علوم انسانی و علوم اجتماعیسبک زندگی

دلبستگی - آزمندی - شتاب از کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی اثر دکتر خسرو باقری

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 14 اسلايد مبنای دلبستگی آزمندی شتاب – از کتاب نگاهی دوباره به تربیت اسلامی اثر دکتر خسرو باقری استاد تمام دانشگاه تهران طراحی زیبا و موثر و جامع و دربردارنده تمامی مطالب مهم مناسب برای ارائه‌ی دانشجویان و اساتید گرامی

ppt.ir

صفحه 1:

صفحه 2:
فصل چهارم: مئاق | 9تاثیر ظاهر بر باطن ‎sms) Slo‏ باطن بر ظاهر ‎Slr‏ #ظهور تدريجى شاكله مبناى جها#9تاثير شرايط بر انسان مبنای دواز9۴لبستگی" آزمندی" شتاب

صفحه 3:
از ویژگی های شگفت اور و برجسته آدمی جر فرآن ار آنبه حب وزدر فرهنگ عرقااار أن به عشق ياد شده عی دلبستگی: شوری عظیم در انسان ایجاد. و مبدا تحمل قدرت و جسارتی خیره کننده در وی م

صفحه 4:
نکته:همان طور که شجاعت ادمی را در برابر رعب اور پا برجا می دارد از دلبستگی نیز برمی اید مانند:نوجوان ترسویی که عاشق شده نکته:دلبستگی علاوه بر شجاعتی که در انسان به وجود می اورد میتواند هرگونه تغییر را در انسان به وجود اورد قران بیان می کند که انسان دلداده ای شوریده است و اهلیت ان را دارد که دل بسیارد از لوازم دلبستگی ازمندی است و از لوازم ازمندی شتاب است

صفحه 5:
له##ناى رغبت شديد به چیزی همراه با فعالیت و عمل ‎jl:‏ ‏رو 7 7 هلق از ويزكى هاى عمومى انسان است انا السان‌خلق قلواعلَعان‌حریص‌افریده شده اسن<

صفحه 6:
اما اینکه انسان به چه چیزی ازمندی نشان می ده امری متغیر و متفاوت است. مانند کسی که ازمند اب و نان خود میشود همچون از شتاب نيز همه كيراست آن شتابى مذموم است که عمل پیش از موعد و موقع را به بار می اورد اما اگر چنین نباشد شتاب در عمل ممدوح نیز خواهد بود

صفحه 7:
اصل13:ابراز يا منع محبت طبق ای اصل در جریان تربیت خواه برانگیختن پاره ای از اعمال يا بر ترك ياره اى از ان ها بايد از قدرت ناشى از بيوند محبت .اميز بهره جست :اين بهره ورى به دو كونه ميسر است با با بذلمحبت1 حرمانان.2

صفحه 8:
:روش های تربیتی روش‌بیان‌مهر و قهر 2.روش‌عطا و حرمان1 :روش بیان مهر و محبت از دو جهت ضرورت می یابد:نخست ان که گاه مخاطب نمی تواند از اشارت ها و ظواهر ما راه ب درونمان جوید و یا انکه در تفسیر پاره ای از حرکات و رفتارهای .عادی یا سهوی ما دچار سوء تعبیر می شود به زبان اوردن مهر مایه ی تحکیم پیوند تربینی است و ( حفظ این پیوند لازمه و زمینه ی تاثیر گذاری مربی و .متربی است

صفحه 9:
اذا آحبّبت رَجَلاً قآخبرِةٌ يذلك قَانِهُ آنْبتُ للموده :تينكما هركاه محبت كسى را در دل داشتى اورا از اين محبت پأعین گنک این اگاقی: ذونیشوموفت نما را اتوارر .خواهد کرد خداوند خود در موضع تربیت این شیوه را به کار بسته :است Dros tigers JS. lal lh. theese wag ‏من ساخته شوی‎ امه نیز در برانگیختن شاگردان خود برای تن دادن به ¢ |. 7

صفحه 10:
ستایش نیز همچون بیان محبت در مستمع موثر و کارامد است البته ستایش بی جا که مرادف چابلوسی است از اين سخن مستثنی است باید اين تکمله را افزود که بیان قهر نیز همچون ان قدرتمند است زیرا قهر منع مهر است و اگر مهر نافذ باشد منع ان نیز نافذ و برانگيزنده خواهد بود تخداوند در برخورد با انسان:مگزر این شیوه زا به :کار بسثه اسث و به جای ان که از عذاب و عقاب سخن بگوند بی 9 مهرى خود را نسبت به عمل و كاه عامل باز مى كويد

صفحه 11:
:روشعطا و حرمان2 اين روش مبتنى بر اصل ابراز يا منع محبت است و ويزكى ان أبن اشت كم مجيت ا عدم محيتترا :در كسوت كران نمودار مى سازد نه قالب بيان ابراز محبت هنكامى كه جامعه ى عمل بيوشد به صورت اهداى هديه وهبه به كسى و منع محبت به طريق محروم ساختن او از انجه به وى ارزانى شده بود نمودار مى شود

صفحه 12:
اصل14:سبقت مبنای این اصل در ویژگی های انسان ویژگی آزمندی وشتاب است که آن را در مبنای دوازدهم در ارتباط با دلبستگی مورد بحث قرار دادیم حس وشتاب با انسان همراه است و در مسیرهای مختلف صورت های متفاوت پیدا می کند اصل سبقت بیان گرآن است که در ارتباط تربیتی باید آدمیان را به سرعت و سبقت فرا خواند و بدین گونه با تحریک آزمندی و شتاب در آنان پایه ی تغیرات و تحولات زا تزای آنان فراهم آورد

صفحه 13:
کلمه دیگری نیز در قرآن به کار رفته که به صورت مصدری آن تنافس است تنافس:به معنای زورآزمایی افراد در ربودن چیزی از دست یکدیگر است :روش تکلیف در غایت وسع مقصود از این روش آن بود که فرد را به تکلیفی در حیطه ی وسع وامکاناتش فراخوانیم توجه به این روش بسیار اساسي است و بدون آن نمی توان به تحول و تغیری در .وضع أدمى اميد بست

صفحه 14:
دعوت نخست با نظربه حيطه ی عادی وسع صورت می پذیرد دو بیان می دارد که تقوا را در هیچ مورد از مواردی که در وسع شماست فرو نگذارید و روشن است که استطاعت افراد مختلف از حیث فهم عزم است دعوت دوم به حق تقوا نظر دارد وآن برترین درجه ی اسلام و ایمان است که درآن عبودیت"بی انانیت "طاعت بی معصیت "شکر بی کفر و ذکر بی نسیان در اوج حاصل است بر اين اساس در نظام تربیتی اسلام نظر بر آن است که مربی علاوه بر رعایت وسع افراد در عرضه تکالیف گاه بايد انان را به جيزى فراتر از وسع دعوت كند

51,000 تومان