغلب در زمان توقف کامل واحد و از کاهش تولید
ات همراه است. که این رویداد ها صدمات شدید جاني نيز دارند.
صفحه 3:
٩ تهیه انرژي قسمت زيادي از هزینه هاي عملياتي پالایشگاه را دارسو تهیه
سوخت کوره ها بیشترین قسمت این هزینه است.و همچنن وجود هواي بیش
از حد در فرایند احتراق باعث حدر رفتن انرژي ميشود. براي ذخیره کردن
انرژي از ورود هواي خارج به داخل کوره جلوگيري کنید.
© يك برنامه عمليلتي خوب براي کوره ها ایمن. بلید در مورد اینکه چطور کوره
ها کار مي کنند. اجزاي وابسته به احتراق( هوامشعل. و» و سیستم سوخت
رسانی بحث کند.
صفحه 4:
چطور کوره ها کار مي کنند
6 ۲6۵۱ و گاز ن قشمهميرا در توسعه سيستمهايحرايتي تجليو
1توماتيكبرليخانه و صنعلیفا ميكندطرلحيكويه ها خيليكم تغيريافت
در طيسالها بسيار تجربياتيبدستلمده لما بالميزوجود هنوز هم
لنفجارلترخ ميدهد. در کویه هايبتروشيميسیشتر لنفجارلندر مان
روشنکردنم شع ای تفاقلفناده لسبسمنظور دلنستنلینم طلبو سایر
خطرلتچگونگيکار کرد کویه هرا مرور ميکنيم
© كوره يك قسمت از تجهیزات است که در اثر ازاد کردن انرئي احتراق تحت
شرلیط کنترل شده و انتقال حرارت به موادي که در حال گذر از تویب هايي
که در کف. دیواره ها و سقف کوره قراردارند نامیده مي شود
صفحه 5:
اتاق احتراق:
9 کانال سوخت گاز
همرفتي
0 تعرییف کوره: کوره درست ماندد اجاق هاي منازل کار مي کنند بالین فرق که بزرکتر
هستند. سوخت و هوا از طریق مشعل ها و هواکش تهیه مي شود و تحت شرایط کنترل شده
در اتاق احتراق مي سوزد. گر ماي ازاد شده بوسیله احتراق از طریق تویبها کوره به ماده
نفتي , اب ء بخار . هوا ويا هرچیز ديگري که داخل تیوب ها باشد منتقل مي كردد. تويب ها
مي تواند در سقف و کفه محفظه احتراق قرار داشته باشد
٩ © به علت سبك تر بودن محصولات احتراق( 935 016؟) از طریق دود کش به اتمسفر جریان
بيدا مي كند.كاهي اوقات به منظور افزايش جريان از يك فن نيز استفاده مي شود.
صفحه 6:
احتراق
حال كه يك دید كلي از چگونگي کار کرد کوره داریم نگاهي دقیقتر به فرایند
انجام شده در آن يعني احتراق مي پردازيم. احتراق انچنانکه در لين کتاب به
کار رفته است به معني سوحتن يك سوخت تحت کنترل است . لین عمل در
محفظه احتراق کوره زملني اتفاق مي افتد که سوخت با اکسیژن موجود در
هوا به سرعت ترکیب گردد
٩ سه چیز براي ایجاد احتراق لازم است
اکسیژن هوا
ex
7 يك منبع جرقه
صفحه 7:
سوخت
95 کوره هاي پتروشيمي ماده نفتي . گاز یا هر دو انها را مي توانند بسوزانند.
سوخت كازي بايد قبل ازاينكه بسوزن با هوا مخلوط كردد. سوخت
oil sa اأ0ا؟) نیز باید بصورت ذرات ریز (210۳0121۳09) و بخار تبدیل
شده و با هوا ترکیب گردد. سوخت هاي نفتي و گازي ترکیب هايي از
هیدروژن و کربن هستند که به عنوان هیدروکربن شناخته شده اند. و زماني
كه هيدرو كربن مي سوزد دو عامل فوق با اکسیژن ترکیب شده و تولید بخار
اب و 02© مي كنند.
صفحه 8:
سوحت
٩ بیشتر وقت ها سوخت نفتي مشعل ها در کوره هاي پتروشيمي مخلوط سنگین کف برج ها
سوخت نفتي ممکن است فقط يك جزء باشد ویا تركيبي از چندین منبع باشد اما
ويژگي که واقعا بر عملیات مشعل تاثیر مي گذارد ویسکوزیته سوخت مي باشد. بدین
منظور براي کاهش ویسکوزیته سوخت هاي سنکین در مشعل انها رابا بخار اب حرارت مي
دهند. تا مطمین شهند که مشعل مي تهلند سوخت را ائملیز کند. اغلب لازم است که با رنج
0 تا 450 ۴ حرارت داده شوددر بعضي ازاوقات ترکیبات سنگین کف برج خلا در
دماي 700 ۴ از طریق سیکل لوله هاي |01 األا به همراه اضافه مواد نفتي بازگشتي به
برج به طرف مشعلها ي کوره پمپ مي شود
ا © مع ةتف ندند
صفحه 9:
٩ سوخت هاي گازي ممکن است شامل هیدروین (گاهي اوغات (BO) 9 مقادیر کمي از كاز
هاي سنگین نیز باشد.گازهاي خنلي مانند نیتروین و دي اکسید کربن و بخار اب نیز
ممکن است در سوخت هاي گازي موجودباشد . معمولا مقادبرخيلي کمي از اکسیژن در
سوخت گازي موجود است.
٩ اگر سوخت شامل هیدرون است باید در موردپرژ کردن محفظه احتراق قبل
از 0۴۴ ]91| بسیار مراقب باشیم . پرژ کردن يك عملیات حيلتي براي /
از مواد قلبل اشتعال که در زمان از کار نداختن
اما در صورت وجود هیدروینبا رنج و:
كوره به داخل محفظه احتراق نشت كرده است مي تواند بحراني باشد.
© زملني كه سوخت مي سوزد حجم زيادي ازكاز هاي داغ 935 أألا؟ ايجاد مي شود. براي
© مثال سوختن 101113 از سوخت با 200 متر مكعب از هولبا دماي 70 تولید 1300 متر
مكعب از كاز داغ مي كند.
صفحه 10:
سوحت
اين كاز كرماي خود را به تيوب هاي کوره داده و سرد و منقبض مي گردد.حجم 1300 فوت
مكعب از اين كاز در زمان رسيدن به دود كش به 400 فوت مكعب كاهش بيدا مي كند.
٩ کوره ها با در نظر گرفتن اين انقباظ و انبساط ها طراحي مي گردد. البته احترای, با تنظیم
سوخت. میزان مکش هوا کنترل مي گردد . حدود يك چهارم گرماي تولید شده در کوره از طریق
خارج شدن از دود کش تلف مي شود.
0 نکته خيلي مهم را که بلید بیاد داشته باشید لین است که سوخت استفاده شده به طور مستقیم
بر روي گرماي کوره. خوردگي,جمع شدن ذرات. و.. تاثیر مي گذلرد. و براي تفییر سوخت باید
ارزيابي ريسك انجام شود.
* نكته خيلي مهم: ربسك کار در ارتفاع قبل از هر كاري در داخل كوره بليد ارزيابي شود.
بعد از ماها يا سالها نيازبه تعويض اجر. تيوب .جنكه ها و..است و جنانجه لين خطر ديده نشود
ممکن است باعث حوادث و اسیب هاي جدي شود.
صفحه 11:
هوا
سوزاندن سوخت با مقدار دقيقي از هوا (که هواي تئوري نامیده مي شود) مقدار
اکسیژن مورد نیاز را فراهم مي سازد.هیچ مقدار از سوخت کنار گذاشته نمي شود و
همه سوخت سوزانده میگردد. هرچند که ترکیب کامل سوخت و هوا براي چنین
احتراقي غیر ممکن است بنابراین براي سوختن همه سوخت. کوره هاي پالايشگاهي
باید اجازه ورود مقدار بيشتري از هوا رابراي سوختن همه سوخت بدهند.
© با نكاه كردن به داخل کوره امکان ندارد مقدار دقیق هوا رابه درستي مشخص کرد
لذا درست لین است که براي قضاوت در مورد مقدار هواي اضافه بلید به انالیز الا
5 بيردازيم . هرجند كه شعله هاي دود معمولاهواي كافي وجود ندارد.
صفحه 12:
هوا
© دستگاه 01553 براي تجزيه كازهاي خروجي بكار مي رود. لين دستكاه يك حجم از از كاز
هاي خروجي از نقطه اي نزهيك خروجي محفظه احتراق مي كيرد ودرصد حجم دي
اکسیدکربن و 602+02 را اندازه گيري مي کند. تعیین میزان CO معمولا حذف مي
گردد زیرا در صورتي که گاز خروجي شامل اکسیژن باشد 00 وجود ندارد.
چارت صفحه 11و12 توضیح داده شود
مواد قابل احتراق در 935 أألا؟ نبلید وجود داشته باشد در غیر لین صورت هواي لازم
براي احتراق باید بلافاصله تنظیم گردد.
کنترل صحیح هواي اضافي به چند لیل مهم است . در صورتي که مقدار زيادي هوا گرم شده
تا دماي دود کشش وجود داشته باشد سوخت از بین مي رود
صفحه 13:
هوا
٩ ناكاقي بودن هواي اضافي مشکلات زیر را به دنبال دارد
کامل نبودن احتراق
افزابیش حرارت محفظه احتراق
بیخورد شعله
٩ احتراق ناکامل باعث به هدر دادن سوخت خواهد شد زیرا مقداري از ان به علت کم بود هوا
سوزانده نمي شود و يول از دود کش خارج مي شودو همچنین ممکن است سوخت سوزانده
نشده در صورت افزایش ناگهاني هواي ورودي به کوره باعث انفجار شود.
٩ کاهش جزي هواي اضافي از طریق بستن هواکش ها و دمپر صورت مي گیرد كه موجب بالا
© رفتن دماي محفظه احتراق مي گردد. در لین حللت تیوب ها کوره حرارت کافي براي ایجاد
کك بدست مي اورد.
صفحه 14:
هوا
کاهش هواي اضافي موجب بلند تر شدن طول شعله ها نیز كرديده كه ممكن است با تیوب ها
تماس پیدا نمایند. این وضعیت برخورد شعله نامیده مي شود.
بر خورد شعله در زملني که طول و یا پهناي شعله افزلیش پیدا کند وبا تیوبها برخورد نملید ویا
ضعیف سوختن شعله اتفاق مي افتد.
شعله درجه حرارتي در حدود 2500 F دارد در مثال ما ماده نفتي در يك تیوب تمیز از جنس
فولاد ضد زنگ داراي دمليي 9000۴ باشد. تحت لین شرلیط در صورتي که شعله با تیوب تماسي
نداشته باشد دماي تیوب حدود975 ۴ خواهد بود. حال وقتي که شعله با دماي 2500۴ با
تیوب برخورد کند دماي تیوب به سرعت بالا مي رود لایه از ماده نفتي نزديك تیوب خيلي داغ
خواهد شد و ممکن است تبدیل به کك گردد .
کك يك علیق خوب است فرض کنید لایه اي به ضخامت 1/8در تیوب تشکیل شده و شرايطي که
موجب برخورد شعله مي گردد نیز بوجود آمده باشد ایا ما مي توانیم به کار ادامه دهیم
صفحه 15:
هوا
٩ زیرا به علت اثر عایق کك ایجاد شده در درون تیوب دماي پوسته آن در
حدود 1175۴ خواهد بود در این دما مقاومت تیوپ يك پنجم موقعي است
که دماي آن 975 ۴ بوده است. تيوپي که مقاومت ان کم گردیده دچاره
yield ous, شده و نهایتا پاره مي گردد. حتي اگر لوله پاره نگردد فلز داغ
روي سطح تیوب به طور پیوسته اکسید و ضخیم مي گردد
8 به علت خطرات فوق اپراتور هاي بخش تشعشع باید شعله درون کوره را هر ٩
ساعت يك بار بازرسي کنند و همه تیوپ هاي درون محفظه احتراق باید از
© طریق دریچه اي قابل رویت باشد
صفحه 16:
هوا
٩ پارگي تیوپ به صورت نشتي هاي کوچك شروع مي شود و مشاهده فوري ان زمان
كافي براي از کار انداختن اضطراري واحد با روش هاي رایج را ایجاد خواهد کرد.
0 اگر نفت پا يك ماده سبکتر در درون کویل باشد رنگ شعله بیرون امده از قسمت
نشتي بصورت ابي کم رنگ خواهد بودکه دیدن آن مشکل است . رنگ ناشي از نشتي
ی ماده هیدرو گربنی سنگسن گر شلبیه به نگ ge ped aS باشد. گافی اوغات
که پارگي تیوب با هشدار همرا نباشد از کار انداختن اضطراري واحد را
کند در این حالت مقداري از خوراك وارد محفظه احتراق شده ولي بیشتر ان به
صورت دوده بسیار سیاه رنگي از طریق دودکش به بیرون خواهد رفت.
اب مي
صفحه 17:
هوا
ار به منظور پرژ معمولی تیوبها استفاده مى شود.
(blowdown drum) ales با این همه ماده نفتی به چای رفتن به ظرف ٩
از
به همراه بخار از طریق سوراخ بزرگ ایجاد شده در تیوب خارج و به درون
محفظه احتراق ريخته شده شبکه اجری داغ موجب احتراق ماده نفتی شده
و دریچه مربوط به انفجار کوره باز میکردید.
صفحه 18:
هوا
٩ مطلب اضافه دیگر برکنترل هوا و تشکیل کک درون تیوپ . توزیع گرما در
محفظه احتراق است . در بهترین شرایط توزیع گرما یکدست نست گرما
خيلى زياد در یک نقطه می تواند باعث ایجاد کک گردد.
٩ برای توزیع مناسب گرما تا جای امکان موارد زیر را انجام دهید:
# مقدار مشابهی از سوخت را برای هر مشعل به کار ببرید.
* همه هواكش هارا به مقدار مساوى باز كنيد
* هواكش هاى مربوط به مشعل های خاموش را ببندید.
* اجازه ندهید که اختلاف دما در نقاط محفظه احتراق بیشتر از 100 ۲ گردد.
٩ گاهی اوقات به منظور کمک به اپراتور در یک شکل نمودن توزیع دما
ترموکپل ها یی در پوسته تیوب ها نصب می شود.
