صفحه 1:
دوره خود ارزیابی
EFQM gas poll »
۱
-ASSESSMENT
صفحه 2:
®
EFOM Self-
Assessment
سح فص ۲ مطالب Training Course
و
© © © © ©
مقدمه و كليات
مفاهيم بنيادين و معيارها
منطق رادار و كارته راه ياب
نقش 1809001:2000] در ۳۳۵۵
خودارزیابی و قدم های OF
روشهاي خودارزیابی
اولویت بندی اقدامات.
ecember 26, 20 2
صفحه 3:
EFQM Self-
GRD aor
EFOQM
European
Foundation for
Quality
Management
۳7۳
و 3 26,0 دی
صفحه 4:
®
EFQM Self-
Assessment
GCAO با روند توسعة مدل plusiraining Course
لا 14 شرکت در سال 1988 گرد هم آمدند تا 660 را
تاسیس نمایند.
لا تعداد اعضاي كنوني به بیش از 800 شرکت بالغ مي گردد.
لا ماموریت این بنیاد " نيروي محرك بودن براي حفظ تعالي در
اروپا" و چشمانداز آن " درخشش سازمانهاي اروپايي در جهان *
است.
لا معرفي مدل تعالي 00۳300) در سال 1991
لا بازنگري اساسي در مدل در سال 1999
لأ انجام تغييراتي محدود در سال 2003
ecember 26, 20 4 2.
صفحه 5:
2 EFQM Self-
Assessment
Training Course
گلیات مدلهاي سرآهدی
چارچوب خود
ارزيابي
RADAR نطق ارزیابی Self-)
Assessment
معيارهاي سرآمدی
(Criteria)
(Framework
مفاهیم بنيادین
(Fundamental Concepts)
ecember 26, 20 5 و
صفحه 6:
Course 2/9 تپ جوب مدل 1100111 مقایسه
nib 1S09000:2000
رهیافت هايي به خود glx RADAR ghis
ارزيا 1 1 براي
4 ارزيابي سازمان بر مبناي] معیارها
Approaches to ي ی بيارها
Self- Assessment معیارها Scoring Model
190004
Improvmen
ts
معيارهاي سرآمدي
Criteria
1S09001:20
001۳۴6
مفاهيم بنيادين سرآمدي
Fundamentals *
صفحه 7:
EFQM 5۶
tS بنيادین, 1۳۳6018 در يك panting Course
Results Orientation) l( 21,5 4.3 1
(Customer Focus) مشتري مداري (2
3) رهبري و ثبات در مقاصد
Leadership & Constancy of Purpose) (
4( مدیریت بر اساس فرآیندها و واقیتها
Management by Processes and Facts ) (
5) مشار کت و توسعه منابع انساني
(People Development & Involvement )
6) ياد گيري نوآوري و بهبود مداوم
Continuous Learning, Innovation &)
(Improvement
(Partnership Development) & ©51 5 42055 (7
ecember 26, 20 (Public 8)ميهوليتهاي اجتماعي (]1ذ11طنعده عم
صفحه 8:
EFQM Self-
Assessment
ERD EFQM, 3.41 Training Course
2 خط مشي
فرآیند بر 2 8 دهبري
مشارکتها
ومنابی
۰٩۰ اک سس
ecember 26, 20 8 و
صفحه 9:
EFOM Selt- و
As. t
Gare موزن معيارهاي مدل 15۳00148
اتيج كليدي leg ١ تلع کرک LA yA متاركتعدي | كركلن | اخلامشيي | رغيري
سود he ۳
ork 0۰
jecember 26, 20 9 2
صفحه 10:
EFQM Self-
GERD ۰ ساختار معیارها: توانمندسازها Atsecsmont
Training Course
ecember 26, 20 10 و
صفحه 11:
EFOM Selt-
GRD GS lay slo Assessment
Training Course
شاخصهاي كليدي دساو es Fos yas
عملكرد :
jecember 26, 20
صفحه 12:
صفحه 13:
EFQM Self-
Assessm ent
006 > > >> 5
تمامي ذينفعان را يوشش مي دهد ؟
رویکردها و تسري آنها را از طریق شاخص هاي برداشتي و عملكردي اندازه
مي كيرند ؟
روتد منيت يا تقودت شدة هملكرد را دشان مي ذهذ ؟ .كر بله جه مدت 5
اهداف دارند ؟ اكر بله آيا محقق شده اند ؟
آيا با ديكران از جمله رقباء متوسط صنعت و بهترين كلاس مقايسه شدهاند ؟
در مقايسه با ديكران خوب است ؟
به دليل رويكردها در سازمان است ؟
يك مجموعه اي از فاكتورهاي حال و آينده را اندازه مي كيرد ؟
يك تصوير درست ارايه مي دهد ؟
ecember 26, 20 13 2.
صفحه 14:
EFQM Self-
Assessment
۳ را اه یاب ..!
آیا رویکرد :
”0 بطور مناسب پایه ريزي شده است ؟
متمر کز بر نيازهاي ذي نفعان است ؟
% خط مشي و استراتژي را پشتيباني مي کند ؟
۲ _ پاسایر رویکردها مرتبط است ؟
_ قابل دوام است ؟
_ بدیع و نوآورانه است؟
۳ منعطف است ؟
”7 قابل اندازه كيري است ؟
2
ecember 26, 20 14
صفحه 15:
®
EFQM زک
Assessment
Training Course
Pathfinder Card... كارت راه ياب
آيا تسري رويكردها ٠
در تمامي سطوح مستعد سازمان بكار كرفته شده اند ؟
قابليت ها و يتانسيل هاي بالقوه آن بكار كرفته شده است ؟
تمامي منافع برنامه ريزي شده را فراهم آورده است ؟
سيستماتيك است ؟
بوسیله تمامي ذینفعان در ك و پذیرفته شده است ؟
قابل اندازه گيري مي باشند ؟
> دا 5
ecember 26, 20 15 2.
صفحه 16:
®
EFQM زک
Assessment
Training Course
Pathfinder Card... کارت راه پاب
ارزيابي و بازنگري :
آپا رویکرد و تسري آنها :
۲ جهت تعیین اثربخشي بطور مرتب اندازه گيري شده است ؟
فرصتهاي يا گيري را فراهم مي آورد ؟
۲ بادیگران از جمله رقبا. متوسط صنعت و بهترین کلاس
مقایسه شده است ؟
% بر اساس نتایج حاصل از ياد گيري و اندازه گيري عملکرد
بهبود یافته اند ؟
v
ecember 26, 20 16 2.
صفحه 17:
EFQM Self-
Assessment
7 0( دی 2
EFQM
Leadership
Policy & Strategy
People
®
1S09001:2000
تعهد مدیریت -5-1
مسئولیت » اختیار و ارتباطات -5-5
بازنگري مدیریت -5-6
تمرکز بر مشتري -5-2
خط مشي كيفيت -5-3
طرح ريزي -5-4
منابع انساني -6-2
محیط کار -6-4
ecember 26, 20
صفحه 18:
4 EFQM Self-
Assessment
EFOM فش 9001:2000 (6 5 در ۳
(90 EFQM
7- تحقق محصول
8-2-2- مميزي داخلي
Processes 8-2-3- پایش و اندازه گيري فرایندها
8-3- کنترل محصول نا منطبق
8-5- بهبود
Partnership & 6-1- فراهم آوري منايع
Wels aj 78-3 Resources
7-4- خرید
ecember 26, 20 18
صفحه 19:
4 EFOQM Self-
Assessment
Training Course
EFOM >I 1:2000 نقش
1S09001:2000 EFQM
رضایت مشتري -8-2-1 Customer Results
8-4- تجزیه و تحلیل داده ها
2
ف ۳ 4 Key Performance
ea Results
فرایندها
محصولات/ خدمات
ecember 26, 20 19 و
صفحه 20:
CD EFOQM Selt-
Assessment
Training Course خودارزيابي
تعریف خودارزيابي
مزاياي خودارزيابي
فرآیند خودارزيابي
رويكردهاي خودارزيابي و خصوصیات آنها
انتخاب رویکرد خودارزيابي و جایگاه کاربرد UST
رویکرد پرسشنامهاي
رویکرد ماتريسي
رویکرد کار گاهي
رویکرد پرفورما
رویکرد شبیه سازي جایزه
مقایسه رویکردها
>كهة >> ۰ ۰ ۰ ۳۲
ecember 26, 20 20
صفحه 21:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
16- ment) تعریف خود ارز بابي
يك بازنگري منظم. سيستماتيك و جامع از فعاليتهاي سازمان و نتایج
آن براساس يك مدل تعالي سازماني است.
خودارزيابي به سازمان اجازه ميدهد بطور شفاف نقاط قوت و
زمينههاي قابل بهیود خود را شناسايي کند و پرنامههايي جهت
بهبود ابعاد مختلف خود تدوین نماید.
ecember 26, 20 21 و
صفحه 22:
1 4 EFOM Self-
Assessment
Course ومندند3 كاركاه آموزشى دو نفره
لطفأ تفاوت ميان مميزى (Self-Assessment), ob 5155 (AUGIT) 9
اخذ جایزه (1۷۵۲0) را بصورت کار دو نفره بیان نمایید.
ecember 26, 20 22 و
صفحه 23:
EFQM Self-
Assessment
site Ls Gelf- Assessment ghjpe (Aud gio لمي ا
Award)
اخذ جايزه
(Award)
می تواند یک رقابت
باشد. بعنوان ابزاری
برای بازاریابی بعنوان
راهی برای شناسایی
سطح دستاوردها دخالت
داشتن فر آیند قضاوت
عمدتا گذشتهنگر به
عنوان تشویقی برای
دریافت کنند گان جایزه
خودارزیابی
Self-)
(Assessment
موقعیت یابی نسبت به یک
مدل بهترین راه انجام آن
توسط خودتان و احیانا استفاده
از یک متخصص است. تمرکز
بر نقاط قوت و زمینه های
بهبود میباشد. هم گذشتهنگر و
هم آیندهنگر تیم خودارزیابی
صاحب گزارش بازخورد است.
خودارزیابی در جهت تشویق
برای بهبود است.
مميزى
(Audit)
تطابق با یک استاندارد
عمدتاً توسط ممیز بیرونی
یا تخصص تمرکز بر
انجام امور بصورت
صحیح و اقدامات
اصلاحی عمدتا
گذشتهنگر ممیز صاحب
گزارش بازخورد است.
ممیزی در جهت تشویق
برای بهبود تقریبا بی
تفاوت است.
ecember 26, 20
صفحه 24:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
قدم هشتم : پایش فرایند و بازنگري فرایند خود ارزيابي
ecember 26, 20 24 ‘Revor
صفحه 25:
CD EFOQM Selt-
Assessment
5 ی م27 اول . تمسعه و حفط
موفقیت و پايداري فرایند خود ارزيابي شما وابسته به میزان *
۱ . تملك مدیران ارشد به آن است
: مدیران ارشد موقعي این احساس را مي کنند که ۶
در ك کنند که چگونه باعث ایجاد ارزش در کسب و کار مي شود.
اینکار پاسخگوی نيازهاي بهبود و یا تغییر در کسب و کار باشد.
منجر به یافتن جایگاهی در جامعه و یا نزد همکاران گردد.
ecember 26, 20 25
صفحه 26:
®
EFQM Self-
Assessment
Training Course
04
ex Ke XX XX
1
: توسعه ود استراتزي ارتباط توسعه ود
استراتزي ارتياط قدم هاي 3 نا 8
جه اطلاعاتى و ييام هايي در ارتباطات مورد نظر مى باشند؟
جرا اين بيام ها بايستى در نظر كرفته شوند؟
با جه كسانى نياز به ارتباط وجود دارد؟
جه كسي بايد ارتباطات را برقرار كند ؟
جكونه شما ارتباطات را برقرار مي كنيد ؟
جه وقت شما ارتباط برقرار مي كنيد ؟
كجا شما ارتباط برقرار مي كنيد ؟
ecember 26, 20 26
صفحه 27:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
8u3
STEP | WHAT | WHY 10 BY HOW | WHEN | WHER
WHO | WHO E
7
8
ecember 26, 20 27 ‘Revor
صفحه 28:
EFQM Self-
Assessment
et Training Course
به نکات زیرتوجه کنید:
as as و دستاوردهاي مورد نظر
انتظارات و توقعات شما چیست ؟
امتیازدهی چقدر برایتان مهم است؟
7 _ چه سطحي از جزییات ارزيابي را نیاز دارید ؟
۲ _ آیانتایج خودارزيابي شما براي فرايندهاي دیگرمورد نیاز
مي باشد؟
© چه منابعي براي خود ارزيابي در دسترس می باشند ؟
7% سطح سرآمدي را در سازمان خود چگونه می بینید؟
* فرهنگ سازمان خود را چگونه می بینید؟
* دامنه خود ارزیایی در سازمان شما چیست ؟
v
ecember 26, 20 28 2.
صفحه 29:
2 EFOM Self-
| خود Assessment
raining Course ليست منافع بالقوه خود ارزيابي
1- يك ساختار خوبي براي تعيين نقاط قوت و زمينه هاي بهبود سازمان است.
2- تدوين و توسعه طرح كسب و كار و استراتزي شما را بهبود مي دهد.
3- يك زبان مشترك و جارجوب مفهومى براي بهبود و مديريت سازمان ارايه
مي كند.
4- كاركنان را نسبت به مفاهيم بنيادين سرآمدي و اينكه جطور مسئوليتهايشان
را بازكو كنند آموزش مي دهد.
5- تمامي کار کنان را در سطوح مختلف در فرایند بهبود درگیر مي کند.
6- باعث شناخت و به اشتراك نهادن تجربیات خوب در سازمان مي شود.
7- مقایسه با سازمانهاي دیگر را تسهیل مي نماید.
8- تمامی بهبودهاي گوناگون را با برنامه های عادی سازمان یکپارچه منماید.
9- فرصتهايي را براي تشخیص سطح دستاوردها فراهم مي کند.
ecember 26, 20 29 2.
صفحه 30:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
®
ED
قدم سوم : طرح ريزي خود ارزيابي- انتخاب تکنيك خود ۱
پرسشنامه
کار گاه خود ارزپا
پروفرما
شبیه سازي اخذ چایزه
ترکیب از روشها
و
1۳
30
برپایه اینکه دستاوردها و منافع
مورد انتظار شما چه خواهد
بود؟
* جمع آوري شواهد/ دادهها
* مستند کردن شواهد/ دادهها
؟ ارزیابی شواهد / داده ها
* مستند کردن شواهد
* ارایه نتایچ
ecember 26, 20
صفحه 31:
®
CD pase pe
قوم ننم : طرح ريزي خود ارزيابي - روش های
= مختلف
تلف مقصد مش
* جلسات مدیریت
؟ ملاحظه دستاوردهای
خودارزيابي
کار گاه خود ارزيابي
پروفرما 9 اولویت بندي برنامه هاي
شبيه سازي اخذ جايزه ل
© تق اذ تلا 1
ترکیب از روشها ele
ecember 26, 20 31 ‘Revor
صفحه 32:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
قدم سوم : طرح ريزي خود ارزيابي- محدوده
هاي كليدي چیست؟
خروجي هاي كليدي جب وروديهاي كليدي چیست؟
مشتريان كليدي بجه كساني تامین کنندگان کليدي چه
sa
کساني هستند؟
وي
ذينفعان كليدي جه كساني هستند؟
ecember 26, 20 32 و
صفحه 33:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
© © © © ©
03
دهاي خودارزيا
رویکرد پر سشنامهاي
رویکرد ماتريسي
رویکرد کار گاهي
رویکرد استفاده از پروفرما
رویکرد شبیه سازي جایزه
تلفيقي از رويکردهاي فوق
ecember 26, 20 33
صفحه 34:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
رویکرد پرسشنامهاي- فرایند انجام کار
انتخاب پرسشنامه و گروه نمونه
آگاه نمودن افراد جهت تکمیل پرسشنامه
ارائه یافتهها و ایجاد برنامه اقدامات جهت بهبود
ecember 26, 20
صفحه 35:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
د پرسشنامه!
امکان بكارگيري پرسشنامه ساده بلي / خیر
9 امکان بکار گيري پرسشنامه 50 یا 90 سوالي
(: شروع نشده لست
» تا حدودیپ یشرفنک رده لست
8 پیشرفتچشمگیريدلشته لست
: بطور دقيقو كاملبياده شده لست
ecember 26, 20 35 و
صفحه 36:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
رویگرد پرسشنامهايی- راهنماي امتبازدهي
امتیاز | موقعیت توضیح
0 | شروع نشده | 9 اتفاق خاصي رخ نداده است. شاید aay خاصي وجود داشته باشد
است اما بیش از يك آرزو پيشرفتي نداشته
» اتاحدودي
بيشرفت
كرده است
© بعضي شواهد مبني بر اينكه كاري مفيد اتفاق افتاده است وجود دارد.
ِ بازنگريهاي تصادفي و اتفاقي منجر به بهبود شدهاند.
إن فعاليتهاي پراكندهاي به ار آمده و نتایج پراكندهاي نیز وجود دارد.
8 إبيشرفت © شواهد روشني براي توجه به موضوع مورد نظر وجود دارد.
إن
و
eo
چشمگيري بازنگري و بهبودهاي دورهاي و منظم.
celal احساس ميشود که به موضوع به طور کانل نگاه نشده است.
۸ | بطور دقیق و يك رویکرد یا
کامل پیاده | دارد.
شده است | يك راه حل یا دستاورد الگو که تصور بهبودي قابل ملاحظه براي تن
دشوار است.
عالي براي تمامي حوزهها و جنبههاي مرنبط وجود
ecember 26, 20 36 و
صفحه 37:
EFQM Self-
Assessment
ومنصنه1 مثال: امنیاز به کار کنان Course
c | D noe
ضريب-
ماحصل تعداد ضربدر در ضريب- ۵ 33
A+B+C+D we
درصد بدست آمده- چمع فوق تقسیم بر 5
و
37
67
100
ecember 26, 20
صفحه 38:
4 EFOQM Self-
Assessment
۳ nae Training Course
سرعت و سهولت در استفاده
فراگيري
امکان طراحي سوال بصورت اختصاصي
امکان دریافت بازخورد به تفکيك بخش ها و سطوح
مختلف سازمان
37
ecember 26, 20 38 2.
© © © ©
صفحه 39:
®
EFQM Self-
Assessment
Training Course
رویکرد پرسشنامهاي- ریسک ها
فهرستي از نقاط قوت و حوزه هاي نیازمند بهبود تهیه نميشود.
دقت پاسخ ها به کیفیت سوالات بستگي دارد.
امکان عدم استقبال
امکان ایجاد انتظارات
عدم امکان تشریح دلایل \sis
ecember 26, 20 39 2.
صفحه 40:
EFQM Self-
Assessment
Training Course 95999 ماثريسي- روش انجام کار
نی ناک نتاس |
سس Lathe
ارزیابی سازمان توسط افراد با استفاده از ماتریس
ایجاد برنامه اقدامات >
40
ecember 26, 20
GRD
صفحه 41:
EFQM Self-
GRD Assessment
رويكرد ماتريسي- ماتريس Training Course
رهبري کارکتان | مشاركت و | فرآیند ae as ae es
معيار منايع مشتريان | كاركتان | جامعه | كليدي
قدم عملکرد
ecember 26, 20 41 م
صفحه 42:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
© © © © © ©
د ماد -
سرعت و سهولت در استفاده
فراكير بودن
راهي براي در ك بهتر معيارهاي مدل
امكان ارزيابي و نمايش بيشرفت و احياناً قدمهاي بعدي
تسهيل كننده كار تيمي
دركير نمودن مديريت در تهية ماتريس يك فرآيند قوي
استراتژيك محسوب ميشود
ecember 26, 20 42
صفحه 43:
®
EFQM Seltf-
Assessment
Training Course
إدهاد - ريسك
فهرستي از نقاط قوت و حوزه هاي نيازمند بهبود تهيه نمي شود ©
عدم امكان مقايسه با امتيازات متقاضيان جايزه 9
9 عدم وجود ارتباط مستقيم میان قدم هاي ماتریس و
زیرمعیارها در مدل
ecember 26, 20 43 2.
صفحه 44:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
روش کار گاهی- فرا ایند انجام کار
ecember 26, 20 44 و
صفحه 45:
EFQM Self-
Assessment
Course رز کا 2 فاكد شاع > فق
بعد از کارگاه
مسئوليت پذيري
توافق بر اولويتها
فرآ خو دار
در برنامه اقدامات
واقعيت كرابي
دستورات برنامه ريزي شده
شروع كار با معيار آسائتر
رعايت قواعد جلسات
گوش فرادادن
عدم سرزنش دیگران
برگزاري خارج از سازمان
عدم تلاش براي حل مشكلات در اين
مقطع
تجهیزات مناسب
تدوین مناسب مباحث و نتایج کار تيمي
براي قدمهاي بعدي
45
GRD
قبل از کارگاه
آماده سازي مناسب
مدیریت پروژه
تکمیل جمع آوري اطلاعات
درك مدل ]۳001۷
تعهد به انجام خود ارزيابي
درك کل فرآیند خود ارزيابي
گردش اطلاعات قبل از کارگاه
ecember 26, 20
صفحه 46:
EFQM Self-
ze Training Course
روض کار گاهی- مزایا
9 _ روشي عللي براي معرفي مدل به تیم مدیریت و جلب مشارکت
آنها
9 امکان بحث و توافق میان قوتها و زمینه هاي بهبود و اولويتبندي
آنها
© حمایت تیم مدیریت از نتایج بخاطر حضورشان
9 ایجاد فضاي کار تيمي در تیم مدیریت
ecember 26, 20 46 2.
صفحه 47:
EFOM ۶ 4
Assessment
Training Course 2
کار کا ها
© داراي ریسك اجرا ميباشد و نیاز به آمادگي و هماهنگي
زياد دارد.
ى عدم امكان بررسي بياده سازي رويكردها
9 عدم وجود امتياز دقيق
ecember 26, 20 47 2.
صفحه 48:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
ایجاد و اجراي برنامه اقدامات
‘Rev. 48
ecember 26, 20 04
صفحه 49:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
موارد قابل بررسي:
روش پروفرما- رم
نام معیار و تعریف OT
زیرمعیار
نقاط قوت
زمينههاي قابل بهبود
امتیاز
49
ecember 26, 20
صفحه 50:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
© © © ©
روض پروفرما- مزلیا
فرآیند جمع آوري اطلاعات مبتني بر مشاهده حقایق است.
ليستي از نقاط قوت و زمینه هاي بهبود ارائه مينماید.
یت امتیازات مناسب ميباشد.
امکان دخالت دادن افراد از قسمتها و سطوح مختلف در
فر آیند جمع آوري اطلاعات
ecember 26, 20 50
صفحه 51:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
= ها
۵ تهية يروفرما تصوير كاملي از سازمان را بدست نميدهد.
8 ضعف در جمع آوري اطلاعات ارزش نتايج را تحت تاثير
ارزش نتايج 1
ecember 26, 20 51 و
صفحه 52:
EFQM Self-
Assessment
IS سازی اخذ جایاه- فرایند فنحام pues Course
اجماع ارزيابان وايجاد يك كزارش بازخورد (به Sg heat یک تا یک ونیم روزو دوروزا
ايجاد و اجراي برنامه اقدامات
ecember 26, 20 52 و
صفحه 53:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
°
9
331 glo
يك خلاصه مناسبي از فرهنگ و عمکلرد سازمان ارائه مينماید.
ليستي از نقاط قوت و زمینه هاي بهبود ارائه مينماید.
يك امكان عالي براي دركير نمودن افراد و تبادل نظر ايجاد
مي نمايد.
امكان به اشتراك كذاشتن اطلاعات و مقايسه (داخلي و خارجي)
بازديد از محل و ارائه مطالب دو كار ارزشمند محسوب مي شوند.
آماده سازي سازمان براي شرکت در فر آیند اخذ جایزه. ۱
ecember 26, 20 53 2.
صفحه 54:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
نياز به صرف منابع زياد
امكان عدم مشاركت كامل از طرف تيم مديريت و سيردن
كارها به ديكران
امكان سريوش كذاشتن روي حقايق به كمك مهارتهاي
نوشتاري
ecember 26, 20 54
صفحه 55:
EFOQM Self-
Assessment
Training Course
ecember 26, 20 55 و
صفحه 56:
Assessment
CD EFOM Self-
Training Course
انتخاب خودارز
پستگي دارد بهد
منافع خاصي که سازمان به دنبال آن است
منابعي که در دسترس ميباشد
ساخثار سازماني و محدوده خودارزيابي
بلوغ سازماني از نظر پیاده سازي TQM
ارتباطي که خودارزيابي با برنامه تجاري سازمان ميتواند
داشته باشد
میزان دقت و صحعت مورد نیاز
ecember 26, 20 56
صفحه 57:
EFQM Self-
میزان | تلاش زياد تلاش متوسط تلاش كم
سطح بلوغ تلاش
بلوغ و كمال شبیه سازي جایزه | پروفرما همراه با | پرسشنامه مناسب
ارزيابي همترازان
میانه راه شبيه سازي جايزه يروفرما يرسشنامه- كاركاه
سرد کارگاه تسهیل شده | ماتریس- کارگاه
پروفرما- کار گاه
آغاز راه سشنامه با
پرسشنامه استاندارد
پرسشنامه مقدماتي
ecember 26, 20 57
صفحه 58:
EFQM Self-
Assessment
عنم ومندنهتمقایسه رويكردهاي مختلف خودارزيايي
عوامل
مقایسه
رويكرد
يرسشنامه اي
ماتريسي
كارگاهي
پروفرما
شبيهسازي جایزه
‘Revor
قوت و
حوزه هاي
بهبود
اساس مدل سرآمدی EFOM
دقت امتیاز
دهي
دانش مورد
نیاز مدل
EFQM
خیر
58
نیاز به
بازدید محل
اختياري
اختياري
نیاز به
ارزیاب
آموزش
دیده
GRD
منابع مورد نیاز
پایین -متوسط
پایین-متوسط
متوسط- بالا
بالا
ecember 26, 20
صفحه 59:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
T Tn! افرادي كه ند
شناسايي وطایف در خودارزيابي
ecember 26, 20
صفحه 60:
4 EFOM Self-
ERD ومد قدم 4- وظایف خودارزيايي Course
ارزیابان
ارزیاب ارشد
جمع آوري کننده اطلاعات
كزارش wes
تسهیل گر
ecember 26, 20 60 و
صفحه 61:
EFQM Self-
Assessment
CRD نفش حامی ( اسپانسر) Training Course
v
5 . ۰
نقش رهبري (تعهد. جهتگيري, انگیزش, شناخت) را در طول
معارفه و اجراي خود ارزيابي دارد.
اطمینان مي دهد که بودجه و منابع انساني در دسترس هستند.
گفتگو در مورد اهداف و منافع
از بین بردن مقاومتها
اطمینان مي دهد که نتایج خود ارزيابي استفاده مي شوند.
نقش يك رهبر را در بازنگري فرایند و تعامل آن با فرایند
برنامه ريزي بعهده دارد.
ecember 26, 20 61
صفحه 62:
EFQM Self-
2 سین GRD
Training Course نقش مدير بروزه
v
ee SS SN ON
اطمینان مي دهد که يك اسپانسر و مالك فرایند وجود دارد
همکاری با اسپانسر براي بهینه کردن منافع و نتایج
اطمینان از آشکار و مکتوب بودن اهداف و منافع اجراي خود ارزيابي
توسعه و ترویج مفاهیم بنیادین مدل
ایجاد يك برنامه دقیق پروژه و تجزیه و تحلیل ريسكث
تخمین منابع مورد نیاز جهت اجراي برنامه
اولویت بندي برنامه هاي آموزش براي تیم خود ارزيابي
ایجاد يك برنامه ارتباطي براي پشتيباني از فرایند خود ارزيابي
پایش پیشرفت برنامه و گزارش دهي به اسپانسر
ecember 26, 20 62 2.
صفحه 63:
®
© EFOM Self-
۲ Assessment
ش کار کنان Training Course
۲ در اختیار قرار دادن وقت و دانش خود در فرایند خود ارزيابي
v
v
درك منافع خود ارزيابي
ايفاي نقش فعال در فرایند بهبود
ecember 26, 20 63 2.
صفحه 64:
EFQM Self-
Assessment
2 | نقش Training Course
© © © ©
نقش مركزي در روش شبیه سازي اخذ جایزه و پروفرما و نقش
پشتیبان در رویکرد کار گاهي
مرکزیت در فرایند ارزيابي و رسیدن به اجماع
همكاري در طرح ريزي بازدید از محل و انجام بخشي از آن
همكاري در تهیه گزارش بازخورد
انجام کار مطابق برنامه زماني توافق شده تیم
ecember 26, 20 64 2.
صفحه 65:
EFQM Self-
Assessment
®
ERD درست ازز ياب wis Training Course
© © © © © ©
نكات كليدي:
وجهه قابل قبول در سازمان
عموما داراي تجربه بالا
توانايي در ارایه بازخورد
عمدتا از قسمتهاي عملياتي و نه لزوما متخصصین کیفیت
همه کس توانايي ارزیاب شدن را ندارد
ecember 26, 20 65
صفحه 66:
EFQM Self-
Assessment
aining Course
استفاده از ارزیابان خارچي
ecember 26, 20 66 و
صفحه 67:
®
EFQM Self-
Assessment
Training Course
© © © © ©
نفش ارزیاب ارشد
رهبر تیم ارزيابي
طرح ريزي و هماهنگ نمودن فعالیت هاي تیم
يك واسط بین تیم و ارزيابي شونده
مدیریت سوالات و درخواست اطلاعات از مدیر پروژه
ارائه بازخورد حضوري در صورت نیاز
ecember 26, 20 67
صفحه 68:
4 EFOQM Selt-
Assessment
Training Course
8 درك الزامات مدل و طبیعت شواهد مورد نیاز
© شناسايي منابع دادهها و اطمینان از اينکه دادههاي جمعآوري
شده دقیق و به روز مي باشند .
9 حساسیت نسبت به فشاراتي که ممکن است در طول فرایند
جمع آوري اطلاعات به مد آید داشته باشد.
9 ثبت داده ها در گزارش به روش منطقي
ecember 26, 20 68 2.
صفحه 69:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
9
9
أي
9
®
ERS IF + ae
در ك الزامات مدل و طبیعت (نوع) شواهد مورد نیاز
شناسايي منابع داده ها و اطمینان از اينکه داده هاي جمع آوري
شده دقیق و به روز مي باشند .
حساسیت نسبت به فشارهايي که ممکن است در طول فرايند
جمع آوري اطلاعات به و داشته باشد.
ثبت داده ها در گزارش به روش منطقي
ecember 26, 20 69
صفحه 70:
EFQM Self-
Assessment
®
CRD } * ae Training Course
© © © ©
نقش مهمي در كاركاه خودارزيابي ايفا مي كند.
مرکزیت در فرایند ارزيابي و رسیدن به اجماع
نگهبان مدل و مفاهیم بنیادین آن
نگهبان فرایند کارگاه و مفاد آن
ecember 26, 20 70
صفحه 71:
2 EFOM Self-
Assessment
Training Course
قدم 4 : انت< 0 کار SUS که
در گیرند..
الف ) چطور تیم را ایجاد و به آن انگیزه مي دهید؟
پ) چه منابعي براي آموزش مناسب کار کنان نیاز دارید ؟
چ ) چطوري شما این آموزش ها را مي دهید ؟
6
ecember 26, 20
71 2.
صفحه 72:
4 EFQM Self-
Assessment
Training Course
۲
sada) هدایت خو : 5 ess
جطور شما مطمثن مي شويد كه تكنيكهاي انتخاب شده شما
الف) اثربخش اجرا مي شوند ؟
ب) خروجي ها و دستاوردهاي مورد نياز را تحويل مي دهند؟
ج ) براي سازمان شما مناسب باقي مي ماند ؟
ecember 26, 20 72 2.
صفحه 73:
4 EFOM Selt-
Assessment
Training Course
قدم 6 : اولویت بندی دستا خود ارز
الف ) معيارهاي مناسب جهت اولویت بندي طرح هاي بهبود در
سازمان شما چه هستند ؟ ( ویژه باشند)
پ ) چطوري اين معیارها را استفاده مي کنید؟
ecember 26, 20 73 2.
صفحه 74:
CD EFOQM Selt-
Assessment
“نيد 5 أقدامات J ۱ Training Course
تاثیر زیاد
تاثير كم
ecember 26, 20 74 و
صفحه 75:
2 EFOM Self-
Assessment
Training Course
قدم 7 :د اجرا عملیاد
جطور شما اطمینان مي پابید که لیست اولویت بندي شده طرح ها +
الف ) با کسب و کار معمول شما پکپارچه است ؟
ب ) اجرا مي شوند ؟
ecember 26, 20 75 2.
صفحه 76:
4 EFOM Selt-
Assessment
Training Course
28
چطور شما :
الف ) اطمينان مي يابيد كه طرح هاي بهبود شما خروجيهاي مورد
نظر را بدست مي آورند ؟
پ ) براي سازمانتان مناسب باقي مي مانند؟
ج ) بازنگري پروژه خودارزيابي و پیشنهاد بهبود براي دفعات بعدي
را براي حفظ مناسب بودن آن براي سازمان انجام ميدهید؟
ecember 26, 20 76 2.
صفحه 77:
2 EFOQM Selt-
GRD ۱ خلاصه نام ها Eman,
بجترين راه :
تكنيك برتربراي خودارزيابي:همكي مي توانند باعث ايجاد ارزش شوند .
در بخش هاي مختلف سازمان رويكردهاي مختلف دارد .
تناوب خودارزيابي وابسته به نوع سازمان باشد .
امتيازدهي براي کنترل پیشرقت مفید است ولي نمي تولند باعث محر ك
اولویت بندي شود . i
ecember 26, 20 7 2.
صفحه 78:
EFQM Self-
Assessment
5 Training Course
قدمهاي 8-6 جریان فرایند و تغییر
ن معیار براي اولویت بندي
ملاحظه خروجی ها و اولویت بتدی ط
تهیه برنامه عملیاتی. تعریف ماهیت برنامه هاء
اندازه گيري خروجي هاء مالکیت و برنامه زماني
ecember 26, 20 78 و
صفحه 79:
3 4 EFOQM Self-
Assessment
7 منم وله
تغيير و توقعات مدير
جطور شما مديرتان را براي تغيير آماده مي كنيد ؟
jecember 26, 20 79 2.
صفحه 80:
EFQM Self-
Assessment
Training Course
Denial
Adapting
Vatu?
مس
Time
ecermher 26, 20 80 2.
صفحه 81:
®
EFQM Self-
Assessment
Training Course
b با نشكرازتوجه
زنوجه شما 2
ecember 26, 20 81 2.
EFQM SelfAssessment
Training Course
دوره خود ارزيابی
EFQM بر اساس مدل
June 8, 2025
1
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
سرفصل مطالب
مقدمه و كليات
مفاهيم بنيادين و معيارها
منطق رادار و کارت راه ياب
نقش ISO9001:2000در EFQM
خودارزيابی و قدم های آن
روشهاي خودارزيابی
اولويت بندی اقدامات
Rev.o1
Rev.o1
2
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
European
Foundation for
Quality
Management
www.efqm.org
June 8, 2025
3
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
آشنايي با روند توسعة مدل EFQM
14 ش77ركت در س77ال 1988گ77رد هم آمدن77د ت77ا EFQMرا
تاسيس نمايند.
تعداد اعضاي كنوني به بيش از 800شركت بالغ مي گردد.
ماموريت اين بنياد” نيروي مح77رك ب77ودن ب77راي حف77ظ تع77الي در
اروپا“ و چشمانداز آن ” درخشش سازمانهاي اروپايي در جهان“
است.
معرفي مدل تعالي EFQMدر سال 1991
بازنگري اساسي در مدل در سال 1999
انجام تغييراتي محدود در سال 2003
Rev.o1
Rev.o1
4
June 8, 2025
كليات مدلهاي سرآمدی
مدل
امتيازدهي
Scoring(
)Model
RADAR منطق ارزيابی
EFQM SelfAssessment
Training Course
چارچوب خود
ارزيابي
Self-(
Assessment
)Framework
معيارهاي سرآمدی
)Criteria(
مفاهيم بنيادين
)Fundamental Concepts(
June 8, 2025
5
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
ومقايسهEFQM چارچوب مدل
با آنISO9000:2000
مدلي براي امتيازدهي به
معيارها
Scoring Model
برايRADAR منطق
ارزيابي سازمان بر مبناي
معيارها
رهيافت هايي به خود
ارزيابي
Approaches to
Self- Assessment
ISO9004
Improvmen
ts
معيارهاي سرآمدي
ISO9001:20
00Require
ments
ISO9000:2
000Princi
ples
June 8, 2025
Criteria
مفاهيم بنيادين سرآمدي
Fundamentals
6
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
در يك نگاهEFQM مفاهيم بنيادين
Results Orientation( [) ) نتيجه گرايي1
) Customer Focus( ) مشتري مداري2
) رهبري و ثبات در مقاصد3
Leadership & Constancy of Purpose ( )
) مديريت بر اساس فرآيندها و واقيتها4
Management by Processes and Facts ( )
) مشاركت و توسعه منابع انساني5
)People Development & Involvement (
نوآوري و بهبود مداوم،) يادگيري6
Continuous Learning, Innovation & (
)Improvement
)Partnership Development( ) توسعه شراكت ها7
( مسئوليتهاي اجتماعي
)8
June 8, 2025 )Public Responsibility
7
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
مدل سرآمدی EFQM
نــــتايج
نتايج
نتايج
كليدي
عملكرد
توانمند سازها
نتايج
کارکنان
کارکنان
نتايج
مشتري
خط مشي
و استراتژي
فرآيند
نتايج
جامعه
رهبري
مشاركتها
و منابع
نوآوري و يـــــادگيري
Rev.o1
Rev.o1
8
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
وزن معيارهاي مدل EFQM
25%
20%
20%
15%
15%
14%
9%
9%
9%
10%
8%
10%
6%
5%
0%
نتايج كليدي
عملكرد
Rev.o1
Rev.o1
نتايج جامعه
نتايج كاركنان
نتايج مش تري
مش اركتها و
منابع
فرآيندها
50%
كاركنان
خط مش ي و
اس تراتژي
رهبري
50%
9
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
ساختار معيارها :توانمندسازها
1e
1e
1d
1d
1c
1c
زيرمعيارها
1b
1b
1a
1a
5e
5e
11
رهبريي
رهبر
5d
5d
5c
5c
Rev.o1
Rev.o1
نکات
راهنما
5b
5b
5a
5a
10
5
5
فرايندها
فرايندها
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
6b
6b
25
%%25
شاخصها
يي
شاخصها
عملکردی
عملکردی
7b
7b
25
%%25
شاخصهاي
شاخصهاي
عملکردی
عملکردی
8b
8b
75
%%75
Rev.o1
Rev.o1
ساختار معيارها :نتايج
زير معيارها
6a
6a
75
%%75
شاخصهای
شاخصهای
برداشتی
برداشتی
7a
7a
75
%%75
شاخصهای
شاخصهای
برداشتی
برداشتی
شاخصها
يي
شاخصها
عملکردی
عملکردی
8a
8a
25
%%25
شاخصهای
شاخصهای
برداشتی
برداشتی
9b
9b
50
%%50
ييکليد
شاخصها
يي
کليد
شاخصها
عملکرد
عملکرد
9a
9a
50
%%50
ييکليد
دستاوردها
يي
کليد
دستاوردها
عملکرد
عملکرد
11
معيارها
66
نتايجمشتر
نتايج
مشتريي
77
نتايج
نتايج
کارکنان
کارکنان
77
نتايججامعه
نتايج
جامعه
99
نتايج
نتايج
ييعملکرد
کليد
عملکرد
کليد
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
June 8, 2025
12
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
كارت راه ياب Pathfinder Card
آيا نتايج :
تمامي ذينفعان را پوشش مي دهد ؟
رويكردها و تسري آنها را از طريق شاخص هاي برداشتي و عملكردي ان77دازه
ميگيرند ؟
روند مثبت يا تقويت شده عملكرد را نشان مي دهد ؟ اگر بله چه مدت ؟
اهداف دارند ؟ اگر بله آيا محقق شده اند ؟
آيا با ديگران از جمله رقبا ،متوسط صنعت و بهترين كالس مقايسه شدهاند ؟
در مقايسه با ديگران خوب است ؟
به دليل رويكردها در سازمان است ؟
يك مجموعه اي از فاكتورهاي حال و آينده را اندازه مي گيرد ؟
يك تصوير درست ارايه مي دهد ؟
Rev.o1
Rev.o1
13
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
كارت راه ياب …Pathfinder Card
آيا رويكرد :
بطور مناسب پايه ريزي شده است ؟
متمركز بر نيازهاي ذي نفعان است ؟
خط مشي و استراتژي را پشتيباني مي كند ؟
با ساير رويكردها مرتبط است ؟
قابل دوام است ؟
بديع و نوآورانه است ؟
منعطف است ؟
قابل اندازه گيري است ؟
Rev.o1
Rev.o1
14
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
كارت راه ياب …Pathfinder Card
آيا تسري رويكردها :
در تمامي سطوح مستعد سازمان بكار گرفته شده اند ؟
قابليت ها و پتانسيل هاي بالقوه آن بكار گرفته شده است ؟
تمامي منافع برنامه ريزي شده را فراهم آورده است ؟
سيستماتيك است ؟
بوسيله تمامي ذينفعان درك و پذيرفته شده است ؟
قابل اندازه گيري مي باشند ؟
Rev.o1
Rev.o1
15
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
كارت راه ياب …Pathfinder Card
ارزيابي و بازنگري :
آيا رويكرد و تسري آنها :
جهت تعيين اثربخشي بطور مرتب اندازه گيري شده است ؟
فرصتهاي يادگيري را فراهم مي آورد ؟
با ديگران از جمل77ه رقب77ا ،متوس77ط ص77نعت و به77ترين كالس
مقايسه شده است ؟
بر اساس نتايج حاصل از ي77ادگيري و ان77دازه گ77يري عملكرد
بهبود يافته اند ؟
Rev.o1
Rev.o1
16
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
نقش ISO9001:2000در EFQM
EFQM
ISO9001:2000
Leadership
-5-1تعهد مديريت
-5-5مسئوليت ،اختيار و ارتباطات
-5-6بازنگري مديريت
Policy & Strategy
-5-2تمركز بر مشتري
-5-3خط مشي كيفيت
-5-4طرح ريزي
People
-6-2منابع انساني
-6-4محيط كار
Rev.o1
Rev.o1
17
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
نقش ISO9001:2000در EFQM
EFQM
ISO9001:2000
Processes
-7تحقق محصول
-8-2-2مميزي داخلي
-8-2-3پايش و اندازه گيري فرايندها
-8-3كنترل محصول نا منطبق
-8-5بهبود
-6-1فراهم آوري منابع
-6-3زير ساختها
-7-4خريد
& Partnership
Resources
Rev.o1
Rev.o1
18
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
EFQM درISO9001:2000 نقش
ISO9001:2000
EFQM
رضايت مشتري-8-2-1
Customer Results
تجزيه و تحليل داده ها-8-4
رضايت مشتري
خريد
فرايندها
خدمات/محصوالت
Key Performance
Results
June 8, 2025
19
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
Rev.o1
Rev.o1
خودارزيابي
تعريف خودارزيابي
مزاياي خودارزيابي
فرآيند خودارزيابي
رويكردهاي خودارزيابي و خصوصيات آنها
انتخاب رويكرد خودارزيابي و جايگاه كاربرد آنها
رويكرد پرسشنامهاي
رويكرد ماتريسي
رويكرد كارگاهي
رويكرد پرفورما
رويكرد شبيه سازي جايزه
مقايسه رويكردها
20
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
تعريف خود ارزيابي ()Self-Assessment
يك بازنگري منظم ،سيستماتيك و جامع از فعاليتهاي سازمان و نتايج
آن براساس يك مدل تعالي سازماني است.
قوتوو
اجازهمميي
نقاطقوت
شفافنقاط
بطورشفاف
دهدبطور
دهد
سازماناجازه
خودارزيابيبهبهسازمان
خودارزيابي
جهت
برنامهه
زمينهه
هاييجهت
هايي
كندووبرنام
شناساييكند
خودراراشناسايي
بهبودخود
قابلبهبود
هايقابل
هاي
زمين
نمايد.
تدويننمايد.
خودتدوين
مختلفخود
ابعادمختلف
بهبودابعاد
بهبود
Rev.o1
Rev.o1
21
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
کارگاه آموزشی دو نفره
لطفأ تفاوت ميان مميزی ( ، )Auditخودارزيابی(Self-
)Assessmentو اخذ جايزه ( )Awardرا بصورت کار دو نفره بيان
نماييد.
جايزه
Rev.o1
Rev.o1
خودارزيابی
22
مميزی
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
تفاوت ميان مميزی ( ، )Auditخودارزيابی( )Self-Assessmentو اخذ جايزه
()Award
اخذ جايزه
()Award
می تواند يک رقابت
باشد .بعنوان ابزاری برای
بازاريابی بعنوان راهی
برای شناسايی سطح
دستاوردها دخالت
داشتن فرآيند قضاوت
عمدتا گذشتهنگر به
عنوان تشويقی برای
دريافت کنندگان جايزه
Rev.o1
Rev.o1
خودارزيابی
(Self-
)Assessment
موقعيت يابی نسبت به يک مدل
بهترين راه انجام آن توسط
خودتان و احيانا استفاده از يک
متخصص است .تمرکز بر نقاط
قوت و زمينه های بهبود ميباشد.
هم گذشتهنگر و هم آيندهنگر
تيم خودارزيابی صاحب گزارش
بازخورد است .خودارزيابی در
جهت تشويق برای بهبود است.
23
مميزی
()Audit
تطابق با يک استاندارد
عمدتّا توسط مميز بيرونی
يا تخصص تمرکز بر
انجام امور بصورت
صحيح و اقدامات
اصالحی عمدتا
گذشتهنگر مميز صاحب
گزارش بازخورد است.
مميزی در جهت تشويق
برای بهبود تقريبا بی
تفاوت است.
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدمهفتم:
قدم
هفتم:
ايجاد
ايجادوو
بكارگيري
بكارگيري
برنامه
برنامه
عملياتي
عملياتي
قدمششم:
قدم
ششم:
مالحظه
مالحظه
دستاوردها
دستاوردها
وو
اولويتبندي
اولويت
بندي
فرايند خود ارزيابي
قدمپنجم:
قدم
پنجم:
هدايت
هدايت
خودارزيابي
خود
ارزيابي
قدمسوم:
چهارم قدم
:قدمچهارم
:قدم
سوم:
طرحريزي
طرح
انتخاب
ريزي
انتخابوو
خودارزيابي
خود
ارزيابي
آموزش
آموزش
افراديكه
افرادي
كه
بطور
بطور
مستقيم
مستقيم
درفرايند
در
فرايند
ارزيابي
ارزيابي
درگيرند
درگيرند
قدماول:
دوم :قدم
قدمدوم:
قدم
اول:
توسعهوو توسعه
توسعه
توسعهوو
حفظ
تسري
حفظ
تسري
استراتژي تعهد
استراتژي
تعهد
ارتباطبراي
ارتباط
براي
قدمهاي
قدم
هاي
33تاتا88
خود ارزيابي
فرايند خود
بازنگري فرايند
فرايند وو بازنگري
پايش فرايند
هشتم ::پايش
قدم هشتم
قدم
ارزيابي
Rev.o1
Rev.o1
24
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم اول :توسعه و حفظ تعهد
موفقيت و پايداري فرايند خود ارزيابي شما وابس77ته ب77ه م77يزان
تملك مديران ارشد به آن است .
مديران ارشد موقعي اين احساس را مي كنند كه :
درك كنند كه چگونه باعث ايجاد ارزش در كسب و كار مي شود.
اينکار پاسخگوی نيازهاي بهبود و يا تغيير در كسب و كار باشد.
منجر به يافتن جايگاهی در جامعه و يا نزد همکاران گردد.
Rev.o1
Rev.o1
25
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم دوم :توسعه وتسري استراتژي ارتباط توسعه وتسري
استراتژي ارتباط براي قدم هاي 3تا 8
Rev.o1
Rev.o1
چه اطالعاتی و پيام هايي در ارتباطات مورد نظر می باشند؟
چرا اين پيام ها بايستی در نظر گرفته شوند؟
با چه كسانی نياز به ارتباط وجود دارد؟
چه كسي بايد ارتباطات را برقرار كند ؟
چگونه شما ارتباطات را برقرار مي كنيد ؟
چه وقت شما ارتباط برقرار مي كنيد ؟
كجا شما ارتباط برقرار مي كنيد ؟
26
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
8 تا3 توسعه وتسري استراتژي ارتباط براي قدم هاي: قدم دوم
STEP
WHAT
WHY
TO
WHO
M
BY
WHO
M
HOW
WHEN
WHER
E
3
4
5
6
7
8
June 8, 2025
27
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم سوم :طرح ريزي خود ارزيابي
به نکات زيرتوجه کنيد:
منافع و دستاوردهاي مورد نظر
انتظارات و توقعات شما چيست ؟
امتيازدهی چقدر برايتان مهم است؟
چه سطحي از جزييات ارزيابي را نياز داريد ؟
آيا نتايج خودارزيابي شما براي فرايندهاي ديگرم77ورد ني77از
مي باشد؟
چه منابعي براي خود ارزيابي در دسترس می باشند ؟
سطح سرآمدي را در سازمان خود چگونه می بينيد؟
فرهنگ سازمان خود را چگونه می بينيد؟
دامنه خود ارزيابي در سازمان شما چيست ؟
Rev.o1
Rev.o1
28
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
ليست منافع بالقوه خود ارزيابي
-1يك ساختار خوبي براي تعيين نقاط قوت و زمينه هاي بهبود سازمان است.
-2تدوين و توسعه طرح كسب و كار و استراتژي شما را بهبود مي دهد.
-3يك زبان مشترك و چارچوب مفهومی براي بهبود و مديريت س77ازمان اراي77ه
مي كند.
-4كاركنان را نسبت به مفاهيم بنيادين سرآمدي و اينكه چطور مسئوليتهايش77ان
را بازگو كنند آموزش مي دهد.
-5تمامي كاركنان را در سطوح مختلف در فرايند بهبود درگير مي كند.
-6باعث شناخت و به اشتراك نهادن تجربيات خوب در سازمان مي شود.
-7مقايسه با سازمانهاي ديگر را تسهيل مي نمايد.
-8تمامی بهبودهاي گوناگون را با برنامه های عادی سازمان يکپارچه منمايد.
-9فرصتهايي را براي تشخيص سطح دستاوردها فراهم مي كند.
Rev.o1
Rev.o1
29
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم سوم :طرح ريزي خود ارزيابي -انتخاب تكنيك خود ارزيابي
پرسشنامه
پرسشنامه
منافع
دستاوردهاوومنافع
اينكهدستاوردها
برپايهاينكه
برپايه
خواهد
چهخواهد
شماچه
انتظارشما
موردانتظار
مورد
بود؟
بود؟
ها
دادهه
ها
شواهد/داد
آوريشواهد/
جمعآوري
••جمع
ها
دادهه
ها
شواهد/داد
مستندكردنشواهد/
••مستندكردن
دادههاها
شواهد//داده
ارزيابيشواهد
••ارزيابي
شواهد
كردنشواهد
مستندكردن
••مستند
نتايج
ارايهنتايج
••ارايه
ارزيابي
خودارزيابي
كارگاهخود
كارگاه
پروفرما
پروفرما
جايزه
اخذجايزه
سازياخذ
شبيهسازي
شبيه
روشها
تركيبازازروشها
تركيب
Rev.o1
Rev.o1
30
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم سوم :طرح ريزي خود ارزيابي – روش های
مختلف ،مقصد مشترک
پرسشنامه
پرسشنامه
جلساتمديريت
••جلسات
مديريت
مالحظهدستاوردهاي
••مالحظه
دستاوردهاي
خودارزيابي
خودارزيابي
برنامههاي
بنديبرنامه
اولويتبندي
••اولويت
هاي
عملياتي
عملياتي
هايبهبود
طرحهاي
ايجادطرح
••ايجاد
بهبود
توافقبربرگفتنی
••توافق
گفتنیهاها
تالشهايديگران
تقديرازتالشهاي
••تقديراز
ديگران
خودارزيابي
كارگاهخود
كارگاه
ارزيابي
پروفرما
پروفرما
اخذجايزه
سازياخذ
شبيهسازي
شبيه
جايزه
تركيبازازروشها
تركيب
روشها
Rev.o1
Rev.o1
31
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم سوم :طرح ريزي خود ارزيابي -محدوده
خروجي هاي كليدي چيست؟
………………………..
………………………..
………………………..
مشتريان كليدي چه كساني
وروديهاي كليدي چيست؟
چه اتفاقي در
سازمان رخ
ميدهد؟
هستند؟
………………………..
………………………..
تامين كنندگان كليدي چه
كساني هستند؟
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
………………………..
Rev.o1
Rev.o1
………………………..
………………………..
محيط بيروني چيست؟
ذينفعان كليدي چه كساني هستند؟
………………..
…………………………
………………..
………………………….
32
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
و
Rev.o1
Rev.o1
رويكردهاي خودارزيابي
رويكرد پرسشنامهاي
رويكرد ماتريسي
رويكرد كارگاهي
رويكرد استفاده از پروفرما
رويكرد شبيه سازي جايزه
تلفيقي از رويكردهاي فوق
33
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
رويكرد پرسشنامهاي -فرايند انجام كار
گروهنمونه
پرسشنامهووگروه
انتخابپرسشنامه
انتخاب
نمونه
تكميلپرسشنامه
جهتتكميل
افرادجهت
نمودنافراد
آگاهنمودن
آگاه
پرسشنامه
تحليلاطالعات
آوريووتحليل
جمععآوري
جم
اطالعات
جهتبهبود
اقداماتجهت
برنامههاقدامات
ايجادبرنام
هاووايجاد
يافتههها
ارائهيافت
ارائه
بهبود
Rev.o1
Rev.o1
34
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
رويكرد پرسشنامهاي
امكان بكارگيري پرسشنامه ساده بلي /خير
امكان بكارگيري پرسشنامه 50يا 90سؤالي
است.
نشدهاست.
شروعنشده
:D:Dشروع
است.
كردهاست.
پيشرفتكرده
حدوديپيشرفت
:C:Cتاتاحدودي
است.
داشتهاست.
چشمگيريداشته
پيشرفتچشمگيري
:B:Bپيشرفت
است.
شدهاست.
پيادهشده
كاملپياده
دقيقو وكامل
بطوردقيق
:A:Aبطور
Rev.o1
Rev.o1
35
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
رويكرد پرسشنامهاي -راهنماي امتيازدهي
امتياز
موقعيت
C
ت77ا ح77دودي
پيش77777رفت
كرده است
B
پيش77777رفت
چش777مگيري
داشته است
A
بطور دقيق و
كامل پي77اده
شده است
D
Rev.o1
Rev.o1
شروع نش77ده
است
توضيح
اتفاق خاصي رخ نداده است ،شايد ايدههاي خاصي وجود داش77ته باش77د
اما بيش از يك آرزو پيشرفتي نداشته است.
بعضي شواهد مبني بر اينكه كاري مفيد اتفاق افتاده است وجود دارد.
بازنگريهاي تصادفي و اتفاقي منجر به بهبود شدهاند.
فعاليتهاي پراكندهاي به اجرا در امده و نتايج پراكندهاي نيز وجود دارد.
شواهد روشني براي توجه به موضوع مورد نظر وجود دارد.
بازنگري و بهبودهاي دورهاي و منظم.
احساس ميشود كه به موضوع به طور كانل نگاه نشده است.
يك رويكرد يا نتيجه عالي براي تمامي حوزهها و جنبههاي مرنبط وج77ود
دارد.
يك راه حل يا دستاورد الگو كه تصور بهبودي قاب77ل مالحظ77ه ب77راي آن
دشوار است.
36
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
مثال :امتيازدهی به معيار کارکنان
تعداد ضربدرها=
ضريب=
ماحصل تعداد ضربدر در ضريب=
D
0
C
33
B
67
A
100
جمع A+B+C+D
درصد بدست آمده= جمع فوق تقسيم بر 5
Rev.o1
Rev.o1
37
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
رويكرد پرسشنامهاي -مزايا
سرعت و سهولت در استفاده
فراگيري
امكان طراحي سوال بصورت اختصاصي
امكان دريافت ب77ازخورد ب77ه تفكي77ك بخش ه77ا و س77طوح
مختلف سازمان
Rev.o1
Rev.o1
38
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
رويكرد پرسشنامهاي -ريسک ها
فهرستي از نقاط قوت و حوزه هاي نيازمند بهبود تهيه نميشود.
دقت پاسخ ها به كيفيت سواالت بستگي دارد.
امكان عدم استقبال
امكان ايجاد انتظارات
عدم امكان تشريح داليل
Rev.o1
Rev.o1
39
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
رويكرد ماتريسي -روش انجام كار
ايجاد يك ماتريس مناسب براي سازمان
معرفي ماتريس به تيم ارزيابي
ارزيابي سازمان توسط افراد با استفاده از ماتريس
برگزاري جلسه اجماع
ايجاد برنامه اقدامات جهت بهبود
Rev.o1
Rev.o1
40
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم
معيار
رهبري
خطمشي و
استراتژي
رويكرد ماتريسي -ماتريس
كاركنان
مشاركت و
منابع
فرآيند
نتايج
مشتريان
نتايج
كاركنان
نتايج
جامعه
نتايج
كليدي
عملكرد
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
Rev.o1
Rev.o1
41
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
رويكرد ماتريسي -مزايا
سرعت و سهولت در استفاده
فراگير بودن
راهي براي درك بهتر معيارهاي مدل
امكان ارزيابي و نمايش پيشرفت و احيانًا قدمهاي بعدي
تسهيل كننده كار تيمي
درگير نمودن مديريت در تهي77ة م77اتريس ي77ك فرآين77د ق77وي
استراتژيك محسوب ميشود
Rev.o1
Rev.o1
42
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
رويكرد ماتريسي -ريسك ها
فهرستي از نقاط قوت و حوزه هاي نيازمند بهبود تهيه نميشود
عدم امكان مقايسه با امتيازات متقاضيان جايزه
ع77دم وج77ود ارتب77اط مس77تقيم مي77ان ق77دم ه77اي م77اتريس و
زيرمعيارها در مدل
Rev.o1
Rev.o1
43
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش كارگاهي -فرايند انجام كار
جمعآوري
اجراي اولويت بندي كارگاه
اقدامات خودارزيابي اطالعات
اقدامات
مستمر
Rev.o1
Rev.o1
1روز
1-2روز
44
آموزش
4-6هفته 1-2روز
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش كارگاهي -فاكتورهاي بحراني موفقيت
بعد از كارگاه
هنگام كارگاه
قبل از كارگاه
تعيين شفاف مسئوليتها
واقعيت گرايي
مسئوليت پذيري
آماده سازي مناسب
دستورات برنامه ريزي شده
توافق بر اولويتها
مديريت پروژه
شروع كار با معيار آسانتر
فرآيند بازبيني خو دارزيابي
تكميل جمع آوري اطالعات
پيگيري پيشرفت در برنامه اقدامات رعايت قواعد جلسات
درك مدل EFQM
گوش فرادادن
تعهد به انجام خود ارزيابي
عدم سرزنش ديگران
درك كل فرآيند خود ارزيابي
برگزاري خارج از سازمان
ع77دم تالش ب77راي ح77ل مش77كالت در اين گردش اطالعات قبل از كارگاه
مقطع
تجهيزات مناسب
تدوين مناسب مباحث و نتايج كار تيمي
توافق براي قدمهاي بعدي
Rev.o1
Rev.o1
45
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش كارگاهي -مزايا
روشي عالي براي معرفي مدل به تيم مديريت و جلب مش77اركت
آنها
امكان بحث و توافق ميان قوتها و زمينه هاي بهبود و اولويتبندي
آنها
حمايت تيم مديريت از نتايج بخاطر حضورشان
ايجاد فضاي كار تيمي در تيم مديريت
Rev.o1
Rev.o1
46
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش كارگاهي -ريسک ها
داراي ريسك اجرا ميباشد و نياز به آمادگي و هماهنگي
زياد دارد.
عدم امكان بررسي پياده سازي رويكردها
عدم وجود امتياز دقيق
Rev.o1
Rev.o1
47
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش پروفرما -فرآيند انجام كار
انتخاب و آموزش تيم خودارزيابي
جمعآوري اطالعات و انجام مصاحبه جهت تكميل پرفورما
ارزيابي پرفورما توسط افراد و توزيع در تيم
اجماع ارزيابان و ايجاد يك گزارش با استفاده از پرفورما
ارائه به تيم مديريت
ايجاد و اجراي برنامه اقدامات
Rev.o1
Rev.o1
48
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
موارد قابل بررسي:
روش پروفرما -فرم
نام معيار و تعريف آن
زيرمعيار
نقاط قوت
زمينههاي قابل بهبود
شواهد:
امتياز
Rev.o1
Rev.o1
49
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش پروفرما -مزايا
فرآيند جمع آوري اطالعات مبتني بر مشاهده حقايق است.
ليستي از نقاط قوت و زمينه هاي بهبود ارائه مينمايد.
صحت امتيازات مناسب ميباشد.
امكان دخالت دادن افراد از قس77متها و س77طوح مختل77ف در
فرآيند جمع آوري اطالعات
Rev.o1
Rev.o1
50
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش پروفرما -ريسک ها
تهية پروفرما تصوير كاملي از سازمان را بدست نميدهد.
ضعف در جمع آوري اطالعات ارزش نت77ايج را تحت ت77اثير
قرار ميدهد.
ضعف در
جمع آوري اطالعات
Rev.o1
Rev.o1
ارزش نتايج
51
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش شبيه سازي اخذ جايزه -فرايند انجام كار
انتخاب و آموزش تيمهاي گزارش نويسي و خودارزيابي (به ترتیب 1و3روز)
جمعآوري اطالعات و انجام مصاحبه جهت گزارش نويسي (6تا9هفته)
تاييد و امضاء گزارش (تا یکروز)
دريافت گزارش توسط ارزيابان و ارزيابي /امتيازدهي انفرادي(هر کدام تا 25ساعت)
اجماع ارزيابان و ايجاد يك گزارش بازخورد (به ترتیب یک تا یک و نیم روزو دو روز)
ارائه به تيم مديريت
ايجاد و اجراي برنامه اقدامات
Rev.o1
Rev.o1
52
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش شبيه سازي اخذ جايزه-مزايا
يك خالصه مناسبي از فرهنگ و عمكلرد سازمان ارائه مينمايد.
ليستي از نقاط قوت و زمينه هاي بهبود ارائه مينمايد.
يك امكان عالي براي درگ77ير نم77ودن اف77راد و تب77ادل نظ77ر ايج77اد
مينمايد.
امكان به اشتراك گذاشتن اطالعات و مقايسه (داخلي و خارجي)
بازديد از محل و ارائه مطالب دو كار ارزشمند محسوب ميشوند.
آماده سازي سازمان براي شركت در فرآيند اخذ جايزه.
Rev.o1
Rev.o1
53
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
روش شبيه سازي اخذ جايزه -ريسک ها
نياز به صرف منابع زياد
امكان عدم مشاركت كامل از طرف تيم مديريت و س77پردن
كارها به ديگران
امكان سرپوش گذاش77تن روي حق77ايق ب77ه كم77ك مهارته77اي
نوشتاري
Rev.o1
Rev.o1
54
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
خصوصيات رويكردهاي خودارزيابي
برپايه شواهد
جايزه
سازيجايزه
شبيهسازي
شبيه
پروفرما
پروفرما
كارگاه
كارگاه
دقت و نظام مندي
زياد
ماتريس
ماتريس
دقت و نظام مندي
كم
پرسشنامه
پرسشنامه
برپايه نظرات
Rev.o1
Rev.o1
55
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
انتخاب رويكرد خودارزيابي
بستگي دارد به:
منافع خاصي كه سازمان به دنبال آن است
منابعي كه در دسترس ميباشد
ساختار سازماني و محدوده خودارزيابي
بلوغ سازماني از نظر پياده سازي TQM
ارتباطي كه خودارزيابي با برنامه تجاري س77ازمان ميتوان77د
داشته باشد
ميزان دقت و صحت مورد نياز
Rev.o1
Rev.o1
56
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
جايگاه كاربرد رويكردهاي مختلف خودارزيابي
ميزان
تالش
سطح بلوغ
سازمان
بلوغ و كمال
Rev.o1
Rev.o1
تالش متوسط
تالش زياد
تالش كم
شبيه سازي جايزه
پروفرما همراه با
ارزيابي همترازان
پرسشنامه مناسب
ميانه راه
شبيه سازي جايزه
محدود
پروفرما -كارگاه
پروفرما
كارگاه تسهيل شده
پرسشنامه -كارگاه
ماتريس -كارگاه
آغاز راه
پرسشنامه با
جزئيات زياد
ماتريس مناسب
پرسشنامه استاندارد پرسشنامه مقدماتي
57
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
مقايسه رويكردهاي مختلف خودارزيابي
بر اساس مدل سرآمدی EFQM
نياز به
ارزياب
آموزش
ديده
عوامل تعيين نقاط
قوت و
مقايسه
حوزه هاي
رويكرد
بهبود
منابع مورد نياز
پرسشنامه اي
خير
پايين
خير
خير
خير
پايين -متوسط
ماتريسي
خير
پايين
خير
خير
خير
پايين-متوسط
كارگاهي
بله
متوسط
بله
خير
تسهيل
كننده
متوسط
پروفرما
بله
متوسط -باال
بله
اختياري
بله
متوسط -باال
شبيهسازي جايزه
بله
باال
بله
اختياري
بله
باال
Rev.o1
Rev.o1
دقت امتياز
دهي
دانش مورد
نياز به
نياز مدل
بازديد محل
EFQM
58
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم : 4انتخاب و آموزش افرادي كه بطور مستقيم درگيرند
شناسايي وظايف در خودارزيابي
وظايف هميشگی
Rev.o1
Rev.o1
حامي
حامي
مدير پروژه
مدير
پروژه
كاركنان
كاركنان
59
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم -4وظايف خودارزيابي
وظايف بالقوه
Rev.o1
Rev.o1
ارزيابان
ارزياب ارشد
جمع آوري كننده اطالعات
گزارش نويس
تسهيل گر
60
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
Rev.o1
Rev.o1
نقش حامی ( اسپانسر)
نقش رهبري (تعهد ،جهتگيري ،انگيزش ،ش77ناخت) را در ط77ول
معارفه و اجراي خود ارزيابي دارد.
اطمينان مي دهد كه بودجه و منابع انساني در دسترس هستند.
گفتگو در مورد اهداف و منافع
از بين بردن مقاومتها
اطمينان مي دهد كه نتايج خود ارزيابي استفاده مي شوند.
نقش يك رهبر را در بازنگري فراين77د و تعام77ل آن ب77ا فراين77د
برنامه ريزي بعهده دارد.
61
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
نقش مدير پروژه
اطمينان مي دهد كه يك اسپانسر و مالك فرايند وجود دارد
همكاری با اسپانسر براي بهينه كردن منافع و نتايج
اطمينان ازآشكار و مكتوب بودن اهداف و منافع اجراي خود ارزيابي
توسعه و ترويج مفاهيم بنيادين مدل
ايجاد يك برنامه دقيق پروژه و تجزيه و تحليل ريسك
تخمين منابع مورد نياز جهت اجراي برنامه
اولويت بندي برنامه هاي آموزش براي تيم خود ارزيابي
ايجاد يك برنامه ارتباطي براي پشتيباني از فرايند خود ارزيابي
پايش پيشرفت برنامه و گزارش دهي به اسپانسر
Rev.o1
Rev.o1
62
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
نقش كاركنان
در اختيار قرار دادن وقت و دانش خود در فرايند خود ارزيابي
درك منافع خود ارزيابي
ايفاي نقش فعال در فرايند بهبود
Rev.o1
Rev.o1
63
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
نقش ارزياب
نقش مركزي در روش شبيه سازي اخذ جايزه و پروفرم77ا و نقش
پشتيبان در رويكرد كارگاهي
مركزيت در فرايند ارزيابي و رسيدن به اجماع
همكاري در طرح ريزي بازديد از محل و انجام بخشي از آن
همكاري در تهيه گزارش بازخورد
انجام كار مطابق برنامه زماني توافق شده تيم
Rev.o1
Rev.o1
64
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
انتخاب درست ارزياب
نكات كليدي:
وجهه قابل قبول در سازمان
عموما داراي تجربه باال
توانايي در ارايه بازخورد
عمدتا از قسمتهاي عملياتي و نه لزوما متخصصين كيفيت
همه كس توانايي ارزياب شدن را ندارد
Rev.o1
Rev.o1
65
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
استفاده از ارزيابان خارجي
دو نوع
دو
نوع
براي شما
خارجي براي
خارجي
شما
براي سازمان
وو براي
سازمان
Rev.o1
Rev.o1
براي شما
خارجي براي
خارجي
شما وو
براي سازمان
داخلي براي
داخلي
سازمان
66
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
نقش ارزياب ارشد
رهبر تيم ارزيابي
طرح ريزي و هماهنگ نمودن فعاليت هاي تيم
يك واسط بين تيم و ارزيابي شونده
مديريت سواالت و درخواست اطالعات از مدير پروژه
ارائه بازخورد حضوري در صورت نياز
Rev.o1
Rev.o1
67
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
نقش جمع كنندة اطالعات
درك الزامات مدل و طبيعت شواهد مورد نياز
شناسايي منابع دادهها و اطمينان از اينكه دادهه77اي جمعآوري
شده دقيق و به روز مي باشند .
حساسيت نسبت به فشاراتي كه ممكن است در ط77ول فراين77د
جمع آوري اطالعات به وجود آيد داشته باشد.
ثبت داده ها در گزارش به روش منطقي
Rev.o1
Rev.o1
68
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
نقش نويسنده گزارش
درك الزامات مدل و طبيعت (نوع) شواهد مورد نياز
شناسايي منابع داده ها و اطمينان از اينكه داده هاي جمع آوري
شده دقيق و به روز مي باشند .
حساسيت نسبت به فشارهايي كه ممكن است در طول فراين77د
جمع آوري اطالعات به وجود آيد داشته باشد.
ثبت داده ها در گزارش به روش منطقي
Rev.o1
Rev.o1
69
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
نقش تسهيل گر
نقش مهمي در كارگاه خودارزيابي ايفا مي كند.
مركزيت در فرايند ارزيابي و رسيدن به اجماع
نگهبان مدل و مفاهيم بنيادين آن
نگهبان فرايند كارگاه و مفاد آن
Rev.o1
Rev.o1
70
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم : 4انتخاب و آموزش كاركناني كه بطور مستقيم
درگيرند...
الف ) چطور تيم را ايجاد و به آن انگيزه مي دهيد؟
ب) چه منابعي براي آموزش مناسب كاركنان نياز داريد ؟
ج ) چطوري شما اين آموزش ها را مي دهيد ؟
Rev.o1
Rev.o1
71
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم : 5هدايت خودارزيابي
چطور شما مطمئن مي شويد كه تكنيكهاي انتخاب شده شما
الف) اثربخش اجرا مي شوند ؟
ب) خروجي ها و دستاوردهاي مورد نياز را تحويل مي دهند؟
ج ) براي سازمان شما مناسب باقي مي ماند ؟
Rev.o1
Rev.o1
72
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم : 6رسيدگي و اولويت بندي دستاوردهاي خود ارزيابي
الف ) معيارهاي مناسب جهت اولويت بندي طرح هاي بهبود در سازمان
شما چه هستند ؟ ( ويژه باشند)
ب ) چطوري اين معيارها را استفاده مي كنيد؟
Rev.o1
Rev.o1
73
June 8, 2025
اولويتبندي اقدامات
EFQM SelfAssessment
Training Course
تاثير زياد
مشکل
آسان
تاثير کم
June 8, 2025
74
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم : 7تهيه و اجراي طرح هاي عملياتي
چطور شما اطمينان مي يابيد كه ليست اولويت بندي شده طرح ها :
الف ) با كسب و كار معمول شما پكپارچه است ؟
ب ) اجرا مي شوند ؟
Rev.o1
Rev.o1
75
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدم : 8پايش پيشرفت و بازنگري فرايند خودارزيابي
چطور شما :
الف ) اطمينان مي يابيد كه طرح هاي بهبود شما خروجيه77اي م77ورد
نظر را بدست مي آورند ؟
ب ) براي سازمانتان مناسب باقي مي مانند؟
ج ) بازنگري پروژه خودارزيابي و پيشنهاد بهبود براي دفعات بع77دي
را براي حفظ مناسب بودن آن براي سازمان انجام ميدهيد؟
Rev.o1
Rev.o1
76
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
خالصه پيام هاي اصلي
بهترين راه :
يكي نيست ،
ميتوانند باعث ايجاد ارزش شوند .
تكنيك برتربراي خودارزيابي:همگي
در بخش هاي مختلف سازمان رويكردهاي مختلف دارد .
تناوب خودارزيابي وابسته به نوع سازمان باشد .
امتيازدهي براي كنترل پيشرقت مفيد است ولي نمي تواند باعث محرك
اولويت بندي شود .
Rev.o1
Rev.o1
77
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
قدمهاي 8-6جريان فرايند و تغيير
اولويتبندي
براياولويت
معياربراي
تعيينمعيار
تعيين
بندي
بنديطرح
اولويتبندي
خروجيهاهاوواولويت
مالحظهخروجي
مالحظه
طرحهاها
برنامهها،
ماهيتبرنامه
تعريفماهيت
عملياتي،تعريف
برنامهعملياتي،
تهيهبرنامه
تهيه
ها،
برنامهزماني
مالكيتووبرنامه
ها،مالكيت
خروجيها،
گيريخروجي
اندازهگيري
اندازه
زماني
هايعملياتي
طرحهاي
اجرايطرح
اجراي
عملياتي
برنامهعملياتي
پايشبرنامه
فرايندپايش
وجودفرايند
اطمينانازازوجود
اطمينان
عملياتي
خودارزيابي
فرايندخود
بازنگريفرايند
ووبازنگري
ارزيابي
Rev.o1
Rev.o1
78
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
تغيير و توقعات مدير
چطور شما مديرتان را براي تغيير آماده مي كنيد ؟
Rev.o1
Rev.o1
79
June 8, 2025
EFQM SelfAssessment
Training Course
مدل عمومی پذيرش گزارش بازخورد
Denial
Mood
Shock
Adapting
Worry
Acceptance
Letting
Go
Risk of
Resistance Abandoning
Self
Time
to
Wasting
Change Assessment
Learn to Unsystematic Systematic Routine use
ImproveValue
of
Improvement
Feedback
Feedback
ment
Time
June 8, 2025
37
© 1998 EFQM
80
Rev.o1
Rev.o1
EFQM SelfAssessment
Training Course
با تشكرازتوجه شما
June 8, 2025
81
Rev.o1
Rev.o1