صفحه 1:
خلاقیت و نوآوری تهیه کننده و مدرس : مهندس عبدالرحیم نقاش زاده OOD OOECLOGLOOOOTEGW.COM IDFO@VOCLOGLODOCOTESEW.COM 2051/۵1/۲0 0

صفحه 2:
0- نیمکره های مغز 4( نیمکره راست : خلاقیت » تصویر ها » رنگ » احساسات » نگاه کل نگر » بصیرت » درک » شناخت 04 نیمکره چپ : ارزیابی » منطق » استدلال » توجیه » تجزیه و تحلیل»‌محاسبه » واقع بینی آرزوهای محال»خوب هستند»‌اما یک ایده زمانی خلاق است که زاییده نیمکره راست مغز باشد و نیمکره چپ مغن آن را تصدیق کند. 04 تلفيق : هماهنگ کردن دو نوع اندیشه که قبلا نا مربوط بوده اند. برق از تركيب( يك مفتول فلزى و الكتريسته) ايجاد شد ى

صفحه 3:
0- تعاریف 00 ايده و فرصت : ايده : چیز جدیدی است » چیزی که قبلا وجود نداشت. فرصت : تبدیل ایده به یک کسب و کار که دیگران نیاز داشته و بریای آن هزینه کنند. 040 خلاقیت : - صلاحیتی که همه ما برای اندیشیدن به راه حل های تازه و مفید به منظور حل مشکلات داریم و بعبارتی درخشش یک اندیشه و بوجود آمدن نظر و ایده های نو بیشتر در جنبه های فکری و نظری و به فعالیت های ذهنی و طراحی» مطرح است.

صفحه 4:
م4 کشف : آشکار ساختن ر بهره برداری و به ظهور رسانیدن چیزی که وجود داشته ولی ‎ee ee oe‏ درک نکرده است(میکروب توسط پاستور » جاذبه توسط نیوتن و...) ‎ae ۱‏ ا > جدید است که قبلا ناشناخته بوده است.و بیشتر به اکتشافات اتفاقی دارد اطلاق می شود(پنیسیلین»اشعه ایکس»برق»ماشین ‎ee,‏ ‏و...)بصورت تصادفی و غير تصادفى ‎OP‏ نوآوری : عبارت است از خلقتی که ارزش قابل توجهی برای(فرد»‌گروه.سازمان» صنعت يا جامعه)دارد.و مفهومى اقتصادى و عملى دارد.و در وا 7 براى تبديل ايده هاى خلاق به محصول است كه ارزش اقتصادى بالائى دارد. 1 خلاقیت و نوآوری خلاقیت نقطه آغاز نوآوری است و بیشتر جنبه های فکری و نظری است و نوآوری بیشتر جنبه هأی کاربردی و عملی است. ۰ خلاقیت.-. فرآیند --نوآوری ‎a‏

صفحه 5:
14 اختراع و نوآوری : 1-2-0 اختراع » بیشتر حالت اتفاقی دارد و بندرت اتفاق می افتد در حالی که نوآوری » حاصلش محصولی با ارزش است. ۵4 مشتری اختراع » محققان و مشتری نوآوری » عموم مردم است. مه اختراع » در کل دنیا جدید است و نوآوری » ضرورتا در كل دنيا جديد نيست. 0 هر اختراع به جندين نوآورى مى تواند تبديل ‎ws‏

صفحه 6:
2- 7 لاه 0 ۵40 انواع خلاقیت : 0-1-0- بصورت تصاعدی و افزایشی باشد که طی گام های کوتاه و رو به جلو انجام گردد که اصطلاحا به آن(کایزنعبهبود آهسته و پیوسته رو به جلو)كويند. مانند : تحقیقات دراز مدت و بسیار دقیق برای واکسن فلج اطفال 0-142 بصورت گام های بلند و جهشی باشد. مانند : سیستم عامل ویندوز برای بار اول که به دنیا عرضه شد

صفحه 7:
مه چهار 6 خلاقیت و نوآوری 20-40 محصول(س!»۳)):نتیجه فرآیند خلاقیت و نوآوری باید محصولی(کالا»خدمات اطلاعات»سیستم ها و.....)باشد و بگونه ای که دارای ارزش و یا ارزش معنی دار و قابل توجه باشد. م0۵. مامکانات (حساباسی»):برای اينکه خلاقیت و نوآوری روی دهد باید امکانات وجود داشته باشد(عوامل تولید) © ©- معنن رآيند (وعووووم ,12)) :تكنيك های متعدد برای افزایش خلاقيت حل مسائل در سازمان به كار بست كه بايد آنها را ياد كرفت © م خلاقيت فردى 9 98 ‎Persoud und youp)A‏ ششحم ) :

صفحه 8:
۰ ۵4 حل خلاقانه مسائل 2-6-0 آكاه بودن : تحقیق وتجزیه و تحلیل رویدادها و پیش آمدها(کنجکاو بودن) و مصر بودن در رویای خود : بر رروی فکر و رویای خود متمرکز شوید و آن را هميشه احساس کنید. مهم در نظر گرفتن تمام راه حلهای مم کن را در نظر بگیرید. و ازافرادی که فکر و ایده ربا در شما مى كشند بپر‌هيزید. زییرا باعث می شوند احساس عدم موفقيت كنيد و ضمنا منطق در رابطه با ايده ها در اين مرحله نباشد. ©©-2-8- رجوع به درون : به درون خود رجوع كنيد و ذوق و قريحه را با ايده ها بياميزيد(انسان هاى موفق كارشان برايشان تفريح است).

صفحه 9:
‎٠‏ 2-2-6 ارزیابی : تمام راه حلهای ایده ها ربا بریرسی كنيد و دسته بندی نمائید. ونسبت به انتخاب یکی و يا ترکیب راه حلها اقدام نموده و غیر قابل قبولها را حذف نمائید( استدلال را وارد کنید). ‏۰ مه مه واقع بینی : راه حل و یا راه حلهای بدست آمده نهائی را بر پایه بهترین دانش موجود مورد بررسی قرار داده و بر اساس نتائج حرکت نمائید. ‎٠‏ م8-©-© ارزشيابى : ايده را با سئوالات ذيل ارزشيابى كنيد. ‎٠‏ - آيا ايده قابل درك است؟ ‏°- نتائج چه هستند؟ ‏۰ - برای تحقق نتائج به چه چیزهائی نیاز است؟

صفحه 10:
۵ روش هاي افزایش قدرت خلاقیت خلاقیت روح مهندسی است و در اینجا مختصری درمورد مقوله راه برای خلاقیت بیشتر بیان ارائه می شود. - تمرکز خود را روی اجزا ایا کوچک امتحان کنید. - از مسائل روز یادداشت برداری کنید. - از خود سئوال کنید که از چه راهی بهتر می توان کارها را انجام داد. - با تمرکز گوش دادن را تمرین کنید. - اول بفهمید و بعد قضاوت کنید. - فکر باز داشته باشید و بسته فکر نکنید. - از ایده های کوچک افکار بلند بسازید. - سئوالات خلاق طرح کنید(چه کسیآچه چیزی؟کجا؟چرا؟.....) - هميشه بهترین انتظار را از خود داشته باشید. - اقتباس و اصلاح کنید. - بطور سازنده انتقادگرا باشید. - عادت فکر خلاق و خیال بافی را در خود ایجاد کنید. ‎co‏

صفحه 11:
وه موانع خلاقیت : 6 دسته کلی دارد. 0-©-©- موانع محیطی خلاقیت : 0 - تأثیرات عوامل اقتصادی محیط - تاثیرات عوامل بازار و عرضه کنندگان ۵ - ویژگی و مشخصات صنعت مربوطه 6 - سیاست های دولت 6 - قوانین و مقررات © - نظام آموزشی و پرورش سنتی © - وضعيت نظام وظیفه ©-©-©- موانع سازمانى خلاقيت : 0 - عدم دسترسى به اطلاعات © - فقدان ارتباطات افقى و عمودى مناسب © - اندازه سازمان براى سودآوری 6 - انزوا و گوشه گیری مدیریت ارشد ©- ساختار نامناسب سازمان © افق زمانى كوتاه مدت مدیران ۰ - فقدان سیستم پیشنهادات موثر و سریع 6 - فقدان لوازم و ابزار لازم 0 فقدان سیستم تشویق و پاداش هدفمند و منعطف 0 ناسازگاری » استرس و نارضایتی کارکنان 0- مبارزات و سیاست بازی های سازمانی © - دلگرمی زیاد از حد مدیر 419 فشار به اخذ نتيجه سریع ‏ ,

صفحه 12:
هه موانم فرهنگی خلاقیت : 4 مذهب 2 خبال پردازی به معنی (وقت تلف کردن » تتبلی و دیوانگی) 2 بازی و بازی گوشی فقط مخصوص کودکان است . ۴- ترجیح دادن سنت ها به تغییر و تحولات ©- هر مشکلی با پول و تفکر علمی حل می شود . مه موانع فردی خلاقیت : 4 موانع احساسی(بی ارزش بودن » کمروئی و...) 0- هیجانی(ترس از شکست. عدم تحمل مسائل مهم » تمایل به قضاوت در مورد ایده ها . نداشتن هیجان شور و رقایت پذیری » ضعف خیال پردازی) هه موانع ادراکی خلاقیت : )- مانند سختی جدا کردن مسئله از ساير امور ©- سختى تعريف دقيق و صحیح مشکل 0 تمایل به محدود كردن قلمرو مشكل ‎KP‏ نديدن مشكل از زواياى مختلف © - استفاده نكردن از همه حواس © كانه

صفحه 13:
مج استفاده کارا از 6 حس بدن جهت افزایش خلاقیت: ما معمولا از آن دسته مردمان هستيم»كه بيشتر از حواس بينايى استفاده مى كنيم.و از بقيه غفلت مى كنيم.اين تمرينها مفيد است. بينايى : به باغ رفتيد به پانزده رنگ از یک نوع رنگ توجه کنید و تفاوت رنگ ها را درک کنید. گوش کردن :در هنگام شنیدن موسیقی به اصوات مختلف توجه کنید.و صدا را به مرور کم کنید و تمرکز برای شنیدن نمائید. لمس کردن : تعدادی اشثا را ابتدا دیده و سپس با چشم بسته اشیا را لمس کنید و آنها را تشخیص دهید. چشیدن : غذاهای مختلف را بچشید و تمرکز کنید که چه مزه ای دارند و کدام قسمت زبان آن را متوجه می شود. بونیدن : چشمان را ببندید و گلهای مختلف را بو کنید و سپس با جشمان باز انها را بو كنيد و هر كل را تشخيص بدهید. ۳

صفحه 14:
نوآوری 0-0 انواع نوآوری به دو تقسیم بندی(نوع و کاربرد)انجام می شود. 2-40 نوآوری بر اساس نوع - نوآوری در محصول و خدمات: ريش تراش برقی » حمل رایگان غذا به منزل - نوآوری در فرآیند » یعنی تغییر در شیه تولید محصول یا ارائه خدمات این مدل نوآوری می تواند(تدریجی»ترکیبی و ناگهانی)باشد. تدریجی : با اضافه کردن ویژگی به محصول ۰ توسعه می يابد.(مدل ماشين) تركيبى : تركيبى از ايده ها و فن آوری های موجود باعث پیشرفت در محصول و فرآیند می شود.(رادیو و کاست...) ناگهانی : تغییرات اساسی در فن آوری روی می دهد که پر مخاطره ترین نوع نوآوری است.(ترانزیستور بجای لامپ و یا لوله های خلا بجای ترانزیستور)

صفحه 15:
۵.0 نوآوری بر اساس کاربرد در اين این نوع بر اساس(مهارت های مورد نیاز.سطح ریسکسرعت نوأورى براى ورود به بازار و...)مطرح مى شود. 0-0-0 بنیادی یه کل له ‎SRY sass aes che‏ ی سنگین و مستمر بر روى مهارت ها و تجهیزات همراه است.و مصرف کت اک دم غرم و سای و ا رباع آن دارند(ماشین بجای 10.0 هترسعه عملکردی(محصول) مایه گذاری تحقیق و توسعه به نسبت بنیادی کمتر بوده بازكقت سرمايه سريعتر و ‎ott Sao Se Ss‏ 2 محصول):موبایل که دانما آمکاناتی به آن اضافه می شود. 0.160 تجدید ساخت فن آوری : با ترکیب چند فن آوری محصولی کاملا متفاوت ایجاد مي شود.مانند نک جنگی که ترکیب(موتور دیزلی کامیون های بزرگ,تراکتور کشاورزی و تفنگ سر پر)می باشد.و هاورکرافت(حرکت در خشکی و دریا) 46-9 ص خرايد : مزيت رقابتي ايجاد مى كلد إافزايشن سرعت توليد و افزايش قابليت انمطاف توليد ان ‎Chine‏ قلب ها مه طراحی ‎cheat Sho‏ سیفت ممصول ی ابیز راز 0-0 -هتجدید فرمول سازی :تغییر در ساختار محصول فعلی بدون تغییر در اجزا آن سل وخ درم پا و بخ استفاده از کاتالیزور ها و تغییرات در خواص ملکو! روا

صفحه 16:
.0-10 ارائه خدمات : باعث جلب مشتری می شود و سرمایه گذاری کم و بازگشت آن سریع است.برای اینکار نیاز به توسعه کارکنان جهت معرفی و ارائه فنی و مناسب محصوله است(خدمات قبل و بعد از فروش):تلفن های مشاور(خانوده و اعتياد) ‎O-LO-P‏ بسته بندی :تغییر در (کیفیت مواد.مدل»مواد بکار رفته و...)باعث باز شدن بازار های بر روی کالا ها می شود.دارای هزینه سرمایه گذاری کمتر به نسبت تحقیقات بوده ولی مزیت رقابتی بلند مدتى ايجاد نمی کند.بسته بندی( بادام زمینی‌سفز تخمه و...) ‏مه حرامل موثر در شکل گیری روند نوآوری ‏- علوم - سطح بلوغ علوم سطح سرمایگذاری در توسعه فن آوری ‏- حمایت سیاست مداران(انرژی سبز و سفر انسان به فضا) - پیشرفت سریعتر بعضی علوم از بعضی علوم دیگر ‏ - انتشار سریع یک فن آوری در بازار ‏می تواند باعث جلوگیری از ورود فن آوری دیگر شود. - تغییرات محیط جهانی(گرم شدن زمین و...) - بهبود ارتباطات - تحقیق و توسعه مداوم سوقایع غیر منتظره(استفاده از کامپیوتر در امور بازرگانی) - تغییرات در صنعت و بازار - تغییرات و ویژ گی های جمعیتی(استفاده از رباط بجای کارگر ساده » زیرا رشد تحصیلات کارهای کارگری ساده را بدون طرفدار نموده بود) ‏- تغییرات در ادراک(مدیران بجای دیدن نیمه پر لیوان شرکتشان شروع به دیدن نیمه خالی کردند و بفکر چاره برای رفع کمبود ها)افتادند. ‎ ‎

صفحه 17:
مه. فرآیند نو آوری 0-0-0 تشخیص نیاز : نیاز به تغییر وقتی بوجود می آید که افراد از عملکرد واقعی به نسبت عملکرد مطلوب که اعثقاد دارنده‌ناراضی باشند. هه ایجاد ايده ای نو: محصول یا فن آوری جدید و یا تکنیک جدید اداره امور(با تحقیقات از بازار) هه ارائه طرح :بصورت کتبی و همراه با مستندات مورد نیاز که عملیاتی باشد(واحد های تحقیق و توسعه) 0. تصمیم گیری برای قبول تغییر(نوآوری):نیاز به تائید رسمی مدير دارد. مه تخصیص منابع : (ساخت نمونه آزمایشیءتولید نمونه؛مطالعه بازار) a

صفحه 18:
<4- مدل هاى نوآورى ۰ 0-< فشار تکنولوژی(فلسفه تولید گرائی) ۰ - خلق ایده با استفاده از توان تکنولوژیک واحد تحقیق و توسعه - تهیه نمونه آزمایشی و تائید آن - تولید نمونه - بازاریابی برای فروش ۰ مشکل : فروش نرفتن محصول تولید شده 2 کشش تقاضا(فلسفه بازبار گرائی) + - شناخت نیاز بازار - طراحی محصول - تولید محصول ۰ مشکل : نداشتن امکانات تکنولوژیک تولید محصول مورد نیاز بازار 0( مدل یک پارچه(ترکیب دو روش فوق) ۰ از دو گروه(برنامه ریزی تکنولوژیکی و برنامه ریزی تجاری)استفاده می شود و كارآفرينان و خلاقان در اين سازمان ها بسيار موفقند. ی

صفحه 19:
© چرخه نوآوری 240 ایجاد واحد های تحقیق و توسعه : با کار گروهی ایده های نو را از قوه به فعل در می آورد. ۵2 آموزش و استمرار آن : باعث ایجاد دانش و افزایش(مهارت و تجربه)مى شود.كه مى تواند تولید رده های نو نماید. 6 فرآیند نوآوری : - خلق ایده ‏ - امکان سنجی ايده - طراحی محصول و تست نمونه آزمایشی - تولید محصول - فرآیند بازاریابی(تحلیل بازار » تقسیم بندی بازار ۰ قیمت گذاری » توزیع و ارتقا محصول)

صفحه 20:
مثال فرآیند نوآوری 0 خلق ايده : صندلی که هر شخصی با هر ابعادی در آن راحت باشد. ©- امکان سنجی ایده : )-©- طوفان فكرى از ايده ها 0-0 با استفاده از ذوق و قريحه(تركيب و دسته بندى ايده ها)و انتخاب يك و يا تركيبى از ايده ها با استدلال ©-2- راه حل ويا راه حل ها با استفاده لز دائش روز و امكانت خود بررسى نموده و بر اساس نتانجی که در نظر دارید » بهترین ایده را انتخاب كنيد. <4-©- ايده نهائى را با سئوالات ذيل ارزشيابى كنيد()- براى عموم قابل درک است؟ © نتائج دلخواه را تامين مى كند؟ © چه امکاناتی مورد ذ ©- طراحى محصول :4 تهيه نمونه آزمایشی - تست نمونه . - شناخت کاستی ها - تهيه مجدد نمونه آزمايشى - تست نمونه نیاز است؟) ©-توليد محصول - محصول موفق تولید شده : استفاده از موادی درقسمت های (نشمین گاه و کمر)در صندلی » كه با نشستن هر شخص بر روی آنها دقيقا شکل ابعاد بدنش گردد و پس از بلند شدن دوباره به شکل ساده اولیه برگردد.که با موفقیت تولید شده و بفروش رسید. eo

صفحه 21:
0 تفکر افقی(جانبی یا واگرا) تفکر جانبی: تفکر خلاق یا جانبی تفکری است : - مولد : که تازگی و تفاوت را به ایستایی و یکنواختی ترجیم می دهد ۲- سیال بودن : تولید ایده‌ها و اندیشه‌های فراوان- تأکید بر كميت پاسفها ۳- اتعطاف پذیری : تولید ایده‌ها و اندیشه‌های متنوع- تأکید بر تنوع پاسفها عا- بسط : تولید ‏ تأکید بر گسترش و پرداغت پاسفها از سوى ديكر تفكر جانبى يا واكرا به مجموعداى رادهل مختلف براى يك مسئله يا فرضيه منجر مىشود ء وازاين جهت اين تفكر در فرآيند آفرينندكى يا خلاقيت نقش اساسى ايفا مىكند . در واقع بسيارى ازاوقات تفكر واكرا با خلاقيت يا آفرينندكى مترادف به كار می‌رود و غالب آزمونهای خلاقیت آزمونهای تفکر واگرا هستند . eq

صفحه 22:
رابطه شغل و خلاقیت(تفکر جانبی و واعرا) ‏ شغل نام اختراع کشیش روان نویس فروشنده چوب پنبه تيغ صورت تراشی موسیقیدان عکس رنگی متولی كفن و دفن تلفن اتوماتیک روزنامه نگار توقف سنج خودرو دامپزشک لاستیک بادی تعمیرکار تلویزیون نوار صوتی

صفحه 23:
‎-P‏ تفکر عمودی(همگرا) ‏تفکر عمودی یاهمگرا تفکری است که در آن عقل دائم در تلاش است تا فرآیند تفکر خاتمه یابد و هدف غایی آن توقف فکر است.ازنقاط مختلف شروع ولی به یک نقطه ختم می شود. تفکر همگرا براي هر مسئله يك راه حل واحد درست توليد ميكند از اين رو نقش اين نوع تفكر در سنجش هوش بسيار مهم است . ‏۰ انتخاب کننده است , ‎. ‏در ان درستی اهمیت دارد‎ ٠ ‏* یک راه را با نادیده گرفتن بقیه راهها انتخاب می کند . ‏۰ مطمئن ترین راه و نزدیک و بهترین روش را انتخاب می کند . ‏. جست و جو تا رسیدن به اطمینان بخش ترین راه ادامه می یابد

صفحه 24:
‎O°‏ چند تکنیک خلاقیت ‎or

صفحه 25:
0-40 تکنیک طوفان فکری * قوانین طوفان فکری : 0 هیچ کس حق قضاوت. ارزیابی یا انتقاد ندارد. .هر چه ایده ها دورتر از ذهن» جسورانه تر» و عجیب تر باشد بهتر است. -هرچه تعداد ایده ها بیشتر » بهتر <-هرچه ترکیب ایده ها بیشتر » بهتر

صفحه 26:
مه تکنیک چرا ۰ چراهاي دوران كودكي : زیر سزال بردن نادانسته ها! چراهاي دوران بزرگسالي : زیر سژال بردن دانسته ها و يادكرفته ها! مثال: رشوه خوارى در ادارات

صفحه 27:
09. تکنیک ارتباط اجباری مبدع آن جارلنف اس » وایتینگ بر قرارى ارتباط بين موضوعات كاملا نامرتبط مبنی بر رهایی از ”فرضيه ضبط اطلاعات زمينه اى“ مثال: محصولات شيشه اى و اسباب بازى لوازم خانكى و بازيها ارتباطات و ينير دستكاه زيراكس و بوها

صفحه 28:
0 تکنیک اسکمپر Substitute ° Combine Adapt(adopt) Modify(magnify) Put to otheruses Eliminate Rearrangement

صفحه 29:
Gubstite-O-P-( ۰ چه موادی را می وان به جاى مواد قبلى به کار برد؟ مثال: هنگام بارندگی از چه طریقی می توان ماع خیس شدن موی سرشد؟(خیر از چتر » گلاه...)

صفحه 30:
442 وووامون ۰ - ترکیب دو نوع عدسى و ساخت عينكهاى دو تكه ۰ - برس بزرگ با یک لوله آب درون آن برای شستن پنجره قطار

صفحه 31:
@dupi(adopt)-O-P-O ۰ اين به جه چیزی شبیه است؟ - هلی کوپتر؟ ‎٠‏ - سنجاقک؟ ‏۰ - پرنده؟ ‎٠‏ - هواپیما؟

صفحه 32:
20) (0-6-۴ * چطور است شکل و رنگش را عوض کنیم؟ چرا آن را چند برابر نکنیم؟ تولید لاستیکهای پون 0 چیز بگویید که با بزرگتر شدن فروششان بالا می رود. 0 چیز بگویید که با معطر شدن فروششان بالا برود. بازی فوتبال با 6 توپ با رنگهای متفاوت

صفحه 33:
44ص یوس وان وا ۳ ۰ با محصولات خراب شده چه کنیم؟ با طرحهای تحقیقاتی که به نتیجه نرسیده اند چه کنیم؟ استفاده دیگر از پوست پسته ؟ ضایعات کاغذ و..

صفحه 34:
Chorcnie 404 ۰ ساده سازی فرایندهای سازمان * امواج صوتی با طول موج کوتاهتر * موتور انژکتوری به جای دیزلی برای سبک کردن ماشین 0 چیز بگویید که با کوچک شدن فروششان افزایش می یابد. or

صفحه 35:
مكح ه- ومدوروجببوس سوم ‎٠‏ طراحى اتومبيل با موتور بشت * تغيير ساعات كار ادارات جهت كنترل ترافيك

صفحه 36:
۳ 0 تکنیک فیرست + موضوع را به اجزا كوجكتر تق تقسیم کرده و برای آنها ایده جديد مى دهيم. ۰ مثال : با ‎٠‏ اجزا فعلى ايده ها ‎Tew ®‏ ۳۹ ۰ شل + ‏۰ اب ‎se ae‏ و ‎ ‎

صفحه 37:
0 طرحی نو در اندازیم بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم ‏ فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم شراب ارغوانی را گلاب اندر قدح ريزيم سیم عطر گردان را شکر در مجمر اندازیم صبا خاک وجود ما بدان عالى جناب انداز يود كان شاه خوبان را نظر بر منظر اندازیم بهشت عدن اگر خواهی بیا با ما به میخانه که از پای خمت روزی به حوض کوثر اندازیم ۰ "حافظ یرازی" م9

صفحه 38:
0 کارآفرین ۰ کسی است که می تولند ایده ای را خلق و سپس این ایده را اجرا نماید و یا ایده ها را دریافت نموده و آنها را عمل نماید. 404 ويژگي هاي افراد کار آفرین - ریسك پذيري حساب شده - مستقل بودن در امورشان - به کنترل خود اعتقاد دلرند و نه سرنوشت - نیاز به موفقیت و پیشرفت - ایده پرداز و خلاق - اعتماد به نفس - تحمل ابهام(با آكاهي نداشتن كامل از شرايط جرات عمل دارند) پشتکار و پيگيري بالا - پیشقدم بودن 80

صفحه 39:
- اهل عمل و كار - داشتن هدف و دور نما - نتيجه كرا - كارآمد عمل كردن - چاره جوئي در برخورد با مسائل غير منتظره - بي صبريي - علاقمند به يادكيري - رهبري

صفحه 40:
در نهايت *دشمن بزر 35 خلاقيت » “باورهاى خودمان أسث. ۰ (نمی شود‌امکان نداردءنه»نه...) ‎ole‏

صفحه 41:
” 4 a ‏ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آسن » افضل السادات حسینی» انتشارات آستان قدس‎ ‏رصوی‎ ‏خلاقیت و نو آوری ( فردی » گروهی » سازمانی ) ؛ سید جلیل مر میران » انتشارات گوهر‎ ‏خلاقیت و نوآوری(مبانی » اصول ؛ تکنیک ها ) ؛ خسرو امبرحسینی » انتشارات عارف کامل‎ کنیک های خاثبت فردی و گروهی + جلیل صمد آقیی »ثرا مركز آموزش مديريت تک بازی هلیی برای مدییبت خلاقیت » رابرت اپستین» ترجمه محمد رضا فنی » انتشارات انستیتو ایزایران ایزایران خلاقیت و نوآوری در انسان و سازمان ها تیمور آقایی فیشانی » انتشارات ترمه ea

صفحه 42:
معرفی منابع جهت مطالعه پرورش خلاقیت در سازمان » گرت لوایز » ترجمه بدری نیک فطرت » انتشارات کیفیت و مدیریت هنر خلاقیت در فن صنعت » فانژه وان آوژن » ترجمه حسن فعمتی » انتشارات امیر کبیر خلاقبت جدی » ادوارد دوبونو » ترجمه قاسم بصیری و مرتضی غفاری پور » انتشارات آییژ تفکر جانبی » ادوارد دوبونو» ترجمه عباس بشارتیان خلاقیت جوهره ی کار آفرینی » جلیل صمد آقایی » انتشارات مرکز کا رآفرینی دانشگاه تهران آموزش کاربردی خلاقبت و حل خلاق مساله » دکتر حسن قاسم زاده ‏ انتشارات قصیده سرا

خالقیت و نوآوری مهندس عبدالرحیم نقاش زاده: تهیه کننده و مدرس WWW.NAGHASHAMOOZESH.COM INFO@NAGHASHAMOOZESH.COM NAGHASHEGHTESAD.BLOGFA.CO M -0نیمکره های مغز • • • • • -0-1نیمکره راست :خالقیت ،تصویر ها ،ر=نگ ، احساسات ،نگاه کل نگر ،بصیرت ،درک ،شناخت -0-2نیمکره چپ :ارز=یابی ،منطق ،استدالل ،توجیه ، تجزیه و تحلیل،محاسبه ،واقع بینی آرزوهای محال،خوب هستند،اما یک ایده زمانی خالق است که زاییده نیمکر=ه راست مغز باشد و نیمکر=ه چپ مغز= آن را تصدیق کند. -0-3تلفیق : هماهنگ کردن دو نوع اندیشه که قبال نا مربوط بوده اند .برق از ترکیب( یک مفتول فلزی و الکتریسته) ایجاد شد 2 -1تعاریف • -1-0ایده و فرصت : • ایده :چیز جدیدی است ،چیزی که قبال وجود نداشت. • فرصت :تبدیل ایده به یک کسب و کار که دیگران نیاز داشته و بر=ای آن هز=ینه کنند. • -1-1خالقیت : • -صالحیتی که همه ما برای اندیشیدن به راه حل های تازه و مفید به منظور حل مشکالت داریم و بعبارتی درخشش یک اندیشه و بوجود آمدن نظر و ایده های نو بیشتر در جنبه های است. فکری و نظری و به فعالیت های ذهنی و طر=احی ،مطرح 3 • -1-2کشف= :آشکار ساختن و بهره برداری و به ظهور رسانیدن چیزی که وجود داشته ولی قبال کسی متوجه آن نشده است و یا آن را درک نکرده است(میکروب توسط پاستور ،جاذبه توسط نیوتن و)... • -1-3اختر=اع :نوانگیختن و ایجاد کردن و دستیابی به چیزی یا روشی جدید است که قبال ناشناخته بوده است.و بیشتر به اکتشافات فنی که حالت اتفاقی دارد اطالق می شود(پنیسیلین،اشعه ایکس،برق،ماشین بخار، و)...بصورت تصادفی و غیر تصادفی • -1-4نوآوری : • عبارت است از خلقتی که ارزش قابل توجهی برای(فرد،گروه،سازمان، صنعت یا جامعه)دارد.و مفهومی اقتصادی و عملی دارد.و در واقع تالش برای تبدیل ایده های خالق به محصول است که ارزش اقتصادی باالئی دارد. • -1-5خالقیت و نوآوری • خالقیت نقطه آغاز نوآوری است و بیشتر جنبه های فکری و نظری است و نوآوری بیشتر جنبه های کاربردی و عملی است. 4 فرآیند نوآوری • خالقیت • -1-6اختراع و نوآوری : • • • • • -1-6-1اختراع ،بیشتر حالت اتفاقی دارد و بندر=ت اتفاق می افتد ،در= حالی که نوآوری ،حاصلش محصولی با ارز=ش است. -1-6-2مشتری اختر=اع ،محققان و مشتری نوآوری ، عموم مردم است. -1-6-3اختر=اع ،در کل دنیا جدید است و نوآوری ، ضرورتا در= کل دنیا جدید نیست. -1-6-4هر اختراع به چندین نوآوری می تواند تبدیل گردد. 5 -2خالقیت • -2-1انواع خالقیت : • • • • • -2-1-1بصورت تصاعدی و افزایشی باشد که طی گام های کوتاه و رو به جلو انجام گردد که اصطالحا به آن(کایزن=بهبود آهسته و پیوسته رو به جلو)گویند. مانند :تحقیقات دراز مدت و بسیار دقیق برای واکسن فلج اطفال -2-1-2بصورت گام های بلند و جهشی باشد. مانند :سیستم عامل ویندوز برای بار اول که به دنیا عرضه شد 6 • -2-2چهار Pخالقیت و نوآوری • • • • -2-2-1محصول(:)Productنتیجه فرآیند خالقیت و نوآوری باید محصولی(کاال،خدمات،اطالعات،سیستم ها و).....باشد و بگونه ای که دارای ارزش و یا ارزش معنی دار و قابل توجه باشد. -2 -2-2امکانات(:)Possibilitiesبرای اینکه خالقیت و نوآوری روی دهد باید امکانات وجود داشته باشد(عوامل تولید) -2-2-3فرآیند(:)Processesتکنیک های متعدد برای افزایش خالقیت حل مسائل در سازمان به کار بست که باید آنها را یاد گرفت -2-2-4خالقیت فردی و گروهی(Personal and group :)creativity • 7 • -2-3حل خالقانه مسائل • • • • • -2-3-1آگاه بودن :تحقیق وتجزیه و تحلیل رویدادها و پیش آمدها(کنجکاو بودن) -2-3-2مصر بودن در رویای خود :بر= ر=وی فکر و رویای خود متمرکز شوید و آن را همیشه احساس کنید. -2-3-3در نظر گرفتن :تمام راه حلهای مم کن را در نظر بگیر=ید .و ازافر=ادی که فکر و ایده ر=ا در شما می کشند بپر=هیزید .ز=یرا باعث می شوند احساس عدم موفقیت کنید و ضمنا منطق در رابطه با ایده ها در= این مرحله نباشد. -2-3-4ر=جوع به در=ون :به درون خود رجوع کنید و ذوق و قریحه را با ایده ها بیامیزید(انسان های موفق 8 کارشان برایشان تفر=یح است). • • • • • • -2-3-5ارزیابی :تمام راه حلهای ایده ها ر=ا بر=رسی کنید و دسته بندی نمائید .ونسبت به انتخاب یکی و یا ترکیب راه حلها اقدام نموده و غیر قابل قبولها را حذف نمائید(استدالل را وارد کنید). -2-3-6واقع بینی :راه حل و یا راه حلهای بدست آمده نهائی ر=ا بر پایه بهترین دانش موجود مورد بررسی قرار داده و بر اساس نتائج حر=کت نمائید. -2-3-7ارزشیابی :ایده را با سئواالت ذیل ارزشیابی کنید. آیا ایده قابل درک است؟ نتائج چه هستند؟ بر=ای تحقق نتائج به چه چیزهائی نیاز است؟9 • -2-4روش هاي افزايش قدرت خالقيت • • • • • • • • • • • • • خالقیت روح مهندسی است و در اینجا مختصری درمورد مقوله راه هائی برای خالقیت بیشتر بیان ارائه می شود. تمرکز خود را روی اجزا اشیا کوچک امتحان کنید. از مسائل روز یادداشت برداری کنید. از خود سئوال کنید که از چه راهی بهتر می توان کارها را انجام داد. با تمرکز گوش دادن را تمرین کنید. اول بفهمید و بعد قضاوت کنید. فکر باز داشته باشید و بسته فکر نکنید. از ایده های کوچک افکار بلند بسازید. سئواالت خالق طرح کنید(چه کسی؟چه چیزی؟کجا؟چرا؟)..... همیشه بهترین انتظار را از خود داشته باشید. اقتباس و اصالح کنید. بطور سازنده انتقادگرا باشید.10 -عادت فکر خالق و خیال بافی را در خود ایجاد کنید. -2-5موانع خالقیت 5 :دسته کلی دارد. • -5-2-1موانع محیطی خالقیت – 1 :تاثیرات عوامل اقتصادی محیط • – 2تاثیرات عوامل بازار و عرضه کنندگان – 3ویژگی و مشخصات صنعت مربوطه – 4سیاست های دولت – 6قوانین و مقررات • – 7نظام آموزشی و پرورش سنتی – 8وضعیت نظام وظیفه • -5-2-2موانع سازمانی خالقیت – 1 :عدم دسترسی به اطالعات • – 2فقدان ارتباطات افقی و عمودی مناسب – 3اندازه سازمان برای سودآوری – 4انزوا و گوشه گیری مدیریت ارشد -5ساختار نامناسب سازمان –6افق زمانی کوتاه مدت مدیران – 7فقدان سیستم پیشنهادات موثر و سریع - 8فقدان لوازم و ابزار الزم -9فقدان سیستم تشویق و پاداش هدفمند و منعطف -10ناسازگاری ،استرس و نارضایتی کارکنان -11مبارزات و سیاست بازی های سازمانی • – 12دلگرمی زیاد از حد مدیر -13فشار به اخذ نتیجه سریع 11 • -5-2-3موانع فرهنگی خالقیت -1 :مذهب -2خیال پردازی به معنی (وقت تلف کردن ،تنبلی و دیوانگی) -3بازی و بازی گوشی فقط مخصوص کودکان است -4 .ترجیح دادن سنت ها به تغییر و تحوالت -5هر مشکلی با پول و تفکر علمی حل می شود . • -5-2-4موانع فردی خالقیت -1 :موانع احساسی(بی ارزش بودن ،کمروئی و -2 )...هیجانی(ترس از شکست ،عدم تحمل مسائل مهم ،تمایل به قضاوت در مورد ایده ها ،نداشتن هیجان شور و رقایت پذیری ،ضعف خیال پردازی) • • -5-2-5موانع ادراکی خالقیت -1 :مانند سختی جدا کردن مسئله از سایر امور -2سختی تعریف دقیق و صحیح مشکل -3تمایل به محدود کردن قلمرو مشکل -4ندیدن مشکل از زوایای مختلف 5 • -استفاده نکردن از همه حواس 5گانه 12 • -2-7استفاده كارا از 5حس بدن جهت افزایش خالقیت: • • • • • • ما معموال از آن دسته مردمان هستیم،که بیشتر از حواس بینایی استفاده می کنیم.و از بقیه غفلت می کنیم.این تمرینها مفید است. بینایی :به باغ رفتید به پانزده رنگ از یک نوع رنگ توجه کنید و تفاوت رنگ ها را درک کنید. گوش کردن :در هنگام شنیدن موسیقی به اصوات مختلف توجه کنید.و صدا را به مرور کم کنید و تمرکز برای شنیدن نمائید. لمس کردن :تعدادی اشئا را ابتدا دیده و سپس با چشم بسته اشیا را لمس کنید و آنها را تشخیص دهید. چشیدن :غذاهای مختلف را بچشید و تمرکز کنید که چه مزه ای دارند و کدام قسمت زبان آن را متوجه می شود. بونیدن :چشمان را ببندید و گلهای مختلف را بو کنید و سپس با چشمان باز انها را بو کنید و هر گل را تشخیص بدهید. 13 -3نوآوری • -3-1انواع نوآوری • • • • • • • • به دو تقسیم بندی(نوع و کاربرد)انجام می شود. -3-1-1نوآوری بر اساس نوع نوآوری در محصول و خدمات :ریش تراش برقی ،حمل رایگان غذا به منزل نوآوری در فرآیند ،یعنی تغییر در شیوه تولید محصول یا ارائه خدماتاین مدل نوآوری می تواند(تدریجی،ترکیبی و ناگهانی)باشد. تدریجی :با اضافه کردن ویژگی به محصول ،توسعه می یابد(.مدل ماشین) ترکیبی :ترکیبی از ایده ها و فن آوری های موجود باعث پیشرفت در محصول و فرآیند می شود(.رادیو و کاست)... ناگهانی :تغییرات اساسی در فن آوری روی می دهد که پر مخاطره ترین نوع نوآوری است(.ترانزیستور بجای المپ و یا لوله های خال بجای ترانزیستور) 14 • -3-1-2نوآوری بر اساس کاربرد • در این نوع بر اساس(مهارت های مورد نیاز،سطح ریسک،سرعت نوآوری برای ورود به بازار و)...مطرح می شود. • • • • • • • -3-1-2-1بنیادی :منجر به خلق بازار های جدید می شود و با سرمایه گذاری سنگین و مستمر بر روی مهارت ها و تجهیزات همراه است.و مصرف کنندگان بعلت (کامال نو،و گران بودن و احساس مخاطره داشتن در مصرف)،پذیرش کند در ابتدا نسبت به آن دارند(ماشین بجای کالسکه) -3-1-2-2توسعه عملکردی(محصول) :سرمایه گذاری تحقیق و توسعه به نسبت بنیادی کمتر بوده و بازگشت سرمایه سریعتر و پذیرش بازار آن راحت تر است(اضافه کردن به امکانات یک محصول):موبایل که دائما امکاناتی به آن اضافه می شود. -3-1-2-3تجدید ساخت فن آوری :با ترکیب چند فن آوری محصولی کامال متفاوت ایجاد می شود.مانند تانک جنگی که ترکیب(موتور دیزلی کامیون های بزرگ،تراکتور کشاورزی و تفنگ سر پر)می باشد.و هاورکرافت(حرکت در خشکی و دریا) -3-1-2-3فرآیند :مزیت رقابتی ایجاد می کند(افزایش سرعت تولید و افزایش قابلیت انعطاف تولید از یک محصول به محصولی دیگر با تعویض سریعتر قالب ها) -3-1-2-4طراحی :تغییرات در خصوصیات محصول با توجه به نیاز بازار -3-1-2-5تجدید فرمول سازی :تغییر در ساختار محصول فعلی بدون تغییر در اجزا آن است(افزایش درجه خلوص یک تولید برای دوام بیشتر) :استفاده از کاتال=یزور ها و تغییرات در خواص ملکولی و شبیه سازی 15 • • -3-1-2-6ارائه خدمات :باعث جلب مشتری می شود و سرمایه گذاری کم و بازگشت آن سریع است.برای اینکار نیاز به توسعه تخصص کارکنان جهت معرفی و ارائه فنی و مناسب محصول= است(خدمات قبل و بعد از فروش):تلفن های مشاور(خانواده و اعتیاد) -3-1-2-7بسته بندی :تغییر در (کیفیت مواد،مدل،مواد بکار رفته و)...باعث باز شدن بازار های بر روی کاال ها می شود.دارای هزینه سرمایه گذاری کمتر به نسبت تحقیقات بوده ولی مزیت رقابتی بلند مدتی ایجاد نمی کند.بسته بندی( بادام زمینی،مغز تخمه و)... • -3-2عوامل موثر در شکل گیری روند نوآوری • • • • • علوم -سطح بلوغ علوم سطح سرمایگذاری در توسعه فن آوری حمایت سیاست مداران(انرژی سبز و سفر انسان به فضا) -پیشرفت سریعتربعضی علوم از بعضی علوم دیگر -انتشار سریع یک فن آوری در بازار می تواند باعث جلوگیری از ورود فن آوری دیگر شود - .تغییرات محیط جهانی(گرم شدن زمین و - )...بهبود ارتباطات -تحقیق و توسعه مداوم وقایع غیر منتظره(استفاده از کامپیوتر در امور بازرگانی) -تغییرات در صنعتو بازار -تغییرات و ویژ گی های جمعیتی(استفاده از رباط بجای کارگر ساده ، زیرا رشد تحصیالت کارهای کارگری ساده را بدون طرفدار نموده بود) تغییرات در ادراک(مدیران بجای دیدن نیمه پر لیوان شرکتشان شروع به دیدن نیمهخالی کردند و بفکر چاره برای رفع کمبود ها)افتادند. 16 • -3-3فرآیند نو آوری • • • • • -3-3-1تشخیص نیاز :نیاز به تغییر وقتی بوجود می آید که افراد از عملکرد واقعی به نسبت عملکرد مطلوب که اعتقاد دارند،ناراضی باشند. -3-3-2ایجاد ایده ای نو :محصول یا فن آوری جدید و یا تکنیک جدید اداره امور(با تحقیقات از بازار) -3-3-3ارائه طرح :بصورت کتبی و همراه با مستندات مورد نیاز که عملیاتی باشد(واحد های تحقیق و توسعه) -3-3-4تصمیم گیری برای قبول تغییر(نوآوری):نیاز به تائید رسمی مدیر دارد. -3-3-5تخصیص منابع ( :ساخت نمونه آزمایشی،تولید نمونه،مطالعه بازار) 17 -4مدل های نوآوری • -4-1فشار تکنولوژی(فلسفه تولید گرائی) • -خلق ایده با استفاده از توان تکنولوژیک واحد تحقیق و توسعه -تهیه نمونه آزمایشی و تائید آن -تولید نمونه -بازاریابی برای فروش • مشکل :فروش نرفتن محصول تولید شده • -4-2کشش تقاضا(فلسفه باز=ار گرائی) • -شناخت نیاز بازار -طراحی محصول -تولید محصول • مشکل :نداشتن امکانات تکنولوژیک تولید محصول مورد نیاز بازار • -4-3مدل یک= پار=چه(ترکیب دو روش فوق) • از دو گروه(برنامه ریزی تکنولوژیکی و برنامه ریزی تجاری)استفاده می شود و کارآفرینان و خالقان در این سازمان ها بسیار موفقند. 18 -5چرخه نوآوری -5-1ایجاد واحد های تحقیق و توسعه :با کار گروهی ایده های نو را از قوه به فعل در می آورد. -5-2آموزش و استمرار آن :باعث ایجاد دانش و افزایش(مهارت و تجربه)می شود.که می تواند تولید ایده های نو نماید. -5-3فرآیند نوآوری - :خلق ایده -امکان سنجی ایده -طراحی محصول و تست نمونه آزمایشی -تولید محصول -فرآیند بازاریابی(تحلیل بازار ،تقسیم بندی بازار ،قیمت گذاری ،توزیع و ارتقا محصول) 19 مثال فرآیند نوآوری • • • • • • • • • • • • • -1خلق ایده :صندلی که هر شخصی با هر ابعادی در آن راحت باشد. -2امکان سنجی ایده : -2-1طوفان فکری از ایده ها - 2-2با استفاده از ذوق و قریحه(ترکیب و دسته بندی ایده ها)و انتخاب یک و یا ترکیبی از ایده ها با استدالل -2-3راه حل و یا راه حل ها با استفاده ا=ز دانش روز و امکانت خود بررسی نموده و بر اساس نتائجی که در نظر دارید ،بهترین ایده را انتخاب کنید. -2-4ایده نهائی را با سئواالت ذیل ارزشیابی کنید( -1برای عموم قابل درک است؟ -2نتائج دلخواه را تامین می کند؟ -3چه امکاناتی مورد نیاز است؟) -3طراحی محصول تهیه مجدد نمونه آزمایشی شناخت کاستی ها تست نمونه - 4تهیه نمونه آزمایشی و... تست نمونه -6فرآ=یند بازار یابی -5تولید محصول محصول موفق تول=ید شده :استفاده از موادی درقسمت های (نشمین گاه و کمر)در صندلی ،که بانشستن هر شخص بر روی آنها دقیقا شکل ابعاد بدنش گردد و پس از بلند شدن دوباره به شکل ساده اولیه برگردد.که با موفقیت تولید شده و بفروش رسید. 20 -6تفکر افقی(جانبی یا واگرا) تفکر جانبی :تفکر خالق یا جانبی تفکری است : -1مولد :که تازگی و تفاوت را به ایستایی و یکنواختی ترجیح می دهد -2سیال بودن :توليد ايده‌ها و انديشه‌هاي فراوان -تأكيد بر كميت 1پاسخها -3انعطاف پذیری :توليد ايده‌ها و انديشه‌هاي متنوع -تأكيد بر تنوع پاسخها -4بسط :توليد جزئيات – تأكيد بر گسترش و پرداخت پاسخها از س1وي ديگ1ر تفكر جانب1ی ی1ا واگرا ب1ه مجموعه‌اي راه‌ح1ل مختل1ف براي يك مس1ئله يا فرضيه منج1ر مي‌شود ،و از اين جه1ت اين تفكر در فرآين1د آفرينندگ1ي يا خالقيت نق1ش اس1اسي ايف1ا مي‌كن1د .در واق1ع بس1ياري از اوقات تفكر واگرا ب1ا خالقيت يا آفرينندگ1ي مترادف ب1ه كار مي‌رود و غالب آزمونهاي خالقيت آزمونهاي تفكر واگ1را هستند . 21 رابطه شغل و خالقیت(تفکر جانبی و واگرا) شغل نام اختراع کشیش روان نویس فروشنده چوب پنبه تیغ صورت تراشی موسیقیدان عکس رنگی متولی کفن و دفن تلفن اتوماتیک روزنامه نگار توقف سنج خودرو دامپزشک الستیک بادی تعمیرکار تلویزیون نوار صوتی 22 -7تفکر عمودی(همگرا) تفک=ر عمودی یاهمگرا تفکری اس=ت ک=ه در آ=ن عق=ل دائ=م در تالش است ت=ا فرآین=د تفک=ر خاتم=ه یاب=د و هدف غای=ی آ=ن توق=ف فک=ر است.ازنقاط مختلف شروع ولی به ی=ک نقطه ختم می شود .تفكر همگرا براي هر ميكن=د از اين رو نق=ش اين نوع مس=ئله يك راه ح=ل واح=د درس=ت توليد ‌ تفكر در سنجش هوش بسيار مهم است . • انتخاب کننده است . • در ان درستی اهمیت دارد . • یک راه را با نادیده گرفتن بقیه راهها انتخاب می کند . • مطمئن ترین راه و نزدیک و بهترین روش را انتخاب می کند . • جست و جو تا رسیدن به اطمینان بخش ترین راه ادامه می یابد 23 • -8چند تکنیک خالقیت 24 -8-1تکنیک طوفان فکری • قوانین طوفان فکری : -1هیچ کس حق قضاوت ،ارزیابی یا انتقاد ندارد. -2هر چه ایده ها دورتر از ذهن ،جسورانه تر ،و عجیب تر باشد بهتر است. -3هرچه تعداد ایده ها بیشتر ،بهتر -4هرچه ترکیب ایده ها بیشتر ،بهتر 25 -8-2تکنیک چرا • چراهاي دوران كودكي :زير سؤال بردن نادانسته ها! چراهاي دوران بزرگسالي :زير سؤال بردن دانسته ها و يادگرفته ها! مثال :رشوه خواری در= ادارات 26 -8-3تکنیک ارتباط اجباری • مبدع آن چارلز= ،اس ،وایتینگ • بر= قراری ارتباط بین موضوعات کامال نامر=تبط • مبنی بر رهایی از= ”فرضیه ضبط اطالعات زمینه ای“ • مثال :محصوالت شیشه ای و اسباب بازی • لوازم خانگی و بازیها • ارتباطات و پنیر • دستگاه زیراکس و بوها 27 تکنیک اسکمپر-8-4 Substitute • Combine Adapt(adopt) 28 Modify(magnify) Put to other uses Eliminate Rearrangement Substitute-8-4-1 • چه موادی را می توان به جای مواد قبلی به کار برد؟ مثال :هنگام بارندگی از چه طریقی می توان مانع خیس شدن موی سرشد؟(غیر از چتر ،کاله)... 29 Combine -8-4-2 • -ترکیب دو نوع عدسی و ساخت عینکهای دو تکه • -برس بزرگ با یک لوله آب درون آن برای شستن پنجره قطار 30 Adapt(adopt)-8-4-3 • • • • این به چه چیزی شبیه است؟ هلی کوپتر؟ سنجاقک؟ پرنده؟ هواپیما؟31 Modify(magnify)-8-4-4 • چطور است شکل و رنگش را عوض کنیم؟ چرا آن را چند برابر نکنیم؟ تولید الستیکهای پهن 10چیز بگویید که با بزرگتر شدن فروششان باال می رود. 10چیز بگویید که با معطر شدن فروششان باال برود. بازی فوتبال با 2توپ با رنگهای متفاوت 32 Put to other uses-8-4-5 • با محصوالت خراب شده چه کنیم؟ با طرحهای تحقیقاتی که به نتیجه نرسیده اند چه کنیم؟ استفاده دیگر از پوست پسته ؟ ضایعات کاغذ و... 33 Eliminate -8-4-6 • ساده سازی فرایندهای سازمان * امواج صوتی با طول موج کوتاهتر * موتور انژکتوری به جای دیزلی برای سبک کردن ماشین 10چیز بگویید که با کوچک شدن فروششان افزایش می یابد. 34 Rearrangement -8-4-7 • طراحی اتومبیل با موتور پشت * تغییر ساعات کار ادارات جهت کنترل ترافیک 35 -8-5تکنیک فهرست خصوصیات • • • • • • موضوع را به اجزا کوچکتر= تقسیم کرده و بر=ای آنها ایده جدید می دهیم. مثال :باطری ایده ها فعلی اجزا فلز پالستیکی پوسته شارژ معمولی باطری طلق نسوز* شیشه حباب 36 -9طرحی نو در اندازیم • بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم • شراب ارغوانی را گالب اندر قدح ریزیم نسیم عطر گردان را شکر در مجمر اندازیم • صبا خاک= وجود ما بدان عالی جناب انداز بود کان شاه خوبان را نظر بر منظر اندازیم • بهشت عدن اگر خواهی بیا با ما به میخانه که ا=ز پای خمت روزی به حوض کوثر اندازیم • ”حافظ شیرازی“ 37 -10کارآفرین -10-1تعریف • کسی است که می توا=ند ایده ای را خلق و سپس این ایده را اجرا نماید و یا ایده ها را دریافت نموده و آنها را عمل نماید. • -10-2ويژگي هاي افراد كار آفرين • • • • • • • • • ريسك پذيري حساب شده مستقل بودن در امورشان به كنترل خود اعتقاد دا=رند و نه سرنوشت نياز به موفقيت و پيشرفت ايده پرداز و خالق اعتماد به نفس تحمل ابهام(با آگاهي نداشتن كامل از شرايط جرات عمل دارند) پشتكار و پيگيري باال پيشقدم بودن38 • • • • • • • • اهل عمل و كار= داشتن هدف= و دور نما نتيجه گرا كارآمد عمل كردن چاره جوئي در= بر=خورد با مسائل غير منتظره بي صبر=ي عالقمند به يادگيري -رهبري 39 در نهایت • دشمن بزرگ خالقیت ، •باورهای خودمان است. • (نمی شود،امکان ندارد،نه،نه)... • پایان 40 معرفی منابع جهت مطالعه • ماهی ت خالقی ت و شیوه های پرورش آ ن ،افض ل الس ادات حس ینی ،انتشارات آس تان قدس رضوی • خالقیت و نوآوری ( فردی ،گروهی ،سازمانی ) ،سید جلیل میر میران ،انتشارات گوهر • خالقیت و نوآوری(مبانی ،اصول ،تکنیک ها ) ،خسرو امیرحسینی ،انتشارات عارف کامل • تکنی ک های خالقی ت فردی و گروه ی ،جلی ل ص مد آقای ی ،،انتشارات مرک ز آموزش مدیری ت دولتی • بازی های ی برای مدیری ت خالقی ت ،رابرت اپس تین ،ترجم ه محم د رض ا فن ی ،انتشارات انس تیتو ایزایران • خالقیت و نوآوری در انسان و سازمان ها ،تیمور آقایی فیشانی ،انتشارات ترمه 41 معرفی منابع جهت مطالعه • پرورش خالقیت در سازمان ،گرت لوایز ،ترجمه بدری نیک فطرت ،انتشارات کیفیت و مدیریت • هنر خالقیت در فن صنعت ،فانژه وان اوژن ،ترجمه حسن نعمتی ،انتشارات امیرکبیر • خالقیت جدی ،ادوارد دوبونو ،ترجمه قاسم بصیری و مرتضی غفاری پور ،انتشارات آییژ • تفکرجانبی ،ادوارد دوبونو ،ترجمه عباس بشارتیان • خالقیت جوهره ی کارآفرینی ،جلیل صمد آقایی ،انتشارات مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران • آموزش کاربردی خالقيت و حل خالق مساله ،دکتر حسن قاسم زاده ،انتشارات قصيده سرا 42

51,000 تومان