تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۲۸ اسلاید خلاصه ای از حکومت بنی امیه در تاریخ اسلام + حاکمان اموی و مدت حکومتشان + نسب خاندان امویان فایل “لایه باز” جایگزین شد

جواد غفاری

صفحه 1:
ااام خلاصه ای از تاريخ حکومت امویان گردآوری : جواد غفاری . آبان ۱۳۹۵

صفحه 2:
اس حورم مضو جز مججة جين مم6 ۶ماه جر که ‎te‏ > جرک 1 من ‎gon ‏مانس شد رمدي ‎ABO IO‏ ‏0 سک دكن جک ا ‏کم اک منک 5 ‎+ emir © Kip s 51: ‏عع‎ 0 ops 2 ۱ ‏م : 8 5 عم‎ 3 1 : ‏كن حورم مني‎ 6/0 4 "٩: ‏ا‎ ‎3 5۰ lorry 1 ‏جم ماو‎ 3 = sl ‏هم | مني 2م‎ 3 ۳1 ‏مس من ته مخ‎ % ‏لم‎ em O a TS 3 3 ‎

صفحه 3:
. معاویه بن اب بجا 4 6 & مد عم نام خلفاى بنى اميه به ترتیب زمانی . يزيد بن معاويه . معاويه بن يزيد مروان بن حكم عبدالملک بن مروان ولید بن عبد الملک . سلیمان بن عبد الملک ۸ عمر بن عبد العزیز ‎٩‏ رد ین عیدالملک ۰.هشام بن عبد الملک ‏۱ ولید بن یزید بن عبدالملک .يزيد بن الوليد ‏۳.براهیم بن الولید بن پزید ‏۴مروان بن محمد بن عبدالملک ملقب به حمار (مروان حمار) ‎

صفحه 4:
خلافت بنی امیه ۲سا رد ماه و هنت روز بسیاری از مورخین عبدالملک را موسس اصلی حکومت اموبان می دانند و برخی او را موسس دوم. بعد از معاویه بن لبی سفیان می خوانند. عبدالملک مروان با سیاستی زیر کلنه توانست هر سه رقیب سیاسی خود را کنار بزند. از مهمترین کارهای معاویه می توان به تامین امنیت داخلی و گسترش فتوحات خارجی ار کرد. یکی از مهمترین شورش ها در زمان معاویه. قیام خجربن عدی بود که خلافت را حق فرزندان علی- علیه التلام - می دانست اما قیام حجر بن عدی به آسانی توسط حکمران کوفه «زیاد بن ابی سفیان»شکست خورد. لا فتل حجر بن عدی به فاجعه ای در جامعة ن روز اسلامی تبدیل شد تا جایی که معاویه در حال احتزاره جريان قتل حجر بن عدى را به ياد می آورد.

صفحه 5:
عربیت» مبنای نخست مشروعیت خلافت امویان حکومت معاویه حکومت عربی تمام عیار بود آنچنان که جاحظ نویسنده پرآوازه قرن سوم هجری (۰۱۶۰-۲۵۵) آسن راحکومت «عربی اعرابی » می ‎ily‏ امویان در تمام دوره حکومتشان مجری نظریه «برتری عرب بر عجم » بودند و این عربگرایی در طی این روره نودساله روزبروز شدیدتر و پررنگ تر شد.

صفحه 6:
0 عربيت» مبناى نخست مشروعيت خلافت امويان ل ار دراد ی * امویان برای مشروعیت مردمی یافتن لازم است چند نکته مورد توجه قرارگیرد. نخست ان که توسعه حکومت مسلمانان در دوره خلفای راشدین آنچنان سریع بود که اقوام مغلوب عمدتابه همراهپذیرش اسلام. رهبری سیاسی اعراب ‎ems 7‏ ۱ ۳ كلا سیاسی در شام. ایران و مصر به دست اعراب افتاد/و ‎eres‏ توت تردند. ‎‘slot gyal‏ ن معنا بود که لااقل برای چند دهه. از ‎Ener enna‏ ار|سلام را یه همراه حاکمان عربی پذیرفتند و اطلاعی از و روحیه و گرایش جدی در بین این دسته از مسلمانان برای داشتن حکومتی غیرعربی | ‎ne‏ تن خودبخود حکومت عربی - اسلامی برای آنان بنوعی پذیرفته شده بود و این یعنی داشتن نوعی از مشروعیت. البته خواهیم دید که امویان. بسیاری از ‎ee‏ ی ار دوعت بها برش وصت مو ود و اطاعت خود درآورده بودند و برش تیغ عربیت بیشتر برای کسب مشروعیت در بین همان گروه عربهایی بود که حکومت را حق خود می دانستند.

صفحه 7:
عربیت» مبنای نخست مشروعیت خلافت امویان [| نکته دوم آن که از آنجا که حکومت اعراب بر مسلمانان در لین دوره بطورکلی پذیرفته شده بود.اینک این حکومت عربیباید به شکلی با عنصر غالب يعنى عرب رفتار مى کرد که اد رشا انبا را فراهم آورذ: جرا كه : ‎i‏ ‏حاكم. و اكر امويان موفق مى شدند يشتيبانى مجموعه جهان اسلام مشکل چندلنی نمی داشتند. ‎wll‏ بیش از هر چیزه جتی 1 وقعی تنهادند و پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) بر سر همان عقیده کهن جاهلی بازگشتند. به نظر می رسد نخستین بار این خلیفه دوم بود که دریافت اگر می خواهد به استظهار اعراب حکومت کند. باید این فرهنگ جاهلی را بپذیرد. لذا علی رغم برخی سختگیربهایش در امور دينى؛ به صراحت در مقابل حکم قرآین و سنت مبنی بر برابری و برادری همه مسلمانها ایستاد و فرمان برتری عرب بر عجم را صادر و اجرا کرد.

صفحه 8:
عربیت» مبنای نخست مشروعیت خلافت امویان 7 ۱۱ دبنی. به دست آوردن وجاهت و مقبولیت مردمی با استفاده از ابزار دینی است. شواهد فراولنی در دست است که نشان می دهد بنی امیه تلاش گسترده ای به کار بردند تا حکومت خود را مورد تایید دین و منصب خلافت را دینی و شرعی و الهی پنمايانند.

صفحه 9:
فتوحات معاویه معاویه برای اولین بار ناوگان دریایی مسلمین را ایجاد کرد و فتوحات اسلامی را از سمت جنوب, غرب. و شرق گسترش داد. معاویه در غرب توانست قبرس, کوس و رودس را فتح کند همچنین در آسیای صفیر پیشروی کرد و تا درو ۰ هاى قسطنطنيه بيش.رفت. در قسمت شمال آفریقا فتوحات رابه مرکزیت قیروان ادامه و در جبهة شرق هم به کلبل و بخارا و سمرقند حمله کرد. معاويه قبل از مرگش برای پسرش یزید بیعت گرفت و در سال ۶۰ هجری (۶۸۰میلادی) فوت کرد. سه تن از فرزندان صحابه با بیعت یزید مخالفت کردند: عبدالله بن زبیربن العوام. عبدالله بن عمر و حسین بن/ علی - علیه الشلام -. مخالفتی که به جنگ با آنها انجامید. در سال ‎6٠‏ هجرى عبدالله بن زبير و حسين بن على - عليه السّلام - از مدينه به مكه رفتند. عبدالله بن زبير 6 572 4ك انا کرد اما حسین - علبه الشلام - تصميم كرقت به كوفه: برود وريا كمكى:شيعيان خود. بر عليه يزيد قيام كند كه سرانجام او و يارانش در حادثه كربلا به شهادت رسيدند.

صفحه 10:
يزيد بن معاويه لآ سال شصت هجرى قمرى معاويه دركذشت و بسرش يزيد طبق بيعتى كه بدرش از مردم برای وی گرفته بود زمام حکومت اسلامی را در دست گرفت. یزید به شهادت تاریخ» هيج گونه شخصیت دینی نداشت؛ جوانی بود حتی در زمان حیات پدر. اعتنایی به اصول و قوانین اسلام نمی‌کرد و جز عیاشی و بی‌بندوباری و شهوترانی سرش نمی‌شد و در سه سال حکومت خود. فجایعی راه انداخت که در تاریخ ظهور اسلام با آن همه فتنه‌ها که گذشته بودهکابقه نداشت. ‎eeeenn) iI 7‏ على عل السلام راكه سبط بيغمبر اكرم:ضلى الله عليه و آله.و سلم بود با فرزندان و خويشان و يارلنش با فجيعترين وضعى كشت و زنان و كودكان و اهل بیت پیغمبر رابه همراه سرهای بریده شهدا در شهرها گردانید و در سال دوم «مدينه» را قتل عام کرد و خون و مال و عرض مردم را سه روز به لشکریان خود مباح ساخت و سال سوم «کعبه مقدسه» را خراب کرده و آتش زدا!!

صفحه 11:
معاويه بن يزيد يس از يزيدء مطلبق با سنتى كه معاويه كذاشته بودم فرزند يزيد كه او هم معاويه نام داشت به حكومت رسيد ولى او با لين كه در دستكاه جناي تكارلنه اموى رشد و تربيت يافته بودبه شدت از جنايات جد و يدرش دلكير بود. لذا براى مردم خطبهاى خواند جدش رابه سبب نزاع با امام علی علیه‌السلام که سزاوارتر از اوبه خلافت بود و پدرش رابه خاطر هوسرانی و فسادش و قتل حرم رسول خدا صلی اه علیه و لله و سوزاندن کعبه ذم نمود و پایان خلافت سفیانیان را اعلام کرده. امر خلافت را به مردم سپرد. پس از او آل مروان از بنی‌امیه به ترتیب زیر زمام حکومت اسلامی را در دست گرفتند:

صفحه 12:
مروان بن حکم مروان بن حکم. داماد عثمان و سرسلسله بنی مروان و اولین خلیفه از نسل «بنی حکم» که مروانیان به او منسوبند. او از چهره های پلید و کثیف تاریخ است. پدرش, ابی الماص بن امیه. از استهزاء کنندگان پیامبر بزرگ اسلام که مطرود آن حضرت نیز بود. در طی حکومت خود در مدینه بدترین ناسزاها را بر سر منبر به علی بن ابیطللب می داد و می گفت: کار بنی امیه و پلیه های حکومت ما جز با سب علی علیه السلام و لعن و کوبیدن او محکم و استوار نشودا! در صورتیکه او از کسانی بود که می گفت: دفاعی که علی علیه السلام از عثمان کرد هیچ که دیگر نکردا! مروان در زمان خلافتش سرزمین «فدک» را که معاویه به طور غصب. یک سوم آنرا به او داده بوده همه سهام آن را جزو اموال خودش قرار داد. مروان قامتی دراز و خلقتی آشفته داشت بطوریکه او را "خیط باطل " یعنی دراز قد منحرف لقب داده بودند. دوران خلافت او خیلی کوتاه و کم دوام بود و بنا بر نقل روایات او به دست همسرش (ام خللد) که قبلا زن یزید بود در رمضان ۶۵ ه ق» مسموم شد. بعضی گویند که "ام خللد" از شدت خشم و کینه. بالشی بر روی او گذاشت و او را خفه کرد و به هلاکت رسید.

صفحه 13:
عبد الملک بن مروان وا ۱۱ ۳ ۰ مستار در کوفه بدست زبیریان شکست خورد و مختار ک؛ بدالملک موقعیت را مناسب دید و عراق را به تسلط خویش درآورد و بعد حجاج بن یوسف ثقفی را مامور فتح ‎uy eae ees oe‏ مكه شكست داد ولبن زبير در اين جنك كشته شد. عبدالملي توانست خوارج راجا نيروى نظامى سركوب كند و در نتيجه دوباره سرزمين هاى اسلامى را در زير يرجم امويان متحد كرد. عبدالملك بن مروان به خلافت امويان اعتبار بخشيد. او زبان عربى را زبان رسمى و ادارى حكو ‎lg eee ee‏ ,| كار گذاشت و سکه های جدید اسلامی ضرب کرد. او دیوان های مختلفی برای کارهای ادارای و حکومتی وضع کرد(چیزی شبیه وزارتخانه يا سازمان های امروزی) از دیگر کارهای عمدة عبدالملک ساختن مسجد السَخره یا همان بیت المقدس در اورشلیم بود. نکته این - ۱۲ ۱ ۱ آل 255 مسلادى مام شد. و قاعدتا لين بنا در طول جنگ با لین زبیر در حال ساختن بود. ‎ee‏ ار او ۰ که که عیدالملک قصد داشت بیت المقدس را جایگزین کمبه کند تا مسامین. آنجا به ‎ ‎ ‎ ‎ ‏بروند. چون مکه در دست عبداللّه بن ‎ ‎

صفحه 14:
وليد بن عبد الملک ۹۶ ‏ی رس ول بن عبدالملک به خلافت نشسث [عاتا‎ meegerm meted ‏دیری/۵ ۵17۷ ۷بلادی) ولید در کار ساختمان سازی بسیار فعال بوه و از ساختن بئاهای‎ ‏مختلف حمایت می کرد. در زمان او مسجد النبی تجدید بنا شد. و مسجد جامع اموی در دمشق,‎ GE ‏ساخته شد.همچنین در زمان ولید. فتوحات اسلامی به اوج خود رسید و سرزمین‎ ‏ماوراءالنهر .ده و اندلسی ۰ بدست مسلمانان فتح شد.‎ | یکی دیگر از حوادث مهم در زمان عبدالملک و بعد از آن در زمان ولید. حکمرانی حاکم جباری چون حجاج بن بوسف ثقفی در عراق بود. حجاج به سختی شورش های عراق را برعلیه بنی امیه سرکوب می کرد و یکی از مهمترین قیام های عراق را به رهبری ابن اشعث شکست داد.

صفحه 15:
سلیمان بن عبد الملک ل بعد از ولید سلیمان بن عبدالملک به سلطنت رسید ۶فتا ٩۹هجری(۷۱۵تا‏ ۷۱۷ میلادی) سلیمان قسطنطیه (پایتخت روم شرقی) را محاصره کرد. که به علت طولانی شدن محاصره. موفق به فتح این شهر نشد. امابه هر حال دو دهة نخست قرن هشتم میلادی شاهد گسترش فتوحات اسلامی بود در غرب مسلمین به فرماندهی موسی بن نصیر و طارق بن زیاد به انسلس و قسمتهایی از فرانسه رسیدند و در سمت شرق در آسیای مرکزی و شمال هند پیشروی کردند.

صفحه 16:
عمر بن عبد العزیز سلیمان برای عمر بن عبدالعزیز بیعت گرفت و بعد از مرگ او عمر بن عبدالعزیز و وان لیم شد. عمربن عبدالعزیز در طول دوران امپراتوری اموی یک شخصیت استثنایی بود و تنها خليفة اموى بود كه همة گروه ها و جناح های اسلامی او را به عنوان خلیفه قبول داشتند و نه صرفا به عنوان یک پادشاه جهان ‎LAF‏

صفحه 17:
#عمر بن عبدالعزيز دشنام فتن به امبرالمومنين على )ع ( را در خطبه ها ممنوع ۵. لأ عمر بن عبدالعزيز دشنام گفتن به امیرالمومنین على - عليه السّلام - را در خطبه ها ممنوع كرد(كارى كه در زمان امويان مرسوم بود) و فدك را به > فرزندان فاطمه - سلام الله عليها- بازكردائد. او كرفتن خراج از تازه مسلمانان را ممنوع كرد و بسيارى از استانداران ظالم را عزل كرد. ‎Ll‏ إما ندت حلفت أو طولاى نبود و كمى بيشتر از ؟ سال خلافت كرد.

صفحه 18:
يزيد بن عبدالملك (يزيد دوم) لأ بعد از عمرين عبدالعزيز دوباره خلافت به يسران عبدالملك رسيد. و يزيددوم به خلافت نشست. يزيد دوم دستور داد ا تماثيل و مجسمه هليى كه از مسيحيان در قلمرو اسلامى موجود است منهدم كنند. همجنين او توانست قيام يزيد بن مهلب را شکست دهد.

صفحه 19:
هشام بن عبدالملک و توقف فتوحات اسلامی آخرين بسر عبللملک بن مروان که بر تخت نشست هشام بود. هشامی که دورة نسبتاً طولانی و پرحادثه ایّ,را در &. ‎cot) egal clas‏ سر گذاشت. هشام بارگاه و دربار خودش را در شهر الرشافه. در شمال شام بنا کرد. الرضافه به مرزهای ‎ ‏امپراتوری روم نزدیکتر بود. هشام فتوحات اسلامی را درسمت روم از سر گرفت و به خوبی در سرزمین آناتولی پیش رفت اما ا ل 50 ‎ae‏ ی در درد با روم خورد و بدون دست آورد خاضی غقب نشیست ‏هشام فتوحات در سمت مفرب در شمال فرانسه متوقف شد. و دیگر هیچ وقت از آن بيشتر م مسلمین در جنگ تورس یا همان جنگ بلاط الشهدا شکست سختی از مسیحیان فرانسه خوردند(۷۳۲میلادی). شکست/ های هشام همین جا پایان نیلفت و در سمت شرق هم در مطیع کردن تخارستان به مرکزیت بلخ و ماوراء النهر(فرا رود) به ‎ea ste ‏امراكزيت‎ ‏در سمت مغرب در ‎ ‎ ‏در همین حين شورش ديكرى از سغديان در شرق رخ داد. حاكم خراسان قول داد كه هركس مسلمان شود از او خراج نگیرد ‏أما بعد با كميود منابع مالى مواجه شد و حرف خودش را يسن كرفت: سغديان شورش كردند و حتى بلخ را تصرف کردند. ‏اين شورش ها كه از مسلمانان غير عرب سر می زد؛ بعدأ به بزركترين جالش براى اميراتورى اموى تبديل شد.

صفحه 20:
وليد بن يزيد بن عبدالملى در دوره حكومت مروانيان كار به جايى كشيد كه خليفه وقت (وليد بن يزيد) كه جانشين بيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و يكلنه حامى دين شمرده, مىشدء بىمحلبا تصميم كرفت بالاى خلنه كعبه غرفهاى بسازد تا در موسم حج در آنجا مخصوصاً به خوشكذرانى بيردازدالا خليفه وقت (وليد بن يزيد) قرلن کریم را آماج تير قرار داد و در شعرى كه خطاب به قرآن انشاء کرد كفت: روز قيامت كه بيش خداى خود حضور مىيابى بكوى خليفه مرا ياره كردا!!

صفحه 21:
يزيد بن الوليد ل در سال ۷۴۴ میلادی یزید سوم در دمشق اعلام خلافت كرد و ارتش او وليد ثانی را کشتند. یزید سوم به تقوا شهرت داشت و ۶ ماه پس از آغاز خلافت مرد. ” يزيد سوم برادرش ابراهیم رابه عنوان ولیعهد خود قرار داد. اما مروان دوم. 835 مروان بن حکم. لشگرش را به دمشق آورد و اعلام خلافت کرد.

صفحه 22:
ابراهیم بن الولید لا مدت خلافت : دو ماه و چون ابراهیم بششست خبربه مروان-ین محمّد شد. مردی را بخواند از تا سل کوب مروان حمار یاراتش نامش عاصم بن یزید ین عیداللهالهلالیآي او را خلیفت خویش کرد بر ارمینیه و آذربایگان. و خود برفت با همه لشکرش از مردمان شام و جزیره و به شام شد. چون به نزدیکی حمص رسید. مردمان حمص بیرون آمدند و با او حرب کردند. پس طاقت مقاومت او نداشتند و با او صلح کردند و بیعت کردند. مروان روى به مشق نهاد. سلیمان بن هشام بن عبدالملک پیش او آمد با شکری بزرگ از مردمان شام. و حربی کردند سخت. پس سلیمان هزیمت شد و مروان به در دشق شد. ابراهیم بن الولید بیرون آمد و با او يبعت كرد و كار بدو سبرد و به متام ۱

صفحه 23:
مروان بن محمد _ مروان الحمار مدت خلافت: ۵ سال و دو ماه و يك روز نحوه كنار رفتن از حكومت مروان مرکز خلاقت رابه حزان در تركيه امروزى منتقل كرد. شورش و هرج و مرج در سوريه يراكنده شد وبه سرزمین های دیگر اسلامی سرایت کرد. شورشی که به سقوط سلسله امویان منتهی شد. خبر خلیفتی ,مزوانن محمّد عبدالملک و او را مروان الحمار گفتند و کنیت او ابوعبدالملک بود. و انن آخر خلیفتی بودازبنی مروان. و او مردی بوّد سرخ سپید, شهلا چشم ریش بزرگ دو بهری سرو محاسن سبید, قوی و مردانه, و مادر وی خراسانی بود نام ولی لباب و مولود او به خراسان بود. و چون به ملک بنشست پنجاه و شش ساله بود. و بنج سال و دو ماه و بيست و يك روز خليفتى كرد. و كاتب وى عبدالحميد بن يحبى بود و قاضى وى عثمان التميمى بود. و حاجب وی مقلاص مولای وی بود. و نقش انكشترى او: اک وت یاغافل.

صفحه 24:
شجره ملعونة ‎WwW‏ وَالشَّجَرَةَ المَلعونَةَ فى القُران وَنْحَوْفُهُمْ فَما ‎ides‏ الا طغیانا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Ls bg.» 0‏ الما التی آزیناک الا ‎[ales‏ ‏لا «و ما آن رژیلیی را که به تو نشان دادیم فقط برای آزمایش مردم بود. همچنین شجرة ملعونه (درخت تقرس شده) را که در فرلن ذکر کردهليم و ما آنها را بیم داده (و انزار) می‌کنيم اما جز طغیان عظیم),چیز بر آنها نمی‌افزاید» ‏لا اغلب مفسران لين آيه را دربارة بنى اميه مىدانندء جمعى از مفسران شن نزول لين آيه را اشارة به جريان معروفی می‌دانند که در ضمن آن پیامبر (ص) در خواب دید ميمونهايى از منبر او بالا مىروند و يائين مىآيند. اين ميمونها را بنی امیه تفسیر کرده‌اند.[۲۰آشجرة ملعونه نیز یکی از اقوام ملعونه در کلام ‏اس رای بر توا ی امه است

صفحه 25:

صفحه 26:
حرب ابر ما | پوستیان بل | معاوبه (۶-۴۱ه) حکم ‎ee‏ ra mage | مروات(سار)(۱۲۶ 6۱۳۷۶ عبر ۱۰-44 ولد اول ۹۴2۸۶ سلیمان ‎۹٩۱/۹۶‏ یزید دوم ۱۰۵۷۱۰۱ هشام MEE NO cso ads [7 OP) ‏پزید سوم‎ iA

صفحه 27:
سرانجام بنی امیه لا در سال 17 ه . ق عباسيان با تكيه بر قوای خراسانی ابومسلم خراسانی) به حکومت بنی امیه پایان دادند و بسیاری از ایشان را کشتند. یکی از امویان به ش اندلس گریخت و حکومتی در آنجا تأسیس کرد که نزدیک به سه قرن دوام یافت.

صفحه 28:
SS Ss SiS oe So Ss oS تاریحنامه طبری »ج ۰۴ محمد ین محمد بلعمی » نشر البرز » چاپ ۱۳۷۳ (کتایخانه دیحستال نو ویکی پدیا خبرگزاری فارس خب ركزارى فا بايكاه اطلاع رساني حوزه نت دانشنامه اسلامي - اهل البيت سایت پژوهشکده باقر العلوم (ع) پایگاه پژوهشی تخصصی وهابیت شناسع سایت راسخور (

39,000 تومان