صفحه 1:
خلاقیت و نوآوری در زندگی کاری
مسعود صادق پور ملک میان
صفحه 2:
اند .
براين داشته اند كه ويزكيهاءمهارة
صفحه 3:
a
"دیوید کلارنس مک کله لند در نیویورک دیده به جهان گشود. در
۸ وارد دانشگاه وسلیان (۷۷۵5۱6۷۵۲) شد .تحقیقات وی در
زمینه ضریب هوشی و شخصیت در مجله روانشناسان آمریکا به چاپ
او ررك روابط واتكيزش متمركز كرديلة
#انخستين نظريه مك كله لند درباره ريشه ها و عوامل روانى افراد خلاق و
نیاز به موفقیت . نیاز به قدرت . نیاز به ار تباطات
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
هوش
توانایی بادگیری را میتوان به عنوان تعریف هوش مورد استفاده قرار داد.
* بر اساس تحقیقات مختلف توزیع نمرات بهره هوشی افراد در بسیاری از جوامع
ترمال میباشد.
۹ ابش
CHU)
[WG HG AUDA sa] Gay gues)
[RY Oh | eS compa Ga
(ie oS SOD p 4 al
اگر چه بین هوش و خلاقیت رابطه کاملی وجود ندارد اما داشتن بهره هوشی بالای
۵ برای افراد خلاق ضروری است.
صفحه 7:
م
آلبرت اينشتين: 10-160
بتهون:10-165
بيل كلينتون: ١0-137
ياسكال: 19-195
داروين: 19-165
آیزنهاور: 10-122
جرج بوش پدر: 10-98
هانس کریستین اندرسون:10-145
کندی: 1۱0-119
گالیله: ۱۵-2185
کپلر: 102175
ناپلتون: 10-145
شکیرا: 19-140
اسحاق نیوتون: 19-190
آرنولد(بازیگر ترمینانور): 10-135
فرانکلین: 10-160
بيل گیتس: 10-160
بایی فیشر: 10-187
چارلز دیکنز: 19-180
هگل: ۱0-165
جرج بوش پسر: 10-125
جیمز وات: 10-165
كونه: 19-210
كرى كاسيارف: 190-190
لئوناردو داوینچی: 10-220
نیکول کیدمن: 10-132
شارون استون: 19-154
ولتر: 10
صفحه 8:
نخبگی رهبری
قدرت تصمیم كيرى بالا
توانایی برقراری ارتباط
حساسیت به مسائل اجتماعی
خودباوری اجتماعی بالا
قدرت سازماندهی
نظم بالا
SSS
قدرت نفوذ
نخبكى خلاقيت
ثمرات درسى فاقد نظم منطقی
جاه طلبى تحصيلى كم
دوری از فضای رقابتی
بى نظمى
کم کاری
پراکنده کاری
عدم تقليد
خودباورى تحصيلى كم يا متوسط
تمرات درسى بالا
eee
رقابت طلبی
نظم و مدیریت زمان
پشتکار وسخت کوشی
انضباط بالا
تقلید درسطح بالا
خودباوری تحصیلی زیاد
صفحه 9:
صفحه 10:
Jole 90° شناسایی محیط خود:
“نياز سيستم ها به اطلاعات موجود در محیط و اطلاعات درباره محیط
از سیستم به منابع محیط
#نا اطمینانی محیط:
#بدین معناست که تصمیم گیرندگان درباره عوامل محیطی اطلاعات کافی ندارند
وبرای پیش بینی تغییرات خارجی با مشکلات روبرو می شوند.
#محیط های پیچیده و ساده :
در یک محیط پیچیده تعداد زیادی عوامل خارجی با هم ارتباط متقابل دارند و بر
یسم اثر می گذارند اما در یک محیط ساده تنها چند عامل خارجی بر سبستم آثر
می گذارد(لذا شناسایی محیط های پیچیده و مدیریت بر آنها بسیار مشکل است)
*پایداری و ناپایداری محیط :
*اگر محیط یک سیستم در ظرف یک دوره زمانی معین تغییرات ناگهانی یابند.
محیط چنین سیستمی ناپایدار نامیده می شود.
صفحه 11:
صفحه 12:
تا ویدار عدم اطمیتان اند تا
ر یک محیط ساده و ناپایدار عدم اطمینان زیادی احساس می گردد.
در عصر حاضر محیط بسیاری از سیستم ها حتی سیستم هایی نظیر یک
سازمان کوچک و یا یک خانواده پیچیده تر و ناپایدارتر شده اند.
گراه کار مناسبی که امروزه در واکنش به چنین محیط هایی پیشنهاد می
شود توانمندسازی افراد و کسانی که در درون چنین سیستم هایی فعالیت
eee اراد فضای خلاقانه و پرورش آفراد خلاق می بش3
؟افراد خلاق توان تحمل ابهام را که از ویژگیهای محیط های نا مطمتن
است دارند و از طرف دیگر در مواجهه با پدیده های نو و مبهم . عکس
العمل های نامناسب تری از خودش نشان می دهند.
صفحه 13:
#هنری مینتزبرگ : متولد دوم سپتامبر ۱۹۳۹ در مونترال کانادا بدنیا آمد.
(دانشمند پرآوازه در زمینه تجارت و مدیریت)
#دسته اول : مکاتب تجویزی(56۳0015 ۳۳۵5۲۱0۲۷6) معتقد به
طراحی رسمی و پیش بینی تدابیر تحلیلی برای هدف های بلند مدت
دسته دوم : مکاتب توصیفی(5۱00/5 2650۲101۷6 متکی به
آقدام به موقع و منطبق با شرایط جاری و تقریبا اعمال تدابیر غیر رسمی و
خلق الیاعه است.
در چارچوب مکتب دوم تاکیید بر تفکر و اقدام به موقع است.
#امروزه بسیاری از سیستم ها بیش از اینکه استراتژیک هایی لازم را داشته
باشند که بتواند آینده را برای آنها پیش بینی کند به افراد خلاق نیازمندند که
توان عکس العمل مناسب در برابر عوامل محیطی را داشته باشند.
صفحه 14:
بخش دوم
خالقیت و نوآوری در زندگی کاری
مسعود صادق پور ملک میان
:پژوهشهای صورت گرفته در زمینه خالقیت
دقت در مجموعه دست آوردهای بشری در حوزه های هنری ،ادبیات ،
فلسفه و غیره ...بیانگر واقعیت است که آنها محصول خالقیت و نوآوری
اندیشمندانی بوده اند .
پژوهشگران سعی براین داشته اند که ویژگیها،مهارتها،وشخصیت های
افراد خالق و همچنین تشویق وتقویت خالقیت و نوآوری را مورد بررسی
و تجزیه تحلیل قرار دهند.
:زندگینامه
دیوید کالرنس مک کله لند در نیویورک دیده به جهان گشود ،در
۱۹۳۸وارد دانشگاه وسلیان ( )Wesleyanشد .تحقیقات وی در
زمینه ضریب هوشی و شخصیت در مجله روانشناسان آمریکا به چاپ
رسید و بیشتر روی روابط و انگیزش متمرکز گردید.
نخستین نظریه مک کله لند درباره ریشه ها و عوامل روانی افراد خالق و
نوآور ارائه شد.
نظریه سه عاملی :نیاز به موفقیت ،نیاز به قدرت ،نیاز به ارتباطات
در اواسط دهه : 1980توماس بگلی و دیوید بوید (نظریه پردازان در مورد
کارآفرینی) به 5بعد از ویژگیهای محیطی افراد خالق اشاره کردند:
نیاز به کسب موفقیت
کانون کنترل داخلی
تحمل ریسک
رویارویی با ابهام
رفتار از نوع َA
در ادبیات جدید روانشناسی بین انواع نخبگی تفاوت قائل شده اند .بر
اساس نظریه های جدید یازده نخبگی در افراد تشخیص داده شده است
که نخبگی تحصیلی،نخبگی خالقیت،نخبگی رهبری از جمله این نوع
نخبگی ها می باشد.
در واقع در امر نخبگی و تشخیص این نکته وجود دارد که میزان قابل
قبولی از بهره هوشی برای انواع نخبگی ها ضرورت دارد.
هوش:
توانایی یادگیری را میتوان به عنوان تعریف هوش مورد استفاده قرار داد.
بر اساس تحقیقات مختلف توزیع نمرات بهره هوشی افراد در بسیاری از جوامع
نرمال میباشد.
جدول (الف):
استعداد های درخشان به ازاء هر 100نفر 15نفر
به ازاء هر 1000نفر5تا 6نفر
تیز هوش
به ازاء هر 100/000نفر یک نفر
نابغه
15%بهره هوشی زیر85
70%بین85-115
باالی115
15%باالی140
باالی170
اگر چه بین هوش و خالقیت رابطه کاملی وجود ندارد اما داشتن بهره هوشی باالی
115برای افراد خالق ضروری است.
:ضریب هوشی افراد مشهور
آلبرت اینشتینIQ=160 :
آرنولد(بازیگر ترمیناتور)IQ=135 :
بتهونIQ=165:
فرانکلینIQ=160 :
بیل کلینتونIQ=137 :
بیل گیتسIQ=160 :
پاسکالIQ=195 :
بابی فیشرIQ=187 :
داروینIQ=165 :
چارلز دیکنزIQ=180 :
آیزنهاورIQ=122 :
هگلIQ=165 :
جرج بوش پدرIQ=98 :
جرج بوش پسرIQ=125 :
هانس کریستین اندرسونIQ=145:
جیمز واتIQ=165 :
کندیIQ=119 :
گوتهIQ=210 :
گالیلهIQ=185 :
گری کاسپارفIQ=190 :
کپلرIQ=175 :
لئوناردو داوینچیIQ=220 :
ناپلئونIQ=145 :
نیکول کیدمنIQ=132 :
شکیراIQ=140 :
شارون استونIQ=154 :
اسحاق نیوتونIQ=190 :
ولترIQ :
جدول (ب):
برخی از مهمترین ویژگیهای افراد نخبه خالق و نخبه تحصیلی و
نخبه رهبری را نشان می دهد.
نخبگی رهبری
قدرت تصمیم گیری باال
نخبگی خالقیت
نمرات درسی فاقد نظم منطقی
نخبگی تحصلیی
نمرات درسی باال
توانایی برقراری ارتباط
جاه طلبی تحصیلی کم
جاه طلبی تحصیلی زیاد
حساسیت به مسائل اجتماعی
دوری از فضای رقابتی
رقابت طلبی
خودباوری اجتماعی باال
بی نظمی
نظم و مدیریت زمان
قدرت سازماندهی
کم کاری
پشتکار وسخت کوشی
نظم باال
پراکنده کاری
انضباط باال
خود ارزیابی وخودسنجش
عدم تقلید
تقلید درسطح باال
قدرت نفوذ
خودباوری تحصیلی کم یا متوسط
خودباوری تحصیلی زیاد
محیط و خالقیت:
در دنیای ناپایدار و متغییر امروزی یکی از عوامل مهم موفقیت افراد
خانواده ها ،سازمانها ،دولت ها ،شناسایی محیط و مدیریت بر آن می
باشد.
محیط عبارت است از تمام عوامل ،متغییرها و پدیده هایی که در
خارج از مرزهای یک سیستم قرار دارند.
دو عامل شناسایی محیط خود:
نیاز سیستم ها به اطالعات موجود در محیط و اطالعات درباره محیط
نیاز سیستم به منابع محیط
نا اطمینانی محیط:
بدین معناست که تصمیم گیرندگان درباره عوامل محیطی اطالعات کافی ندارند
وبرای پیش بینی تغییرات خارجی با مشکالت روبرو می شوند.
محیط های پیچیده و ساده :
در یک محیط پیچیده تعداد زیادی عوامل خارجی با هم ارتباط متقابل دارند و بر
سیستم اثر می گذارند اما در یک محیط ساده تنها چند عامل خارجی بر سیستم اثر
می گذارد(لذا شناسایی محیط های پیچیده و مدیریت بر آنها بسیار مشکل است)
پایداری و ناپایداری محیط :
اگر محیط یک سیستم در ظرف یک دوره زمانی معین تغییرات ناگهانی یابند،
محیط چنین سیستمی ناپایدار نامیده می شود.
در یک محیط ساده و پایدار ،عدم اطمینان اندک است.
در یک محیط ساده و ناپایدار عدم اطمینان زیادی احساس می گردد.
در عصر حاضر محیط بسیاری از سیستم ها حتی سیستم هایی نظیر یک
سازمان کوچک و یا یک خانواده پیچیده تر و ناپایدارتر شده اند.
راه کار مناسبی که امروزه در واکنش به چنین محیط هایی پیشنهاد می
شود توانمندسازی افراد و کسانی که در درون چنین سیستم هایی فعالیت
می کنند و ایجاد فضای خالقانه و پرورش افراد خالق می باشد.
افراد خالق توان تحمل ابهام را که از ویژگیهای محیط های نا مطمئن
است ،دارند و از طرف دیگر در مواجهه با پدیده های نو و مبهم ،عکس
العمل های نامناسب تری از خودش نشان می دهند.
هنری مینتزبرگ :متولد دوم سپتامبر 1939در مونترال کانادا بدنیا آمد.
(دانشمند پرآوازه در زمینه تجارت و مدیریت)
دسته اول :مکاتب تجویزی( )Proscriptive Schoolsمعتقد به
طراحی رسمی و پیش بینی تدابیر تحلیلی برای هدف های بلند مدت
دسته دوم :مکاتب توصیفی( )Descriptive Schoolsمتکی به
اقدام به موقع و منطبق با شرایط جاری و تقریب ٌا اعمال تدابیر غیر رسمی و
خلق الیاعه است.
در چارچوب مکتب دوم تاکیید بر تفکر و اقدام به موقع است.
امروزه بسیاری از سیستم ها بیش از اینکه استراتژیک هایی الزم را داشته
باشند که بتواند آینده را برای آنها پیش بینی کند به افراد خالق نیازمندند که
توان عکس العمل مناسب در برابر عوامل محیطی را داشته باشند.
با تشکر فراوان از حسن توجه
تان