صفحه 1:
اردوان مجيدي
صدا و سيماي جمبوري اسلامي ایران
انفورماتيك معاونت سیما
دانشگاه علم و صنعت ایران - واحد يشير
majidi@pnu.ac.ir
www. pnu.ac.ir/~majidi
صفحه 2:
89م دانشگاه مجازي
" دانشكاه مجازى يك نظام و ساحتار آموزشى است كه در آن»
سازوکار و فراروند آموزش, بین عوامل د ركيس در آن؛ در
محدوده ای که لروما تابع عوامل و شرایط فینریک نیست قرار
دارد.
* تحقق یک دانشگاه مجازی به واسطه سیستمهای آموزش به
کمک رایانه انحام می شود.
صفحه 3:
89م توصيفي ناکامل از دانشگاه مجازي
توصيف يك دانشكاه مجازی» اغلب با مثالهائى بى ساختار
eee جام شوده
۴ در چنین تصویری؛ ثبت نام دانشجو» بررنامه ریزی
آموزش و ارزیابی از طبريق رايانه انجام شده و مفاد
آموزشى به صورت دروس ابس متنى و حند رسانه اى با
كنف رانس الكترونيكى ارائه مى شود.
صفحه 4:
توصيفي ناکامل از دانشگاه مجازي
۴ به عبارت دیگر ما سعی می کنیم پدیده جدیدی را پا کليشه ها و خط کش
پدیده دیگری اندازه گیری کنیم.
* گاهی اوقات ما به اتومبیل مانند یک گاری پر زرق و برق نگاه می کنیم.
* همانطور که اتومبیل یا تلفن یا چیزهائی نظیم آن نگاه ما را به جامعهه
كار شه جاده و حتی خانواده تخیر داد ۰.۰ آموزش به کمک رایانه و
دانشگاه مجازی نیز چنین خواهد گرد.
" اين شكل برگذاری کلاسها و کتابهای درسی نیست که تغييى مى كند, بلكه
این ماهیت و اصول آموزشی و نگاه ما به مسئله علم و آموزش است که
تغییس می کند.
صفحه 5:
* جامعه بشری ما در حال يشت سر گذاشتن تحول عمیقی است.
" این تحول تنها در فن آوری و ابرارهای خلاصه نمی شود ASL
گریبان معناها و و محورهای زندگی را می od
۴ نه تنها نحوه زندگی کدن» بلکه مفاهیم بنیادی زندگی» از منهوم
کار تا منهوم آموزش متحول می شود.
* بررای درک بهتر ماهیت این تحولء نگاهی به آنچه فن آوریهای
ایحاد می کنند می کنیم.
صفحه 6:
نگاهي به دیدگاه مهوري برخی از فن
9م آوریها
* معماریهای مکمل و مدل نمونه سازی شده مصباح علم در دانشگاه پیام
تور
SOSCA - subject based objects of source and Curriculum ™
. Architecture
چگونگی نمایش منابع آموزشی و سازهاندهی آنها پر اساس رابطه پین موضوعات و مفاد
آموزشی.
DSCA bistributed Source and Curriculum Architecture - ™ .
* چگونگی توزیع و اشتراک منیعآموزشی مبتی بر مصاری 5056 ۰
Sharable Content Object Reference Ja» "" - 500۳۵
Model
صفحه 7:
محورهاي اساسي معماريهاي
89م SOSCA-DSCA
" مجرد ساختن متخصص از فعاليت هاى غيس
تک
فراهم كردن اببزار مناسب براى توسعه أين
ی با به
حداقل رساندن آن
فراهم آوردن محیطی بررای اشترراک منابع
صفحه 8:
دیدگاه معماريهاي SOSCA-
هم ۱5
صفحه 9:
محورهاي اساسي معماري
9م SCORM
۱ * اشتراک منابع و استفاده محدد از متابع
oe تفكيك كنترل و مفاد آموزشی
صفحه 10:
500۳0 دیدگاه
بط The “A” in
ADL
ل
8
Sharable Content Assembled in To provide learning
Objects from across the real-time, on- and assistance
World Wide Web demand anytime, anywhere
تن
نقل از مستندات استاندارد SCORM
صفحه 11:
Robust Intelligent Tutoring
Systems (applied research)
= Based on cognitive science
Rulelgoabbased sequencing
Early Intellig: Commercialization
(advanced researeh) - Reuse of learning objects
Knowledge models = Dynamic sequencing
- Generative interactions =
Advent of CBI —
۱3 تا یت
“Authoring Systems”
- Templating
ral
Became tasty | COmmercializatic
Client-Based (“Authoring Systems فا ما
1
Derived from “Computer Based Instruction” (Chapter 16), by Gibbons
نقل از مستندات استاندارد 56080
صفحه 12:
89م اثر اين معماریها و مدلها
" نكته قابل توجه براى ما ضراتى از يك معمارى است. مسئله
اصلى تحول در ساحتار و مفاهيم است.
۳ ما در اين مقاله قصد و امكان آن را نداريم كه تمام
خصوصیات این تحول را توصیف کنیم. در این مقاله تنها به
وجود این تحول اشاره می کنیم.
* مهمترین اشر این معماریها و مدلها و نین مهمترین
خصوصيت تحولء در تصمیم گیری نهفته است.
صفحه 13:
سوالاتي از آینده
" آيا آموزش به شكلى كاملا استاندارد و منظم ارائه خواهد شد؟
* آیا موسسات بسیار عظیمی بای آموزش تشکیل می شود؟
* آیا یک سازماندهی در سطح بین المللی و فراملی انجام خواهد $a
آيا متررات سختی بای تصویب و ارائه مفاد آموزشی وجود خواهد داشت؟ ...
اینها سئوالاتي است که هرکت و سياستگذاريهاي نظام
آموزشي صنعتي كنوني به سمت پاسخ مثبت به آن است.
اما پاسخ به این سئوالات منفي است. مسیر آینده از اين راه نمي
کرد
صفحه 14:
os توزیع تصمیم گيري
بى خلاف تصویرری که انسان آینده را به صورت ماشینهای بی اختیار»
مطیع محض و چشم و گوش بسته و مجریان دقیق دستورات صادر شده
از بالا تصور میکند؛ انسا نآینده قدرت تصمی مگیرری بیشترری میخواهد
و در اختیار خواهد داشت.
* از تدوی نکنندگان متو نآموزشیتا مربیان و خود ف راگیران, به عنوان
کسان یکه داراید رک و فه مکافی بای تصمی مگیری هستند» هر یک
در تعیین چگونگ یآموزش موث خواهند بود و هریک اختیارات
بیشتری را نسبت به آنچه هم اکنون وجود دارد خواهند داشت.
صفحه 15:
هادم توزيع تصميم كيري
Slane نظير قدرت انتخاب كتاب درسى توسط مربى و حتى
SI قدرت ارائه مفاد آموزشی توسط افراد مختلف و
بصورت آزادانه قدرت ارائه رشتههای درسی کاملا متفاوت و
غیر استاندارد و حتی چیزهائی نظیر اختیار فررا گیر در تعیین
سئوالات (هر چند که ممکن است غیر منطقی به نظ برسد »
clare بدیهی خواهد بود که در آینده با آن مواجه خواهیم شد.
* در واقعتوزیعتصمی مگیری و توزیع فالیتها یآمو زشی
جنبههای بسیار وسیع تری از اینها را در بس خواهد داشت.
صفحه 16:
89م تفاوت در نگرشها
۴ تنها همین خصوصیت توزیع تصمیم گیری» به تنهاثی بای دگسگون
کردن چهره نظام آموزشی آینده کافی است.
* قطعا خصوصیات دیگری نیز در این بین بجن توزیع تصمیم كيرى
وود داد
* برای توصیف این دگرگونی؛ از تصاویر لحظه ای ( 5030
05 )از دوران آینده استفاده می کنیم.
صفحه 17:
89م تصاویر لحظه اي از نظام آموزشي دوران آینده
رشتههاى استانداردى كه امروز وجود دارد به رشتههاى متعدد و مختلفى
كه توسط ممراكن آموزشى تعريف ميشوند و (ممكن است جنين رشته اى
اصولا در مراک ديك وحود نداشته باشد ) تبديل ميشود. مثلا :
* رشته مهندسی طراحی بدنه اتومبیلهای سواری
در رشته مهندسی طراحی نع افزارهای بانکی توزیع شده :
* درس تحلیل و تنظیم بستههای ارسالی در شبکه ارائه
* در رشته کاربرد ریاضیات در گرافیک رایانهای
* درس هندسه فراکتالی ۲
صفحه 18:
تصاویر لحظه اي از نظام آموزشي دوران آینده
* یک دانشمند رشته کانی شناسی در مننرل خود مفاد علمی درسی را بریای
رشته زمین شناسی طیاحی میکند.
۴ یکی از دوستان او که در تدوین درس افزیارها تخصص دارد مفاد علمی
تنظیم شده توسط او را در یک درس افزیار سازماندهی و تدوین میکند.
دو موسسه آموزشی در دو نقطه مختلف این درس ارائه شده را بر روی
سایت این دانشمند در اینترنت مشاهده و آن را بریای استفاده در رشتههائی
که تاسیس کررده اند مناسب تشخیص میدهند و از آن استفاده میکنند.
صفحه 19:
89م تصاویر لحظه اي از نظام آموزشي دوران آینده
* فراگیری که اممروز تنها مجاز به انتخاب درس استاد و ساعت ارائه درس
در برخی موارد استه در آینده میتواند روش ارائه درس و زمان آن را
انتخاب و در صورت لروع تغییس دهد.
۴ اما اینها فتط به عنوان مزیتهای ابرار خود آموز همه ماجرا را تشکیل
نميدهد
او ميتواند درس جديدى را تعمريف كند وان بين مفاد آموزشى ارائه شده و
موجود» درس کاربرد نظریه آشوب در گرافیک کامپیوتری را با
مشاوره استاد راهنمای خود بسازد و این درس منحص به فرد را
بگذراند.
صفحه 20:
تصاویر لحظه اي از نظام آموزشي دوران آینده
یک فراگیس روستائی از ۱۰ سالگی و پس از ۵ سال آموزش که بخشی از آن را در خانه و
بخش دیگری از آن را در مدرسه روستای خود گذرانده استء کار را در مزرعه شروع
كرده و به هماه كارء نیمیاز روز را به آموزش صرف میکند.
بخشی از این آموزش در مدرسه و بخش دیگررا در منزل يا مزرعه طى مى شود. او دوره
کار و آموزش خود را در رشته کشت برنج و مرکبات و پرورش گاو گوشتی و پرورش
ماهی در شالینزار و طرراحی و ساخت لوازم چوبی تا سطح عالی (چیری در اندازه فوق
لیسانس امرروزی ) تا ۲۸ سالگی ادامه میدهد. و تا بازنشستگی به طور مداوع آن را دنبال می
کند.
ممكن است در تمام دنيا در جنين رشته ای تنها یک نف تحصیل کند.
ممکن است چنین رشته ای بای ما در امروز بسیار مضحک به نظر آید. ولی احتمالا
رشتههای امروزی نزد چنین شخصی در چند سال بعد بیشتم مضحك به نظ خواهد رسيد!
صفحه 21:
89م تصاویر لحظه اي از نظام آموزشي دوران آینده
* یک فراگیر پس از آنکه ٩ سال در زمینههای مختلف و عمومی بر طبق علاقه خود
تحصيل كرد؛ در ۱۱ سالگی به کارهای تجاری و اقتصادی خرد علاقمند شده است
و با توجه به کار نیمه وقتی که در یک موسسه تجاری یکی از اقوام خود میگیررد؛
تحصیل خود را در رشته صادرات زرم افزارهای کمک آموزشی به کشورهای
آسیای میانه آغاز میکند و آن را تا ۳ سالگی ادامه میدهد.
پس از آن نیز به شکل آموزش ضمن خدمت در ساعاتی محدود از هفته آن را دنبال
ميكلذء
در عين اينكه از 14 سالگی در يك م مركن آموزشى شروع به تدريس جند درس و
فعالیت به عنوان راهنما و مشاور حدود " نفذر از فراگیران در رشتههای نزدیک
ميكند.
صفحه 22:
ae تصاویر لحظه اي از نظام آموزشي دوران آینده
" یک فراگیم دیگر که از ۱۱ سالگی به طراحی و مکانیک علاقمند شده استه
يس از چند سال گذراندن دروس مختلف در زمینههای مختلفه ولی مورد
علاقه و کارهای طراحی و مکانیک پرا کنده» در ۲۱ سالگی رشته طراحی
شبیه سازهای مکانیکی تفذریحی را با مشورت یک شرکت تولید کننده این
شبیه سازها آغاز كرده و با همكارى دو نفى از متخصصان این شرکت و سه
متخصص آموزشی در زمینههای طراحی هید رولیک» طراحی بدنه و سخت
افزرارهای کنترل» درس افزارهای این رشته را تیف کرده و تا ۲۷ سالگی
به تحصیل در این رشته مییدازد» در عین اینکه در همان شرکت سازنده
نين به صورت نیمه وقت مشفول به كار میشود.
صفحه 23:
89م تصاویر لحظه اي از نظام آموزشي دوران آینده
" يك فراكيى ۱۰ ساله به تحقيق در مورد زيست شناسى و سلولهاى
كياهى علاقمند ميشود و شروع به آموزش باز در اين زمينه
در يك مرک آموزشی مرقبط با این رشته میکند. او تا زمان
بازنشستگی به تحقیق و یادگیرری و تدریس در این رشته ادامه
میدهد.
صفحه 24:
9م نظام آموزشی آینده
* اینها همه نمونههائی احتمالی است از دنياى آينده اى كه ما در آن به فعاليت
آموزشی و علمیخواهیم پرداخت.
* در دوران آینده آموزش با ساختارهای متتوع و شکل های متنوع مفاد
متنوعی ارائه میشود که شخص در بین آنها قدرت انتخاب بسیاری دارد.
* هویت فراگیر به عنوان یک محور آموزش محسوب می شود و انگیزه او
در فراروند آموزش اساسی تلقی میگردد.
* آموزش تا حد امکان مبتتی بر خصوصیات و توانائیها و سلائق و
استعدادهای فرا گیر انجام می شود.
صفحه 25:
۱ نتیجه گيري
9 آنجه كه در ترسيم نظام آموزشی دوران آینده و دانشگاه
مجازی مطرح استه تنها بکارگیرری اببرارها و تکنیکها و تسهیل
انجام فعاليتهائى كه در نظام آموزشی فعلی وجود دارد نیست.
* بلکه تحول اساسی در مناهیم و ساختار نظام آموزشی است.
* نگرش به مقوله دانشگاه مجازی» باید به شکل نگرش به یک
دوران جدید آموزشی انجام شود
صفحه 26:
= در این مقاله تنها نشان دادیم که آنچه که به واسطه استفاده از
سیستمهای رایانه ای ایجاد خواهد شد, بسیار عمیق تر از آن
است که تنها با ابرارها و توانائیهای آنهانشان داده شود.
* حرکت بعدی در اين زمینهء می تواند رسیم دقیق خصوصیات
نظام آموزشی دوران آینده باشد.