صفحه 1:

صفحه 2:
دستورعمل اجرایی رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع» نگهداری حمل و نقل و فروش مواد ‎isin reste‏ خوردنى .آشاميدنى؛ آرايشىء بهداشتى و اماكن عرك لات ميا كار عمومى ۱۳۹۴ ‏اردیبهشت‎ ٩ د _

صفحه 3:
دستورعمل اجرایی ‎My‏ رسيدكى به تخلفات بهداشتى مراكز تهيه؛ توليد توزيع؛ نكهدارى؛ حمل و نقل ‎١‏ ‏و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی؛ بهداشتی و اماکن عمومی ‎Se‏ محيط و كار ‏قانون اصلاح ماده (0) قانون مواد خوردنی »اشامیدنی » آرایشی و بهداشتی مأمورینی که از طرف وزارت بهداشت » درمان و آموزش پزشکی برای نظارت بهداشتی اماکن ومراکز موضوع این ماده تعیین می شوند مکلفند متخلفین از مقررات بهداشتی را با ذکر موارد تخلف باتنظیم گزارشی بع مسزول بهداشت محل معرفی نمایند . مسوول بهداشت محل در صورت تانیدگزارش به صاحب مرکز و یا مسوولین مربوطه اخطار می نماید تا نسبت به رفع نواقص بهداشتی درمهلت تعیین شده اقدام کند در صورت عدم رفع موارد تخلف ۰ دستور تعطیل محل و مهر و موم و یالاک و مهر آنرا صادر می نماید و پس از برطرف شدن نواقص و تائید مسوول بهداشت محل از واحدمربوطه رفع تعطیل و فک مهر و موم خواهد شد . در تمام موارد مذکور پرونده جهت رسیدگی به‌دادگاه صالحه ارجاع می گردد . ‎ ‏مر سامت معيط و كار ‎

صفحه 4:
دستورعمل اجرایی ‎My‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ توليد. توزيع؛ نگهداری» حمل و نقل 5 و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی, بهداشتی و اماکن عمومی مرت جیار + قانون اصلاح ماده (6)) قانون مواد خوردنی .آشامیدنی » آرایشی و بهداشتی < مقررات بهداشتی» وظایف و مسئولیتهای مسئول بهداشت محل و مأمورین نظارت مدت زمانهای لازم برای رفع نواقص بهداشتی و سایر امور مربوطه در اجرای اين ماده واحده در آئین نامه اجرائى اين قانون مشخص خواهد شد. مر سامت معيط و كار

صفحه 5:
دستورعمل اجرایی ‎My‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی؛ بهداشتی و اماکن عمومی عركزسلات محيط و كار - تبصره © قانون اصلاح ماده (©0) قانون مواد خوردنی »آشامیدنی ۰ آرایشی و بهداشتی > آئین نامه اجرائی اين قانون توسط وزارت بهداشت » درمان و آموزش پزشکی تدوین می‌گردد. مر سامت معيط و كار

صفحه 6:
دستورعمل اجرايى 46 رسيدكى به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرايشى؛ بهداشتى و اماكن عمومى ‎Se‏ سلافت معيط وكار < متن ابلاغ آيين نامه اجرايى ماده ©0: *در ‎chal‏ تبصره © قانون اصلاح ماده©) قانون مواد خوردنی آشامیدنی»آرایشی و بهداشتی مصوب آذر ©0970 مجلس شوراى اسلامى و به استناد نامه شارهء۵۵/۵۵۵0 مورخ ‎(OSCE‏ دبير هيات دولت و نامه شماره 000 ©0©620000/2©600 مورخ ©0/09/0© معاونت حقوقى رئيس جمهور در خصوص آیین نامه اجرايى قانون اصلاح ماده©0 قانون مواد خوردنىءةآشاميدنىءآرايشى و ‎are‏ موضوع تصميم جلسه مورخ ©0©©)01/8/1) شوراى عالى سلامت و نیت غذایی و تاکید بر صلاحیت وزارت بهداشت.درمان وآموزش پزشکی در 3 آن.بدین وسیله آیین نامه مذکور به شرح ذیل برای اجراءابلاغ می گردد: ‎ ‏مر سامت معيط و كار ‎

صفحه 7:
دستورعمل اجرایی 0 رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه, تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنى »آشاميدنى؛ آرايشى؛ بهداشتى و اماكن عمومی مرکز ات معط کار " در راستای اجرای قانون اصلاح ماده ۱۲ قانون مواد خوردنی» آشامیدنی. آرایشی و بهداشتی و آیین نامه اجرلیی لن؛ دستورعمل اجرایی رسیددگی به تخلفات بهداشتی:مراکز: تهیه تولید, توزیح» نگهداری» حمل و نقل و فروش مواد خوردنی.آشامیدنیء آرایشیء بهداشتی و اماکن عمومی توسط این معا و۳95 های بهداشتی دانشگاه ها و دانشکده ‎cle‏ علوم پزشکی موظفند در زمینه رسیدگی به تخلفات بهدال نی مراد و آمانن مد تور براساس تن ولتور عمل اقدام مرک سامت معيط و كار

صفحه 8:
دستورعمل اجرایی ‎Sp‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی, بهداشتی و اماکن عمومی عركزسلات محيط و كار تعاريف: تخلف: عبارت است از فعل یا ترک فعلی که در قوانين مرتبط از جمله قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی. آشامیدنی. آرایشی و بهداشتی و آیین نامه اجرایی و دستورعمل های آن تخلف و جرم بهداشتی تلقی شده و طبق قانون مستوجب مجازات می باشد. مر سامت معيط و كار

صفحه 9:
دستورعمل اجرایی ‎My‏ رسيدكى به تخلفات بهداشتى مراكز تهيه؛ توليد توزيع؛ نكهدارى؛ حمل و نقل ‎١‏ ‏و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی؛ بهداشتی و اماکن عمومی ‎Se‏ محيط و كار ‏ازيف ‏< مسئول بهداشت محل: معاون امور بهداشتی دانشگاه / دانشکده علوم پزشکی/ رییس مركز بهداشت استان و شهرستان مى باشند كه در صورت لزوم مى توانند به رئيس مركز بهداشتى درمانى شهرى/ روستايى نيز تفويض اختيار نمايند. ‏مر سامت معيط و كار ‎ ‎

صفحه 10:
دستورعمل دستور عمل اجرایی ‎My‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ توليد. توزيع: نكهدارى؛ حمل و نقل ۲ و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی؛ بهداشتی و اماکن عمومی ‎sy‏ ملت محيط و كار ‎seal ‏* موارد بحرانی: مواردی است که عدم رعایت آن به طور مستقیم موجب به خطر افتادن سلامت انسان گردد ‏موارد غیر بحرانی: مواردی است که عدم ‎gle,‏ ‏انسان اثر دارد. ‏* بهره برداری: بکار گیری و استفاده از واحده مکان: قسمت و ابزار و تجهیزات برای موارد تعیین شده. ‎ ‏أن به طور غیر مستقیم بر سلامت ‏10 مر سامت معيط و كار ‎

صفحه 11:
دستورعمل اجرایی ‎Sp‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی, بهداشتی و اماکن عمومی مرک ات یط کار تعاریف: < واحد صنفی: هر واحد اقتصادی که فعالیت ن در محل ثلبت یا وسیله سیار باشد و توسط فرد یا افراد صنفی دلیر شده باشد. واحد صنفی شناخته می شود. ‎n‏ مر سامت معيط و كار ‎

صفحه 12:
دستورعمل اجرایی ‎Sp‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی, بهداشتی و اماکن عمومی 3 عوك سلات محيط و كار تعاريف : * مکان: به بخشی از واحد صنفی از قبیل آشپزخانه که به تشخیص مسئول بهداشت محل دارای فعالیت مجزا و مستقل می باشد مکان گفته می شود. * قسمت: شامل مواردی نظیر دستگاه و تجهیزات است که برای مقاصد خاص از جمله فراوری و نگهداری مواد غذایی از آن ها استفاده می شود. مر سامت معيط و كار

صفحه 13:
دستورعمل اجرایی ‎Sp‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی, بهداشتی و اماکن عمومی مرک ات یط کار ‎fe‏ ‏* نقص قابل رفع در محل: به مواردی اطلاق می گردد که در طی زمان بازرسی قابل اصلاح و رفع در محل باشد. * گردش کار اداری: عبارت است از تمام یا بخشی از فرایند بازرسی و فعالیت های بعدی آن. 13 مر سامت معيط و كار

صفحه 14:
دستورعمل اجرايى 46 رسيدكى به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل ‎١‏ و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرايشى؛ بهداشتى و اماكن عمومى عركزسلات محيط و كار فصل سوم:وظایف (آیین نامه اجرایی ماده ۱۳) ماده ۲۲:وزارت موظف است به منظورحفظ سلامت عمومی مکلف است از مراکز واماکن مشمول این آیین نامه را ازنظر تطبیق بهداشت فردیبهداشت موادغذلیی.بهداشت ساختمانی وبهداشت ابزار و تجهیزات با موازین بهداشتی مربوط تحت نظارت مستمر قراردهدو در صورت مشاهده نواقص و مشکلات بهداشتیمراتب را به دستگاه اجرایی مرتبط مدیران‌مالکان و متصدیان مراکز واماکن عمومی ابلاغ نمایند. 14 مر سامت معيط و كار

صفحه 15:
دستورعمل اجرايى 46 رسيدكى به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل ‎١‏ و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرايشى؛ بهداشتى و اماكن عمومى عوك سلات محيط و كار ماده؟: فرايند اجرايى رسيدكى به نواقص بهداشتى * چنانچه در هنگام بزرسی, نقص بهداشتى مشاهده شده با تذكر بازرس در محل تا پایان زمان بازرسی رفع گردد. باید نقص در گزارش بازرسی با علامت + ثبت گردد. در هنگام بازرسی نقص بهداشتی غیرقابل رفع و یا تکرار نقص بهداشتی قابل رفع درمحل مشاهده شود. باید توسط بازرس با علامت >( ثبت و وارد گردش کار اداری گرددد ( > 15 مر سامت معيط و كار

صفحه 16:
دستورعمل اجرايى 46 رسيدكى به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل ‎١‏ و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرايشى؛ بهداشتى و اماكن عمومى ادا : ‏فرايند اجرايى رسيدكى به نواقص بهداشتى‎ Toole * در صورت وجود هر یک از نواقص بحرلنی بر اساس مواد ۰۲۲ ۲۳ و ۶ آیین نامه و تائید مستول بهداشت ‎fore‏ واحد/ مکان/ قسمت مربوطه با مهلت ۴۸ساعته به متظور رفع نواقص بهداشتی؛ غیر فعال ويا بطور موقت تعطيل (خارج كردن از سيكل كارى)كردد. * در صورت وجود هر یک از نواقص غیربحرانی بر اساس مواد ۲۳ ۰ ۳ ۲۰ آیین نامه. و تائید مسئول بهداشت محل. حداکثر به مدت ۰ روز به مالک/ مدیر/ متصدی مهلت داده می شود تا نسبت به رفع نواقص بهداشتی در مهلت تعیین شده اقدام نماید. 16 مر سامت معيط و كار

صفحه 17:
دستورعمل اجرایی ‎Sp‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی, بهداشتی و اماکن عمومی عوك سلات محيط و كار ماده؟: فرايند اجرايى رسيدكى به نواقص بهداشتى * در صورت رفع نواقص بهداشتى در طى مدت مذكور و يا رفع نواقص بهداشتی بعد از فک يلمبء يس از اعلام كتبى مالى/ مدير/ متصدى مبنى بر رفع نواقص بهداشتى و انجام بازرسى و تائيد مسئول بهداشت محلء اجازه بهره بردارى صادر خواهد شد. مر سامت معيط و كار

صفحه 18:
دستورعمل اجرایی ‎My‏ رسيدكى به تخلفات بهداشتى مراكز تهيه؛ توليد توزيع؛ نكهدارى؛ حمل و نقل ‎١‏ ‏و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی؛ بهداشتی و اماکن عمومی ‎Se‏ محيط و كار ‎ ‏ماده؟: فرايند اجرايى رسيدكى به نواقص بهدا ‏* در صورت عدم رفع هر يك از نواقص بحرانى بعد از /؟ساعت, واحدا مكان/ قسمت گور ‎Sy Slaw Cine ay Jos Cable pte pied‏ هفده يلمني حى رده :و پرونده مالک/ مدیرا متصدغ به دادگاه ارجاع می گرذنه فک پلمب منوط به درخواست کتبی مالک/ مدیرا متصدی و تایید مسئول بهداشت محل می باشد و عدم مراجعه و تقاضای فک پلمب توسط مالک/ مدیر/ متصدی به معنی پذیرش ادامه توقف فعالیت توسط ذی نفع است. ‏* در صورت عدم رفع نواقص غیر بحرانی پس از مهلت در نظر گرفته شده( حداکثر ۶۰ روزه)؛ نتيجه بازرسی وارد گردش کار اداری می گردد. ‏مر سامت معيط و كار ‎

صفحه 19:
دستورعمل اجرایی ‎My‏ رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی؛ بهداشتی و اماکن عمومی ‎Se‏ محيط و كار ‎ ‏ماده۲: فرای در صورت تایید گزارش نواقص بهداشتی ۸ساعته صادر می گردد. ‏* درصورت عدم رفع نواقص غیربحرانی. واحد با تنظیم صورت مجلس حداکثر یک هفته تعطیل می گردد و پرونده مالک / مدير متصدى به دادكاه ارجاع می گردد. فک پلمب منوط به درخواست کتبی مالک/ مدیر/ متصدی و تایید مسئول بهداشت محل میباشد و عدم مراجعه و تقاضای فک پلمب توسط مالک/ مدیر/ متصدی به معنی پذیرش ادامه توقف فعالیت توسط ذی نفع است ‏* چنانچه طی گردش کار اداری لازم به منظور پلمب. مالک/ مدیرا متصدی نسبت به رفع نواقص بهداشتی اقدام نماید با تنظیم صورت مجلس و تائید مسئول بهداشت محلء واحد/ مکان| قسمت مذکور تعطیل نخواهد شد. ‏اجرایی رسیدگی به نواقص بهداشتی بحرئی توسط مسئول بهداشت محل. اخطار تعطيل ‎ ‏19 مر سامت معيط و كار ‎ ‎

صفحه 20:
دستورعمل اجرایی ‎My‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی, بهداشتی و اماکن عمومی 3 مرک ات یط کار ماده۲: فرایند اجرایی رسیدگی به نواقص بهداشتی * در صورت فک پلمب غیر قانونی واحد/ مکان| قسمت. پرونده مالک/ مدیر/ متصدی مربوطه باید به دلیل فک پلمب غیر قانونی به دادگاه ارجاع گردد. نحوه تعطیل مجدد و قسمت طبق نظر دادگاه خواهد بود مللک! مدير/ متصدی باید جهت بازگشایی واحدا مکان| قسمت خود به منظور رفع نواقص بهداشتی از مسئول بهداشت محل به صورت کتبی درخواست نماید. باید ازمالک/ مدیر/ متصدی مبنی بر درخواست بازگشایی واحد بدون بهره برداری به منظور رفع نواقص بهداشتی تعهد محضری اخذ گردد. تبصره: بازگشایی مکان/ قسمت به منظور رفع نواقص بهداشتی فقط با تایید مسئول بهداشت محل خواهد بود و نياز به اخذ تعهد محضری نمی باشد. ایبی واحد/ مکان/ 20 مر سامت معيط و كار

صفحه 21:
a دستورعمل اجرایی ‎My‏ ‏رسیدگی به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ توليد. توزيع؛ نگهداری» حمل و نقل 5 و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرایشی, بهداشتی و اماکن عمومی ‎Se‏ محيط و كار ‏ماده ۳: فرايند اجرايى ماده ۳۱ آيين نافه ‏0-©-جمع آورى و توقيف مواد غذايى فاسدء تاريخ مصرف كذشته و يا فاقد مجوزهاى بهداشتى(مشمول مجوز) طبق فرم شماره )©- ©06)009©©)00. ©-2- معدوم سازى/ ارجاع مواد غذايى فاسدء تاريخ مصرف كذشته و يا فاقد مجوزهای بهداشتی(مشمول مجوز)» طبق صورت مجلس فرم شماره ‎HOO‏ ‏9 ‏©-2- ارجاع يرونده متخلف بهداشتی به دادگاه به دلیل عرضه مواد غذایی فاسدء تاريخ مصرف گذشته و یا فاقد مجوزهای بهداشتی(مشمول مجوز) طبق فرم شماره 053 100596500 ‏-0- درخواست اعلام نظر از سازمان های ذی ربط مبنى بر تعيين تکلیف وضعیت مواد غذایی توقیف شده طبق فرم شماره 0 1606960. ‏مر سامت معيط و كار ‎

صفحه 22:
2 دستورعمل اجرايى 46 رسيدكى به تخلفات بهداشتی مراکز تهیه؛ تولید. توزیع: نگهداری؛ حمل و نقل و فروش مواد خوردنی .آشامیدنی؛ آرايشى؛ بهداشتى و اماكن عمومى مرك سلافت معيط و كار * در تمامي مراحل فوق نصب بلاكارد/ اطلاعيه در صورت لزوم با ذكر علتء طبق نظر مسئول بهداشت محل انجام می گردد. * تبصره: در صورتی که تشخیص داده شود وقوع طغیان/ اپیدمی بیماری» به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی توسط مراکز و اماکن موضوع این دستورعمل رخ داده است» پس از اعطای مهلت قانونی واحد مورد نظر تعطیل و پرونده مالک/ مدیر/ متصدی به دادگاه ارجاع و برای وی درخواست اشد مجازات می گردد. در اين مورد نصب پلاکارد/ اطلاعیه مبنی بر عدم رعایت موازین بهداشتی الزامی می باشد. مر سامت معيط و كار

صفحه 23:
با تشکر از توجه شما ع2

1 وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشكي معاونت بهداشت مركز سالمت محيط و كار 19اردیبهشت 1394 2 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار ‏ ‏ ی ی و بهداشت ‌ ی ،آرايش ‌ ی ،آشاميدن ‌ ح ماد‌ه ( )13قانون‌ مواد خوردن ‌ ن اصال ‌ قانو ‌ ت ی نظ ار ‌ ی برا ‌ ن و آموزش‌ پزشک ‌ ت ،درما ‌ ت بهداش ‌ ف وزار ‌ ی که‌ از طر ‌ مأمورين ‌ ی ش وند مکلفن د متخلفين‌ از ن م اد‌ه تع يين‌ م ‌ ی ام اکن‌ ومراک ز موض وع‌ اي ‌ بهداش ت ‌ ت ل بهداش ‌ ی بع‌ مس ؤو ‌ ف ب اتنظي ‌م گزارش ‌ ی را ب ا ذک ر م وارد تخل ‌ ت بهداشت ‌ مقررا ‌ ب ش به‌ ص اح ‌ ت تائي دگزار ‌ ل در ص ور ‌ ت مح ‌ ی نماين د .مس ؤول‌ بهداش ‌ ل معرف ‌ مح ‌ ی ص بهداش ت ‌ ت به‌ رفع‌ ن واق ‌ ی نماي د ت ا نس ب ‌ ن مربوط ‌ه اخطار م ‌ مرکز و يا مسؤولي ‌ ف ،دس تور تعطيل‌ ت ع دم‌ رفع‌ م وارد تخل ‌ ن شد‌ه اقدام‌ کند در ص ور ‌ ت تعيي ‌ درمهل ‌ ن ف شد‌ س از برط ر ‌ ی نماي د و پ ‌ ک و مهر آنرا ص ادر م ‌ ل و مهر و مو ‌م و ياال ‌ مح ‌ ک مه ر و ت محل‌ از واح دمربوط ‌ه رفع‌ تعطيل‌ و ف ‌ ل بهداش ‌ ص و تائيد مس ؤو ‌ نواق ‌ ی به‌دادگ ا‌ه ص الح ‌ه ت رس يدگ ‌ موم‌ خواهد شد .در تم ام‌ م وارد م ذکور پرون د‌ه جه ‌ ی گردد . ارجاع‌ م ‌ ‏ 3 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار ‏ ق انون‌ اص الح‌ م اده‌ ( )13ق انون‌ م واد خ وردنی‌ ،آش اميدنی‌ ،آرايش ی‌ و بهداشتی‌ مقررات بهداشتی ،وظایف و مسئولیتهای مسئول بهداشت محل و مأمورین نظارت مدت زمانهای الزم برای رفع نواقص بهداشتی و سایر امور مربوط ه در اج رای این م اده واح ده در آئین نام ه اجرائی این قانون مشخص خواهد شد. 4 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار تبصره‌ 3قانون‌ اصالح‌ ماد‌ه ( )13قانون‌ مواد ی ی ،آرايشی‌ و بهداشت ‌ ی ،آشاميدن ‌ خوردن ‌ آئين‌ نامه‌ اجرائی‌ اين‌ قانون‌ توسط وزارت‌ بهداشت‌ ،درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ تدوين‌ می‌گردد. ‏ 5 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار ‏ ‏ 6 متن ابالغ آیین نامه اجرایی ماده :13 در اج رای تبص ره 3ق انون اص الح م اده 13ق انون م واد خ وردنی،آش امیدنی،آرایش ی و بهداش تی مص وب آذر 1379مجلس ش ورای اس المی و ب ه اس تناد نام ه ش ماره 47439/9256م ورخ 1392/1/24دب یر هیات دولت و نام ه ش ماره 18110/250240 م ورخ 91/12/15مع اونت حق وقی رئیس جمه ور در خص وص آیین نام ه اج رایی ق انون اص الح م اده 13ق انون م واد خ وردنی،آش امیدنی،آرایش ی و بهداشتی موضوع تصمیم جلسه مورخ 1391/7/18شورای عالی سالمت و امنیت غذایی و تاکید بر صالحیت وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی در ابالغ آن،بدین وسیله آیین نامه مذکور به شرح ذیل برای اجراءابالغ می گردد: مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار در راستای اجرای قانون اصالح ماده 13قانون مواد خوردنی ،آش امیدنی، آرایشی و بهداشتی و آیین نامه اجرایی آن ،دستورعمل اجرایی رس یدگی به تخلفات بهداشتی مراكز تهيه ،تولید ،توزیع ،نگهداری ،حم ل و نق ل و فروش مواد خ وردنی ،آش امیدنی ،آرایش ی ،بهداش تی و اماکن عم ومی توسط اين معاونت ب رای اج را ابالغ می گردد .معاونت های بهداش تی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی موظفند در زمینه رس یدگی ب ه تخلفات بهداشتی مراکز و اماکن مذکور بر اساس این دستور عمل اق دام نمایند. 7 مركز سالمت محيط و كار تعاریف: مركز سالمت محيط و كار تخلف :عبارت است از فعل يا ترك فعلي كه در قوانين مرتبط از جمله ق انون اصالح ماده 13قانون مواد خوردنی ،آشامیدنی ،آرایشی و بهداشتی و آیین نامه اجرایی و دستورعمل های آن تخلف و جرم بهداشتي تلقي شده و طبق قانون مستوجب مجازات مي باشد. 8 مركز سالمت محيط و كار تعاریف: ‏ 9 مركز سالمت محيط و كار مسئول بهداشت محل :معاون امور بهداشتي دانشگاه /دانشكده علوم پزش كی /رییس مرکز بهداشت استان و شهرستان می باشند که در صورت لزوم می توانن د ب ه رئیس مرکز بهداشتی درمانی شهری /روستایی نیز تفویض اختیار نمایند. مركز سالمت محيط و كار تعاریف: ‏ ‏ ‏ 10 مركز سالمت محيط و كار موارد بحرانی :مواردی است که عدم رعایت آن به طور مستقیم موجب به خطر افتادن سالمت انسان گردد موارد غیر بحرانی :مواردی است که عدم رعایت آن به طور غیر مستقیم بر سالمت انسان اثر دارد. بهره برداری :بکار گیری و استفاده از واحد ،مکان ،قسمت و ابزار و تجهیزات برای موارد تعیین شده. مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار تعاریف: واحد صنفی :هر واحد اقتصادی که فعالیت آن در محل ثابت یا وسیله سیار باشد و توسط فرد یا افراد صنفی دایر شده باشد ،واحد ص نفی ش ناخته می شود. 11 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار ‏ ‏ 12 تعاریف : مکان :به بخشی از واحد صنفی از قبیل آشپزخانه که به تشخیص مسئول بهداشت محل دارای فعالیت مجزا و مستقل می باشد مکان گفته می شود. قسمت :شامل مواردی نظیر دستگاه و تجهیزات است که برای مقاصد خاص از جمله فراوری و نگهداری مواد غذایی از آن ها استفاده می شود. مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار تعاریف : نقص قابل رفع در محل :به مواردی اطالق می گردد که در طی زمان بازرسی قابل اصالح و رفع در محل باشد. گردش کار اداری :عبارت است از تمام یا بخشی از فرایند بازرسی و فعالیت های بعدی آن. 13 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار فصل سوم:وظایف (آیین نامه اجرایی ماده )13 ماده :22وزارت موظف است به منظورحفظ سالمت عمومی مکل ف اس ت از مراکز واماکن مش مول این آیین نام ه را ازنظر تطبیق بهداش ت فردی،بهداشت موادغذایی،بهداشت ساختمانی وبهداشت ابزار و تجه یزات با موازین بهداش تی مرب وط تحت نظ ارت مس تمر قرارده دو در ص ورت مش اهده ن واقص و مش کالت بهداش تی،مراتب را ب ه دس تگاه اج رایی مرتبط،مدیران،مالکان و متصدیان مراکز واماکن عمومی ابالغ نمایند. 14 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار ماده :2فرایند اجرایی رسیدگی به نواقص بهداشتی چنانچه در هنگام بازرسی ،نقص بهداشتی مشاهده شده با تذکر بازرس در محل تا پایان زمان بازرسی رفع گردد ،باید نقص در گزارش بازرسی با عالمت +ثبت گردد. چنانچه در هنگام بازرسي نقص بهداشتی غيرقابل رفع و يا تكرار نقص بهداشتی قابل رفع درمحل مشاهده شود ،باید توسط بازرس با عالمت x ثبت و وارد گردش کار اداری گرددد ( 15 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار ماده :2فرایند اجرایی رسیدگی به نواقص بهداشتی : در صورت وجود هر یک از نواقص بحرانی ب ر اساس م واد 23 ،22و 26 آیین نامه و تائید مسئول بهداشت محل ،واحد /مکان /قسمت مربوط ه با مهلت 48ساعته به منظور رفع نواقص بهداشتی ،غیر فعال و یا بطور موقت تعطیل (خارج کردن از سیکل کاری)گردد. در صورت وجود هر یک از نواقص غیربحرانی بر اساس م واد 23 ، 22و 30آیین نامه ،و تائید مسئول بهداشت محل ،حداکثر به مدت 60روز ب ه مالک /م دیر /متص دی مهلت داده می ش ود ت ا نسبت ب ه رف ع ن واقص بهداشتی در مهلت تعیین شده اقدام نماید. 16 مركز سالمت محيط و كار ماده :2فرایند اجرایی رسیدگی به نواقص بهداشتی مركز سالمت محيط و كار در صورت رفع نواقص بهداشتی در طی مدت م ذکور و یا رف ع ن واقص بهداشتی بعد از ف ک پلمب ،پس از اعالم کتبی مال ك /م دير /متص دي مبني بر رفع نواقص بهداشتی و انجام بازرسی و تائید مسئول بهداش ت محل ،اجازه بهره برداری صادر خواهد شد. 17 مركز سالمت محيط و كار ماده :2فرایند اجرایی رسیدگی به نواقص بهداشتی ‏ ‏ 18 مركز سالمت محيط و كار در صورت عدم رفع هر یک از نواقص بحرانی بعد از 48ساعت ،واحد /مكان /قسمت مذكور با دستور مسئول بهداشت محل به مدت حداکثر یک هفته پلمب می گردد و پرونده مالك /مدير /متصدي به دادگاه ارجاع مي گردد ،فك پلمب منوط به درخواست كتبي مالك /مدير /متصدي و تاييد مسئول بهداشت محل مي باشد و عدم مراجعه و تقاضاي فك پلمب توسط مالك /مدير /متصدي به معنی پذيرش ادامه توقف فعاليت توسط ذي نفع است. در صورت عدم رفع نواقص غير بحراني پس از مهلت در نظر گرفته شده( حداکثر 60 روزه) ،نتیجه بازرسی وارد گردش کار اداری می گردد. مركز سالمت محيط و كار ماده :2فرایند اجرایی رسیدگی به نواقص بهداشتی ‏ ‏ ‏ 19 مركز سالمت محيط و كار در صورت تایید گزارش نواقص بهداشتی غیربحرانی توسط مسئول بهداشت محل ،اخطار تعطیل 48ساعته صادر می گردد. درصورت عدم رفع نواقص غیربحرانی ،واحد با تنظیم صورت مجلس حداکثر یک هفته تعطیل می گردد و پرونده مالك /مدير متصدي به دادگاه ارجاع مي گردد .فك پلمب منوط به درخواست كتبي مالك /مدير /متصدي و تاييد مسئول بهداشت محل ميباشد و عدم مراجعه و تقاضاي فك پلمب توسط مالك /مدير /متصدي به معنی پذيرش ادامه توقف فعاليت توسط ذي نفع است چنانچه طي گردش كار اداري الزم به منظور پلمب ،مالك /مدير /متصدي نسبت به رفع نواقص بهداشتی اقدام نماید با تنظیم صورت مجلس و تائید مسئول بهداشت محل ،واحد /مكان /قسمت مذكور تعطیل نخواهد شد. مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار ماده :2فرایند اجرایی رسیدگی به نواقص بهداشتی در صورت فک پلمب غیر قانونی واحد /مکان /قسمت ،پرونده مالك /مدير /متص دي مربوط ه بای د ب ه دلیل فك پلمب غير قانوني به دادگاه ارجاع گردد .نح وه تعطيل مج دد و بازگش ايي واح د /مک ان/ قسمت طبق نظر دادگاه خواهد بود مالك /مدير /متصدي باید جهت بازگشایی واحد /مکان /قسمت خود به منظور رفع ن واقص بهداش تی از مسئول بهداشت محل به صورت كتبي درخواست نمايد. باید ازمالك /مدير /متصدي مبنی بر درخواست بازگشایی واحد بدون به ره ب رداری ب ه منظ ور رف ع نواقص بهداشتی تعهد محضری اخذ گردد. تبصره :بازگشایی مکان /قسمت به منظور رفع نواقص بهداشتی فقط با تایید مسئول بهداشت محل خواهد بود و نیاز به اخذ تعهد محضری نمی باشد. 20 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار ماده :3فرایند اجرایی ماده 31آیین نامه -3-1 جمع آوری و توقیف م واد غ ذایی فاس د ،ت اریخ مص رف گذش ته و یا فاق د مجوزهای بهداشتی(مشمول مجوز) طبق فرم شماره .18039206 -21 -3-2 معدوم سازی /ارجاع مواد غذایی فاسد ،ت اریخ مص رف گذش ته و یا فاق د مجوزه ای بهداش تی(مش مول مج وز) ،طب ق ص ورت مجلس ف رم ش ماره -22 .18039206 -3-3 ارجاع پرونده متخل ف بهداش تی ب ه دادگ اه ب ه دلیل عرض ه م واد غ ذایی فاسد ،تاریخ مصرف گذشته و یا فاقد مجوزهای بهداشتی(مشمول مجوز) طبق فرم شماره .18039206 -23 -3-4 درخواست اعالم نظر از س ازمان ه ای ذی رب ط مب نی ب ر تع یین تکلیف وضعیت مواد غذایی توقیف شده طبق فرم شماره .18039206 -24 21 مركز سالمت محيط و كار مركز سالمت محيط و كار در تمامي مراحل فوق نصب پالكارد /اطالعيه در صورت ل زوم ب ا ذك ر علت ،طبق نظر مسئول بهداشت محل انجام می گردد. تبصره :در صورتی که تشخیص داده شود وقوع طغیان /اپیدمی بیم اری، به دلیل عدم رعایت موازین بهداشتی توسط مراکز و اماکن موضوع این دستورعمل رخ داده است ،پس از اعطای مهلت قانونی واحد م ورد نظ ر تعطیل و پرون ده مال ک /م دیر /متص دی ب ه دادگ اه ارج اع و ب رای وی درخواست اشد مجازات می گردد .در این مورد نصب پالکارد /اطالعیه مبنی بر عدم رعایت موازین بهداشتی الزامی می باشد. ‏ 22 مركز سالمت محيط و كار با تشكر از توجه شما 23

51,000 تومان