صفحه 1:
دوره خود ارزیابی
EFQM gas poll »
۱
-ASSESSMENT
صفحه 2:
®
EFOM Self-
Assessment
سح فص ۲ مطالب Training Course
و
© © © © ©
مقدمه و كليات
مفاهيم بنيادين و معيارها
منطق رادار و كارته راه ياب
نقش 1809001:2000] در ۳۳۵۵
خودارزیابی و قدم های OF
روشهاي خودارزیابی
اولویت بندی اقدامات.
ecember 26, 20 2
صفحه 3:
EFQM Self-
GRD aor
EFOQM
European
Foundation for
Quality
Management
۳7۳
و 3 26,0 دی
صفحه 4:
®
EFQM Self-
Assessment
GCAO با روند توسعة مدل plusiraining Course
لا 14 شرکت در سال 1988 گرد هم آمدند تا 660 را
تاسیس نمایند.
لا تعداد اعضاي كنوني به بیش از 800 شرکت بالغ مي گردد.
لا ماموریت این بنیاد " نيروي محرك بودن براي حفظ تعالي در
اروپا" و چشمانداز آن " درخشش سازمانهاي اروپايي در جهان *
است.
لا معرفي مدل تعالي 00۳300) در سال 1991
لا بازنگري اساسي در مدل در سال 1999
لأ انجام تغييراتي محدود در سال 2003
ecember 26, 20 4 2.
صفحه 5:
2 EFQM Self-
Assessment
Training Course
گلیات مدلهاي سرآهدی
چارچوب خود
ارزيابي
RADAR نطق ارزیابی Self-)
Assessment
معيارهاي سرآمدی
(Criteria)
(Framework
مفاهیم بنيادین
(Fundamental Concepts)
ecember 26, 20 5 و
صفحه 6:
Course 2/9 تپ جوب مدل 1100111 مقایسه
nib 1S09000:2000
رهیافت هايي به خود glx RADAR ghis
ارزيا 1 1 براي
4 ارزيابي سازمان بر مبناي] معیارها
Approaches to ي ی بيارها
Self- Assessment معیارها Scoring Model
190004
Improvmen
ts
معيارهاي سرآمدي
Criteria
1S09001:20
001۳۴6
مفاهيم بنيادين سرآمدي
Fundamentals *
صفحه 7:
EFQM 5۶
tS بنيادین, 1۳۳6018 در يك panting Course
Results Orientation) l( 21,5 4.3 1
(Customer Focus) مشتري مداري (2
3) رهبري و ثبات در مقاصد
Leadership & Constancy of Purpose) (
4( مدیریت بر اساس فرآیندها و واقیتها
Management by Processes and Facts ) (
5) مشار کت و توسعه منابع انساني
(People Development & Involvement )
6) ياد گيري نوآوري و بهبود مداوم
Continuous Learning, Innovation &)
(Improvement
(Partnership Development) & ©51 5 42055 (7
ecember 26, 20 (Public 8)ميهوليتهاي اجتماعي (]1ذ11طنعده عم
صفحه 8:
EFQM Self-
Assessment
ERD EFQM, 3.41 Training Course
2 خط مشي
فرآیند بر 2 8 دهبري
مشارکتها
ومنابی
۰٩۰ اک سس
ecember 26, 20 8 و
صفحه 9:
EFOM Selt- و
As. t
Gare موزن معيارهاي مدل 15۳00148
اتيج كليدي leg ١ تلع کرک LA yA متاركتعدي | كركلن | اخلامشيي | رغيري
سود he ۳
ork 0۰
jecember 26, 20 9 2
صفحه 10:
EFQM Self-
GERD ۰ ساختار معیارها: توانمندسازها Atsecsmont
Training Course
ecember 26, 20 10 و
صفحه 11:
EFOM Selt-
GRD GS lay slo Assessment
Training Course
شاخصهاي كليدي دساو es Fos yas
عملكرد :
jecember 26, 20
صفحه 12:
صفحه 13:
EFQM Self-
Assessm ent
006 > > >> 5
تمامي ذينفعان را يوشش مي دهد ؟
رویکردها و تسري آنها را از طریق شاخص هاي برداشتي و عملكردي اندازه
مي كيرند ؟
روتد منيت يا تقودت شدة هملكرد را دشان مي ذهذ ؟ .كر بله جه مدت 5
اهداف دارند ؟ اكر بله آيا محقق شده اند ؟
آيا با ديكران از جمله رقباء متوسط صنعت و بهترين كلاس مقايسه شدهاند ؟
در مقايسه با ديكران خوب است ؟
به دليل رويكردها در سازمان است ؟
يك مجموعه اي از فاكتورهاي حال و آينده را اندازه مي كيرد ؟
يك تصوير درست ارايه مي دهد ؟
ecember 26, 20 13 2.
صفحه 14:
EFQM Self-
Assessment
۳ را اه یاب ..!
آیا رویکرد :
”0 بطور مناسب پایه ريزي شده است ؟
متمر کز بر نيازهاي ذي نفعان است ؟
% خط مشي و استراتژي را پشتيباني مي کند ؟
۲ _ پاسایر رویکردها مرتبط است ؟
_ قابل دوام است ؟
_ بدیع و نوآورانه است؟
۳ منعطف است ؟
”7 قابل اندازه كيري است ؟
2
ecember 26, 20 14
صفحه 15:
®
EFQM زک
Assessment
Training Course
Pathfinder Card... كارت راه ياب
آيا تسري رويكردها ٠
در تمامي سطوح مستعد سازمان بكار كرفته شده اند ؟
قابليت ها و يتانسيل هاي بالقوه آن بكار كرفته شده است ؟
تمامي منافع برنامه ريزي شده را فراهم آورده است ؟
سيستماتيك است ؟
بوسیله تمامي ذینفعان در ك و پذیرفته شده است ؟
قابل اندازه گيري مي باشند ؟
> دا 5
ecember 26, 20 15 2.
صفحه 16:
®
EFQM زک
Assessment
Training Course
Pathfinder Card... کارت راه پاب
ارزيابي و بازنگري :
آپا رویکرد و تسري آنها :
۲ جهت تعیین اثربخشي بطور مرتب اندازه گيري شده است ؟
فرصتهاي يا گيري را فراهم مي آورد ؟
۲ بادیگران از جمله رقبا. متوسط صنعت و بهترین کلاس
مقایسه شده است ؟
% بر اساس نتایج حاصل از ياد گيري و اندازه گيري عملکرد
بهبود یافته اند ؟
v
ecember 26, 20 16 2.
صفحه 17:
EFQM Self-
Assessment
7 0( دی 2
EFQM
Leadership
Policy & Strategy
People
®
1S09001:2000
تعهد مدیریت -5-1
مسئولیت » اختیار و ارتباطات -5-5
بازنگري مدیریت -5-6
تمرکز بر مشتري -5-2
خط مشي كيفيت -5-3
طرح ريزي -5-4
منابع انساني -6-2
محیط کار -6-4
ecember 26, 20
صفحه 18:
4 EFQM Self-
Assessment
EFOM فش 9001:2000 (6 5 در ۳
(90 EFQM
7- تحقق محصول
8-2-2- مميزي داخلي
Processes 8-2-3- پایش و اندازه گيري فرایندها
8-3- کنترل محصول نا منطبق
8-5- بهبود
Partnership & 6-1- فراهم آوري منايع
Wels aj 78-3 Resources
7-4- خرید
ecember 26, 20 18
صفحه 19:
4 EFOQM Self-
Assessment
Training Course
EFOM >I 1:2000 نقش
1S09001:2000 EFQM
رضایت مشتري -8-2-1 Customer Results
8-4- تجزیه و تحلیل داده ها
2
ف ۳ 4 Key Performance
ea Results
فرایندها
محصولات/ خدمات
ecember 26, 20 19 و
صفحه 20:
CD EFOQM Selt-
Assessment
Training Course خودارزيابي
تعریف خودارزيابي
مزاياي خودارزيابي
فرآیند خودارزيابي
رويكردهاي خودارزيابي و خصوصیات آنها
انتخاب رویکرد خودارزيابي و جایگاه کاربرد UST
رویکرد پرسشنامهاي
رویکرد ماتريسي
رویکرد کار گاهي
رویکرد پرفورما
رویکرد شبیه سازي جایزه
مقایسه رویکردها
>كهة >> ۰ ۰ ۰ ۳۲
ecember 26, 20 20
صفحه 21:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
16- ment) تعریف خود ارز بابي
يك بازنگري منظم. سيستماتيك و جامع از فعاليتهاي سازمان و نتایج
آن براساس يك مدل تعالي سازماني است.
خودارزيابي به سازمان اجازه ميدهد بطور شفاف نقاط قوت و
زمينههاي قابل بهیود خود را شناسايي کند و پرنامههايي جهت
بهبود ابعاد مختلف خود تدوین نماید.
ecember 26, 20 21 و
صفحه 22:
1 4 EFOM Self-
Assessment
Course ومندند3 كاركاه آموزشى دو نفره
لطفأ تفاوت ميان مميزى (Self-Assessment), ob 5155 (AUGIT) 9
اخذ جایزه (1۷۵۲0) را بصورت کار دو نفره بیان نمایید.
ecember 26, 20 22 و
صفحه 23:
EFQM Self-
Assessment
site Ls Gelf- Assessment ghjpe (Aud gio لمي ا
Award)
اخذ جايزه
(Award)
می تواند یک رقابت
باشد. بعنوان ابزاری
برای بازاریابی بعنوان
راهی برای شناسایی
سطح دستاوردها دخالت
داشتن فر آیند قضاوت
عمدتا گذشتهنگر به
عنوان تشویقی برای
دریافت کنند گان جایزه
خودارزیابی
Self-)
(Assessment
موقعیت یابی نسبت به یک
مدل بهترین راه انجام آن
توسط خودتان و احیانا استفاده
از یک متخصص است. تمرکز
بر نقاط قوت و زمینه های
بهبود میباشد. هم گذشتهنگر و
هم آیندهنگر تیم خودارزیابی
صاحب گزارش بازخورد است.
خودارزیابی در جهت تشویق
برای بهبود است.
مميزى
(Audit)
تطابق با یک استاندارد
عمدتاً توسط ممیز بیرونی
یا تخصص تمرکز بر
انجام امور بصورت
صحیح و اقدامات
اصلاحی عمدتا
گذشتهنگر ممیز صاحب
گزارش بازخورد است.
ممیزی در جهت تشویق
برای بهبود تقریبا بی
تفاوت است.
ecember 26, 20
صفحه 24:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
قدم هشتم : پایش فرایند و بازنگري فرایند خود ارزيابي
ecember 26, 20 24 ‘Revor
صفحه 25:
CD EFOQM Selt-
Assessment
5 ی م27 اول . تمسعه و حفط
موفقیت و پايداري فرایند خود ارزيابي شما وابسته به میزان *
۱ . تملك مدیران ارشد به آن است
: مدیران ارشد موقعي این احساس را مي کنند که ۶
در ك کنند که چگونه باعث ایجاد ارزش در کسب و کار مي شود.
اینکار پاسخگوی نيازهاي بهبود و یا تغییر در کسب و کار باشد.
منجر به یافتن جایگاهی در جامعه و یا نزد همکاران گردد.
ecember 26, 20 25
صفحه 26:
®
EFQM Self-
Assessment
Training Course
04
ex Ke XX XX
1
: توسعه ود استراتزي ارتباط توسعه ود
استراتزي ارتياط قدم هاي 3 نا 8
جه اطلاعاتى و ييام هايي در ارتباطات مورد نظر مى باشند؟
جرا اين بيام ها بايستى در نظر كرفته شوند؟
با جه كسانى نياز به ارتباط وجود دارد؟
جه كسي بايد ارتباطات را برقرار كند ؟
جكونه شما ارتباطات را برقرار مي كنيد ؟
جه وقت شما ارتباط برقرار مي كنيد ؟
كجا شما ارتباط برقرار مي كنيد ؟
ecember 26, 20 26
صفحه 27:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
8u3
STEP | WHAT | WHY 10 BY HOW | WHEN | WHER
WHO | WHO E
7
8
ecember 26, 20 27 ‘Revor
صفحه 28:
EFQM Self-
Assessment
et Training Course
به نکات زیرتوجه کنید:
as as و دستاوردهاي مورد نظر
انتظارات و توقعات شما چیست ؟
امتیازدهی چقدر برایتان مهم است؟
7 _ چه سطحي از جزییات ارزيابي را نیاز دارید ؟
۲ _ آیانتایج خودارزيابي شما براي فرايندهاي دیگرمورد نیاز
مي باشد؟
© چه منابعي براي خود ارزيابي در دسترس می باشند ؟
7% سطح سرآمدي را در سازمان خود چگونه می بینید؟
* فرهنگ سازمان خود را چگونه می بینید؟
* دامنه خود ارزیایی در سازمان شما چیست ؟
v
ecember 26, 20 28 2.
صفحه 29:
2 EFOM Self-
| خود Assessment
raining Course ليست منافع بالقوه خود ارزيابي
1- يك ساختار خوبي براي تعيين نقاط قوت و زمينه هاي بهبود سازمان است.
2- تدوين و توسعه طرح كسب و كار و استراتزي شما را بهبود مي دهد.
3- يك زبان مشترك و جارجوب مفهومى براي بهبود و مديريت سازمان ارايه
مي كند.
4- كاركنان را نسبت به مفاهيم بنيادين سرآمدي و اينكه جطور مسئوليتهايشان
را بازكو كنند آموزش مي دهد.
5- تمامي کار کنان را در سطوح مختلف در فرایند بهبود درگیر مي کند.
6- باعث شناخت و به اشتراك نهادن تجربیات خوب در سازمان مي شود.
7- مقایسه با سازمانهاي دیگر را تسهیل مي نماید.
8- تمامی بهبودهاي گوناگون را با برنامه های عادی سازمان یکپارچه منماید.
9- فرصتهايي را براي تشخیص سطح دستاوردها فراهم مي کند.
ecember 26, 20 29 2.
صفحه 30:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
®
ED
قدم سوم : طرح ريزي خود ارزيابي- انتخاب تکنيك خود ۱
پرسشنامه
کار گاه خود ارزپا
پروفرما
شبیه سازي اخذ چایزه
ترکیب از روشها
و
1۳
30
برپایه اینکه دستاوردها و منافع
مورد انتظار شما چه خواهد
بود؟
* جمع آوري شواهد/ دادهها
* مستند کردن شواهد/ دادهها
؟ ارزیابی شواهد / داده ها
* مستند کردن شواهد
* ارایه نتایچ
ecember 26, 20
صفحه 31:
®
CD pase pe
قوم ننم : طرح ريزي خود ارزيابي - روش های
= مختلف
تلف مقصد مش
* جلسات مدیریت
؟ ملاحظه دستاوردهای
خودارزيابي
کار گاه خود ارزيابي
پروفرما 9 اولویت بندي برنامه هاي
شبيه سازي اخذ جايزه ل
© تق اذ تلا 1
ترکیب از روشها ele
ecember 26, 20 31 ‘Revor
صفحه 32:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
قدم سوم : طرح ريزي خود ارزيابي- محدوده
هاي كليدي چیست؟
خروجي هاي كليدي جب وروديهاي كليدي چیست؟
مشتريان كليدي بجه كساني تامین کنندگان کليدي چه
sa
کساني هستند؟
وي
ذينفعان كليدي جه كساني هستند؟
ecember 26, 20 32 و
صفحه 33:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
© © © © ©
03
دهاي خودارزيا
رویکرد پر سشنامهاي
رویکرد ماتريسي
رویکرد کار گاهي
رویکرد استفاده از پروفرما
رویکرد شبیه سازي جایزه
تلفيقي از رويکردهاي فوق
ecember 26, 20 33
صفحه 34:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
رویکرد پرسشنامهاي- فرایند انجام کار
انتخاب پرسشنامه و گروه نمونه
آگاه نمودن افراد جهت تکمیل پرسشنامه
ارائه یافتهها و ایجاد برنامه اقدامات جهت بهبود
ecember 26, 20
صفحه 35:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
د پرسشنامه!
امکان بكارگيري پرسشنامه ساده بلي / خیر
9 امکان بکار گيري پرسشنامه 50 یا 90 سوالي
(: شروع نشده لست
» تا حدودیپ یشرفنک رده لست
8 پیشرفتچشمگیريدلشته لست
: بطور دقيقو كاملبياده شده لست
ecember 26, 20 35 و
صفحه 36:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
رویگرد پرسشنامهايی- راهنماي امتبازدهي
امتیاز | موقعیت توضیح
0 | شروع نشده | 9 اتفاق خاصي رخ نداده است. شاید aay خاصي وجود داشته باشد
است اما بیش از يك آرزو پيشرفتي نداشته
» اتاحدودي
بيشرفت
كرده است
© بعضي شواهد مبني بر اينكه كاري مفيد اتفاق افتاده است وجود دارد.
ِ بازنگريهاي تصادفي و اتفاقي منجر به بهبود شدهاند.
إن فعاليتهاي پراكندهاي به ار آمده و نتایج پراكندهاي نیز وجود دارد.
8 إبيشرفت © شواهد روشني براي توجه به موضوع مورد نظر وجود دارد.
إن
و
eo
چشمگيري بازنگري و بهبودهاي دورهاي و منظم.
celal احساس ميشود که به موضوع به طور کانل نگاه نشده است.
۸ | بطور دقیق و يك رویکرد یا
کامل پیاده | دارد.
شده است | يك راه حل یا دستاورد الگو که تصور بهبودي قابل ملاحظه براي تن
دشوار است.
عالي براي تمامي حوزهها و جنبههاي مرنبط وجود
ecember 26, 20 36 و
صفحه 37:
EFQM Self-
Assessment
ومنصنه1 مثال: امنیاز به کار کنان Course
c | D noe
ضريب-
ماحصل تعداد ضربدر در ضريب- ۵ 33
A+B+C+D we
درصد بدست آمده- چمع فوق تقسیم بر 5
و
37
67
100
ecember 26, 20
صفحه 38:
4 EFOQM Self-
Assessment
۳ nae Training Course
سرعت و سهولت در استفاده
فراگيري
امکان طراحي سوال بصورت اختصاصي
امکان دریافت بازخورد به تفکيك بخش ها و سطوح
مختلف سازمان
37
ecember 26, 20 38 2.
© © © ©
صفحه 39:
®
EFQM Self-
Assessment
Training Course
رویکرد پرسشنامهاي- ریسک ها
فهرستي از نقاط قوت و حوزه هاي نیازمند بهبود تهیه نميشود.
دقت پاسخ ها به کیفیت سوالات بستگي دارد.
امکان عدم استقبال
امکان ایجاد انتظارات
عدم امکان تشریح دلایل \sis
ecember 26, 20 39 2.
صفحه 40:
EFQM Self-
Assessment
Training Course 95999 ماثريسي- روش انجام کار
نی ناک نتاس |
سس Lathe
ارزیابی سازمان توسط افراد با استفاده از ماتریس
ایجاد برنامه اقدامات >
40
ecember 26, 20
GRD
صفحه 41:
EFQM Self-
GRD Assessment
رويكرد ماتريسي- ماتريس Training Course
رهبري کارکتان | مشاركت و | فرآیند ae as ae es
معيار منايع مشتريان | كاركتان | جامعه | كليدي
قدم عملکرد
ecember 26, 20 41 م
صفحه 42:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
© © © © © ©
د ماد -
سرعت و سهولت در استفاده
فراكير بودن
راهي براي در ك بهتر معيارهاي مدل
امكان ارزيابي و نمايش بيشرفت و احياناً قدمهاي بعدي
تسهيل كننده كار تيمي
دركير نمودن مديريت در تهية ماتريس يك فرآيند قوي
استراتژيك محسوب ميشود
ecember 26, 20 42
صفحه 43:
®
EFQM Seltf-
Assessment
Training Course
إدهاد - ريسك
فهرستي از نقاط قوت و حوزه هاي نيازمند بهبود تهيه نمي شود ©
عدم امكان مقايسه با امتيازات متقاضيان جايزه 9
9 عدم وجود ارتباط مستقيم میان قدم هاي ماتریس و
زیرمعیارها در مدل
ecember 26, 20 43 2.
صفحه 44:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
روش کار گاهی- فرا ایند انجام کار
ecember 26, 20 44 و
صفحه 45:
EFQM Self-
Assessment
Course رز کا 2 فاكد شاع > فق
بعد از کارگاه
مسئوليت پذيري
توافق بر اولويتها
فرآ خو دار
در برنامه اقدامات
واقعيت كرابي
دستورات برنامه ريزي شده
شروع كار با معيار آسائتر
رعايت قواعد جلسات
گوش فرادادن
عدم سرزنش دیگران
برگزاري خارج از سازمان
عدم تلاش براي حل مشكلات در اين
مقطع
تجهیزات مناسب
تدوین مناسب مباحث و نتایج کار تيمي
براي قدمهاي بعدي
45
GRD
قبل از کارگاه
آماده سازي مناسب
مدیریت پروژه
تکمیل جمع آوري اطلاعات
درك مدل ]۳001۷
تعهد به انجام خود ارزيابي
درك کل فرآیند خود ارزيابي
گردش اطلاعات قبل از کارگاه
ecember 26, 20
صفحه 46:
EFQM Self-
ze Training Course
روض کار گاهی- مزایا
9 _ روشي عللي براي معرفي مدل به تیم مدیریت و جلب مشارکت
آنها
9 امکان بحث و توافق میان قوتها و زمینه هاي بهبود و اولويتبندي
آنها
© حمایت تیم مدیریت از نتایج بخاطر حضورشان
9 ایجاد فضاي کار تيمي در تیم مدیریت
ecember 26, 20 46 2.
صفحه 47:
EFOM ۶ 4
Assessment
Training Course 2
کار کا ها
© داراي ریسك اجرا ميباشد و نیاز به آمادگي و هماهنگي
زياد دارد.
ى عدم امكان بررسي بياده سازي رويكردها
9 عدم وجود امتياز دقيق
ecember 26, 20 47 2.
صفحه 48:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
ایجاد و اجراي برنامه اقدامات
‘Rev. 48
ecember 26, 20 04
صفحه 49:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
موارد قابل بررسي:
روش پروفرما- رم
نام معیار و تعریف OT
زیرمعیار
نقاط قوت
زمينههاي قابل بهبود
امتیاز
49
ecember 26, 20
صفحه 50:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
© © © ©
روض پروفرما- مزلیا
فرآیند جمع آوري اطلاعات مبتني بر مشاهده حقایق است.
ليستي از نقاط قوت و زمینه هاي بهبود ارائه مينماید.
یت امتیازات مناسب ميباشد.
امکان دخالت دادن افراد از قسمتها و سطوح مختلف در
فر آیند جمع آوري اطلاعات
ecember 26, 20 50
صفحه 51:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
= ها
۵ تهية يروفرما تصوير كاملي از سازمان را بدست نميدهد.
8 ضعف در جمع آوري اطلاعات ارزش نتايج را تحت تاثير
ارزش نتايج 1
ecember 26, 20 51 و
صفحه 52:
EFQM Self-
Assessment
IS سازی اخذ جایاه- فرایند فنحام pues Course
اجماع ارزيابان وايجاد يك كزارش بازخورد (به Sg heat یک تا یک ونیم روزو دوروزا
ايجاد و اجراي برنامه اقدامات
ecember 26, 20 52 و
صفحه 53:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
°
9
331 glo
يك خلاصه مناسبي از فرهنگ و عمکلرد سازمان ارائه مينماید.
ليستي از نقاط قوت و زمینه هاي بهبود ارائه مينماید.
يك امكان عالي براي دركير نمودن افراد و تبادل نظر ايجاد
مي نمايد.
امكان به اشتراك كذاشتن اطلاعات و مقايسه (داخلي و خارجي)
بازديد از محل و ارائه مطالب دو كار ارزشمند محسوب مي شوند.
آماده سازي سازمان براي شرکت در فر آیند اخذ جایزه. ۱
ecember 26, 20 53 2.
صفحه 54:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
نياز به صرف منابع زياد
امكان عدم مشاركت كامل از طرف تيم مديريت و سيردن
كارها به ديكران
امكان سريوش كذاشتن روي حقايق به كمك مهارتهاي
نوشتاري
ecember 26, 20 54
صفحه 55:
EFOQM Self-
Assessment
Training Course
ecember 26, 20 55 و
صفحه 56:
Assessment
CD EFOM Self-
Training Course
انتخاب خودارز
پستگي دارد بهد
منافع خاصي که سازمان به دنبال آن است
منابعي که در دسترس ميباشد
ساخثار سازماني و محدوده خودارزيابي
بلوغ سازماني از نظر پیاده سازي TQM
ارتباطي که خودارزيابي با برنامه تجاري سازمان ميتواند
داشته باشد
میزان دقت و صحعت مورد نیاز
ecember 26, 20 56
صفحه 57:
EFQM Self-
میزان | تلاش زياد تلاش متوسط تلاش كم
سطح بلوغ تلاش
بلوغ و كمال شبیه سازي جایزه | پروفرما همراه با | پرسشنامه مناسب
ارزيابي همترازان
میانه راه شبيه سازي جايزه يروفرما يرسشنامه- كاركاه
سرد کارگاه تسهیل شده | ماتریس- کارگاه
پروفرما- کار گاه
آغاز راه سشنامه با
پرسشنامه استاندارد
پرسشنامه مقدماتي
ecember 26, 20 57
صفحه 58:
EFQM Self-
Assessment
عنم ومندنهتمقایسه رويكردهاي مختلف خودارزيايي
عوامل
مقایسه
رويكرد
يرسشنامه اي
ماتريسي
كارگاهي
پروفرما
شبيهسازي جایزه
‘Revor
قوت و
حوزه هاي
بهبود
اساس مدل سرآمدی EFOM
دقت امتیاز
دهي
دانش مورد
نیاز مدل
EFQM
خیر
58
نیاز به
بازدید محل
اختياري
اختياري
نیاز به
ارزیاب
آموزش
دیده
GRD
منابع مورد نیاز
پایین -متوسط
پایین-متوسط
متوسط- بالا
بالا
ecember 26, 20
صفحه 59:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
T Tn! افرادي كه ند
شناسايي وطایف در خودارزيابي
ecember 26, 20
صفحه 60:
4 EFOM Self-
ERD ومد قدم 4- وظایف خودارزيايي Course
ارزیابان
ارزیاب ارشد
جمع آوري کننده اطلاعات
كزارش wes
تسهیل گر
ecember 26, 20 60 و
صفحه 61:
EFQM Self-
Assessment
CRD نفش حامی ( اسپانسر) Training Course
v
5 . ۰
نقش رهبري (تعهد. جهتگيري, انگیزش, شناخت) را در طول
معارفه و اجراي خود ارزيابي دارد.
اطمینان مي دهد که بودجه و منابع انساني در دسترس هستند.
گفتگو در مورد اهداف و منافع
از بین بردن مقاومتها
اطمینان مي دهد که نتایج خود ارزيابي استفاده مي شوند.
نقش يك رهبر را در بازنگري فرایند و تعامل آن با فرایند
برنامه ريزي بعهده دارد.
ecember 26, 20 61
صفحه 62:
EFQM Self-
2 سین GRD
Training Course نقش مدير بروزه
v
ee SS SN ON
اطمینان مي دهد که يك اسپانسر و مالك فرایند وجود دارد
همکاری با اسپانسر براي بهینه کردن منافع و نتایج
اطمینان از آشکار و مکتوب بودن اهداف و منافع اجراي خود ارزيابي
توسعه و ترویج مفاهیم بنیادین مدل
ایجاد يك برنامه دقیق پروژه و تجزیه و تحلیل ريسكث
تخمین منابع مورد نیاز جهت اجراي برنامه
اولویت بندي برنامه هاي آموزش براي تیم خود ارزيابي
ایجاد يك برنامه ارتباطي براي پشتيباني از فرایند خود ارزيابي
پایش پیشرفت برنامه و گزارش دهي به اسپانسر
ecember 26, 20 62 2.
صفحه 63:
®
© EFOM Self-
۲ Assessment
ش کار کنان Training Course
۲ در اختیار قرار دادن وقت و دانش خود در فرایند خود ارزيابي
v
v
درك منافع خود ارزيابي
ايفاي نقش فعال در فرایند بهبود
ecember 26, 20 63 2.
صفحه 64:
EFQM Self-
Assessment
2 | نقش Training Course
© © © ©
نقش مركزي در روش شبیه سازي اخذ جایزه و پروفرما و نقش
پشتیبان در رویکرد کار گاهي
مرکزیت در فرایند ارزيابي و رسیدن به اجماع
همكاري در طرح ريزي بازدید از محل و انجام بخشي از آن
همكاري در تهیه گزارش بازخورد
انجام کار مطابق برنامه زماني توافق شده تیم
ecember 26, 20 64 2.
صفحه 65:
EFQM Self-
Assessment
®
ERD درست ازز ياب wis Training Course
© © © © © ©
نكات كليدي:
وجهه قابل قبول در سازمان
عموما داراي تجربه بالا
توانايي در ارایه بازخورد
عمدتا از قسمتهاي عملياتي و نه لزوما متخصصین کیفیت
همه کس توانايي ارزیاب شدن را ندارد
ecember 26, 20 65
صفحه 66:
EFQM Self-
Assessment
aining Course
استفاده از ارزیابان خارچي
ecember 26, 20 66 و
صفحه 67:
®
EFQM Self-
Assessment
Training Course
© © © © ©
نفش ارزیاب ارشد
رهبر تیم ارزيابي
طرح ريزي و هماهنگ نمودن فعالیت هاي تیم
يك واسط بین تیم و ارزيابي شونده
مدیریت سوالات و درخواست اطلاعات از مدیر پروژه
ارائه بازخورد حضوري در صورت نیاز
ecember 26, 20 67
صفحه 68:
4 EFOQM Selt-
Assessment
Training Course
8 درك الزامات مدل و طبیعت شواهد مورد نیاز
© شناسايي منابع دادهها و اطمینان از اينکه دادههاي جمعآوري
شده دقیق و به روز مي باشند .
9 حساسیت نسبت به فشاراتي که ممکن است در طول فرایند
جمع آوري اطلاعات به مد آید داشته باشد.
9 ثبت داده ها در گزارش به روش منطقي
ecember 26, 20 68 2.
صفحه 69:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
9
9
أي
9
®
ERS IF + ae
در ك الزامات مدل و طبیعت (نوع) شواهد مورد نیاز
شناسايي منابع داده ها و اطمینان از اينکه داده هاي جمع آوري
شده دقیق و به روز مي باشند .
حساسیت نسبت به فشارهايي که ممکن است در طول فرايند
جمع آوري اطلاعات به و داشته باشد.
ثبت داده ها در گزارش به روش منطقي
ecember 26, 20 69
صفحه 70:
EFQM Self-
Assessment
®
CRD } * ae Training Course
© © © ©
نقش مهمي در كاركاه خودارزيابي ايفا مي كند.
مرکزیت در فرایند ارزيابي و رسیدن به اجماع
نگهبان مدل و مفاهیم بنیادین آن
نگهبان فرایند کارگاه و مفاد آن
ecember 26, 20 70
صفحه 71:
2 EFOM Self-
Assessment
Training Course
قدم 4 : انت< 0 کار SUS که
در گیرند..
الف ) چطور تیم را ایجاد و به آن انگیزه مي دهید؟
پ) چه منابعي براي آموزش مناسب کار کنان نیاز دارید ؟
چ ) چطوري شما این آموزش ها را مي دهید ؟
6
ecember 26, 20
71 2.
صفحه 72:
4 EFQM Self-
Assessment
Training Course
۲
sada) هدایت خو : 5 ess
جطور شما مطمثن مي شويد كه تكنيكهاي انتخاب شده شما
الف) اثربخش اجرا مي شوند ؟
ب) خروجي ها و دستاوردهاي مورد نياز را تحويل مي دهند؟
ج ) براي سازمان شما مناسب باقي مي ماند ؟
ecember 26, 20 72 2.
صفحه 73:
4 EFOM Selt-
Assessment
Training Course
قدم 6 : اولویت بندی دستا خود ارز
الف ) معيارهاي مناسب جهت اولویت بندي طرح هاي بهبود در
سازمان شما چه هستند ؟ ( ویژه باشند)
پ ) چطوري اين معیارها را استفاده مي کنید؟
ecember 26, 20 73 2.
صفحه 74:
CD EFOQM Selt-
Assessment
“نيد 5 أقدامات J ۱ Training Course
تاثیر زیاد
تاثير كم
ecember 26, 20 74 و
صفحه 75:
2 EFOM Self-
Assessment
Training Course
قدم 7 :د اجرا عملیاد
جطور شما اطمینان مي پابید که لیست اولویت بندي شده طرح ها +
الف ) با کسب و کار معمول شما پکپارچه است ؟
ب ) اجرا مي شوند ؟
ecember 26, 20 75 2.
صفحه 76:
4 EFOM Selt-
Assessment
Training Course
28
چطور شما :
الف ) اطمينان مي يابيد كه طرح هاي بهبود شما خروجيهاي مورد
نظر را بدست مي آورند ؟
پ ) براي سازمانتان مناسب باقي مي مانند؟
ج ) بازنگري پروژه خودارزيابي و پیشنهاد بهبود براي دفعات بعدي
را براي حفظ مناسب بودن آن براي سازمان انجام ميدهید؟
ecember 26, 20 76 2.
صفحه 77:
2 EFOQM Selt-
GRD ۱ خلاصه نام ها Eman,
بجترين راه :
تكنيك برتربراي خودارزيابي:همكي مي توانند باعث ايجاد ارزش شوند .
در بخش هاي مختلف سازمان رويكردهاي مختلف دارد .
تناوب خودارزيابي وابسته به نوع سازمان باشد .
امتيازدهي براي کنترل پیشرقت مفید است ولي نمي تولند باعث محر ك
اولویت بندي شود . i
ecember 26, 20 7 2.
صفحه 78:
EFQM Self-
Assessment
5 Training Course
قدمهاي 8-6 جریان فرایند و تغییر
ن معیار براي اولویت بندي
ملاحظه خروجی ها و اولویت بتدی ط
تهیه برنامه عملیاتی. تعریف ماهیت برنامه هاء
اندازه گيري خروجي هاء مالکیت و برنامه زماني
ecember 26, 20 78 و
صفحه 79:
3 4 EFOQM Self-
Assessment
7 منم وله
تغيير و توقعات مدير
جطور شما مديرتان را براي تغيير آماده مي كنيد ؟
jecember 26, 20 79 2.
صفحه 80:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
Denial
Adapting
Vatu?
مس
Time
ecermher 26, 20 80 2.
صفحه 81:
®
EFQM Self-
Assessment
Training Course
b با نشكرازتوجه
زنوجه شما 2
ecember 26, 20 81 2.