تعداد اسلایدهای پاورپوینت : 27 اسلاید

دالیا

صفحه 1:
: موضوع ارائه درآمدی بر سباست گذاری حهانگردی

صفحه 2:
ص1۱ ‎POLIOY‏

صفحه 3:
خبره: رییس سازمان عیراث فرهنگی, وعدخ ورود هفت میلیون ونیم گردشگر خارجی در سال جاری به ابران را مطرح کرد! جهانگردی بزرگترین و پر رونق ترین صنعت جهان است. انتظار می رود که در قرن ۲۱ام نیز این صنعت پیشتاز بوده. سیر صعودی .آن ادامه یابد

صفحه 4:
د رآمدی بر سباستگذاری جهانگردی جهانگردی یک قدرت اقتصادی. اجتماعی و زیست محیطی بزرگ و البته پدیده ای بسیار سیاسی است. طبیعت جهانگردی در هر جامعه ای. متآثر از عوامل پیچیده و درهم بافته سیاسی و اقتصادی و همین و یکی های جفراقبانی نت که گر را مجدی ود می کند. مزایا و منافع اقتصادی حاصل از جهانگردی. جلوه های جغرافیایی و ویژگی های مفرح ان ار جالب توجه است و بیشتر مطالعات و تحقیقات انجام شده به این موارد پرداخته اند. اما در زمینه ی سیاست جهانگردی و به ورژه فرایند سیاستگناری, کار چندانی نشده است.

صفحه 5:
یکی از اساسی ترین فعالات درلت هد طراحی و ندوین سیاست های عمومی(کلان) است. در کشورهای صنعتی و همچنین در بسیاری از کشورهای در حال توسعه, به هنگام طراحی و تدوین برنامه ها و سیاست های کلان کشور به جهانگردی به عنوان ابزاری موثر در ادامه روند توسعه. تراد سود در عين حال؛ روز به روز بر تعداد کارشناسان و صاحبنظرانی که لثر بخشی مشارکت و دخللت دولت در صنعت جهانگردی و کارایی سیاست های دولت در این صنعت را مورد تردید قرار می دهند. رو«

صفحه 6:
? چرا باید در زمینه ی سیاست عمومی؛ مطالعات و تحقیقات بیشتری انجام شود؟ توسط آن می توانیم علل اتخاذ پاره ای از تصمیم های مربوط به سیاست های خاص را کشف نموده. جامعه و محیط خود را بهتر بشناسیم. در این صورت. سياست عمومى را يا بايد به عنوان متغیری مستقل یا به عنوان متفیری وابسته در نظر بگیریم. اگر سیاست عمومی را متفیری وابسته فرض کنیم. کانون سفق عبارت است از بررسی اینکه « کنام ویزگی های باوز سیاسی. افتسادی و اجتماعی(ویژگی های ‎(gare‏ محتوای سیاست ها را شکل می دهند». اگر به سیاست عمومی به عنوان متغیری مستقل بنگریم. پس مسئله اصلی تحقیق عبارت است از بررسی اینکه: سیاست(های) عمومی(کلان). چه اثری(آثاری) بر ري ‎es‏ ار

صفحه 7:
به وسيله آن می توان انگیزه ها و پیامدهای سیاست های ال و رک و

صفحه 8:
به وسیله آن می توان بررسی نمود که آیا مردم حاضر هستند برای حصول به آرمان های «صحیح». سیاست های «صحیح» را بپذیرند یا نه. در این حالت. باید «صحیح» را تعریف نموده. مشخص کرد که چه کسانی ۰«صحیح» را تعیین می کنند

صفحه 9:
1 rt eee fee Pet “B سياستكذارى فعاليتى خنثى از نظر ارزشى نيستء زيرا ديدكاه هريك از ما ‎De Crone‏ ا ا ا ال ل ل 0 رفتارهایمان و بنابراین بر روشی که تحقیقی را انجام می دهیم. اثر می گذارد. ات پا 7 زيرا ای ار رای رای .اساس تفسیرها و تعابیر خود از روش و يافته های 7

صفحه 10:
6. Stakeholders ری 3. Public Authority (s) & 4. Policy-making 2. Public Policy (s) (tourism and other) G 0 12 3 ۲ ‏م‎ ‎8 ‎0 ‎te ‎G ل ۱۱

صفحه 11:
@ طبیعت سیاسی فرایند سیاستگذاری جهانگردی مشارکت مردم در برنامه ریزی و سیاستگذاری جهانگردی @ منابع قدرت در سیاستگذاری جهانگردی }5{ شیوه و نوع انتخاب مدیران دولتی در محیط های سیاسی @ اثربخشی سیاست های جهانگردی

صفحه 12:
6 اهمیت مطالعات سیاستگذاری جهانگردی سیاست ‎cla‏ عمومی جهانگردی. همواره در فرایندی بویا و پایدار تدوین می شوند. حکومت ها نیز بیش از پیش تلاش می کنند که جهانگردی, آثار و اینده أن را كاملا بشناسند و درک کنند و به این وسیله. نقش موثری در این صنعت ایفا کنند. تا چندی پیش, اطلاعاتی اساسی پیرامون جریان ورود و خروج دیدارکنندگان و مخارج جهانگردان وجود نداشت. در حال حاضر نیز در بعضی کشورها و مناطق این اطلاعات چندان دقیق و جامع نیستند. به عبارت دیگر, اطلاعات کیفی مربوط به اين صنعت محدود است. از آنجا که صنعت جهانگردی نوپا بوده و در مقایسه با زمینه هایی چون اقتصاد. تولید و رفاه اجتماعی, مدت زمان زیادی از مشارکت دولت در آن نمی گذرد. می توان ادعا نمود که طراحان و مجریان سیاست ‎cle‏ جهانگردی نیز از تجربه کافی برخوردار نیستند. بنابراین» سیاست های عمومی جهانگردی را باید با دقت و با حوصله طراحی نموده و توسعه داد.

صفحه 13:
«۹ در دهه های ۷۰ و ‎Ae‏ بسیاری از سیاستگذاران دنیا به صنعت جهانگردی به ويقه از بعد آثار اقتصادى آن. اهتمام ورزيده اند. اين امر بيانكر اهمیت و جایگاه جهانگردی در دنیای امروز میباشد. حکومت هاء مسئولیت های بسیاری را عهده دار هستندكه از جمله میتوان به: دفاع از کشور. تحقق توسعه اقتصادی. آموزش, تامین بهداشت و ایجاد نظم و حملیت از قانون. اشاره نمود. اما اخیراه حکومت ها مسئولیت جدیدی با نام "جهانگردی" عهده دار شده اند. ب » تجزیه و تحلیل سیاست های جهانگردی. تحت تاثیر عوامل زیر دشوار شده است:

صفحه 14:
* در مورد تعریف مفاهیمی بنیادی چون "جهانگردی". "جهانگرد" و "صنعت جهانگردی" هنوز اتفاق نظری وجود ندارد؛ فرآیند های سیاست گذاری جهانگردی. رسما تایید و پذیرفته نشده و در نتیجه اطلاعات قلبل مقایسه در لین زمینه وجود ندارد و انجام مطالعات موردی نیز دشوار میباشد؛ ؟ الگوی نظری و تحلیلی کامل و جامعی در اين رابطه وجود ندارد؛ © اطلاعاث کمی و کیفی در این زمینه محنود است:

صفحه 15:
| سیاست گذاری عمومی چیست؟ سیاست گذاری عمومی, بدون تردید فعالیتی سیاسی است. سیاست عمومی تحت تاثیر عوامل اقتصادی, اجتماعی و فر جامعه و همچنین تحت تاثیر ساختارهای رسمی حکومتی و دیگر ویژگی ها و عوامل نظام سیاسی قرار دارد. فرآیند سیاست گذاری بر محیط اطراف خود تاثیر مى كذارد و از آن متاثر می شود. در واقع سیاست هاء محصول سیاسی, ارزش ها و ایدئولوژی: قدرت, اصول نهادينه شده و فرآيندهاى تصميم كيرى هستند. Nea aie 0 میس 00 ا ‎ea ae S%, 3‏ / تن تب فا

صفحه 16:
studi معيط سياست كذارى قدرت ارزش ها اصول تهادينه ‎ad‏ ‏عرصه سياست كذارى كروه هاى ذى نع فرایند سیاست گذاری سنوی | ستانده ها تصميميهت خواسته ها ‎we‏ 2 دستاوردها 5 ‎study‏

صفحه 17:
از تعریف جامع و همه پسندی از" سیاست عمومی " لرائه نشده است. همچنین مشخص نیست که چگونه باید آنرا تبیین نمود. علت آن است که نیرو ها و عوامل تاثیر گذار و تاثیر پذیر بسیاری در فرآیند سیاست گذاری دخیل هستند؛ مثلا افراد موثر و مهم» نهاد هاء قوانین. ادراکات و برداشت هاء نظرات: انتخاب هاء و قدرت. تعاریف بسیاری از سیاست عمومی ارائه شده است. نویسندگانی چون جنکینز اندرسون و دای. تعدادی ازین تعریف ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده اند. در تمام اين تعاریف. یک عنصر مشترک دیده می شود و آن عنصر مشترک این است که" سیاست عموم توسط حکومت با دولتمردان تهیه و تدوین می گردد. این سیاست با توجه به منبع آن؛ نه اثر آن بر مردم» عمومی نامیده می شود. 5 5 ‎ae?‏ اليا لو 3 ‎e‏ o Heke a ‏گذراری‎ ۰ 7« هد

صفحه 18:
4 تعاریف ارائه شده برای سیاست عمومی ۷ مجموعه ای از تصمیم های مرتبط که توسط عامل یا عوامل سیاسی اتخاذ میشود. لین تصمیم ها در مورد مسائلی نظیر انتخاب آرمان ها و ابزار های مناسب برای حصول آنهاست این آرمان ها نباید خارج از توان عوامل سیاسی باشد. (رابرنس,جنکینز) رابطه ی دولت با یک مجموعه دولتی با محیط خود. (آیسون؛ اندرسون) سیاست هایی که توسط مجموعه ها و مقامات دولتی تدوین ميشوند. (اندرسون) هر آنچه حکومت انتخاب می کنند که انجام دهند یا ندهند. (دای) تمام اقدامات و فعالیت های انتخاب شده از سوی حکومت ها به منظور حل مشکل یا مشکلاتی خاص( خاص) KKK K پا توجه به هدف این ‎ole ES‏ عمومی اين گونه تعریف می شو هر آنچه حکومت ها انتخاب می کنند که انجام دهند یا ندهند "( دای) ryention

صفحه 19:
oo 8 شرط عمومی تلقی شده هر سیاستی آن است که توسط دولت و دستگاه های دولتی کنترل یا تایید شده باشد. این مطلب در واقع به ما هشدار می دهد که " سیاست یا سیاست هایی وجود دارد که ممکن است توسط دولت و دستگاه های دولتی طراحی و تدوین یا کنترل و تایید نشده باشد". گروه های قشارء رهبران جوامع محلی, دیوان سالاران و دیگر افراد و گروه هلیی که در راستای قواعد تعیین شده توسط دولت یا خارج از چارچوب لین قواعد فعالیت می کنند. به شیوه های مختلف بر سیاست های عمومی تاثیر گذاشته و موجب تغییر آنها ميشود. کانینگهام معتقد بود که " سیاست شبیه يك فيل است؛ وقتی آنرا میبینیه میشناسید اما به آسانی نمیتوانید آنرا تعریف کنید. عقیده کانینگهام در نوع خود جالب توجه است. زیرا تلویحا دال بر آن است که مطالعات مربوط به سیاست ها را میتوان به طرق مختلف انجام داد ...جک

صفحه 20:
سیاست عمومی جهانگردی چیست؟ برای تعریف سیاست عمومی جهانگردی باید جهانگردی را نیز تعریف نمود. البته انجام چنین کاری چندان هم که به نظر می رسد آسان نیست. اين نيز گفتیم که تعریف مشخص و استانداردی از جهانگردی وجود ندارد. اسمیت می گوید: "دست لندر کاران جهانگردی باید تعاریف بی شمار و انبوه ارائه شده از جهانگردی رل پذیرفته و دلایل وجود چنین اختلاف نظرهایی را درک نموده و ارج گذرند". اما نویسندگانی چون لایپر معتقد هستند که بايد تعریف واحد. جامع و همه پسندی از جهانگردی ارائه شود. البته ما در این مورد چندان خوشبین نیستیم. زیرا صنعت جهانگردی متنوع. پویا و غیر متمرکز بوده و آن را از زوایای مختلف میتوان مورد مطالعه و بررسی قرار داد. به هر حال با توجه به اهداف این کتاب. جهانگردی را را چنین تعریف میکنیم: "پدیده ها و رولبط حاصل از تعامل جهانگردان. عرضه کنندگان و فروشندگان محصول جهانگردی. دولت ها و جوامع میزیان در فرآیند جذب و پذیرایی از این جهانگردان و سایر دیدار کنندگان. پس. سیاست عموم جهانگردی عبارت است از هر آنچه که حکومت ها میخواهند در رابطه با صنعت جهانگردی انجام دهندیا ندهند. (روش برخورد حکومت ها با جهانگردی). از

صفحه 21:
۳ روش های مطالعه ی سیاست عمومی سیاست عمومی خود یک رشته ی مستقل دانشگاهی است و بعنوان یک زمینه ی علمی مهم؛ توجه بسیاری از کارشناسان و منتقدلن, پژوهشگران؛ نویسندگان و مولفان رابه خود جلب کرده است. از دهه ی ۶۰ به بعد. میزان علاقه به انجام تحقيقات در اين زمينه به شدت افزليش يافته است. اين تحول از کشورهای آمریکا و بریانا آغز شد. زیا دانشمندان علوم اجتماعی این دو کشور مجذوب طبیعت کاربردی, چند رشته ای لجتماعی و یک پارچگی سیاست ها شدند. نیز بهبهتر شدن سیاست هاء رشد سریع فعالیت های مربوط به سیاست های عمومی افزليش مشاركت حکومت ها در لين زمينه بويقه پس از جنگ جهانی و شکست بسیاری از سیاست های اتخاذ شده نیز علاقه و توجه همگان را به انجام تحقیقاتی در این زمینه افزایش داده است. برای تجزیه و تحلیل سیاست های عمومی. درک مفهوم" فرآیند سیاست گذاری" ضروری است. همانطور که پرسمن و ویلداوسکی عنوان نموده اند؛ سیاست ها صریحا یا تلویجا به مجموعه ای از روابط على موجود ميان شرليط اوليه و نتليج و ييامد هاى بعدى اشاره مى کنند.اگرآنگه با فراهم شدن شرلیط اولیه . مقامات مسئول سیاست ‎ap Lo‏ برنامه ها تبدیل می كنيد اكروى لا :وجوه كارف برنامه هاء بایجاد اولین حلقه از زنجیره ی رولبط علی: نظریه 2 وند می زنند. با وجود ۰۱6 جهت حصول به لا اقدام ميكنيم.

صفحه 22:
: نظریه سیاست عمومی مبنایی برای .شرح و توصیفف رآیند های‌سپاستگناری. .م شخصرن مودن رولبط علی‌میانرویدادها . برای یک تحلیلگر حل مشکلی که از بعد اجتماعی دارای ارزش .بوده و قابل حل نیز باشد.بسیار حائز اهمیت است تجزیه و تحلیل سیاست ها - خلاقیت یک کار هنری پا کاردستی است

صفحه 23:
مطالعات و تحقیقات مربوط به سیاست های عمومی: ” N نظريه مدل های توصیفی نظریه مدل های ارشادی

صفحه 24:
:مدل های ارشادی یا هنجاری .روش های استاندارد سیاست گذاری را نمایش می دهند .موقعیت ایده آل را معرفی می کنند مدل های ارشادی, استنتاجی هستند :مدل های توصیفی .روش های واقعی سیاست گذاری را نشان می دهند .واقعیت های موجود را در عرصه سیاست گذاری نمایش می دهند به تشریح و توصیف آنچه که در جریان تصمیم گیری ها روی می دهد.میپردازد تحلیلگران آثار نحوه انتخاب خود.قدرت.ادراکات.ارزش ها وفر آیندهارا شناخته و درک @ =

صفحه 25:

صفحه 26:
تفکیک نمودن مراحل طراحی و تدوین سیاست ها و اجرای آنها از یکدیگر همواره آسان نیست. زیرا سیاست هاهمانگونه که تدوین می .شوند اجرامی شوند و بالعکس :با توجه به پیچیدگی فرآیند سیاست گذاری دو نکته حائز اهمیت است تجزیه و ت-حلیلمراحلم ختلفف رآیند سیاسنگ ناری(1 سطوح تسجزیه و تحلیل(2

صفحه 27:
:توصیه می شود سیاست عمومی را در سه سطح تجزیه و تحلیل کنید سطح خرد(1 << ی 6 ۲ سطح كلاا3 ‎E>‏ شمای ۱: چرخه خط مشی كذارى هر ليرا

39,000 تومان