کسب و کارآموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیمدیریت و رهبرینظامی و امنیتیسایرفلسفه و حقوقسیاست و قانون‌گذاری

دفاع مشروع پیشگیرانه در رویه دیوان بین المللی دادگستری - Pre-emptively self defense

صفحه 1:
دفاع مشروع ييشكيرانه در رویه دیوان 9 ۳ دادگستری ‎Pre-emptively self‏ ‎defense‏ ویر نظر استداد محدرم درس حقوق مخاصمات مسلحانه ... :دانشجو

صفحه 2:
” آیا منظور از « حمله مسلحانه » حمله های نظامی با ماهیتی گسترده می باشد پا اينکه درگیری های مختصر مرزی نیز در اين چارچوب قرار می گیرد؟ # در واقع حد « حمله مسلحانه » چه میباشد؟ ” آیا استفاده غیرقانونی از زور « حمله مسلحانه » می باشد؟ © و یا « تهدید به استفاده از زور » نیز چنین خصوصیتی دارد؟

صفحه 3:
Armed Attack

صفحه 4:
a ۵ در واقع باید آستانه حمله مسلحانه جهت ایجاد حق دفاع ‎it 9.9958, peels Baits‏ ایو صورت قواتهانی که 2 دنبال تفسیر موسع از دفاع مشروع میباشند , در واقع با يايين آوزدن این « آسعانه* توجیفی جهت: اقدامات"خود در اعمال دفاع مشروع از جمله دفاع مشروع پیش گیرانه خواهند یافت , از ستوتن بالا نودن؛غیرمنطعی این آستانه نت مشکل زا خواهد بود

صفحه 5:
[| Peer ere) Pee) merece eel er cpa ee Cy Pigee mee muerte moe lye racemes ‏اقدامات کشور مقابل تشکیل دهنده حمله‎ ‏مسلحانه ميباشد يا نه تا زمانى كه شوراى امنيت‎ ‏اقدامات لازم را براى حفظ صلح به عمل آورد و‎ ‏صلا وان « حمله مشلحانة » . فين‎ 06 Sic balancer lca

صفحه 6:
بال بره راش كه فر مطل ات لن 0 ا ار ل ار ار اشكال شح ار رای را زور قاثل به تفکیک می شد . کشوری که به اعمال اک ی رات ‎His, ll iy unl‏ ‎ER Spe Sl ieee Elion,‏

صفحه 7:
2 همه کشورها توافق دارند ؛ اگر حمله مسلحانه وجود داشته باشد , حق دفاع مشروع نیز ظاهر خواهد شد ولی در خصوص آنچه که تشکیل دهنده حمله مسلحانه است , اختلافاتی وجود دارد . برخی از این اختلافات در خصوص فعالیت های مرزی توستط نیروهای نامتظم ‎une‏ باشد.ء دیگر مسائل در ارتباط با تعریف, مفهوم و مشخصات شروع حمله مسلحانه است. * دیوان در ابتدا به اين نکته پرداخت که آیا حمله مسلحانه توسط نیروهای منظم يا نامنظم نظامی صورت گرفته است ؟ دیوان از قطعنامه تعریف تجاوز برای تأیید نظرش استفاده نمود . ها امروز این نظر را که اقدامات نیروهای نامنظم ‎wre‏ ‏دهنده حمله مسلحانه باشد , مورد چالش قرار ‎ee 5-5‏ اف تین یه سار دی تا ام قوس خر ی ان ره ی ‎

صفحه 8:
يمر * ذر قضيه نيكاراكوئه ذيوان يه قطعنامه تعريف تجار 59999999009 ‎alti. 2‏ امن توداكة آنا ترجه كمتر جداكله رولك " مانند رضايت دادن يا حتى ناتوانى در كنترل نيروهاى مسلح كه در سرزمين آن کشور عمل می کنند می تواند برای تشکیل دادن خمله:هشلحانه ‎sale‏ کیلبون دیگز کافی :ناد 5 ولى به نظر مى رسد که دیوان در رأی خود مضیق تر از اين:: تظر داشعة أت اقدامات آفريقاى جنوبى و اسرائيل به عنوان اقدام تلافى جويانه غيرقانونى و نه دفاع مشروع محسوب شده است . این کشورها بیان داشتند که هدف آنها جلوگیری از حملات دیگر بوده است و از نظر تعداد زیادی از کشورها , استفاده از زور توسط پرتفال , آفریقای جنوبی و اسرائیل غیرفانونی بوده آست ۲ قينا اين هوارد يه#طون مستفيع عليه تلاش قانوتق مرردمي اشت كه به«دمال اععال خو 007ات نفس بوده اند .

صفحه 9:
ail eee self defense

صفحه 10:
در اين رابطه مسئله اين است که آیا کشوری حق دارد قبل از وقوع حمله نظامی به صرف مشاهده قرائن قریب الوقوع بودن چنین حمله آی و به منظور چلوگیری از وقوع آن پیش دستی کرده و تهاجم پیش گیرانه نماید ؟ ه برخی از حقوقدانان با تفسیر مواد منشور در داخل رژیم حقوقی ‎Ol‏ + استدلال می ‎iS‏ که دفاع مشروع پیشگیرانه اگرچه در منشور ملل متحد ذکر نشده است لیکن از دید تنظیم کنندگان منشور پوشیده نبوده است : به اين معنا كه ماده ۵۱ منشور در ارتباط با بند ۴ ماده ( ۲ ) مطرح می شود که ماده اخیرالذکر نه تنها استعمال زور را منع کرده بلکه تهدید به آن را همممنوع کزده است : لذا فجود. هدید به توسل به زور هم من تواند موجد حق دفاع مشروع پیش گیرانه باشد

صفحه 11:
" همچنین استدلال دیگری که برای وجود این حق ارائه شده این است که خطر قریب الوقوع " و قرار گرفتن درعصر اتم که فرصت تصمیم گیری ‎sly‏ دفاع به جهت سرعت حمله وجود ندارد , ضرورت دفاع مشروع پیش گیرانه را اثبات می نماینده, مظابق با نظر مدافعین خق دفاغ پیش گیرانه . وجود عبارت : حق ذاتی دفاع مشروع آن گونه که در منشور آمده است , بدون شک حاوی جواز حق دفاع مشروع پیش گیرانه نیز هست . ه گروهی دیگر از طرقداران مشروعیت دفاع مشروع پیش گیرانه استدلال می کنند که در حقوق بین المل عرفی حق دفاع مشروع پیش گیرانه وجود داشته و ماده ۵۱ منشور این حق را نسخ ننموده است.

صفحه 12:
کشوری که مورد تهدید به اعمال زور قرار می گیرد , می تواند اقدامات پیش أنه ويه اى براى ياسخ كويى به اين تهديد انجام دهد به اين شرط الف ) هدف فعالیت خصمانه کشور دیگر باشد . ب ) از همه ابزارهای حمایتی ( غیر از دفاع ) استفاده کرده باشد . ج ) خطر قریب الوقوع باشد . د) اقدامات دفاعی با خطر در شرف وقوع تناسب داشته باشد .

صفحه 13:
خالا سس ‎e paper Tyr)‏ ۱1 کم دفاع مشروع اصولا دارای طنیعت تانوبه از ار شفط با ل 5 ا ل ا ل ا ‎Oe bt)‏ ل ا ا 0 ‎be‏ ل ا 000

صفحه 14:
# هم چنین در مورد سازگاری دفاع مشروع پیش گیرانه با منشور ملل متحد این عنده اظهاز من دارند که مادخ ۵۱ متشون» اسستثتايئ به بتد ع ماده ‎٠‏ ‏میباشد و قواعد تفسیر در این خصوص مقرر می دارند که استثنائات وارد بر اصل بايد تفسير مضیق شوند , لذا نمی توان قائل به تفسیری موسع از حق دفاع :هش زوعن بود که در بزگیرنده:جمله:پیش: از تجاور باشد : در مورد خطر قریب الوقوع از آنجا که صرفاً یک امر احتمالی است و هنوز حمله ای انجام نشده است و از سوی دیگر اقدام به حمله هرچند به صورت دفاعی پیشگیرانه دارای عواقب مخربی است , اگر اشتباه و خطایی در تشخیص خطر قریب الوقوع رخ دهد , هیچ گاه عواقب تجاوز ابتدایی قابل جبران نخواهد بود . که_این اختلافات تا حدودی ناشی از عدم پرداختن قطعنامه های مجمع ‎wo‏ این مسئله از جمله اعلامیه راجع به « روابط دوستانه » , « ‎noon ag | ae‏ با ‎

صفحه 15:
تناسب به اين معنی است که « حدود و تأثیر » زور و دفاع مشروع مقابل آن یکسان باشد , همچنین کشوری که مورد تجاوز قرار گرفته است تنها می تواند تجاوز واقع شده را دفع و سرکوب نماید , چنانچه جهت حذف کانون خطر در تعقیب نیروهای مقابل وارد کشور متجاوز شود و به اشغال و انهدام و تصرف منابع بپردازد , خود متجاوز قلمداد می شود و مسئول اعمال خود خواهد بود اگرچه در پاره ای موارد توقف اقدامات نظامی در مرزها . قرصتی را به متجاوز می دهد تا مجداً آماده تجاوز شود و در چنین مواردی این گونه به نظر می رسد که متجاوز باید در سرزمین خودش نیز سرکوب شود , لکن چنین نفسیر موسعی به ندرت در حقوق سن الملل عرفی ومنشور سازمان ملل با وجود شرایط مختلف برای ما کزان حی مورد حمايت قرار كرفته است ‎٠‏

صفحه 16:
اگر کشوری که مورد حمله مسلحانه قرار گرفته است با ابزاری به دفاع از خود بپردازد که دارای برد وسیعی از نظر تخریب نفوس و منابع طبیعی است مرتکب جرم بین المللی شده که به هیچ وجه در قالب دفاع مشروع قرار نمي كيرد . لذا دفاع مشروع چه از نظر میزان و چه از نظر کیفیت باید کاملاً متناسب با حمله قبلی باشد . دفاع مشروع ؛ زمانی موجه است که حمله در حدی باشد که توسل به وسایل مسالمت آمیز ممکن نباشد و ضرورتاً ایجاب کند که کشوری که مورد حمله قراز گرفته , صرفاً متوسل به زور شود و از حاکمیت و استقلال خود دفاع کند , بدیهی است چنانچه ضرورت از بین برود دفاع نیز باید قطع شود . و چنانچه متجاوز اقدامات خود را متوقف سازد و پا اینکه طرق مسالمت آمیز برای حل اختلافات بین المللی را بپذیرد , دفاع نیز 25 SS

صفحه 17:
کشور قربانی در صورت وجود راه حل مسالمت آمیز 66 برای رفع بحران به هیچ عنوان حق تهاجم ندارد . ‎AGA POSS a ly ls Ae‏ ‎A Sch ete Gh ge eee‏ متطتی بزای رف سارض نداسته باشد ؛ رت اس ام مشروع نباید تلافی جویانه و تنبیهی باشند و همان طور که متذکر شدیم , هدف آن باید متوقف و دفع ‎FENG Fa) Set (SE oy el) gee rea y 3‏

صفحه 18:
توریای مطرح شده که کشورها جمکن است در 46 پاسخ به یک حمله به دفاع مشروع متوسل نشوند ولی در پاسخ به مجموعه ای ار ‎sas‏ ‏5أمعلاء 07 ای ‎fryer‏ ‎aban denny‏ ی از ‎GPM aie Ae Ue aes‏ ‎ne Cntr ot Vane ESSE etre nC EreC |‏ 1 با فاد شورای انیت مواجه ند ۰ وااستلال اسرائيل ؛ يرتغال و آفريقاى جنوبى را رد كرده ‎

صفحه 19:
بحث لزوم و تناسب ‎aus Blais‏ کشورها در خصوص مشروعیت اشغال طولانی سرزمینی به نام دفاع مشروع جنبه تعیین کنده ای دارد . بنابراین در خصوص حضور اسرائیل در جنوب لبنان از سال ۱۹۷۸ تا سال ۲۰۰۰ میلادی و اشغال آنگولا توسط آفریقای جنوبی از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ که هر دو در توجیه اقدامات خود به دفاع مشروع استناد کرده اند . اجماع جهانی وجود داشت که شرایط لزوم و تناسب در دفاع مشروع رعایت نشده است و این اقدامات دفاع مشروع

صفحه 20:
* این طبیعت فوریت است که به نظر می رسد توجیه کننده اقدام دفاعی باشد . بنابراین اگر دفاع می خواهد موثر باشد باید فوریت داشته باشد و اين امر در دفاع مشروع توسط افراد نیز مطابقت می کند . © « برایرلی » در واقع مراجعه به سازمان ذبصلاح را در دقاع مشروع فوت وقت می داند و معتقد است که حتی فرصت چنین مراجعه ای در دفاع مشروع وجود ندارد . لذا اگر به فوریت دفاع نشود توسل به زور با استناد به حق دفاع مشروع قابل آستناد نیست . © در قضیه کویت به این علت که بین تجاوز علیه کویت و اقدام نظامی متحدین پنج ماه فاصله زمانی وجود داشته این فرضیه وجود داشت که تأخیر عملکرد نیروهای متحدین خود زائل کنده دفاع مشروع بوده است.

صفحه 21:
# در ماده ۵۱ بر اين امر تصریح دارد که اجرای حق فردی و جمعی دفاع مشروع تا زمانی است که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین المللی اتخاذ نملید آنچه که از اصطلاح « اقدامات لازم » استنباط می شود این است که اين اقدامات باید مثبت باشند و در واقع شورای امنیت باید عملاً اقداماتی را انجام دهد . علاوه بر اين , اقدامات فوق باید موثر باشند , در خصوص این نکته که اقدامات لازم در چه مرحله ای توقف دفاع مشروع را به دنبال دارد , عدهای معتقدند به محض اینکه رسیدگی به یک قضیه در دستور کار شورای امنیت قرار می گیرد دفاع مشروع باید متوقف شود , در حالی که پاره ای معتقدند باید اقدامات عملی و ضروری توسط شورای امنیت برای بچمایت از کشور قربانی انجام پذیرد تا دفاع مشروع متوقف شود . در غیر ‎“Ga‏ کشور مذکور حق ادامه دفاع مشروع را خواهد داشت

صفحه 22:
(Tj vane ‏کار ای را‎ ‏ا‎ با تشکر از توجه شما

51,000 تومان