صفحه 1:
1 Poke
سل ,00 یی مس ۸
صفحه 2:
اد رآمدیابرانظریه
۲ سالاري 00000
۲ دکترااسیدلامحمداارضالآمرندي
©
صفحه 3:
| دیدگاه ها در خصوص مردم سالاری دینی (
*برخی از صاحب نظران, مخلف تعبیر مردم سالاری دینی هستند و از
اساس, آن را تناقض گونه و غیر قابل تحقق می دانند؛
*بعضی دیگر نیز پذیرش آن را مستلزم نوعی تسامح در مفهوم
دمکراسی در ترکیب مردم سالاری دینی می دانند و معتقدند که
دمکراسی در اینجا؛ صرفا به معنی روش و شکل حکومت است نه
فلسفه و مبنای آن.
#در مقابل برخی پذیرش مردم سالاری دینی را مستلزم ایجاد نوعی
محدوديت در مفهوم و تعريف دين و كستره أن» تفسیر می کنند.
#عده اى نيز اين تعبير را يك مفهوم تركيبى از دو جزء درون دينى
(دين) و برون دينى (دمكراسى ) مىدانند.
#و عده ای دیگر آن را مفهومی بسیط و کاملا درون دینی می دانند. 9
J
صفحه 4:
سوالات اساسی درباره مردم سالاری دینی
#چه برداشتی از دین در اینجا مورد نظر است؟ حداقلی, حد وسطی یا
حداکثری؟
*چگونه میتوان در عین پذیرش مردم سالاری به عنوان مبنای حکومت؛
حرف از مشروعیت دینی برای حکومت نیز به میان آورد؟
#اصولاً مبنای مشروعيت دینی حکومت از دیدگاه اسلام چیست؟ خدا؟
مردم؟ خدا و مردم؟ یا ..
*ليا لازمه عدم يذيرش. تعارض در نظریه مردم سالاری دینی؛ پذیرفتن
aes روشى و شكلى مردم سالارى است يا اينكه مىتوان در عين
پذیرش مردم سالاری به عنوان مبنا و فلسفه, سخن از مردم سالاری
دینی نیز به میان آورد؟
*اگر مردم نیز در مشروعیت دینی حکومت نقش دارند. لین نقش, چگونه
با مشروعیت الهی حکومت. قابل جمع است؟
©
صفحه 5:
منهوم دموکر اسی۱
#ظاهراً اصطلاح دموكراسى در ابتدا در اندیشه فلسفی و سیاسی یونان
باستان مطرح شد. افلاطون دموكراسى را به عنوان سيستمى كه توسط
حكومت شوندكان اداره مى شود در تقابل با سيستم هاى؛ -١ مونارشى كه
توسط يك فرد حكم رانده مى شود
۲- اولیگارشی که توسط طبقه نجبگان محدود اداره مى شود
۳- تیموکراسی که توسط طبقه ملاکین اداره می سود ؛ قرار داد. ارسطو
دموکراسی را « نظامی می داند که اجازه شرکت را به همگان می دهد»و
آبراهام لینکلن - از اولین روسای جمهور امریکا- آن را «حکومت مردم به
وسیله مردم و برای مردم» می داند.
صفحه 6:
منصوم دمو کر اسی۲
#«دمکراسی شکل سیاسی دولت است در جایی که قدرت حاکم. مأخوذ
از مردم باشد» خواه از طریق رفراندوم مستقیم (در دموکراسی مستقیم)
خواه از طریق نمایندگان منتخب مردم(در دموکراسی نمایندگی). این
اصطلاح از ريشه یونانی (/067۱۵16۵) ]60۳0۵0۲
به معنای "حکومت مردم " اخذ شده است. که مرکب است از دو واژه
(démos) 66۳۵6 به معنای مردم و (۷۳305) ۱06۲0۵6
به معنای قدرت » این ترکیب در میانه قرون چهارم و پنجم پیش از
میلاده ابداع شد تا سیستم های سیاسی را از هم تفکیک کند.»
صفحه 7:
مخضوم دمو کر اسی۲
#«برابری و آزادی از دوران باستان به مثابه مهمترین شاخصه
های دمکراسی دانسته شده است. این اصول در اين قاعده که
همه شهروندان در برابر قانون مساوی هستند و در دسترسی به
قدرت مساوی هستند؛ تجلی می یابد. مثلاً در دمکراسی
نمایندگی هر رای وزن یکسان دارد و هیچ مانعی را نمی توان در
برابر نماینده شدن افراد قرار داد و آزادی شهروندان از Barb
حقوق مشروع. تضمین می شود و آزادی ها عموماً توسط قانون
اساسى حمايت مى كردد.» ©
صفحه 8:
مفهوم دموکر اسی ۲
دیوید بيتهام و کوین بویل در کتابی که زیر نظر یونسکو منتشر شده :
© «دموكراسى به نوع تصمیم گیری جمعی تعلق دارد و تصمیم گیری جمعی
در مقابل نوعی دیگر از تصمیم گیری به نام تصمیم گیری فردی قرار دارد
که در آن, افرادی خاص به تنهایی از سوی بقیه تصمیم گیری می
کنند ..«دموکراسی در مفهوم خود بیان کننده اين آرمان است که تصمیماتی
که بر اجتماعی به عنوان یک مجموعه اثر مى گذارد» باید با نظر کلیه افراد
آن اجتماع» گرفته شود و همچنین کلیه اعضا باید از حق برابر برای شرکت
در تصمیم گیری بر خور دار باشند. به عبارت دیگر وجود دموکراسی مستلزم
دو اصل کلی نظارت همگانی بر تصمیم گیری جمعی و داشتن حق برابر در
اعمال اين نظارت می باشد هر اندازه كه اين دو اصل در تصمیم گیریهای
یک اجتماع, بیشتر تحقق یابد آن اجتماع. دمکراتیک تر خواهد شد.»
صفحه 9:
منهوم دموکر اسی ۵
ژوزف شومپیتر در تعریف دمکراسی می نویسد:
«دمکراسی روش دموکراتیک ترتیبات سازمان یافته ای است برای نیل
به تصمیمات سیاسی که در آن افراد از طریق انتخابات رقابت آمیز و
رأی مردم به قدرت و مقام تصمیم گیری می رسند.»
#کارل کوهن مردم سالاری آن را اين گونه میشناساند:
«دمکراسی حکومتی جمعی است که در آن-از بسیاری جهات-اعضای
جامعه به طور مستقیم يا غیرمستقیم در اخذ تصمیماتی که به همه
۲ آنها مربوط میشود شرکت دارند يا میتوانند شرکت داشته باشند6)
صفحه 10:
۳۹ (
جالشهای نظری مردم سالاری(۱)
۱. آیا مردم سالاری همان دموکراسی است؟
آيا دموکراسی و مردم سالاری دو مفهوم متفاوت هستند يا اينكه یک مفهومند در
قالب دو لفظ؟
آیا دموکراسی به سرزمینی خاص- همچون غرب- و به ایدئولوژی خاصی -
همچون لیبرالیزم- تعلق دارد؟
(به عبارت دیگر آیا دموکراسی مفهومی غربی و به تبع, متأئرلز آن فرهنگ است و در
نتیجه فقط با آموزه ها و مبانی اندیشه غربی سازگار میباشد؟یا آینکه فقط لفظ آن
غربی است ولی مفهوم آن خالی از رنگ و لعاب هر ایدئولوژی و اندیشهای از جمله
اندیشه غربی است لذا قابل انطباق با دیگر مکلتب و اندیشه ها از جمله اسلام
| میباشد؟) ©
صفحه 11:
3 5 7
جالشهاى نظرى مردم سالاری(۲)
۲. آیا دموکراسی فقط با آموزه ها و ارزشهای لیبرالیزم سازگار
است؟ (چه نسبتی بین دموکراسی و لیبرالیزم وجود دارد6)
الف) Toss این نظرند که:
دموکراسی مدلی از حکومت است که تنها با آموزه ها وارزشهای لیبرالیزم سازگار
است به همین جهت. صرفاً در سایه لیبرالیزم است که می توان به لباس
دموکراسی جامه تحقق پوشانید. (بشیربه. « دموکراسی برای همه» ص ۲۰)
ب) در مقابلب عده اى د اين عقيده اند كه:
«ليبراليزم و دموكراسى دو مفهوم مجزاى تحليلى هستند كه در غرب به دليل
تحولات اروياى سده نوزدهم با هم همراه شدند اما اكر يك نظام سياسى؛ در
عین دادن فرصت مشارکت به مردمب اجازه رقابت قابل ملاحظه ای را ندهد.
ممکن است بدون آنکه لیبرال باشد دمکراتیک قلمداد شود.»
(ژان بالاندل ۰« حکومت مقایسه ای » ۱۳۷۸ ص ۵۷)
اد
صفحه 12:
جالشهای نظری مردم سالاری(۳)
آیا دموکراسی پدیده و مفهومی مطلق است یا مقید؟
#لف) برخی بر این نظرند که دموکراسی اساساًمفهوم و مدلی از نظام
سیاسی است که در آن؛ رأی و حق انتخاب مردم به طور مطلق و بدون
هیچ قید و شرطی مبنای عمل حکومت می باشد ؛
#لكن بعضى بر عکس؛دموکراسی را مفهوم و مدلی مقید و مضاف
میدانند که در آن؛ آزادیها و حق انتخاب مردم صرفا در چارچوب یک
انديشه يا ایدئولوژی خاص, تعریف تحدید و به رسمیت شناخته
۱ میشود؛ ©
رم
صفحه 13:
رو یکردهای مردم سالاری
مردم سالاری به عنوان فلسفه و مینای حکومت
مردم سالاری» خود به تنههایی هدف است که مطلوبیت
ذاتی داشته و موجب مشروعیت بخشیدن و حقانیت
یافتن حکومت میگردد.
*#در واقع مردم سالاری در این مرتبه و معناء مبنای
حکومت» تلقی میشودبه گونهای که اگر حکومتی واجد
آن نباشد مطلوب و مشروع نخواهد بود. ©
صفحه 14:
مردم سالاری به عنوان روش مکومتداری(۱)
در این رویکرد مردم سالاری, خود, هدف نیست و مطلوبیت
ذاتی ندارد بلکه ابزاری است از برای:
۱. تحقق و فعلیت حکومت»
Al & و تداوم ‘ol
۴. بات حکومت و دوری آن از بحران»
> کارآمدی وکارایی حکومت؛
ه.مشروعیت یافتن حکومت ازمنظرناظربیرونی.
صفحه 15:
مردم سالاری به عنوان روش حکومتداری(۲)
#بنابراین در مردم سالاری به عنوان یک روش مطلوبیت
مردم سالاری به دليل تبعات و پیامدهای آن است نه
مطلوبیت ذاتی اش. لذا اگر بتوان پیامدها و فواید فوق را
از طرقی غیر از مردم سالاری- مثلاً دیکت توری مصلح-
نیز محقق نمود در این صورت» دیگر مردم سالاری
ضرور تا مطلوبیت نخواهد داشت و میتواند کنار گذاشته
سود. ©
صفحه 16:
حر
ب)- ماهیت و قلمرو دین:
. دیدگاه لائیک (سلبی)؛
. دیدگاه سکولار (حداقلی)؛
. دیدگاه تركيبى (التقاطى) ؛
٠ دیدگاه موشع(اعتدالی)
. دیدگاه حداکثری؛
صفحه 17:
ج) منشأ مشروعيت حكومت
مشروعيت سياسى political Legitimacy
«پذیرندگی» مقبولیت» حقانیت» قانونيت»
منشا: مردم
jurisprudential Legitimacy , 238 cuss pio
«مطابقت با شرع (حکم خدا و دین)»
منشأ (اصلى): خدا
صفحه 18:
تفاوت منبع و منشأ در فقه و حقوق
#منبع: «آن مدرك و مستند فقهى با حقوقي است
که براي حقانیت یک نظر با قول مورد استناد واقع
مي شود»
© منشأ: «آن فرد يا افرادي هستند كه همه حقها و
مستندات از جمله منبع يا منابع فقهى با حقوقي, به
آنها باز مي كردند و حقانيت خود را از آنها مي كيرند»
صفحه 19:
منابع مشر و میت سباسی حكومت
© سنت Tradition
#فرهمندی Charisma
© قانون law
© مذهب Religion
#رفاه Welfare
صفحه 20:
منابع مشروعيت فقهى حكومت
۱. کتاب(قرآن) ------------- ملشا: خداوند
۲. سنت(قول, فعل یا تقریر معصوم)منشاً: معصوم
۳ عقل سس سس ملشىاً: عقالا
5. اجماع -_____-_---—----—-- ملشاًء فقها
بنای عقلاه سیره متشرعه شهرت و ....
صفحه 21:
ee
| دیدگاه ها در مینای مشروعیت فتهی حکومت
الف) دیدگاه ها در میان اهل سنت:
١ «قهر و غلبه» از سوی حاکم
۲ «استخلاف» (تعیین به وسیله حاکم پیشین)
۳. «میراث» و «ولایتعهدی» (سلطنت)
> «اجماع امت» یا «اجماع اهل حل و عقد»
ب) دیدگاه ها در میان علمای شيعه.
۰.۵ «نصب» FV «انتخاب» . «جمع»
) : : /. «جمع ©
صفحه 22:
۰ 7
دیدگاه های غیر مشصور )در مبنای مشرومیت فقهی حکومت(
۰ الف)اهل سنت:
* دیدگاه «نصب»
ب) شیعه.
* نظریه «وکالت فقیه»؛
* نظریه «وکالت از سوی امام معصوم(ع)»؛
* نظریه«مسوولیت فقیه»(قابل تطبیق با نظریه جمع)
۲ * نظريه «وكالت از سوى مردم»؛ ©
صفحه 23:
~
دیدگاه ها ی مطرح در مردم سالاری دینی ۱
الف - دیدگاه های مخالف:
.١ دیدگاه «لائیک» يا «سلبی»
۳ دیدگاه «سکولار» یا «حداقلی»
۳ دیدگاههای «دینی»:
شامل سه نظریه درمیان اهل سنت:
الف) قهر و غلبه
ب) میراث و ولایتعهدی
ج)استخلاف (تعیین به وسیله حاکم پیشین)
.دیدگاه شیعی«نصبی غیر مردمسالار»یا«نصبی محض»
ee
صفحه 24:
دیدگاه ها ی مطرح در مردم سالاری دینی۲
ب) دیدگاههای موافق:
۱. «نصبی مردمسالار روشی»
۲ «اجماع»
۳. «انتخاب»
5. «جمع» که به دو صورت قابل تصور است:
الف) «انتخابی ولایتی» ب) « انتخابی نصبی» ©
صفحه 25:
صفحه 26:
a Ser x
۱ مفاد نظر به «اجماع)
©حجّيت و مشروعیت اجماع. نزد اهل سنت برگرفته از کلامی
منسوب به پیامبراسلام (ص) است که:
«لاتجتمع امتی علی الخطاً»امت من برامری خطا متفق نمیشوند.
و«لاتجتمع امتی علی ضللال»امت من بر گمراهی متفق نمیشوند.
ol? دید گاه بر ن است که مبنای تعیین و مشروعیت حاکم
اسلامى و حكومت دينى: اجماع امت اسلامى ييا اجماع اهل حل
و عقد (نخبكان) از امت اسالامى است. بر لين اساسء مردم يا
نخبگان آنان مبنای مشروعیت حکومت اسلامی هستند که هر
olf بر حکومت و خلافت یک نفر اجماع کردند آن فرد شرعاً
حاکم اسلامی خواهد بود. از لین گچنه تعیین. گاه.به «بیعت» و
«شورا» نيز تعبیر می شوند. ©
صفحه 27:
دیدگاه علمای اهل سنت طر فدار نظر یه «اجماع)
ماوردي / قاضي ابوبعلي / ابن تیمیه / ابن قدآمه
عبدالملک جويني | عضدالدین ايچي | میر سید
شریف جرجاني | فضل الله ابن روزبهان خنجي
صفحه 28:
مفاد نظر به رنصب» ٩
انواع نصب:
#نصب خاص: به همراه نص بوده/ با ذکر نام بوده/
مختص امامان معصوم(ع)
#نصب عام: بدون نص بوده/ با ذکرصفات بوده|
مختص فقهای عادل / مربوط به دوره غیبت
امامان معصوم(ع) ©
صفحه 29:
مفاد نظر به رنصب)۲
#مطلبق نظریه نصب. حتی حق حکومت برای پیامبر اکرم(ص) و
ائمه معصومین (ع) نیز منوط به اذن و نصب از جلنب خداوند
(و بدون واسطه) است و حکومت و ولایت فقهای جامع الشرایط
نیز چون از جلنب ائمه معصومین(ع)به لین مقام منصوب شده
اند مشروع است.
*بر اساس اين نظریه. تمامی فقهای عادل جامع الشرایط
ازطرف شارع مقدس و امام معصوم(ع) به مقام ولایت و
حكومت منصوب مى باشند؛ ©
صفحه 30:
ادله نصب فتصا در عصر غبست(۱)
1 حدبث معروف به «مقبوله عمربن حنظله» از امام صادق(ع):
«ینظران ]الي[ من کان منکم ممن قد روي حدیثنا و نظر في حلالنا و
حرامنا و عرف احکامناء فلیرضوا به حکماًفاني قد جعلته علیکم
حاکما»
2 حدیث معروف به «مشهوره ابی خدیجه» از امام صادق(ع):
«اجعلوا بینکم رجالاً ممن قد عرف حلالنا و حرامنا فانی قد جعلته قاضیا»
3. روايتي از امام علي(ع) به نقل از پیامبر اسلام (ص) که فرمود:
«الهم ارحم خلفائي. قیل یا رسول الله و من خلفاوک؟ قال: الذین يأتون
من بعدي و بروون حديثي و سنتي»
4. روايتي از امام صادق (ع) به نقل از پیامبر اسلام(ص) که فرمود:
«وانْ العلماء ور ثة الانبیاء»
© = ۱
صفحه 31:
ادله نصب فتها در عصر فیست(۲)
5. روايتي به نقل از امام موسي بن جعفر(ع):
«(الموّمنین) الفقهاء حصون الاسلام»
6 حديثي از امام صادق(ع):
«الفقها امناء الرسل»
7 توقیع رسیده از امام زمان(عج):
«واما الحوادث الواقعه فرجعوا فیها الی رواة حدیثنا
(احادیثنا) فانهم حجتی علیکم و انأحجة الله علیهم»
8 از امام علي(ع):
«العلماء حكامٌ علی الناس»
© )
صفحه 32:
ادله نصب فتضا در عصر غیست(۳)
9. از امام حسین(ع):
«مجاري الامور و الاحكام علي ايدي(بید) العلماء بالله. الامناء علي
حلاله و حرامه»
0. از امام صادق (ع):
« الملوک حکام علي الناس و العلماء حکام علی الملوک»
1. از امام علي (ع): 7
«یا شریح قد جلست مجلساً لایجلسه الانبي او وصي نبي او شقي»
2. از امام صادق(ع) ل 7 ۰
«اتقوا الحکومة فان الحکومه انما هی للامام العالم بالقضاء العادل في
المسلمين لنبي (كنبي) او وصي نبي» 5
صفحه 33:
مراتب و شوون ولایت فقیه
الف) مورد اتفاق:
.١ ولایت در فتوا و استنباط احکام ثابت شرعی
۲ ولایت در قضا ۴۳ ولایت در اذن
> . ولایت در امور حسبیه
ب) مورد اختلافت:
.١ ولايت در اجراى حدود شرعى
۲ تنفیذ احکام شرعى براى موضوعات
۴ تصرف در شون اجتماعی و اموال و نفوس(رهبری)
| > تصدی تمامی مسوولیتهای معصوم(ع) ©
م 5
صفحه 34:
مفصهوم ولایت فقیه
الف) معنای حداقلی (راهنمایی) :
1 ولایت در فتوا و استنباط احکام ثابت
شرعي از ادله اربعه(منابع شرع)
2 ولابت در قضا
ب) معنای حداکثری (رهبری) :
| ولایت سیاسی(تشکیل و اداره حکومت) ©
صفحه 35:
2
~
نقیه. متصوبا
ساز و کار های تشخیص حاهم (فقبه منصو ب
1 هر فقیهی که از دبگران اعلم باشد.
2 هر فقبهی که از دیگران اصلح باشد.
3.هرفقیهی که اقدام به تشکیل حکومت کند.
فقیهی که مردم به او رجوع کنند. ی
4هر فقبهی.
صفحه 36:
دیدگاه رایج در نصب
#اين نصب همه فقها را یکجا شسامل میشود و تصدی این
منصب برای همه فقها جایز است؛ ولی هرگاه یکی از
آنان در لین امر پیشقدم شد و اقامه حکومت کرد و اوامر
حکومتی صادر نمود. دیگر, تخییری باقی نخواهد ماند؛ و
ادله نصب فقیه و یا للزام وظیفه برپلیی حکومت برعهده
فقیه» درمورد فقیه متصدی حکومت. قطعی و متعین خواهد
شد و بر مردم هم واجب است كه از وى اطاعت كنند. ©
صفحه 37:
کف
~
بر خی از قانلان نظر بهرنصب؛ از علمای شیعه
ابن سينا خواجه نصیرالدین طوسی
علامه حلى ملااحمد نراقي
صاحب جواهر شيخ انصاري
آيت الله بروجردي آيت الله مصباح يزدي
آبت الله جوادي آملي آیت الله مكارم شيرازي
آيت الله محمد مومن قمى آیتالله مهدوی کنی 9
صفحه 38:
مفاد دیدگاه رانتخاب»
©تدبير امور سياسى امت اسلام در زمان غیبت معصوم(ع) به عهده خود
مردم گذاشته شده است.
#در زمان غیبت معصومان (ع) وظیفه فقها منحصر در امور زیر است:
اول- افتاء و استنباط احکام ثابت شرعی از ادله اربعه.
دوم- قضاوت در مرافعات بین آحاد مردم و بین ملت و دولت
#از آنجایی که نصبی در امر حکومت برای فقها در عصر غیبت صورت
نپذیرفته» آنان در تدبیر امور سیاسی, فاقد ولایت شرعی هستند؛
#شکل دیلت اسلامی شورایی است یعنی تمامی مقدرات سیاسی با
مراجعه به آرای عمومی و آرای اکثریت. تعیین می شود. رئیس دولت از
سوی مردم انتخاب می شود.
#اسلامی بودن دملت به اسلامیٍ بودن قوانین و سازگاری نظام ن با
دين و دنبال كردن اهداف دين تأمين مى شود. ©
صفحه 39:
بر خی از دیدگاه های موید نظر به,انتخاب)
آيت الله محمد مهدى شمس الدين
آيت الثه محمد جواد مغنيه
علامه سيد محمد حسين طباطبايى
صفحه 40:
مضاد نظر به رجمع)۱
نظریه جمع بر آن است که مبناي مشروعیت فقهی نظام سیاسی
دوگلنه (خدا و مردم) است؛ و لین دو مبناء قلبل جمي بلكه لازم
الجمع هستند. لذا حاکم اسلامی برای تحقق و تکمیل مشروعیت
خويش بايد دو سطح و مرتبه از مشروعيت را کسب کنند:
۱. مشروعیت در مرتبه احراز صلاحیت؛ که لازمه لّن» احراز صفات
و شرلیط منصوص در منلبع شرع در حکومت و حاکم اسلامی به
عنوان حق الم و شرط لازم برای تحقق مشروعیت حکومت
است؛
۲ مشروعیت در مرتبه اعمال حاکمیت؛ که لازمه آن» قبول و
رضايت امت اسلامى به عنوان صاحبان حکومت به عنوان حق
الناس و شرط کافی برای تکمیل مشروعیت حکومت است.
70
صفحه 41:
مفاد نظر به «جمح)۲
انواع حقوق شرعى:
©حق الله: حقى كه خداوند بر انسانها دارد.
راه جبران: تأمين رضايت el
#حق الناس:حقی که انسانها برهمدیگردارند
ol, | جبران: تأمین رضایت انسانها ©
صفحه 42:
دو معنی حق
#حق به معنی حقیقت داشتن, درست بودن /
جمع - حقایق / در مقابل: باطل و خطا
حق بودن ۲۱۵9۲ 6 ۲0))
#حق به معنی سزاواری. تملک. اهلیت و بهره
مندی| جمع - حقوق / در مقابل: غصب | تکلیف
to have right)) {uso gj
صفحه 43:
مولفه های نظر به «جمع)
.١ تحقق نصب تبوتاً محال نيست؛
۲ لزوماً انتخاب و رضایت مردم فعلیت دهنده حکومت
نیست؛
۳ «نصب» و «انتخاب» قابل جمع اند؛
> بدون وجود شرط اجتهاد در حاکم» اسلامی بودن
حكومت تضمين نمى شود. 5
صفحه 44:
7
مناد دیدگاه انتضابی ولایتی»
#مطابق لین برداشت. نصب فقها از برای حکومت رد میشود؛
مشسروعیت للهی, لز طریق تعیین شرایط و صفات در رهبر؛ و
مشروعیت مردمی از طریق انتخاب یک نفر از میان آنان از سوی
مردم تأمين میگردد.
#مطلبق لین دیدگاه» نصبی در کار نیست (چه به صورت بالفعل و چه
به صورت بالقوه) و تعیین شرلیط حاکم اسلامی از سوی معصوم(ع)
از باب بیان حکم شرعی است (یعنی همان نظریه میر فتاح مراغی
که ما آن را نظویه مسژولیت فقیه در مقابل نظویه منصوبیت فقیه نام
نهادیم).
* بنابرلین کسی حق اعمال ولایت و حکومت بر امت اسلامی را دارد
که واجد شرلیط و صفاتی باشد که در شرع تعیین شده لذا امت
اسلامی موظف است در انتخاب رهبر و حاکم خويشء لين صفات و
شرایط را مراعات نماید تا انتخاب او مشروع باشد.
صفحه 45:
مفاد دیدگاه رانتخابی نصبی»
*مطابق این برداشت. نصب فقها به صورت بالقوه
میباشد یعنی تمامی فقهای جامع شرلیط به صورت یک
نصب عام از جلنب معصوم(ع) ۰ منصوب میباشند» حال
هرگاه یکی از لین فقهای منصوب بالقوه از طریق انتخاب
امت اسالامی به حکومت دست یافت» نصب وی از قوه به
فعل میرسد و وی حاکم منصوب از جلنب معصوم(ع) و
منتخب از طرف مردم میگردد.
© درحقیقت در اینچا انتخاب امت. دو کار را انجام میدهد
یکی تکمیل مشروعیت دینی حکومت و دیگری از قوه به
فعل رسانیدن (فعلیت دادن) نصب الهی. ©
اد
صفحه 46:
شواهدی در تأیید نظر یه جمح
آخوند خراسانی / میرزای نائینی | امام خمینی
آي تالله سيدمحمدباقر صدر / آيت الله مطبهرى
آيت الله جعفر سبحانى/ آيت الله صالحى نجفه
آبادى/ آيت الله منتظرى / آيت الله خامنهاى /
قانون اساسى جمهورى اسلامى
۱ ©
صفحه 47:
شواهدی در تأیید نظر یه جمح ۱
*میرزای نانینی
؟ وی با مقایسه نظام استبدادی و مشروطه» تحقق اولی را مسلتزم ارتکاب
سه ظلم و غصب (یکی به ساحت اقدس احدیت و دیگری به مقام ولایت
امام معصوم (ع) و سومی به عباد الناس) میداند درحالیکه تحقق
مشسروطیت فقط مستلزم یک ظلم (ظلم به مقام مقدس امامت) است. « که
آن هم با صدور اذن عمن له ولآيت الاذن » لباس مشروعیت هم تواند
پوشید و از اغتصاب و ظلم به مقام امامت هم به وسیله اذن مذکور خارج
تواند شد.»
صفحه 48:
شواهدی در تایید نظر به جمح
؟امام خمینی
#«در اینجا(ایران) آرای ملت حکومت میکند. اینجا ملت است که
حکومت را در دست دارد و اين ارگانها را ملت تعیین کرده است و
تخلف از حکم ملت برای هیچیک از ما جایز نیست.»
©«تولى امور مسلمین و تشکیل حکومت بستگی دارد به آرای اکثریت
مسلمین که در قانون اساسی هم از آن یاد شده است و درصدر
اسلام تعبير ميشده به بيعت با ولى مسلمين.»
#خداى تبارك و تعالى به ما حق نداده استء بيغمبر اسلام به ما حق
نداده است كه ما به مسلمانان يك جيزى را تحميل بكنيم.»
*«از حقوق اوليه هر ملتى است كه بايد سرنوشت و تعيين شكل و نوع
حكومت خود را در دست داشته باشد.»
©
صفحه 49:
#«همانا تصدی قوه مقننه و قوه مجریه به امت بر میگردد پس امت همان
صاحب حق است در تصدی این دو قوه از طریقی که قانون اساسی معين
میکند و لین حق همان حق «استخلاف» و رعایتی است که از ناحیه مصدر
حقیقی همه قدرتها یعنی خداوند تعالی حاصل شده است.»
*«رجوع مردمبه آنان (فقهای واجد شرلیط) از ٌن جهت که آنان راویان احادیث
امامان و حاملان شریعت هستند موجب اعطای ولایت لبه معنای سرپرستی بر
تطبیق شریعت و حق اشراف کامل از اين زاویه) به آنان میگردد.»
* يعنى پیامبران (ع) و امامان هر دو وظیفه خلافت و شهادت را متکفل هستند. اما
در زمان غیبت کبری جریان شهادت (نظارت و اشراف) در وجود مراجع صالح
تقلید, و جریان خلافت در امت تبلور مییابد. و تنها در وجود مبارک معصوم (ع)
شاهد و خلیفه جمع میشود.
صفحه 50:
as ۳ ۳۹
شواهدی در تایید نظر به جمح
“آبت الله مطغرى
©«مهر اسلاميت را اكثريت قاطع ملت ايران بر نوع نظام آينده مملكت
زده لند هيج كس اسلامى بودن جمهورى راجه مردم تحميل نمى كند.
لين تقاضاى خود مردم است ... اساسا فقيه را خود مردم انتخاب 3
کنند. حق شرعی امام از وابستگی قاطع مردم به اسلام به عنوان
مکتب و یک ایدئولوی ae 8 اه
مقام صلاحیتداری است که می تواند قابلیت اشخاص را از جهت انجام
وظیفه اسلامی تشخیص دهد. حق شرعی و وظلیف شرعی یعنی مهر
ایدئولوی مردم و حق عرفی همان حق حاکمیت ملی مردم است. واژه
دمکراتیک در پیشنهاد جمهوری دمکراتیک اسلامی حذف شد تا هیچ
تردیدی در مورد دمکراتیک بودن حکومت اسلامی باقی نماند.»
صفحه 51:
۳ ۳۹
شواهدی در تایید نظر به جمح
*آیت الثه جعفر سبحانی
#حکومت در زمان حضور امام منصوص از جلنب خداوند. حکومت الهی
محض است. اما در زمان عدم امکان دسترسی به ایشان ترکیبی از
حاکمیت الهی و سیادت مردمی میباشد.
#الهی است از اين جهت که تشریع بالاصاله حق خدای سبحان است و
بر امت اسلامی لازم است تمامی شرایط و ضوابط اسلامی را در عرصه
انتخاب رعلیت نماید. بر حاکم اسلامی نیز لازم است شریعت اسلامی
را حرفبه حرف اجرا نماید.به سبب جهات ياد شده حكومت» الهى يا
حکومت قانون خداوند بر مردم شمرده می شود.
#و از سوی دیگر مردمی است از لین جهت که انتخاب حاکم اعلی و
سایر کارگزاران عللی حکومت موکول به مردم و مشروط به رضایت
ايشان است ©
صفحه 52:
ae + و
اهدی در تابید نظر به جمع
©آيت الله صالحى نجف آبادى
#«فقیهان عادلی که انتخاب نشدهاند ولایت بالفعل ندارند؛ اكرجه
صلاحیت ولایت داشته باشند تنها فقیه منتخب مردم حق تصرف در
کارهای عمومی را دارد. لین ولایت محصول قرارداد طرفینی است که
بين مردم و ولى فقيه بسته میشود. ایجاب آن از طرف مردم و قبولش از
طرف ولایت فقیه است. ملی فقیه در مقابل مردم متعهد است طبق
موازین اسلام عمل کند و در صورت تخلف» مردم او را توسط خبرگان از
Curly عزل میکنند. فقیه منتخب تنها برکسانی ولایت دارد که او را
انتخاب کردهاند.»
#«ولایت فقیه به مفهوم انشلیی به معنای لین است که بلید مردم از بين
فقیهان بصیر لایقترین فرد را انتخاب کنند و ولایت و حاکمیت را به وی
بدهند.»
صفحه 53:
۱
2s ۳ ۳
شواهدی در تایید نظر به جمح
آبت الله منتظرى
©«غرض ها استدلال به Ke يك لين روايات متفرقه نيست نا در سند بيا دلالت
آنها مناقشه شود بلكه مقصود اين است كه از خلال مجموع اين اخبار كه به
صدور برخی از آنها اجمالاً اطمینان داریم استفاده میشود که انتخاب امت نیز
یک راه عقلایی برای انعقاد امامت و ولایت است و شارع مقدس نیز آن را امضاء
فرموده است. پس طریق منحصر به نصب از مقام بالاتر نیست اگرچه رتبه
نصب بر انتخاب مقدم است و با وجود آن مجالی برای انتخاب باقی نمیماند.»
«در صورتی که شارع مقدس, فردی را به طور خاص به ولایت بر امت و حاكميت
بر مردم منصوب کرده باشد. او برای امامت متعین است. با وجود چنین فردی
وتمکن وی در اقامه حکومت . امامت برای غیر او منعقد نمی شود. در غیر این
صورت Go تعیین سرنوشت سیاسی وانتخاب حاکم از بین واجدین شرلیط به
امت واگذار ده است. از آنجلیی که در عصر غیبت معصوم نصب خاص منتفی
است بنا براین حکومت اسلامی در زمان غیبت. انتخابی می باشد.»
صفحه 54:
5 ۳۹
شواهدی در تایید نظر به جمح
*آیت اللّه خامنه ای
#اكر مردم حکومتی را نخواهند, لین حکومت در وقع پایمی مشروعیت
خودش را از دست داده استد
#هيج كس در نظام اسلامی نباید مردم؛ ی مردم و خواست مردم را انکار
کند. حالا بعضی ری مردم را پایهی مشروعیت میدانند؛ لااقل پایهی
اعمال مشروعیت استد
#در اسلام مردم یک رکن مشروعیتند. نه هممی پایمی مشروعیت... اگر
کسی که برای حکومت انتخاب میشود از تقوا و عدالت برخوردار نبود
هممی مردم هم که بر او اتفاق کنند» از نظر اسلام لین حکومت؛ حکومت
نامشروعی استد
#«نظر مردم تعیین کننده است اما نسبت به آن انسانی که دارای معیارهای
لازم است اگر معیارهای لازم در آن انسان نباشد انتخاب نمی تولند به او
مشروعيته ببخشند. ....» ©
صفحه 55:
شواهدی در تایید نظر به جمح
" قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران
* «حاکمیت مطلق برجهان و انسان از ُن خداست و هم او انسان را
بوسرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمیتواند
این حق الهی را از انسان سلب کند...» (اصل ۵7)
* هرگاه یکی از [فقهای واجد شرلیط مذکور در اصل پنجم اين قانون از
طرف اکثریت قاطع مردم به رهبری شناخته و پذیرفته شده باشد ..
لین رهبرء ولایت امر و همه مسولیتهای ناشی از آن را برعهده دارد...
(اصل ۱۰۷)
در زمان غیبت حضرت ولی عصر«عجل الله تعللی فرجه» در جمهوری
اسلامی ایران» ولایت امر و امامت امت برعهده فقیه عادل و باتقوی,
آگاه به زمان» شجاع. مدیر مدبر است که [اکثریت مردم او را به
رهبری شناخته و پذیرفته باشند](طبق اصل یکصد وهفتم عهده دار آ
می کیدد)» (اصل پنجم) 6
صفحه 56:
ادله نظر به جمعح. 0 ادله نقلی
گو ان ترکتمینی فانا کاحدکم و لعلی اسمعکم و اطوعکم لمن ولیتموه
امرکم
۴تفعلو؛ فانی اکون وزیراً خی من آن اکين امیرأً ... ففی المسجد.
فانْ بیعتی لاتکون خفیا(خفیه) الاعن رضی المسلمین.
له بایعنی القوم النین بایعوا ابابکر و عمر و عثمان علی مابایعواهم علیه
فلم یکن للشاهد آن یختار و لاللغلئب آن برد و لنما الشهری للمهاجرین و
الانصار, فان اجتمعوا على رجل و سمّوه اماما كان ذلك لله رضى فان خرج
عن امرهم خارخ بطعن او بدعه رذوه الی ماخرج منه فان لبی قاتلوه على
اتباعه غیر سبیل المومنین و ولاه الله ما تولى»
#و لعمری لثن, کلنت الامامة لاتنعقد حتی تحضرها الناس فما للی ذلك
سبیل و لکن اهلها یحکمون علی من غاب عنهاء شم لیس للشاهد آن
يرجع و لاللغائب انم يختار. ©
صفحه 57:
ادله نظر به جمعح . ۴)ادله عقلی - نقلی
#يا ايها الناس ان هذا امركم ليس لاحد فيه حق الا من امرتم .
#و انما الخيار للناس قبل ان يبايعواء فاذا بايعوا فلاخيار لهم.
#ان تولوها علياً تجدوه هادياً مهدياً.
© ماهيت الهى- مردمى مفهوم «ولايت»
*و ماهيت فقهى بيعت
#قاعده «الناس مسلطون على أموالهم»
| 99° معنای متفاوت حق
صفحه 58:
»)
احتمالات مختلف در شرایط زمامدار اسلامی (
© . حكومت: غير فقيه/ غير عادل
٩ حكومت: غير فقيه/ عادل
©". حكومت: فقيه/ غير عادل
۴ حکومت: فقیه/ عادل
صفحه 59:
شر ابط مطنوب زمامدار اسلامی
در زمان حضور امام معصوم:
#در حوزه نظر:. عصمت از اشتباه
#در حوزه عمل: عصمت از گناه
در زمان غیبت امام معصوم:
#در حوزه نظر:. علم اجتهادی به دین
) #در حوزه عمل: عدالت ©
