صفحه 1:
دفاع مشروع ييشكيرانه
در رویه دیوان 9 ۳
دادگستری
Pre-emptively self
defense
ویر نظر استداد محدرم
درس حقوق مخاصمات مسلحانه
... :دانشجو
صفحه 2:
” آیا منظور از « حمله مسلحانه » حمله های نظامی با ماهیتی
گسترده می باشد پا اينکه درگیری های مختصر مرزی نیز در اين
چارچوب قرار می گیرد؟
# در واقع حد « حمله مسلحانه » چه میباشد؟
” آیا استفاده غیرقانونی از زور « حمله مسلحانه » می باشد؟
© و یا « تهدید به استفاده از زور » نیز چنین خصوصیتی دارد؟
صفحه 3:
Armed Attack
صفحه 4:
a
۵
در واقع باید آستانه حمله مسلحانه جهت ایجاد حق دفاع
it 9.9958, peels Baits ایو صورت قواتهانی که 2
دنبال تفسیر موسع از دفاع مشروع میباشند , در واقع با يايين
آوزدن این « آسعانه* توجیفی جهت: اقدامات"خود در اعمال
دفاع مشروع از جمله دفاع مشروع پیش گیرانه خواهند یافت ,
از ستوتن بالا نودن؛غیرمنطعی این آستانه نت مشکل زا خواهد
بود
صفحه 5:
[| Peer ere) Pee) merece eel er cpa ee Cy
Pigee mee muerte moe lye racemes
اقدامات کشور مقابل تشکیل دهنده حمله
مسلحانه ميباشد يا نه تا زمانى كه شوراى امنيت
اقدامات لازم را براى حفظ صلح به عمل آورد و
صلا وان « حمله مشلحانة » . فين
06
Sic balancer lca
صفحه 6:
بال بره راش كه فر مطل ات لن 0
ا ار
ل ار ار
اشكال شح ار رای را
زور قاثل به تفکیک می شد . کشوری که به اعمال
اک ی رات His, ll iy unl
ER Spe Sl ieee Elion,
صفحه 7:
2 همه کشورها توافق دارند ؛ اگر حمله مسلحانه وجود داشته
باشد , حق دفاع مشروع نیز ظاهر خواهد شد ولی در خصوص
آنچه که تشکیل دهنده حمله مسلحانه است , اختلافاتی وجود
دارد . برخی از این اختلافات در خصوص فعالیت های مرزی
توستط نیروهای نامتظم une باشد.ء دیگر مسائل در ارتباط با
تعریف, مفهوم و مشخصات شروع حمله مسلحانه است.
* دیوان در ابتدا به اين نکته پرداخت که آیا حمله مسلحانه توسط
نیروهای منظم يا نامنظم نظامی صورت گرفته است ؟ دیوان
از قطعنامه تعریف تجاوز برای تأیید نظرش استفاده نمود .
ها امروز این نظر را که اقدامات نیروهای نامنظم wre
دهنده حمله مسلحانه باشد , مورد چالش قرار
ee 5-5 اف تین یه سار دی تا ام قوس خر ی ان ره ی
صفحه 8:
يمر * ذر قضيه نيكاراكوئه ذيوان يه قطعنامه تعريف تجار 59999999009
alti. 2 امن توداكة آنا ترجه كمتر جداكله رولك "
مانند رضايت دادن يا حتى ناتوانى در كنترل نيروهاى مسلح
كه در سرزمين آن کشور عمل می کنند می تواند برای
تشکیل دادن خمله:هشلحانه sale کیلبون دیگز کافی :ناد 5
ولى به نظر مى رسد که دیوان در رأی خود مضیق تر از
اين:: تظر داشعة أت
اقدامات آفريقاى جنوبى و اسرائيل به عنوان اقدام تلافى
جويانه غيرقانونى و نه دفاع مشروع محسوب شده است .
این کشورها بیان داشتند که هدف آنها جلوگیری از حملات
دیگر بوده است و از نظر تعداد زیادی از کشورها , استفاده
از زور توسط پرتفال , آفریقای جنوبی و اسرائیل
غیرفانونی بوده آست ۲ قينا اين هوارد يه#طون مستفيع
عليه تلاش قانوتق مرردمي اشت كه به«دمال اععال خو
007ات نفس بوده اند .
صفحه 9:
ail
eee self defense
صفحه 10:
در اين رابطه مسئله اين است که آیا کشوری حق دارد قبل از وقوع حمله
نظامی به صرف مشاهده قرائن قریب الوقوع بودن چنین حمله آی و به
منظور چلوگیری از وقوع آن پیش دستی کرده و تهاجم پیش گیرانه نماید ؟
ه برخی از حقوقدانان با تفسیر مواد منشور در داخل رژیم حقوقی Ol +
استدلال می iS که دفاع مشروع پیشگیرانه اگرچه در منشور ملل متحد
ذکر نشده است لیکن از دید تنظیم کنندگان منشور پوشیده نبوده است :
به اين معنا كه ماده ۵۱ منشور در ارتباط با بند ۴ ماده ( ۲ ) مطرح می
شود که ماده اخیرالذکر نه تنها استعمال زور را منع کرده بلکه تهدید به
آن را همممنوع کزده است : لذا فجود. هدید به توسل به زور هم من
تواند موجد حق دفاع مشروع پیش گیرانه باشد
صفحه 11:
" همچنین استدلال دیگری که برای وجود این حق ارائه شده این است که
خطر قریب الوقوع " و قرار گرفتن درعصر اتم که فرصت تصمیم گیری
sly دفاع به جهت سرعت حمله وجود ندارد , ضرورت دفاع مشروع
پیش گیرانه را اثبات می نماینده, مظابق با نظر مدافعین خق دفاغ پیش
گیرانه . وجود عبارت : حق ذاتی دفاع مشروع آن گونه که در منشور
آمده است , بدون شک حاوی جواز حق دفاع مشروع پیش گیرانه نیز
هست .
ه گروهی دیگر از طرقداران مشروعیت دفاع مشروع پیش گیرانه استدلال
می کنند که در حقوق بین المل عرفی حق دفاع مشروع پیش گیرانه وجود
داشته و ماده ۵۱ منشور این حق را نسخ ننموده است.
صفحه 12:
کشوری که مورد تهدید به اعمال زور قرار می گیرد , می تواند اقدامات
پیش أنه ويه اى براى ياسخ كويى به اين تهديد انجام دهد به اين شرط
الف ) هدف فعالیت خصمانه کشور دیگر باشد .
ب ) از همه ابزارهای حمایتی ( غیر از دفاع ) استفاده کرده باشد .
ج ) خطر قریب الوقوع باشد .
د) اقدامات دفاعی با خطر در شرف وقوع تناسب داشته باشد .
صفحه 13:
خالا سس e paper Tyr) ۱1
کم دفاع مشروع اصولا دارای طنیعت تانوبه
از ار شفط با
ل 5
ا ل ا ل ا
Oe bt) ل ا ا 0
be ل ا 000
صفحه 14:
# هم چنین در مورد سازگاری دفاع مشروع پیش گیرانه با منشور ملل متحد
این عنده اظهاز من دارند که مادخ ۵۱ متشون» اسستثتايئ به بتد ع ماده ٠
میباشد و قواعد تفسیر در این خصوص مقرر می دارند که استثنائات وارد
بر اصل بايد تفسير مضیق شوند , لذا نمی توان قائل به تفسیری موسع از
حق دفاع :هش زوعن بود که در بزگیرنده:جمله:پیش: از تجاور باشد :
در مورد خطر قریب الوقوع از آنجا که صرفاً یک امر احتمالی است و هنوز
حمله ای انجام نشده است و از سوی دیگر اقدام به حمله هرچند به
صورت دفاعی پیشگیرانه دارای عواقب مخربی است , اگر اشتباه و
خطایی در تشخیص خطر قریب الوقوع رخ دهد , هیچ گاه عواقب تجاوز
ابتدایی قابل جبران نخواهد بود .
که_این اختلافات تا حدودی ناشی از عدم پرداختن قطعنامه های مجمع
wo این مسئله از جمله اعلامیه راجع به « روابط دوستانه » , «
noon ag | ae با
صفحه 15:
تناسب به اين معنی است که « حدود و تأثیر » زور و دفاع مشروع مقابل
آن یکسان باشد , همچنین کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته است تنها
می تواند تجاوز واقع شده را دفع و سرکوب نماید , چنانچه جهت حذف
کانون خطر در تعقیب نیروهای مقابل وارد کشور متجاوز شود و به اشغال
و انهدام و تصرف منابع بپردازد , خود متجاوز قلمداد می شود و مسئول
اعمال خود خواهد بود اگرچه در پاره ای موارد توقف اقدامات نظامی در
مرزها . قرصتی را به متجاوز می دهد تا مجداً آماده تجاوز شود و در
چنین مواردی این گونه به نظر می رسد که متجاوز باید در سرزمین
خودش نیز سرکوب شود , لکن چنین نفسیر موسعی به ندرت در حقوق
سن الملل عرفی ومنشور سازمان ملل با وجود شرایط مختلف برای
ما کزان حی مورد حمايت قرار كرفته است ٠
صفحه 16:
اگر کشوری که مورد حمله مسلحانه قرار گرفته است با ابزاری به دفاع
از خود بپردازد که دارای برد وسیعی از نظر تخریب نفوس و منابع طبیعی
است مرتکب جرم بین المللی شده که به هیچ وجه در قالب دفاع مشروع
قرار نمي كيرد . لذا دفاع مشروع چه از نظر میزان و چه از نظر کیفیت
باید کاملاً متناسب با حمله قبلی باشد .
دفاع مشروع ؛ زمانی موجه است که حمله در حدی باشد که توسل به
وسایل مسالمت آمیز ممکن نباشد و ضرورتاً ایجاب کند که کشوری که
مورد حمله قراز گرفته , صرفاً متوسل به زور شود و از حاکمیت و
استقلال خود دفاع کند , بدیهی است چنانچه ضرورت از بین برود دفاع نیز
باید قطع شود . و چنانچه متجاوز اقدامات خود را متوقف سازد و پا اینکه
طرق مسالمت آمیز برای حل اختلافات بین المللی را بپذیرد , دفاع نیز
25 SS
صفحه 17:
کشور قربانی در صورت وجود راه حل مسالمت آمیز 66
برای رفع بحران به هیچ عنوان حق تهاجم ندارد .
AGA POSS a ly ls Ae
A Sch ete Gh ge eee
متطتی بزای رف سارض نداسته باشد ؛
رت اس ام
مشروع نباید تلافی جویانه و تنبیهی باشند و همان
طور که متذکر شدیم , هدف آن باید متوقف و دفع
FENG Fa) Set (SE oy el) gee rea y 3
صفحه 18:
توریای مطرح شده که کشورها جمکن است در 46
پاسخ به یک حمله به دفاع مشروع متوسل نشوند
ولی در پاسخ به مجموعه ای ار sas
5أمعلاء 07 ای fryer
aban denny ی از
GPM aie Ae Ue aes
ne Cntr ot Vane ESSE etre nC EreC | 1
با فاد شورای انیت مواجه ند ۰ وااستلال
اسرائيل ؛ يرتغال و آفريقاى جنوبى را رد كرده
صفحه 19:
بحث لزوم و تناسب aus Blais کشورها در خصوص
مشروعیت اشغال طولانی سرزمینی به نام دفاع مشروع
جنبه تعیین کنده ای دارد . بنابراین در خصوص حضور
اسرائیل در جنوب لبنان از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۰۰ میلادی و
اشغال آنگولا توسط آفریقای جنوبی از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ که
هر دو در توجیه اقدامات خود به دفاع مشروع استناد کرده
اند . اجماع جهانی وجود داشت که شرایط لزوم و تناسب در
دفاع مشروع رعایت نشده است و این اقدامات دفاع مشروع
صفحه 20:
* این طبیعت فوریت است که به نظر می رسد توجیه کننده اقدام دفاعی
باشد . بنابراین اگر دفاع می خواهد موثر باشد باید فوریت داشته باشد و
اين امر در دفاع مشروع توسط افراد نیز مطابقت می کند .
© « برایرلی » در واقع مراجعه به سازمان ذبصلاح را در دقاع مشروع فوت
وقت می داند و معتقد است که حتی فرصت چنین مراجعه ای در دفاع
مشروع وجود ندارد . لذا اگر به فوریت دفاع نشود توسل به زور با
استناد به حق دفاع مشروع قابل آستناد نیست .
© در قضیه کویت به این علت که بین تجاوز علیه کویت و اقدام نظامی
متحدین پنج ماه فاصله زمانی وجود داشته این فرضیه وجود داشت که
تأخیر عملکرد نیروهای متحدین خود زائل کنده دفاع مشروع بوده است.
صفحه 21:
# در ماده ۵۱ بر اين امر تصریح دارد که اجرای حق فردی و جمعی دفاع
مشروع تا زمانی است که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ
صلح و امنیت بین المللی اتخاذ نملید آنچه که از اصطلاح « اقدامات لازم
» استنباط می شود این است که اين اقدامات باید مثبت باشند و در واقع
شورای امنیت باید عملاً اقداماتی را انجام دهد .
علاوه بر اين , اقدامات فوق باید موثر باشند , در خصوص این نکته که
اقدامات لازم در چه مرحله ای توقف دفاع مشروع را به دنبال دارد ,
عدهای معتقدند به محض اینکه رسیدگی به یک قضیه در دستور کار
شورای امنیت قرار می گیرد دفاع مشروع باید متوقف شود , در حالی که
پاره ای معتقدند باید اقدامات عملی و ضروری توسط شورای امنیت برای
بچمایت از کشور قربانی انجام پذیرد تا دفاع مشروع متوقف شود . در غیر
“Ga کشور مذکور حق ادامه دفاع مشروع را خواهد داشت
صفحه 22:
(Tj vane
کار ای را
ا
با تشکر از توجه شما